Rijtest: Audi S8

Auteur: , 166 Reacties

De natte droom van elke Audi rijder. De idol onder de lease-sletjes. De enige limousine met Lamborghini motor. Speciaal voor onze lezers heb ik erin gereden. It's a dirty job, ik weet het, maar iemand moet het doen. Ga er maar eens even lekker voor zitten, dit wordt een lang verhaal.

Audi spaceframe Comfortabele auto’s die te groot, te zwaar en te snel zijn zijn helemaal mijn ding. Hoewel, tè groot? Moah, 5 m lang. Genoeg ruimte voor 4 volwassenen om uiterst comfortabel te vertoeven. De kofferbak is zo groot en diep dat het lamp-statief van de fotograaf in de lengte-richting erin paste, de bagage van de vier voornoemde inzittenden past er dus ook makkelijk in. Tè zwaar? Audi heeft zijn best gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Een speciaal lichtgewicht Audi Space-Frame, een relatief lichte aluminium motor, aluminium panelen. Dit alles resulteert in een bescheiden (ahum) leeggewicht van 1.940 Kg. Tè snel? Nah, dat bestaat niet.

Toch oogt ie van de buitenkant niet echt kolossaal. Een leek zou ‘m zo met een S6 kunnen verwarren. Dat komt volgens mij onder meer door de standaard 20" velgen wat het gehele formaat relativeert, en de relatief hoge romp die de lengte relativeert. Hoewel het voor Audi begrippen best een wilde verschijning is is het eigenlijk een hele discrete auto voor wat je krijgt. Zeker niet spannend, of uitgesproken mooi. Ik denk dat je de S8 het beste kunt typeren als ontzettend niet-lelijk. Hij zal weliswaar nooit een designwedstrijd winnen (tenzij het een publieksprijs is natuurlijk), maar daar tegenover staat dat er waarschijnlijk niemand is die ‘m lelijk vindt.

Audi S8 in ruststand

En dat laatste is naar mijn mening het geheim van het succes van Audi: Terwijl andere autofabrikanten druk bezig zijn met het esthetisch vormgeven van hun auto’s (wat sommigen dan aanspreekt, en anderen weer niet) zijn de Audi vormgevers volgens mij erop gebrand om auto’s vorm te geven waarvan niemand zal zeggen dat ze het lelijke auto’s vinden. ‘Mooi’ is niet de doelstelling bij Audi ontwerpers, ‘niet lelijk’ is de doelstelling (wat jij Michiel?). Het meest schokkende wat Audi zijn klanten heeft aangedaan in de laatste jaren is de zgn. Single Frame Grille, die eigenlijk gewoon uit twee delen bestaat, gescheiden door het kenteken.

Audi S8 in ruststand

In een land van ‘kop en maaiveld‘ zoals Nederland is dat een garantie voor succes, want als je iets uitgesproken vormgeeft dan is er altijd wel iemand die iets te zeiken heeft. En met dat gezeik komen de imago-problemen om de hoek kijken. En dat is nou net hetgeen Audi volledig onder controle heeft. Een Mercedes of BMW rijder kun je met allerlei generaliserende opmeringen typeren, een Audi rijder kun je enkel betichten van… Ja van wat eigenlijk? Dat het een Audi rijder is! Dus de klant, schoonmoeder, echtgeno(o)t(e), etc. heeft geen enkel (voor)oordeel gebaseerd op je auto. Het is maar een theorie, maar ik geloof erin, en ik zou het een briljante strategie van Audi vinden.

Audi S8 kont

De Audi rijders op de weg hebben echter wel heel snel door dat er wat bijzonders in hun spiegeltje aankomt. De uitwerking van deze sportieve sedan op de andere Audi rijders was op zijn minst opvallend te noemen: Ik heb nog nooit zoveel sjans gehad van andere weggebruikers als met de S8. Er was zelfs een man in een vorige generatie S8 die maar achter me aan en om me heen bleef rijden om ‘mijn’ S8 van alle hoeken te kunnen bekijken. En bij de afslag kreeg ik een oprechte ‘thumbs up’.

Maar goed, genoeg gezever over vorm en voorkomen, hoe zit het met de performance? Hoe rijdt dat ding eigenlijk?

Een V10 Lamborghini motor in een Audi. De samenwerking met de Italianen werpt, voor Audi i.i.g., op deze manier zijn vruchten af. De motor is voor deze toepassing voorzien van grotere boring en/of slag (5,2 liter) en directe brandstof inspuiting (FSI) waardoor het toch ook een beetje een Audi produkt is geworden. Logisch natuurlijk, want zo’n motor moet wel een beetje afgestemd worden op de luxe sportieve sedan. Dat resulteert volgens de boekjes in 540 Nm koppel en 450 Pk bij 7.000 rpm. Klinkende cijfers, maar past een van nature hoogtoerige Lamborghinimotor in een van nature zware en luxe sedan?

Audi S8 in actie

De motor draait als een geraffineerd naaimachientje. Hij trekt heerlijk soepel en zonder drama door naar de redline. Deze auto komt lekker makkelijk van zijn plek. Het ook hier ‘bescheiden’ koppel noopt tot een hoog toerental om echt een snelle response te krijgen zonder meteen te hoeven schakelen, en als ik eerlijk ben vind ik dat beter bij een auto als een M6 passen dan bij een S8. Meer koppel bij lagere toeren, zoals bij een geblazen motor (of zelfs de A8 4.2 TDI) geniet mijn voorkeur. Zeker omdat de automatische versnellingsbak net niet assertief genoeg is om het ‘bescheiden’ koppel optimaal te exploiteren, ondanks de S(port) stand. Om dit te ondervangen bieden de handmatige schakelstand en/of de flippers aan het stuur weliswaar uitkomst, maar ik vind dit toch een kleine tekortkoming.

Audi S8 in actie

Het rijden zelf? Daar kan ik kort over zijn: Goddelijk! Ik ben zeer onder de indruk van het onderstel. De sportief afgestelde luchtvering met drie instellingen (‘lift’ niet meegerekend) te weten ‘comfort’, ‘dynamic’ en ‘automatic’, werkt wat mij betreft het beste in de ‘automatic’ stand. En dan werkt ie ook echt goed ongeacht de staat van de weg. Op de snelweg zoeft het natuurlijk prinsheerlijk, maar ook over een gehavend dijkweggetje op zoek naar een mooie fotolokatie glij je met gemak met hoge snelheid over de weg. Dit is wat mij betreft de piece de resistance van deze auto: extreem sportief-comfortabel.

Audi S8 in actie

E.e.a. wordt ook veraangenaamd door de dubbele beglazing uit het Pro-Line pakket wat op deze auto zit. Deze auto is gemaakt om over de Autobahn te vlammen op hoge snelheid, met je vinger achter de groot-licht hendel om mensen tijdig te melden dat ze moeten opsouten omdat er een echte auto aankomt. En dat groot licht zul je niet eens zo vaak nodig hebben. Zelfs op het gezapige Nederlandse wegennet maakten mensen zich verrassend snel uit de voeten zodra ik aan kwam stomen. Als je dat in een Mercedes of BMW doet willen mensen nog wel eens ‘blijven hangen’ omdat ze zich niet willen laten intimideren, maar bij deze S8 voelde ik me net Mozes bij de rode zee.

Audi S8 in actie

Het sturen is mede dankzij de ‘servotronic’ licht en direct op alle snelheden. Sommige mensen zouden gaan mopperen dat ze het gevoel met de weg een beetje missen, maar ik niet, ik vind het heerlijk zo.

Het interieur van de S8 was niet helemaal naar mijn smaak. Het two-tone leer op de stoelen vind ik niet passen. En de koolstofvezels met geborsteld aluminium i.c.m. donker dashboard en leer vind ik helemaal niet bij elkaar passen. Maar goed, dat is persoonlijk. Voor mijn smaak heeft Audi Exclusive vast wel een passende combinatie.

Audi S8 interieur

De bediening van alle toeters en bellen via de Multi Media Interface (MMI) is erg gebruikersvriendelijk. Je kunt echt merken dat ze daar goed over nagedacht hebben. Weliswaar niet zo mooi opgeruimd als met de BMW IDrive met zijn ene knopje, maar zelfs voor een Audi n00b, wat ik ben, zit het logisch in elkaar en is het allemaal erg snel te begrijpen.

