Diesel trio: BMW 525d – Volvo S80 – Citroën C6

Auteur: , 115 Reacties

De vergelijkingen tussen de drie Duitse iconen Audi, BMW en Mercedes kennen we nu wel zo'n beetje. In elke klasse zijn de modellen van deze merken weleens tegenover elkaar gezet. Altijd goed voor heftige discussies tussen de fans (lees: hooligans) van ieder merk. Ditmaal een minder gebruikelijke vergelijking. Een diesel trio, waarbij de auto's qua prestaties redelijk aan elkaar gewaagd zijn, maar compleet verschillende mensen zullen aanspreken (als ik even in hokjes mag denken).

Het Duitse Auto Motor und Sport, plaatste ditmaal de BMW 525d, de Volvo S80 D5 en de Citroën C6 HDi tegenover elkaar. Ik denk dat ik redelijk veilig de stelling kan deponeren, dat deze merken niet bepaald in dezelfde vijver zitten te vissen. Mocht je op zoek gaan naar een nieuwe auto en bijvoorbeeld dol zijn op de BMW 5-serie, moet het heel raar lopen, wil je bij de Citroën C6 eindigen.

BMW 525d - Volvo S80 - Citroën C6

Even in het kort de cijfers (modellen met automatische transmissie):

BMW 525d: 177 pk / 2,5 liter 6 cilinder / acc. 8,3 / top 227 / prijs vanaf 59.5000 euro
Volvo S80: 185 pk / 2,4 liter 5 cilinder / acc. 9,5 / top 225 / prijs vanaf 51.000 euro
Citroën C6: 204 pk / 2,7 liter V6 / acc. 8,9 / top 230 / prijs vanaf 61.000 euro

Zoals we van AMS gewend zijn, kunnen de kandidaten altijd 650 punten verdienen. Gelukkig wint de BMW. Ik weet niet of dat te maken heeft met het feit dat de auto door Duitsers is getest, maar ook zonder test zou de keus voor mij heel gemakkelijk zijn: natuurlijk de BMW!

BMW won met 484 punten, voornamelijk om z’n uitstekende rij-eigenschappen. Het grootste minpunt was de magere standaarduitrusting. De auto kan met tal van opties best dik aangekleed worden, maar die extraatjes zijn bij BMW altijd pittig geprijsd. Op de tweede plaats, heel dicht achter de BMW, komt de Volvo met 481 punten, voornamelijk om z’n comfort, ruimte en eenvoud. De rij-eigenschappen zijn wat minder dan bij de BMW. Als laatst eindigt de Citroën met 456 punten. Sterke punten zijn z’n onderstel en dan met name de vering, maar z’n overall comfort en dure aanschafprijs halen zijn score naar beneden.

Als je het mij vraagt is dit niet zo’n hele zinnige vergelijking. Vooral omdat ik van mening ben dat deze auto’s op teveel punten te verschillend zijn. Al is het alleen al om hun uiterlijk en uitstraling. Bij een Volvo rijder zie ik een heel ander persoon voor me dan bij een BMW rijder en ik zie weer een heel ander persoon bij een Citroën. Ik weet het, het is hokjes denken, dus corrigeer me maar.

BMW 525d - Volvo S80 - Citroën C6

Meer foto’s op ams.



115 reacties

Voor mij de C6. Al was het maar omdat dat niet zo’n standaard keuze is en je hem dus niet op elke straathoek ziet.
@Ruben: Ga je mond spoelen! Of maak je een grapje? ;)
laat die C6 echt maar achterwege :)
Ja Ruben, ga je mond spoelen met Sunlight Zeep!!!!!
Die Citroen mag nooit maar dan ook nooit in je gedachte voor komen. Ben je niet wijs ;)
Ik moet wel zeggen dat de S80 er wel veel beter is gaan uitzien in vergelijking met het vorige model.

Maar natuurlijk is het BMMMMMMW.
Hier moet ik zelfs niet bij nadenken…. Voor mij de BMW !!!!
Volvo is mooi maar erg onopvallend.
C6 Vind ik toch echt een mooie auto. Ruben heeft gelijk. Hij is exclusief. (Ik weet het, ik ben OUD)
Doe me toch maar de BMW, voel ik me tenminste net zo jong als Rick dos…
BMW! BMW! BMW! BMW 4 life! Maar ik ben geen hooligan! ;)

Is dit nou echt een verrassing?! Is net zoiets als FC Barcelona-Sparta. Je weet gewoon dat Barcelona gaat winnen…….. :)
Ik zou voor de C6 of de S80 gaan.
Van huis uit ben ik Volvo, maar de Citroen vind ik ook erg mooi, de BMW ziet er ook goed uit maar is al redelijk ”normaal”.
Vanmiddag heb ik de nieuwe S80 nog zien staan, en hij is zeker een verbetering op zijn voorganger.
Ehm, C6 en S80 dan maar :P
de bmw is overdonderend goed en die C6 waarom maken ze zulken auto”s,, we hebben 530D maar toch wel kwaliteit hoor zo een auto;)
wat is lelijlker, de C6 of de multipla?
de bmw zou ik ook kiezen, al heeft de C6 ook wel een mooi potentieel. Als oude man zou ik misschien de C6 in overweging nemen
Geef mij de Volvo maar, dan de C6 (mooie eigenzinnige auto) en dan eventueel omdat het moet die fugly BMW op de 3de plek. Volvo omdat ie gewoon heel mooi is!
vØlvØ frǽk
makkelijk keuze, de S80 natuurlijk :-)
alleen zou ik toch liever voor de V8 gaan
en anders ff langs heico met de D5
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/16/volvo-s80-door-heico
Ik zie iedereen het hier alleen maar over ‘mooi’ en ‘lelijk’ hebben. Worden dit soort auto’s alleen maar begeerd door oppervlakkigen?
ik vind die citroen toch wel wat hebben…
Ik zou de Volvo kiezen, niet omdat ik diep in mijn hart het liefst notaris was geworden. Maar omdat ik het idee heb dat ik de C6 nog sneller zat zou zijn dan dat ie afschrijft, en de BMW, ach ja die heeft iedereen al.
bmw natuurlijk.
Als de A6 van de partij was, ging de eer natuurlijk naar de A6.
@Y.: Ik zie iedereen het hier alleen maar over ‘mooi’ en ‘lelijk’ hebben. Worden dit soort auto’s alleen maar begeerd door oppervlakkigen?

