Rijtest: BMW M5

Auteur: , 108 Reacties

Er is geen onderwerp op Autoblog dat de gemoederen zo in vervoering brengt als de BMW M5. Wat is dat toch met die auto? Hoogste tijd om dat eens uit te zoeken.

Eerder dit jaar had ik het genoegen om een rijtest met de M6 te maken. Qua uiterlijk en karakter natuurlijk een heel andere auto, maar volgens de technische gegevens uit het M5/M6 datasheet op 45 Kg, 11 cm wielbasis en een lager zwaartepunt na precies dezelfde auto als de M5. De rijervaring was dan ook een feest van herkenning. Doordat er zes maanden tussen de twee tests zitten kan ik nu geen eenduidig verschil aangeven, maar genoemde verschillen moeten merkbaar zijn in het rijgedrag.

BMW M5

Maar om de verschillen in rijgedrag van deze auto’s zal het de aspirant koper niet te doen zijn. Nee, het ligt bij dit soort über-straatauto’s niet aan welke de beste wegligging heeft, voor minstens 99 procent van de rijders is dat namelijk meer dan goed genoeg en even indrukwekkend. Het enige dat interessant aan de wegligging van zo’n auto kan zijn, is hoe snel iemand anders ermee over de Nürburgring kan racen. Veel belangrijker is de persoonlijke smaak, het imago van de auto of het statement dat je ermee wilt maken. Of pragmatiek: In de M5 passen namelijk met gemak vier volwassenen in vol comfort. Dat kan, indien je er om wat voor reden dan ook er geen twee auto’s op nahoudt, gezinstechnisch een U.S.P. zijn.

BMW M5

Het beeld dat de auto oproept, bij jezelf danwel je omgeving, bepaalt de keuze. Een bekende vertelde me een tijdje terug dat hij zijn M6 ging inruilen voor een M5 omdat hij genoeg had van de bekijks en de camera-mobieltjes elke keer als hij ging tanken. Met de M5 zou dat veel minder zijn. Dat leek mij toen een vergissing, omdat de M5 doorgaans meer emoties losmaakt dan de M6 op deze site. Maar na de rit, de fotografie en de video-opname moest ik deze mijnheer toch gelijk geven. De M5 blijft toch het opgeschoten broertje van de sedan die ook in 2 liter diesel beschikbaar is. Bij het fotograferen viel me op dat je goed moet kijken om de M(otorsport) te herkennen. Al met al trekt de M5 minder bekijks dan de M6.

BMW M5 in actie

De M5 oogt dan misschien wat ingetogen, zo helemaal in het zwart, maar hij klinkt aanzienlijk minder ingetogen. Bij flink doorgassen klinkt er een soort steriel metallic snerpend uitlaatgeluid. Zelfs het uitlaatgeluid lijkt, net als de rest van de auto, tot in de puntjes in het BMW M laboratorium te zijn ontwikkeld en fijngeslepen.

Het klapstuk van dit laboratorium is natuurlijk de 5 liter V10 motor. En dan niet zozeer de technische specificaties – 507 pk, 520 Nm, max 8250 rpm – die al indrukwekkend genoeg zijn, maar deze motor bewijst zichzelf voornamelijk in het gebruik. Bij 3.000 rpm loopt de motor zo rustig dat het lijkt alsof ‘ie stationair loopt, en bij 8.000 rpm lijkt alles normaal. E.e.a. getuigt van een waar technisch hoogstandje. Hij zuipt wel als een ketter, maar dat komt doordat het gemak waarmee alles gaat uitnodigt tot veelvuldig hoogtoerig rijden.

BMW M5 motor

Doordat de motor zo mooi loopt, het maximale koppel hoog in de toeren zit (6.100 rpm) en de koppelcurve heel gelijkmatig oploopt is de acceleratie vrij lineair en zonder al te veel spanning. Je hebt niet snel het gevoel van snelheid en acceleratie, totdat je een blik op de snelheidsmeter werpt, of bij de eerste bocht aankomt. Het het-valt-eigenlijk-wel-mee gevoel blijkt op de één of andere manier een zinsbegoocheling te zijn, want het gaat wel degelijk heel hard.