Deze S8 is uitgerust met de optionele keramische remschijven. Een optie van een luttele 14.000,- euro. Wat krijg je daarvoor? Wel, vier keramische pizza borden versterkt met koolstofverzels, waarvan de voorste een doorsnede van maar liefst 46 cm hebben. Wat heb je eraan t.o.v. gewone schijven? Wel, ze zijn lichter wat voor een betere wegligging zorgt; het zgn. lagere ongeremde onafgeveerd gewicht. Ze remmen niet alleen beter, maar ook continu beter bij zeer intensief gebruik, waar de gewone schijfjes afhaken door zgn. ‘fading’. En last but not least, minder remstof op je velgen ;-)

Audi S8 velg met keramische remschijf Om de keramiek goed te kunnen onderscheiden van de gewone remschijven krijg je speciaal gekleurde remklauwen met duidelijk het woordje ‘ceramic’ erop zodat de buurman ook goed kan zien dat je het equivalent van een VW Polo over de balk hebt gesmeten voor iets wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Want laten we wel zijn, op een Autobahn-blaffer die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit van zijn lang-zal-ze-leven een circuit van dichtbij zal zien kun je natuurlijk best zonder. Eerlijk is eerlijk het remt echt uit de kunst en zonder te overheersen, maar deze optie kun je volgens mij het beste bewaren voor je Gallardo.

Naast het Pro-Line pakket, en de keramische remmen was ‘mijn’ auto ook uitgerust met het ‘Bang & Olufsen Advanced Audio System’ met 14 speakers en 1.000 Watt surround-sound á raison van €8.717 (incl. €2.399 BPM). En hoewel ik nooit en te nimmer ook maar zou overwegen om thuis een stereo van tegen de €9K aan te schaffen, voor in de auto zou ik dat wel overwegen. Gek hè? Maar een mobiele concerthal in je S8 is toch wel het toppunt van decadente luxe. En waar anders kun je zo privé genieten van keiharde muziek? Thuis is er altijd wel iemand die gaat klagen, in de auto zit je helemaal in je eigen domein en kun je doen wat je wilt. En dan maakt die file ook niet meer uit.

Audi S8 in zijn voor kantoorAudi S8 5.2 liter V10 FSI

De Audi S8 is redelijk uniek in zijn klasse. De enige mogelijke concurrent sinds kort is de S63 AMG, maar aangezien die nog niet rijdt en het prijsverschil in de basis al zo’n €60.000 is telt dat niet echt. Je kunt de S8 misschien ook wel vergelijken met een Quattroporte, maar de klanten van Maserati en Audi zijn volgens mij volledig mutually exclusive dus telt dat ook niet echt.

De auto waar ik over heb geschreven kost met Pro-Line pakket €149.340 en is daarmee rijkelijk uitgerust. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de S8 zonder Pro-Line bestelt.

Leuke anekdote mijnerzijds: Toen ik onlangs met Valentino Balboni een ritje in een Gallardo maakte zei ik vol trots dat ik in de S8 met dezelfde motor als de Gallardo had gereden. Hij keek mij vol ongeloof aan en drukte mij op het hart dat de enige overeenkoms de 10 cylinders waren wat puur toeval was. Lamborghini zit blijkbaar nog een beetje in de ontkenningsfase.

Foto credits

Met dank aan Mathijs van der Vinne voor de fraaie fotografie. Klik op de foto’s in dit hele artikel voor een grote versie. Ik stel voor dat we van het mooiste plaatje uit dit artikel een wallpaper-formaat aan Mathijs vragen voor op ieders desktop. Dus laat in de comments even weten welke het moet worden, de populairste wint.

Audi S8 middenconsoleAudi S8 automaat hendel

Audi S8 interieur detail



166 reacties

erg dik speelgoed hoor…
Strakke bak! Die van 1998 was al heel bruut, zo even een porsche 911 uit die tijd er uit trekken. Echt super gaaf.
Ik heb nog geen tijd gehad om het hele verhaal te lezen maar ik wel alvast ff zeggen dat ik dit pas echte PORNO vind !
MOOOOOOOOIIIIIII.
Ze mogen hem altijd op m’n oprit komen zetten … ik beloof hem niet te zullen verkopen :)
You lucky…..lucky……lucky……BASTARD! ;)

Goed stukje en mooie foto´s.

Foto 12 waar de S8 voor een gebouw (?) staat….. :)
Mooi stukje, en een zeer brute en toch ingetogen auto. Voor die wallpaper komt mijns inziens (ofzo) het 8e plaatje in aanmerking: Audi S8 in actie.
Ongeremd gewicht, ik neem aan dat je onafgeveerd gewicht bedoelt? Verder een mooi review, maar een tikkeltje kritischer zou geen kwaad kunnen.

De S8 is een mooie wagen, stuk beter in verhouding dan de Q7.
ontzettend dikke audi! Wat ben je toch een geluksvogel dat je zo veel verschillende bolides mag rijden. Maar je moet er dan uiteindelijk ook wat voordoen, en dat is je hier erg goed gelukt, mooi stuk heb je geschreven.
Ik kan nog wel een concurent verzinnen; de volkswagen peaton w12, hij is maar 10.000 euro duurder, maar dan heb je ook een 12 cilinder.
Overigens vind ik het erg leuk dat de audi een B&O geluids instalatie heeft. Ik heb zelf mijn hele huis volhangen met Bang & Olufsen, En ik kan je vertellen dat daar een prachtig geluid uitkomt.
Ik ben het ook met je eens dat Audi’s nooit lelijk zijn, je kan ze mooi vinden, maar eigenlijk hoor je nooit iemand zeggen dat Audi’s lelijk zijn. De S8 is bescheiden bespoilerd, dit moet ook, want zo’n zaken sedan moet niet ordinair worden. hij is heel bescheiden gebleven.

En tot slot dit vind ik persoonlijk de mooiste foto:

http://static.autoblog.nl/images/wp/reviews/Audi%20S8/klein/Audi%20S8%20rijdend%20driekwart%20voorkant.jpg
@ AJ.
Onafgeveerd ??? Nog nooit van gehoord !
Klasse Topreview, zo zou ik er zeker meer willen lezen. Super mooie audi! Of zoals de nieuwe trend blijkt te zijn: PORNO!!!

Ik zou ook echt een keer dat geluidssysteem willen horen, volgens mij echt super indrukwekkend!

Verder zou ik voor de wallpaper deze willen:
http://static.autoblog.nl/images/wp/reviews/Audi%20S8/groot/Audi%20S8%20interieur%20detail.jpg
@ AJ.
Mea Culpa !
Ik was ff te veel met mijn werk bezig. Ik zal me niet meer zoveel af laten leiden. Je hebt gelijk !
Had er laatst een zwarte achter me. Wat een droom auto zeg!
Zeker een droomauto
Gert-Jan de Man
Ik moet nog beginnen met lezen, maar dit is echt mijn favo auto.
geniaal geluid, jammer dat er geen filmpje bij zit
Ja Audi is wel heel vet, alleen net niet mijn ding.
Het probleem in mijn ogen met Audi is dat het wel enorm mooie motoren maakt, maar dat het te lomp zware auto’s maakt waar deze in worden gemonteerd. Als de S8 nu zo’n 500kilo weet te lozen, dan heb je een echte sportbak.
Ik begrijp ook wel dat dit niet de insteek van Audi is en dat zij gaan voor degelijkheid en betrouwbaarheid. Enja, die bak ziet er lekker solide en gelikt uit, maar toch het mist dat ene net.
Keramische remmen hebben als voordeel een gewichtsbesparing wat voordelig is voor het ONAFGEVEERDE gewicht niet ongeremde gewicht (we praten hier niet over een caravan). Het beter de relatie onafgeveerd/geveerd hoe minder trillingen aan de carosserie doorgegeven worden en hoe beter de vering zijn werk kan doen lees beter weggedrag. Is overigens de Lambo V10 niet gebasseerd op de Audi V8 motor maar dan met 2 cilinders extra? En de opmerking over esthetische vormgeving is beetje onzin. Elke auto wordt esthetisch vormgegeven dus ook een Audi; sterker nog zeker een Audi. Om een auto zo puur neer te zetten is gewoonweg moeilijk; hoe “eenvoudiger” de vorm/vlakken hoe moeilijker het is/was om het zo te krijgen. Audi is goed bezig alleen jammer dat de single frame nu op alle modellen zo is waardoor ze van voren er teveel hetzelfde uitzien (wat voor een A3 rijder natuurlijk top is maar voor een A8 rijder minder als men denkt dat het een A3 is;-)
Een Phaeton W12 als concurrent? Dan kan je net zo goed ook een 760i of 750i als concurrent zien.
En dat vind ik toch niet.
De S8 zie ik meer als een zakenman in een joggingspak, terwijl de Phaeton W12, 750i en 760i in een maatpak rondrijden.
@ Rick dos

we zijn het weer eens oneens……..

