Het grote 1000pk topic

Auteur: , 84 Reacties

Zijn duizend paardenkrachten nog wel zo bijzonder? Het aantal peekaas in automobielen gaat als een speer omhoog en de vraag is wanneer dat zal stoppen. Ik heb even een overzichtje gemaakt van een aantal 1000pk-waardige automobielen, maar het is nogal tricky waar de grens ligt tussen een hobbyproject en een verantwoorde machine. De willekeurige fullnitro dragracers heb ik hier dus even buiten beschouwing gelaten.

Barabus TRK (1005pk)
In Londen hadden we het geluk om de Barabus TRK te zien, een nieuwe supercar met maar liefst 1005 pk! De Barabus TRK levert deze 1005 pk uit een volledig aluminium V8 block dat is uitgerust met twin turbo’s en dual intercoolers. De topsnelheid is 432 km/u en de sprint van 0 naar 96 (0-60mph) gaat in 1,67 seconde!

Barabus

BMW M3 DA Motorsport (1000pk)
Met een topsnelheid van 340 km/u zit de beperking vooral bij de bak- en overbrengingsverhoudingen. Met een langere eindoverbrenging zou 380 km/u haalbaar moeten zijn. Deze 1000 pk versie wordt gebouwd op basis van de 3.2 liter zescylinder, men voege wat turbo’s toe en voert enkele andere modificaties uit. Et voila: een BMW M3 Turbo met 1000 pk. Nul tot 100 km/u 3.2 seconden, nul tot 200 km/h in 8.8 seconden. Er zijn trouwens filmpjes van de 1100 pk versie (en 1230 nm).

BMW M3 Turbo DA Motorsport

Bristol Fighter T (1012pk)
De Fighter S wordt aangedreven door een 8.0 liter V10 goed voor 660 pk. Met de huidige PK race is dat natuurlijk niet genoeg, Bristol heeft daarom de V10 uitgerust met twee turbo’s. Het resultaat: 1012 pk en 1400 nm koppel! Onbegrensd haalt de Fighter T een topsnelheid van 435 km/u, de sprint naar de 100 gaat in 3,5 seconden.

Bristol Fighter

Bugatti Veyron (1001pk)
Dit is natuurlijk de meest bekende. Een vermogen van 1001 pk en een topsnelheid van 407 km/u zorgt in Nederland voor een prijskaartje van 1,8 miljoen euro. Bugatti bouwt voor de hele wereld niet meer dan 300 Veyron exemplaren.

Bugatti Veyron zijkant

Cadillac Sixteen Concept (1000pk)
Alhoewel een concept, de Cadillac Sixteen hoort eigenlijk in deze lijst. De krachtbron is atmosferisch en heeft 16 cilinders met een inhoud van 13,6l. Dit alles is goed voor 1000 pk en 1355 Nm. Hoe de Sixteen exact presteert is niet bekend, James May van Topgear mocht er echter wel een (rustig) rondje mee rijden (met dank aan de altijd alerte Rick dos en zijn reactie).

Cadillac Sixteen Concept

Dodge Viper (1000pk)
De Amerikaanse tuner Hennessey zorgde voor een Dodge Viper met 1000 pk: de Viper Venom 1000. Dit alles is te danken aan twee turbo’s en talloze andere aanpassingen aan de 8,3 liter V10.

Dodge Viper Venom 1000 Hennessey

Ferrari Testarossa Koenig Competition Evo (1000pk)
Dankzij grotere turbo’s, intercoolers en een nieuw motormanagementsysteem ging de Testarossa Koenig van 700 naar 1000 paardjes. De standaard aandrijflijn was niet stevig genoeg om hier mee om te gaan, dus werden een nieuwe koppeling, andere tandwielen en andere aandrijfassen gemonteerd. Topsnelheid: 370 km/u, 0-100 in 3,4 en tot 200 in 9,9 seconden!

Ferrari Testarossa Koenig Competition Evo

Nissan Skyline (>1000pk)
We kennen een Skyline met een door Brabus getunede Mercedes 6,7 liter V12 en 4 turbo’s, welke zorgt voor een slordige 1000 pk. Een sprintje naar de 100 km/u duurt niet langer dan 3 seconden en de top ligt op een dikke 354 km/u. Uiteraard zijn er vele Skyline-projectjes te vinden, maar dan blijven we bezig. En ook de Nissan 350Z met 1750 pk gaan we nu even niet op in.

Nissan Skyline v12

Saleen S7 (1000pk)
De S7 Twinturbo was al goed voor 750 pk, maar Saleen wil natuurlijk niet achterblijven. Een performance upgrade zorgt voor de magische 1.000 pk. Saleen beweert dat opgedikte S7 sneller is dan de Veyron. Tijdens testen zou een topsnelheid zijn gehaald van 418 km/u.