BMW M5 logo

Die evenwichtige ervaring bij elke snelheid komt natuurlijk ook door het onderstel. Dat is in drie standen van comfort tot stug in te stellen en in alle standen solide en toch uiterst comfortabel. De actieve vering zorgt tevens voor verminderde en gecontroleerde rolbeweging van de carrosserie en dus veiliger bochtenwerk. Het systeem is slim genoeg om ongewenste gewichtsverplaatsing te verminderen (waggelen in de bocht), maar de gewenste gewichtsverplaatsing toe te staan (bij remmen en optrekken). Allemaal leuk en aardig die technische info, het effect is alsof iemand (de Lieve Heer?) met zijn duim de auto strak op de weg gedrukt houdt onder alle omstandigheden. De remmen voldoen uiteraard ook uitstekend, de M5 heeft achter bijna net zo grote remschijven als voor.

BMW M5 in actie

Het enige minpunt van de M5 is voor mij de SMG versnellingsbak. Die zou de beste kenmerken van een handbak en een automaat moeten verenigen. In de praktijk lijkt het er echter op alsof het juist de slechtste kenmerken van een handbak en een automaat verenigt. Ik geloof onmiddellijk dat op het circuit deze bak onovertroffen is, maar in het dagelijks gebruik waar deze auto toch zal moeten uitblinken, overtuigt het niet. In de ‘comfort’ stand is ie te traag, en in de ‘sport’ stand is ‘ie te ruw. Ertussenin is het vlees noch vis. Daarnaast vind ik het niet prettig als ‘ie in de ‘automaat’ stand in een bocht ontkoppelt om op- of neer te schakelen. Het is dan ook geen verrassing voor mij dat BMW heeft besloten in de VS een handgeschakelde M5 uit te brengen. Dat zouden ze hier ook moeten doen. Als ik BMW zou mogen adviseren dan zou ik de keuze tussen een echte automaat (met viscosekoppeling) of een echte handbak in plaats van de SMG op de optielijst zetten.

BMW M5

Het interieur is wat mij betreft lichtelijk overdesigned. De kleurenkombinatie beige, hout, antraciet, parket en aluminium accenten heeft zowieso niet mijn voorkeur. In zo’n auto is de enige juiste combinatie zwart/aluminium. Daarnaast heeft het ingetogener ontwerp van het M6-interieur voor mij duidelijk de voorkeur, maar dit is natuurlijk een kwestie van smaak. De BMW iDrive is weliswaar niet heel triviaal in het gebruik, met enige oefening is er prima mee te leven. In het verleden is iDrive natuurlijk veel verguisd, maar de versie die in de huidige modellen zit heeft ten onrechte die slechte reputatie. En omdat iDrive maar één aluminium draaiknop en één drukknop op de middenconsole in beslag neemt ziet het er wel opgeruimd uit, wat ook wat waard is. De standaard Logic 7 surround installatie maakt het geheel af, in zo’n auto moet de stereo qua vermogen in verhouding staan met de motor (500 Pk, dus minstens 500 watt).

BMW M5 interieur

Waar ik minder tevreden mee ben zijn al die instellingen die mogelijk zijn aan onderstel (3), versnellingsbak(5), en het knopje 400/500 Pk. De BMW ingenieurs hebben wel de moeite genomen om de auto zo in te richten dat alles tot in detail in te stellen is (waarvoor hulde), echter, zodra je de auto afzet en weer start staat alles in de ‘default’ instelling, en die is echt M5 onwaardig. Ik weet dat je met het M knopje op het stuur de bruutste instelling kunt oproepen, maar voor dagelijks gebruik is de automatische versnellingsbak en de iets minder stugge vering wellicht wenselijker. Nu moet je dat elke keer instellen voor je wegrijdt. Een memoryfunctie (1,2,3) net als op de stoelen voor de instellingen van de auto zou een mooie oplossing zijn.

