Rijtest: Porsche Boxster Coupé (oeps Cayman)

Auteur: , 90 Reacties

Of ik een rijtest wilde doen met de onlangs geïntroduceerde hagelnieuwe Porsche. Of ik dat wilde!? De 997 Turbo was immers net uit, en dat sprak mij wel aan. Sommige dingen moet je gewoon een keer gedaan hebben in het leven en dat was er één van.

Porsche Cayman

Ik moest dan ook even mijn mindset aanpassen toen bleek dat het om de Cayman ging. Na de intro van de Cayman S een tijdje geleden is onlangs ook de Cayman ‘au naturel’ verschenen. Het instappertje van Porsche met een Basisprijs nèt onder die van de Cayenne-instapper. Dat is die Cayenne zònder peper zeg maar. Enig voorbehoud maakte zich van mij meester…

Porsche Cayman - Driekwart front

245 Pk, 0-100 in 6,1 sec 258 Km/h zijn, ondanks de superlatieven uit de brochure (PDF), natuurlijk best bescheiden cijfers hedentendage. Ik bedoel, de eerste de beste BMW diesel doet dat ook, dus ik wist niet zo goed wat te verwachten van deze Porsche. Maar om niet àl te veel als een verwende snob over te komen stapte ik over mijn voorbehoud heen en toog richting Porsche.

De 911 is weliswaar het succesvolle top (snob?) model van Porsche, maar al jaren lang hoor ik de verhalen dat de Boxster met zijn middenmotor en daarmee ideale gewichtsverdeling de betere rijdersauto is. En ware het niet dat de motorisering van de Boxster ernstig achterblijft bij die van de 911, dan liet de kleine Porsche de grote Porsche alle hoeken van elk circuit zien. “Maar ja, het is geen 911 hè?” is de gevleugelde dooddoener.

Porsche Cayman - Frontaal

In dat opzicht was ik wel erg benieuwd hoe die Boxster Coupé, want dat is het tenslotte toch, zou presteren op de weg. Nou, die opmerking is me duur komen te staan, want als er iets is wat Porsche te allen tijde wil vermijden dan is het dat de vergelijking met de Boxster wordt gemaakt, wat me nog even fijntjes werd duidelijk gemaakt bij Porsche NL met een authentieke oorvijg. En inderdaad noch in het persbericht, noch in de brochure wordt met enig woord gerept over de Boxster. Die roze olifant staat fier in de kamer…

Het interieur is eenvoudig maar erg netjes en compleet. Porsche klokkenwinkel voor je neus, standaard voorzien van airco en uiterst prettige stoelen met genoeg verstelruimte, in deze auto aangevuld met clima en navigatie heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Helemaal niet gek voor een instappertje. De bagageruimte valt ook niet tegen met een compartiment voor en achter, en een royale ‘hoedenplank’.

Porsche Cayman - Dashboard

Het uiterlijk zou ik willen typeren als de cart-versie van een 911. Of zoals mijn buurman zei: “Het bastaardkind van een 911 en een Audi TT“. Hoedanook oogt ie een stuk magerder dan een 911, terwijl het verschil in leeggewicht slechts een kleine 100 Kg is met 1.375 Kg tegen 1.470 Kg. De wulpse heupen geven ‘m een wat speels karakter waardoor de Cayman in mijn ogen voornamelijk ‘fun’ uitstraalt.

En dat ‘fun’ klopt wel. Ondanks mijn aanvankelijk enigzins sceptische houding zit ik vrij snel breeduit te glimlachen achter het stuur. Deze auto leent zich door de gewichtsverdeling, het lage zwaartepunt en het bescheiden gewicht tot ‘lekker doorrijden’. Met name rotondes en de op- en afritten van de snelweg nodigen bijna dwangmatig uit tot het opzoeken van de grens.

Porsche Cayman in actie

Een grens die overgens door de fenomenale wegligging, goeie grip en ‘bescheiden’ vermogen erg ver weg ligt. Uit de ene rotonde lekker doortrekken tot de redline om vervolgens weer vol in de ankers te gaan voor de volgende rotonde, om weer lekker hard driekwart die rotonde te nemen. Een echt rotonde-tijgertje. Een gooi-en-smijt wagentje. En dat alles zonder enig drama.

De geraffineerde 2,7 liter 6 cylinder boxermotor, zowel hoogtoerig als laagtoerig erg prettig te rijden, past prima in deze auto. En de besturing is lekker direct. Alles bij elkaar opgeteld is het een heel uitgebalanceerd geheel. Getuige het PSM lampje is wegrijden met spinnende banden of de kont een beetje laten uitbreken geen enkel probleem. Als dit geen echte rijders auto is…

E.e.a. maakt me erg benieuwd naar de Cayman S.

Porsche Cayman in actie

Niet alleen bij het ‘assertieve rijden‘ is de Cayman in zijn element, ook op de provinciale weg of de snelweg op-weg-naar-je-bestemming is het een heel prettig autootje. In de bebouwde kom vind ik ‘m nog een beetje stug (ondanks de 17" velgen met ‘ballonbandjes’), maar op snelheid is het uiterst comfortabel cruisen. Niet stug, zonder gehobbel, zoeft het heerlijk over de weg. Bij 120 maar ook bij 150 of 180 houdt ie zich prima en word je geen moment vermoeid van het rijden.

Er is wel één minpuntje dat ik nog wil aankaarten, het enige echte minpuntje wat mij betreft, en dat is de dode-hoek op rechts. Die is vrij groot doordat het zicht door het kleine raampje achter de virtuele b-stijl wordt belemmerd door de hoofdsteun van de passagiersstoel, danwel de passagier. Dat noopt tot extra kijken bij manoeuvres naar rechts, waar ik achter kwam na iemand per abuis ongenadig te hebben afgesneden.

