Rijtest: Audi RS4

Auteur: , 143 Reacties

De Audi RS4, een graag geziene gast bij vele autoliefhebbers. Wij namen de auto een paar dagen mee en geven een indruk...

De V8 Vantage is nog steeds één van de favorieten, maar ook de RS4 staat inmiddels op mijn shortlist. En alhoewel de RS4 een vierpersoons auto is, doet deze niets af aan de term sportwagen. Want dit is wat we bedoelen wanneer we hier refereren aan de klassificatie Porno!

Het vermogen van deze race-sedan is maar liefst 420 pk (quattro) en gaat in 4,8 seconden van 0 naar de welbekende 100 km/u. De RS4 lijkt bij de eerste kennismaking met het gaspedaal erg aardig, maar rond de 3000 toeren begint de hoogtoerige V8 met brullen en dat wordt alleen maar heftiger. De S-knop op het stuur maakt de RS4 echt wakker en de kuipstoelen worden daarbij naar binnen gedrukt zodat je wat steviger zit. De kleine gevoelige pook maakt het geheel wat sportiever en past goed bij de hele uitstraling.

Audi RS4
Uiteraard moesten we het monster even op den staart trappen en voor de zekerheid hebben we daarvoor de Autobahn opgezocht. Zonder enige moeite trekt de RS4 gelijkmatig door naar de 100, naar de 200 en terwijl de teller op 250 stond kon ik nog even doorschakelen naar z’n zes. Oy yeah baby, there you go! Bij de 270 hield het echter op. De echte snelheid zal 250 km/u zijn geweest, maar die tellers wijken altijd wat af.

We mogen tegenwoordig vaker een leuk instapmodel meenemen, maar wat me met deze RS4 opviel was de aandacht die hij aantrekt. Overal kwamen camera-mobieltjes tevoorschijn en de vele handgebaren maakten duidelijk dat we een goede smaak hebben. Tijdens het monteren van de videocamera stopte er midden op de weg ook nog een bouwvakkersbusje waarbij de inzittenden ons konden garanderen dat dit dus echt een “geile bak” was. Duidelijk, de RS4 wordt gewaardeerd. En dat is logisch. De A4 is sowieso al een zeer nette verschijning maar met brede wielkasten, een spoilerpakket en twee dikke pijpjes maak je het toch echt af.

Audi RS4

Wouter’s impressie van de RS4
Gelukkig is Autoblogger nog genoeg gehecht aan al zijn ledematen om mij even te bellen als er 420 trappelende paarden moeten worden uitgelaten. Ditmaal waren ze verpakt in een knalblauwe Audi RS4.

De specificaties lezende (420 pk en 430 nm) zou je al de conclusie kunnen trekken dat de RS4 een beest is. Er is meer, nog veel meer, het is niet alleen de brute kracht die de RS4 zo leuk maakt. Het geluid is ook erg gaaf. De karakteristieke V8 roffel is aanwezig, maar wordt aangevuld met een kakofonie van geluiden. De 4.2 V8 klinkt heerlijk mechanisch, je hoort dat er gewerkt wordt en ook hoeveel werk je de V8 voor je laat uitvoeren.

Het maximale koppel van 430 nm komt vrij bij 5500 rpm, maar vanaf 2500 toeren is er al 400 nm beschikbaar. Onderin is de RS4 zeker niet sloom, de grote klappen worden bovenin uitgedeeld. En “bovenin” dat duurt lang, want de redline ligt pas op 8200 rpm. Daarmee is de 4.2 V8 FSI van Audi een schoolvoorbeeld van een lekkere benzinemotor.

Audi RS4

Bijtertje
Indrukwekkend is ook het bochtengedrag. De RS4 heeft enorm veel grip en dat potentieel is ook erg toegankelijk. Tijdens het schieten van het videootje betrapte ik mezelf er op, elke keer weer een tandje harder de bocht in te duiken. De Quattro vierwielaandrijving stuurt 40% van de kracht naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen. Mochten de omstandigheden het eisen dan kan 100% van de aandrijfkracht naar één kant gestuurd worden. Dat is veilig en efficient, maar een vette (langdurige) drift er mee neerleggen zal daarmee niet lukken. Toch is de RS4 een entertainer en daagt uit om iedere bocht weer net iets harder te nemen. Mocht je daarbij een stap te ver gaan, dan is het standaard aanwezige ESP het laatste vangnet.

Gelukkig is de RS4 niet perfect. Het MMI navigatiesysteem zit laag in het dashboard en mist de “muis” zoals die wel beschikbaar is in de A6 en A8. Dus moet je maar een beetje grabbelen onderin het dashboard. Dat dat zo is, heeft alles te maken met het feit dat de A4 in de basis al een wat ouder model is, maar onhandig is het wel.

Op het erg gave stuurtje, afgeplat aan de onderkant en uitgevoerd in leer en aluminium, zitten wel knoppen. Die knoppen zijn voor de bediening van de stopwatch en het aan-/ uitzetten van de sportstand. Nauwelijks zaken die je dagelijks in de file gebruikt en daarmeee lijkt het niet te passen bij het degelijke en doordachte imago van Audi. Bij de RS4 past het wel, de RS modellen zijn tenslotte het sportiefste wat Audi te bieden heeft.

En om het geheel af te maken, speakers voluit AUB:

Meer foto’s vind je in de Audi RS4 gallery.



143 reacties

Pipo_de_Clown
http://video.google.nl/videoplay?docid=-3221854530206577259&hl=nl

geluidje van maser quattroporte opgenomen… ook niet verkeerd toch?
Wat is dat toch met het rijden met je mistlampen aan op klaarlichte dag ?
of ’s nachts wat dat betrefd.

Ben je ineens stoerder omdat je het knopje vand lampjes kan vinden ?

Het is echt bloedirritant als je iemand achter je hebt rijden met die lampen aan, en al helemaal als zo iemand op je afkomt rijden….