BMW M5 velg

Het karakter van de BMW M5 zou ik willen omschrijven als steriel, berekenend, rationeel, ingetogen edoch dodelijk. Zo in het zwart net een Duitse Ninja:

nin·ja (de ~ (m.), ~’s)
krijger die in het verborgene opereert, gebruikmaakt van de duisternis en allerlei verrassingselementen toepast in zijn vechtkunst

Deze M5 kost €149.844 in Nederland (niet schrikken Belgische lezers) waarvan een dikke €15.000 aan interieuropties en nog wat voor extra airbags en bluetooth voorbereiding. Één broodnodige optie schitterde door afwezigheid, maar dat valt de mensen van BMW niet aan te rekenen, aangezien vrijwel alle auto’s die we tot nu toe hebben gereden deze optie ontberen: Een bagagenetje om de (camera)spullen op hun plek te houden in de kofferbak.

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we het graag in de comments. Zie ook onze algemene BMW M5 gallery en Review M5 gallery voor nog meer plaatjes.

Video

Om deze rijtest compleet te maken hebben we bewegende beelden van de M5 verpakt in een sfeervolle video wederom geproduceerd door Ruben Baeten. Klik HIER om de video te starten.



108 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zeer nette auto, de prijs is alleen wat minder nog een extra krantenwijkie erbij nemen :P
@Sacha

Tsja, belofte maakt schuld…..maar ik denk dat je die schuld nu wel hebt afgelost! ;)

Ik zie de tread al komen…..laat ik het voor nu dan maar houden bij; Wat een heerlijk geluid geeft dat ding toch!
Goede review!
Goed informatief stukje, mooie video weer, heerlijke wagen…….nu alleen de centjes nog.
Welke idioot monteert nu hout op het dashboard van een hypersportieve-sedan.

Dat kan alleen een Duitser bedenken.
goede review en dat filmpje…..eigenlijk vind ik de M5 niet echt mooi……maar na/tijdens dit filmpje was ik het bijna vergeten. Idd jammer dat de SMG-bak soms van die merkwaardige dingen doet. Ontkoppelen en schakelen in de bocht? WTF?? Dat is echt best tricky, als het glad blijkt te zijn dan zou je er zomaar af kunnen gaan of achterstevoren komen te staan.

De M5 die ik regelmatig zie lijkt ook twee karakters te hebben…… uitrollen omdat het druk is, of als een opschepper met een hoop lawaai er vandoor spuiten….Maar misschien ligt dat ook aan de bestuurder.
Wat een fantastisch geluidje blijft dat toch…..
En wat een geweldig filmpje weer :)
Klassiekerrally
Vorig jaar bij de ‘Ring naast de Ringtaxi gestaan. Stationair klinkt ‘ie als een diesel.
Ik was echt even verward. Is dat geluid bij stationair toerental nog steeds zo eh… oninspirerend?
In België kost die standaard 91.800€ ! (ben het maar even gaan opzoeken want wist niet wrm wij Belgen niet mochten verschieten) (wat ik nu dus wel gedaan heb) Hoe komt het dat die zoveel duurder is in Nederland?
BPM
45,2%?! Jikes!
touaregv6tdi.driver
leuke test, vind alleen dat tijdens de goed gemonteerd filmpjes de muziek wel iets beter mag en het volume iets omlaag. Klinkt zeikerig is het miss ook, maar het doet afbreuk aan het mooie filmpje.

ik heb zelf laatst in een m5 mogen zitten en stukje gereden maar die klappen die hij uitdeelt met het schakelen zijn haast niet normaal!
-edit: ip ban-
Wat een auto is het en wat een heerlijk geluid er uit komt.

Wat ik me wel afvraag is hoeveel de nieuwe SMG bak verschilt met die uit de E46 M3. Daar zit een knopje bij die regelt hoe gevoellig je de bak wilt hebben. Dat is erg handig. Als ik naar de foto kijk van het interieur zie ik voor de SMG pook diezelfde knop zitten. Hebben jullie die over het hoofd gezien???
@ NICO
Dat komt omdat ze hier een achterlijke BPM van 40% ofzo hebben en dan nog eens BTW. Daarom zie je dit soort auto’s hier maar heel weinig, wat natuurlijk jammer is.