Porsche Cayman - Interieur

Wat mij betreft is de Boxster Coupé Cayman een echte Porsche, zeker nadat ik erin gereden heb. Ik ga er van uit dat de Cayman er is om nieuw publiek naar Porsche te trekken gezien de “Maar ja, het is geen 911 hè?” mentaliteit van de gemiddelde Porsche rijder. En ik zie als niet-Porsche rijder eerlijk gezegd ook niemand snel overstappen van een elfje naar een Cayman. De toekomst zal leren of/hoe deze auto in de markt gepositioneerd raakt.

De basisprijs van een Cayman in Nederland is €68.500,-. Degene waar ik mee heb gereden kost nieuw een dikke €79.000,- en dat komt voornamelijk door de PCM (navi + handsfree) en telefoon module van bij elkaar bijna €5.500,- en het obligate alarm van in totaal €1.750. Afhankelijk van het budget zou ik eerder gekozen hebben voor 18" of misschien wel 19" velgen en een verlaagd onderstel (PASM) omdat dat de auto naar mijn mening net dat extra beetje cachet zou geven.

Porsche Cayman - Interieur

Al met al vind ik het veel geld waarmee je ook andere hele leuke tweezitters kan kopen, al-dan-niet cabriolet. Ik durf op voorhand dus niet te zeggen of dat geld mij een Cayman waard zou zijn. Maar ja, de Cayman is dan weliswaar geen 911, alle andere merken zijn nou eenmaal geen Porsche.

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn weer allemaal klikbaar voor een groter formaat.

Meer foto’s in onze algemene Porsche Cayman Gallery, en de gallery van deze review.

Update: Indien er genoeg animo voor is maken we hier ook een wallpaper van. Dus roept u maar.

Porsche Cayman - Zijkant

Porsche Cayman - Driekwart achter

Porsche Cayman - Achterkant

Porsche Cayman in actie

Porsche Cayman - Interieur

Porsche Cayman - Deur detail

Porsche Cayman - KofferbakPorsche Cayman - Koplamp detail

Porsche Cayman - Neus

Porsche Cayman - Kont

Porsche Cayman - Velg



90 reacties

Leuk artikel, auto is niet mijn ding. Wel idee voor ander topic, wat koop je voor alternatief “lekkers” voor die centjes?
Wat een laffe velgen; moet Porsche maar eens over nadenken, dit ziet er namelijk niet uit. Qua rijden ongetwijfeld een fantastische auto; uiterlijk niet. Persoonlijk zou ik dan eerder de Boxster kiezen (met de 911 Carrera S velgen). Anders een tweedehands 911 (en niet de 996; misschien de 996 GT3) 964, 993 of 997.
Dit is een aardig geschreven stukje.
Ik bezit al jaren een 911(993) en heb enige tijd geleden de gelegenheid gehad om ook eens in de Cayman te rijden.
Zoals ik al verwachtte, wegens de middenmoter, is het bochtenwerk veel beter dan van de 911.
Mijn volgende Porsche zou wel eens deze versie kunnen worden.
Reden: Het bochtenwerk.
Dat is toch heerlijk, zo strak.
Leuk stukje idd, ik ben toch wel een fan van de Cayman, maar ik zou wel voor de S gaan, en iig grotere wielen nemen dan deze 17″.
Voor dat geld koop ik liever de open versie. Kun je ook rotondes mee pakken en kan je openrijden.
@ Jaap

Een SLK of Z4 coupé (3.0L) waarschijnlijk
Ik vind dit een leuke auto. Ik weet niet of ik het zou kopen, maar ik begrijp niet waarom er zo denigrerend over gedaan wordt. Mensen die roepen “het is geen 911” “Nee, dat weet mijn neus ook wel!” of “Het is geen echte Porsche” “Nee, natuurlijk niet, maar die Cayenne die je, o zo mooi vindt zeker wel?!”
Waarom roept men dat niet bij andere merken……”ik heb een 318i” “ja, maar het is geen M5!” “Ik heb een Ssang Yong Rodius” “Ja, maar dat is gewoon zielig natuurlijk hé!” ;)
Voor die geld kan je ook een Z4 M kopen!
Mooie foto’s trouwens!
EUR 5.500 voor navi + telefoon? Wouw! Is dat een heel bijzonder systeem of is dat gewoon het zelfde connect systeem dat Porsche op al haar auto’s plakt en identiek is aan wat Fiat gebruikt en bij een Alfa voor de helft van dat geld verkrijgbaar is?
Mooie wagen hoor, design is echt super strak, 6.1 sec. is ook niets mis mee en op top rijdt je er een m5 uit dus who cares;-)
goede review en dit (lieveheers)beestje bewijst dat de motor bij de 911 nog steeds op de verkeerde plek zit…… Alleen daarom al zou ik nooit een 911 willen. Het is net zoiets als een SUV…. misschien best een geweldig apparaat, maar toch…. als ze hun best hadden gedaan was het ding nog veel beter… daar zou ik niet mee kunnen leven.
Goed geschreven stukje ! Ja, het is al eerder gezegd.Geeft de cayman evenveel paarden als de carrera en bye bye carrera.
@ Robin