Natuurlijk gaat het om het innerlijk, want van een mooi bord kun je niet eten, zegt men toch? Of zeggen alleen lelijke mensen dat?

Als je naar een auto gaat kijken, is één van de belangrijkste criteria (misschien wel het belangrijkste criterium) of je de auto mooi vindt? Dat geldt voor mij althans. Auto’s die ik niet mooi vind vallen in de eerste ronde meteen af, daarna gaan we verder kijken…
vØlvØ frǽk
@ Y.
lelijk zou ik geen van deze auto’s noemen, maar de Citroën vind ik iets TE. Maar voor mensen die iets aparts willen heel geschikt natuurlijk.
En de BMW is ook wel mooi, alleen heeft die me vanaf het begin eigenlijk niet aangesproken, waarom weet ik niet, maar het is niet helemaal mijn typ, de vorig 5-serie is stukken mooier :-)
en wat ik eerlijk gezegd een nadeel aan de S80 vind, zijn de koplampen… veel te ‘lief’, dat heeft de nieuwe C70 ook, die koplampen van de V50/S40…
Maar voor de rest een hele mooie wagen vind (mening dus ;-) ) ik.
en ja ik ben nu eenmaal sneller geneigd voor een Volvo te kiezen, dan voor een ander merk (A)
@ Y

schoonheid bij een wagen is toch het belangrijkste?

Als je naar een vrouw kijkt is het innerlijke en het uiterlijk toch belangrijk, niet?

Het probleem is dat een auto geen innerlijke heeft, dus is het uiterlijke het belangrijkst voor de volle 100%.
Q.E.D.
vØlvØ frǽk
@ mark

een auto heeft wel degelijk een soort innerlijk… wat dacht je van de motor en het interieur? en het onderstel en dus de rij eigenschappen? allemaal dingen die je aan het uiterlijk niet kunt waarnemen… en wat heb je aan een hele mooie wagen die geen fatsoendelijke motor heeft of helemaal ‘kaal’ is van binnen?
Het ‘innerlijk’ telt wel degelijk mee. Alleen vindt niet iedereen het innerlijk even belangrijk als het uiterlijk… net zoals die verdeling bij vrouwen ook niet altijd 50:50 is ;-)
Leuk dat auto-oorlogen meestal over de duitse merken gaan (behalve voor de citrofielen). Zijn we het daar in ieder geval over eens :) Maar nu een wat anders haal er een zweed bij en de oorlog is een stuk minder fel.
@ volvo freak

Daar heb je een punt, enkel dat het imago ook vaak een doorslag geeft.
die volvo of citroen zullen kwalitatief zeker niet onderdoen, maar het imago speelt een heel belangrijke rol en daar heeft bmw toch een voorsprong op volvo en zeker op citroen.
vØlvØ frǽk
haha dat is omdat de Volvo rijders veel beschaafder zijn ;-)
C6, dat is tenminste een nekkendraaier! of je hem nou mooi vind of niet iedereen kijkt er naar. alleen vind ik de prestaties wel tegenvallen, terwijl hij de grootste motor heeft.
vØlvØ frǽk
@ mark
dat ligt eraan welk imago je bedoelt
BMW staat meer voor het sportieve rijden en het strakkere weggedrag, maar Volvo staat meer voor de veiligheid en degelijkheid (BMW ook trouwens)
En ik geef toe, een lekker stukje sturen in een BMW is ook heel lekker, het is gewoon net wat je zoekt.
En wat ik persoonlijk leuk vindt aan een Volvo is, dat je er mensen soms goed mee te grazen kunt nemen. Want niemand verwacht dat een volvo snel is, terwijl een 850 T5 voor zijn tijd heel snel was en van buiten valt hij voor een niet-kenner niet op. Van een BMW verwacht iedereen dat hij snel is…
Ik zou voor de C6 gaan. wat een prachtbak. Niet de snelste en niet de beste maar wat een comfort en stijl. Heel gaaf. Ik zou mijn jaguar x-type zou inruilen voor die C6.
Citroën is misschien wel het enige merk waarvan alle types super lelijk zijn.
Renault Pegout doen het toch vele malen beter.
Jep, voor mij de C6! Prachtige auto die er van binnen ook geweldig uitziet! En hij is exclusiever dat de BMW, waar elke goed boerende middenstander in rond rijdt……
Duidelijk de C6 dat is tenminste uniek en stijlvol DAAR val je tenminste pas mee op en ik heb er zelf een weekend in mogen rijden en ik vond het FANTASTISCH rijden.

Citroen C6!, C6, C6, C6, C6, C6, C6, C6, C6, C6!!!
Lekker overbodige test. Mijn two bits: een auto koop je ook voor de associatie met de type mensen die er in rijden, en het statement dat je wil maken.

– C6: kijk mij eens afwijkend zijn

– S80: kijk mij eens ingetogen zijn

– 5-serie: KIJK MIJ! KIJK MIJ! KIJK MIJ!
@Chroombumper: ROTFLOL
De D5 motor van de Volvo klinkt erg goed moet ik zeggen, mja dat geldt volgens mij ook voor de 6 pitter van BMW. Dan maar weer BMW he, het wordt wel saai he zo.. C6? Grapje zeker? Goed goed, over smaak valt niet te twisten toch? *antwoordt diep van binnen: MY ASS!*
de c6 zonder meer, wat een schitterd ding. Met name de achter kant is echt heel erg mooi
Hmmmmm zeer moeilijk (kuch) keuze….