Dat is jammer omdat ik echt een fan ben van de M5. Heb er al regelmatig wat gezien, en laatst heeft er een een burnout/drift voor me gedaan :) Aan het uiterlijk moet je gewoon wennen. Hij heeft misschien een te dikke kont (helt te ver over de achtwielen) en de hoe de motorkap overgaat in de grill vind ik ook niet alles, maar who cares. Al met al een supervette auto :)
Weet er iemand wat je moet studeren om ingenieur te worden bij een bedrijf als BMW?
@Sacha
Ik ga nu wel een beetje een heel grote hekel aan je krijgen!!! @!~%#%^TF
Waarom bel je niet ff wanneer je dit soort dingen doet 0900 8844 of voor hele dringende zaken (deze review dus) 112. ;)

Leuke review en ik denk dat er wel aardig wat personen op deze zaten te wachten.

Er is tussen ons allen trouwens een malloot die deze auto niet wil kopen met z’n zuurverdiende geld.
Ik zal geen namen maar hij is schizofreen en heeft DOS persoonlijkheden.
wachten op de rs6, die zal nog veeeeel machtiger zijn!
Heerlijk, prachtig. Heb hem in dezelfde kleur in 1:18 hier naast me op mijn bureau staan. Leuke review en wat een heerlijk geluid in het filmpje!
prachtig auto,maar ja hij kon nog niett tippen aan de GS450 van lexus
@hoogheid…. is het noodzakelijk bij ieder artikel iets te roepen over Lexus? Nogal irritant en niet zelden sla je de plank mis….
(nota bene: ik zeg weinig negatiefs over de M5 EN zeg iets kritisch over onzinnige positieve reacties over Lexus…. goed bezig al zeg ik het zelf ;-) )
Mooie techniek, vind de kleur zwart afschuwlijk bij deze auto, en wat ziet die voorkant er ontzettend saai en standaard uit :S Geef mij maar een Audi S6 (over paar maanden de RS6) met lambo motor :D
Leuke filmpje.
“Laat [email protected] nou maar gaan Ricardo….” “Ja, maar het is toch beleefd om te antwoorden Rick?!” “Nee, vandaag niet Ricardo ga maar weer slapen!” ;) :P

@w0o0dy
LOL! ;) Komt het misschien toch nog goed met je! :) ;)
@Z-Rider: We hebben het knopje gevonden:
“…In de ‘comfort’ stand is ie te traag, en in de ’sport’ stand is ie te ruw. Ertussenin is het vlees noch vis…”
@[email protected]: Bij dit soort reviews probeer ik de Kit juist op grote afstand te houden i.v.m. rijbewijs enzo. Of ga je dan de weg voor me afzetten? Dan bel ik je volgende keer!

@Nico: In de prijs zit ook een kleine €20.000,- aan opties. Die moet je er nog vanaf trekken om de opslag te berekenen. Maar het blijft een aderlating…
@sacha
Was die M5 Begrensd?
///M fOR LIFE!!!
Wat is die M5 toch een heerlijke auto, die klank nodigt echt uit om wa gas bij te geven, ik zie aan de ene kant wel liever de M6, ben iemers meer voor een coupe, maar dees zie ik wel al op mijn inrit staan ;)
waar gaat het over tussen de M5 en de RS6:die vergelijking telkens.
Is de S6 niet voldoende om de de M5 bij te kunnen houden ?Wrm moet Audi RS6 introduceren. wat die Letter R meer om de BMW M5 te verslaan ? Meer PK of zo.Dus als ik goed heb staat de S6 gelijk aan de 550x van BMW.help hier mee uit jongens.Trouwens ik ben lexus fan.Waar kan de G450 niet tegen de Audi RS6 en wel de M5?
@hoogheid: wellicht kun je vwb de S6 hier even verder gaan:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/03/audi-s6-verslaat-de-bmw-m5

