Rijtest: Audi TT 2.0 TFSI

Auteur: , 71 Reacties

De Audi TT roept bij mij gemengde gevoelens op. Het ziet er strak uit, maar bij het (wellicht) overgestyleerde uiterlijk hoorde ook het imago van een kappersautootje. Bovendien liepen de meningen over het weggedrag van de eerste TT nogal uiteen. Zelf had ik nog nooit een TT gereden, maar ook ik ben vatbaar voor de meningen van anderen. Niet geheel onbevoordeeld meldde ik me dus bij Pon om een TT op te halen.

Oh boy, was I wrong. De TT is een serieus leuke auto. Het begint al als de TT wordt voorgereden door de medewerker van Pon. Geen obligaat zilver of zwart, maar een fijn knalrood exemplaar. Niet een kleur waar ik zelf snel een auto in zou bestellen, maar het staat de TT erg goed.

Audi TT 2.0 TFSI

Het-voel-goed-gevoel wordt alleen maar versterkt bij het instappen. Kleine ramen, sportstoelen, een mooi sportstuurtje, alles straalt sportiviteit uit. Geen moment kwam het in mij op om de TT met stalgenoten A3 of Golf te vergelijken. Natuurlijk worden er allerlei onderdelen gedeeld, maar dit is andere koek. Van rundvlees kun je hondenvoer en biefstuk maken en voor iedere gelegenheid past de een beter dan de ander.

Audi TT 2.0 TFSI

Vergeleken met de eerste generatie is de nieuwe TT vooral in de breedte (8 cm extra) en in de lengte (14 cm gegroeid) en het geheel toont ook wat forser. Het design borduurt vooral voort op wat we al kennen. Maar zodra je langer kijkt, zijn er veel veranderingen doorgevoerd. “Bekend en toch heel anders” omschrijft het design van deze TT het beste.

Audi TT 2.0 TFSI

Opgenomen in de achterklep is een spoiler die bij een snelheid van 120 km/u omhoog komt voor extra neerwaartse druk op de achterwielen. Zakt de snelheid weer onder de 80 km/u dan keert de achterspoiler weer terug in de ruststand. Met een knop op de middenconsole kan de spoiler ook worden uit- en ingeklapt. Doe je dat als de auto stilstaat dan valt op dat de spoiler met een klap omhoog en omlaag gaat, terwijl dat op snelheid totaal niet te merken is.

Audi TT 2.0 TFSI

De TT die we meekregen is het instappertje met de 200 pk sterke viercylinder 2.0 TFSI motor die we kennen uit diverse modellen van het VAG concern. Het maximum koppel van 280 nm is al present bij 1800 toeren per minuut, op toeren houden om voortgang te boeken is dus niet noodzakelijk. Over het gehele toerengebied is de 2.0TFSi een prettig metgezel en de absolute prestaties liggen dan ook op een hoog niveau. De sprint naar de 100 is in 6,6 seconden gepiept (met DSG zelfs in 6,4 seconden) en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Het blijft een viercylinder, maar de geproduceerde klanken zijn gewoon lekker.

Mocht je hechten aan een betere soundtrack, kies dan voor de 3.2 V6 met 250 pk die altijd is uitgerust met Quattro vierwielaandrijving (5,9 seconden naar 100 en begrensd op 250 km/u). Toch zou ik kiezen voor de 2.0TFSI. Geen enkel moment had ik het gevoel vermogen te kort te komen. Je weet dat er best snellere auto’s zijn, maar de TT 2.0 TFSI gaf me het gevoel de hele wereld aan te kunnen.

Audi TT 2.0 TFSI

Het exemplaar wat we reden, had 17″ velgen, maar wel met banden in de maat 245/40/17. Dat is een hele forse maat voor een relatief kleine auto als de TT. Het staat ultrastoer en geeft bakken grip op droog wegdek. Helaas regent het ook wel eens in dit gedeelte van de wereld en op nat wegdek leken de banden wel een maatje te breed. Relatief ondiepe plassen brengen meteen onbalans tijdens acceleratie en remmen, waardoor ASR en ABS overuren maken.