Officieel mogen die lampen pas aan bij 50 meter zicht of minder.

P.S.: Vette Bak hoor, die wil ik wel voor de deur hebben staan
@Bart: Sommige modellen (Volvo, VW, etc.) gebruiken de lage lampen als dagrijverlichting. Bij inschakelen van de mistlamp functie gaan deze zelfde lampen feller branden. Je hebt wat deze Audi betreft wel gelijkt overigens :)
Mmm geluid van de M5 is toch beter. Maar dat laat niet weg dat ik deze graag op de oprit zou hebben.
Dit is een van de geilste sedans van het moment.
Laatst testritje gedaan met een S4 (wat heerlijk was)…ik kan me voorstellen dat de RS4 dan echt wel een natte droom is voor velen :D
DIKKE VETTE -edit: nutteloze herhalingen- !
Zeer mooie en strakke auto, ik ben hier echt zeer van onder de indruk, niet te ‘overdone’ maar toch zeer sportief en zeer snel.

@Guz
Ik vind dit geluid duidelijk mooier dan het geluid van de M5 en ik weet hoe ze allebei klinken, dan wil ik er nog even bij zeggen dat dit niet te vergelijken is met een M5, dat is een heel ander segment, vergelijk het eerder met de M3 en dan kom je er al snel achter dat de M3 ver achterblijft :).
Denken jullie niet dat deze zo opvalt door de KLEUR? Zeker omdat de RS4 altijd gepromoot wordt in deze kleur.

Neem een RS4 in grijs of zwart en je zult veel minder aandacht krijgen denk ik.

Begrijp me goed, ik vind em juist vetter in deze kleur, mag zelfs nog wel wat opvallender van mij. Het blijft toch een opgeleukte vertegenwoordigers-auto zo.
CSL vindt het geen dikke vette porno hoorde ik net.
ik zou wel van CSL willen weten waarom niet? Of krijgen we dan weer zo’n oeverloze discussie…
@Rick
Niet zo gek hé dat een auto die 6 jaar ouder is achter blijft. Misschien moeten we maar even wachten op de nieuwe M3 om een duidelijk beeld te krijgen van de stand van zaken ;)
btw met de oude M5 (400pk/v8) had ie het al knap lastig :P
Gave bak, ik heb er ook eentje gezien op vakantie in Tsjechië, ziet er erg decent uit. Jullie hebben ‘m gereden op de Autobahn, was ie daar stabiel? Hij heeft niet erg grote spoilers voor en achter… Verder ben ik erg benieuwd naar een vergelijking tussen deze auto en de nieuwe M3. Bij Topgear waren ze in ieder geval erg tevreden over de nieuwe A4, ik ben benieuwd ofdat ze eindelijk BMW kunne aftroeven…
@ Bart

Meestal heb je zo een knopje op je achteruitkijkspiegel, dan heb je daar geen last van. Idd overdag is hert irritant, maar snachts zie je er wel beter mee.

Wat een heerlijke wagen is dat he! Audi is héél goed bezig, hopelijk krijgen we nog veel van dit lekkers.
Junior (BMW Liefhebber)
-edit: infantiele en generaliserende opmerking, laatste waarschuwing-
@autoblogger
Goed gedaan, mooie stukje en dat filmpje is ook mooi gelukt. Lekker doortrekken tot de begrenzing ;)

@sacha
Van wie had je het gehoord :)
Deze auto is 1 van mijn lieveling sedans. Alleen jammer van de onnodige 4×4 en gewicht. Voor de rest een top auto voor dagelijks gebruik.
@bart
Wilt gewoon zeggen dat je te traag rijd en aan de kant moet gaan.
Maar bij mij branden enkel de gewone lampen en dat helpt al genoeg.
Allé de a4 heb ik al nu nog die a zien te veranderen in een rs (niet door een sticker)
Super auto…

maar …ben ik de enige die de achterkant (lampen / spoiler) niet zo geslaagd vind? de voorkant is echt superstoer / sportief, maar die achterkant vind ik erg stijf (dit keer geen porno :| )…

AM V8 wat mij betreft mooiere auto, als je persé je kinderen mee wilt kunnen nemen (denk eraan, geef ’t goede voorbeeld, dus niet te hard rijden :P) is het wel een “aardig” autotje :D
dat klinkt zo ongelofelijk goed in de lage toeren als je een goeie sub hebt :-D heel gaaf! meer filmpjes autoblog echt geweldig!!!
Dit is echt super!! Vooral omdat het een gezinswagen is. Echt BRUUT!!
Zo’n verschrikkelijk mooi en brute auto.
Alleen jammer dat ie zo verrekte duur is.
Standaard 107.000 euri’s.
De huidige M3 begon met een vanaf prijs van 78000 volgens mij.
Houd me hart vast voor de nieuwe M3.
Zal ook wel in de buurt van RS4 komen.

Staatsloterij dan maar!!!!
V8 slaat de klok, al gaat het bij mij wat gezapiger in de propellor-gezinsbak. Jammer van die spoilers, die mogen ze weer inleveren bij H&R van mij.
Ik vind die oranje in de achterlichten gewoon walgelijk, oogt erg goedkoop. Hier hebben wel meerdere merken last van. Dat is ook meteen de enige wat me stoort aan de exterieur, voor de rest helemaal top. Wat een geluid ook.

