Nederlandse helden geven uitleg over chiptuning

Auteur: , 106 Reacties

Er doen een hoop indianenverhalen de ronde over chiptuning: Chiptuning is voodoo en black magic. Toch is het enorm populair, want inmiddels laten leaserijders die saaie burgerbak massaal chippen om er een fatsoenlijk vermogen uit te halen.

Maar hoe werkt het nu precies? Want slecht kan het niet zijn als je via de officiële Volkswagen dealer bij aankoop van je Golf GTI al een chipie kunt kopen. We vroegen de chiptuning specialisten van Ziptuning om tekst en uitleg, want als iemand het kan weten dan zijn zij het. Ziptuning werkt oa samen met de Overheid en de Universiteit van Twente aan nieuwe producten, ook hebben ze reeds 2 Parijs Dakar vrachtautos getuned.

Autoblog: Laten we met de deur in huis vallen, is chiptuning slecht voor je motor of niet?

Ziptuning: Als je het goed doet is chiptuning niet slecht voor je motor. Meer vermogen en koppel is namelijk niet de enige doelstelling, maar ook brandstof besparing en schonere verbranding. Als je die doelstellingen haalt dan kan het per definitie niet voor bijvoorbeeld oververhitting zorgen omdat een te warme motor minder vermogen levert. Daarnaast komt het nogal eens voor dat we een rokende en walmende diesel, al dan niet gechiptuned door een andere partij, weten te verbeteren zodat hij niet meer rookt èn meer vermogen levert.

A: Is de garantie van de auto in gevaar bij chiptuning?

Z: Nee, om twee redenen. We hebben met veel dealers een goede relatie die zelf de auto’s aanleveren om te chiptunen, die auto’s behouden uiteraard hun garantie. En de mensen die het ‘stiekum’ doen hebben niks te vrezen van garagehouder of leasemaatschappij omdat er geen spoor van de chiptuning terug te vinden is in het motormanagement. Daarnaast leert de ervaring ons dat leasemaatschappijen helemaal niet zo moeilijk doen over chiptuning.

A: Waarom leveren de automerken hun auto’s zelf niet al optimaal getuned af?

Z: Een auto is een massaprodukt met een one size fits all filosofie. Vraag aan de gemiddelde dealer of er 20" velgen onder je Audi A4 passen en hij zal zijn wenkbrouwen fronsen. Stel je dezelfde vraag bij de banden- en velgenspeciaalzaak en het is geen probleem. Hetzelfde geldt voor chiptuning. Zoals gezegd gaat chiptuning niet enkel om vermogenswinst via het motormanagement, maar bijvoorbeeld ook de gaspedaal-response en/of begrenzing. Sommige auto’s zijn nogal gezapig afgesteld, en als er dan niet genoeg winst uit het motormanagement te halen is dan kan het ‘probleem’ opgelost worden door de auto veel scherper op het gaspedaal te laten reageren.

A: Welke auto’s komen in aanmerking voor chiptuning?

Z: In principe allemaal. De meeste vermogens- en koppelwinst is te behalen bij benzine en diesel turbo motoren. In de meeste gevallen is 35% meer koppel geen enkel probleem. Maar de begrenzing is bijvoorbeeld op alle auto’s van toepassing. Daarnaast doen we niet alleen automotoren, maar ook traktoren, boten, campers, vrachtwagens en bestelbusjes. En die laatste chiptunen we soms ook op verzoek van de klant omlaag, dus minder vermogen.

A: Wat is daar het nut van?

Z: Denk bijvoorbeeld aan een koeriersdienst met een vloot bestelbusjes. Ons wordt dan verzocht om de busjes te begrenzen op snelheid en toerental om zo brandstof en bekeuringen te besparen. En om de koppelkurve van de motor zo aan te passen dat het koppel bij laag toerental beschikbaar is wat handig is bij veel optrekken en afremmen. Dit chiptunen gebeurt geheel naar wens van de klant en wordt in goed overleg bepaald.

A: Wat is het verschil tussen chiptunen en een powerbox?

Z: Bij chiptuning parameteriseer je het motormanagement bij de bron. Je hebt dus de mogelijkheid om alle aansturingssignalen optimaal op elkaar af te stellen. Een powerbox is dan weliswaar meer plug-and-play, maar omdat het tussen het signaal van een bepaald aansturingssignaal zit (bijvoorbeeld brandstofpomp) kan het geen rekening houden met andere elementen uit de motor. De werking van een powerbox is dus altijd minder dan chiptuning, en dan druk ik me nog netjes uit.

A: Is het niet lastig om alle ontwikkelingen van alle merken bij te houden?

Z: Niet echt. Vaak is het meer van hetzelfde, wat wil zeggen dat een bepaald type motormanagement vrij lang en vrij veel wordt gerbruikt al dan niet in een variant. Op de kennis die we hebben kunnen we dus voortborduren bij nieuwe modellen. Want in tegenstelling tot sommige andere chiptuners weten wij precies wat we doen als we een motor chiptunen. We weten welke parameters waarvoor dienen en die gegevens kunnen deels of geheel hergebruikt worden. Daarnaast werken we nauw samen met een partner in Europa die ons van nieuwe kennis voorziet en omgekeerd. Zonder al te veel op te willen scheppen durf ik wel te zeggen dat we erg goed op de hoogte zijn.

A: Noem eens wat leuke auto’s waar jullie aan gewerkt hebben.

Z: Erg populair is de Audi A4 TDI. Maar we hebben ook aan wat meer exotische zaken gewerkt zoals: RS6, Santana, Parijs-Dakar truck, XC90 T6, Touareg V10 TDI, Continental GT, S6 (begrenzer), 997 Turbo (veel winst), Cayenne Turbo (293 km/u). Op de site hebben we een overzicht van alle auto’s die in aanmerking komen met de bijbehorende winst.

Heren bedankt voor het interview!

Als extra’tje voor de bezoekers van Autoblog hebben we Ziptuning kunnen overtuigen om de komende weken 3 chipsetjes via onze site weg te geven, dus blijf alert;)



106 reacties

Leuk interview.
Nou blijf ik natuurlijk een Hollander dus……….. wat kost dat voor mijn Ford Mondeo 1.8 / 16V / 92 kW / 125 Pk ???
@janus

op de website staan prijzen van auto’s.

http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Ford.htm#header

denk gemiddeld 500 voor jou auto
Ehmm….

Wat ik me al heel lang afvraag is of een Seat Marbella uit 1990 kan getuned worden! Ik heb ernaar gezocht op internet, maar kan het nergens vinden!
Zou het echt supertof vinden om mijn autootje wat sneller te hebben! :)
Grrrr….

Mijn auto staat er weer niet tussen.
Althans, niet mijn motorblok :@

Van mij mag ie namelijk wel wat feller :P
@JANUS
Helaas voor jou levert Ziptuning geen setje voor je auto, net zo min als voor de mijne.
gaaf!

ik weet niet of de mensen van ziptuning ook de site bezoeken. als iemand van ziptuning dit zou willen lezen?

