Rijtest: Porsche 911 Turbo

Auteur: , 82 Reacties

Tijdens de rijtest vraag ik mij oprecht af of ze niet te ver zijn gegaan. Is dit nog wel verantwoord? Ik was op een hoop voorbereid, maar dit tart elke verbeelding. Dames en heren, de Porsche 911 Turbo.

Van alle auto’s waar ik ooit in gereden heb komt de rijervaring in de 997 911 Turbo het dichtst in de buurt van die van een achtbaan. En dat voor een auto die prima voor alledaags vervoer gebruikt kan worden. Want ook deze 911 Turbo heeft dat Dr. Jekyll & Mr. Hyde gevoel wat de vorige 911 turbo ook had. Alleen dan in de overtreffende trap. En dat heeft met twee dingen te maken; het overdadige en onmipresente vermogen/koppel, en de voorbeeldige wegligging met monsterlijke grip van de vier-wiel-aandrijving.

Porsche 911 Turbo

Dat klinkt als een open deur, maar het is minder simpel dan het lijkt. Om die twee noodzakelijke voorwaarden te scheppen hebben de techneuten in Stuttgart de techniek tot het uiterste verfijnd. De meest bejubelde feature is ongetwijfeld de turbo met variabele geometrie. Porsche heeft deze samen met BorgWarner ontwikkeld, en dit kan beschouwd worden als de eerste toepassing van zo’n turbo in een benzine productieauto van hoge oplage.

Twee van deze turbo’s zitten op een 3,6 liter 6 cylinder blokje geschroefd en leveren in harmonie maar liefst 480 Pk met 680 Nm. Verder zorgen de variocam, dry-sump smering en vele andere andere technische hoogstandjes (zie brochure (PDF)) dat e.e.a. moeiteloos en betrouwbaar en zelfs zuiniger werkt dan ooit. Leuk detail: Voor de basis van deze motor heeft Porsche wederom teruggegrepen naar het M64 blok dat zelfs al in de 964 in luchtgekoelde versie gebruikt werd. Het uitlaatgeluid is ondanks de turbo’s typisch Porsche en schatert er flink op los hoog in de toeren. Desalniettemin klinkt onder de Porsche clientèle de roep om een optionele sportuitlaat, en het schijnt dat men er in Stuttgart gehoor aan gaat geven.

Porsche 911 Turbo in actie

De aandrijflijn is weliswaar 4WD, maar onder normale omstandigheden moet je er op rekenen dat 90 procent van de aandrijving op de achterwielen zit, zoals het hoort bij een echte sportauto. Zodra je het als bestuurder te bont maakt zorgt een electro-magnetische koppeling tussen de voor- en achteras in combinatie met de computers, sensoren, G-meters, ABS en andere voodoo en black-magic (PTM, PSM, PASM, c.s.) ervoor dat het net lijkt alsof je echt kunt rijden.

Het optionele Sport Chrono pakket waar onze Porsche mee is uitgerust zorgt er via het ‘sport’ knopje op het dashboard voor dat het Porsche Stability Management (PSM, de ESP van Porsche) meer ruimte voor glijden en uitbreken laat. Net genoeg om het spannend te maken, maar ongemerkt blijft alles gecontroleerd en binnen de perken. Dat Sport Chrono pakket zorgt tevens voor een stugger onderstel en een assertiever gaspedaal in combinatie met een overdruk op de turbo die voor 60 Nm extra koppel zorgt gedurende 10 seconden als je het gaspedaal vloert. Voor de aspirant Porsche 911 Turbo rijders onder ons; dat Sport Chrono pakket is met zo’n € 2.200,- een absolute must.

Porsche 911 Turbo sport chrono

Deze Porsche is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. En hoewel de auto zo al bangelijk snel is schijnt de tiptronic automaat volgens de specs nog sneller te zijn (0,2 seconder sneller van 0-tot-100). Dat heeft twee voor de hand liggende redenen; de schakelcomputer is gekoppeld aan het management van de variabele turbo’s, waardoor het één op het ander kan anticiperen, en, je kunt bij het optrekken de motor amper bijhouden met de versnellingsbak.

