Audi TT vs BMW Z4 vs Alfa Brera

Auteur: , 55 Reacties

Onze Duitse televisievrienden hebben een aardige vergelijking gedaan. Het gaat om de Audi TT 3,2 Quattro (250pk), de BMW Z4 Coupe 3,0si (265pk) en de Alfa Brera 3,2 JTS V6 (260pk). De Audi en de BMW zitten rond de 60K, de Alfa doet het voor wat minder en zit net boven de 50K. De Italiaan is echter ook wat zwaarder en dat heeft natuurlijk nadelen...

(via germancarblog.com)



55 reacties

Voordat ik het ga kijken wil als eerste zeggen!

OH NEE……..HERE WE GO AGAIN!
Wat nou kappersauto…
nieuwe ronde nieuwe kansen, komt dat zien, komt dat zien!!!!

De Brera is wat mij betreft met afstand de mooiste maar jammer van 300kilo teveel. De BMW is het meest een Sportwagen en de Audi…. ehm zit daar tussen in denk ik…… sneller dan de Brera en mooier dan de Z4…..

Dus…. iemand interesse in een 335i?
Ik zelf zou denk ik toch weer voor iets ander gaan (Lotus?, tweede hands Brera en een kitcar?)
Ik heb afgelopen weekend in de nieuwe Audi TT gereden en ik ben zeer onder de indruk. Ik rij in mijn dagelijks leven een Audi S4 (nieuwe type), maar de TT rijd erg strak. Ik had persoonlijk niet verwacht dat hij zo goed zou rijden. Volgende week rijd ik in de BMW Z4, maar ik kan mij niet voorstellen dat hij de Audi gaat verslaan.
@ Wooody, Maak eens een proefrit en roep dan nog eens dat de TT niet helemaal een sportwagen is als de Z4. Verhaaltjes lezen is leuk, maar rijdt er zelf eens in….. O ja, en vergeet de oude TT, want daar is hij totaal niet meer mee te vergelijken.
Wat een blikkerige geluid komt er uit die motor van die Audi zeg……

Tja het lijkt me wel duidelijk voor Alfa Romeo. Er is nog heeeeeeellllllll veeeeeeelllllllll werk aan de winkel wilt men ooit de duitse concurrenten bijhalen.

Ik persoonlijk ga voor de BMW.

39000,- euro in Duitsland……tja ben ik de enige hier die zich zo genaaid voelt?
ik vind het goed, wie heeft er ff een nieuwe TT te leen?
qua concept is de BMW wat mij betreft meer een sportwagen (dikke motor, lange neus en de kont van de bestuurder en passagier rijder bijna op de achteras… en achterwielaandrijving)

De TT zie ik toch echt meer als een Coupé dan als sportwagen. Da’s geen waarde oordeel en idd heb ik de nieuwe TT nog niet gereden. Maar dat wil ik best doen hoor!
Doe mij maar een Brera, en voor 10k de compressor van Autodelta UK.
Goed, test nu nog maar eens :-)
ik zeg het niet vaak maar in dit geval:”doe mij de goedkoopste maar (duitse prijsstelling he..;-) )!”
Alfa is altijd erg vernieuwend maar na een jaar of twee lopen de verkoopcijfers altijd al snel terug. Dit is minder het geval bij Audi.
De Alfa Romeo GT van Autodelta is dan ook wel erg interessant (45k als basisprijs voor de GT 3,2 V6) …… alleen geen 4wd
Dat de Brera te zwaar is zal niemand ontkennen en dat z’n twee Duitse tegenstrevers technisch gezien superieur zijn ook niet.