@CSL
Dat 4wd is weer typisch Audi, dat moet hem voor lief nemen en anders koop je gewoon een BMW. Kan niet wachten op de nieuwe M3 jammie.
En ik ben zo blij dat die buitenspiegels niet meer chroom, gatver was dat. Dit is toch veel mooier en sportiever man?
Dit is een van de vetste sedans die er op dit moment te koop zijn. En wat een heerlijk geluid komt eruit. ik denk niet dat je kan zeggen dat het geluid van een m5 mooier klinkt, want dit is een kweatie van smaak. persoonlijk zou ik hem niet in deze kleur nemen, dan valt hij me wat te veel op. ik zou voor de klassieke combi van zwart met heel licht beige leer gaan. Ik hoor een paar mensen hier zeggen dat de achterlichten lelijk of saai zijn, hier ben ik het wel mee eens, als je zo’n auto koopt verwacht je dat er alle opties die audi beschikbaar heeft opzitten, dus ook dat die mooie ledjes in de achterlichten zitten. dit heb ik zelf ook, en ik krijg er bijna alleen maar positieve reactie over.
Ik heb zelf helaas nog nooit een testrit in deze waanzinnige audi kunnen/mogen maken, maar als ik zo de verschillende rijtesten lees van verschillende autojournalisten, dan word ik toch wel erg nieuwschierig..
avant versie is stoerder. Dat vind ik trouwens van elke audi de avant ziet er altijd veel stoerder uit.

geluid is nep
Mooie auto, alleen hij komt bij mij een beetje te nep over in die kleur en met die spiegels in een afwijkende kleur.

dan vind ik deze kleur veel mooier : http://www.autogespot.nl/viewimages.php?id=53c1a03c9d6b.

Het geluid is inderdaad wel mooi, maar ik heb laatst mogen genieten van mijn buren die met een maseratie quatroporte tegen een M5 aan het racen waren, en ik kan je vertellen, DAT IS PAS ECHT GENIETEN.
wat een gigantische dikke bak! ik heb er eigenlijk geen commentaar op.. het verbaast me zelfs dat er commentaar op gegeven wordt hier in de reacties.. ik denk dat van ons allemaal toch heel erg weinig zijn die er één voor de deur hebben staan.. het geluid is dik, de dikkere bumpers vind ik ik ook stoer staan, past mooi bij de lijnen van die bak.. uitlaatjes en velgen.. whoppah.. fokking vet! die kleur alleen al, ik ben een blauw liefhebber en dit vind ik super! en die spiegels die kleuren weer mooi bij de velgjes enzo.. ik vind hem gewoon echt een vette bak!
Jullie moeten nog even een presentator regelen! Of nee, een presentatrice!
s4, rs4, s6, rs6, m5, allemaal overbodig. Wie wil er nou in een snelle sedan gezien worden, daar zijn toch coupe’s voor!!!!
@Fons: dat laatste is een goed idee!
vind de lijnen van een M3 mooier… (misschien omdat de M3 een coupe is en dit meer een gepimpte 4-deurs zakenauto)
@911: Geluid is nep? Zo klinkt een V8 nou. Is andere koek als die saaie boxer hè?
Het geluid bij lage toeren is niet om aan te horen. Verder prima wagen
Heb recentelijk ook met deze auto gereden (collega had goeie connecties bij Pon). Wat een fantastische wagen. Alleen al het genot om voor een stoplicht te staan tijdens de spits en gewoon even die motor te laten brullen! En dan al die mensen die in de auto hun nek verdraaien, hehe.

Vanuit Groningen richting Nieuweschans over de snelweg geblazen met 250 kmpu en daarna in Duitsland vol in de begrenzer gereden. Genieten! Geen centje pijn, hij lag super strak op de weg en die kuipstoelen zaten als gegoten.

Daarna op een binnenweggetje nog aangehouden door de politie (te paard welteverstaan…), maar gelukkig troffen we een autofanaat, dus we mochten al snel doorrijden. Die 420 pk van ons won het makkelijk van dat ene pk-tje van die juut :-).

Kortom, heb je het geld (of ga heel hard sparen), koop dan deze wagen, hij is fantastisch!
aparte reacties in dit laatste stukje hier?! :S een v8 bij lage toeren niet mooi?! WTF? is dit een nachtmerrie of zijn dit alleen hele enge mensen?
Hoewel ik van BMW hou en dan vooral de M5, blijf ik toch constant maar respect hebben voor de RS4, hoevaak ik hem al heb gezien. Echt een brute auto.
XD G55 AMG nodig voor de wintersport? dat stond als add op de site XD ook al zon prachtige V8… enne natuurlijk! iedereen zou een G55 voor de wintersport moeten hebben :-P
@Alwood: Niet op letten… Geluid is juist helemaal top van de RS4.
Mooie reportage jongens! De RS4 is natuurlijk helemaal cool in deze kleur, zien jullie nou wel dat er ook andere kleuren dan wit bestaan haha. Zelf zou ik een RS4 avant nemen, ziet er nog net wat strakker uit!
Duhhh, stond die test niet maaaanden geleden ook al op Petrolhead.nl? Maar dan vetter? Check: http://www.petrolhead.nl/2006/07/video_petrolhead_test_akelig_snelle_allrounder.php
@ 911:

Geluid is heerlijk man!!! helemaal met Alwood & Sacha eens… 911 is waarschijnlijk doof geworden van zun 911??? :P

Een heerlijke duits Autobahn monster!!! ik kan niet wachten tot mun oom zijne krijgt dan ga ik hem is opzoeken in Duitsland en dan zal ik wel ff 911 laten horen in NL wat voor een geluid die maakt!!! WHAHAHA

Ga zo door autoblog met deze heerlijke autos!!!!