De bmw 760i is 20.000 euro duurder dan de audi. en de VW maar 10.000. en om nou te zeggen dat de S8 in een joggingspak is gestoken…… joggingpakken assosieer ik met kampers of turken die er de hele dag in rond lopen, met andere woorden, een joggingspak assosieer ik met ‘ordinair’. en dat is de s8 zeker niet. de S8 ziet er sportief uit, maar is absoluut niet ordinair. Ik zou eerder de vergelijking willen trekken, dat de bmw 7-serie voor de 50 plussers met een hangbuikje is, en dat de S8 voor de wat jongere ‘snelle jongens’ met een afgetraind lijf. Ook denk ik dat de kopers van een audi A8 eerder zullen twijfelen tussen een A8 en een pheaton, dan tussen een A8 en een 7-serie.
@slk55 amg
Joggingspak associeer jij met kampers en Turken en vind je ordinair….tja dan ben ik zeker een ordinaire kamper of een ordinaire Turk, want als ik naar de sportschool ga, dan ga ik in een joggings- c.q. trainingspak (hoe je het ook wilt noemen). :)

Jouw vergelijk is over de mensen die in een 7-serie of S8 zouden rijden. Ik hebhet hier echter over auto´s die in een sportieve c.q. nette outfit zijn gestoken. En dat is toch wat anders dan wie er wellicht in zou rijden…… ;)
Waarom zou je in godsnaam in een VW Pheaton gaan rijden. Als je genoeg geld voor een auto hebt, ga je toch niet in zo’n goedkoop (volks)merk rijden??

@ slk55amg dromer

Wat interessant dat je (droom)huis volhangt met B&O!
De Phaeton mag dan wel een VW zijn, maar dat is de Nardo W12 Coupé concept car ook, en die zou ik ook wil willen rijden. ;)
@ yo

Als je niet zoveel om merkstatus geeft, maar meer kijkt naar wat de beste koop is wat je voor anderhalve ton kan kopen. dan denk ik dat je al snel bij de pheaton uitkomt. Dit is gewoon een erg mooie, kwalitatief goede, zeer luxe, zeer snelle auto voor anderhalve ton. maar blijkbaar geef jij wel om merkstatus en wil je alleen maar een auto waar iedere rijkaard in rijd, zoals een dikke bmw, audi of mercedes. over je commentaar dat ik een ‘dromer’ zou zijn, kan ik kort zijn, je hoeft me niet te geloven, maar ik weet zelf wel beter, en ik denk/hoop een aantal andere mede-bloggers ook. het ging toch over B&O? nou dan zeg ik dat ik uitervaring kan mededelen dat er fantastische geluid uit komt. maar ik denk dat je naam genoeg zegt, je bent gewoon een puber jongen, en die gaan overal tegenin (ook dit kan ik uit eigenervaring zeggen, heb zelf zo’n zoon).

@ Rick dos

Als ik naar mijn sportclub ga, dan kom ik daar in mijn normale kleding aan, en kleed mij dan in de kleedkamer om, maar ik zal nooit zo’n ordinair joggingspak dragen, daar ben ik toch echt wat te oud voor.
Voor mij de allereerste foto (grille)…formaat 1920×1200 als het kan ;-)
Zalige impressie…nice job!
uber ubergeil..
@slk55 amg
Nee, dat is me nu wel duidelijk geworden dat je geen joggingspak aan doet. Stel je voor dat men jou zal aanzien voor een ordinaire Turk of ordinaire kamper! He?! ;)

Oke! Ga ik het anders uit proberen te leggen. Als je in je sportschool zo bezig bent. Ben je dan in je D&G jeans en Prada schoenen bezig? Of heb je dan je sportkleding aan? Volgens mij sportkleding…Niet?! En als je je sportkleding aan hebt wat straalt het dan uit? Juist! sportiviteit! En laat dat nou net datgene zijn waar ik met mijn vergelijk op doelde. ;)
@ Rick dos:

Is het weer zover :)
Egt keiharde prono again
@ slk 55amg

Volgens mij moet je maar niet meer achter het stuur van een auto stappen, het is veel te gevaarlijk om met “kortzichtigheid” te gaan rijden. Volgens mij ben je gewoon een of ander balletje, die zich te min voelt in een trainingspak… jammer voor jou, die dingen zitten super comfortabel, kunnen we niet zeggen van jou balletjes outfit…. :);)
@ slk55amg

Haha. Ik om merkstatus geven, ja dat is waar. Maar een BMW, AUDI of Mercedes. Nee dat nooit. Ik rijd zelf een xc90 V8. Ik hoop, zoals je zelf al aangeeft, dat ook veel bloggers je geloven. Dat slaapt vast erg lekker.
Weltrusten en…… droom zacht!
@Yo.
Weet je wat. Laten we gewoon proberen om elkaar met respect te behandelen hier. We komen hier allemaal uit vrije wil dus als het je niet aanstaat dan kom je toch gewoon niet !
Eerlijk gezegd geloof ik eerder in SLK z’n 55amg dan in jouw XC90.
Ik rijd een Fiat Panda. Lekker belangrijk !
@yo!
Wat interessant dat je je mening daaorver laat horen!

Wat een verdomd mooie wagen zeg. Een oud buurman van me had de vorige S8, dat was al een pracht van een wagen, rijeigenschappen die een verzaliging waren van je adrenaline (gezien je in een limousine zat van 1750kg.). Te lezen uit dit verhaal zijn deze eigenschappen niet verwaterd maar behouden al niet zelfs versterkt. Prachtig!
@ JANUS

Je hoeft me niet te geloven toch is het zo, gister nog naar Furness laten brengen voor nieuwe stabilisatorstangrubbers (mooi woord he). Ontstaan na een tripje naar Polen. Xc90 rijders zullen dit probleem herkennen.

Anyway, S8 erg mooie auto. Ik denk dat ik hem in British Racing Green met een licht interieur het mooist zou vinden.
Humz, was even vergeten dat de pagina al een tijdje open stond dus er zijn al 10 reacties onder degene waar de mijne op doelde gepost.

@ yo!
Jij in een XC90?? Over “verder dromen” gesproken… Als jij echt in een XC90 rondtuft ga ik me toch echt af vragen hoe je in gods naam daaraan gekomen zult zijn en wat voor baas jij hebt.
Het moge toch echt wel duidelijk zijn dat het niet dankzij je sociale vaardigheden gekomen zal zijn.

Aan je manier van praten/posten krijg ik (en meerdere met mij) het idee dat je al helemaal niet in een XC90 zult rijden, waarschijnlijk niet eens je rijbewijs zult hebben en dat je hoogstwaarschijnlijk alleen maar een afbeelding van een XC90 als wallpaper op je desktop hebt staan.
Heb em ook gereden, net als de W12

Dan is de keus simpel, W12 is veel prettiger. Die wagen heeft dezelfde performance figures en gaat als een vliegend tapijt. Een A8 is toch altijd te groot om een sportwagen te zijn, dus probeer dat dan ook niet. Het verwachtte dikke lambo geluid bij de S8 bleef ook uit. Vond het maar een onrustige slee met sportieve pretenties.

Koop lekker een echte sportwagen en daarnaast voor alle dag de W12, echt.
WOW, zo’n vette bak man!

