GM komt met plug-in hybride prototype

Auteur: , 18 Reacties

Ondanks dat boze tongen beweren dat hybride een hoax is, gaan de ontwikkelingen op dit gebied onverstoord door. Toyota heeft hierin altijd het voortouw genomen, dus het is niet vreemd te verwachten dat de Japanners de eerste zullen zijn met een serie-geproduceerde plug-in hybride. Ook General Motors is verschenen op het toneel van de plug-in hybrides. Begin volgend jaar zal GM in Detroit een prototype presenteren.

Plug-in hybride auto’s zijn voorzien van extra accu’s om de actieradius te vergroten. In tegenstelling tot de hybride auto’s die we nu kennen, is er bij een plug-in hybride auto in het dagelijks gebruik onvoldoende tijd om ook de extra accu’s zelfstandig op te laden. Hierdoor moet de plug-in hybride van tijd tot tijd aan het stopcontact om de accu’s weer volledig op te peppen.

GM gaat de technologie echter iets anders toepassen. Normaal rijdt een hybride auto op stroom, totdat er teveel vermogen nodig is of de accu’s leeg raken. Dan wordt een beroep gedaan op bijstand van de verbrandingsmotor. De hybride plug-in van GM rijdt altijd op stroom. Op het moment dat de accu’s leeg beginnen te raken, zal de verbrandingsmotor worden ingezet om de accu’s op te laden. De verbrandingsmotor wordt dus niet gebruikt voor directe aandrijving.

Op zich is het natuurlijk prima dat ook GM deze ontwikkelingen volgt, maar ik zou er niet op rekenen dat de Amerikanen als eerste met een plug-in hybride op de markt zullen komen (via: treehugger.com).



18 reacties

Hmm.. Ben benieuwd naar de prestaties. Maar een goede ontwikkeling denk ik.
Plug in hybride, alsjeblieft. Dus je gebruikt stroom van een gore kolencentrale die veel meer rommer uitstoot dan je auto. Het is zo kortzichtig die hybride hype.
@ ejay

het heeft natuurlijk alleen zin als ook de ontwikkelingen van groene stroom door gaan en uiteindelijk is het de bedoeling dat er alleen op verantwoorde wijze stroom opgewekt wordt en dan werkt het wel natuurlijk :D
Jan-Jaap-Karel-Kees
O ja wat slim, we gebruiken een inefficiente verbrandingsmotor, en die gaan we door hem stroom op te laten wekken om op te slaan, nog inefficienter maken…
:S
Een koffiezetapparaat steek je in het stopcontact, geen auto!

En god wat is die pruis toch walgelijk vanachter seg!!!
Lauter elektrisch aangedreven voertuigen zijn in die zin voordelig in de zin van uitstoot in de stad. Voor het milieu zelf maakt het nix uit, wel voor de beleving. Minder uitlaatgassen in de stad en op de weg. Maarja die stroom die je van thuis wegtapt is dan een end verderop wel gestookt.

De manier die GM wil toepassen kan wel nuttig zijn, maarja zelf weet ik niet in hoeverre de motor dan efficient de accus oplaadt. Weet wel dat elektromotoren flink wat trekkracht kunnen genereren.
ik heb vanmiddag op discovery gezien dat een onderzeeer jaren onderwater kan blijven varen zonder boven te komen met 1 kg uranium als energiebron. Is dat niet wat voor in een auto? Je hebt niet veel ruimte nodig en de prestaties moeten minimaal fenomenaal zijn.
Kan iemand mij ajb even uitleggen, waarom autofabrikanten niet bij Duracell langsgaan?! Die batterijen van hun gaan toch tot 3x langer mee?! Of ben ik nou gek?!

Ik bedoel dat konijntje loopt niet voor niets iedereen eruit te drummen natuurlijk hè……. :)
@patrick

“Groene stroom” is nu al niet toereikend, om in de hele stroombehoefte te voorzien. Wanneer er ook nog eens massaal auto’s worden opgeladen, al helemaal niet meer. De natuur als energiebron levert simpelweg niet voldoende op.

Lijkt me ook lastig wanneer je niet naast je deur kan parkeren. Ik zie al die kabels al voor me. Kunnen we een nieuw verkeersbord maken: Pas op, struikel gevaar.
Ik moet zeggen dat ik het niveau van de reacties al niet erg hoog vind maar zeker als het even over het milieu gaat of een auto die niet harder kan dan 300km/uur zijn de reacties echt storend laag. Zou denk ik wellicht een idee zijn om een soort van moderatie systeem in te voeren.?
@robert
Ja hoor, dat moet perfect kunnen als je met een kerncentrale wilt rondrijden.
Doe wel een beetje voorzichtig als je bij me in de buurt komt.
@Robert, dat zullen de terroristen ook wel op prij stellen…

(aan de andere kant heb je wel gelijk, ik heb er ook weleens zo over gedacht, maar dat komt er nooit door, want dan kan de kleinste autocrash een ware ramp worden.
@ Jan-Jaap-Karel-Kees : Maar… die inneficiente motor krijgt altijd een duwtje in de rug, ik begrijp eigenlijk je opmerking niet.
@ Mark : Sorry als ik in herhaling val, maar laten we er alsjeblieft van uitgaan dat elektricieit in de toekomst ook op een duurzame manier zal worden opgewekt. (zon, wind…) Keuze genoeg !
Mijn dochter heeft zo’n electrische Barbie mobiel waar ze in kan zitten.
Nou papa dus ook eentje (NOT !)
@sjonnie. Nee ok, ik hoop en wil ook een andere vorm. Maar op dit moment is het nog niet zo. Tuurlijk heb je kip/ei verhaal, dat wel.
is voltanken met electriciteit niet duurder dan met fossile brandstof?
electrische motor is vele malen efficienter dan gewone bezine motor, in vergelijking met een benzinemotor rijdt een electrische auto met gemak 1 op 100!!, trekt elke sportauto zoek en is superstil. Oh electrische autos zijn allemaal lelijk, kijk even op teslamotors.com! Natuurlijk moet de benodigde electriciteit nog grotendeels vuil worden opgewekt, maar door de efficiency van de electrische motor daalt de uitstoot van schadelijke gassen nog altijd met minimaal 67%! Bovendien zijn er nu al accu’s ontwikkeld die je binnen een minuut volledig kunt opladen, een volle tank voor 1 euro!, maar ja de olielobby is machtig.
colonne ronald
G.M. rijdt volledig elektrisch en laadt op met KLEINE verbrandigsmotor , vindt ik doordachter dan toyota .
hier raakt men een kantelgedachte, men kan immers grotere batterijen monteren , en het aanslaan V.D. verbrandingsmotor beinvloeden door computerprogrammas onderscheid te laten maken voor stad en buitenstedelijk gebied . ook zonnecellen in het dak of windturbotunnel op het dak ( ingewerkt ) kan op autosnelweg de batterijen opladen .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).