Als je in de eerste versnelling met je ogen knippert (letterlijk, één keer knipperen) zit de motor al in de toerenbegrenzer. Bovendien is het gewoon veiliger om beide handen op 10-voor-2 aan het stuur te houden als je alle power op het asfalt loslaat. Tiptronic lijkt dus een must, hoewel dat misschien gevoelsmatig afbreuk doet aan het Porsche gevoel. Aan de andere kant, in de 911 Turbo met handbak zal er altijd het knagende gevoel blijven dat de automaat toch sneller is.

Porsche 911 Turbo kont

Excuses voor het obligate technische gebabbel, maar na het rijden was ik toch wel geïnteresseerd geraakt in de techniek die die uitbundige rijervaring mogelijk maakte. De droge lezing is nu ten einde, op naar het smeuïge rijden!

En het rijdt, werkelijk waar, F.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h! Met hoofdletter F. In de sportstand lijkt het een ware kermisattractie, dit moet dan ook de eerste auto geweest zijn waarin ik wagenziek ben geworden van mijn eigen rijden: Gas. Remmen. Links. Rechts. Enz, enz, enz. Doordat het weer suboptimaal was (7ºC en nat) en de auto uitgerust met zomerbanden brak de achterkant regelmatig uit, maar dankzij de stabiliteitscontrole (PSM) gaf de auto geen krimp en bleef alles zeer controleerbaar. Wegrijden met vier spinnende wielen in de tweede versnelling is ook geen probleem, en zodra de grip komt, dan komt ie ook hard.

Porsche 911 Turbo in actie

De acceleratie in deze auto is zo buitensporig dat ik er geen genoeg van kon krijgen. Door de turbo is de versnelling niet constant maar wordt steeds groter naarmate de turbodruk opbouwt. Pas zo rond de 220 Km/h lijkt de versnelling constant te worden. Maar bij 270 Km/h voel je de motor nog trekken. Die turbodruk is zichtbaar in een metertje in het display. Als je normaal rijdt is er geen druk, maar bij accelereren zie je in je ooghoek de druk opbouwen en voel je de navenante acceleratie.

Porsche gaat er prat op dat er (bijna) geen turbo gat meer is, maar dat is iets te kort door de bocht. Er is nog wel degelijk een turbogat, alleen is dat niet meer afhankelijk van het toerental, maar van de stand van de lamellen van de variabele turbo. Zodra je na normaal rijden het gaspedaal vloert heb je tot in de 5e versnelling toe het gevoel van een ouderwetse turbo-boost, maar het opbouwen van de turbodruk kost even tijd, zoals zichtbaar is op het display. Als je continu aan het boenderen bent, en de turbo is op druk heb je vrijwel bij elk toerental optimale turbodruk.

Porsche 911 Turbo dashboard

Mijn gevoel zegt dat de tiptronic hier ook uitkomst kan bieden door bij plotselinge harde acceleratie tevens terug te schakelen en de optimale versnelling bij de opbouwende turbodruk te kiezen. Het zal moeilijk zijn om tegen die computerberekeningen op te schakelen. Afgezien van het feit dat ik niet altijd maar zin heb om terug te schakelen als dat voor optimale acceleratie misschien wel handig is. Het spreekt voor zich dat ik uitermate benieuwd ben naar de 911 Turbo Tiptronic S uitvoering om al die theorie in de praktijk eens te voelen.

Op de snelweg voelt 270 Km/h als passagier nog wel spannend, maar als chauffeur heel degelijk en veilig. En ook van de Autobahn af is het genieten. Op afgelegen weggetjes kon ik geen genoeg krijgen van de bochten, afslagen en kruispunten. Voor pittig rijden houd je ‘m permanent in z’n twee, wil je iets rustiger rijden dan laat je ‘m in z’n drie staan. Onder de 80 Km/h hoef je niet te schakelen. Hij stuurt bovendien zo strak als een skelter, bij het straffe bochtenwerk profiteer je optimaal van de gedrongen wielbasis met het strakke onderstel.

Porsche 911 Turbo

De 911 Turbo staat op bandenmaatje 235/35 ZR 19 voor en 305/30 ZR 19 achter, en tezamen met de keramische remschijven waarmee deze Porsche is uitgerust remt het zeer vertrouwenswekkend, maar niet overheersend. Dit was de eerste keer dat ik in mijn eigen auto echt even moest wennen aan (het gemis van) de remmen. Die keramische schijven zijn bijna onmerkbaar aanwezig, ware het niet door de gele remklauwen die voor bijna € 13.000,- in de optielijst staan. Ik denk niet dat dit een must-have optie is, maar als ze er dan toch op zitten dan zou ik niet klagen.