Als wallpaper graag deze: “Audi S8 rijdend driekwart voorkant”
Erg mooie auto, heel leuke en goed leesbare rijtest! Echt goed gedaan!~

Als wallpaper lijkt mij de detailfoto van de automaathendel wel erg mooi.
Anders die van het dashboard met het Quattro-plaatje erop. Foto’s van het exterieur van de auto zijn er volgens mij al wel genoeg in allerlei formaten te vinden. Bijv. Desktopmachine enz. een detailfoto op groot formaat lijkt me daarom erg mooi.
ik voeg me bij Leon…

en het is wel erg triest dat iedere keer op zon manier gereageerd wordt op mensen die iets moois hebben. niet dat de mensen die hierop aangesproken moeten worden dit bericht ooit zouden lezen :-S

De S8 is op het moment het mooiste wat duitsland te leveren heeft na de 997 turbo! wat een mooie wagen zeg!!! in een heel andere prijsklassen kan ik toch ook meegenieten met dit verhaal. in de V70r van me pa heb ik hetzelfde gevoel; echte luxe, een ongelofelijk mooi geluidssysteem en een heel discrete verpakking.
helaas is de V70 me nog niet toevertrouwd en blijft mijn persoonlijke ervaring bij 150pk steken :-P ben benieuwd wanneer de V70 oud genoeg is om uitgeleend te worden…
als wall zou ik gaan voor 2 eigenlijk… ik kan de keus niet maken tussen

– de stofblazer of
– de S8 voor kantoor

@slk55amg
laatzemaarlulle ;-)
ik ben denk ik een van de gelukkigen op deze aardkloot die (ondanks mijn jeugdigheid van 22 jaar) al met de nieuwe S8 heb kunnen rondtoeren. En zoals de auteur zegt, hij rijdt echt ongelooflijk formidabel. Juist jammer dat ie over de sound zwijgt. Onder de 3000 toeren hoor je de motor amper draaien, maar eens je op zijn staart duwt brult ie zoals een leeuw (of moet ik stier zeggen :-)). Nee, echt hoe Audi deze auto heeft onwikkeld verdiend een meer dan terechte pluim. Qua rijplezier en imressie op de weg, qua afwerking binnenin, alles is top en top verzorgd. Ik weet echter wel niet of er zoveel Porsche-rijders hun Porsche zullen inruilen voor deze Audi, denk eerder dat deze Audi er gewoon bijkomt en de Porsche dan als zondagse wagen gaan beschouwen. Met dank aan de papa om hem te bestellen zodat vanaf januari ik er ook in het dagelijkse leven een toertje mee kan doen en niet enkel de journalisten-testwagen heb mogen rijden :-)
aan alle haters:
als mensen hier zeggen (in jouw ogen) een mooie auto te rijden geef ze het voordeel van de twijfel.
Inmiddels heb ik door dat SLK 55AMG en nog andere personen goede,mooie (dure) auto’s rijden. So what!!!
Ze hebben het beter gedaan dan ik maar zijn volgens mij ook veel ouder dus heb nog even te gaan.

On topic: Sexy auto, ik ben zo iemand die een audi wel mooi vind en dan met name de (r)s modellen vanwege de sportiviteit.

Aangezien een aantal personen hier als dromers bestempelt worden, droom ik ook ooit zo`n auto in m`n bezit te hebben.
@ Leon

haha. Sorry maar ik heb geen baas. Het spijt me zeer, maar ik ben wel in het bezit van een rijbewijs en ook rij ik een xc90 V8. Erg prettige auto, alleen er is nauwelijks motortuning voor handen (kan cardan niet aan) dat is toch wel jammer dat de naald op 220 blijft steken.

Als wallpaper heb ik overigens de AC Cobra 427. Wat een prachtige auto is dat. Al een aantal keren bij AutoEshuis (in het hoge noorden) een proefrit gemaakt, aanschafprijs van 80.000-115.000 echter beetje teveel.

Laten we verder bij het topic blijven ipv mij afschilderen als een kleuter.
Ik weet niet of dit al eens aan bod is gekomen hoor, maar misschien is het wel een leuk topic om auto’s van bloggers te bespreken , etc. Met de foto’s en eventueel filmpjes erbij ofzo?
Oef… prachtige wagen… ten points!
Volwassen (toch?) mannen onder elkaar, een zondagbezoekje aan de zoo kan er echt niet tegenop. @ yo! : wel dan, ik rijd zelf @ 23jr een Volvo V40 van 2004 (laatste modeljaar dus) 1.9D, standaard livrei is 102PK, opgekieteld mits een chip en luchtfilter, leuke bandjes eronder en voor de rest volledig origineel. Bedrijfswagen overigens, mét tankkaart uiteraard. Het beste dat ik tot nu toe heb gehad (dat dus van mezelf was), was een 480 Turbo GT van ’94 opgeschroefd naar 156PK, op zich niet wereldschokkend, maar als je je bedenkt dat dat ding niet eens een ton weegt, kan je je wel inbeelden hoe vlot het vooruit ging. Over een paar jaartjes als ik wat meer financïele reserve heb, ga je nog wel een aantal heel leuke 480jes tegenkomen, mark my words haha.

Maar vertel eens yo!, rijd je echt een XC90 V8? Echt veel twijfels heb ik er niet over hoor, het boeit me ook niet overdreven veel wat mensen zouden rijden, ben nog altijd net ietsje meer geinteresseerd in mensen dan in auto’s. Veel scheelt het echter niet ;)
C200 Kompressor
Een machtige mooie auto, ECHT SUPER!!!!!!!!!!!!
@ yo!

Ik heb al een keer foto’s van mijn slk hier geplaatst, ik weet alleen echter niet niet meer bij welk topic. maar het is inderdaad een leuk idee.
Maar we zullen het nooit van elkaar weten of we nou echt in deze mooie wagens rijden, dus heb gewoon een beetje vertrouwen in de mede mens, en ga mij niet meteen als ‘dromer’ afschilderen. Dat vind jij toch ook niet leuk. Als je echt een volvo xc90 rijd dan vind ik dat erg mooi voor je, ik vind het zelf een mooie auto. en misschien vind je hier wat om je volvo te tunen: http://www.heicosportiv.de zelf vind ik dat je je volvo gewoon moet laten zoals hij is, en niet in een zogenaamd ‘joggingspak’ steken.

@ rick dos

je hebt wel gelijk, natuurlijk train ik niet in mijn (duren) vrijetijdskleding. Ik heb dan net als iedereen een sportoutfit aan. De S8 ziet er natuurlijk wat sportiever uit dan de pheaton, maar qua prestaties en qua prijs liggen ze dicht in de buurt. ook zijn het allebei zakelijke duitse sedans, dit zijn volgens mij genoeg redenen om ze als concurenten van elkaar te zien, maar zoals je weet delen wij niet dezelfde mening als het om ‘concurentie’ gaat.

@ boefjebas

nee, ik ben geen ‘balletje’ ik draag dan wel veel merkkleding, maar ik heb ook genoeg merkloze kleding in mijn kast hangen. Ik voel mij zeker niet te min om in een trainings pak te lopen, maar ik vind gewoon dat ik er te oud voor ben (ben 40). het zou best zo zijn dat ze heerlijk zitten, dat zitten geiten-wollen-sokken ook, maar die draag ik ook niet.

@ leon, janus, alwood en [email protected]

bedankt voor jullie steun. ;)
zo wel leuk zijn filmpjes foto’s van bloggers hier op de site goed ik heb zelf geen auto maar me vader heeft een hele mooie S 500 met AMG pakket ook topwagen 0-100 5.4 sec lekker toch, maar anyway wie heeft er nog meer zin om zo iets te maken ??
@ rick dos

ik was nog wat vergeten,

een paar mooie velgen, en de juiste kleurencombi, met een iets verlaagd onderstel en die mooie 4 uitlaten, dan ziet die pheaton er ook wel erg stoer/sportief uit hoor! Ben je nog niet overtuigd? wat dacht je dan van de jaguar xjr, als concurent? erg stoer uiterlijk, zeer snel, ook een grote zaken sedan, en een vergelijkbare prijs. persoonlijk vind ik de peaton eerder een concurent, omdat ik denk dat de jaguar andere mensen aantrekt.
@S AMG:Pprobeer ook af en toe een hoofdlettertje en wat punten en comma’s in je zinnen te gebruiken, daar wordt het een stuk leesbaarder mee.

Over die VW Phaeton: Toen ik hem in tijdschriften en op internet zag dacht ik: wat een saaie en totaal onopvallende auto, maar in het echt vind ik hem een soort statigheid en ‘machtigheid’ uitstralen wat ik toch wel mooi vind. Dat heeft de A8/S8 toch minder.
hahaha wat lees ik hier ;met de jeep 220klm per uur rijden.
goed op je kop gevallen.
zouden ze moeten begrenzen aan max.180
heerlijk gezellig hier :P
@ realist

en wat doe je met de cayenne S / cayenne turbo / cayenne turbo S

zelfs aan 220 geven die geen krimp. Dus waarom hun motoren begrenzen? niet voor niets is hun top 266 (turbo) of 269 (turbo S)
nog even een vraag….weet iemand of de audi A8 nog en v12 diesel krijgt???
Oude S8 heb ik wel eens gereden. Vorige week heb ik een dag in de nieuwe Audi A8 rond gereden.

Dit was zeker een genot. Misschien niet zo snel als de S8 maar zeker fijn om in te rijden.