Audi TT 2.0 TFSI

Helemaal goed is de uitlaat. Twee lekker dikke pijpen aan de linkerkant en niet van dat gepolijste chroom. Liefhebbers van de normale Audi styling met een uitlaat links en rechts moeten dieper in de buidel tasten voor een 3.2 V6, die heeft ze namelijk wel.

Audi TT 2.0 TFSI

De TT is een 2+2, maar behalve mijn prima bij de auto kleurende katers kun je daar met goed fatsoen niemand laten zitten. In de voor mij comfortabele stand, stond de bestuurdersstoel tegen de achterbank aan. De kofferbak is overigens wel groot genoeg met 290 liter en deze is nog uitbreidbaar tot 700 liter door de achterbank neer te klappen.

Audi TT 2.0 TFSI

Het onderstel is sportief hard, maar mijn spreekwoordelijke vullingen zijn er niet uit getrild. Sterker nog we hebben de TT aan de ultieme comfort test onderworpen door een Citroen rijder er in te laten rijden. Zelfs die test doorstond de TT glansrijk. Enige probleempje is dat de Bugaboo’s best mee kunnen in de 700 liter (je vroeg je al af waarom dat gemeld werd), maar dat de kinderen dan niet meer mee kunnen. Of de kinderen kunnen wel mee en de Bugaboo’s moeten thuis blijven. Enige dissonant op comfortgebied waren de klappen (inclusief klappergeluid) die op soms op wat scherpere hobbels waar te nemen waren.

Audi TT 2.0 TFSI

Genoeg getypt: onze vaste videoman Ruben Baeten heeft zich weer eens uitgesloofd. Sit back and enjoy! Na de film zijn er nog wat foto’s beschikbaar in de gallery van de Audi TT.



71 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Weer een leuke rijtest, mooi filmpje ook weer erbij. Ik zelf vind die rode kleur niet zo mooi staan, rood is sowieso bijna nooit mooi op auto’s. Ik denk dat dat komt omdat achterlichten meestal ook rood zijn, maar een andere tint, en dat vind ik dan lelijk.
echt een hele mooie auto…maar zou m zelf niet in t rood nemen
beetje een vrouwenauto..
Helpt dat nou, die breed- of verstralers overdag aan?
leuke test welk liedje wordt er gebruikt in het filmpje?
Grappig… filmpje is zo ongeveer bij mij in de achtertuin gefilmd.
De oude TT was een kappersauto, maar de nieuwe verdient in mijn ogen dat imago niet meer.
Ik zou er wel andere velgen op nemen, want deze staan de TT niet zo goed (of is het de kleur ?).

Wel mooie video … nu nog een bespreking op de video en je kan Top- of Fifth Gear achterna :D
Audi heeft hard gewerkt om het imago van deze auto wat minder soft te maken. Lijkt me niet compleet gelukt. Ziet er nog steeds een beetje soft uit alhoewel hij wel stukken vooruit is gegaan. Uit de rijtest komen ook weinig negatieve geluiden en dat is knap van Audi. Mooi filmpje trouwens!
@Patrick: Let It Go van Gabriel Rios.
Mistlichten aan? Ik zag geen mist….bij ons (het Belgenland) is dit trouwens strafbaar, weet niet hoe het zit in Nederland…
hier is de tt erg goed vooruit gegaan, mooie auto mooi filmpje
Klassiekerrally
@ Nico:
Is in NL ook strafbaar. Maar voor de foto lijkt het wel leuk.
De vorige TT vind ik echt een K….. auto, om het maar netjes te houden.

De nieuwe TT ziet er wel degelijk beter uit. Rood vind ik de auto geen recht doen, maar dat is een kwestie van smaak. Het is een hele vooruitgang, maar mijn favoriet in het segment zal het niet worden.

