Column nu: Auto’s importeren loont

Auteur: , 38 Reacties

Auto's importeren voor eigen gebruik loont. I.h.b. loont het om een jong gebruikte occasion uit Duitsland te importeren. De keuze is er enorm, je krijgt bij de juiste dealer Europese garantie, en bij sommige dealers sluiten ze speciaal voor Die Holländer een garantieverzekering af. Bij menig Duitse dealer gaat namelijk 10 tot 20 procent van alle auto's die ze verkopen naar een Käsekopf.

Naast de uitgebreide keuze is er ook een aanzienlijk financieel voordeel, namelijk tussen de 15 en 25 procent afhankelijk van het type auto dat je zoekt. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel. Dat komt in het kort doordat de BPM afschrijving die de douane bij invoer hanteert hoger is dan de afschrijving die de Nederlandse autohandel op de auto’s hanteert. En natuurlijk het Duitse BTW tarief dat vooralsnog 16 procent bedraagt tegen 19 procent in Nederland.

Als nadeel worden vaak de eventuele garantiewerkzaamheden genoemd, die door een Nederlandse vestiging van de dealer met tegenzin en knarsentandend zouden worden uitgevoerd. Als ze al uitgevoerd zouden worden. Dat is te kort door de bocht, want garagehouders zijn doorgaans erg blij met nieuwe klanten voor de werkplaats. Ze zullen alleen wel wat minder (lees: niet) toeschietelijk zijn als het om coulance gaat, denk daarbij aan een gratis leenauto of problemen net na de garantie.

Het echte nadeel ondervind je al bij aanschaf van je begeerde occasion, namelijk de inruil van je eigen auto bij de Duitse dealer. Opeens wordt duidelijk dat één Europa best belangrijk is, alleen niet altijd voor de burger. Want de beoogde vrijhandel van goederen en diensten m.b.t. auto’s wordt erg belemmerd door onze verguisde BPM regeling. Krijg je bij een Nederlandse dealer al veel te weinig terug voor je mooie inruilauto, in Duitsland krijg je er nog veel minder voor omdat het ‘restbedrag BPM’ de Duitsers niet zo veel zegt. Het enige wat rest is je auto zelf proberen te verkopen via een occasionsite o.i.d.

Nu zal je wellicht denken “Daar heb je weer zo’n Autoblogger die gaat zeuren over het onrecht van de BPM”, maar dat valt wel mee. Want hoe erg ik de BPM ook verafschuw, op zichzelf is het niet een oneerlijke regeling. Het wordt pas oneerlijk als de belastingdienst vermomd als douane het te-goeder-trouw-gebruik van een buitenlandse auto ondermijnt met exorbitante naheffingen, hetgeen huur en lease via het buitenland weer belemmert wat volgens Europa niet mag.

Daarnaast wordt de handelsbalans van gebruikte auto’s van/naar Europa volledig scheef getrokken omdat het wel loont om auto’s te importeren, maar het niet loont om ze te exporteren. Ik heb een autohandelaar wel eens horen verzuchten dat het wel lekker op zou ruimen in Nederland als het makkelijker zou worden om auto’s vanuit Nederland te exporteren.

De BPM regeling pas weliswaar in het souvereine belastingbeleid van een land binnen de EU, maar is dus in de praktijk wel een hele onhandige regeling.

In een poging om aan de Europese regels te voldoen en voornoemde handelaar tegemoed te komen heeft het ministerie van financiën op de valreep voor de verkiezingen, begeleid door de Bovag, nog een wetsvoorstel ingediend om dit op te lossen. Dit wetsvoorstel voorziet in BPM teruggave van de rest BPM op een auto bij export. Daarmee zou de BPM regeling een stuk minder onhandig worden, ware het niet dat deze reparatie-wetgeving alleen maar zal gaan gelden voor auto’s die na de datum van in werking treden van deze wet in Nederland zijn toegelaten om zo de begroting van al gealloceerde BPM inkomsten niet in de war te sturen.