‘wij’ hebben een 1997 V70R awd met 2.3L turbo standaard 240pk en 330nm. nu zie ik op de site wel de 850R en de S70/V70 T5 staan maar niet de R… :-(

voor tuning bij deze auto ben ik vooral op zoek naar een gunstiger verbruik zonder vermogensverlies of verlies van de respons. standaard wordt er zowiezo al 98 getankt omdat de wagen duidelijk soepeler rijdt… nu wordt er absoluut niet de optimale winst behaald met het standaard motor management.

chippen/tunen jullie deze wagen wel of niet? en bij welke volvo in de lijst zou ik dan kunnen vergelijken? want volvo heeft het blok in meerdere wagens gestopt en volgens mij is o.a. de 2.3 uit de 850R hetzelfde blok…

dan nog een opmerking op de site. volgens mij is er nooit een 850 awd gemaakt. deze staat wel op de site, terwijl awd pas leverbaar was vanaf de visuele en naams upgrade naar V70.

dit is nou welkome reclame op autoblog :-D
Je kunt de motor natuurlijk optimaliseren, maar zijn al de andere componenten daar wel geschikt voor? 35% meer koppel op een versnellingsbak/aandrijfassen/etc. zou wel eens heel vervelend uit kunnen pakken!
0_0 toen ikbegon te typen stond er nog niks :o wat een animo!
A: Welke auto’s komen in aanmerking voor chiptuning?

Z: In principe allemaal…..


Staat jouw motor niet in het standaardlijstje op de site van Ziptuning, bel ze dan gewoon even.
maar dat kost me minuten ;-) is idd wel een goed id Dennis :-P
A:…en hoe zit dat dan met de gechipte mercedes 220CDIs & 270CDIs die regelmatig uitgebrand langs de duitse autobaan staan omdat de toch al dunne zuigerwand de langdurige volgas situatie na het chippen net niet helemaal aankon…gedeeltelijke versmelt en motorolie naar buiten gooit wat dan met name bij de 220CDIs ontbrand omdat die olie over het uitlaat spruitstuk naar buiten wordt gegooid?

Z:?

greetingz,
@Alwood:

Voor Volvo tuning kun je echt het beste naar Rica gaan.
Vadertje staat laat er z’n KLPD auto’s aanpassen :)

http://www.rica.nl/index.php?phmu=21&pctt=14
Chiptuning is idd best wel leuk…
Voor de zomer m’n golfje 5 1.9tdi (90pk – 210 Nm) laten chippen…hopla 157pk – 320Nm :D
Porsche 993 Turbo zou met zo’n chipbeurtje van 500 euro ineens van 408pk/540Nm naar 500/650 gaan. Ik vraag me af of dit nu wel helemaal klopt, want wat doen die Duitse tuners (waar ik best een hoge pet van op heb) dan allemaal moeilijk? Kost ook veel meer bij hun.
Wow! Mijn Golf IV Highline 1.8 Turbo schiet van 150 naar 200 pk! Mozes Kriebel!
Hoe kom ik in aanmerking voor deze fantastische actie? :)
De auto van me moeder ff laten chippen, 1.4 16V Clio II. ;)
Toyota Carina 3 GTSI…….?
Hmm ik denk niet dat dat met mijn VW fox 1.2 55 pk gaat lukken… staat iig niet op de site, misschien toch maar even belletje plegen.
Ik ben wel blij dat jullie niet de eerste de beste chiptuner hebben gevraagd. Dit scheelt al een stuk. Toch vraag ik me het volgende af: Worden alle auto’s op de bank gezet of zijn dat alleen de eerste test auto’s? Zo ja dan is het nog niet optimaal. Eelke motor is anders, ook die van 2 golf 4’s met een 1.8T met 150pk bijvoorbeeld.

Buiten dat lijkt het me best grappig om te winnen. Ik rij op carburateurs dus dat wordt een stand alone management setje op een reverseflow kop. Als ze dat net zo goed af kunnen stellen als ik mijn carb’s op het moment heb afgesteld vind ik het knap, maar dat lukt ze waarschijnlijk niet….
Buiten dat is het nog steeds sumiere info. Over een kleine anderhalve week schrijf ik weer een “Technical” over chiptuning (niet aanstaande zondag, maar de zondag erop), waarin er veel meer uit de doeken wordt gedaan over het onderwerp, maar ook zaken eromheen zoals injectoren en de brandstofpomp en brandstofdruk….
@ O.D. dit klopt best wel aangezien deze porsche een turbo is en ze waarschijnlijk gewoon de turbodruk een beetje opschroeven, mijn auto gaat namenlijk maar van 250pk 300nm naar 260pk 320nm dit omdat er geen turbo op zit.
Zozo voor E60 BMW 530d een vermogensstijging van 43 pk niet verkeerd, maar slijt zo’n auto niet harder dan normaal? En dan niet binnen de garantie periode, maar daar buiten, dus na 10 jaar ofzo. En als de auto niet slijt, wat zijn de nadelen dan van chiptuning?
Leuk artikel en leuke site!

Brengt me aan het denken……180 naar 210 pk.
Bij de vraag waarom de automerken hun auto’s zelf niet al optimaal getuned afleveren…

Een auto is inderdaad een massaproduct, maar is het niet tevens zo dat de lat daarbij met een vrij ruime veiligheidsmarge behoorlijk hoog gelegd wordt, zodat de auto onder de meest extreme situaties blijft functioneren?

Natuurlijk leuk dat een auto ook in Siberië of in de woestijn top blijft lopen, maar dat zijn omstandigheden die we hier in Nederland niet tegen zullen komen. Onder Nederlandse omstandigheden kun je een auto best ietsje meer op zijn tenen laten lopen, of zie ik dat verkeerd?
@ Dennis: Dat klopt, en een belangrijke factor die je nog vergeet is dat we best redelijke benzine hebben hier. Benzine kan erg goed zijn zoals in Polen (120Ron), gemiddeld zoals in NL (rond de 97Ron), of gewoon slecht zoals in een gemiddeld afrikaans of aziatisch land (rond de 80Ron). Maar elke auto die uitgebracht wordt door een fabrikant is een massaproduct, dus de betreffende auto moet er wel mee om kunnen gaan als dat nodig mocht zijn….
Merk Audi
Model Q7 6.0 V12 TDI 500 pk
Vermogen 500 pk –> 580 pk
Koppel 1000 Nm –> 1125 Nm