Overlaats een m5 (e60) gereden enja bij 280 ging die nog door dusja de M5 maakt die Cayman waarschijnlijnk af.
Mooi gescheven, mooie wagen, alleen eigenlijk meer peper en zout nemen.
ik vind eigenlijk dat ze van de cayman alleen de S moeten maken of een snellere versie. de 2.7 boxer lijkt me leuker in de 911… en dat lijkt me prima lukken voor deze prijs.

verder hele leuke review :-D verbaasd me wel dat ik de cayman zo ontzettend weinig zie! ik heb em pas 1(!) keer in het wild gezien. terwijl ik de 911 zo ongeveer dagelijks zie. ik vond em er heel goed uit zien. het was dan wel de S met flink grotere velgen, zeker wel 18″. maar in het wild ziet hij er een stuk platter en breder uit dan op foto’s!
@ Alwood : idd, in’t echt ziet ie er stukken beter uit als op foto. Dacht ook eerst van “yak, wat is dat voor een sch***auto” tot je hem dan voor je ziet, best wel OK proporties enzo. Mooi geschreven trouwens, top!
Grappig is dat volgens mij Porsche de enige autofabrikant is waar de coupe (of dichte) versie duurder is dan de cabrio versie. En dat voor een auto waar de basis de “oudere” Boxster versie is…Porsche maakt veel winst met deze auto (dus mensen afdingen bij de dealer;-)
leuk artikel en prachtige foto’s!
Erg leuk autootje, maar idd er zijn krachtigere porsches.
vooral ’t dashboard-shot vind ik erg mooi :) Kun je goed zien hoeveel er op de details wordt gelet.
@ Alwood ik weet niet of je wel goed kijkt want ik zie de cayman redelijk vaak
iedergeval vaker dan de Z4 Coupe
goede review+ foto’s
dit word weer zo’n heerlijke auto voor de occasion markt, het is geen 911 dus de prijs zakt een stuk harder. maar intussen is het wel door en door een echte porsche. als ik ooit een mooie tegenkom dan weet ik het wel.

Bij een 911 zit de motor zeker niet verkeerd, dat maakt een 911 de legendarische 911 en dat zal gelukkig, maar moet ook zo blijven
Ik vind de Cayman (S) ook de betere auto dan de 911. Puur en alleen door de configuratie van de motor en de afstelling van de besturing. Helaas zijn Porsches nogal duur. Dit werd ook in een vergelijkend filmpje van AMS gezegt. De TT werd veel beter bevonden dan de Cayman… goedkoper en betere handling zelfs. Porsche zou ook eigenlijk de 3.8 moeten hebben van de carrera S, maar uit puur marketingoverwegingen durft Porsche dat niet. Zo’n cayman zou de carrera eruit rijden.
erg mooie en uitgebreide foto reportage!!
leuk stukje,

maar als ik die foto’s van de cayman van de zijkant zie, dan denk ik bij mezelf ‘wat een lelijk hok’. vooral die kleine velgen, ontzettend lelijk. De prestaties zijn ook niet echt wat we van porsche gewend zijn, maar daar kan je tegenwoordig op elke straathoek aan laten doen. Ook kan je gelukkig aan dat saaie uiterlijk van de cayman iets laten doen:

http://static.autoblog.nl/images/wp/Porsche%20Cayman%20Rinspeed%20Imola%20achter.jpg

zo zie je maar wat een paar goeie velgen voor verschil kunnen maken. ook vind ik die in het midden geplaatste uitlaat maar niks, maar daar heeft rinspeed gelukkig ook verandering in gebracht.

@jaap

Ik zou nooit de cayman kopen simpelweg omdat ik het cabrio gevoel niet zou kunnen missen. Maar ik zou er wel mee in de winter willen rijden, dus er moet wel een stalen dak opzitten. ik zou dan denk ik gaan voor een slk 350 (zit al in 5,6 sec. op de 100, automatisch stalen dak, en is ook nog eens 1000 eurotjes goedkoper). of ik zou kijken naar een mooie boxster met een mooie hardtop, zoals die van ‘Zientec’ zie hun site: http://www.zeintec.com/products.html dan heb je eigenlijk een (mooiere) cayman, maar als je wil kan je het dak er ook afhalen, en dan heb je een boxster.
@ Bas

wie durft het in z,n hoofd te halen om te zeggen dat een TT een beetere handling heeft dan de cayman (S)
@L-M, lijkt me een mooie ervaring. Was dat 280 op de teller,… theoretisch zou die moeten stoppen bij 250. Wellicht komt zo’n cayman ook wel tot 280 op de teller… lijkt me overdreven maar op zijn minst verder als 260 op de teller. Ach en zo erg is het niet als die M5 die cayman eruit knalt. Mag ook wel met 2x het vermogen.
Ik vind dat hij er in het echt veel beter uitziet dan op de foto. Was enkele weken geleden met de motorfiets op de Antwerpse ring en zag daar een donkerbruin (echte chocoladekleur) met zwart gelakte 19″ velgen met alu rand en dat zag er best mooi uit !!! Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar veel auto’s die ik op de foto zie en waar ik dan van denk “niks voor mij” zien er in levende lijve toch ineens veel beter uit ! There’s nothing that beats the human eye !!!
Ik zou toch nog even doorsparen voor een 911, (even=een paar jaar waarschijnlijk)
En dan te bedenken dat het ontwerp voor de Cayman even gemaakt is, door Pinky Lai ( http://www.designnstyling.com/ ), zittende in het vliegtuig onderweg tussen Europa en Amerika…tja soms kan mooi design zo makkelijk zijn (als je weet hoe het moet natuurlijk)
Marcel Kaptijn
Altijd leuk je stukjes te lezen, doe ik ook elke dag. Een paar kleine correcties als het mag (tussen haakjes):

Of ik een rijtest wilde doen met de onlangs geïntroducerde (geïntroduceerde) hagelnieuwe Porsche.