Het onderstel is voorzien van actieve vering (PASM). En dat is goed te voelen. In de stugste stand voel je de schokbrekers een onnatuurlijke mate van tegendruk geven. Op alles behalve een optimaal wegdek opteer ik al snel voor een zachtere stand. En zodra de drempels van de bebouwde kom in zicht komen is de zachtste stand aan te raden. In de comfortstand, met een lichte voet, rijdt de auto smeuïg als een GT. Dus zelfs voorzichtige types kunnen er soepeltjes mee door de binnenstad rijden. In alle standen is het bewonderenswaardig hoe snel de actieve vering ingrijpt om de optimale wegligging te bewerkstelligen. Alsof je op een bedje van software zweeft.

Porsche 911 Turbo velg

Het interieur is onmiskenbaar Porsche. Toen ik tijdens het ontwikkelen van de foto’s die van de Cayman erbij pakte viel mij pas op hoe homogeen en vertrouwd het interieur van het instappertje, en die van het topmodel op elkaar lijken. Op het interieur is niks aan te merken: Neutraal, zakelijk, zwart/aluminium, comfortabel. En als het allemaal niet spannend genoeg is, dan biedt Porsche met haar interieur individualisering alle mogelijkheden om het zo bont en duur te maken als je wilt.

Over de bagageruimte hoef je je geen zorgen te maken, want die is er namelijk niet. Er is hooguit ruimte op de achterbank voor een weekeindtas voor hem, en een beautycase voor haar. Je tandenborstel past net overdwars in de bagageruimte voor in de auto. Mocht je ècht ruimte nodig hebben, en je hebt geen bezwaar om voor joker te rijden, dan kan de Turbo via de optielijst ook uitgerust worden als pakezel. Porsche levert weliswaar geen trekhaak, maar wel een keur aan imperiaals, dakkoffers, ski- en fietsdragers.

Porsche 911 Turbo interieur

Het enige minpunt wat ik zou durven aankaarten is dat de rijervaring behoorlijk wordt gedomineerd door de computers. Soms krijg je wel erg het gevoel van drive by wire, en dat komt voornamelijk door de geroemde turbo’s, en het actieve onderstel. Ik heb op dezelfde dag dat ik deze rij-impressie deed ook nog het genoegen gehad om in een 997 Carrera S te rijden met verlaagd sportonderstel (geen PASM), en hoewel keihard en lang niet zo comfortabel als de Turbo, wel een vertrouwd en direct gevoel met de weg. Bovendien hangt die Carrera S veel strakker aan het gas. Maar ja, zodra je van de power van die Turbo hebt geproefd ben je verloren.

Porsche 911 Turbo

Porsche zet wederom de maatstaf voor sportieve straatauto’s. Ik durf te stellen dat voor dagelijks gebruik, waarbij je niet veel spullen/mensen hoeft te vervoeren, dit de beste auto is die je kunt kopen (vraag maar aan Meike als je me niet gelooft). En dat voor maar €192.000,- (excl. opties). Dat is weliswaar veel geld, maar als je ziet wat je ervoor krijgt vind ik het meevallen. Helemaal als je het vergelijkt van de topmodellen van andere merken in deze klasse, en wat je daar voor moet betalen. En als je dan bedenkt dat tien jaar geleden een Porsche 911 Turbo ook al rond de €170.000,- kostte wordt het er, inflatie meegerekend, alleen maar goedkoper op bij Porsche.

Met dank aan Porsche Centrum Eindhoven voor het mogelijk maken van deze rij-impressie door het beschikbaar stellen van de 911 Turbo.

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we het graag in de comments. Zie ook onze algemene Porsche 911 Turbo gallery en de gallery van deze rijtest voor nog meer plaatjes.

Video

Onze video-virtuoos Ruben Baeten zorgt weer voor de bewegende sfeerbeelden. Klik op de turbo om de video te starten.