slik!
Kan iemand ook uitleggen waarom ze helden worden genoemd? Dat ontgaat me enigszins.
@JLJ: Nou niet zo flauw doen… Zij zijn de mannen die onze auto’s meer power geven. Wie wil dat nou niet? Als je hele goede dingen doet, ben je voor mij een held. ;)
erg leuk verhaal heren.
zou wel eens benieuwd zijn hoeveel procent van de lease auto`s er nu daadwerkelijk gechipt is.
Damn, ik ben een held. heb het altijd al geweten! :D
@KS. Ik vraag me ook af: “Worden alle auto’s op de bank gezet of zijn dat alleen de eerste test auto’s? ”
Indien niet, is het toch moeilijk om van een “optimering” te spreken, zeker als we weten dat een Golf GTI standaard ergens tss de 195 en 218pk kan geven…
Daarom ook. En dat is wat een hoop mensen dan ook vaak niet weten. het vermogen kan nog steeds hoger of lager zijn als dat ze opgeven. En meestal is het lager helaas. Het zal niet heel veel uiteen lopen, maar het scheelt altijd wel wat. het mooiste zou 1 auto inleren zijn. daarvan de info opslaan, en die de volgende keer als base gebruiken en finetunen voor de nieuwe auto. Maar in heel veel gevallen gebeurt dat niet. Officieel is chiptuning niet eens tuning namelijk. het is niks anders dan het afstellen van je ontsteking en mengsel, en in geval van een turbo, de turbodruk verhogen. daarom halen TD’s en turbomotoren motoren die op benzine lopen ook meer vermogen naar chiptuning. En gewone benzinemotoren en diesels zonder turbo niet. Maar in feite is dit al bestaand vermogen wat er al in zit maar wat er niet uitgehaald wordt. je maakt dus geen extra vermogen, maar je haald het terug. Daarom is het dus gewoon afstelwerk en geen echte tuning….
Als we van de fotootjes beneden op deze pagina
http://www.ziptuning.nl/chiptuning-rijervaringen
kunnen afgaan, dan is het antwoord nee. Dan toch een tuner zoeken die wel iedere auto individueel afstemt op de vermogensbank. http://www.Kempower.be doet dat, weet verder wel niet of ze hun werk goed doen…
bij het checken van een aantal specs op hun site valt me al snel op dat die gasten er met hun pet achter gooien

check dit maar es:
——————————————————–
Merk Bmw
Model 525d E60 163 pk

Bijzonderheden De Corporate edition is speciaal voor de Nederlandse markt afgeleverd met 163pk en 400nm.
Standaard Chiptuning
Vermogen kW kW
163 pk 195 pk
Koppel 400 Nm 500 Nm
Topsnelheid 200 km/h 210 km/h
———————————————————-
Merk Bmw
Model 525d E60 177 pk

Bijzonderheden
Standaard Chiptuning
Vermogen 130 kW 150 kW
177 pk 214 pk
Koppel 400 Nm 452 Nm
Topsnelheid 230 km/h 240 km/h
——————————————————-

verdere uitlege overbodig, me dunkt
Klassiekerrally
@ Kevski Style: chiptunen zoals de heren van Ziptuning ’t doen, is in de waarste zin van ’t woord wel tunen. Tunen is namelijk afstemmen en dat is precies wat ze doen.

Dat artikel wat je gaat schrijven, kunnen wij dat ook ergens lezen? Ik ben wel geïnteresseerd (hoewel mijn Morris uit 1968 er niet van kan profiteren).
smaakversterker
Chiptuning is niet echt aan te raden als je je wagen langere tijd wilt houden,
de research van een motor gebeurt echt heel nauw, waardoor er heel nauwe toleranties zijn en de meeste onderdelen berekend worden tot een bepaald vermogen. De motoren vroeger hadden een veel groter tolerantie waardoor er veel ruimte was om betrouwbaar meer vermogenswinst te behalen. Ook al halen ze nu meer pk met meer chiptuningde rest van het aandrijfgeheel kan niet mee. Dus op termijn is het wel slecht.
Gisteren mijn peugeot 407 2.0Hdi 136pk laten chippen. Op de testbank bleek hij in werkelijkheid tussen de 125 en 131pk te zitten. Nu heeft hij tussen de 163pk en 180pk. Koppel is nu 380nm. Maar ik merk niet zo heel veel van het verschil. De auto voelt veel lichter aan bij vertrekken, dat wel. En hij zal ook een heel stuk rapper weg zijn dan vroeger, maar ik merk het niet echt. Waarschijnlijk owv het comfort van de wagen. Of misschien omdat alles went, ook pk’s. Mijn vorige auto had er 260, misschien daarom.
en voor degene die toch de verdere uitleg wensen, hier komt hij:

– een 163pk en 177pk zijn identiek, alleen is het motormanagement waar zij aansleutelen licht gewijzigd… dat beide na tuning totaal andere specs hebben is dus dikke bullshit
– een 166pk doet meer dan 200 per uur standaard hoor, er zomaar even 10 bijdoen bij beide wagens is echt wel met de pet gooien
– de 166 haalt 500Nm en de 177 maar 452Nm, al hun chiptuning even goed is als hun specs op de site dan bedank ik voor hun diensten
– 2 identieke motoren, de ene tot 195, de andere tot 214, wat een onzin
– 2 identieke motoren, de ene 210km/h, de andere 240km/h, nog meer onzin

ik heb mijn 525d laten chiptunen bij CTH in België en hij werd voor en na op de testbank gezet… geen nattevingerwerk dus
hij werd me verkocht als 163 maar had er 177 (gebeurt volgens hen vaker), na de tuning had hij er 216 en een koppel van rond de 480 (precieze cijfers is me ontgaan)
na een software-update om een en ander probleem op te lossen had hij er plots nog 163 (wat een ramp), opnieuw getuned naar zelfde specs als vorige keer

als je’t mij vraagt leg ik m’n eieren liever bij CTH in de schaal dan bij Ziptuning, toch als ze met dergelijk cijfermateriaal aan komen draven (en ze volgens een vorige reactie blijkbaar niet eens een testbank hebben)
iemand zei ‘gelukkig heb je niet de eerste de beste chiptuner gevraagd’, graag verduidelijking :p
De gemiddelde plek waar een rollerbank staat wordt het gedaan: Speedcentre, Rica, enz. Maar ik denk dat het bij Ziptuning ook wel zal gaan, maar dat je dan op een hogere prijs uit komt. Die voors en tegen moet je als individu afwegen tegen elkaar en kijken wat er zwaarder weegt. In de meeste gevallen is de portomonee. Ook ik maak me daar wel een schuldig aan, al is dat lang niet zo vaak als de gemiddelde Nederlander….
@mister T.: Vreemd hoor, want de vermogenstoename die je beschrijft zou je heel duidelijk moeten merken, lijkt me…
@Mister T

je zou die winst echt wel moeten voelen… ik heb zelf een BMW 5-serie van anderhalf jaar oud die minstens even comfortabel is als een 407 en het verschil voel je immens
acceleratie vanuit stilstand tot aan de maximum snelheid, hernemingen bij lage toerentallen, scheelt allemaal dag en nacht
op de autobahn heb ik net geen 260 op de teller gezet, m’n GPS (die toch redelijk nauwkeurig is) gaf 243 echte kilometers per uur aan
@Klassiekerrally: Uh ja, dat is ergens te lezen. Het is vrij toegangelijke tekst op inet. Je morris heeft er niet veel aan, maar aan die behoefte heb ik al voorzien. Ik schrijf namelijk 2 wekelijks in mijn weekend een stukje over schillende vormen van techniek van een auto. Dat is ook wel wat uitgebreider als wat hier staat . Maar om chiptuning uit te leggen, moet je eerst de basis kennen, daarom staat er uitleg over carburateurs en mechanische ontsteking. Ik schrijf het voor een bedrijf wat mij sponsort op het forum. De stukjes heten Technical, wat dan gevolgd wordt door het daadwerkelijke onderwerp.