Saleen S7

SSC Ultimate Aero (1046pk)
SSC (Shelby Super Cars) claimt dat de Ultimate Aero een snelheid van 273 mph ( 436 km/u ) kan halen! De auto heeft een 1046pk V8 en men is van plan om wereldwijd ongeveer 25 van deze race-monsters te verkopen.

SSC Ultimate Aero

Toyota Supra (1110pk)
Een opmerkelijk project met een Toyota Supra zorgt voor 1.110 paardekrachten, 0 naar 100 doet ie in 3,9 seconden. Ook heeft JUN ooit een 1200pk Supra gemaakt.

Toyota Supra

Wat zit er verder in de planning?
Er staan nogal wat 1000pk-projectjes in de hold. Zo is het verdacht stil rondom Project 1221 (1500pk) en worden de geruchten over de terugkeer van de Porsche GT1 steeds sterker. Ook is er nog de TVR Cerbera met 1000pk, in oktober had EVO daar wat aandacht aan besteed maar sindsdien is het weer stil. Verder wachten we natuurlijk op Koenigsegg en Pagani die de 1000pk-grens gaan overscheiden, maar dat is nog onbekend…

Overig
Er zijn natuurlijk nog vele 1000pk-monsters out there, wat te denken van de Twin Turbo Hayabusa Ultima, de BMW M5 met 1129 pk, de Ford GT Twin Turbo, de rode Vauxhall Victor met 2200pk of de 1600pk twin turbo tank car van Jay Leno? Daarom roep ik iedereen hier op om even te reageren zodat we een soort van definitieve lijst kunnen maken. Wat mist er allemaal?

Als bonus nog even een filmpje van een 2000pk Viper:



84 reacties

“Wat mist er allemaal?”
Mwah….gezond verstand lijkt me zo! :P
Je moet wel een redelijk groot weiland hebben mocht je die 1000 paarden een keer uit willen laten..
Wat een onwijs mooie kleurstelling van die Veyron !!!
Vergeet de Bristol Fighter T niet!
de toekomst van supercars is duidelijk meer dan 1000 pk.
Er zien redelijk veel hobby projecten van boven de 1000 pk. Supra’s, Skyline’s, Amerikaanse Big Blocks, en Holdens (Australische Opel) heb ik al diverse malen op film boven de 1000 PK gezien. Het is slechts een nummer. Met turbo’s of superchargers is het ook niet heel moeilijk. Het is alleen een kwestie van het kwetsbare materiaal in met name de aandrijflijn te vervangen door minder kwetsbaar materiaal. Truc is om die 1000pk goed op de weg te krijgen, te houden en betrouwbaar te houden. De enige die dat tot nu toe lukt is Bugatti. Saleen heb ik nog niet veel van gehoord qua betrouwbaarheid van hun twinturbo, maar wellicht dat ook zij het betrouwbaar houden. De rest zijn auto’s wiens motorblok geen lang leven beschoren is vermoed ik.

Verder laat Koenigsegg zien dat je geen 1000pk nodig hebt om 400+ te gaan. Wellicht dat zij binnenkort 1000pk+ gaan, maar Pagani verwacht ik op de korte termijn niet.
@JLJ: Thanks! Heb em toegevoegd.
Op de Veyron na zijn het allemaal maar redelijk huis en tuin opgevoerde bakkies!
De enige waar ik respect voor heb in dit rijtje is dan ook de Veyron, waarschijnelijk ook de enige die het langer als 2 maanden rijden volhoud!
Zoals Janus al zei is de kleurstelling van deze Veyron ook echt zeer geslaagd! Heel mooi!

Weet trouwens iemand of die recordpoging van vorige maand geloof ik nog gelukt is?