Maar als ik dan het interieur van zo’n TT zie weet ik meteen weer waarom ik blind voor de Alfa zou kiezen.
W0o0dy, over het algemeen kun je een proefrit gewoon bij de dealer regelen.
Ja dat weet ik ook wel, maar dan moet ik kijken wanneer ik tijd heb en de dealer open is…. die twee vallen niet al te vaak samen…
Zo heb ik het ook gedaan Wooody, want nogmaals zelf rijden is leuker en dan kom je er ook vaak achter dat die testen helemaal niet overeen komen met je persoonlijke voorkeur.
Mark, hoe rijd jij dan in die auto? Een quattro ligt 10x strakker op de weg dan die onrustige achterkant van een BMW, zelfs een voorwiel aangedreven TT ligt nog beter en over blikkerige geluid gesproken daar is BMW helemaal expert in, bij BMW is het altijd meer kabaal dan snelheid.. En supersaaie interieurs..
@AH: tja sommige mensen kunnen wel met een achterwielaandrijver overweg en andere niet……Je moet nou eenmaal een andere rijstijl hebben wil je met een achterwielaandrijver vlot bochtjes pakken…. Ik denk dat jouw voorkeur (/gebrek aan ervaring met een achterwielaandrijver?) een grotere rol speelt dan de capaciteiten van de Z4 in het oordeel dat je geeft….
@Stijn ik wijs je graag even op de huisregels http://www.autoblog.nl/huisregels
And so it begins……..

@AH

Onrustige achterkant van een BMW……mmmm nee nooit iets van gemerkt. Wellicht dat jij een proefrit in een BMW moet gaan maken voordat je daarop commentaar levert.

Blikkerig geluid daar is BMW expert in…….mmm ik heb een 3.0L diesel en benzine uitvoering staan…..nee ook nooit wat van gemerkt….

Wat echter wel een feit is, is dat je aan het begin van het filmpje, als deze heer gas geeft een blikkerig (geef het een naam, het klinkt niet mooi in ieder geval) geluid te horen krijgt en dat al bij, om en nabij 4000 toeren……. Dat is gewoon jammer en dat verwacht je niet en dat mag je ook niet verwachten van een Audi. En al helemaal niet van een 3,2 l V6!
ik verdenk autoblog er een beetje van expres discussies tussen Audi BMW en Mercedes aanhangers uit te lokken (voordat iedereen zich aan deze opsommingsvolgorde gaat storen: gewoon alfabetisch, heeft niets met mijn voorkeur te maken. Oef dat scheelt weer 20 boze reactie hoop ik) .
Ik vind dat de Z4 weer inderdaad een erg goedkoop uitziend en erg simpel interieur heeft. Over dat ‘blikkerige’ geluid, ik heb hem in het echt gehoord en dat geluid verschilt nogal van wat je hier hoort, zoals AH al eerder zei: ‘oordeel pas als je er zelf in hebt gereden’. Het geluid is namelijk echt super mooi, en de wegligging is gewoonweg super!

Dan nog wat, als de bmw meer gericht is op racen zoals ik een paar keer teruglas, waarom is de Audi dan sneller op de 100km/h en heeft de Audi ook een veel betere wegligging met zijn Quattro systeem..?! BMW heeft daar gewoon geen antwoord op. Zie het filmpje van de X5 en de 3 serie touring die in de sneeuw rijden, ze bakken er niets van terwijl de Allroad zonder moeite bovenaan komt ;)
De brera heeft naar mijn mening de beste styling! Dat hij dan niet zo snel is als de BMW of de Audi tja….dat neem ik dan wel voor lief. Ik weet wel dat hij er veel beter uit ziet als de andere 2:
Audi: Minder platgeslagen Beetle als zijn voorganger maar nog steeds niet volmaakt en dat geluid wat ie produceerd is om te janken!
BMW: Zijn voorganger de Z3 coupe was dik…heel dik! Maar vind persoonlijk dit geen waardige opvolger. Hij is niet lelijk maar hij mist toch de exclusiviteit van zijn voorganger. T geluid van de zes in lijn is wel heerlijk.
Z blijft een sportauto
Ik wou weer es beginnen, ma wa zin heeft het om te zeggen welk beter is, of dit of dit, ik geef op, we zijn allemaal gewoon veel te koppig denk ik dan!
@Rick
“zoals AH al eerder zei: ‘oordeel pas als je er zelf in hebt gereden’.”
Mmm moet je me toch eens laten zien waar dit staat…….

Audi ook een veel betere wegligging met zijn Quattro systeem..?!
Moet ik hier echt antwoord op geven of kan je je eigen antwoordt uit jouw eigen vraag distilleren?
Daarbij moet wel gezegd worden dat BMW sublieme rij-eigenschappen heeft en dit alleen maar met achterwielaandrijving.