Is de S8 niet eerder een concurrent voor de S 65 AMG? Die is al wel uit!
Audi zelf profileert de S8 als sportieve luxewagen waar de nadruk echt ligt op sportiviteit, onderstel en vooral zelf rijden. De W12 is eerder de luxewagen waar de nadruk echt ligt op pure luxe, comfort en gereden te worden. Niettegenstaande de grens flinterdun is. Want de prestaties zijn nagenoeg dezelfde (5.1 en 5.2 voor respectievelijk de S8 en de W12) en beide zijn beschikbaar in de meest luxe uitvoeringen. Enkel zal de S8 iets minder dorstig zijn en een mooiere sound teweegbrengen.

Qua andere modellen denk ik idd de S 600 / S 65 alhoewel deze zich toch ook nadrukkelijker op luxe richten, dan op onderstel en bochtenwerk.
goede review!!

En damn, wat een geile bak
supervette bak
Het vermogen vink nog wel meevallen. De 4.2 FSI hoest er al 420pk uit, geloof ik!

Overigens vind ik de S8 een subtiel model, erg fraai!~

Las laatst een test van een Grand Cherokee SRT8. Die sleurt in 5 sec naar 100. Das pas schrikken!
@ tjerk en yannick

de s65 is geen concurent, die auto kost 3 ton, dat is dus meer dan het dubbele!
Over de typering “Audi rijder”. Je zegt dat Audi neutraal overkomt. Dat ben ik niet met je eens. Het word veelal geassocieerd met haastige chauffeurs en patserig overkomen.

Nee, dan moet je toch echt Volvo rijden, denk ik. Zet een XC90 of een X5 voor de deur, wedden dat de X5 bewoners veroordeeld worden.

Maarja iedereen moet kopen wattie leuk vind natuurlijk. Deze S8 is echt super. Hij is ook getest door een ander persoon met een mooie test site, ben ff de naam kwijt.
@iedereen!
Waar zijn we hier in hemelsnaam mee bezig?!

Zullen we met zijn allen ff onze l*l op tafel leggen en kijken wie de langste heeft?! (die win ik namelijk gemakkelijk! :) Maar dit terzijde). Het interesseert me werkelijk waar geen ene reet! Waar ,wie , wat in rijdt!

Mijn punt was dat je een Phaeton niet kan vergelijken met een S8. De phaeton zal heus, in zijn eigen recht, een fantastische auto zijn. Alleen, dan vind ik, dat je bijvoorbeeld een 760i of een s500 er ook wel bij kan nemen als concurrent.
De 760i kost 165.000,-, de S500 kost 130.000,-, de Phaeton kost 160.000,-. De BMW en Mercedes zitten allebei binnen de 5,5 sec op de 100 en ze zijn allebei op 250 km/u begrensd. Dit in tegenstelling tot de Phaeton, en wat hier beweerd wordt, die doet er namelijk 6,1 sec. over. Dus ALS het al concurrenten zijn dan zijn het de BMW en Mercedes wel!

Verder was mijn vergelijk met een joggingspak en een maatpak. Dit had niets meer en niets minder te maken met de sportiviteit van de S8. In vergelijking tot de Phaeton die ik meer beschouw in een maatpak te steken. Ik kan natuurlijk niet rekening houden met de vooroordelen van een persoon. Die met een trainingspak andere dingen associeert dan waar de trainingspak eigenlijk voor is bedoeld.

@slk55 amg
“maar qua prestaties en qua prijs liggen ze dicht in de buurt. ook zijn het allebei zakelijke duitse sedans”
Qua prestaties liggen ze duidelijk niet dicht in de buurt. En qua prijs, zoals ik al zeg dan kan je 760i erbij nemen want die ligt daar 5000,- euro boven.

“Ben je nog niet overtuigd? wat dacht je dan van de jaguar xjr, als concurent?”
Net geef je nog aan dat jouw argument op basis van “DUITSE sedan” is. Dus dan begrijp ik niet waarom je nu ineens een engelse sedan erbij haalt? En de prijs van een XJR is 130.000 euro?! Dus je begrijpt dat ik je argumentatie zwakjes vind.
Het basisblok (het gietstuk dus) is het enige wat overeenkomt tussen de Lambo en Audi V10. De rest is volledig anders, niet alleen de cilinder kop met directe brandstof inspuiting (bij het Audi blok) of in het inlaat spruitstuk (Lambo).
Audi heeft standaard 90mm tussen de cilinders (cilinder hartlijnen) op alle motorblokken en de productielijnen zijn daar op afgestemd. Bij Lamborghini gebruiken ze andere apparatuur en als gevolg daarvan ook een andere afstand tussen de cilinder hartlijnen (dacht 88mm).
@slk 55

vergelijken we wagens niet met prestaties en comfort? in tegenstelling tot prijs.

we vergelijken toch ook de ML 63 AMG met de X5 4.8 en de Porsche Cayenne. Hier is de ML ook een enorm stuk duurder.
@ rick dos

Ik vind, zoals ik al zei dat de pheaton w12, mits juiste velgen, kleurencombi, iets verlaagd. ook een erg stoere/sportieve auto. neem nou die vieruitlaten dat is een van die dingen die de s8 en de pheaton sportief maken. en dat zie ik bij de bmw niet terug. ook is de bmw niet vierwiel aangedreven, en de audi en VW wel, ook is de bmw 760i naar mijn mening een auto waarin je je laat rijden en niet zelf rijd, dit in tegenstelling tot de S8 en de VW. De mercedes is inderdaad wel een optie als concurent, maar dan wel de s500 4matic met amg-pakket. deze heeft inderdaad ook een sportief uiterlijk, zelfde prijs, en is ook een zakelijke duitse sedan. maar dan nog, de mercedes heeft een v8 motor, en die klinkt lang niet zo lekker als een v10 of een v12.
en dan nog even over die xjr, ik noemde die omdat dit ook een zeer snelle, spotieve zakelijke sedan is. de prijs ligt inderdaad wat lager; 130.000 euro, maar laten we niet vergeten dat de S8 er ook al is voor 137.000 euro . ik had ‘duitse’ bij mijn vorige reacties beter tussen haakjes kunnen zetten. maar zoals ik al zei trekt de jaguar ander soort mensen aan, dit komt mede doordat het geen duitse auto is, maar een engelse.
Hier is een afbeelding van de pheaton, als ik je hier mee niet kan overhalen dat de pheaton stoer en sportief is dan weet ik het niet meer.

http://www.jalopnik.com/cars/images/phaeton_back.jpg
@ Yannick

nou, als ik een auto ga uitzoeken dan heb ik wel een bepaalt budget in mijn hoofd, je meent toch niet serieus dat een s65 een concurent is voor een s8.
naar mijn mening valt een concurent van een bepaalde wagen, in de zelfde prijsklasse, en ik denk dat ik niet de enige ben die dat vind.
Maar als jij alleen kijkt naar prestaties/comfort dan ben jij het zeker wel met me eens dat de pheaton w12 een concurent voor de s8 is ;)
Ik had trouwens graag gezien dat de hele site zo was opgezet als deze link. Dat je de foto’s in groter formaat krijgt door er op te klikken. Maar dat ff tussendoor..
@slk55 amg
“Ik vind, zoals ik al zei dat de pheaton w12, mits juiste velgen, kleurencombi, iets verlaagd. ook een erg stoere/sportieve auto.”
Ja, dat kan je wel bij alle bovengenoemde auto´s doen. En dan ziet het er ook gelijk een stuk anders uit.
En het zal heus wel, maar dat was niet het punt van de discussie. Feit is namelijk dat de Phaeton standaard niet veel sportiviteit en stoerheid uitstraalt.

Zie hier:

http://images.google.nl/url?q=http://www.a-motors.ru/img/cars/vw/Volkswagen-Phaeton-W12.jpg&sig=__nkUgLorGPpdRBlY8aYXLOfMcCNk

En daarbij komt ook dat de W12 van 0-100 gaat in 6,1 sec. in tegenstelling tot de reeds ander genoemde auto´s die dit in 5,5 sec doen.
Zo christ! Is het duidelijk genoeg voor iedereen?! :)
Audi A8 | Bakkel dot com
[…] Ik ben snel tevreden als het om mijn eigen auto gaat, 4 wielen en een stuur is al snel genoeg. Maar van dit exemplaar op autoblog.nl maak ik graag een uitzondering! Wat een bak! Deze link delen?These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages. […]
@ slk 55 amg

dat van een budget in je hoofd klopt slechts deels vind ik, tuurlijk heb je een bepaald budget in gedachte, maar wanneer we van deze budgetten spreken denk ik niet dat het voor de kopers uitmaakt of ie nu 5000 euro of 10000 euro duurder is voor een gadget. Het merendeel van deze wagens is toch op naam van de firma.