Verder mijn complimenten voor het filmpje. Ik denk dat ik de proef op de som ga nemen en ook een proefrit met de TT ga maken.
Beste mensen,
Ik zou toch echt voor een vw eos kiezen
met 2.0 TFSI zelfde motor dus…Coupe!!
Cabrio!! in 1 en met 3 mooie vrouwen
op stap!! Keuze snel gemaakt toch?!
Mooie kwaliteit, 4wd, goede motor, prima imago van het merk Audi, alleen de vormgeving kan ik niet aan wennen. Hoewel sterk verminderd vind ik de wagen nog steeds iets te vrouwelijk. De Alfa Brera zal kwalitatief wat minder zijn en te zwaar maar qua styling veel beter en een stuk mannelijker. (Als een vrouw in die nieuwe TT rijdt is ‘ie perfect).
Hmm ja, sinds dit nieuwe model ben ik wel fan van de TT :) Geef mij er maar één hoor (zegt de man die gister net z’n eerste ritje alleen in ’n auto heeft gemaakt :))

In ieder geval mooi model en toch ook leuk geluid. Natuurlijk is een V6 leuk, maar als deze auto al goed genoeg is, waarom zou je dan niet wat meer geld in de opties gooien ipv de motor (en uitlaten).

Hoe zit het trouwens met het geteste model, heeft ie die nieuwe magnetic ride, of hoe ’t ook heet? Want in de TT is of wordt dit toch ook leverbaar?
Waarschijnlijk niet want dan heb je verschillende standen en daar zie ik je niets over zeggen.. In de Autovisie waren ze erg enthousiast hierover.
Leuke auto zeker een grote verbetering op de oude TT, iets meer strakker en sportiever! Verder hoop ik op een R(S) uitvoering met een V6. De toekomst zal leren of dit zal gebeuren.
@d_vdm de Audi TT heeft standaard trouwens alleen front wheel drive, de 3.2 V6 komt idd wel als 4wd standaard!
leuke sportieve auto.

alleen in dat filmpje zet iemand de knipper nar lings aan terwijl ie dan rechts af gaat :D

of is dat voor de show :D
Wat een negativiteit over de vorige TT zeg. Hebben jullie er ook daadwerkelijk in gereden? Of lullen jullie gewoon mee met het aloude “kappersauto” verhaal?

De vorige TT was (is) een prima auto, ik heb er 2 jaar lang eentje gehad en met veel plezier. En ik ben geen kapper, ik kom zelfs nooit bij de kapper :-)
Ben ook geen vrouw en zelfs niet gay :-)

De mijne was wel een 1.8T Quattro gechiptuned naar 250pk en een paar cm verlaagd, dus hij zal wel iets strakker geweest zijn een standaard TT.
Maar toch, een hele fijne en mooie auto. En nog praktisch ook, behoorlijke kofferbak.

Ik heb nog niet in de nieuwe TT gereden, maar als ie echt strakker is dan de oude dan kan het bijna niet mis, zeker niet als ie inclusief de magnetic ride optie is.
Deze auto is het gewoon NET NIET. Die koplampen verpesten het.
In dit segment heb je echt wel mooiere auto’s……..zoals de cayman ;)
wel een leuke reportege
De Cayman is zeker mooier (en beter), maar ook flink duurder.
Zit wat mij betreft niet in hetzelfde segment.
ging ff wat fout maar hier is ie dan. Advies: pak al vast een emmer voor het geval je moet kotsen, want de kans dat je moet kotsen is vrij groot
http://www.topgear.com/content/timetoburn/sections/carbage/pages/0120/main.jpg niet te erg schrikken…….
@ alwin
dat klopt wel wat je zegt de cayman kan je beter vergelijken met de TT 3.2 rijk aan gekleed
ik vind het niet echt overtuigend die tt had wel beter verwacht,mij zie je er niet in ,misschien mijn buurvrouw.
Wederom een fantatisch filmpje! Die Ruben Baeten van Vlamfilm kan er wat van! Een jaar verder zit er vast presentatie bij de filmpjes en belt John de Mol op om te vragen of ‘er eens gepraat kan worden’. ;)