Nou, die opmerking is me duur komen te staan, want als er iets is wat Porsche ten alle tijde (te allen tijde) wil vermijden dan is het dat de vergelijking met de Boxster wordt gemaakt, wat me nog even fijntjes werd duidelijk gemaakt bij Porsche NL met een authentieke oorvijg.

Niet alleen bij het ‘assertieve rijden‘ is de Cayman in zijn element, ook op de provinciale weg of de snelweg op-weg-naar-je-bestemming is het een heel prettig auto’tje (autootje).

Bij 120 maar ook bij 150 of 180 houdt ie zich prima en wordt (word) je geen moment vermoeid van het rijden.

Er is wel één minpuntje wat (dat) ik nog wil aankaarten, het enige echte minpuntje wat mij betreft, en dat is de dode-hoek op rechts.

Dat noopt tot extra kijken bij maneuvres (manoeuvres) naar rechts, waar ik achter kwam na iemand per abuis ongenadig te hebben afgesneden.

Ik ga ervanuit (er van uit) dat de Cayman er is om nieuw publiek naar Porsche te trekken gezien de “Maar ja, het is geen 911 hè?” mentaliteit van de gemiddelde Porsche rijder.
Cayman vind ik echt een 944 opvolger… oftewel bagger.. btw net als de boxster 7 cayenne..

de enige echte porsches zijn de 911 en de carrera gt (maja daar zijn ze mee gestopt)!!!

als je tog zo een “boodschappenkarretje” a la cayman wilt hebben koop dan alsjeblieft een tt/slk/z4/350z.. die vernaggelen tenminste niet het imago van het merk!!!
@Mcello wat jij vindt kun je beter naar de politie brengen. Met hetzelfde vermogen en dezelfde remmen als de 911 zou deze Cayman de 911 het snot voor de ogen rijden. Het is dus niet te vergelijken met de 944 die op bijna alle punten inferieur was. Iedereen die met de Cayman heeft gereden is onder de indruk…. en dan zul jij gelijk hebben als je het ding Bagger noemt? Heb je al eens met een 911 en de Cayman gereden? Ook de Boxster is helemaal niet verkeerd, alleen blijven veel 911 fans roepen dat alleen de 911 goed is omdat ze nou eenmaal vastgeroest zijn en niet willen toegeven dat een auto die minder kost in feite beter is….. trieste figuren……
Een echte Porsche voor 50.000 euro! Mooi!
Als je de 211 pk versie makkelijk kan chiptunen vind ik het echt de moeite waard. En mooi is de Cayman zeker.
@Mcello
Ik ben verbaasd met je commentaar over de Cayman.
Het is duidelijk dat je zonder kennis van zaken spreekt.
De Cayman ligt gewoon veel beter in de bochten dan mijn 911(993).
Dat je hem niet mooi vindt omdat jij je dat, als zovelen laat aanpraten, want 911 is de enige Porsche is komplete onzin.
Je vindt de Cayman mooi of lelijk maar het heeft niets met bagger en/of boodscappenkarretje te maken.
Porsche bestaat uit veel meer dan de (mijn) 911.
Alleen het is weinigen gegeven dat te (willen) zien.
Heel jammer. De Cayman verdient beter.
De 911 is natuurlijk ook de oer-Porsche, en een toonbeeld van wat je met de evolutie van design en techniek kan bereiken. De motor achterin is alleen toch niet de goede plek, en in de Cayman zit hij eigenlijk wel op de goede plek, en die rijdt de meeste 911’s er ook zo uit met een beetje tuning. Ik vind toch dat Porsche het wel goed doet door de Cayman onder de 911 te zetten, want de 911 moet toch altijd hét uithangbord van Porsche blijven.
Ik snap niet waarom Porsche niet het motorblok van de 911 vóór de achteras heeft geplaatst….. dat zou de auto pas echt vooruit helpen qua doorontwikkeling ….. misschien is het wel langzaamaan tijd dat een tuner het motorblok van de 911 vóór de achteras inbouwt….
@Marcel Kaptijn: Thanks. Al die woorden ook ;-)
Als ik naar de foto met het zij aanzicht van de Cayman zie moet ik meteen aan een Opel GT denken!
mijn baas rijdt er ook zo eentje maar ik vind de acceleratie niet erg veel soeps en de topsnelheid van de gewone cayman maar als je dan de cayman s pakt heb je direct waar voor je geld
Ik ben het wel met Mcello eens, de cayman is de ‘poor mans porsche’ net als de 944 in die tijd. Het is logisch dat hij de 911 van Rob eruit rijd, die is tenslotte al dik 10 jaar oud. In de tussentijd is de techniek natuurlijk erg vooruit gegaan. Ik snap best waarom Mcello het een ‘bagger’ porsche vind, hij drukt zich misschien wat te overdreven uit, maar ik vind wel dat hij gelijk heeft. Als ik aan porsche denk dan denk ik meteen aan de 911 of aan de cayenne (maar die laatste is puur persoonlijk). Ik snap niet waarom porsche ooit met de boxster of met de cayman is gekomen, die halen de reputatie van het merk behoorlijk omlaag. ga eens kijken naar een tweedehands porsche boxster, die vind je nu al voor onder de 10.000 euro! nog een voorbeeld waarom ik vind dat de cayman het aanzien van het merk porsche naar beneden haalt, is de acceleratie, de automaat doet er maarliefst 7(!) hele seconden over om op de 100 te komen. een veel goedkopere ford focus of opel astra doet het nog sneller. Ik vind dus dat de cayman, net als de 944 geen echte porsche is.
Mogen we hier niet ook een wallpaper van uitkiezen? Ik vind die een na laatste foto namelijk wel erg mooi (Porsche Cayman – Kont).
@Franqie: Als er animo is maken we hier ook een wallpaper van. Roept u maar!
In dat geval, sluit ik me aan bij Franqie! ;)
@ Robin