Laten we dan toch maar even sportief zijn en een objectieve (kuch,kuch) mening geven…

De C6…… Daar zou ik niet dood in aangetroffen willen worden….
De S80…. Het is al een een stuk beter als zijn voorganger, maar nee…

De 525 D! Verrassing he? Een ding scheelt is dat ik weet hoe de auto rijdt, heb er net nog even heerlijk in gereden….. Euh?? denkt iedereen dan??? Nee, is niet van mijn pappi of zo. De garage is zo vriendelijk geweest om een nieuwe 5 serie als vervangend vervoer mee te geven nu de mijne voor een onderhoudsbeurtje moet blijven. :)
@Z-Rider: Hij moet blijven? Kapot dus..!? :P

De Citroen vind ik veruit de mooiste maar als ik voorin zou zitten de BMW graag en als ik achterin zou moeten zitten de C6 please!
C200 Kompressor
Dat ik een grote fan van MB bent, kiest ik toch voor BMW!!!!!!!!
Er komt niks boven duitse auto’s.

En eerlijk gezegt, Volvo ziet er tegenwoordig ook niet slecht uit.
lincoln mark8
wie wil er nu in een leasebak ( bmw ) gezien worden
@Dennis
Zoals je hierboven leest heeft het merendeel een hokjesmentaliteit, you are not alone!
Ik heb nog in geen van alle auto’s gereden, dus daar moet ik op de AMS beoordeling vertrouwen (maar daar hebben ze de hokjesmentaliteit uitgevonden, lijkt het soms… dus maar niet). Mijn gevoel zegt S80: mooi understated design (ook binnen), super stoelen. Raar: AMS bekritiseert de zitpositie van de Volvo, die juist in andere testen (in andere landen) de hemel in wordt geprezen. Duitsers zijn anders gebouwd?
Als de Citroën dan toch redelijk wat punten mist door zijn dure aanschafprijs (waar je dan wel overigens TAL van opties bij krijgt), dan zou de BMW minstens evenveel punten moeten verliezen omdat hij “kaal” voor (bijna) dezelfde prijs wordt geleverd als de C6.
Zelf ben ik geen voorstander van BMW of Citroën. Maar dit is in mijn “objectieve” mening (kan een mening dan objectief zijn? :d) geen zuiver vergelijk.
Een volvo s80 te onopvallend? Tegenwoordig kijk ik om als ik een s80 zie rijden, bij een 5-serie denk ik er niet eens meer naar, die zie je zo verschrikkelijk veel.
En het scheelt maar 3 punten met de BMW, dat zegt wel een hele hoop over de testers, waarschijnlijk moest de BMW toch nog even winnen.
wat kunnen smaken verschillen! :-) respect voor iedereen die de C6 mooi vindt, maar als je ’t mij vraagt is t de lelijkste auto van dit moment. Krijg spontaan de neiging om op die auto in te rijden als ik ‘m op straat zie… weg met de C6 :-)
Ten eerste:

Toevallig lees ik de AMS elke 2 weken. Bij 90% van alle tests wint een Duitse auto, geloof me. Een verschil van 3 punten is inderdaad het ‘even over de streep trekken’ van de BMW (denk ik). Het vermogen van de BMW valt me wel wat tegen wat betreft cilinders – pk. De prestaties zijn wel prima dacht ik zo. Maar aan de 535d, heb ik zelf ook gereden kan geen diesel tippen. Ik zou wel voor de Volvo gaan (duh), maar inderdaad voor de V8 awd. Dat lijkt me nog wel een interessante test, tussen (duitse 8cilinders) BMW 5, MB E en audi 6 en de Volvo S80 V8. Ik ben erg benieuwd wie er dan als winnaar uit de bus komt. Het geluid van de nieuwe S80 V8 is echt fantastisch (mede door de vlinderkleppen in het uitlaatsysteem) en de prestaties ook.

Sorry maar de C6 vind ik helemaal niks.
C6: Origineel maar lelijk
S80: Veilig en saai
5 serie: Netjes en mooi:D

Om over betrouwbaarheid nog maar niet te spreken:)
toch de fünfer…. die is t snelst en is een echte rijdersauto.
VOLVO en citro zijn ook oke, stukke exlusiever dan een fünfer
volvo nakt bmw:D voor mij de volvo
ik zou voor de volvo gaan. we rijden nu thuis ook met een volvo en vind dat hele goeie auto’s. Je krijgt ook een betere uitrusting voor je geld. Het zijn natuurlijk 3 totaal verschillende wagens. Tussen bmw en volvo zie ik nu persoonlijk geen erg groot gat, maar ik snap niet wat de C6 hier tussen komt doen. Ik vind die wagen trouwens ook een van de lelijkste die rondrijdt (na de multipla dan toch)

Groeten Pieter
Volvo:) BMW is voor sjonnies, en citroen = lelijk
61.000 euro voor een citoen C6 ?

Komaan , wees een serieus voor 61.000 euro koop je al een auto !!!
Geef mij maar een BMW !!!
De C6 vind ik persoonlijk ongelofelijk lelijk. en de bmw vind ik zo langzamerhand een beetje verouderd nee, ik zou zeker voor de volvo gaan. mooi ingetogen disign, maar wel erg luxe en veilig. Ik zou alleen niet gaan voor de D5…
@Dennis: Geen grapje! Ik heb iets met bijzondere auto’s, de C6 is dat en zal dat ook wel blijven aangezien toch iedereen voor de BMW en de Volvo (e.a.) gaat. Daarbij vind ik het wèl een erg mooie auto. Zouden we het over een andere klasse hebben dan die van de reislimousine, waarin ik comfort belangrijker vind dan sportiviteit, zou ik wellicht anders kiezen.

Het enige dilemma wat ik nog zou hebben: C6 of Lancia Thesis?
@Ruben.