82 reacties

Lijkt me een prima autotje om mee te beginnen, jammer alleen dat het filmpje het bij mij niet doet…
Klassiekerrally
Onwijs mooie auto, heel fraaie velgen. Interieur… tja…

Na mijn eerste rit in een 911 (3,2 liter) spatte mijn droom uiteen. Wat viel het me tegen: alles leek zo vanzelfsprekend. Zelfs een rit in de regen(!) met een 930 kon me niet meer verliefd laten worden op de 911.
Een ritje in dit exemplaar kon daar wel eens verandering in brengen… (hint!)
Auto is mooi, video heeft goede beelden maar er zou geen muziek bij mogen zijn, zo kunnen we nauwelijks het geluid van de auto horen, wat voor velen toch het allerbelangrijkste is…
Ook moeten ze meer agressieve starts doen om de auto in toeren te horen en eventueel de camera langs de weg plaatsen en juist op dat punt van 7500tr/min in 2e versnelling naar 3e versnelling schakelen… zo kan men het geluid op hoge toeren horen wanneer hij afkomt en dan zo een mooi opschakelgeluid als hij voorbij je is.
Voor de rest is de video dik in orde
Mooi gedaan jongens, knap om jullie zo te zien evolueren.
Van de auto zelf ben ik -op de prestaties na- niet zo kapot, maar hey, different strokes for different folks..
uhm…
ja, is goed.
niks meer aan doen
i think he likes it! :-) Qua styling niet mijn ding en ik zit ook nog steeds met het idee dat de motor op de verkeerde plek zit, maar het klinkt erg goed allemaal. Misschien toch eens een dagje 911 doen om van het vooroordeel af te komen… Mooie video weer!
@Sacha: de redactie CL65 wordt gecancelled begrijp ik?
ik vind het een goede rijtest, maar waarom moet er in dat filmpje zo een kut muziekje in zitten? ik ben enkelt geintresseerd in het geluid, en niet dat veel ste harde muziekje. maargoed voor de rest uitstekend
En weer heb ik m`n telefoon niet horen overgaan SACHA?!!!!!! ;)
Goeie keuze qua radiozender ;-)
Zalig wagen, mooie rijtest!
Laat de Sint maar deze brengen deze week…liefst in het wit :D
spatte je droom uiteen klassiekerrally????, porsche is ook niks anders dan een sportauto, een 911 3,2L is een echte 911 ik zelf heb een 964 een model na de 3,2L zoals je ook kan lezen in het artikel dat de 997turbo zo’n basis van die motor gebruikt 964, maargoed smaken verschillen gelukkig anders zou iedereen porsche rijden, groetjes
PORNO
ik had meer actie verwacht…en deze porsche ziet er niet mooi uit met die kleur, donkere kleuren maken hem ” kleiner ”
Wat een prachtige wagen blijft t toch. Ik miste inderdaad ook het motorgeluid in het filmpje, maar wel mooie beelden. Doe voor de wallpaper maar die foto van de velg:
http://static.autoblog.nl/images/wp/reviews/Porsche%20911%20Turbo/klein/porsche_911-turbo_velg.jpg
Jáá! Wat een bak! Nu weet ik weer waarom ik vroeger altijd zo m’n best deed op school ;)
Heerlijk ding dit…dit…monster. Beschaafd monster. Niet m’n stijl though, doe mij maar een Quattroporte. Knappe impressie, goed geschreven ook!!! Wat wordt de volgende?
Klinkt bijna alsof je zegt dat ie beter is dan een Gallardo. . . . . Dat kan toch niet? ;)
offtopic: zie ik daar nu ‘Stu Bru’ op het radiodisplay staan? good choice!
Volume van het Muziek is zo hoog dat ik bijna geen geluid uit de Porsche hoor komen. Erg jammer. Maar voor de rest erg leuke auto om in te rijden. Maar doe mij maar de BMW M6 met fatsoenlijke ruimte voor passagiers en bagage. En een hoogtoerige motor.
@motorgeluidliefhebbers: Het viel helaas zwaar tegen hoe het diepe geluid van de Turbo door de microfoon werd verwerkt, helemaal in combinatie met de wind/de regen die dag. Vandaar weinig footage met geschikt geluid, vandaar meer muziek om het toch kijkbaar te houden. Zal volgende keer extra mijn best doen. ;-)
Is er geen Tiptronic leverbaar op de gewone Turbo? Ik lees dat je je verheugd op de Tiptronic Turbo S namelijk.

Toch best leuk zo’n sportwagen. Normaal heb ik er niet veel mee, maar ik kan me voorstellen dat het verslavend leuk is :)
De meest bejubelde feature is ongetwijfeld de turbo met variabele geometrie. Porsche heeft deze samen met BorgWarner ontwikkeld, en dit kan beschouwd worden als de eerste toepassing van zo’n turbo in een benzine productieauto van hoge oplage.