De Ultima met 2 hayabusa turbo blokken eronder lijkt me ook wel zeer gaaf om te rijden! Volgens mij is het dan net een raket! Als hij die raket al niet inhaalt! :)
Was ik zo blind, of stond de Bristol er net nog niet tussen??
Die 1000 pk heeft helaas niets met echte autoliefhebberij te maken, maar met ordinaire penisnijd. Dat slaat dan op de kopers van deze monsters. Voor de fabrikanten is het denk ik ook aantrekkelijk om te onderzoeken wat technisch überhaupt mogelijk is.
@autoblogger: graag gedaan, maar ik moet wat sneller leren typen zie ik!!
De Veyron lijkt me wel het meest betrouwbaar van al deze auto’s.
Ik vind de Supra (onderste foto) wel mooi om te zien maar vind de acceleratie best “traag” als je kijkt hoeveel pk deze heeft en in vergelijking met de andere auto’s. Maar het zal wel me tractie te maken hebben.
Er was laatst hier toch ook een topic over een hobbykip die een streetlegal funnycar had ofzo?!
Hoe krijgt men het voor elkaar om een auto met 1110pk in bijna 4 seconde naar de honderd te brengen, te weinig grip? Kan iemand nog relevant informatie vinden over de Wally Larson LE-1 Groundfighter, met Lexus blok van 4 liter + turbo’s = 2800pk (of iets in die richting).
Ook Vector had een 1000 pk versie van zijn wx3:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/df/Vector-92518.jpg
@Rick dos & JANUS: die hoort er eigenlijk ook bij ja…
-edit: is inmiddels toegevoegd aan de lijst “overig”-
weetje
ik hou van veel pk’s
Deze hoort er dan toch ook bij?!

http://www.auto55.be/assets/200607/9184/medium/cadillac1-2.jpg?1154638681

http://www.auto55.be/nieuws/8419-cadillac-sixteen-1-pk-en-1355nm-

En MG had toch ook een auto die standaard met 600pk geleverd werd en die je kon opvoeren naar 800 en 1000PK op lachgas of zoiets toch?!

@Janus
Idd.dat is hem….hoort er ook bij toch?!
En ik moet leren wat zorgvuldiger te lezen, inderdaad alleen maar plannen voor die 1000 pk versie. Oeps! Bedankt voor de update van mijn Vector kennis!
@Jurrian: hmm, er was eerst sprake van 885 pk ofzo ( http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/02/lotec_sirius_zeg_maar_lotec_se ) maar er lijkt dus een update te zijn?
Doe mij maar de Onopvallende M3.
Even paar ENZO’s zoek rijden.
Weet je, die Sixteen vind ik echt helemaal de bom !
die sixteen is gewoon de bom !
Ik vind die 16 ook echt te erg.
Had Jay Leno deze niet gekocht ookal is deze nooit op de markt verschenen?
Was volgens mij 1 van de 1e auto´s uit Amerika die ik ECHT prachtig vond……..

@ [email protected]
Zal best wel eens kunnen als je ziet wat die man allemaal wel niet heeft!
Die sixteen is een concept toch? Of is ie ooit in productie gegaan/verkocht?

@Mpower: thanks! hier nog een JUN met 1200pk (heb deze inmiddels ook aan de lijst toegevoegd): http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/25/jun_akira_supra_1200pk
die sixteen is inderdaad erg mooi. netals de bovenstaande veyron, prachtige kleurencombi, en de volgens mij de enige productie auto met standaart 1000 PK.
Hennessey SRT-10 Viper Venom 1000 Coupe
http://www.supercars.net/cars/3241.html
@Alfaxa: is dat niet dezelfde Viper als in het artikel?
@autoblogger
Ik weet dat er een rijdend concept is in ieder geval. Het is geproduceerd en het rijdt, dan mag die volgens mij een vermelding krijgen?! Of begrijp ik de criteria ff niet? :)
Die Saleen is volgens mij de enige auto uit dit verzamelinkje die we regelmatig zien winnen in de FIA GT serie. Lijkt mij naast de Veyron ook de enige betrouwbare 1000+ PK auto. De rest is toch allemaal van Tuningbedrijfjes onderhanden genomen spul. En in de praktijk is dat niet echt betrouwbaar gebleken.
Misschien is een lijstje met auto’s die 400 + KM halen ook leuk!
@Rick dos: ik begrijp de criteria zelf ook niet;)
Maar heb je een linkje waar staat dat die sixteen echt heeft gereden? In het artikel op auto55.be staat namelijk “Hoe de Sixteen presteert is niet bekend.”
Hier staan images in real-life, maar denk niet dat ie is losgelaten op die parking..
http://www.roadfly.com/gallery2/v/cadilac-sixteen-new-classic/
@Barry330cd: goed idee, dat lijstje hou ik in mn hoofd voor later!
De daihatsu cuore staat er ook niet bij
vermogen: 58pk
koppel:(schrik niet!!) 91 nm
0-100: 12.8sec
topsnelheid: 145km/h
Die Cadillac is een concept model.