Kies in mijn ogen dan maar voor Lancia, die vind ik enigzins nog wel een bepaald soort klasse hebben.
Ik vind het geen wow auto maar hij heeft wel iets moois
@Ruben
Zou de zeer hoge afschrijving je niet tegenhouden om een C6 danwel Thesis aan te schaffen? Als ik gezweet zou hebben voor me €60.000 zou de inruilwaarde alleen al ervoor zorgen dat ik bij BMW of Volvo zou uitkomen, Naast dingen als design en veiligheid.
@Greg: Gelukkig heb ik geen €60.000, en zorgt die afschrijving ervoor dat ik over een paar jaartjes een C6 of Thesis wel serieus kan overwegen. ;-)
@greg… that’s right, is wel een voordeel ja dat ie hard afschrijft.

anderzijds als je die bak zal gaan verzekeren zullen de maatschappijen de catalogus prijs van €60.000 vasthouden om de premie te berekenen en je houderschapsbelasting zal ook hoog zijn bij zo’n bak, dus helemaal goedkoop rijden is t dan nog niet…
@Ruben… that’s right, is wel een voordeel ja dat ie hard afschrijft.

anderzijds als je die bak zal gaan verzekeren zullen de maatschappijen de catalogus prijs van €60.000 vasthouden om de premie te berekenen en je houderschapsbelasting zal ook hoog zijn bij zo’n bak, dus helemaal goedkoop rijden is t dan nog niet…
True, maar voor goedkoop rijden kies je sowieso niet met een auto van dit formaat.
@ Sander

wat bedoel je met die opmerking over de betrouwbaarheid?
@ BMW 545i

Dat er nogal een groot verschil zit tussen de Citroen en de Volvo en BMW.
de 5 serie natuurlijk
de volvo is ook geen verkeerde auto zit ook lekker en rijdt ook lekker
maar die auto is meer voor de oudjes 60+
alhoewel ze de goede weg in zijn geslagen met hun nieuwe modellen

citroen daarintegen is een zompige bak waar je rugklachten van krijgt dat zijn echt waardeloze stoelen die daar in zitten
@ Saxo VTS:

Zucht, ik laat me niet verleiden om je saxotje tot het bot af te zeiken of over betrouwbaarheid in te gaan…

Service kennen ze bij jouw garage zeker niet he? :P
Goh, helemaal niet voorspelbaar hoor, de reacties ook al niet…
Geef mij ook maar de 5-reeks
Bwaaark! Wat ziet iedereen toch in een lelijke BMW?? Ik zou toch niet proberen op te vallen met zo’n lelijke bak! trouwens: ervaringen van chauffeurs bewijzen dat het niet eens een goeie bak is! oh ja: BMW en haar volgelingen zijn toch zo fier op de efficientie van hun motoren? vergelijk het vermogen van de 6 -cilinder van BMW eens met de 5 – cilinder van volvo! Voor mij dus (hoe kon je het al raden): een volvo. Trouwens nog steeds veiliger dan z’n concurrenten. in ieder geval volgens tests beter dan BMW en Citroën stemt zijn beveiliging volledig af op de omstandigheden van de tests. Niet zo betrouwbaar dus.
@ sammie
vergelijk het vermogen van de
6 -cilinder van BMW eens met de 5 – cilinder van volvo
535d heeft bijna 100pk meer dan een volvo 5 pitter diesel
en de 530i heeft 20pk meer dan volvo 3.2
Wat doet die domme citroen in deze test?

Over smaak valt niet te twisten, het design van de C6 vind ik relatief geslaagd in zijn opzet, namelijk de wedergeboorte van de oude DS. Natuurlijk, als je een oud design gaat vertalen in de huidige wereld, krijg je een wagen die niet zo mainstreem is en krijg je wrevel. De huidige wagens moeten in de eerste plaats al voldoen aan hogere veiligheidsnormen dan “in de tijd toen de DS nog sprak”.
Daarom is hij dus een beetje “verkracht” en wordt hij er zeker niet praktischer op: Hij heeft een kleine koffer is véél te lang en heeft een te lange overhelling vooraan.
Ik zou hem dan ook eerder vergelijken met wagens zoals een S-klasse, BMW 7, Audi A8, Lexus LS,… Ik weet het, dat is in eerste opzicht niet is wat jullie denken, maar Citroën wenst met haar C6 luxenormen te halen zoals in die klasse gebruikelijk is (luxueuze stoelen, individuele verstelbare zetels achteraan,…). Ook daar valt de C6 uit de boot wegens voornamelijk kwaliteits- en afwerkingsproblemen. Wij hebben een C8 V6 exclusive, in die tijd het duurste model, gehad en we hebben hem na 2 jaar ellende buiten gesjot, verschrikkelijk veel elektronische problemen! In totaal is de wagen voor een schamele 6000 euro aan herstellingen binnen geweest (buiten garantie!) in de garage. En die garagist die we overigens goed kennen, met de glimlach incasseren…
Vandaar dat deze C6 in alle segmenten uit de boot valt, hij is uniek, zowel positief als negatief.

De verkoopcijfers zullen uitwijzen hoe iedereen er over denkt, maar mijn eerste indruk in 2005 was dat deze wagen slechts door twee soorten mensen zou aangekocht worden:
1) Franstalige chauvinistische regeringsleiders, die kunnen het staatsgeld toch alleen maar verkwisten, en
2) gekke Nederlanders die dolgraag iets ‘frans’ in hun bezit hebben en er mee willen pronken.