Laten we proberen bij deze discussie niet in herhaling te vallen.
@CSL: Geen idee, maar ik denk het wel want het is de demo van de importeur.
mooie reportage van een van mn favoriete auto’s….idd, het interieur van zo’n sportieve auto moet zwart met allumium zijn…….mooie pics en filmpje, ga zo door!
ik vraag me af of bmw en de heren(of dames) die die auto’s uitlenen voor reviews en testritten niet een kleinigheidje hebben vergeten te zeggen. nl. iets over de defaultsettings voor de wagen. voor diegene die een M5 hebben is dit opeens zeer duidelijk. voor die niet eigenaars het grote vraagteken. maar ik kan je zo vertellen wie een eigenaar is en wie niet. ik ken het geheim van de defaultsettings . jullie ook? Ik ben benieuwd welke mensen het antwoord kennen want dat zijn de echte eigenaars. veel raad plezier. oh ja als er iemand het juiste hierna nog neerzet kan ik hem alleen maar gelukwensen ermee en euh alleen het voorwerp en de knop noemen waar het mee te maken heeft ok anders weet iedereen het. hihi
goede review, mooie auto, mooi filmpje, mooie foto’s. wat heeft dat ‘ding’ toch een heerlijk geluid! ik ben zo benieuwd naar de touring. (en natuurlijk ook naar z’n grootste concurent, de RS6!)
oja, en als wallpaper zou ik graag foto 1 of 8 willen.
de specs zijn wel oke :P en het zal ongetwijfeld lekker rijden…
maar hij ziet er gewoon niet spannend uit…. vrij saai eigenlijk!
de vorige m5 daarentegen weer wel die zag er wel erg goed uit.

Word een makkie voor de (R)S6.
hmmmm geen idee om een extra wallpaper pagina te maken…???
Dik echt mooi, prachtig
@ slk 55 amg

als dat nog veel langer gaat duren verwacht ik geen m5 touring meer…erg jammer….hoop uit het diepst van mn hart dat er dit keer wel een m3 touring komt, maar heb daar ook weer mn twijfels over of ie wel komt
damn, deze auto is overduidelijk de mooiste en dikste auto die er rondrijdt op aarde !!! dit is echt netjes perfect afgesteld snel, zo een vind je niet snel ;-), een concurrent voor de RS6 ? snel gekozen dan (BMW M5) !!!
Hé geen prent ontvangen… die weg naar Zandvoort is berucht hoor
DJ Jean is ook eens gepakt daar met zijn Ferrari en mocht zijn rijbewijs inleveren…

Ik heb eens een documentaire gezien op , ik geloof Discovery, over de ontwikkeling van de 6 serie en dan speciaal het geluid
Die kennis zullen ze vast gebruikt hebben bij de ontwikkeling van de M5.
de M5 is gewoon de beste auto die er op dit moment is
WAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!! PORNOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO:D
Onee, mocht ik niet meer zeggen heh van mezelf. Maar DAMN, mooi werk:P
@Sander

Wel een ordinair wijf.
Ja allemaal mooi, Ik vindt het tijd worde om de CLS63 AMG is uit te gaan probere;)
Ik vind dit een mooie auto. De 5 vind ik al mooi, maar deze is dikker, zonder te dik te worden. Erg mooi.
Techniek en het rijden met deze auto blijft geweldig.. minpuntje vindt ik nog steeds die rare “opgeplakte” kofferdeksel… BMW doe er is iets aan…
Tsja jongens wil niet al te opschepperig doen, maar het lijkt me duidelijk dat dit de voornaamste reden is, waarom je een BMW zou moeten kopen! ;)

http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=23757
Schitterende wagen heb een model op schaal 1/18 op mijn nachtkastje staan :oops: . Om nog even terug te komen op het verschil in prijs België en Nederland: volgens http://www.bmw.be kost de M5 in België €75.867,77 exclusief BTW en €91.800,00 21% BTW in. Volgens http://www.bmw.nl betaal je in Nederland €80.810 netto, €35.526 BPM (wat dat ook mag zijn, in België hebben we dat niet), €15.354 BTW (19%) en €131.690 consumentenprijs. Op de Nederlandse site staat er wel vermeld dat de consumentenprijs een adviesprijs is, op de Belgische site staat dit niet.
jaaaa sacha, ga is met een CLS 63 AMG op stap. daar maak je mij blij mee ;)
Eerst de E63 AMG jongens.
“Eerst de E63 AMG jongens.”