Het was ook een mooie ervaring zeker als je zo een 52OD voorbij knalt met een M logo en een kitje erop. Maarja je kunt moeilijk een m5 vergelijken met een Cayman.
@ 911

sorry onmogelijk! ik scan werkelijk iedere auto die ik binnen oogbereik heb… soort van tik van mij… en ik doe het al vanaf me geboorte ongeveer.

wat betreft de verschillende porsches… ze hebben met de 911 een fantastisch revolutionaire en aparte wagen op de markt gezet die een ongeloofelijk groot aantal fans heeft opgebouwd. de meeste mensen zien daardoor de 911 eigenlijk als enige porsche.
porsche heeft echter met de 968 en 928 al auto’s gemaakt die de 911 er DIK uit reden… echter floppen vrijwel alle andere porsche modellen omdat mensen alleen maar de 911 zien. en inmiddels houd ook porsche deze strategie maar aan omdat het ze heel goed beloont.

ik vind het wel jammer want de reden dat ik porsche zon prachtig merk vind is vooral de historie… 356, 968, 928, 917LM
voor de mensen die vinden dat een auto als de Cayman het merk schaadt: waar komt Porsche vandaan? De 356 was “een Kever met een paar aanpassingen” en een leuke body. De 914/6 was een samenwerking met VW, de Cayenne is grotendeels gelijk aan de Touareg. De 924 had een Audi motor….. oftewel…..verruit de meeste Porsches zijn helemaal niet zo uitzonderlijk en geavanceerd. De 911 was ook een matige auto, maar door decennia doorontwikkelen is het nu wel een goede sportwagen.

Al dat gezeur over dat de 911 de enige echte Porsche is…. geklets! De 911 is misschien de uitzonderlijke uitschieter en verder is Porsche helemaal niet zo fantastisch….. Maar de Cayman is eindelijk een nieuwe auto die alles goed doet, alleen de styling blijft wat achter bij de 911. Dat de rest van de autowereld ook veel vooruitgang heeft geboekt dat is duidelijk, maar ook de 911 is nog lang geen Ferrari…
@ w0o0dy

wat betreft het motorblok in de 911… juist dat blok maakt het zo’n leuke en eigenzinnige auto. o.a. bij het wegtrekken is wat meer gewicht op de achterwielen helemaal niet verkeerd. zouden ze het blok op een ‘normale’ plek stoppen bij de 911 dan heeft die wat mij betreft geen nut meer omdat het dan een ‘normale’ auto is.

verder zie ik porsche als het betere merk t.o.v. ferrari… ferrari heeft hele mooie wagens gemaakt die porsche nog niet heeft kunnen evenaren maar het totaal beeld is voor mij beter bij porsche.
toch is volgens vele kenners de F430 in bijna alles superieur aan de 911….het totaalbeeld? De Ferrari’s zijn mooier, exclusiever, extravaganter, maken meer emotie los, zijn erg snel en klinken beter…… ok de kwaliteit is wel minder, maar je koopt een sportwagen toch niet om er 40.000km per jaar mee te rijden.

Waarin is Porsche volgens jou beter? Wat versta je onder “totaalbeeld”?
@woody: heb je de 9FF Cayman gezien? http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=11780
leuke test tegen de GT3. De Cayman was met een tijd van 1:43.59 in Oschersleben sneller dan de GT3 of een CLK-DTM-AMG hoewel de auto nog niet gefijn-tuned was…
tja, verbaasd me niet want de auto heeft van nature een betere balans dan de 911. Zoals ik al eerder zei: “stop de aandrijving van de 911 met de remmen van de 911 in een Cayman en de 911 is kansloos….”
het totaalbeeld noem ik alles wat het merk doet en gedaan heeft en het imago van het merk.
porsche maakt ontzettend goeie en snelle auto’s, en zelfs de carrera GT ziet er beheerst schreeuwerig uit. de zoete saus zit er niet té dik op.

ferrari heeft een prachtige historie en heeft eigenlijk de supercar uitgevonden… maar vanaf de F50 vind ik dat ze aan het prutsen zijn geslagen. met als dieptepunt de 599 naar mijn mening. tuurlijk zal ik onder de indruk zijn als ik hem voorbij zie rijden maar een écht mooie auto in die prijsklasse moet áltijd mooi zijn, ook op foto’s.

ik vind zéker van de huidige porsches de vormgevind veel mooier dan die van ferrari. (ferrari’s moeten er natuurlijk niet als porsches uit zien)
zelfs de carrera 2S vind ik een práchtige sound geven en iedere keer als er een voorbijkomt zorgt dat weer voor kippenvel.

het enige wat ik op het moment aan te merken heb op porsche is dat ze te veel terughoudend zijn (ja en duur :-P ).

bij ferrari zijn er véél meer dingen die mij storen
– de badge wordt door zo veel mogelijk mensen misbruikt
– veel te veel mensen die geen drol van auto’s weten maar een ferrari als topje van de ijsberg zien (komt op mij over als dom en kortzichtig)
– ALTIJD rood
– net als bij bmw veel te ‘rare’ ontwerpen… initiatief en nieuwe vormen prima! maar het geheel moet wel blijven kloppen.