Met een beetje geluk profiteert de autohandel over een paar jaar al van het genot van vrijhandel in Europa, wat al sinds 1992 mogelijk had moeten zijn.

[ gepubliceerd op nu.nl, 25 oktober 2006 ]



38 reacties

Zijn er websites waarop meer informatie over dit fenomeen te vinden is? En misschien ook met prijzen van verschillende auto’s?

Bvd
Had ik dat laatste waar het vandaan kwam nou maar eerder gelezen. De tekst leek al zo verdacht veel hetzelfde.
@ Orno

Kijk maar eens op http://www.mobile.de

Je zal versteld staan van de keuze, tot de grootste exoten toe !!!!
ff wat testen (sorry!)
@ Eric

Shit… Anders staan er gewoon 5 Ferrari Enzo Fxx-en op…
Hoe meer auto’s in NL worden geïmporteerd, hoe sneller de waarde van de geïmporteerde wagens daalt..

nog een jaartje wachten ik hoef niet eens te importeren vanwege het overschot aan benzer/bmw’s in NL. :D
Hier kun je makkelijk uitrekenen wat de BPM is die nog afgedragen moet worden a.h.v. NL catalogusprijs en datum van toelating op de weg in land van herkomst:
http://www.voertuig.nl/Home/Page/Diensten/calculator_afdracht%20invoer.aspx
Het zou erg boeiend zijn om eens informatie op deze site te zien verschijnen over hoe je zo’n import nu precies moet regelen, welke documenten, formaliteiten, instanties en procedures je moet volgen.
Bijvoorbeeld ook voor het importeren van Amerikaanse wagens, of Europese wagens in Amerika gekocht. Surf maar eens op de Amerikaanse BMW-site, configure your BMW en verbaas je over het prijsverschil. Nu zijn de Amerikaanse prijzen wel altijd zonder state tax en county tax (zeg maar BTW), dus je moet vergelijken met onze prijzen zonder BTW, maar ook dan blijft het prijsverschil significant en is misschien je auto bestellen in de States en invoeren toch wel interessant?
@Zoef: http://www.dse.nl/~wbignell/Invoeren.htm

Waarbij aangetekend moet worden dat je een Duits export kenteken met verzekering kunt aanschaffen bij aanschaf in Duitsland voor een aantal weken waar je verzekerd mee rond kunt rijden in afwachting van je keuring.

Nieuwe auto’s uit de VS importeren heeft niet zoveel zin omdat er BTW en BPM bijkomt waardoor je op dezelfde prijs zit als hier. En je zit bovendien met een Amerikaanse auto die technisch aangepast moet worden voor de RDW keuring. Duitsland is het Mekka voor jong-gebruikte auto’s.
Bedankt voor alle links ik ga eens een kijkje nemen :)
ja dus , hij komt er dus niet zo lang te staan dat dacht ik daarom (A)
fxx word je alleen toegewezen door ferrari
@ Danny dat zou wel erg knap zijn als er vijf in Duitsland te koop zouden staan, ten eerste omdat er maar 20 gebouwd zijn, wat zou betekenen dat 25% een Duitse eigenaar heeft, wat me erg onwaarschijnlijk lijkt, en ten tweede omdat je een verkoopcontract tekent bij Ferrari waarin je verklaart niet binnen een jaar afstand te doen van je FXX.

