Dossier TVR: de ontknoping

Auteur: , 9 Reacties

Zo, zijn we er nu dan eindelijk uit? We zijn de TVR soap al een poosje zat. Hoe, wat, waar, waarom, wel, niet, misschien... Je zou bijna denken dat het een vooropgezet plan is om geregeld in de publiciteit te blijven. Eigenlijk wilde we er dan ook niets meer over schrijven...

Maar goed, als je ziet dat alle andere autosites ook gewoon vrolijk door blijven berichten, dan kunnen we eigenlijk niet achterblijven. Het is ze dus weer gelukt. Dit berichtje is dan ook zuiver voor de volledigheid van ons archief. Laten we hopen dat de ontknoping nabij is.

Autocar bericht namelijk dat TVR gaat verkassen naar Italië. TVR heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone. Het Italiaanse bedrijf Ricardo zal een de fabricage van de TVR-motoren voor z’n rekening gaan nemen, terwijl TVR had toegezegd dat de productie van de motoren in Engeland zou blijven. Zo, weten we dat ook weer.



9 reacties

Ik vind het uiterst ongepast dat dit merk in Italie gebouwd gaat worden. Een zwarte bladzijde in de Italiaanse autogeschiedenis.
Klassiekerrally
Alles beter dan Polen, Bulgarije, of Wit-Rusland. Dan worden die dingen al van de autotransporter gejat voor ze afgeleverd kunnen worden.
Sorry…
Aux serieux:
Ik kan me wat ergers voorstellen dan Italië. Maar of dit nou de redding moet worden? Ik heb m’n twijfels. Volgens mij hebben ze bij Bertone ook geen speciale ervaring op het gebied van kunststof carrosseriën?
Oké Bertone ken ik wel….volgens mij geen slechte carrosseriebouwer. Toch?!
Alleen zegt Ricardo mij helemaal niets. Moeten we die ergens van kennen?
Ricardo moet je zien als een Engineering bedrijf (zoiets als Lotus Engineering of Porsche Engineering) ze hebben veel ervaring op het ontwikkelen (samen met autofabrikanten) van bepaalde onderdelen of complete motoren en versnellingsbakken. Ze opereren meestal in de schaduw van de autofrabrikanten….. welke fabrikant durft er mee te koop te lopen dat de motor die ze vol trots introduceren eigenlijk door een externe firma is bedacht en ontwikkeld?

Meer weten? http://www.ricardo.com/engineeringservices/default.aspx
We kunnen dus concluderen dat dit zeer zeker niet slecht hoeft te zijn voor TVR……..
tja…. wat is TVR nog? Volgens mij vooral een badge op een sportwagen… Ik denk dat het op termijn het einde betekent van zo’n merk als er geen eigen fabriek meer is. Wat maakt een TVR tot een TVR? O.a. het feit dat de auto in de TVR-fabriek van de band rolt toch? Straks komen de motoren van Ricardo, de assemblage wordt gedaan bij Bertone…. en de rest? Wie maak de body’s? Wie maakt alle andere onderdelen?

De kennis is er bij Bertone en Ricardo wel om hun deel van het proces goed uit te voeren, daar maak ik me geen zorgen over. Maar iemand moet de rest bedenken, engineeren en maken…. en die club ontbreekt nog…
Ik vind het een zeer slechte zaak!
Waarom geen body’s van Bertone, motoren van Ricardo en dan de assemblage in de TVR-fabriek?! Wat een zooitje maakt dat Russisch rijkeluisjoch ervan! En dat betekent tevens dat de mensen in Blackpool zijn voorgelogen! Lekker betrouwbaar ben je dan…
Err, even voor de duidelijkheid:
Ricardo is ingehuurd om medio lente de zes cilinders klaar te maken voor de nieuwe Euro-normen. Bovendien laat TVR de Tusc-stoelen voor de Sagaris vallen en komt met Sparco zittingen. Langzaamaan komen ze in Blackpool tot inzicht en laten de filisofie van ‘alles zelf doen’ vallen en gaan steeds meer gebruik maken van externen. Heel goed.

Ze hadden dit advies van papa Dink al anderhalf jaar geleden aan moeten nemen (wat gekund had, gezien m’n contact met mollen en (ex-)werknemers) en gelijk de Chevy 7 liter in een ‘Typhon-achtige’ moeten droppen . . . Ach, dat is allemaal te laat nu.

De geloofwaardigheid die TVR nog had is nu voorgoed weg. Speed Matters, maar dat had Nick the Dick nog niet helemaal door . . .

Dus hoe verder? De vraag is eerder: wie wil er nu nog een Tiv? Degene met een lopende order wachten waarschijnlijk met ’t zweet in de handen. En degenen met nieuwe TVR’s mogen hopen er nog wat overblijft van de service.

Beetje zielig voor Nimag ook, die hadden het al niet makkelijk. Zeker met de naderende Marcos GTC in de binnenspiegel. Die is nu bijna near finish en bulletproof. Aldus m’n contacten daar . . .

“. . . at just under £50,000. A targa-top version . . . Marcos owner Tony Stelliga.

Powered by a 450bhp version of the Chevy Corvette’s 6.0-litre V8, the GTC has special exhausts, bespoke engine management, induction tweaks and a uniquely engineered exhaust note.

It weighs only 1125kg at the kerb and so delivers spectacular performance: 0-60mph in 4.1sec, 0-100mph in 8.5sec, 0-100-0 in 13.2sec and 50 to 70mph in just 2.1sec.”

:bounce: Baby get this one in!

Ik heb het tegen Nimag nu :hehe:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).