ik kijk er als volgt tegen aan:
bij porsche is alles wat ze maken echt goed en tot in ieder detail heel netjes in elkaar gezet

bij ferrari zijn er uitschieters die echt wat zijn en ook veel beter dan alle porsches. echter een groot deel heeft zoveel slechte eigenschappen dat de goede teniet gedaan worden.

dat leidt ertoe dat ik bij iedere porsche kriebels krijg en hem wil hebben. bij ferrari denk ik juist bij een groot deel mwoa. en zijn er een paar die ik écht zou willen meemaken, die zijn echter zo ontzettend duur dat ze toch nooit binnen mijn bereik komen. vooral omdat ik uiteindelijk nooit zóveel geld zal uitgeven aan een auto.

jeetje wat moeilijk om uit te leggen :-P hoor dat het íets duidelijker is…

(cayenne wordt door boven getekende niet erkent als porsche ;-) )
0_0 wat een lap tekst :S SORRY! maar dit is echt een ‘gevoels’ kwestie en dat is zó moeilijk uitleggen ;-)
ik vind dat je het er behoorlijk goed neer hebt gezet ;-)
Jaja:D
Wie heeft er nog een audi tt of bmw Z4 of mb SLK Nodig
het is toch duidelijk dit is de juiste keus

VOor mensen met iets meer geld nemen natuurlijk De Cayman S :D:D
Wie de 944 een poor mans Porsche noemt en minder goed dan een 911, heeft in principe ongelijk. De turbo versie was duurder dan een 911 carrera en de wegligging was beter. Dat de meeste mensen (waaronder ik) de 911 verkiezen, is vanwege de vorm en het geluid, niet omdat hij beter was.

Wat de cayman betreft. In het echt is hij mooier dan op foto’s, maar ik vind hem toch minder mooi dan de Boxster. Bovendien houd ik van open rijden. Dus die zou mijn keuze zijn. Al blijf ik de 911 de meest begeerlijke Porsche vinden, maar dat is vanwege de vormgeving.
@ porsche fan

Dan zijn er ook weer mense die vinden dat een cayman een fake 911 is maarja smaken verschillen. Endan nog een Z4m kan het de cayman wel moeilijk maken hoor.
@slk 55 amg

Wanneer jij een goede Boxster weet voor minder dan €10000 houdt ik me aanbevolen. En dan ben ik waarschijnlijk niet de enige. Weet je zeker dat het geen schaalmodel was? Of was er soms een vrachtwagen overheen gereden?
@ Topless

was de 944 niet de goedkope en de 968 de betere duurdere? allebij ongeveel even groot alleen de 968 had een hele mooie geblazen L4 en sublieme wegligging.
De 968 had ook een supermooie achterkant vind ik altijd.
(img src=”http://www.porsche.euro.ge/968/porsche_968_21.jpg”>
Hè balen, dat er dan én een taalfout én een verkeerd haakje in mn reactie staan. Nog maar een keer dan:
http://www.porsche.euro.ge/968/porsche_968_21.jpg
touaregv6tdi.driver
Er word hier echt met grote regelmaat poep gepraat.

De caymann is geintroduceerd om jongere mensen eerder kennis te laten maken met het merk Porsche, de drempel (911) is vaak te hoog en wil een jong iemand vaak nog niet in gezien worden.

Daarom de Caymann. Een vreselijk mooie auto met potentieel… volgens sommige hier mag Porsche alleen maar 911’s produceren met een motor voorin.
@ alwood De 968 was de opvolger van de 944, de 968 had de motor van de 944 S2 (een 3 liter 16 klepper 4 cilinder) de 968 zou eerst 944 S3 gaan heten maar vanuit marketingtechnisch oogpunt werd hij toch de 968 genoemd.
Ik denk dat jij met het betere duurdere model de 928 bedoelt, deze was oorspronkelijk bedoeld om de 911 te vervangen omdat de 911 niet aan de milieueisen van de vs voldeed. Omdat veel mensen de 911 de enige echte porsche vonden hebben ze hem niet vervangen.
Die Sasha heeft nog al eens geluk de laaste tijd.

Werk je mischien ook nog voor andere interresante autobladen?
Niet dat ik het Autoblog niet gun, maar ik kan me niet zo voorstellen dat ze dit alleen voor een nieuwswebsite aanbieden.
@Vincent#1: Nope, allemaal exclusief geschreven voor autoblog. We worden natuurlijk zeer serieus genomen door de automotive >:-)
ik weet idd dat ze de 928 als nieuw topmodel wouden gebruiken… ik dacht alleen dat de 968 ook boven de 911 geplaatst zou worden… omdat die niet veel woog, wel veel kracht had en en ideale gewichtverdeling.

de connectie tussen de 944 en 968 wist ik niet… ik heb wel altijd de eerste 928 het mooist gevonden en vond het heel leuk dat de 968 het soort koplampen deelde… ik heb het hogere getal alleen nooit helemaal gesnapt.
Die getallen bij Porsche zijn idd wel lastig…..dat moet je echt weten anders kom je er niet uit. Maar dat maakt mij niet zoveel uit, zolang ze maar zulke mooie auto’s blijven bouwen :D
Doe mij er maar twee ;)
Is toch een stuk geraffineerder dan een 911 vind ik. Aparte verschijning ook.
Ik heb een tijdje terug een proefrit gemaakt met een Cayman S, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Lekker pittig karretje wel, maar ik vond het geluid heel erg tegenvallen, vooral binnen (en daar zit je toch meestal). Je hoort alleen een hoog naaimachine geluidje, niet een lekkere brul. Misschien komt het omdat de motor direct achter je rug ligt, dat je meer de motor zelf hoort en niet de uitlaat.