En ja, ik ben Belg, en nee, ik wil niemand beledigen!
Ik ga voor de bmw hoor, wat ik als 2de zou nemen zou ik niet weten. Ze zijn zo niet mijn stijl.
Citroen is niet slecht hoor, en volgens mij stond er al dat de drie auto’s sterk verschillen.
Mercedes mocht voor mij ook in de test…
BMW ben ik niet voor, leasebak :p uitstekende auto maar ik ben niet wild van het nieuwe design.
S80 dan maar zker :)
volvo is mooi luxee dus doe voor mij maar de volvoo
to Wannes : gefrustreerd door je slechte ervaringen met de C8, kan ik begrijpen, maar heb je al met de C6 gereden ? Ik heb persoonlijk zowel met de 2.7 HDI (ong. 2000 km) als met de nieuwe 2.2 HDI (173 pk en dus eigenlijk ook geschikt voor deze test) gereden en als sportiviteit niet je voornaamste bekommernis is moet je deze wagen echt in overweging nemen ! En je kan er niet omheen dat hij bijzonder origineel is en op geen enkele andere auto die op dit moment verkocht wordt lijkt…
waarom überhaupt deze 3 testen? Voor dit geld neem je toch de S-type met (bijna) dezelfde v6 als in de C6? Of toch maar de Alfa 159 2.4JTDm 20v en een beetje budget voor extra fraaie wielen en wat andere “noodzakelijke” opties. Het stuurt waarschijnlijk beter dan dit trio, ziet er mooier uit en heeft meer stijl. Makkelijke keuze voor mij. Maar goed…. uit dit stel dan toch maar de S80 omdat het de grootste auto is, comfortabel en redelijk understated en niet lelijk. Het interieur van de C6 is trouwens prachtig, mogen ze van mij een design prijs voor hebben!
Zeker de C6, Citrofiel zijnde kan ik daar niet omheen, maar de huidige 5 vond ik ook vanaf het begin al mooi, maar ik ga meer voor comfort. De S80 ziet er al stukken beter uit maar is mij te ingetogen. Ik wil een wat onderscheidender design, en die vind je bij Citroën. Ik kon trouwens de neiging niet onderdrukken te glimlachen toen ik zag dat het vermogen en de topsnelheid van de C6 het hoogste was van de testauto’s, daar gaat het niet om bij Citroën. Hij is wel het duurst. Met de nieuwe 2.2 HDi zou hij een stuk lagere prijs hebben en qua vermogen past hij in dit rijtje.
volvo pakt met zn 2.4 meer pk’s dan de bmw , topsnelheid is bijna zelfde en optrek is wat minder. toch zou ik voor de S80 gaan de 5reeks is overzadigd!!
we hebbe thuis een volvo en een bmw en ja het interieur van de volvo geeft gewoon een fijner gevoel aan!!! het toont meer klasse

en tot slot: die citroen daar das echt een misbaksel, dat ze zoiets maken snap ik totaal niet
dit interieur bedoel ik dus… ik hou normaal helemaal niet zo van creme voor het interieur, maar dit is wel erg space-age en prachtig licht.

Image Hosted by ImageShack.us
@Woody, toen de C6 nog een proto/ conceptcar was, vond ik het interieur ook zo mooi.
Op jouw foto vind ik dat ook terwijl ik de auto zelf niet mooi vind. Hetgene wat ik zo lelijk vind is de achterkant.
Van de voorkant kan het nog wel doorgaan maar alles is strak aan de auto tot je naar die ronde achterkant kijkt.

Nogmaals: interieur is wel heel mooi
@ Frissegast:

Idd, mooi design en waarschijnlijk ook een zalig zacht onderstel.
Ik heb er nog niet mee gereden en dat interesseert me ook niet, ik zou ook nooit 60.000 EUR kunnen geven aan een citroën. Over smaak valt dus niet te twisten.
Doch, het blijft een citroën, en daar hebben ze nog niet veel kaas gegeten van afwerkingskwaliteit en betrouwbaarheid. U kan de recensies op internet nalezen over de problemen met de C5 en de C8. Die problemen met onze C8 zijn inderdaad de voornaamste reden waarom ik niet snel een citroën zal overwegen. De afwerking binnenin is ook erg ‘plastiekerig’ bij citroën. Niettemin vind ik de nieuwe designstijl best smaakvol (nieuwe picasso oa.). Citroën heeft ook goede kwaliteitsvolle wagens uiteraard. Een kennis rijdt een berlingo 1.9d. Dat is een echte goede degelijke wagen hoor.

Ik wil alleen maar zeggen dat citroën op het hogere, duurdere niveau (nog) geen kwaliteit kan leveren. Convince me if I’m wrong…
-edit: nutteloze bijdrage-
Cor van Kampen
BMW 5 Serie: Saai, niet veranderd, niet speciaal, hoog ‘patjepeeër’ gehalte, na 2 jaar sta je voor aap.
Volvo S80: Burgerlijk, geen inhoud, nietszeggend.
Citroen C6: Gewaagd, comfortabel, mensen met stijl, anders dan anders, exclusief.

Kortom, de C6 is de beste keuze.
het probleem met de nieuwere franse auto’s is volgens mij de enorme overhang aan de voorzijde.

de motor ligt ver voor de voorwielen en dat uit zich in een nogal neuszwaar rijgedrag, zeker bij de zwaardere diesels zoals deze C6.

Ik heb een testrit gemaakt met de 407 v6 diesel, maar die schuift zelfs bij droog weer al over zijn voorwielen.

ik zou graag een redesign zien met de vooras wat meer naar de nues, wat dat betreft moeten de fransen wel even naar bmw kijken, voorwielen op de hoek.
Autohandelaar
Mijn lijstje:

Qua mooiheid:
1: Citroen: imponerend en stijlvol. Gisteravond werd ik ingehaald door een C6 op de A2. Dan zie je eerst die snuit langzaam aan je portierraam voorbijkomen en daarna die achterkant – dan komt er toch echt wel iets enorm indrukwekkends voorbij! Ik werd er helemaal opgewonden van en begon bijna spontaan te klappen (de laatste keer dat ik dat had was toen ik ingehaald werd door een witte Hummer limo van 10 meter.
2: BMW: gewoon een mooi ontworpen, erg stoere bak, inderdaad wel een beetje patjepeeër gehalte, zeker na een aantal jaren. Misschien wel het meest uitgebalanceerde ontwerp van de 3.
3: Volvo: ietwat saai, maar wel al een stuk beter dan de vorige S80. Die mocht je eigenlijk alleen kopen na vertoon van een Pas65.