http://www.4yourcar.nl/forum/viewforum.php?f=8

Er zijn nu op dit moment 16 onderwerpen en elke 2 weken komt er eentje bij. Over 2 weken dus chiptuning, en 2 weken daarna gaat alles over het afstellen van carburateur, ontsteking en de ECU, samen met de nodige verbeteringen die je met hand kunt doen en extra tips. Daarna staat nog geen onderwerp geplanned. Feedback is natuurlijk altijd welkom, maar dan wel het liefste daar, omdat ik dan een centrale plek kan houden.

En wat betreft die morris: Het blok is van jou en mij in de basis hetzelfde, dus als je vragen hebt mail dan gewoon even….
@ smaakversterker: Dat hangt er maar net vanaf met welke toleranties het gemaakt wordt. In de meeste gevallen is er wel degelijke overcapaciteit meegenomen, omdat er anders vervelende garantieclaims kunnen ontstaat. Er zijn altijd blokken waar die tolerantiegrens te klein is maar dat gebeurt in de regelmaat niet vaak. Wat je nog wel eens wil zien is dat de materiaalspec van zuigers bij verschillende TDi versies anders is, maar ook daar blijft de tolerantie gelden. Mensen moeten nu eenmaal tegen zichzelf beschermt worden en daar is dat stukje overkwaliteit nu eenmaal voor nodig.

@Mister T: Normaal moet het wel te merken zijn inderdaad, maar ik vermoed dat het onderstel de boosdoener is. Acceleratie voel je namelijk nog het meeste in je kont (eigenlijk alles met autorijden), Op het moment dat iets hader gaat en het is comfortabel dan heb je het niet door. hard rijden in een maybach geeft vast en zeker ook niet hetzelfde gevoel als hard rijden in mijn eigen autootje….
En een chiptuning voor mijn kruimeldief?! Vind hem nogal underpowered namelijk……….

Chiptunen heeft me nooit geinteresseerd, ga ik toch maar eens een keer doen!…………….En het zou me al helemaal interesseren als ik er 1 via dit blog zou krijgen! hint, hint………..ik herhaal HINT! HINT! ;)
@ Kevski

>> Acceleratie voel je namelijk nog het meeste in je kont

dacht het niet, tenzij je wagen vertikaal omhoog gaat ipv vooruit… zijn nu eenmaal de wetten van de fysica, misschien eens Newton opnieuw lezen

acceleratie voel je ‘enkel en alleen’ in je RUG
Ik ben benieuwd of mijn auto nog te optimi.. optima.., te verbeteren valt. 192pk uit een 1,8l zonder turbo is al behoorlijk aan de grens. Wellicht dat de koppelkromme wat rechter getrokken kan worden. Ik ga eens zoeken naar een goed adresje.
Gut…je zou er nog op af kunnen studeren als ik die wijze verhalen lees… wow… Ik heb een major in chiptuning. Klinkt wel heel dik! ;-)
@Lotte: Je hebt gelijk. Ik heb zo’n major in chic-tuning. Da’s echt heel dik…;)
ik vind over het algemeneen de winst die je met chiptuning haalt erg tegenvallen… om een voorbeeld te geven van die van mij:

Merk Bmw
Model 523i E39

van 170PK naar 185PK
koppel van 245 Nm naar 270Nm
topsnelheid van 227 naar 233 km/h
en dat voor 400 euro

bedoel, net alsof je die 6 km/h merkt
@Josje

dat je een injectie benzinemotor niet erg kan tunen is algemeen geweten

hoop dat je laatste zin een grapje is, anders heb je het concept autorijden en chiptuning niet echt begrepen
@JLJ…

Laat me raden! Jij hebt een Toyota Celica 1.8 sport!?
@mvagusta
Nee, ik heb een gezinnetje dus de Corolla.
=> Dennis: lol!
Hmmmm van 231Pk naar 248pk en 300 NM naar 325 NM koppel…

Koppel is het belangrijkste voor een flinke accelareatie, hoeveel zou dit schelen van 0 nar 100?
Nu gaat het in 5.9 seconden na de tuning in 5.8 seconden???
Ik heb even bij de M5 gekeken en er klopt er geen reet van!
Jezus…
BMW 335i van 306Pk 400NM naar 370Pk 510NM en 300km/h!!!!
@ CSL

duidelijk nattevingerwerk
Dit is een beetje het verhaal van “wij van wc eend adviseren wc eend”.
Natuurlijk gaat een tuner wiens enige vorm van inkomsten motortunign is, niet zeggen dat tuning slecht is voor de motor. En natuurlijk gaan ze zeggen dat zij de enige zijn die het goed doen.
Beetje overbodig artikel, laat een onafhankelijk ingenieur aan het woord en ik durf wedden dat die het tegenovergestelde zegt.
Er staat een fout in!
Je verliest wel je garantie bij de garage als je je nieuwe auto chipt!
Weet ik heel zeker en je kan wel zien of hij gechipt is. (met co test)
Als je het door de garage zelf laat doen NIET!
Ik heb mijn SLK ook laten chiptunen en heb hier nog dagelijks profijt van. Mijn Slk is van 360PK en 510nm naar 374PK en 535nm gegaan, ook de topsnelheid is toegenomen, die is van 250 naar 280 gegaan. Dit heb ik laten doen door Chiptuning Experience NL. Dit is ook niet het eerste de beste chiptunings bedrijfje. meer info op: http://www.chiptuningexperience.nl
v8x, ik voel me geroepen. Hmm, ok ik werk niet bij automotive XX of YY.
Ik kom niet aan mijn motor. Overlaatst zelfs mijn K&N eraf gegooid.
Als je auto speelgoed is, chiptune er maar op los. Maar is je auto én speelgoed én een transportmiddel die elke dag moet werken, zoals het voor de meeste van ons is, dan zou ik zeggen: laat alles mooi standaard. Eigenlijk is het simpel: chiptunen IS een extra risico. Tuners zeggen graag dat die niet zo erg is, het is natuurlijk de klant die met de peren zit. En meestal gaat het wel degelijk goed. Gaat het slecht, dan zal niemand in de autobranche daar té hard over kraaien, want daar wordt niemand beter van. De duitse autobladen hebben af en toe wel een reportage over “de peren”.
Wil je toch een chiptuning, vraag je dealer of je er eentje “mag” hebben met behoud van garantie, koop een evt een extra garantie en informeer je verzekering. Maar dan had je eigenlijk beter een modelletje sterker op de prijslijst kunnen kopen. Of een BMW. Wat dus mijn gratis advies is. Niet tevreden, geld terug ;-)