Ik denk dat beide menigen wel kunnen kloppen, zeker als ie dubbel zo duur is (weet wel niet of dit in België ook zo is), maar in dit segment zitten de mensen ook niet te kijken waar de benzine 0.010 goedkoper is hoor
@Rick Dos

ja het is duidelijk maar…….
Wat zeg je nou?! Langste lul?
Kerel, kijk uit je raam, m`n lul ligt voor de deur ;)
@[email protected]
LOL! :) Waarom lig jij op de grond voor mijn deur dan?! :)
Ik moet elke keer, als ik naar de W.C. moet, Hawai bellen om te vragen of ze hem ff willen vasthouden. ;)
@ yannick

Ik reken altijd een marge van 10%, om te bepalen of hij in dezelfde prijsklasse zit, als je dit bij de S8 gaat doen, dan kom je op 137.000 + 10% = 150.000 euro, als je dan bekijkt wat de s65 kost; 300.000 euro, dan is dat het dubbele en valt deze dus ver buiten de marge van 10%.

@ Rick dos

je hebt zeker lang moeten zoeken naar dat plaatje? je hebt wel precies het goede plaatje gevonden. dit is echt de basisversie van de peaton en je weet, een basisversie ziet er nooit mooi uit, en ik betwijfel of het uberhaubt de w12 is.
geef deze pheaton, een mooie donkere kleur, geblindeerde ramen, meegespotenbumpers, en andere velgen, en hij ziet er al een stuk beter uit. maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de XJR en mijn plaatje van de pheaton.
hier heb ik een plaatjes van mooie pheatons:

http://i1.ebayimg.com/03/m/07/f8/dc/99_24.JPG
http://www.volkswagen.nl/media/gfx/wallpapers/phaeton/800×600/phaeton3.jpg
http://www.volkswagen.nl/media/gfx/wallpapers/phaeton/800×600/phaeton2.jpg
@Rick dos : weten we ook meteen waar je hersens zitten.
Bedankt voor dit op te helderen.
@Mark : in de RS4 misschien, maar in de A8 levert hij niet meer dan 350 pk.
@SimonMc
Kijk dat jij nou met die kleine van jou denkt, dat kan ik begrijpen, maar dan moet je niet denken dat iedereen dat doet he?! ;)
@ KVK

Ja echt een XC90 V8. Veel vermogen en en relatief laag verbruik. Ik heb al contact gehad met dhr Notermans van HeicoSportiv (importeur NL) om de begrenzer er af te laten halen. Echter is Volvo NL bij de ontwikkeling van de nieuwe XC90 sport erachter gekomen dat bij langdurig rijden met veel toeren de cardanas beschadigd kan raken dus vandaar dat Heico het verwijderen van de begrenzer niet meer levert. Wel raar als je weet dat je 220 in de 6de versnelling rijdt met 3100 rpm.
echt een mooie auto hier is maar echt een woord voor :::: prachtig:D
@yo!: FF offtopic, maar zijn er geen beter cardanassen te vinden dan? Of gaat dat heel veel centjes kosten?.

Om toch nog iets nuttigs in mm post te zetten:
Op deze foto vind ik de Phaeton W12 wel iets stoers uitstralen.
http://www.autoweek.nl/images/480/9/57b30b74f0b8447525dffc128d934939.jpg

Dit vind ik toch iets te ver gaan:
http://www.vw-page.at/pics/treffen/wobin2004/wobin04_117.jpg
@SLK55 AMG
http://www.autoweek.nl/images/800/d/8588be395053412cede9cd47c72ff0cd.jpg
Mee eens dat dit een W12 is?

“geef deze pheaton, een mooie donkere kleur, geblindeerde ramen, meegespotenbumpers, en andere velgen, en hij ziet er al een stuk beter uit.”
Ik refereer je hiervoor naar mijn vorige reageersel aan jou. En zoals ik al zei de Phaeton doet op de sprint naar de 100 een seconde langer over.

“maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de XJR en mijn plaatje van de pheaton.”
De XJR vind ik stijl en elegantie uitstralen. En als dat de enige criteria zou zijn dan zou die dus voor mij al afvallen.

De phaeton van je foto ziet er mooi uit. Echter, je kan het niet ineens sportief gaan noemen omdat het 4 uitlaten heeft. Daarvoor moet je het totale plaatje zien en als je dan weer mijn foto bekijkt dan zie ik daar toch echt geen sportiviteit van afstralen, eerder soberheid.
@ Rick Dos: Dat ligt ook aan de velgen, die hebben daar een heel grote invloed op, die op jou plaatje zijn wel de meest saaie velgen ooit, en dan ook nog 2 maten te klein…
Wat een discussie! Chill you guys, elke auto heeft zijn charme..(behalve OPEL;)) vind ik..
@ Rick dos

oké, de basis uitvoering van de pheaton ziet er inderdaad saai uit. maar breng hem naar ABT en tádá…een stoere en sportieve pheaton. En nog even over de XJR, deze kun je ook naar Arden brengen, deze passen de motor aan zodat hij in 4,5 sec. naar de 100 gaat! en dat allemaal voor een prijs van 139.000 euro.
En ik zie net dat mijn laatste 2 links het niet doen, dit is zonde want het waren 2 helemooie dikke pheatons.
@slk55 amg
Hé, we zijn het volgens mij eens? Of niet?! :)
Leuke auto….

Ik zou echter toch voor een Maserati Quattroporte gaan. Maserati is naar mijn mening een veel meer zeggende badge dan Audi.

Ik vind de Maserati dan ook mooier.

http://www.caradisiac.com/media/images/fiches_express/maserati_quattroporte_1.jpg
Echt dikker dan dik!,, maar mijn droomauto blijft togh de RS4 2006,, zo’n mooi ding,, na de skyline natuurlijk,,:P
iemand een idee wat de topsnelheid van de S8 zou zijn zonder de begrenzer erop? vermits deze in de gallardo dik over de 300 km/u gaat maar hier de cilinderinhoud werd vergroot en de paarden ietwat teruggeschroefd en extra gewicht?
@slk55 amg
Leuk……maar ik denk dat ik mijn mening over de Phaeton, voor nu, ff voor me hou! ;)
@Sacha: Wat mij betreft de beste review op Autoblog so far. Duidelijk wat je van de auto vindt (positief en negatief) maar vol enthousiasme over een bijzondere auto uit het topsegment en ook nog eens wat humor erin.
Een groot compliment, erg leuk om te lezen, maar ik krijg wel steeds vaker het gevoel dat ik de leuke speeltjes misloop…… Ah well, misschien binnenkort weer ff…..
tsja… ik vind van de phaeton vooral de grootte indrukwekkend, net als mijn… naja laat maar :-P

ik ben verder eigenlijk wel benieuwd of er niet eens een tuner het échte lamboblok in een audi transplanteerd!!! de ruimte is er blijkbaar en het lijkt me toch aardig uitwisselbaar! als er dan ook de 520pk in te lepelen is mét de italiaanse sound!

(voorzover de dromen nog besproken worden ;) )
@Alwood
LOL! :) Wat een zwaar……..leven hebben we toch! :)
Kom op zeg, de Phaeton vergelijken met een S8 en dan zeggen dat je wel nog even andere velgen en ramen erin moet zetten om het net zo stoer te krijgen.

Zelfs dan nog is de S8 een echte auto naast de opgepompte volkswagen “passat”. Die Phaeton straalt ultieme saaiheid uit. 0 tot 100 in 6.1 seconden? Dat doet mijn Mazda3 MPS ook en is een (heel) stuk goedkoper. Ik kan bijna niet wachten totdat ik een Phaeton in met spiegeltje tegenkom ;-)
Eigenlijk heb ik een voorkeur voor mooi gelijnde snelle stationcars en gruw ik van sedans. Maar deze Audi ziet er toch zeer scherp uit. De concurentie kan inpakken. Alles aan deze S8 klopt: styling, interieur, materiaalgebruik, 4-wielaandrijving, imago, prestige, exclusiviteit, prestaties, veiligheid en zelfs de prijs: zo blijft ‘ie schaars.
Goede review ook, alleen helaas (nog) geen video!
Ik zie net op de uitvergrote foto dat hij een aparte start- en een aparte stopknop heeft. Tot nu toe heb ik altijd 1 knop gezien voor zowel starten als motor stoppen, of zijn er meer merken die 2 aparte knoppen hiervoor hebben? 1 knop lijkt me praktischer.
@ 3MPS

kom op zech, je kan de phaeton toch niet saai noemen

http://img308.imageshack.us/img308/7369/vwpeatonfp9.png
@SLK55AMG
Je hoeft je domme racistische opmerkingen niet te melden. In plaats om met zulke opmerkingen te komen geef een duidelijke argument.
Ik snap niet waarom dit soort dingen door AUTOBLOG worden geaccepteerd! Ik zou de regels maar even doornemen als ik jou was.
Als je graag weer van die racistische opmerkingen kwijt wilt, dan zal ik me nummer even aan je geven. Dan kunnen we ergens afspreken.