@ Ralph, als ik t geld had om r 1 te kopen dan was het toch echt de cabrio geworden ;) dan krijg je het meeste mee van dit monsterrrssss
de cabrio heeft meteen mooiere achterlichten :-P

http://autoblog.it/uploads/audi_rs4_cabrio_01.jpg
Ik hoop niet dat de nieuwe M3 zo duur als deze auto zal worden. Dan wordt het toch een 335i kopen en aanpassen.
@ alwood

juist dat is m helemaal!!! zo zou ik m bestellen!
Ik ben gewoon zo f*cking jaloers!! Kijk hoe mooi,, en dat geluid oehh,, het wind je helemaal op. Maar Guz heeft opzich ook gelijk de V10 uit de M5 is ook heerlijk om te horen, maar als ik mocht kiezen dan zou ik de RS4 kiezen.
HAHA ben je gek!? Ik jat ze beide! :P
Tsss……pfffff…..stomme auto! :) Nee hoor, mooie auto! Het is alleen geen BMW hè?! :)

Wel sneu dat Audi, Lamborghini nodig heeft om eens een keer een echte motor te kunnen bouwen! ;)
@Rick dos: Foutje? Dit is de 4.2 V8 van Audi.
@sacha
Ja, dat weet ik, dat staat er idd. op het plastic. Je maakt mij alleen niet wijs dat Lambo hier geen dikke vinger in de pap had…..
http://www.autoblog.it/uploads/audi_rs4_cabrio_01.jpg

Dat is het model voor dit model zeg maar ;-)
Het nieuwste model ook dit van dit filmpje krijgt t zelfde nieuwste kont volgens mij
@Rick dos: O jij ongelovige. Je kunt het gewoon niet hebben.
LOL! :) Who moi?!
Lambo een vinger in de pap bij Audi :S Audi heeft een vinger in de pap bij Lambo :)
Astondriverinspe
Ik vind dit toch echt nog steeds de vetste sedan ooit gemaakt. Maar in deze kleur is tie toch echt het mooist:
http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364818062006175627
erg dikke auto met mooie prestaties, wel jammer van dit foei lelijke kleurtje blauw
@helmirossi
I know, maar wie had de know how om ongeblazen performance engines te maken? Lamborghini of Audi?!
Denk je dat Audi uit de goedheid van hun hart, een op sterven na dood zijnde merk te kopen? Of zit/zat daar een verklaring achter?!
Volgens mij is Audi altijd al beziggeweest met andere merken voor hun snelle motoren. De S2 had volgens mij een 2.7 biturbo waarbij een handje is geholpen door Porsche. Nu ook de S6 en S8 (waarvan ik de S6 afgelopen zaterdag heb gereden… :-))

Maar toch heb ik het vreemde vermoeden dat dat gewoon het basis 4.2 blok van Audi is maar dan met FSI technologie….
Trouwens nog even vergeten te vermelden….wel jammer dat het zo moeilijk is om voor toerenbegrenzer te schakelen….klinkt zo cheap
(@)De JIM is gelukkig een van de mensen die het begrijpt! Vetste V8 die ik ooit gereden heb..
erg dikke wagen maar ik krijg gewoon kippevel van het geluid van die v8
Danku
Er komt inderdaad een kippevelopwekkend geluid uit die bak. Zo’n ontzettend raspend, gierend geluid… erg bijzonder, vooral omdat het een Audi is. Bij een Audi zou je zo’n asociaal gejank toch niet verwachten, aangezien het in principe een aardig luxe merk is. Erg cool dat Audi durft zo’n auto te maken.
Wat ik nog ’t meest bijzonder is dat ze van de A4 een echt dik uitziende sportwagen kunnen maken. Visueel is het een hoogstandje, Audi plaatst niet veel te dikke bumpers en spoilers op de auto, maar weet vanuit verschillende subtiliteiten een supersportieve look te creëren. Erg tof..
oh wat ik nog wilde zeggen: leuk stukje en vooral erg mooie foto’s. Heel hollands die foto’s. Dat frisgroen contrasteert erg mooi met die knalblauwe bolide!
check this one guys haha !!!

http://www.youtube.com/watch?v=JOLhJGPYgdk
@carfreak: wat heeft dat met de RS4 te maken?

Trouwens, dat filmpje kennen we: http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/06/uit_den_ouden_doosch_blik_op_m
ik vindt de auto wel aardig, maar die kleur….. geez alsof ik naar die Bavaria Babes zit te kijken met hun knalblauwe latex outfit….
Geluid klinkt wel vet, maar is het binnenin niet teveel van het goede? Ergens heb ik het idee dat deze auto sneller is dan dat het aanvoelt…..Kweenie, maar mijn geld zou niet naar zoiets gaan… maar een daggie met zo’n speeltje dollen lijkt me wel lachen.. Wel een goede review alleen mag het wat mij betreft wel iets uitvoeriger. De video’s worden steeds beter! Nice one!
Klassiekerrally
Ik vind er werkelijk geen bal aan… (shoot me)
Komt waarschijnlijk omdat we een beetje murw gebeukt worden door min of meer suffe familie/vertegenwoordigers/directie auto’s met meer dan 300 pk.

Het territorium dat vroeger toebehoorde aan supercars wordt nu vervuild met dit soort uitwassen. Met als gevolg dat men supercars gaat bouwen met zoveel vermogen dat ’t zonder elektronica niet meer te beheersen is. Puur om op papier de cijfertjes van de ‘sedans on steroids’ te kunnen overtreffen.

Vroeger liep je nog warm voor een uit de rallysport stammende Audi Quattro, maar de RS heeft geen enkel rallysucces behaald en moet ’t puur van zijn grote motor hebben.
Tuurlijk is daar markt voor en tuurlijk zal dat verschrikkelijk snel accellereren.
Maar de magie is er wat mij betreft van af.
@W0o0dy: “…Ergens heb ik het idee dat deze auto sneller is dan dat het aanvoelt…

Ga er eens in rijden. Dit ding is echt een beest. Ik heb er even in mogen rijden en de pret is niet van de lucht. En de snelheid ook niet.

@Klassiekerrallye: “…Het territorium dat vroeger toebehoorde aan supercars wordt nu vervuild met dit soort uitwassen…

Conservatief geneuzel. Dit soort uitwassen ìs de nieuwe supercar.
Volgens mij begint (of is al?!) Sacha hier een beetje een Audisletje te worden………. ;) :P :)
Eeehhh. Als mosterd na de maaltijd kom ik jullie om half tien ’s avonds nog even vertellen dat ik het ook wel een hele gave bak vind.
So.
Die had je na 62 reacties nog niet gehoord.