Yeah! Yeah! Rub it in you ass….(ruis)…….. ;) :)
@ Karaya,

Kvin dur wel chique
Ey Rick,

Ik blijf het wel doen met de metro want ik heb medelijden met de gemiddelde BMW-rijder als het om sex gaat.
Ik verdubbel het makkelijk per week ;)

@Sacha
Ik denk dat m`n pasje wonderen kan betekenen bij de volgende review.
Please, holla at ya boy the next time ;)
@ Rick dos: Leuk lijstje maar houd er wel rekening mee dat BMW rijders over het algemeen OOK opscheppers zijn :P
Foto 6 in formaat heel groot aub!

Leuke review weer, was de auto gezien kenteken TH goed ingereden al?
4,4 p/w?! Jezus man! Als ik dat zou halen dan zou ik wallen onder mijn ballen hebben!

Ach ja, je hebt altijd baas boven baas natuurlijk! ;)
@SaxoVTS

Ik een opschepper?! Echt niet?!
Ik laat je wel een keer oppikken door mijn privé-jet, dan vlieg ik je naar mijn privé eiland. En dan mag je zelf beoordelen of ik een opschepper ben! ;) :P
@woutweb ja nu begrijp ik waarom Nederlanders het hier in België zo leuk vinden en meer en meer naar het buitenland trekken.
Goed verhaal, maar een lelijke auto. Geef mij het vorige model maar.
Ja jongen, het is ook echt 4,4 per week. Ik maak de 4de keer meestal voor 4/10 af ;)

Ach joh, ik ben nog jong!!!

Toch denk ik dat je in de M5 nog meer zult krijgen als je vrijgezel bent
De 5x bedoel ik. Miscalculatie
Ach gut, die arme vrouw van jou! ;)
Ja eigenlijk wel hè? Aangezien zij maar 2x krijgt ;)
Heren, even een prangende vraag:

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik z.s.m. een keer de nieuwe M5 mee krijg voor een (proef)ritje?

Moet ik dan minimaal in mn nieuwe RS4 ;-) voor komen rijden wil ik serieus genomen worden of zijn er slimmere manieren?
Leuk autootje, en voor de wallpaper: BMW M5 3.jpg. Die is namelijk wel heel stijlvol :)
@El-Loco: Nu in ieder geval wel ;-)
heb het filmpje nog eens bekeken, maar tjonge wat een vakwerk!
@Ruben: “Weet je wat jij zou moeten doen? Voor jezelf beginnen! Maar eerst even langs de kamer van koophandel”

We kunnen deze evt wel op mijn account op Youtube zetten(?)
Überfilmpje!! Leuk gemonteerd. Gave bak. Liever S6, of nog beter, RS6.
Jammer dat de Touring versie van de M5 er nog niet is. Als alternatief is er dacht ik nog een versie van Alpina met ik meen V8 plus compressor. Met volwaardige 6-traps automaat en veeeel meer trekkracht (700 nm?). Misschien is die Alpina wel als Touring leverbaar. (Ik vind het interieur van die 5-serie een beetje armoedige indruk maken, zeker gezien het prijskaartje. BMW is soms iets teveel aan het bezuinigen). Zonder typeaanduiding rijd je nog wat discreter.
@d_vdm

klopt! De BMW-Alpina B5 touring. hier zijn de gegevens:


Benzinemotor
B5 touring 500PK
€93500

motor : V8
Cilinderinhoud: 4398cc/4.4l
Max vermogen: 368KW/ 500PK/ 5500 toeren per minuut
Koppel: 700Nm/ 4250 toeren per minuut
Prestatie:
Topsnelheid: 314km/u
0 – 100: 4,7 sec.

http://users.telenet.be/technoauto/B5touring1.jpg
@Sacha.
Wat heb je toch een k*t baan;-)

@Rick dos
Loose the dog !
Loose the X5 !!
Get the M5 !!!