Qua duurzaamheid/kosten:
1: Volvo: relatief goedkoop in de aanschaf, veel opties, zeer duurzaam
2: BMW: ook zeer duurzaam en geringe afschrijving. Wel erg duur in verhouding tot het geboden luxepeil.
3: Citroen: Duur en ook nog veel afschrijven en wat minder duurzaam. Wat dat betreft moet je echt geld over hebben wil je een nieuwe C6 durven kopen.

Welke wordt het nu?
Ik zou nog een jaartje of 2 wachten en dan gaan voor de C6 van 2-3 jaar oud. Dan is er al lekker veel afgeschreven en rijdt je rond in een auto die nu al een klassieker is. De eerste eigenaar is dan waarschijnlijk al 3 keer naar de garage geweest voor terugroepacties dus die hassle heb je ook al niet.
De citroën c6 natuurlijk.
De mooiste auto tot nu toe,de uiterlijk is echt mooi en de interieur is mooi zacht en erg modern afgewerkt.
Ik heb er zelf ingereden en rijd erg comfortabel en is net een vliegendtapijt.
De volvo is saai en niet spannend.
De bmw is echt lelijk mag zo naar de schoothoop en je ziet ze overal en is te gewoon.
steven vavedin
Niks boven een 5-serie. Had vroeger en S80 en nu al 3 jaar een 530D. Heb de nieuwe S80 D5 en een 2.7 C6 gaan proefrijden maar ze kunnen in niet aan het rijplezier van de Beamer tippen…..
Zij met de minste ervaring weten het meeste , zo zal het altijd blijven.
Waar is een auto voor bedoeld? om je mooie velgjes te tonen? of om zonder vermoeid te geraken van hier tot Lyon te ryden zonder trillingsvermoeidheid,,,,
bochten te nemen zonder te duiken,,,,, wagen even kunnen verhogen tydens rit over keien,,,, zonder lawaai-runflatbanden kunnen rijden en toch kunnen lek rijden zonder ongeval, met normale banden.
Mijn derde Citr. CX en XM is vier maal de klok rond (met caravan) en ik vind het jammer, dat de nieuwe C6 geen combi is met meer bag. ruimte en 4X4 .anders wist ik het wel.
Gideon Buurma
ik zou voor de C6 kiezen, de andere 2 vind ik maar saaie eentonige auto’s
renault freak
de renault vel satis 3.0 dci asjeblieft !
@ autohandelaar

Dan moeten er wel mensen zijn die de C6 wél nieuw kochten… ;)
Ik ben serieus benieuwd of die mensen die de tests uitvoeren verstand van zaken hebben. Een BWM is comfortloos! ik heb regelmatig in de 5 serie (520d, ja ok geen 6 cilinder maar toch…) gereden en het is een stuiterbak… wel een hele mooie! De volvo s80 heb ik ook gereden (3.2 v6) stuitert iets minder maar ook geen comfortabele auto, ik vind m saai hoewel ik de motor wel opwindend vond.
Degene die heeft geschreven dat de citroen C6 te weinig comfort heeft is absoluut achterlijk, of hij weet niet wat comfort is of hij heeft niet in de auto gereden…
Als u een rijdersauto wilt moet u de bmw nemen, wilt u en kruising tussen comfort en sportiviteit dan neemt u de volvo, en wilt u comfortabel rijden dan neemt u de C6. Dat moet geschreven worden en je mag natuurlijk nooit een winnaar uitroepen uit een dergelijke test! Iets met appels en peren weet u nog!
absoluut s8o

geen discussie mogelijk!!!
Die BMW ziet er echt niet uit, ik snap niet dat iemand dat vehikel mooi vindt.
Ik zou omwille van de zekerheid voor de bmw opteren wegens keidegelijke wagen, al een aantal jaren op de baan, de kinderziektes eruit. Hoogste naverkoopprijs. Kortom zekerheid. Maar ik meen toch dat het Duitse blad het niet bij het rechte eind heeft, alle drie de wagens vissen in dezelfde vijver. Alledrie fijne karren, sleeën met veel rijplezier. De Citroën te recent en vol kinderziektes en de volvo is ook nog niet zeker.

Ik beb in de werkelijkheid tussne die drie wagen gekozen en koos de BMW omdat dat ook in touring bestaan en ik heb extra ruimte nodig. Het is een 520D touring, motot 163 pk zeer goed en stil, en een liter uzuiniger dan de A6 avant 2.0 tdi 140 pk waarmee ik net 100.000 kms doorramde. Deze wagen had ik gloednieuw op de markt en zeker op 10 plaatsen niet degelijk in orde, gaande van koppeling, ophanging, geluidsniveau etc

Daarom ik kies nu liever een model al een paar jaar op de markt en niks spiksplinternieuw dat nog niet op punt staat
Ik kies voor de Vo(gel)vo…
De C6, een comfortabele kilometervreter en niets rijdt zo goed als een Citroen.
Als je zo’n 60/70000 per jaar rijdt is comfort belangrijker dan snelheid en met
die C6 kun je gewoon lekker doorrijden.
Een Duitse zakenvriend heeft trouwens een hele dikke 5 Diesel en weet na
anderhalf jaar nog steeds niet hoe z’n i-drive werkt
Hij is meegereden met me in m’n C6 en gaat na z’n 5-serie ook voor een C6
Comfort, rust en bedieningsgemak en geweldige stoelen.
Na deze zal ik voor een vier cilindertje gaan want die is me al snel genoeg
volvo is mijn merk niet en ook nooit geweest.
Wat mensen van het uiterlijk van m’n C6 vinden laat me helemaal siberisch !
Over inruil gesproken : mijn laatste auto een Passat high line en andere voorgangers brengen toch weinig statiegeld op als je ze met zo’n drie en halve ton inruilt !
@ de sjonnies; Ik vind het nog steeds een aparte naam… Maar oke, leuk dat je die zakenvriend hebt kunnen overtuigen. Elke C6 erbij op de weg is een feest!
van der linden
Ik heb mijin februari eenvolledig uitgeruste (behalve schuifdak enverstelbare achterbank) C6 V6 3.0I, mooie kombinatie Exclusive aangeschaft voor 48200 euro. Van Citroen kreeg ik voor mijn 9jaar oude XM(240000km, startmotor stuk, probleem met koeling)
2200euro. Ik was , op aandringen van mijn kinderen, ook gaan kijken naar BMW5 , AUDI A6en Jaguar Stype. De BMW vind ik te plomp,banaal en zonder klasse, de AudiA6 gelijkt te veel op de A4, de Jaguar is gedateerd en gewoon te klein binnenin. Bovendien Hebben de Duitsers lange, dure optielijsten(bv bij Audi 18inch velgen 3444euroin Nederland volgens Autokampioen) Cfr hun test A6-C6. Enfin, mijn kinderen waren aangenaam verrast toen ik met mijn C6 aankwam. kleur Ganache(aubergine), licht beige leder
van der linden
Pluspunten:algemeen concept, weer een echte Citroen,
immense binnenruimte
uitrusting en komfort
vering en weggedrag
minpunt: verbruik