Over de X5 en 3 serie touring in het sneeuw verhaal daar ga ik niet op in. Dat is een andere topic en als je daar een discussie over wilt beginnen, Be my guest, maar ga dat dan ook op die topic beginnen graag. Anders dwalen we weer af en krijg je weer een hele andere discussie die niks met dit topic te maken heeft.
@BMW323Ci
Weet je wat…….je hebt nog gelijk ook! :)
Ik ben helemaal geen Audi fan en die TT is dan ook het enige wat ik van Audi zou willen.
Het nieuw model ziet er geweldig uit vind ik, en het is moeilijk af te gaan op een filmpje maar hij neemt die slalom wel heel strak.
Wel spijtig/raar dat hij geen achterwielaandrijving heeft.
Ik vind het ook spijtig dat de TT zo’n populaire wagen is, je ziet hem gewoon teveel, en dan word ik hem nogal snel beu.
De Nissan 350Z wordt altijd vergeten.

TT 3.2 quattro(250pk,320nm) 1410 kg 250 km/h 0-100 km/h 5,9s € 54.990
Z4 Coupé 3.0(265,315nm) 1295 250 5,7s € 55.500
Brera 3.2 (260,322nm) 1605 240 6,8 € 51.940
350Z(300,353nm) 1534 250 5,8 s € 53.545




http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=41548&cache=no&add=1
Ik ben fan van duitse auto’s. maar ik heb ook een zwak voor italiaanse auto’s. Ik denk dat ik uiteindelijk, na lang nadenken, voor de alfa zou kiezen, dat is gewoon een van de mooiste auto’s die je op dit moment kunt krijgen. Ook denk ik dat je de alfa minder zult gaan tegenkomen dan de bmw en de TT, en als je er al een tegen komt kun je hem er mooi uitrijden, want met die 10.000 euro verschil kan je een aantal leuke dingen mee doen, zoals een compressor van autodelta.
Ik verwijs even naar deze pagina ;):

http://automotorundsport.de/d/126275/d_ams_vtest_wertung_cars

Audi dus dik 1ste
Oftewel, denk aan het milieu en je protomonee, neem een Z4. De TT is de nieuwste wagen en derhalve niet onverwacht de winnaar, maar zoals hij bij 5.10 door de bochten wobbelt…
Wat maakt mij het uit wie het snelste is of het zuinigste.
Ik ga voor de allermooiste en dat is die Italiaanse bolide. Van buiten en van binnen is dat een juweeltje. Smaken verschillen dan wel maar deze Alfa vind toch iedereen mooi, niet!
En altijd weer dat gezaag over de afwerking. Bij Alfa is die gewoon goed. Geen prullen en piepejes meer. Dat die kwalitatief moet onderdoen voor de Duitsers, so what!
Die kost dan ook 10.000 eurootjes minder. Inderdaad 10.000. Dat gegeven mogen ze niet verwaarlozen.
Alfa Romeo Brera: Iets trager door zijn gewicht, maar zoveel sensationeler dan de andere twee…
@raul8711
AMS wordt dan ook niet voor niets (zelfs in BRD) Audi, Motor und Sport genoemd…
Wow, die TT klinkt goed. I.i.g. beter dan die Brera en gek genoeg … de Z4…
mooie kappers wagentjes
duitse auto’s zijn gewoon de beste die alfa komt er echt niet aan te pas
Ik ben absoluut fan van de zes in lijn blokken van BMW en het doet me pijn wat ik nu ga toegeven. Op de M versies en(met turbo dan)de nieuwe 335i na,zijn BMW blokken lui. De pk-liter verhouding is laag,in de zin van een beetje amerikaans.Dan verwacht je een berg koppel onderin,blijkt het een toerenblok te zijn en begint het feest dus pas bovenin. Verder is die bovengeschreven zwabberigheid ook onzin en al helemaal met de hedendaagse elektronica. Als je dan nog niet kan rijden met dat ding dan moet je: A. Drastisch leren om niet elke bocht met 200 te nemen.
B. Een slipcursus volgen.
C. Helemaal niet rijden,geef het op,je bent een gevaar voor jezelf
en anderen en ik vraag me af waar je dan je rijbewijs vandaan
hebt.
@JohanB

Lui?