De Viper is en blijft de aller gekste auto :)
@autoblogger
LOL! :)

Telt dit misschien?!

http://www.youtube.com/watch?v=4BBekU-CcZ0
heel veel van deze shit is echt totaal niet veilig ik bedoel als je met die dingen 300 + gaat ga je vliegen. En na elke 100 km die je rijdt kan je alles vervangen en het blok reviceren. Nee het is wat mij betreft op een paar na allemaal overkill.
Peugeot407coupe
idd de enige die echt veilig is/lijkt is de veyron
Doe mij die maar! :) Jaa… die ene! Als die maar meer als 1000 pekaatjes heeft! :)
Wel duidelijk dat de Veyron en de Saleen hier het meeste respect krijgen!


Rick dos…

Mooi filmpje van TopGear.. Zou zo in zijn plaats willen zitten! Heerlijke auto, met een heerlijk sigaartje! Maakt het helmaal af! :)
De Saleen zal ik nooit durven te rijden, die ligt daar veel te bizar voor.
De Viper helemaal, vooral omdat hij van Henessey komt kun je gewoon beter een goede levensverzekering afsluiten.

Als je ooit in de Veyron komt te overlijden, dan heb je het tenminste een eeuw langer volgehouden dan in die fat-ass dragracers met stuurwiel. :P
@autoblogger en Rick Dos

Een tweetal jaren (volgens mij) geleden, is er op Discovery Channel een documentaire over de Sixteen geweest. Dat was volgens mij ook nav het 100-jarig bestaan van Cadillac.
Er werd geshowd hoe de auto rijdt hoe de motor werkt.
Eigenlijk zijn ze bij Cadi gek dat ze de auto niet produceren OF alleen aan Jay Leno verkopen.
Rick wil die auto ook wel en ik wil best op de achterbank zitten samen met autoblogger en Rick een petje geven dat hij ons kan rondrijden in z’n 16.
@ Rick Dos & JANUS: Ok, you win, hij staat erbij;)

@ [email protected]: laten we hem idd snel een petje geven;)
Hey, jullie zijn de SSC Ultimate Aero vergeten!

http://guti.bitacoras.com/images/06/07/ssc_ultimate_aero.jpg
Volvo480turbo
Eigenlijk worden hier appelen met peren vergeleken, was het niet zo dat de Veyron 3000 pk had waarvan 2000 pk gebruikt werd voor koeling en om aan uitlaatnormen te voldoen?
Als al die andere auto’s aan dezelfde normen voldoen, dan wil ik ze gerust nog eens naast elkaar zien, dan heb je niet veel concurenten meer voor de veyron…
@Concept-car: dank u! De SSC staat erbij…
pieter autofreak
waar koop je die posters van die 100pk’s auto’s want ik wil heel de collectie…ook inclusief de vector poster van vincent (autoblogger):p
@autoblogger: geen probleem ;)!
(met dank aan de reactiefunctie voor de info).

Nou zeg, krijg ik geen eervolle vermelding?! ;)

@[email protected]
Luilak!

Oké mensen dat was de laatste keer!
Ga maar eens rijden met een 250 pk auto . . . en ga eens echt tot op of over de grens . . . Dan lul je niet meer over 1000pk . . .
@volvo480turbo: dat verhaal is nogal een kletsverhaal, want die 3000pk is gemeten volgens een ongebruikelijke en onzinnige methode. Als je de hier genoemde auto’s volgens meethode beoordeelt dan hebben ze ook ongeveer 3000pk…….
Volvo480turbo
@Woody, wat koeling betreft, wellicht wel, maar wat milieunormen betreft…

Welke van die 1000 pk auto’s voldoet aan de laatste uitlaatgasnormen?

Even het uitlaatsysteem wijzigen bij een auto en je zal het verschil wel voelen ;)

Kwestie van de zaken in perspectief te zien…

Maar zoals in de inleidende tekst van dit topic, waar leg je de grens? Hoe deel je de wagens in?

Nu even mijn persoonlijke mening:
Een Bugatti Veyron brengt bij mij totaal geen emotie teweeg… hij is gewoon te steriel, de buitenkant vind ik echt karakterloos, het interieur is wel mooi…
Snel gaat ie wel, maar rijplezier is niet alleen snelheid en pk’s…