,
zij die zeggen dat ze in een s80 gereden hebben en die saai of niet comfortabel vinden zijn dikke leugenaars, want dat bewijst dat je er daadwerkelijk nooit in gereden hebt. Ik heb geen ervaring met de C6, maar wel met de 5-serie en A6. de 5- serie is echt niet zo indrukwekkend om mee te rijden en helemaal niet comfortabel zitten. Het interieur is ook wel ***. De A6 was wel de ergste van allemaal. Toe ik instapte (Avant) moest ik eerst vragen: “is dit een A4 of een A6?”, want ik wist het niet zeker, hij zag er zo… klein uit. De bestuurder wist mij met volle fierheid te vertellen dat het een A6 was. Toen zag ik het ook. toen deed ik mijn lading in de koffer en een 850 gewoon zijnde, was dat bijzonder klein. Maar toen stapte ik in… Ik was gewend al die lovende audihooligans op autoblog te horen spreken over hun magisch merk… maar nu snap ik dat het wel moet gaan over mensen die nog nooit in een Audi gezeten hebben. Mijn S40 zit een stuk comfortabeler!!! zoo weinig beenruimte had ik zelfs de 2 weken voordien in de Corolla niet!. En dan die zetels!, nu ja, als je Volvo gewend bent… Volvo is gekend voor de beste autozetels op deze planeet. Audi moet nog een lesje ergonomie leren. En zo lekker rijden ze niet hoor, die fameuze quattro… geef mij maar een Volvo vierwiel/voorwielaandrijving.

S80 dus. voorbeeld van comfort en luxe. hij is verreweg underrated en underappreciated en onderschat. Eigenlijk is hij € 10 000 te goedkoop. Ik doe een algemene oproep: ga naar je locale dealer en doe een proefrit, je ogen zullen opengaan.

– Apache
Ik heb zowel Volvo als BMW gereden en heb nu sinds kort de C6 2.7 HDI. Helemaal goed dat iedereen voor BMW en Volvo kiest want in een C6 rijd je lekker exclusief. De auto is al een jaar op de markt en toch verrekt iedereen z’n nek. Heeeeeeerlijke auto met mooie lijnen. Maar ja, maak iets aparts en je bereikt niet de massa en ik ben zo blij dat ik me daar niet toe hoef te rekenen :-)
Tsja voor mij een gemakkelijke keuze!
De C6 natuurlijk. Ik rij zelf CX en eindelijk heeft Citroën een waardige opvolger gemaakt. De XM is een fijne auto, maar een CX rijdt gewoon beter, vandaar dat ik het meer de opvolger van de CX vind.

Overigens heb ik de test zelf gelezen, en er stond nog een interessant bijschrift bij!
Bij de slalomtest kwam notabene de soepel geveerde C6 er als winnaar uit. Vaak hoor je verhalen over een minder goede wegligging, maar dat is absolute nonsens.

Ach, die duitse tests moet je met een grote korrel zout nemen. Een BMW 5 zal echt geen verkeerde auto zijn, maar ik heb er helmaal niets mee, en vind het weggedrag van de berijders vaak van weinig respect voor anderen getuigen. Ik heb zelf eens met de nieuwe M5 gereden, en dat ging nergens over.

Duitsers hebben gewoon een andere smaak qua auto’s dan fransen of zweden. Die Volvo vind ik ook maar niets, ik zie het verschil niet tussen een S40 S60 of S80, het is één ontwerp en weinig creatief.

Overigens met de kwaliteit van de C6 is niets mis, men heeft van het verleden geleerd en wilde een auto zonder mankementen op de markt zetten. Volgens mij is dat goed gelukt. De introduktie heeft dan ook wel langer geduurd, dan de planning was. Vandaar dat er geen stuurwiel met vaste naaf gemonteerd is, maar een gewoon stuurwiel.

Ik ben het dan ook helemaal eens met Jacques, die eigenlijk wel blij is dat een redelijk exclusieve auto is en waarschijnlijk wel gaat blijven. Mooi toch!
Aan de reacties op dit forum kan ik me soms wel storen. Het lijkt me wel of iemand die rijdt in een derdehands Ford Escort gaat zeggen of je nu een Rolls of een Bentley moet kopen…..
C6…. ik rijd hem al van af het begin. rijd heerlijk dus ik blijf er lekker bij.