Dit is mijn gratis
@Gratis: Je weet wat ze zeggen: If you pay peanuts, you get monkeys.
LOL
(en sorry voor mijn slordige post, me monkey, me shame)
@ Onehp

je wagen chiptunen houdt inderdaad een risico in gezien hoe groot ook de marges zijn die de fabrikant in acht heeft genomen je motor toch sneller aftakelt

heb je een leasebakkie dan tune je er maar op los, verkoop je je wagen meestal na een paar jaar zie ik ook geen probleem…
als je uiteraard je wagen wil oprijden en je vindt je portemonnee minstens even belangrijk als je pk’s dan mag je even twijfelen

een gechipte jarenlang plankgas over de autobahn sleuren betekent vast en zeker een vergroot risico op ‘gebakken peren’

in elk geval, als je je wagen niet te lang wil houden zijn de extra pk’s een aanrader
dat het geen risico inhoudt is boerenbedrog… hoewel dat geen reden mag zijn om het niet te doen

je kan een wagen ook sneller stukrijden door’m bij elke gelegenheid op z’n staart te trappen maar dat is een keuze die je voor jezelf moet maken, zoals dat ook het geval is met chiptunen

ieder zijn meug
Chiptunen is gewoon wel een goede optie! Een vriend van mij heeft zijn Clio 1,5dci laten chippen van 82pk naar 110pk! En dat voor maar 499,- is toch echt wel de moeite waard! Zeker als je bedenkt dat hij voorheen op de snelweg met een constante snelheid 1-24 reed, en nu 1-30!!!
Voorheen trok hij alleen redelijk op een bepaald toerental, maar nu is dat vermogen over een veel bredere band paraat!
Mijn volgende auto(of deze als het gaat lukken) ga ik ook zeker laten chippen!
Sorry mvagusta, maar 1 op 30 met 110 pk?? Dat maak je mij niet wijs! Wellicht is de boordcomputer ook gechiptuned!
Sja.. dat overtuigd me om hem te gaan chiptune, mag ik 1 van de 3 kits aub? ^^
Het is toch een vrij simpel verhaal lijkt me. Hoe meer krachten je op je materiaal loslaat hoe harder het slijt (Motor, remmen, banden, etc.). Chiptunen doe je zelden om zuiniger te gaan rijden, dat doe je voornamelijk voor de extra Newton Meters en PK’s.

Overigens rij ik al 4 jaar met een gechipte 1.8 20vt rond en ik heb geen problemen gekend die wijzen op buitensporige slijtage, buiten dat mijn banden 15.000km meegaan en dan op zijn.

Overigens is het bedrijf Ziptuning mij onbekend, dus het zal wel relatief jong zijn. Dat betekent niet dat de kennis er niet is, maar ik vind het nogal ongeloofwaardig dat ze al specificaties van een nieuwe s3 hebben terwijl deze buiten import vanuit Duitsland nog niet verkrijgbaar is in ons kikkerlandje. Laat staan dat er veel op het net te vinden is erover. Zelfs op de site van ABT staat nog geen concrete info over de S3. Dus mijn conclusie is dat de waardes die opgegeven worden niet geheel op feiten gebaseerd zijn, wat mij toch enigszins kritisch stemt. Desalniettemin ben ik eens benieuwd waarop bijvoorbeeld de informatie over de S3 chiptuning gebaseerd is, aangezien de door ziptuning opgegeven vermogenswinst (hopelijk ;) ) wel mogelijk zal zijn.

Interessant onderwerp in ieder geval….

Groeten
@ tweaker, ieder zijn mening, maar ik ben het niet met je eens. Acceleratie voel je met nog veel meer dingen, maar de belangrijskte voor mij blijft je kont. je kan namelijk wel met elke auto hard accelereren maar dat hoef je niet per definitie te voelen. 3G voel je inderdaad wel, maar de meeste auto’s halen de 1G niet eens. Dus dat gevoel is verwaarloosbaar. Daarentegen zegt je gehoor voor een groot deel wat je voelt samen met je kont. Om weer terug te komen op het voorbeeld: Een maybach is een auto gebaseerd op luxe en comfort. Mijn mini is gebaseerd op goedkoop en compact maar toch ruim. dat is bij mij ‘enigsinds’ aangepast waardoor de auto inmiddels spijkerhard is, maar nog wel net toegelaten wordt op de openbare weg. de snelheidsbeleving is in de mini veel groter als dat in een maybach zou zijn, ook al kan die maybach veel harder. De feedback van kont speelt wel degelijk een grote rol bij wat je ervaart. Dat zelfde geld voor je oren trouwens.

je uitspraak over dat het schade kan valt reuze mee. daarvan zijn de vermogensteigingen te klein in dit opzicht. We praten dan ongeveer 20.000 km minder levensduur, wat op de gehele levensduur van de auto natuurlijk peanuts is. de mensen die de auto’s besturen zijn nog altijd de zwakke schakel. Autobahn is trouwens nagenoeg geen schade aan de motor. Optrekken remmen wel, net zoals het gebrek aan goed warmrijden (en nee, dat is niet wanneer je koelvloeistof op temperatuur is) en goed af laten koelen (meeste mensen doen dit uberhaubt niet). Dit staat dus helemaal los van chiptuning….

@ Onehp: Je weegt bij een standaard auto inderdaad af wat je wilt. Wat meer vermogen of wat meer duurzaamheid. Nu zullen in de meeste gevallen de duurzaamheid niet echt achteruit hollen, maar dat is door de kleine marges extra vermogen die erbij komen. Praat je over echte vermogenssteigingen dan zijn andere maatregelen ook genoodzaakt om de boel heel te houden. maar dat is het niveau van chiptuning, uitlaat en inlaat ver voorbij.