Ik las ergens bovenin dat snelle sedans overbodig zijn omdat ze daar de coupe’s voor hebben uitgevonden…..Leuk maar duidelijk een reactie van iemand zonder kinderen. Ik vind het juist zo briljant dat ik hier met vrouw en kinderen in kan stappen, de wekelijkse boodschappen kan doen en TOCH nog het gevoel hebben dat ik in een supercar rijd.

Complimenten voor het stukje, de foto’s en natuurlijk het filmpje. Mooi gedaan mannen !!

Dit was voor deze maand de aanleiding om toch maar weer een staatslot te open :-D
@Rick dos: begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds geen http://img211.imageshack.us/img211/2608/amglogozu1.png, maar het plakt werkelijk op de weg. Mijn mening over Audi is vrij uitgesproken maar dat neemt niet weg dat het (en met name dit RS model) echt serieus autospeelgoed is. Sedan Avant of niet.
@Sacha: Grapjurk! “Ga er eens in rijden.” ehm………….ik ga morgen bellen voor een andere 400+ sedan…. ik heb er genoeg van dat de leuke auto’s aan mijn neus voorbij gaan!

Ik bedoelde eigenlijk: Beleef je de snelheid in deze wagen wel echt? Ik ken auto’s die snel aanvoelen ook al valt het wel mee, ik vermoed dat deze precies het omgekeerde is….. erg snel maar minder drama/sensatie….Maar dat klopt niet?
“…Beleef je de snelheid in deze wagen wel echt?…”

Dit ding is echt de bom.
Ik begrijp het hoor Sacha. Ik vind het een leuke wagen en het zal absoluut bruut zijn…….maar het is natuurlijk geen Bhttp://content.answers.com/main/content/wp/en/4/43/BMW_M.gifW
@Rick dos: Nee, gelukkig niet, anders was de motor al 3x opgeblazen.
De meeste snelle sedans die ik gereden heb en zelfs de Maserati 3200 GT vond ik minder spectaculair dan een eenvoudige mx5 (in cijfers helemaal niet zo’n snelle auto). De Mx5 geeft je verschrikkelijk veel info over wat er allemaal gebeurt…. je kunt er dan ook al snel mee lezen en schrijven. De meeste snelle sedans die ik heb gereden waren gewoon snel maar niet echt super leuk…. deze is meer een echte sportwagen vermomd als sedan?
LOL! :)
En als je een AMG bij je had, dan waren die mensen die spontaan een praatje kwamen maken, niet geinteresseerd maar dachten ze dat je een taxichauffeur was……
Off-topic en bijhorend bij het filmpje hier gepost over blik op de weg : Met welk type V70 rijden die eigenlijk?Als ze achter die M5 aanzitten, halen ze al 240 ! En alleen de V70R haalt een gelijkaardige top.

Of hebben ze gewoon hun V70 gechipt ofzo?
“…Beleef je de snelheid in deze wagen wel echt?…”

Bij 270 op de teller was het een beetje lafjes allemaal. :-)

Nee serieus: de S8 vond ik persoonlijk niet zo veel aan, maar de RS4 is erg gaaf. Het is niet alleen een bommetje, maar ook erg entertaining. Niet zoals de MX-5, daarvoor is te veel grip en een te goed Quattro systeem. Ook de motor draagt bij aan de snelheidsbeleving, het is zeker geen oase van rust binnen.
@Rick dos: Sommige mensen gaat het niet om de aandacht, maar om de werkelijke performance. Toch lullig als je door een ‘taxi‘ wordt ingehaald omdat er olie uit je uitlaat loopt.
@ sacha olie uit de uitlaat ??? heb ik zeker iets gemist de laatste tijd
Jan-Jaap-Karel-Kees
Ehm over die V8. Zit die al niet jaren in de A6 en de A8??
En zoiezo hebben Lamborghini en Audi samen de V10 ontwikkeld volgens mij, en is bij Audi alleen het onderblok gelijk, voor de rest helemaal anders..
@All: ik wil mijn verontschuldeging aanbieden voor het off-topic rerageren op een Audi RS4 artikel. De RS4 schopt kont en rest zuigt kont.
@Jan-Jaap-jeetje-wat-een-hoop-voornamen:
Ja en nee. Niet met 420 pk, maar in de A6 en A8 is ook een 4.2 V8 leverbaar.
cool thanx, nu maar hopen dat die afspraak met die sedan gaat lukken…. die heeft nog net iets meer pk’s, lol (maar zal niet zo’n geweldige wegligging hebben als de RS4….)
Audisletje….. :P :)
Klassiekerrally
@sacha: “Conservatief geneuzel. Dit soort uitwassen ìs de nieuwe supercar.”Qua prijs, pret (blijkbaar) en prestaties lijk je gelijk te hebben, maar dit is en wordt nooit een supercar.Een van de redenen: dit is over 10 jaar gewoon een van de (hoe zeg ik dit netjes) auto’s voor minder sociale en eventueel minder autochtone medelanders. Net als z’n zwakker gemotoriseerde broertjes en zusjes.

Wil je je familie snel, comfortabel en veilig vervoeren dan kan dat op de overvolle wegen tegenwoordig net zo snel met een superdiesel als de BMW 535D of zo. Dus dat argument voor deze auto kunnen we ook direct van tafel vegen.

Een échte supercar blijft iets voor fijnproevers en kenners. Oud of niet.

En ik ben ‘vrij’ conservatief, dat klopt :)
@Klassiekerrally: “…maar dit is en wordt nooit een supercar…

Ik denk dat je ongelijk gaat krijgen. Ja, dit soort auto’s krijgt een imagoprobleem (of heeft het al), en ja het zal tot de iconen van de automobielgeschiedenis gaan behoren. Hoe je het ook wend of keert, dit is namelijk een uitzonderlijk sportief en rijdbare auto.

Dit ding komt in de hall-of-fame naast de M3, geloof me.
Lekker met 250 langs de vrachtwagens, woei :-)
heb er zelf ook al mee gereden, is een prachtige wagen. Al vond ik sommige elementen in het interieur wat “plastiekerig”
Klassiekerrally
@ sacha: Misschien heb je gelijk. Je hoort me ook niet zeggen dat dit geen ongelooflijk goede auto is.