@ fubar word = werd

En voor mensen die tijd te veel hebben: er staat zelfs zo’n FXX zogenaamd te koop op markplaats voor 2199000 euri, o wat fout (staat trouwens ook in Duitsland).
ik zou eigenlijk niet weten welke prijzen ik moet geloven en welke niet…? Bijvoorbeeld een Audi A4 uit 2004 met 17.400 km voor net geen 10.000 euro..? Lijkt me niet echt een normale prijs.
op http://www.importautos.nl kan je auto’s en motoren vinden die vrij nieuw zijn
je kan hier de TOTALE prijs zien voor zowel partucilier als zakelijk
zo staan er al hele leuke golfjes GTI’s voor rond de 27 000 euro
daar krijg je ze in nederland dus nooit voor.
@Skip: Gezond verstand natuurlijk wel blijven gebruiken. Auto’s liefst bij merkdealer (Niederlassung) kopen met officiële garantie.
@ http://www.importautos.nl
leuk hoor maar niet accuraat
lexus IS zoek ik om vervolgens foto’s te zien van oude LS en Rx voorkanten en interieuren..LOL
test 2 lexus IS 250

Totaalprijs:
Dit is de prijs wat deze Lexus u, na invoer, gaat kosten. € 56.336,05

Ja toch daar koop ik er bijna 2 van
German Select
De grote truc van het importeren is volgens iedereen interessant. Meerdere autobedrijven in Nederland kunnen alles volledig voor je verzorgen geen enkel probleem.

Let alleen wel op dat je andermans ellende niet koopt. Zoals in Nederland een behoorlijk aantal auto’s met een slecht verleden worden aangeboden, is dit ook in Duitsland zo. Menigeen heeft kunnen zien dat er auto’s tussen zitten die gewoon qua prijs niet kloppen.

Ons advies is, en dat is geen verkooppraat, laat je volledig voorlichten over de auto die je koopt. Vraag desnoods een historie op van de auto. Tevens adviseren wij om de auto in idergeval bij een dealer van het merk te kopen, ipv bij een handelaar.

Let erop dat je wel alle papieren en dergelijke meekrijgt, bespaart je een hoop ellende bij de invoer.

Wat betreft de garantie, vraag hier om duidelijkheid. German Select koopt alleen Audi’s in en onze auto’s vallen nog onder de fabrieksgarantie en tevens kan je bij ons een aanvullende garante kopen welke hetzelfde is als bij de dealer. Vraag dit ook altijd na bij de partij waar je de auto koopt.

Als voorbeeld, een klant kocht ooit een VW Touareg bij een Duitse dealer met aanvullende garantie. De auto was ouder dan twee jaar, viel dus buiten de fabrieksgarantie. Voor elke storing en dergelijke moest hij dus naar Duitsland bij die verkoper terecht om de problemen op te lossen. Duitse aanvullende garantie is dan ook niet geldig in Nederland voor auto’s binnen de VW-Audi groep.

Het verhaal over de waarde van een ingevoerde auto, dat deze minder waard is is grote onzin. Dit is het algemene verhaal van dealers in Nederland om prijzen van de Nederlandse auto’s te verantwoorden.
een chrysler 300C voor 21000 euro! hoeveel bpm komt daar dan op?
OP de site http://www.importautos.nl vind je auto’s van Duitse dealers met de bpm er bijberekend. Zo kun je helemaal makkelijk vergelijken met auto’s uit Nederland en Duitsland. Ook de garage waar de auto staat wordt erbij genoemd.

Ik heb er al een gekocht met meer dan € 5000,= voordeel. Audi A4. 2005
weet iemand hoeveel ik ongeveer kwijt ben als ik een porsche cayenne van 55.000 euro uit begin 2004 vanuit duitsland naar nederland importeer?
@slk55 amg
dat kost je rond de 15 000 euro aan BPM
@BMW320CI

bedankt,

maar er komen nog meer dingen bij kijken dan alleen de BPM.