Marketing bla bla…de Peugeot 405T16 had dit al in 1994 echter in een iets andere vorm:

http://www.205gti.com/pics/bram_ombouw/T16_029.jpg
beschuitfluiter
machtige bak! heb er laatst toevallig al een in het wild gezien op belgisch kenteken…
Klassiekerrally
@ mike: yep… sorry ;)
Blijf het mooie auto’s vinden, maar ze staan niet meer op m’n verlanglijstje.
Ik vind overigens de 964 een geweldige auto, vooral met sportuitlaat klinkt ’t bruut. En ik kan toch geen 911 betalen, dus daar hoeven we ons niet druk over te maken :)
Ooow jaaah! Wat is ie heerlijk he Sacha?! Vond je het geen thuiskomen?! Mmm… wist ook van gekkigheid niet meer waar ik het zoeken moest in die wagen. Zou er best aan kunnen wennen… :-b
@[email protected]: Sorry, deze review hadden we al gedaan toen je je nummer (06-11) gaf. Volgende keer bel ik!

@Hilgert: Is die Peugeot 405T16 een auto van hoge oplage (productie auto waar er tienduizenden zo niet meer van verkocht gaan worden)?
Prachtige bak, maar in de video staat de muziek inderdaad iets te luid.
@Meike: Het was niet direct thuiskomen. Wel klaarkomen. Maar dit is echt te veel van het goede voor mij. Ik vrees dat de uiterste houdbaarheid van mijn rijbewijs dramatisch ingekort wordt mocht ik in zo’n auto thuiskomen…
Ongelofelijk! wat ’n auto… doe mij eerst die wallpapers (2e foto & velg) maar, dan komt misschien ooit de auto nog.
@sacha

wat ben je toch een geluksvogel :D

over de porsche: fantastische wagen! het blijft een icoon, zo’n 911. zelf ben ik erg te spreken over het nieuwe model (en dan vooral de turbo) hij is lekker dik en niet te veel verandert ten opzichte van het vorige model. De rijeigenschappen van de 997 zijn zoals gewoonlijk f.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h! aldus sacha zelf.
PS wat voor rijtest krijgen we de volgende keer? ik wat voor exoot mag je dan weer rond scheuren? ben zeer benieuwd.
oja, leuk filmpje trouwens ;)
mooie test, mooi filmpje, geweldige auto, ik ben verliefd…misschien over 15 jaar is hij betaalbaar…oeps
“in combinatie met de computers, sensoren, G-meters, ABS en andere voodoo en black-magic”

Fantastisch! :D

Leuk stuk weer, naar mijn idee ook fors langer dan eerdere rijtesten. De shortlist wordt zo wel kort hè crew? ;)
waanzinnige auto

alternatief: m6

kannie wachten op de turbo S

zijn daar al plannen voor sacha?
vooral de foto’s vindt ik heerlijk :P geef mij maar de 2e of één van de 3e op 1440×900, wordt ik blij van.

Deze auto moet je, denk ik, toch ervaren om het verschil met de gewone Porsche 911 te ‘zien’. Desalniettemin heerlijk om naar te kijken en volgens mij ook om naar te luisteren, alhoewel dat, zoals Ruben al stelde, niet helemaal tot zijn recht komt in het filmpje. Maar daar zal ik niet teveel kritiek op leveren aangezien ik vandaag voor het eerst heb ondervonden hoe lastig het is om een goed, doch simpel, filmpje in elkaar te draaien.

Wat betreft de technische preek: ga er vooral mee door, dit is autoblog toch? :)
wallpaper! wallpaper! wallpaper!
Mooi stuk Sacha, mijn complimenten!!! Weer een stuk die je lekker doorleest.

Hoe meer rij-impressies je schrijft des te kritischer je wordt en dat durf je mee te nemen in je stukken. Kwaliteit boven kwantiteit is volgens mij je motto! Je stukken zijn interessant hier op autoblog.
@complimenten: Bedankt. Ik doe het met plezier, maar het is leuk om te lezen dat het ook nog enigzins aanslaat en steekhoudend lijkt.