@[email protected]
4,4 x per week ?
Een week heeft toch 7 dagen ?
Wat doe je voor de rest met je vrije tijd dan ?
(Dat laatste is een retorische vraag. Ik weet waar je “werkt” dus weet ook hoeveel vrije tijd je hebt ;-) )
@sacha
weer een dag in het leven van een autoblogger? :D
Iedereen heeft het over de RS6, ik kan er niet meer op wachten. Hoelang duurt het nog?
prachtige wagen. Hij mocht iets meer hebben zodat hij iets beter te onderscheiden is van de dieselversie. ( de neus dan )

verder ben ik erg benieuwd hoe de RS6 zal presteren tegen dit raspaard
@dekster: I know, it’s a dirty job… ;-)
@slk 55 amg:

Doe mij maar zo’n Alpina B5 Touring! svp zonder die Alpina “strepen” en ook zonder typeaanduiding. Met beschaafde Doppelauspuff aan de linkerzijde. Is ‘ie alleen aan die kenmerkende velgen te herkennen, maar dan moet je wel langzaam rijden. Die prijs die je noemt is helaas alleen in Deutschland vrees ik…
Ik heb even op de Alpina site gekeken en de versies die daar staan hebben een veel mooier en sportiever interieur dan de getestte M5: donker met carbon etc. Veel sportiever en discreter.
maartenunplugged
Gaaf filmpje…

Jullie hebben iig een goede weg uitgekozen om te scheuren :D en nog lekker rustig ook in deze tijd van het jaar.
@W0o0dy: Bedankt, ik ben ermee bezig… ;-)

Ik zet de filmpjes liever niet op YouTube, ze zijn toch voor/in opdracht van Autoblog gemaakt. Let’s keep it exclusive! Voor een overzicht van de filmpjes kun je ook op mijn site kijken, ik hou daar directe links naar de entries bij…
@Ruben: ik dacht: Wel plaatsen op Youtube is goede (internationale) exposure? Maar Autoblog en jij mogen bepalen wat je wil.
@d_vdm

Ik haalde hier mijn info vandaan: http://users.telenet.be/technoauto/b5.html
overigens zou ik ook die lelijke strepen laten verwijderen. en dat lichte alpina blauw vind ik ook niet zo mooi. de type aanduiding zou ik overigens wel laten zitten (toch een beetje een soort echtheids kenmerk).
Het interieur dat jij beschrijfd komt volgens mij niet helemaal overeen met het interieur dat staat afgebeeld op mijn link, dus daar zal ook wel een ruime keuze mogelijkheid in zijn.
@ Blogredactie