Ook ik sta hier niet bevooroordeeld wat te roepen. Ik heb geen eigen bedrijf wat doet in tuningsspullen. Het is gewoon een een gruwelijk uit de hand gelopen hobbie in mijn geval. Maar het blijft aan jezelf of je het wil aannemen wat ik zeg. In geval van een leasebak is vragen wel het handigste om problemen achteraf te voorkomen. In principe komt er niet snel een technisch onderzoek. in geval van grote materiele schade echter wel en dat zelfde geld voor lichamelijk zwaar gewonden of doden. Of dat risico voor jezelf opweegt tegen de kostenbesparing van het niet melden is dus ook weer voor iedereen anders. ik persoon zou het risico niet willen lopen….
@ Kevski

zal vast wel iets anders zijn wat jij in je kont voelt, in elk geval niet de acceleratie van je auto
lees misschien es http://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_first_law en dan praten we misschien nog es verder (let vooral op het begrip ‘richting’)

je spreekt jezelf nogal tegen, eerst geen schade, dan plots 20000km minder
ik heb nooit beweerd dat chiptuning de levensduur van je wagen halveert zoals jij insinueert

geringe vermogensverschillen? proest! als je ff 1/3 meer vermogen krijgt is dat nogal relevant

20000 km minder is peanuts, 1/3 extra vermogen een klein verschil, ik volg je niet meer hoor, wat die 1G en 3G betreft ga je ook zwaar uit de ‘bocht’
en wat is een steiging?
@ Euphoric

net m’n mening
ze hebben al cijfers voor de 335i
check ze maar es, ’t zij mooie ronde getallen, verzonnen op een zonnige dag dus
@ Euphoric

Je vermoeden is bevestigd, de dns gegevens doen vermoeden dat de firma in 2003 is opgericht… van jarenlange ervaring dus geen sprake
vermoedelijk een start-up die een van de ops van deze site persoonlijk kent en wel een boost kon gebruiken

sorry als dit beledigend overkomt jegens ziptuning maar ik kan je meegeven dat ik dit enkel heb opgezocht na op hun site gemerkt te hebben dat de cijfers die ze aangeven gewoon gegokt zijn en dan gaat een mens al snel twijfelen aan de professionaliteit van zo’n bedrijf
@ tweaker: voor mij is 1/3 inderdaad peanuts. zeker op een turbo motor. NA motoren met 50% steiging en turbo pas met een percentage of 100% zijn serieuzere aantallen. Daar ga je merken dat het standaard materiaal te kort komt. ik zit zelf op iets meer dan 100% steiging uit een motortje zonder turbo. dan moet je wel het 1 en ander aanpassen om de boel heel te houden. Bij 1/3 is dat nog niet het geval, dus zijn het geen noemenswaardige steigingen waar met dat soort dingen rekening moet worden gehouden.

En verder ken ik de wetten van newton. Maar theorie en praktijk liggen nogal wat uit elkaar. Ga maar eens racen dan merk je het vanzelf wel. Dan praten we nog wel eens verder. de G krachten in een accelererende auto zijn namelijk te laag om echt verschil te gaan merken. Het is namelijk niet zo dat je je armen ineens niet meer naar voren kan bewegen. Bovendien, je vergeet dat dezelfde 3 wetten van newton ook op de auto spelen. Als je dan ook nog het nodige over de eigenschappen van de auto weet, en je laat daar de 3 wetten van newton op los, dan merk je dat een hoop opgevangen wordt door zowel de vering als bijvoorbeeld de stoel. En je hebt op wiki ook kunnen lezen dat de krachten elkaar tegenwerken en zo neutraliseren, wat op zijn beurt weer betekend dat die krachten voor een gedeelte al zijn opgeheven dor het voorwerp waar je je in bevind. Al helemaal omdat een auto een nagenoeg afgesloten ruimte is. daarbij is acceleratie een gegeven wat normaliter vanuit een rechte lijn gebeurt, dus ik snap je opmerking met uit de bocht niet helemaal. Bovendien, piek in een bocht bij mij is 1,05G, dus ook dat hangt van de auto en de bestuurder af.

Wat betreft die 20.000Km. Das in dit geval een benadering. En dan hebben we het erover dat je slecht warmrijdt en slecht laat afkoelen. belasting is dan hoger dus de slijtage ook. Daarentegen kan je met een warme motor geen extra slijtage krijgen tenzij je meer toeren draait dan goed is voor de motor. Maar ook dan is het terug te halen op de persoon die het doet, niet het materiaal of hetgene wat je eraan verandert hebt.

Al met al lees ik dus alleen maar loze argumenten zonder een goede onderbouwing. het enige wat mij rest te zeggen is het volgende: Zorg eerst eens dat je ervaring krijgt met hetgene waar je over praat voordat je iets zegt. Internet is een mooi medium, maar verkeerde info heeft niemand wat aan….
Zeggen we het zo: het gaat om de menselijke factor. Als je chiptuned en de veiligheidsmarges op je motor vermindert, dan moet je weten waar je mee bezig bent. Warmrijden, (turbo) laten afkoelen, goed onderhoud, goede brandstof, etc. Ook zal je sneller moeten zijn in het ontdekken dat er iets mis is met je motor, of de de kans is dat de schade veel erger uitdraait als je extra vermogen op een defecte motor loslaat.

De vraag is dan: weet de gemiddelde mens die zijn auto laat tunen echt zoveel meer over deze aspecten? Is een motor, of zelfs een auto, niet voor de meeste mensen een “black box” waarvan men eigenlijk geen fluit verstand van heeft over de werking? (in praktijk!)??

Ok, de veiligheidsmarges zijn vast wel vaker groter dan 1/3, maar aan de andere kant zijn er genoeg mensen die het hun lukt een standaard auto helemaal kapot te rijden op no time…

Vaak gehoord is dat een “normale rijstijl” geen extra risico loopt met een chiptuning. Wat zou dat mogen wezen, “normale rijstijl”??? Rijdt je echt normaal, zoals de meeste mensen dus, heb je echt geen chip nodig me dunkt…

Persoonlijk vind ik het leuker op de grenzen van een auto te verkennen, dan die grens (electronisch) verder te leggen, maar dan wel moeten oppassen dat ik “normaal” rijdt of ik kan de boel laten ontploffen…

Misschien is een leuke stelregel hetvolgende: als iemand niet bereidwillig is om ook mechanisch dingen aan de motor te veranderen/modifiëren/optimaliseren, dan is het misschien ook beter ook electronische veranderingen achterwege te laten. Wanten in wezen is het eigenlijk hetzelfde soort risico.

(Niet tevreden, geld terug ;-))
Kan ik alleen maar volmondig ja op antwoorden. daarom schrijf ik ook die technische stukjes in eerste instantie. Om degene in kwestie te laten zien wat er mogelijk is en tegelijkertijd ze uit te leggen wat het doet. Op die manier is het niet alleen voor die mensen handig, maar voor iedereen die zich bezigheid met tuning. des te grotere de interesse is, des te meer er wordt nagedacht. des te meer er wordt nagedacht, des te betere aanpassingen worden er gedaan. des te betere aanpassingen er worden gedaan, des te meer mensen er interesse voor de tchniek gaan krijgen. En zo is het cirkeltje weer rond.

Ohja, en normale rijstijl is er niet. Wat er met een normale rijstijl bedoeld wordt is een bewuste rijstijl, waarvan er in de practijk maar erg weinig mensen zijn.Laten we hier anders eens een pol houden: Hoeveel van de mensen rijden echt de motor eerst goed warm? dan bedoel ik dus zoals al eerder gezegt niet de koelvloeistoftemperatuur, maar de olietemp. Die is ongeveer warm na 15 tot 20 minuten. dat betekent ook dat je een auto de tijd moet geven om zichzelf weer rustig af te laten koelen: zodra je bijna bij de eindbestemming bent doe je hetzelfde als met opwarmen. Toeren minderen en af laten koelen die handel. Hoeveel mensen kunnen dat zeggen van iedereen heen.