Zoals Dink het hier aanhaalt, waarom lullen over 1000 pk? Ik heb al twee keer in een mazda MX5 cabrio met 250 pk gereden, en ik verzeker je, dat is kicken!
Eens geproefd van dat slechts 1000kg zware turbobommetje ,droom je niet meer van sneller, dit bakje was meer dan snel genoeg…
Mazda MX5 is wijvenbak. Daar begin je toch niet aan zeg!
@Rick dos: at your service ;)
@autoblogger
LOL! :)
Hèhè! Eindelijk erkenning! Ben nu al de hele tijd wakker om dit gewijzigd te zien! :P
Kan ik eindelijk fijn gaan dromen over de Porsche Carrera Gemballa Mirage GT 700……… :P ;)
hebben jullie niet ooit iets geschreven over een tvr cerbera met 1000 pk??
Hmm 1000Pk :s
Respect, maar moet zo een kracht niet heel je carroserie verwringen fzo???
Is het niet zo dat je vanaf 1000Nm ongelooflijk sterke assen moet hebben omdat ze anders scheuren? Enfin jah, niet meer practisch… Als je een paar bochten tegenkomt ben je even snel met een cayman als met deze monsters.
Er zijn meerdere wagens in de Amerikaanse “Pro-Touring” scene die 1000 pk of meer hebben…. Dit zijn klassieke (of oudere) Amerikaanse wagens, veelal met V8, die gemoderniseerd zijn. Meestal worden de blokken met 1 of 2 turbos, een roots blower of een centrifugal charger naar of over de 100pk grens gebracht.

Tom Nelson van http://www.nelsonracingengines.com levert tegenwoordig “kratmotoren” met (vanaf!) 1000pk.

http://www.pro-touring.com voor meer fotos en info.

Martin
Ken nog een auto (die ook het wereld record naar 100 km heeft: 3.266 sec)
de Gillet Vertigo.
http://www.gilletvertigo.com
De Vertigo heeft toch geen 1000pk?
Heeft die Gillet dan een wereldrecord? Onder welke voorwaarden is die meting dan gedaan? Die Veyron neemt de horde van 100 km/h toch in 2,5 sec? Hoewel ik een YouTube filmpje heb gezien waarin de Veyron toch wat langer over deed, meen volgens mij in 2,9 sec.
en de Red Victor 2 doet 0 naar 100 in 1 seconde….
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/20/0-100-in-1-seconde#post-7086
Column nu: De grote PK race…

Vroeger toen hadden supercars 300 pk en was je onder indruk van een topsnelheid van 250 km/u. Nu zijn er zelfs al diesels die begrensd zijn op 250 km/u en lijkt het allemaal niet zo bijzonder meer.
Waar gaat het allemaal heen
De eerste Golf GTI had 11…
Ik weet een veel en veel snellere Supra dan die op da plaatje
kijk bij: http://www.youtube.com >>> bij zoeken intypen: wotm supra
of bij: http://www.streetfire.net >>> klik op video’s >>> type in: wotm supra
geniet er maar van ;)


(ook nog een filmpje met 1000+ pk supra’s)
http://videos.streetfire.net/search/supra+movie/0/4b43143b-f031-40db-a56d-9888017b100c.htm
Gino heeft half gelijk. Sound performance heeft een supra gebouwd met + 1400pk die van 0-100 ging in 1.05 sec.
ik mis de TVR Cerbera,
daar schijnt ook een productie versie met +1000pk van te zijn.
overigens weinig fotomateriaal van te vinden.
Die Barabus lijkt wel erg veel op de Saleen S7 !!!! :)
Ik mis trouwens ook de Audi R Zero (1090 pk) , maar dat komt mischien omdat het een concept is ? :?
Ik zat op internet te zoeken: ik vond een 1300 pk sterke Canadese supercar.
Zijn naam: Locus Plethora. :)

Tip: Kijk maar bij Google afbeeldingen.
@Cemro: of kijk gewoon hier: http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/27/locus-plethore-1300-paardjes

Reden dat die auto er niet bij stond komt doordat het pas later bekend werd…
O, had ik nog niet gezien thanx voor de tip :)
ik weet een beetje laat maarja……
ik zie de Melling Hellcat er niet bij staan of is die tog niet in productie gegaan??
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/23/poesje-met-klauwen-melling-hellcat
jullie moeten ook een subaru 555 GT zetten met 100 pk
ja autoblogger je hebt de vristol fighter en de tesarossa er verkeerd op gezet hoor!
bristol sorry
@ autoblogger:

wat dacht je van de Keating TKR
Jezus 1110 PK! wat een beest, Maar zelfs die van JUN is niet de snelste. TopSecret (een Japans Tuningsmerk) heeft een 1000+PK Supra met een top van 400+Km/h! Je zou em voor de deur hebben staan :|
maar bugatti heeft een nieuw “speeltje”: de bugatti veyron supersport: 0-100 in 2,5 sec(zelfde gebelven), maar 0-300 is nu 15 sec (was eerst 16,7),1200 pk en een top van 434 km/h, en dat is een productie auto, totaal straat legaal, dus geen tuning door iemand (hoewel daar soms ook niks mis mee is:P ) maar oke er worden er maar 30 van gemaakt :( dus die zul je niet vaak op de weg zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).