Je bent hellemaal op je kop gevallen man, die 6-in-lijn-blokken zijn echt niet lui he, die 323Ci van me is al beestig, wa gaat dan zo’n 3.0si doen?
Tja, de Alfa…
Wat moet ik daar nou over zeggen? Het grootste probleem van deze Alfa is eigenlijk het prototype waarop hij gebaseerd is. Want wat een prachtige auto was dat. Altijd als ik naar de nieuwe Brera kijk, heb ik het prototype in mijn hoofd… En als je hem daarmee vergelijkt is hij echt een beetje lullig…
Ik kan moeilijk aanwijzen waar het hem in zit, maar voor mij heeft hij het gewoon niet. Wat me het meest tegenstaat is de achterkant, vooral van opzij… want wat een overhang (lees: dikke kont, té dikke kont) heeft deze auto. En dan bedoel ik een dikke kont die de strijd tegen de zwaartekracht als een hele tijd geleden verloren heeft! Ook het interieur van de Alfa vindt ik gewoon niet zo bijzonder, er zit gewoon weinig ontwikkeling in: de interieurs zijn echt al jaren amper veranderd/verbeterd. Enne… het is allemaal niet slecht, maar als je het dan gaat vergelijken met een Audi of een BMW, tja… En een laatste puntje van kritiek: die vier stortkokers zijn leuk, jammer dat ze onder alle uitvoeringen zitten, voegt daardoor niet zoveel meer toe aan de V6!
Ik moet wel nog even kwijt dat deze Alfa van voren echt prachtig is!

Mijn keuze: de Audi, maar ik ben dan ook echt Audi-fan, dus dat telt niet! ;)
@ johanB: pk/literverhouding van BMW slecht? Dit is een 3.0 met 265pk…tegen een 3.2 met 260 pk en een 3.2 met 250pk! Wie heeft nu een slechte pk/literverhouding? De acceleratie v.d Audi is van 0-100 sneller omdat die meer koppel heeft! Van 0-180 (wat ik een véél realistischere acceleratie vind) is de BMW beduidend sneller!
@slk55 amg
@Supermug
Hoe komen jullie aan het 10.000 euro (onzin) verschil!!!

Nogmaals hier zijn de prijzen!!:
TT 3.2 quattro(250pk,320nm) 1410 kg 250 km/h 0-100 km/h 5,9s € 54.990
Z4 Coupé 3.0(265,315nm) 1295 250 5,7s € 55.500
Brera 3.2 (260,322nm) 1605 240 6,8 € 51.940
350Z(300,353nm) 1534 250 5,8 s € 53.545
@Robin: Ik ben het geheel met je eens. Tis hem gewoon net niet. Mooi, maar geen echte sportcoupe. Te dik, te zwaar. Ik kies meestal voor Italiaanse styling, maar de Z4 is een klassieke sportcoupe, die je aantrekt, met een 6 lijn motor. Kan mij dat comfort schelen. En die achterste zitjes? Onzin, weg ermee. Ik denk: wat is het lekkerste op een Alpenpas. Niet de snelste, en zeker niet de zwaarste, gewoon de lekkerste. Ik gok een Z4.
@CSL

Voor die prijs zitten er in Duitse auto’s vaak niet eens stoelen in, als je die twee kinderwagens dus optuigt op het niveau van de Brera kom je waarschijnlijk aan een nog groter gat dan die tien ruggen.
Het is gewoon duidelijk dat de alfa het mooiste is van allemaal wat een dikke auto en dat ie 300 kilo te zwaar is moet je maar door heen kijken met een italiaans parade paartje krijg je veel meer aandacht .

dat duitse niks voor mij dat zegt niet dat het slechte auto,s zijn .,
Bijna pijnlijk hoe de Brera de ene blammage na de andere binnenrijft…
@cls

lees het artikel eens door zou ik zeggen……..

Maar ik heb het even opgezocht, en je hebt inderdaad gelijk. Ik denk dat je dus aan autoblogger moet vragen hoe die er aan kwam.