Maar het ging over de nieuwe TT: een hartstikke leuke auto! Niet zo’n schoonheid als de Brera, maar wel erg lekker. Ik ben erg benieuwd wanneer Audi nou éindelijk eens met een TT TDI komt. De overwinning op Le Mans moet toch echt gebruikt worden. De 170pk TDI klinkt dan wel bagger, maar als je die een beetje aanpast heb je een heel leuk dieseltje!
ik kan deze auto nog steeds niet hebben, het heeft een vrouwenimago en een rare kont
Waarom toch altijd die mistlampjes zo infantiel aan overdag? Ben je dan nog stoerder? Alhoewel de TT er niet echt mannelijk uitziet. Doe dan maar de Z4 coupe, echte rijdersauto!
Mooi filmwerk
@Franqie
Ferrari?
Mooi filmwerk. Kan zo op TV!
Weet je wat ik nog mis hier? Een reactie van Rick dos!

Rick dos waar ben je nou???
misschien staat hij in de file…
Autoblog, laat ik mijn ‘ervaring’ even toevoegen.

Ik heb zelf ook al ong. 80km met deze auto meegemaakt, met een klasgenoot van mij. Dit was ook een 2.0 TFSI, alleen zilvergrijs.

Een eerste globale indruk na de eerste kilometers was dat het echt een sportwagen(tje) is. De hele lage zit met de lekkere stoelen incl. uitzicht door de lage raampjes dragen hier aan bij. De auto heeft zijn looks t.o.v. de TT1 ook al mee, hoewel dat persoonlijk is.

Ik heb ‘wegens omstandigheden ;) ‘ ook een kilometer of 20 op de achterbank van de auot moeten zitten, en inderdaad daar word je niet vrolijk van. Ik moest achterin omdat de bestuurder weigerde te wijken, en de derde persoon had een dusdanige omvang dat ik wel moest.
Ik heb dus half krom en schuinliggend op de achterbank gehangen, en lezers geloof mij, er is minder ruimte dan je denkt. En dat is weinig.

Om het even af te ronden; puike kar, die voor een viercilinder ook echt snel aanvoelt.

Vraagjes aan de testers.

1 Boven de 6200 toeren als hij richting begrenzer gaat, begint de Traction Control te hikken als een gek. Bekend? Ik vond het redelijk apart.

2 Er komt een sportief geluid uit de 2 pijpjes, alleen het begon me toch een beetje te vervelen. Bij elk willekeurig toerental begint hij weer te brommen, op een gegeven moment is het genoeg.

3 De auto veert inderdaad stug, maar aan de omgeving [ Driebergen ] te zien, hebben jullie niet direct een aantal drempels meegepakt ( lees; stadswijk ). Dit hadden jullie moeten doen, want dan wordt het opeens iets minder leuk. Ervaringen ermee?

Beetje lang verhaal, maar ik wilde ff meeblaten. :P
nette film!!
Leuke test/film!!

Ik geloof alleen dat deze film is opgenomen in Driebergen en omgeving, kan dat kloppen? mogelijke veel IVA aanhang hier?
waarom rijden jullie met mistlichten aan? Mooi voorbeeld voor de occasionele “johhny-tjoener” die hier toevallig eens passeert.

verder leuke wagen
Ben blij te lezen dat het filmpje in de smaak valt…! :-)

@Nathan: Bij de Treek en Austerlitz, dus niet ver van Driebergen idd. Heb niets met de IVA te maken hoor – maar het leek me een mooie plek voor een rode TT. ;-)
Mooie filmpje!
idd erg strak en goed filmwerk.
Maar zelf zou ik het leuk vinden als er ook een paar keer vanuit een interview gefilmd werd……..of ben ik nu de enige ??????

verder blijf ik er bij dat ik hem het NET NIET vinde hebben….helaas
ik bedoel natuurlijk interieurview en niet interview …sorry
@Z-Rider
LOL! :) I am heeeeereee!!!