appart maar toch een heel genot voor het oog, en voor de inzittende natuurlijk!
jonckers paul
sinds 1/2/2007 rijd ik met een c6 2,2 hdi en ben ik de gelukkigste cauffeur van west europa.
een geweldige auto : mooie lijn (streling voor het oog) , superieur comfort (comfortabele zetels en zachte vering) , ruim interieur , prima kwaliteit , laag verbruik (gemiddeld 7 l/100km) , motorvermogen 163 pk ruim voldoende,rijke basisuitrusting , kortom een heerlijke auto om mee te rijden , wat moet een mens zich nog meer wensen?
Voor mij de BMW 5 serie.. eigenlijk een zielige vergelijking. Wie vergelijkt nou een citroen (?) met een BMW.. als de citroen nu mooi was? jah dan ging ut nog wel.. mjah.. de volvo is wel ok :).. maar de 5 serie kan gewoon niet overtroffen worden door een citroen of volvo.. voor mij dus 5 serie op nr. 1 volvo op 2. en de citroen op de 3e plek.
Pff..jesus. Die Randy denk ook dat ie iets zeggen! als je zegt dat de C6 lelijk is, zeg dan dat je dat vind en niet dat ie dat is. Sommige mensen vinden ‘m namelijk wel ongekend mooi onder andere ik. Dus denk even na voordat je iets zeg, Randy! Met je Hyundai Tucson:P Zulle we het daar eens over hebben??
Inderdaad maar mijn vader heeft de nieuwe R-klasse gekocht, dus ik weet niet waar je het over hebt? Smaken verschillen.. U heeft inderdaad gelijk. maar iemand die als naam GlennTheMan heeft.. lijkt me niet zo’n goede smaak te hebben. Of het is gewoon een jongen van 14 of 15 jaar. Die niet eens weet een goede designer tekent. Citroen moet eens een designer van Ford kopen. Ford gaat de laatste tijd zo enorm voorruit. zeg nou zelf. De nieuwe mondeo.., s-max, c-max, ze hebben ‘het’ allemaal.. dus Glenntheman.. suc6 maar je smaak valt nog over te twisten. Houwdoei
@ Randy; Geloof je nou zelf dat een persoon met een R-Klasse, hier even een leuke verhaaltje gaat schrijven, terwijl die toch wat beters heeft te doen. Dus lieg niet de boel vol hier, en hou je dan maar met andere dingen bezig. En Citroen heeft een goede designer, Zeg nou zelf..De c6, C4 picasso 5z/7z, aankomende C5..dus Citroen heeft weldegelijk een geweldige designer. Maar zullen we hier over ophouden want hier gaat dit forum niet over.
Bij mij ging de keuze naar de C6 natuurlijk.

Die rij ik nu zelf ook een 2.7 Hdi. 4 Jaar terug een BMW 525D gehad nooit meer…wat een apparaat en erg slecht. Dat was echt een [email protected] auto. Daarna de fout gemaakt voor een rammelnde VAG diesel in een A6. En dit was echt een tractor.
Nu maar lekker de Citroen en bij Top Gear vonden ze de C6 ook beter rijden. Het klootjesvolk gaat maar lekker in zo’n duitse barrel rijden.

Een zeeeer tevreden C6 rijder
De S80. Ik vind z’n uiterlijk zeer geslaagd en het is ook niet de auto die je in alle straten ziet rondrijden zoals de BMW, die trouwens stukken duurder is. De duitser is zeker niet mis maar je bent één bij de rest als je ermee rondrijdt. De rijkwaliteiten van de C6 zijn(naar het schijnt) niet slecht maar z’n uiterlijk is
ronduit lelijk!
CONCLUSIE: 1: S80
2: BMW 5 reeks
3: Citroën C6
Wat me nu pas opvalt: “Sterke punten zijn z’n onderstel en dan met name de vering, maar z’n overall comfort en dure aanschafprijs halen zijn score naar beneden.” Ze zijn positief over het onderstel, maar negatief over het comfort? Ten eerste: Gaat dat wel samen? En ten tweede: Mag een auto geen comfort hebben of zo?!
En verder ben ik blij te zien dat we een paar C6-rijders in ons midden hebben. :)
ik ga voor de volvo, we hebben een vriend die met een 3-reeks rijd en die auto rijdt toch niet zoals je van een bmw zou verwachten, wij hebben daarentegen een S80 mogen gebruiken in afwachting van die xc90 en ik kan u zeggen dat het een prachtige auto is, en hij rijdt geweldig ! m’n beeld van volvo is sindsdien totaal veranderd !
Ik hou het bij BMW.
Vooral omwille van zijn speelse karakter en degelijke afwerking, maar ook omdat hij hier toch al op de oprit staat..
@ Br3chtje,

Ik zou net zeggen.. is ook alleen maar omdat je nog nooit in een andere auto hebt gereden zeker.
BMW is de betrouwbaarste wagen van deze 3. En heeft waarschijnlijk ook betere wederverkoopswaarde dan concurenten maar hij is in de praktijk ook de duurste in aanschaf.

Ik zou Volvo nemen omdat hij heel goedkoop is in aanschaf en het model is gloednieuw. De C6 mag dan wel een goede vering hebben, echt uitblinken doet hij niet. Net zoals de XM een zogenaamd topmodel was. De vering was goed voor grote fequenties,maar kleine trillingen worden zonder pardon doorgegeven. En dan zwijgen we over de automaat…

De 5-serie is al wat ouder, maar hij moet niet onderdoen voor de nieuwere generatie. de rijeigenschappen zijn onovertrefbaar, maar voor 10.000 wil ik best wel iets toegeven.

Audi heeft zonder meer het mooiste en degelijkse interieur, voeg daarbij luchtvering en de C6 weet niet waar hij het krijgt. Toch kan je beter voor een 520d kiezen, die is veeel goedkoper. Zowel in taksen als in aankoop als onderhoud en met 14pk minder amper trager.
Proefrit in de 5 serie gemaakt, ik was totaal in chok over wat ik binnenin aantrof, had het gevoel te vertoeven in een auto van 10 jaar oud zo ouderwets.
Proefrit in de volvo maakte alles goed zowel van buiten als van binnen, en jezus wat rijd dat ding goed en zit enorm lekker, heel ruim zowel voor en achterin, wat ik van de bmw niet kon zeggen.
Mijn keuze is gevallen op de Volvo.
de bmw is voor mensen die willen opvallen
de volvo is voor mensendie een betrouwbare veilige auto zoeken
de c6 is voor mensen die individualiteit belangrijker vinden dan populariteit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).