We zijn het er dus zeker over eens dat dit een super auto is.
Maar dat maakt ’t in mijn beleving nog geen ‘supercar’. (Tja Wim, hoe leg je dat nu uit?)

Zet de Audi naast een (minder krachtig gemotoriseerde!) Ferrari F40, Lambo Countach of Diablo en zeg dan nog eens wat de supercar is. Begrijp je wat ik bedoel? ’t Ding mist gewoon de magische uitstraling. De echte supercar heeft geen kleiner broertje met een 2 liter dieseltje. Deze auto wel. En dát is ’t verschil.
Klassiekerrally
Oh ja, sacha: Dit ding komt in de hall-of-fame naast de M3, geloof me.

Nee, dat geloof ik niet. De enige M3 met ‘icon’ waarde is de eerste M3. Die met viercilinder.
De enige RS die naast de M3 viercilinder mag staan is deze:
http://carpictures.duble.com/Audi/RS4%20Avant/1.jpg
Die was nog wel leuk omdat ’t de eerste in z’n soort was, en dus een speciaal plekje verdient.
De boven beschreven RS is gewoon weer de zoveelste uit een steeds groeiend lijstje super sedans. Helaas verliest ’t concept daardoor zijn glans wat mij betreft.
‘De echte supercar heeft geen kleiner broertje met een 2 liter dieseltje. Deze auto wel. En dát is ‘t verschil.

Precies, daarom wint ie de publieksprijs. En tegen de tijd dat al die echte supercars ofwel weggerot zijn, ofwel bij verzamelaars aan het wegrotten zijn zijn er nog genoeg van dit soort speelgoedmodellen voorhanden om de echte liefhebbers te plezieren. Begrijp me niet verkeerd, ik kan een Lamborghini beter waarderen als de rest, maar zolang je (near)supercar-performance met lease-rijder-service kunt genieten, waar hebben we het dan over?
Klassiekerrally
Oeps… verkeerde foto geloof ik. Ik bedoelde dus de eerste super Avant, die vaak dezelfde kleur blauw had als de nieuwe RS4…
@Klassiekerrally
bij mijn weten is de defenitie van supercar deze:
supercar==> Speciaal ogende 2zits sportwagen, met overdreven veel power, heel onhandig in dagelijks gebruik en overgeprijsd.
Klassiekerrally
@ sacha: supercars rotten doorgaans niet weg bij verzamelaars, maar dat terzijde…

Over de kwaliteiten van de auto waren we het verder al wel eens denk ik.
Wat ik bedoelde uit te leggen is dat dit wél een super (als in ‘fantastische’, ‘perfecte’, ‘formidabele’) auto is, maar géén supercar (als in ‘Miura’, ‘F40’, ‘Countach’, ‘512BBi’ of ‘Enzo’) ondanks dat het aantal pk’s steeds dichter in de buurt komt.

Vroeger kon je de auto’s wat simpeler uit elkaar houden. Een gezinsauto’tje had 40, 50 of misschien zelfs 60 pk. Een sportauto 100 of 130 en een supercar had (meer dan) het dubbele daarvan.Die grenzen vervagen en ja, dat vind ik jammer. Misschien omdat het mijn oude brein verward…
Klassiekerrally
@ dekster: maar er zijn mensen die deze RS4 ook overprijsd vinden. Ik hoor daar ook bij. Verder ben ik ’t met je eens.
Goed bezig! Maarre, is het toeval dat deze review geplaatst wordt op het precies hetzelfde moment dat AutoWeek een review van precies dezelfde auto online zet? :-)
ik vind de prijs best meevallen (in belgie toch eh) want voor dat geld krijg je een wagen die iets minder snel is dan een porsche 911 maar gemakkelijker is in dagelijks gebruik ;)
GADVERREDAMME! Wat lees ik nou?! Heeft Audi nu ook een “S”-knopje waar BMW het “M”-knopje heeft?!

Christ! Audi, originaliteit kennen we niet! :S of
Voorsprong door imitatie! :)
@mbvt: Je hebt helemaal gelijk. Het kopieergedrag van Autoweek moet nou maar eens afgelopen zijn! Stelletje afkijkers…
@Rick Dos
Sommige mensen zeggen: beter gestolen dan slecht afgekeken.
@ dekster.

Bijne even snel als een 911 maar stuurt als een A4. Geweldig hoor. Ben je 0-100 geil ofzo?

De wereld bestaat uit meer dan rechte stukken asvalt.
voor 106.600 euro veel euro weg voor een audi ,plus alle extra kosten heb liever een andere auto subaru impreza gaat hij nog sneller en beter .
Geweldig wat een bak zeg, dat filmpje maakt t verslag echt helemaal compleet! Super :D
Ik vind hem geweldig en hoezeer ik ook BMW mooi vind, imo kan een M3 niet concureren met de RS4 .. Zo’n RS4 heeft stijl (ook al is hij porno) en dat heb je veel minder bij BMW
@Stephan
ik denk dat je hier echt verkeerd bent hoor, die auto heeft wel degelijk handeling ;) (al is een porsche nog altijd beter)
Top filmpje! Verheugend dat jullie in het filmpje zoveel aandacht besteden aan het motorgeluid, dat vind ik echt prettig om naar te luisteren, vooral bij een V8.
Soms zoek ik op youtube gewoon op “exhaust” en dan luister ik naar al die roffels….heerlijk :)
Overigens haperde bij mij het filmpje voortdurend…bij YouTube heb ik daar geen last van.
“quote van rick dos”
@helmirossi
I know, maar wie had de know how om ongeblazen performance engines te maken? Lamborghini of Audi?!
Denk je dat Audi uit de goedheid van hun hart, een op sterven na dood zijnde merk te kopen? Of zit/zat daar een verklaring achter?!