Voor de rest een mooie nette auto. Weer een snelle Duitser erbij.
Gaaf! Doe mij er maar één!
Ik zie op deze foto’s weer een heel ander dashbord in de S6 dan bijv. op de Audi website. Weet iemand hoe dit zit?

Vriend Jeremy brandt de auto trouwens volledig af in z’n column…
@Brenny
Uhm Brenny wil niet lullig doen…..maar uhm je hebt toch wel door dat dit een S8 is dat die op de A8 is gebaseerd en niet op de A6? ;)
haha, ik denk dat brenny een beetje moe is ;)
@CSL

tjonge jonge, en dan noem jij mijn reacties dom en over bodig? ha ha, ik zal bijna bang worden van zo’n bedreiging van een bmw fan, ik kan hier alleen maar om lachen, het geeft immers weer eens de mentaliteit van de gemiddelde bmw rijder aan. Maar het spijt mij als je je gediscrimineert voelde, dit was niet mijn bedoeling. Ik ken de huisregels wel hoor, want ik denk dat ik hier al wat langer kom dan jij. Ik denk dat jij maar eens goed moet gaan nadenken over je eigen reacties zoals “BMW the best” en “M powwwer!” of “bmw forever” kom op zeg, en dan zeggen dat ik overbodige reacties geef. begrijp me niet verkeerd, ik vind bmw’s mooie auto’s maar dat geld ook voor de phhaeton (dat is een mening, weet je wel). of mag ik die auto niet meer noemen? Het ging mij erom dat een phaeton helemaal niet saai hoefde te zijn. ja logisch als je de basis versie pakt dan is hij inderdaad nogal saai, maar dat geld bijna voor elke auto. En tot slot, laten we het een beetje gezellig houden hier, en niet zo zielig doen met bedreigingen, want als het er echt van op aankomt dan heb ik ook wel mijn mannetjes hoor, maar dat terzijde.
@ csl

Ik heb even rondgekeken, en ik heb maar weinig reacties van jouw gezien die beargumenteerd waren. Jij gaf ook commentaar op W0o0dy, dat hij niet zou weten waar hij over schreef, en dat hij alleen maar domme opmerkingen had. nou sorry hoor, maae w0o0dy is een van de mensen achter autoblog, dus hij zou wast wel weten waar hij het over heeft. Dit kan ik niet van jou zeggen.
@CSL en SLKAMG

Mannen een beetje lief doen tegen elkaar he, dit is een blog waar auto-liefhebbers elkaar ontmoeten en de meningen flink kunnen uitlopen (dit is wat de autoblog mooi maakt!). Probeer een onderscheid te maken tussen een argument op de zaak en een argument op de man.

Jammer dat SLKAMG dan nog BMW liefhebbers over 1 kam scheert en denigrerend typeert. Wat betreft CSL, doe a.u.b niet kinderachtig door mensen je nummer weg tegeven om een afspraakje te maken na schooltijd, ik ben van mening dat jij die fase langs bent.

Dat julllie elkaar hier onmoeten betekent dat jullie op z’n minst 1 ding gemeen hebben.

Show more respect and love for each other… ;)
amen
@SLK55: Opmerkingen over “ordinaire turken of kampers in trainingspakken” zijn niet op zijn plaats. Daar moet ik CSL gelijk in geven. Wat dat betreft heeft CSL de huisregels beter paraat.

Onder het kopje Terzake: “Discussies kunnen voor verhitte reacties zorgen, maar dat betekent niet dat men generaliserend, kwetsend, op-de-man, grof of stupide hoeft te reageren.”
@ sacha

Ik zeg alleen maar dat kampers en turken vaak in trainingspakken rondlopen, dat is niet generaliseren, dat is een feit. en verder vind ik trainingspakken ordinair, maar dat is een mening. Ik zei niet dat turken of kampers ordinair zijn, of athans zo bedoelde ik het niet. die twee dingen staan los van elkaar.
@SLK55amg het feit dat je zegt dat kampers en turken in trainingspakken rondlopen niet generaliseren is maar een feit toont al wat voor figuur je bent, maar goed als we toch generaliseren ik verwacht niet anders van een AMG rijder…
Zullen we het weer over de S8 hebben dan…
@ Autoblogger.
JA, goed plan………PORNO !
-edit: ontopic aub-
Ach wat jammer, was ik het eindelijk eens keer met slk55amg!!
-edit: ontopic aub-
-edit: ontopic graag-
-edit: ontopic aub- >-)

whoa wie is er allemaal voor een sappige-verhalen-topic waar dit heen gebanned wordt :-P

ehm *kuch* ontopic that is: wanneer word(en) de Wall(s) uitgegeven? volgens mij zal niemand ongelukkig zijn als het de audi-inhetstof wordt :-D

(en ja het valt op dat het iedere keer op eenzelfde situatie uitloopt bij een audi of bmw topic ;-) blijf ik toch maar ff volvorijder)
Volgende week ergens zullen we de Wallpaper met veel tromgerof presenteren. We moeten ook de vele, vele mails nog tellen. En daarna kiezen we gewoon welke wij het mooist vinden ;-)
schoon eh ;)
@sacha
LOL! :)
Als het maar de foto wordt die ik gekozen heb! ;)
Er staat een video van precies dezelfde auto op petrolhead.nl, site van Sjoerd van Stokkum. (ook via quotenet.nl)
*ZUCHT* Sacha heb je oren? Heb je ogen? Ik schrijf tog de foto die IK heb uitgekozen! ;) deze dus:

http://static.autoblog.nl/images/wp/reviews/Audi%20S8/klein/Audi%20S8%20kantoor.jpg

ziet er namelijk heel profesioneel uit.

En anders is deze ook wel goed.


:) ;)
Die is inderdaad ook heel mooi en profi.
Ik zie net dat die andere foto het niet doet. Hier dan nog een keer…….hopelijk…. :)

http://static.autoblog.nl/images/wp/reviews/Audi%20S8/groot/Audi%20S8%20rijdend%20zijkant%20lr.jpg

Ziet er ook heel fraai uit een actionshot!…..Btw bij welk gebouw is die 1e foto van mij genomen?
Nope! Nog niet shoot! :)
lol… óf er staat iets in de link wat em afkapt of de link is gwn te lang… allebij de plaatjes zit dezelfde fout in.

de audi voor het gebouw was idd ook mijn 2e halve keus :-P een actiefoto op me desktop is alleen ook wel erg leuk…
LOL! Ik ben zo a-technisch als het maar zijn kan. Ik ben al blij dat die foto´s in mijn reageersels te voorschijn komen! :)

Voor mij is het de 6e plaatje als je het zilverenplaatje meetelt. De 1e foto waarop de S8 rijdt.
Je link in je URL is afgekapt, daardoor doet ie het niet. Ik kan uit die link niet opmaken welke je nou bedoelt.

Dat gebouw staat aan de Zuid-As A’dam.
Zo dan! Ja, die is ook mooi idd. Moeilijk!
HUH?! We´ve got a picture! :) Heeft u er misschien aan gefriemeld oh allemachtig Sacha?! :)

Dat gebouw zit er heel apart uit!
laat ik maar weer eens wat ‘ontopic’ zeggen ;)

Ik vind persoonlijk deze het mooist, de S8 is actie:

http://static.autoblog.nl/images/wp/reviews/Audi%20S8/groot/Audi%20S8%20rijdend%20driekwart%20voorkant.jpg

maar persoonlijk vind ik deze van audi zelf nog mooier:

http://www.audi.de/etc/medialib/cms4imp/audi2/emotion/entertainment/gallery.Par.0300.Image.jpg
o ja, en Rick dos…

Om onze discussie over de phaeton weer even nieuwe leven in te blazen, de audi s8 kan ook saai zijn, ga maar eens naar deze site:
http://www.audi.de/audi/de/de2/neuwagen/a8/s8_limousine/aussenansicht/360_grad_limousine.html
en klik dan op de derde velgen, en neem een mooie ‘kuch’ witte uni lak.
@slk55 amg
Ik zeg toch allang dat je voor een BMW moet gaan! :)
*is jaloers*
in het zilver simpelweg een lelijke auto.. in zwart mooi, maar niet de stijl van de w12 of de quattroporte.

heb je niet het geld voor een chauffeur kies dan een s8 of s55amg, heb je het wel neem dan sowieso de mazer, de a8 w12, de 760il individual of de S klasse van brabus met volledig zakenpakket.

als je een sport auto wilt neem je toch een 911 of een veyron erbij?

tenminste als je smaak hebt.. zoniet dan altijd een s65amg, een pagani, murc en een phantom kopen, weet je zeker dat iedereen meteen door heeft dat je geen smaak hebt
word mijn reactie niet gepost!?!?!

wtf is dit.. ik maak een post over auto’s niets maar dan ook niets staat in strijd met het reglement.. of is in een audi post aanraden dat je ook keuze hebt in andere merken in strijd daarmee?