Ik denk dat ik 1 van de weinigen ben. En daarbij moet ik zeggen dat ik hulp krijg van een hulpmiddel. Bij mij zit er een turbotimer in die de motor door laat draaien ook al is de sleutel uit het contact. deze kijkt naar de olietemp en pas wanneer deze voldoende gekoeld is gaat de motor uit. Warmrijden doe ik overigens wel uit mezelf….
Marcel Kaptijn
@Kevski: interessante stukjes, maar vol grammaticale fouten en daardoor bijzonder storend. Dus na je technische opleiding nu even een cursus Nederlands alsjeblieft.
Over welke stukjes hebben we het nu? De bovenstaande of de de stukjes die staan op de link die ik doorgaf. Bovenstaande zullen ze ongewtijfeld instaan, maar dat komt ten eerste door de snelheid weermee ik tik, ten 2de doordat ik het ook niet nakijk en ten derde inderdaad omdat ik grammaticaal zeker geen ster ben. Maar voor zover ik weet staan ze in geschreven stukjes waarnaar ik verwijs op de link niet in. Zo wel dan hoor ik het graag, zodat ik het aan kan passen….
Tjeetje mina zeg er word weer iets gratis…. !!!!! weggeven. Niet dat ik naar de 200pk wil gaan maar ik vind dit altijd zo heerlijk typisch Nederlands…
Marcel Kaptijn
@ Kevski: ik heb het inderdaad over de stukjes hierboven. Als je mensen wilt informeren of overtuigen, is vorm bijna even belangrijk als inhoud. Zoals zoveel in het leven. Als het kan dus even je stukjes nalezen voordat je ze opstuurt. Dank je.
Interessant stukkie. Je moet niet vergeten dat sommige modellen gewoon aan een max zitten. Multitronics kunnen niet oneindig veel koppel aan, de Golf V GT heeft een in e 170pk uitmonstering een af fabriek begrensd koppel van 240nm. Meer kan de bak niet aan. Vraag me af of tuning dan wel veilig is. Tuurlijk, eea is vast wel in te regelen, maar toch.

Vandaag in een Passat TDI 100 @ 130 gereden. Trekt onderin
Nee dan is het niet meer veilig. tenminste, het is niet verantwoord meer om dan te iets aan de motor te veranderen zonder eerst de versnellingsbak te verbeteren….
@Kevski

praatjes voor de vaak
@ Tweaker schreef:na op hun site gemerkt te hebben dat de cijfers die ze aangeven gewoon gegokt zijn en dan gaat een mens al snel twijfelen aan de professionaliteit van zo’n bedrijf. duidelijk nattevingerwerk

Ik ben zeer geintereseerd in jouw gave. Jij kan zien aan de hand van cijfertjes op een website of deze gegokt zijn of niet. Sorry Tweater jouw uitspraken noem ik nou nattevingerwerk.

Toevallig weet ik ook dat deze jongens 9 jaar geleden onder een andere bedrijfsnaam werkten. Namelijk dat zij meerdere auto`s voor mij getuned hebben in hun jaren dat zij bestaan. En dan heb ik het over racewagens nog wel. Zij hebben meer kennis in huis dan even een leasebakkie kietelen. Wat voor Ziptuning routine werk is. Zij hebben bij al mijn racewagens echt het uiterste eruit kunnen halen op softwarematig gebied.
En vergeet de Parijs-Dakar trucks niet die ze getuned hebben!!
@ tweaker: Waar heb je het over????
Overigens: Voor de mensen die wat meer over chiptuning willen weten zal aanstaand weekend (waarschijnlijk zondag middag een uurtje of 4) weer een nieuw stukje op i-net staan over dit onderwerp. De link is hierboven wel ergens te vinden….
Voor de mensen die het nog willen lezen heb ik het volgende in elkaar gebrouwen. Het is een dagje langer wachten geworden maar het nieuwe stukje is klaar:

Chiptuning en toebehoren:
[url]http://www.4yourcar.nl/forum/viewtopic.php?t=61[/url]

Dit keer dus over de ECu en alles wat daarbij hoord….
@Frankey

er wordt toch niet beweerd dat Ziptuning niet kan chippen, maar er staan overduidelijk prestatietoenames op de site die of niet van hen afkomstig zijn of idd gewoon verzonnen zijn (misschien op basis van ervaring goed benaderd dat is natuurlijk mogelijk).

Tevens is het uiteindelijk software waar we over praten en die is ook te kopiëren van andere bedrijven bijvoorbeeld. CHiptuning kan daarom heel eenvoudig zijn, tuurlijk is het een ander verhaal als je daadwerkelijk met een auto vanuit de basis gaat testen (zeg maar zelf de software gaat aanpassen ipv inlezen).

Nogmaals verwijs ik gewoon even naar het voorbeeld (en er zijn er daarna meerdere vermeld o.a. 335i) van cijfers van de audi S3. Deze cijfers zijn dus echt gewoon verzonnen want deze staan er al een hele tijd op en dat terwijl de S3 buiten persauto’s nog niet in Nl leverbaar is en ook pas net de weg naar de consument aan het vinden is in Duitsland. Bovendien zijn de genoemde cijfers 265 pk naar 317 pk en 250kmh naar 280 kmh gewoon ongeloofwaardig. Ik denk niet dat ze met alleen aanpassing van de software dat klaarspelen zonder de auto ook maar 1 seconde te hebben gezien.

Dat de jongens van Ziptuning kunnen chippen wordt toch niet in twijfel getrokken, maar de meeste software voor de op de site genoemde auto’s zullen niet door zelftests zijn ontwikkeld. Daar heb je dan over het algemeen ook merkspecifieke tuners voor (bijv. Rica die bekend staan voor hun kennis van Volvo tuning).

Alles wat ik hiermee wil verduidelijken is gewoon dat veel mensen toch wel stilstaan bij het wel of niet chippen van hun bolide en dat je bij die overweging toch ook rondkijkt naar het aanbod van chiptuners en de genoemde prestaties.

Persoonlijk vind ik het geloofwaardiger overkomen als je bij een nieuwe auto waarvan je de prestatietoename niet weet, eerder vermeld dat het nog niet in je aanbod zit dan gewoon cijfertjes neerzet zonder argumentatie en daarna op de rollenbanktest met een verhaal moet aankomen als je de pk’s niet haalt die je op je site weergeeft. Daar kijkt een klein beetje autokenner over het algemeen dan toch vantvoren wel doorheen en zal voor een geloofwaardiger alternatief kiezen…. Althans zo denk ik erover bij de overweging om aanpassingen aan mijn auto te doen.
@ Kevski

Je teksten zijn in ieder geval interessant en leerzaam, waarvoor dank!
@Euphoric

Inderdaad, ik kan me bijna volledig vinden in je pleidooi.
Alleen zou ik er nog aan toevoegen dat het zomaar gokken van specs uiterst amateuristisch en infantiel is en ze in geen geval mijn wagen moeten aanraken.