Tuurlijk zit er een reden achter, maar die is heus niet de inbreng bij nieuw te ontwikkelen motoren voor Audi geweest. Wat is dan verklaring dat VW Bugatti over heeft genomen? Komt de volgende Polo GTI met een Bugatti motor :)
Blijft echt een schitterende wagen…. was gister trouwens nog bij de Ikea Breda stop er bij de stoplichten een Audi S8 (nieuwe!!) naast me!! Wat een bak is dat zeg!! Te gek!
@bmw

voor 106.600 euro veel euro weg voor een audi ,plus alle extra kosten heb liever een andere auto subaru impreza gaat hij nog sneller en beter .

daar zullen we maar niet op reageren met deze stelling…
Het blijft toch altijd een kwestie van smaak wat je van deze auto vindt. De S knop zit trouwens tegenwoordig in bijna elke auto, de motor loopt dan wat verder door in de toeren, wat meer power en soms wordt het onderstel wat harder afgesteld. Wie het eerst met zo’n knopje kwam zal mij een worst wezen, je kunt er niet omheen dat iedere autoliefhebber zijn nek verdraaid als je deze RS4 ziet en HOORT aankomen. Het heerlijkste is nog dat de gemiddelde GTI rijder(met al het respect) de stront voor de ogen wordt gereden bij het verkeerslicht, waar hij denkt dat hij als snelste weg is.
Ik ben verliefd: Een super geluid, heel veel power,agressief maar geen robuust uiterlijk, heerlijke wegligging en als je bij je schoonouders aankomt zullen ze zich niet afvragen of hun dochter nog heel thuiskomt.
wat betreft gti tjes eruit rijden zoals RS06 dat net zegt…

das echt het allerleukst met een V70R >P ik spreek uit ervaring… en welke GTI-rijder verwacht nou te verliezen van een volvo station!!! werkelijk hilarisch. de volvo is daarbij ook nauwelijks veranderd aan de buitenkant… kenners zien het wel maar de gemiddelde nederlander echt niet.

De RS4 is alleen onopvallender omdat het een sedan is… de rest is allemaal flink uitgeklopt en beplakt met spoilers. (doet wat mij betreft geen afbreuk aan de auto hoor… en als je de looks niet wil neem je gwn de S4, ook heel snel)
ik vind hem wel mooi maar heel weinig mensen kunnen hem betalen.
Wat me toch altijd opvalt bij topics als deze dat er bijna altijd wel iets mankeert. De objectiviteit van een ieder is redelijk ver te zoeken. Evenver als de originaliteit van de RS4. Het is bijna onmogelijk om een auto te ontwerpen die geheel vernieuwend is (zie discussie over het S-knopje). Vernieuwing moet binnen een merk passen en vooral binnen de marketingstrategie van een merk (never change a winning team…)

Uiteindelijk komt het neer op wat eenieders gevoel is bij een auto. Waarom vindt iemand een Opel mooi en een heleboel mensen niet. Ik denk namelijk dat de koper van een auto namelijk altijd gelijk heeft, dus ook de koper van een RS4. Elke auto bestaat voor 90% uit compromissen en dus ook de RS4…
@helmirossi
Je hebt toch wel door dat de Bugatti door een VW ontwikkelde motor wordt aangedreven?! Waarom ze Bugatti hebben gekocht? Ik denk (maar wie ben ik) dat ze een platform nodig hadden om de W-motor technologie aan de wereld te kunnen tonen. Aangezien de technologie in de Passat etc. niet echt een succesnr bleek te zijn.

@Thijs
Ik geef je 100% gelijk. Ik bedoel, wie gaat er nou een discussie beginnen over het S-knopje dat ze afgekeken hebben van BMW?!………oh! :)
@Rick dos : volgens mij komt de motor van de bugatti veyron uit de conceptwagen bentley hunaudieres.

Maar die bestaat dan ook wel idd uit 2 volkswagens vr8’s.

http://www.csi-auto.nl/carview/bentleyhunaudieres.htm
@SimonMc
Dat is inderdaad ook 1 waar ze de motor in hadden gelepeld. VW was echter al begin jaren 90 met een W-motor aan het experimenteren. Ze zijn aan het ontwikkelen geslagen kort nadat ze de VR6 hadden geintroduceerd. Daaruit kwam de
W12 (2 VR6´en in elkaar geschoven) en de W8 (2 VR4´en in elkaar geschoven). En in tegenstelling wat er in de link staat zijn het volgens mij juist, 2 W8 blokken die aan elkaar zijn geschroefd.
BTW de VR6 was als eerste in de Golf III te vinden, vanaf 1992 als ik het goed heb? 2,8L met 174pk……ik kan het weten. Ik had er namelijk 1! :)
waarom vergelijken erg veel mensen een audi RS4 met een BMW M5 ?
RS4 is bedoeld om het de nog-uit-te-komen M3 lastig te maken,
de-nog-uit-te-komen RS6 wordt tegenover de laatste M5 geplaatst. ( iets wat altijd leuke reviews opleverd :D )

Verder ben ik een audi fan ( en niet anti-bmw nb ) vanwege de kwaliteit die het merk heeft en uistraalt. Een bmw wordt gelinkt aan rijplezier tov een audi wordt gelinkt aan klasse en subtiliteit. ( mercedes even buiten beschouwing gelaten hier )
Zoals bij elk duits merk krijg je ook een negatief imago mee.
Ik hoor vaak : audi is saai en bmw is voor johnny’s en de niet zo autochtone medemens.