Lol, de IP ban :) Ben nu wel benieuwd wat die jongen te melden had!
e mooie test op het race baantje richting circuit zandvoort de zeeweg jammer dat ze niet ff volgas van begin tot eind gaan maarja mooie bak
zeer mooie auto..!!! kwil graag een wallpaper van de M5
er zijn weinig auto’s die deze eigenschappen combineren van het als klein jongetje kunnen blazen, driften en ferrari’s op de bumper zitten(en er dan voorbij) alswel dat je er mee bij al je klanten kan aankomen en bij de persoon die er toch geen verstand van heeft niet opvalt!….heerlijk….en dat alles met een druk op de knop…ik ga er zelf weer een ritje mee maken dit weekend richting roemenie….check race2raise.com voor een verslag, en wie mee wilt in juni 2007 kan zich aanmelden….alleen liefhebbers,!er zullen weer een aantal mooie exemplaren aan de start staan, groeten Peter, founder stichting Race2Raise.
volgens autobild zal de gefacelifte m5(2007) een upgrade krijgen. de vermogen zal naar rond de 535pk gaan!!!! . (ik hoop echt dat ze dat gaan doen)
Doe mij deze maar hoor! Ik hoef helemaal geen Lamborghini Murciëlago van €200.000, geef mij dit maar! Prijs valt best nog wel mee, als je voor de ferrari’s minstens €100.000 moet betalen! Als het waar is wat bmw m6 csl schrijft, ik begin te sparen!
ahja, mijn prijzen komen uit de Belgische boekskes! hier zou je een Bmw M5 al voor zo’n €90.000 kunnen kopen!
@bmw m6 csl
Even chippen en zit daarboven.
Dit is en blijft me droom auto. Wat wil je nog meer riant met 4 personen op reis in al dat motorisch geweld. Subliem.
@philipper
nee, als het waar is wat autobild heeft geschreven. maar ik hoop echt dat ze dat doen. want dan zal die moeilijk te kloppen worden. E63 is dan kansloos en de RS6 moet dan minstens 50pk meer hebben om de M5 te kloppen, maar ik zelf denk niet dat audi em kan kloppen. M5 RULES!!!!!!!!!!
Awel M6 csl ik vind dat je groot gelijk hebt! Die E63 AMG heeft momenteel 514 pk en dus 7 pk meer als de BMW M5! En de RS6 heeft “maar” 434 pk. Als dit dus echt gaat gebeuren is de M5 te krachtigste “gezinswagen” van dit moment! Maar wanneer gaat men bij BMW een optie introduceren waarmee de begrenzer eruit vliegt? Deze M5 moet dan de 300km/h wel halen! Audi zal met iets straffers over de vloer moeten komen! We blijven duimen!
Lees juist dat de M5 zonder begrenzer dus 330km/h haalt!
VET!!!
Dit is de mmooitste Gezinswagen tot nu toe vooral de koplampen echt super vett …!!! Bmw #1
aardige video, maar jullie waren te bang om de tractioncontrol uit te zetten???
Grappig, ik kan er een kopen voor E 72.500 met 30.000km op de teller. BTW is ook nog aftrekbaar…ga maar eens met mijn boekhouder praten.
http://fotosmotor.anuntis.com/cnet/2006/09/25/14489320//2276398.jpg
heb je ook met de verzekering gepraat joostje? nee dringend eens aan beginnen en vooral zeggen dat het om een bedrijfswagen gaat. hihi dat word een camera meepakken voor de foto van je leven ( van je eigen face ) als je dan het antwoord en de bedragen te horen krijgt. oor warmers aan trekken om het flapperen tegen te gaan mss? heb nl. een rondvraag gedaan bij verschillende europese verzekeringsfirma’s om een offerte voor een M5 te maken met mijn specs als referentie (bonusmalus 0) mooie bedragen je zou er zo een mooi stadsautootje voor kunnen kopen. ( ook tweede hands)
mss een ideetje voor de heren een bmw 535D van hamann met stage II specs lekker een standaard M5 wat opjagen en onnozel maken tegen 11.8 L per 100KM IPV 23L/100KM. kostprijs nieuw minder dan de M5 in belgie alleszins en de tax en btw voor de wagen is ook al een slag minder . Ook de verzekering maakt het niet te bont. met 660nm en dik voorbij de 350 PK kan je met zo een dieseltje die gasten wel ff bang maken. aan het verkeerslicht moet je mss 5 keer hem voor laten maar bij de 6de keer kan hij de launch contole niet meer gebruiken en ben je hem zo de baas. met vlag en wimpel nog wel nananananaaaaaa
@sacha
Je kan de M5 gewoon doortrekken tot bijna 9000 t/pm maar het rode gebied begint bij 8250 en niet maximaal 8250. Overigens maximaal vermogen is beschikbaar bij 7750 t/pm.
Kheb laatst nog in een m5 meegereden.Wat een super vette bak.En snel
@MGS013 allriskverzekering bij 15.000 km per jaar kost E 2802.75, das 233.65 per maand.. wel een track&trace systeem verplicht en s’ nachts in de garage stallen. Hoef geen oorwarmers op te zetten ..klappert niks. En op mijn gezicht staat nog steeds een glimlach :) valt toch allemaal reuze mee!
Sja dat geluidje hè, sjeeesus wat lekker
hallo

het is echt een gave wagen.
maar die wil ik later niet.
ik heb dan liever een bemtley.
of een rolls royce

doei
het is waar.
het is een gave wagen maar ik zouw hem wel willen.
ik heb er al veel over gelezen dus ik ken hem bijna helemaal.
mattheu schroen
hallo rob.
echt zeer mooie wagen en zeer mooie film.
klasse.
What’s the name of the song in the m5 video ?

-edit: read the credits at the end, the song is Indikator – Elektroplasm-
@ricardo: geen video? :?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).