-edit: chill, je zat nog in de moderation-
Sjonge, als ik geld heb, dan koop ik hem gelijk!!;-)
WAAUUWW!

meer hoef ik niet te zeggen
mannen toch wat een gezeik over een auto bbrr kan er zo moe van worden. en dan nog wat we hebben het hier over een schiterende audi s8 gewoon een droomauto en dan ga je toch geen foto”s plaatsen van een domme en saaie volkswagen en dan kan ie wel wat duurder zijn de materialen en de looks en de kwaliteit van een s8 haalt hij lang niet,deze s8 vind ik een topauto en ik wil hem wel hebben zet maar voor mijn deur ik vermaak mij er kostelijk mee.
@audi boy

een phaeton mag dan wel een VW zijn, ik vin hem toch beter dan een s8
Het wordt al genoemd in het artikel maar ik denk er eigelijk net zo over.. doe mij maar de 4.2 diesel.. Standaard heeft die 326pk en 720nm.. (0-100 5.9 sec en natuurlijk ook begrensd op 250). Met een chippie erbij voor 1000 eurie heb je rond de 380 pk en 800nm… Ik denk dat je dan qua acceleratie enz enz aardig in de buurt komt van die van 5.1sec van de S8..en dan zullen we de tussen acceleraties maar vergeten want daar loopt die diesel toch gewoon hard weg…Verder rijd je ook nog is 1 op 11 gemiddeld ipv 1 op 6 en is je actieradius dus ook bijna 2 x zo ver… Oh ja en last but zeker not least.. hij is ook nog eens bijna 20.000 eurie goedkoper…. Ik als audi liefhebber(en dus zeker ook van snelle audi’s) vindt deze S8 dus eigelijk gewoon te traag voor het label S.. sorry audi.. (ach zelf denken ze dat volgens mij ook aangezien ze ook in de le mans auto’s diesels gebruiken…..)
Echt een hele vette bak!
Dromen is leuk, maar de waarheid is nog veel leuker!
Maar alles wend, dat is zo jammer!
pieter autofreak
@ slk55 amg ik geef je gelijk.
ik moet zeggen audi s8 heeft toch wel een beetje me hart gestolen en daar kan de nieuwe e serie niet tegen aan sorry
MercedesFreak
Het is een über vette bak alleen een Audi RS 8 is nóg vetter.
mark….ja jongen dat is jou mening en die respeckteer ik hoor,maar wat ik al zei sportiefiteit looks lijnenwerk en van binnen is deze audi s8 beter dan de vw.
slk 55 heb je wat tege kampers dan
ging er ook geen review komen van de gallardo spider? :D
Kom net uit Rotjeknor zie ik een zwarte Audi S8 voorbij rijden. Best wel heeelll geil dat ding hoor! :)
Hé, had getoeterd man. Dan had ik gezwaaid !!
Hey Rick????

Wat zeg je nou???????? Audi en geil!???????

Beetje ziekjes? :)

Toevallig zag ik hem gister ook rijden op de snelweg! Ging direct aan de kant voor hem en stak nog ff mijn duimpje op! Jammergenoeg maakt mijn auto teveel kabaal, zodat ik het geluid van hem niet kon horen, want hij trok vrij snel weg!
@Rick dos
Nee dat kan jij niet geweest zijn!
Ik deed namelijk de “groet” je weet wel;
wrijf over je bolletje, kriebel vervolgens onder je oksel en bijt erna in je stuur.

Vent in die auto zat me stom aan te kijken en tikte met zijn vinger op zijn voorhoofd……….tenzij jij me iets duidelijk probeerde te maken natuurlijk!……..
@mvagusta
Nou zeg dat moet je nu toch wel weten dat ik de A6 en A8 prachtige wagens vind! ;)
Geluidje klinkt helemaal niet verkeerd trouwens

@mezelf! was niet voor Rick dos bedoeld maar coor JANUS! ;)
@JANUS (Ja, jij begint !)
Whahahahahaha. LOL :-D
Hahaha…..

Maareh…. Die Lambo motor erin dan? Wel een beetje goedkoop, toch! ;)
Nee, inderdaad ik wist, dat je die modellen wel mooi vond!
@JANUS
LOL!

@mvagusta
Ik vind de Lambo motor in een Audi afbreuk doen aan de Lambo naam. Vind ik gewoon zonde. Een beetje vreemd maar wel lekker! ;)

Ik ga ff mijn dochter halen! :)
Pas op met vloeken, dan! Rick! ;)
Remco Gideonse
Strakke tekst!!
IK ben momenteel in een afrondende onderhandeling met de audi dealer om een S8 aan te schaffen. Hij gaat mijn 997 inruilen, omdat mijn vrouw en kids niet meer mee willen in de prosche!! dus dan maar de ”best” of both worlds.
Ik denk dat het wel goed gaat komen tussen mij en de S8.
Beetje offtopic, maar ik heb deze week op de snelweg een audi A8 nieuwste model zien voorbijrijden, op zich niets speciaals, ware het niet dat er op de achterkant 4.0 TDI stond.

MAAR… 1 probleem: een 4.0 TDI bestaat niet bij audi!Het is toch ofwel de 3.0 TDI of de 4.2 TDI??

Hoe kan dit?En jawel hoor, ik heb het goed gezien, want toen de auto uit m’n zicht begon te raken, ben ik speciaal terug dichter gaan rijden om het goed te zien.
gewoon even toevoegen
heb niet alles gelezen, want niet alles was on topic…

ik heb zelf ook al met een S8 mogen rijden en het was echt fantastisch!
een limo met zo’n vermogen, echt schitterend.
de wagen is qua uiterlijk zeer mooi en die prestraties erbij, echt top.

de eigenaar van de S8 overweegde eerst een porsche turbo te kopen, maar bleef bij audi om de hoofdreden, dat een S8 “minder opvallend” is.

wat M van BMW betreft, heb ik al zelf met M3 gereden (ook super) en meegereden met M5…

M5 is wat agressiever…
qua uitzicht… over smaak kan met niet discussieren…

anyway, S8 top, M5 (ik als bmw liefhebber en rijder) zeker ook top!
Overal lees ik dat de S8 is begrensd op 250 km/h. Echter heb ik zelf recentelijk met een S8 gereden en heb ik toch echt de 280 km/h aangetikt (uiteraard in Duitsland want in NL mag ziets natuurlijjk nooit).
Het was een originele S8 van Audi zelf en dus zonder enige aanpassing.

Weet iemand hoe dit nu zit?
Echt een geweldige auto!!
ik heb een proefrit meegereden, 1 ding magnifique.
hij is zo ruim van binnen, het voelt aan alsof je in een paradijs rondrijdt, en dan die acceleratie. Niet te geloven dat 2 ton zo snel gaat, en ook bij elke snelheid trekt ie verder.

De sound is ook mooi, en wat nog mooier is, is hoe de omgeving op je auto reageert, iedereen neemt ff pauze en kijk om wat ze daar zien rijden.
Echt reacties van alle leeftijden, zelfs van sjonny in zijn golf.

Ik verkies deze auto boven een s63amg, ik heb zelden zo’n mooi interrieur gezien als deze.
@ SimonMc

de 4.0tdi is vervangenv oor de 4.2tdi
de 4.0 zit nog op de D2, deze met single frame grill heet D3
Pierre van Hooydonk (onze buurman) heeft deze S8 vandaag bij hem op de oprit staan. Het is dezelfde als op de foto’s met het kenteken 76-TD-PJ. Ben benieuwd of hij er ook 1 gaat bestellen. Wat een dikke wagen zeg.
Update op het bericht van Koen, Pierre van Hooijdonk heeft deze auto destijds gekocht, hij was er vandaag mee bij de Chinees.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).