Laat ik ten 1e zeggen dat ik de review geen bal aan vond! Geintje! ;) Nee leuke review, maar ik vond het filmpje echt fantastisch gedaan!

Tsja, de TT heeft me nooit warm gekregen. Het deed me altijd aan een plat geslagen New Beetle denken.
Eerlijk gezegd vind ik dat hij geen concurentie heeft, want ik vind een SLK en Z4 meer een roadster en dat kan ik niet van de TT zeggen. Ik kan me niet een auto voor de geest halen die zo onderscheidend is als de TT. Wellicht dat ie in dat opzicht helemaal geen concurrentie heeft?! But like I said it´s not my cup of tea.

Vind trouwens rood op deze TT helemaal niet verkeerd staan.
@ Rick Dos:

Is die weer!

Ik vond die vorige TT ook al een platgeslagen Beetle. Goh wat een overeenkomsten zeg steeds…Vraag me af hoe dat komt? :)
@Z-Rider

Ja, dat is dat fingerspitzengefühl, ying-yang etc. alleen echte autokenners zoals jij en ik hebben dat! :P :) ;)
Nice review, en ik moet zeggen dat ik de nieuwe TT toch steeds meer begin te waarderen…Alleen de achterkant ben ik nog niet zo’n fan van, maar wie weet valt dat kwartje ook nog wel een keer.

@ Wouter
haha, trouwens…Weet je zeker dat je jouw katers op de achterbank stopt, want dan mag je me dat toch wel eens leren..lijkt me een prettigere manier om er vanaf te komen dan ze gewoon uitzitten! Of bedoel je heel misschien koters? ;)
Mijn complimenten voor dit artikel!
Het filmpje ziet er erg goed uit!
Wat een geweldig filmpje, zit goed in elkaar. Prachtige beelden, mooi nummer op de achtergrond en een aanwezig motorgeluid als het nodig is! Geweldig! Een aardige auto weliswaar, ik houd het bij mijn zwarte 307CC. Dat open dak werkt verslavend!
Ik kan er niets aan doen maar ik vind hem gewoon niet mooi. De oude lijkt me origineler en leuker al zal deze waarschijnlijk wel een stuk beter rijden.
Mooi filmpje, diegene die het camera werk verzorgt heeft is duidelijk een fan van Top Gear. Als die auto voorbij rijdt en die blaadjes die dan wegwaaien, erg leuk ;)

En over de auto, hijs aardig, maar ik vind die blauwe RS4 toch stukken mooier.
Wordt een beetje eentonig maareehh, mooi filmpje mannen !!
Vorig jaar vroegen ze aan hoofd design Jaguar wat hij de esthetisch meest geslaagde auto vond. Wel sorry voor diegene onder jullie die de oude TT een kappersauto vinden, maar hij koos dus voor de TT. Trouwens voor dat de TT in 1998 in productie ging werd hij aan Giugaro ter goedkeuring voorgesteld. Hij zei dat ze er niets aan moesten veranderen. De nieuwe is een hele goede auto, weet ik sinds zaterdag en ik kan bij deze de testen bevestigen.
goede review en topfilm! Klasse, heren.
Over de mistlichten: we zullen het nooit meer doen! ;-)
Over de knipperlichten: de TT vond blijkbaar dat ik een noodstop aan het uitvoeren was, dus de alarmlichten. Irritante feature is dat.

@Alwin: ik begin het artikel ook met de mededeling dat ik nog nooit in de vorige TT heb gereden, dus ik heb geen mening over het weggedrag.

@El-Loco: geen haperingen boven de 6200 toeren gemerkt, dus daar zou ik even mee langs de dealer rijden.

Het geluid begon mij nog niet te irriteren, maar ik heb er ook maar drie dagen ingereden. Het is wel op het randje, dus ik kan me voorstellen dat je je er wel aan kan gaan irriteren.