Het wordt tijd om euromillions te winnen. Doe mij maar eentje in het kleurtje dat Leejo linkte.
De audi is alleen veel te zwaar, zo’n auto wil op Zandvoort alleen maar rechtuit in de bocht. Maar voor mensen die in de stad wonen met maar 1 parkeer vergunning is het wel een aardig alternatief i.p.v. een bmw 5 + porsche op de oprit.
Goedemiddag,

ik vroeg mij af of deze auto ook te huur is in nederland. en weet je een adres???

alvast bedankt voor de moeite.
Hallo,

Een nissan skyline das pas een echte auto die rijd alles en iedereen zoek. Ze deden in japan mee aan races na 3 jaar racen kregen ze hun eigen klasse reden> Ze wonnen drie jaar op rij alle races en waren daarin elke keer nummer 1, 2 en 3. Daar kunnen die duitse auto echt niet tegen op. Goed nieuws de nieuwe skyline komt ook naar europa!
Dat is niet eens zeker
@Bas zou je zo vriendelijk willen zijn en een andere naam willen nemen!? Tis zo verwarrend ;)
Sorry voor de RS4 fananten maar deze duitse word eerdaags door IS500 van de troon af geslagen, de naam LEXUS is nu al een doet nu al pijn de duitsers.
Ze vrezen voor de japanse invasie AL het techniek en uitstraling en prestatie
Zelf de Bentelt moet maar gauw uitkijken dat ze niet overtroffen worden door de Japanse elitie auto’s ………..heb ik gelijk of niet??????????????
De IS verliest alle vergelijkingstests in heel Europa, dus zo superieur is ie niet. Verder is het wat moeilijk te reageren op je post, daar ik je niet kan volgen. Volgende keer in het Nederlands aub.
Zeg JLJ de naam Lexus is al geweldig en de design.En je weet het De Jappen maken de beste wagens ter wereld das is gebleken.en sorry voor myn type foutje ik zit namelijk op me werk en deed effe iets snel zonder echt goed na te kijken
En wat ik er bij wil zeggen dat de GS 300 je kan vergelijken ben de Bentley continatal
Wat een gezanik over die mistlampen, ik heb ze (bij mijn S4) ook altijd aan, en niemand heeft daar last van omdat ze namelijk in de berm schijnen en niet in iemands porem!!
vroeger in de tijd van de Opel Manta’s en BMW E30 schenen die mistlampen in je bakkes of hoog in de bomen, tegenwoordig al niet meer!!
En ja ik hou ze lekker aan!
Mensen , zou ik mijn M3 e46 hiervoor moeten wegdoen??? Ben echt aan het twijfelen…
Nee, natuurlijk niet. Ten eerste moet je niets. Daarnaast zal je goed dingen tegen elkaar af moeten wegen. De RS4 is zeker sneller dan je E46, maar de E90/91/92 (wat het word) M3 is al onderweg. Dan heb je ook de V8 power en achterwielaandrijving. Maar wanneer je de 4 deuren of de ruimte van de station goed kunt gebruiken, is de keus voor een RS4 zo’n gekke nog niet.
Vette reacties allemaal!! Ben benieuwd naar de RS5 of RS6 maar zou toch voor de M5 gaan. Ach, allemaal vette auto’s! Audi = betere wegligging, dat wel… Geen BMW of Merc houdt de RS6 of 4 bij in de bochten. Maar ik heb nu zo ontzettend veel filmpjes voorbij zien komen van de M5, maar toen die een gallardo eruit trok dacht ik toch… mmh
@vriend–> haha, grappig!! ;) ik ook met m’n A4 + xenon
Al die discussies over wat nu de betere wagen zou zijn.Voor mij is het simpel en de gene die ook met een audi rs rijden weten ook waar het om gaat.als je dan toch een wegtest tussen de rs4 en OUDE m5 bekijkt wat trouwens belachelijk is .Zie dan niet op de site van m5board het kan heel anders uitlopen.wacht maar op de nieuwe rs6 eens kijken of we dat kunnen vergelijken met de nieuwe m5.
Ik heb zojuist een filmpje gezien van Jeremy Clarkson waarin hij de RS4 test. Hij vindt dat de rs4 veel beter is dan de M3, op het topgear circuit was de RS4 zelfs sneller dan een M5, Z4 M, Cayman,…
Hij zei ook dat de nieuwe M3 waarschijnlijk sneller gaat zijn dan de RS4.
Een super auto ik heb er in gereden en het is bruuuut qua geluid en prestaties maar ik rijdt ook regelmatig in de m3 en die 6-cilinder maakt toch een nog lekkerder geluid moet ik zeggen mede dankzij omdat dat geluid het meest doet denken aan een formule 1 met dat gierende geluid…
de v6 uit de M3 lijkt op het geluid van een F1???? :-s
@ Fej


De M3 heeft een 6 in lijn ;)
nee idd niet een v6 maar de 6-cilinder van de m3 (6 in lijn iets totaal anders dan een v6) komt meer in de buurt van een f1.. jammer van je reactie Fej…
nog ff toevoegend dat komt mede door het uitlaat systeem van de m3 die de hoge toeren zeer goed weergeeft…
Waar gaat dit heen, volgende week komt Audi met RS6 met 550 PK de week erop BMW met 600 en Audi weer met 650pk etc etc waar gaat dit over???
De essentie is volgens mij dat weinig mensen dit allemaal kunnen betalen zonder tussenkomst van een bank (en dan nog!!), en dat het gaat om het rijden van een auto waar een ieder zich lekker in voelt en of dat nou een Audi of Lexus of BMW is moet ieder voor zich weten…
400 PK zegt niets als je er niet weet mee om te gaan!
Volgas rechtuit is geen kunst, gecontroleerd driften dus de wagen onder controle hebben echter wel en daar heb je geen 400pk voor nodig!!
Ik ben het niet met 911 eens. Avants van audi zijn gaycars. Voorderest echte PORNO
(Dreaming mode on) onze A4 cabriolet 2.4 moet maar ingeruild worden lijkt me, RS4 cabrio…HELL YEAH! (Dreaming mode off)
deze auto heeft me een keer in gehaald


ik probeerde hem bij tehouden met mijn audi s3 uit 1999met 390 paardjes maar het lukte niet echt
ps:bij de stoplicht was ik wel eerder weg;p

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).