– je moet de auto laten keuren danwel onderzoeken door de RDW
– je moet aangifte doen voor de BPM bij een BPM-aangiftepunt (Douane)
– je moet voor personenauto’s de verwijderingsbijdrage betalen.
– je moet kentekenplaten laten maken
– je moet de motorrijtuigenbelasting betalen

enig idee hoeveel deze dingen kosten?
misschien kan je importautos.nl even mailen die weten het vast wel
hoe ouder de auto hoe minder BPM er moet afgedragen worden dat weet ik wel
maar de exacte bedragen weet ik niet
German Select
kijk anders op de site http://www.douane.nl en http://www.rdw.nl hier staan alle bedragen.
Ik lees met grote interesse dit topic over het importeren.
Wanneer je het voordeel wil hebben van een auto importeren, maar de tijd voor de afhandeling en expertise en kunde graag uitbesteed kan je kijken op http://www.mentalcars.nl .

Zo word de auto voor je afgeleverd zonder dat je je druk hoeft te maken enkele dagen uit te trekken naar het buitenland te rijden en vervolgens in te voeren.

Er staan enkele links in dit topic voor de afwikkeling van een geïmporteerde auto. Zoals de statistieken laten zien, worden er jaarlijks meer en meer auto’s geïmporteerd. Het is zeker zeer interessant!
@powerslide

Bedankt voor de site! echt reuze handig!
zijn er meer websites voor dit onderwerp? ik wil er namelijk een profielwerkstuk over maken!
Door de nieuwe regel van vrijgave van BPM voor export-auto’s, heb ik gehoord dat de BPM tabellen aangepast zullen gaan worden (minder rest BPM t.o.v. nu). Zou dit ook voordelig kunnen gaan uitvallen voor het importeren van auto’s vanuit bijvoorbeeld Duitsland? Ik bedoel, dan wordt de te betalen rest BPM toch ook minder?

Of mis ik nu wat stappen…. ;)
Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je een schadeauto naar polen brengt om te laten repareren? hoe gaat het bij de grens?
goedemorgen

volgens mij is de BTW IN DUITSLAND ook 19 %% dus dit zal wel een oud artikel zijn

dom dom
Ik stoor mij al jaren aan het feit dat de Nederlanders veel meer moeten betalen voor hun auto dan de andere Europeanen. Lease auto’s zijn bijna alijd hele kale auto’s omdat een auto hier minimaal € 10.000 meer kost. Over privé auto’s maar niet te spreken. We hebben bijna nooit lederen bekleding, relatief weinig automaten en nooit een opendak. Niet te betalen allemaal.

De oplossing heb ik gevonden door mijn auto uit Amerika te laten importeren door de mensen van http://www.usa-car-import.com
Ze hebben voor mij een Volvo V70 Cross Country gevonden in de kleur die ik wilde hebben. Toen we hem hadden gevonden was hij in 3 1/2e week hier. Zelfs met het bpm verschil is de auto aanzienlijk goedkoper dan een occasie hier. Het is het een auto van 4 jaar oud geworden, vol met opties en 40.000 miles. (Ik heb er al 20.00 miles bij opgezet).
Ze zijn nu voor een collega van mij ook een auto aan het zoeken.

Maar we blijven wachten op die bpm eindelijk wordt afgeschaft. En die files!
dit wordt mijn werk
het loont idd om auto’s te importeren, vooral vanuit Duitsland, daarom ga ik eind dit jaar naar Duitsland om daar een Audi A4 of een BMW3-reeks te halen
hiermee ga ik minstens 5000 euro besparen

de Duitse belastingen bedragen ook 19% zoals in Nederland, maar wij Belgen betalen 21% belasting, dus daar heb ik dan wel een voordeel!
Als je in Nl. zonder inruil komt kan je meestal wat van de prijs afkrijgen. Heeft iemand ervaring of dit in Duitsland hetzelfde gaat? Zijn de prijzen star, of is er te onderhandelen, wat zijn dan de marges?

Thx.
Hurm
Het importeren van auto’s uit bijvoorbeeld Duitsland loont inderdaad. Maar enkel bij de duurdere auto’s zoals Mercedessen, Bmw’s en volkswagens. Voor de goedkopere auto’s hoef je echt niet voor een import auto uit Duitsland te kijken. Aangezien de BPM aanslag fors kan zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).