Ik weet niet hoeveel het kost om de brera door autodelta onder handen te laten nemen, maar het eindbedrag zou niet zo veel hoger liggen als de prijzen van de TT en de Z4.

De brera van autodelta zit al in 5,3 sec. op de 100, en heeft een top van 260 km/h. Dit is een stuk(je) sneller dan de Z4 (5,7-250) en de TT (5,9-250).
o, sorry csl. Ik noemde je cls, en dat is natuurlijk pijnlijk voor zo’n BMW fanaat als jij ;)
Eigenlijk is de Brera helemaal niet zo slecht, het carroserie is b.v. veel stijver als dat van de concurrenten.

Brera = 38.400nm/deg.=ca. 220.000daNM/rad
Z4 Coupe 32.000nm/deg.= ca. 183.500daNM/rad
Cayman 31.500nm/deg.= ca. 180.500daNM/rad
TT 28.500nm/deg.= c.a. 163.400daNM/rad

Het Q4 systeem is b.v. geavanceerder dan dat van de Lamborghini Gallardo.

Het Alfa Romeo Q4 systeem is zelfs op dit moment het meest geavanceerde 4 wiel systeem ter wereld (alleen Audi Le Mans en Lamborghini Muira Concept gebruiken hetzelfde systeem).

Wat betreft het gewicht: Alfa Romeo is behoorlijk bezig geweest. De Brera zou met de huidige productietechniek 1605-175=1430 KG wegen.

Ook zijn ze behoorlijk bezig met het testen van een nieuwe V6 (Alfa Romeo – Maserati). Namelijk een 3.0 V6 Uniair (~220 KW/~300 PK) en een 3.5 V6 Uniair (~257KW/~350PK).

Ze zijn goed bezig… :)
Ken Speed Fan
@ BMW323

een oude 2.3 beestig noemen is erg overdreven , zelfs voor een BMW-FREAK :P.
DOE MAAR DIE TT voor mij.
Moet het effe kwijt. Wel eens naar pk-gewichtsverhouding van honda gekeken?
@Ken de Speed Fan

Oude 2.3?

Jong met die auto ben je op de ban 9/10 kansen sneller dan wat er ook langs je komt staan aan de lichten, die auto haalt in 8.0s 100km/h en da is wel snel hoor.
Heb overlaatst nog een Mercedes 300SL van ’98 achtergelaten, en hij was gas aan het geven want die is namelijk van een kameraad, en we gingen es koersen! (300SL ’98 0-100Km/h 8.8s)
Nie als je vergelijkt met auto’s over de 200Pk, alhoewel is zo’n Ford Mondeo ST220 met z’n 220Pk een spurt van 7.3s naar 100Km/h, dan zeg ik liever mijn 170Pk en 8.0s naar 100km/h!

En wat die TT betreft, je mag ze hebben, die wagen staat me gewoon niet aan, alle AUDI’s trouwens, kijk van de A3 to de A8, allemaal dezelfde auto alleen maar een beetje uitgerokken!
ik heb jaren Audi a4 gereden en ook de tt getest nu rij ik een BMW
maar qua wegliging is de BMW toch net iets meer auto waar ik de
Audi qua uitstraling en comfort weer beter vindt.

Alfa ziet er altijd goed uit maar die 10K komt ergens vandaan en
dat is duurzaamheid.

ik zou voor de Audi gaan
De Alfa is 300 kg te zwaar en verliest daarom altijd. meer GT coupe dan sportwagen, maar wel de mooiste. Als de C8 ooit in productie gaat is dit meer een Alfa voor deze vergelijkingstest of gaan ze hem dan vergelijken met een Porsche (verliest Alfa weer)
zeg nou eens eerlijk allemaal,

Wat zegt een veschil van een paar sec in rondetijden of tijd van 0 naar 180km/h. De meesten van ons cruisen toch niet met snelheden van dik boven de 120km/h over de autobaan.

En wie van ons rijd zijn auto van 40-50 mil op het randje van zijn kunnen? Wie heeft zijn banden om de 10.000km kaal?

Ik zou daarom voor de alfa gaan die veel meer emotie en prachtig design uitstraald. Lullen over magnetische ijzervijzel in je schokdemperrs is leuk voor barpraat, maar voor dagelijks gebruik onnozel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).