Maar wel een hele mooie auto vind ik, en heel praktisch ook (ja Rick dos, weer een praktische Porsche :-) ). Behoorlijk wat ruimte achterin en nog via de achterkant toegankelijk ook. En nog een klein bakkie voorin. Prima reisauto, dus :-)

De mannen van Porsche zeiden inderdaad dat ze niet verwachten dat 911 rijders zouden overstappen naar een Cayman. Terwijl dat niet eens zo’n slechte overstap is, naar mijn idee, zeker vanaf een standaard Carrera.
Ze hopen voornamelijk klanten van andere merken aan te trekken. Bij de introductie van de Cayman S hadden ze dan ook SLK, TT en Z4 rijders uitgenodigd.
Ik krijg misschien veel kritiek op mijn woorden, maar ik zeg waar ik op sta! en ik ga t echt niet sugercoaten! het kan me niet schelen wat andere mensen van mijn mening vinden! Het is mijn mening en ik blijf erbij dat de cayman/boxster en cayenne afbraak doen aan porsche! laat dat soort boodschappen/racecontainers lekker aan andere merken over! go back to your core business!! racewagens a la 911 en carrera gt maken!!!!
@McelloNL: lees mijn reactie over de geschiedenis van Porsche….. het was altijd al een bonte mengelmoes van sportwagens en bij VW gejatte componenten…….

De Carrera GT is de enige Porsche die ik echt geweldig vind. Maar een Boxster is een hele fijne roadster en ziet er beter uit dan de 911 cabrio….niet mijn smaak maar een zwaar onderschatte Porsche.
Ja en dat heeft porsche dus al jaren fout lopen doen! Voor mij is een porsche bezitten een stuk minder glansrijk geworden dan vroeger! Als je vroeger een prosche (dus 911/959/356) dan had ik echt zo iets van wauw dat zijn echt prachtige sportwagens die niet iedereen kan veroorloven, dus een bepaalde imago hadden -> hard voor werken om r eentje te bezitten!!!! dat is tog een motivatie om beter je best te doen in t leven.. maja ik dwaal n beetje af :P, ik vind het jammer dat nu elke kantoormannetje er wel een kan veroorloven en dat het merk porsche totaal de glans verliest die het ooit had!

kom maar weer op met de kritiek….
@McelloNL: Ik weet niet in welke wereld jij leeft. Maar in de mijne kan niet elk kantoormannetje zich een Porsche veroorloven hoor.
@sacha, ga jij maar ns n 2e hands boxstertje zoeken.. die kan iedereen bijna wel betalen en onderhouden…
Heb zelf een middag getest in deze auto…. wat mij stoorde was de scherpe rand van de middenconsole (net als bij de meeste Audi’s) die net onder m’n knie een blauwe plek veroorzaakt na een uurtje rijden (ben 189 cm, dus niet extreem lang). Tevens kreeg ik de airco niet uit bij mijn model en viel mij op dat het standaard audiosysteem echt waanzinnig slecht is (het is wel een Porsche, dus standaard mag je meer dan een halve watt verwachten vind ik).

Veel erger nog dat bovengenoemde vind ik dat de motor pas bij hoge toeren (rond de 6.000) wat begint te leven en dat de verzetten van de handbak eigenlijk niet goed aansluiten, waardoor je telkens net even terugvalt in je acceleratie bij versnellingswisselingen….zeer irritant. Je moet gewoon die 295 pk S hebben, dit schiet naar mijn bescheiden mening niet op.

Overigens, last but not least… ik vind persoonlijk het design van deze auto om van te watertanden, waanzinnig… de dolfijnachtige rondingen, het hoge James Dean gehalt (ja, mijn persoonlijke mening ja), heerlijk. Ik ben helemaal geen Porsche-man, dus iemand die tegen mij zei: “voor hetzelfde geld koop je een 2 jaar oude 911” begreep ik al helemaal niet… Juist deze Cayman deed mij voor het eerst in een Porsche stappen (ben op zoek naar een leuke nieuwe auto, vandaar), dus wat dat betreft doet Porsche het goed en trekken ze een nieuwe groep kopers aan (waaronder ik).

Ik zou deze auto nooit kopen. Misschien de S wel en dan een witte met van die walgelijke 19 inch Turbo-velgen (op de Duitse website kan je hem zo configureren, ziet er mega uit http://www.porsche.de)… maar ok, dan nog is het voor ‘the looks’ en niet voor de fun. Daarvoor hou ik teveel van auto’s die wat gretiger koppel hebben (onderin), de motor voorin met achterwielaandrijving… maar goed, ik moet eerlijk bekennen dat het idee om ‘die gozer met die Porsche’ te zijn me wel deed glimlachen.
@McelloNL,

Ik snap niet hoe het feit dat Porsche ook andere auto’s dan de 911 verkoopt af kan doen aan het imago van die 911. De 911 blijft even goed, wat Porsche ook daarnaast nog verkoopt. Ik ben juist blij dat Porsche zulke goede zaken doet met de Cayenne, de Boxster en de Cayman, dan hebben ze in ieder geval genoeg investeringsruimte om door te ontwikkelen aan hun topmodellen.