Over de drempels: dat is niet heel fijn in de TT, maar ik ken auto’s waarin het veel erger is. De Alfa 156 vindt drempels bijvoorbeeld echt niet fijn, de TT doet het een stuk beter.
Mooi verslag heren mvg paul

-edit: niet zo pluggen-
mooie auto maar ik zou voor zwart gaan,rood is uit.
@wouter: “Toch zou ik kiezen voor de 2.0TFSI

Jeremy is het helemaal met je eens: http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-2469741_2,00.html
Het is geen lelijke auto en een hele verbetering ten opzichte van het oude model. ook de rode kleur staat um goed, blij dat het niet een zilvere was. ging bijna denken dat het het vorige model enkel in zilver werd gemaakt, toch zou ik lekker doorsparen voor de R versies die komen gaan. kwaal met die 3.2 motor is dat ie veel te veel kilos mee moet sleuren. alternatief is natuurlijk een Z4 Coupe :)
renault freak
hele fraaie moie snelle auto!!!
ff offtopic: wie weet hoeveel PK / NM de huidige audi multitronic aan kan?
Nou.. we hebben sinds 5 dagen nu ook een 2.0 TFSI op de oprit staan.. en ik kan je wel vertellen dat ie stukken verbeterd is ten opzichte van het vorige model (1.8 turbo 180pk) ook qua wegligging.. kleine rotondes met 40km/u is geen probleem.. en dan heb ik het ook over echt kleine rotonde’s… bochten met een advies snelheid van 50 kun je gerust met 100/110 nemen.. als je hem wil laten uitbreken.. moet je wel heel erg gek gaan doen ( het is net een kartwagen) motorisch fantastisch vanaf stilstand als een gek weg.. maar ook 80 in de 6 je geeft gas en daar gaat ie zelfs megalage toerentallen (1200 toeren) dan gaat ie al als een speer m.a.w zeer tevreden !
Ok, daar komt ie… ik was net bij de kapper (V) en ik vraag dus, puur uit interesse, wat volgens haar nou een leuke auto is. En wat denk je? Juist! Direct het eerste antwoord: de Audi TT…

I’m not kidding!
Get the fuck out of here… Dit moet een grap zijn.
hahaha, gaat bloggert nog steeds naar die kinky kapsalon?
@Dennis: nee, serieus! Ik denk dat het een genetische kwestie is…

@w0o0dy: uhh nee, nooit geweest ook. Jij wel? ;)
@bloggert: jij dacht dat het haar op mijn hoofd spontaan zo groeide? ;)
Goede review!
Ik vind het design er echt op verbeterd t.o.v. het vorige model. Ik denk er nu zelfs serieus over om over 2 a 3 jaar (als er occasions zijn) er eentje te kopen.

BTW: Hoe heet het nummer dat wordt gebruikt in de video-review? Leuk deuntje….
Oh ik zie het al. Het nummer heet “Let it go” van Gabriel Rios :)
Ik heb er mee gereden en wat een gave bak en ook de afwerking is top.
In het zwart vind ik de TT mooier uitkomen als in het rood.
Gereden met 2.0 TFSI en was verbaasd over de uitstekende motorprestaties, alsmede wegligging. Wat mijn ervaring betreft een topper en zeker voor mij een aanwinst om de TT (ooit) te kunnen kopen.
Overgens een goede test en leuke opname.
Mooie wagen, vooral die rode kleur. Deze staat hem het best. Zwart en grijs rijd heel nederland mee (vooral op begrafenissen) Rood dus.
Chris
weet iemand of de Magnetic Ride ophanging echt wel een interessante optie is?
Wat een hoop negatieviteit (goed gespeld?) zeg , ik lees maar een paar serieuze vragen de rest is toch met een jaloers klankje ik heb gisteren een TT-2.0 TFSI sport-line gekocht en wat een beest van een auto , en zal ik eens wat schokkens vertellen heren kritischie / sarcastischie het is een spier witte met 18″velgen , Ik ga genieten !!!!!! goedenavond
Gr Frank

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).