Een ondernemer die het goed meent met zijn klanten houdt zich niet bezig met zo’n praktijken… als je niet wil te maken hebben met oplichters blijf je vooral best uit de buurt van zaken als chiptuning.
@ tweaker: Die laatste zin slaat nu weer eens voor de verandering alle planken mis. Je geeft hiermee aan dat alle chiptuners oplichters zijn. geloof je dat echt zelf? De uitdrukking pay peanuts, get monkeys is vaak wel van toepassing in dit geval. maar er zijn er genoeg die wel verstand van zaken hebben. in principe heeft elke chiptuner dat wel (paar uitzonderingen daargelaten), maar het zijn ook bedrijven. Je kan er dan voor kiezen om alleen maar te chippen met een rollerbank wat veel tijd kost en relatief weinig oplevert, maarje kan er ook voor kiezen een herschreven programma in de Eprom te laden. Dat gaat binnen een half uurtje en is snel verdient. de gemiddelde persoon die chiptuning wil merkt toch het verschil niet. Het is natuurlijk verre van ideaal, maar wel de waarheid. maar dan nog betekent het niet dat elk bedrijf dat doet. je bewering dat chiptuning oplichting is blijft dus gelul….
@ euphoric: Thanx!
@Kevski

Dat is niet wat ik bedoelde… ik heb nergens beweerd dat chiptuners oplichters zijn.
Ik heb dat vermoeden wel van firma’s die cijfers als vermogen- en koppelstijgingen nav chiptuning uit hun duim zuigen zoal Ziptuning.
Het is even geloofwaardig als die reclames op tv waar ze beweren dat je minstens 20 kilo kan vermageren op 3 weken tijd en dan als voorbeeld fotomodellen en bodybuilders gaan gebruiken.

Verder misschien eens je eigen post herlezen, je bewering over de 2 alternatieven ‘slaat ook alle planken mis’ (is dat een zuid afrikaanse uitdrukking ofzo? in elk geval geen nederlands). Je spellingsfouten zijn ook niet erg bevorderlijk voor jouw geloofwaardigheid
@ tweaker: Knap als jij iemand minderwaardig vind omdat ik last heb van dyslectie 9 (al is het een lichte vorm. De uitdrukking die ik noemde is overigens echt Nederlands. Dat je er nooit van gehoord hebt zou kunnen.

En wat betreft hetgene wat je niet gezegt zou hebben:

als je niet wil te maken hebben met oplichters blijf je vooral best uit de buurt van zaken als chiptuning. (over spelling gesproken)

Letterlijk gecopieerd uit je voorgaande bericht, dus lijkt me duidelijk genoeg….
@Kevski

Vervang in die zin chiptuning door Ziptuning en je hebt wat ik bedoelde. Misverstand rust dus op die tikfout.

Ik heb het niet over dyslectie maar over DT fouten. Die maakt iemand die dyslectisch is niet.
of berusten, whatever
ik had me verkeerd uitgedrukt, waarvoor m’n excuses…. ik blijf in elk geval bij m’n standpunt
In geval van Ziptuning moet ik je deels gelijk geven. Wat op de site site wat betreft de cijfers, zal in minstens de helft van de gevallen niet kloppen. Daarentegen denk ik wel dat ze weten wat ze doen. Ik denk alleen niet dat ze elke auto op een rollerbank gaan gooien omdat dan kosten voor de consument te hoog worden. En ik heb ook geen idee of ze over een eigen bank beschikken, maar volgens mij niet. Het is dus meer een kwestie van niet willen als niet kunnen. Puur terug te voeren op bedrijfskunde en niet op onkunde van de personen zelf.

Simuleren van cijfers is zeker niet ideaal, en personen met ervaring zien daar dwars doorheen. maar als je als leek op de site kijkt geeft het een hele goeie indruk omdat er zoveel gegegevens staan. Dat is voor mij ook 1 van de redenen geweest waarom ik elke 2 weken de stukjes schrijf. Ergens meer vanaf weten kun je alleen maar als je interesse hebt en info tot je wilt nemen. Maar bedrijven beschermen die info. Daarom die stukjes. Zo is er in ieder geval de mogelijkheid er wat over te leren op een toegankelijke manier. of iemand dat doet is aan de persoon zelf….
wat een gelul over die mercedes, 15 pk meer en dan liefst 30 km harder gladiool
@ Tweaker;
Get a life!! Zwaktebod om over de D’s en de T’s te beginnen, en dan 2 opmerkingen later zelf fouten gaan maken,…

@ cc: Zeg dan niets!!!
hoe komt het dat je voor amper 600 euro dezelfde specs hebt als een auto van 10000 euro méér? Dat ziptuning e.a. dat maar eens uitleggen.
Hehe, ik heb meer vertrouwen in iemand met een achtergrond in de racerij en autotuning (Kevski) dan iemand met een computer/ICT achtergrond (tweaker) :D

Over het algemeen werken die combinaties niet. Een monteur heeft vaak amper verstand van internet en een “tweaker” amper verstand van autotechniek. Blij toe dat we van beide soorten mensen op deze planeet hebben :)
Trouwens, ik laat mn W12 ook chippen. En dat wel degelijk om het benzineverbruik ;) Die 24pk meer lig je niet wakker van.
Kevksi geeft goede argumenten en wist waar die over praatte, dat gevoel heb ik bij tweaker niet, net iemand die mee wil praten.
Win je de discussie niet dan ga je natuurlijk over spelling verder he
Even gegoogles op Ziptuning, kom je hier uit. Wat een reacties. Mooie discussie, waarin ik ben overtuigd niet met chiptuning te beginnen. Een nieuwe auto is mij daar te kostbaar voor. Als ik een tweedehandsje had, zou ik er over nadenken.
Shadow_Breaker
Man Man Man,

Die mannen van Zip tuning kennen er niets van:
ter verduidelijking: ze kopen de chips kant en klaar van hun leverancier en idd ze kunnen een paar limieten verleggen (max toerental, en snelheid begrenzing) maar hoe kan je een auto ideaal afstellen ZONDER een testbank te hebben??? dat moet je me eens voordoen.

Trouwens de PK’s die ze beloven zijn niet de wiel PK’s maar de krukas pk’s die ze berekenen volgens de waarde van de chip??? wtf hoe doe je dat? elke wagen is anders ingereden en heeft zijn eigen eigeschappen, hoe kan je dan een standaard chip eropzetten (zeker voor tuners met andere uitlaatsystemen is dit zeer slecht.) daarvoor is al een testbank nodig.

Goede Chiptuners zijn Beek Auto Racing, Power Plus…
Deze hebben een testbank waar je achteraf zelf het vermogens verschil op kan zien.
Heel interessant, en goede reclame ;)
Thanks

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).