Verder:
Is een Audi R8 minder cool, omdat Audi ook een A2 verkoopt?
Is een Mercedes SL55 AMG minder cool, omdat Mercedes ook een A-klasse heeft?
Meer voorbeelden kun je zelf wel verzinnen denk ik….
@ alwin

het maakt de merken niet minder cool, maar wel kinder exclusief, en daar gaat het om. porsche word wel eens vergeleken met ferrari of lamborghini, nou ik rij liever in een van die italianen rond, simpel weg omdat porsche veel minder exclusief is dan een ferrari of lambo.
Ik zie dat niet zo per merk, maar meer per model. Een SLR is toch nog steeds exclusief, ook al zie je overal van die vierkante A-klasses?

Een Porsche 911 Turbo is nog steeds behoorlijk exclusief, ook al zie je regelmatig Boxsters rijden.
Ik ben een paar weken geleden op de Porsch World Roadshow geweest, waar ik een dagje kennis heb gemaakt met veel Porsches.

Bij mij sprong de Cayman S er dik boven uit. Zowel in de slalom met 120 km per uur als op de kombaan met 200: hij ligt als een huis. De 911 is overigens ook niet verkeerd maar deze is gewoon wat “rauwer” …ieder zijn meug ;-)
@ Alwin

Leg me dan is uit waarom Chevrolet de Corvette alleen nog Corvette noemt en niet Chevrolet Corvette!!! nou????

En een porsche en mercedes zijn niet te vergelijken, want die hebben n heel andere core business dan porsche! maja ik haal er misschien teveel economische termen bij, het blijft een feit dat een porsche veel minder exclusief is geworden door die andere modellen.. en dat vind ik jammer en dat heeft niets te maken wat ik van een cayman enz. vind!
@McelloNL,
Ja maar dat is precies wat ik bedoel. Is de Corvette nu opeens exclusiever of cooler omdat het merk “Corvette” is in plaats van Chevrolet?
Voor mij niet, het blijft dezelfde auto toch?

Misschien is de core business van Porsche wel aan het verschuiven? Niks mis mee toch?
@ alwin

Ik denk dat jij toch liever een corvette sleutelhanger aan je autosleutels hebt hangen dan een chevrolet sleutelhander. Als je met een chevrolet sleutelhanger aankomt denkt iedereen meteen dat je in een nieuwe deawoo rijd. terwijl je eigenlijk in een sportwagen van meer dan een ton rijd.
Mensen hebben we wel door dat de core business van Porsche auto´s bouwen is?!
Ik denk dat jullie bedoelen het bedienen van 2 (meerdere) verschillende markten.

Ik denk dat het merk en ook image Porsche weinig averij zal oplopen. Ze hebben dit in het verleden ookal gedaan met de 924, 944 en 914. En men komt nog steeds voor het exclusieve van Porsche. Het is makkelijk te verklaren, waarom Porsche ook met andere modellen op de proppen komt, omdat men niet kan overleven met de 911 alleen. Ze hebben een gok genomen met de Boxter, Cayenne en nu dus de Cayman. En ik denk niet dat die modellen hun windeieren heeft gelegd.

Het is toch alleen maar mooi, dat eerste VW, Porsche heeft geholpen en dat nu Porsche 20 tot 25% eigenaar van VW is. Het kapitaalkracht van Porsche was nooit zo groot geweest als men alleen maar zich met de 911 had bezig gehouden.
En een Cayman die Porsche minder exclusief maakt is larie! Een 911 voor 3-serie geld dat zou pas de exclusiviteit aantasten, maar een Cayman voor 67000,- euro niet.
Ik hoop en bid dat we geen sleutelhangers met autologo’s meer gebruiken, van welk merk dan ook ;-)
Ik heb al een Kia Picanto sleutelhanger, dus die van die Corvette past er niet meer bij.
Om nog even terug te komen op het Porsche 944 versus 911 verhaal.
Ik heb een oud jaarboek erbij gepakt. In 1989 koste een 911 carrera coupé f 151.750, terwijl een 944 turbo voor f 177.000 in de prijslijst stond. De koper van een 944 turbo kon zich dus wel degelijk een 911 veroorloven.
@Topless: Wat een geld voor een elfje in 1989 hè? Volgens mij is een 911 coupé er een stuk voordeliger op geworden dan toen inflatie meegerekend.
@ topless

check nu s ff voor de grap de 924 ;)
Jammer Touareg, ik ben inmiddels 52, dus niet echt jong meer en heb 7 jaar een(oude) 911 als hobby gereden maar overweeg nu (heel) sterk om dagelijks in een Cayman te stappen omdat er Porschebloed in de aderen blijft stromen.
Net als bij een gerecht verschillen de smaken maar één blik op de Cayman moet de rechtgeaarde liefhebber toch overtuigen dat we hier met een echte Porsche te maken hebben ?
Hij is , net als de 911 , aansprekend- sportief-chique en héérlijk om te rijden.
Overigens een prima geschreven verslag en mooie foto’s: BEDANKT!
Wat zijn jullie Nederlanders toch een raar volkje.Een PORSCHE CAYMAN is een porsche hoe je het nu draait of keert,met al die vergelijkingen ….het is geen 911 …het is geen M5…. jongens toch het is een NIEUW PORSCHE MODEL.Ja hij lijkt op een boxster en ja hij lijkt op een 911 maar neeeeen het is een CAYMAN.
De mijne komt binnen op 20 april 2007,ik ben alvast in blije verwachting,en ja ik leg er 20 inch velgen van techart onder,laat ze maar zeuren die nederlanders,ik Belg zal er toch mee rijden.Groeten
hij is binnen en enorm tof foto’s volgen groeten
Ja wallpaper! :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).