Volgende rijtest is nog een beetje een verrassing. Maar, er zit een hoop in de pijplijn, dus ‘stay tuned‘ ;-)
@ slk55amg
vergeet die c8 en koop deze…
Bedankt voor de eerlijke review! Leuk dat je opmerkt dat de Carrera S directer is.
Verder zou ik wel gaan voor de Turbo, met natuurlijk de Techart Formula velgen eronder…
Doen jullie ook aan stageplekken? :D :D :D
@slk55amg

anders stel je die exoot van je is beschikbaar aan mij ;)
ik klik net terug naar de autolog-homepage…. en zie de foto van de 911 Turbo recht van opzij…. wat een lelijk ding is het eigenlijk! De neus lijkt van een compleet andere auto dan het gedeelte achter de deur…. Proporties kloppen van geen kant….. Het zal best geweldig rijden, maar het ziet er echt niet uit zo.
w0o0dy, dat vond ik al toen de 997 werd geïntroduceerd, maar ik denk ik zeg maar niks. :P Misschien kan Michiel de boel tekentechnisch ophelderen [hint!] ?
touaregv6tdi.driver
ben het helemaal eens met Mpower, je schrijft erg goed!

een 911 is een auto die met niks te vergelijken valt in alle opzichten.
de foto die Sacha er net bij zette is qua neus minder erg dan de foto bovenaan het artikel, maar op de foto in de laatste reactie van Sacha lijkt de turbo wel een hele dikke reet/bovenbenen te hebben
Waarom zijn er bij de turbo wel koellingsgaten voorzien voor de wielkasten en bij de gewone 911 niet?
Machtige wagen, moest ik het geld hebben zou ik wel weten wat kopen. Spijtig van die muziek in het filmpje, laat die muziek achterwege en laat de motor zingen. Nu hoor je er haast niks van…
Heel mooi. MOOI turbo geluid fluitend, beetje hard muziek. Iets sneller dan de 959. Het model is heel mooi van de 911, het begint bij de 964 type en dan de 993 type dat vind ik persoonlijk de mooiste uivoeringen.
Porsche ga zo door en dan kan de concurrent weer aan de slag.
Mag ik het zeggen:P

Porsche The Best

eerlijke wagen de 997 turbo :D
@991

dat nooit! ;)
het zijn beide fantastische auto’s, maar de c8 is toch echt uniek en een van de mooiste auto’s die ik ken. Het is de afgelopen tijd trouwens angstvallig stil rond de C8.

@GuZ

alleen als je er heel voorzichtig mee bent oké…. :P :D
ehm het is 8C niet C8 (neem tenminste niet aan dat je op een wachtlijst voor een Citroen staat of dat je een Spyker gaat kopen..)
De 8C is zo enorm veel mooier dan de 911…. dat het er wat mij betreft absoluut niet toe doet of de 911 turbo sneller een circuit kan ronden.

Ik geloof Sacha best als hij zegt dat de 911 turbo een geweldige machine is… maar het is zeker niet mijn droomauto. Maar de review is wel top.
@w0o0dy

oops! wat een enorme blunder! ik was het even vergeten, en inplaats van het op te gaan zoeken, keek ik in de reactie van 991 en daar stond c8 in. zo ingewikkeld al die merken die bijna precies de zelfde naam hebben).
Maar ik zou het nu nooit meer vergeten. 8C (8 Cilinder). bedankt dat je me er even op wees W0o0dy.
Mooi sportief interieur, met uitzondering van die puist bovenop het dashboard. Misschien is dat “overboost” pakket ook leverbaar zonder dat kitscherige klokje?
@d_vdm: Dat kitcherige klokje is zodat iedereen kan zien dat je dat overboost pakketje hebt. Erg belangrijk dus!
Mooie wagen hoor. Effe langs RUF brengen, kijken of die er nog iets mee kunnen :) en het dak
75mm omlaag. Dan is ie af!
Markus, dak omlaag ??

Zit je aan de paddo’s ??
Heerlijk heerlijk en nog eens heerlijk.
Zalige review, mooi filmpje, prachtige wagen.
Some guys have all the luck !

@[email protected]
Als Sacha je belt (1-1-2) voor een volgende rij-test weet je me wel te vinden hè ? Waar spreken we af ? Parkeerplaats van de IKEA ?! :-D
Goede review, mooi filmpje en prachtige auto. PUNT!
@Janus

Wat dacht je ervan als we je gewoon thuis komen halen?!!!!
Ff het gas opentrekken in de Botlektunnel wat zal dat een heerlijk geluid zijn.
Bij de Ikea kunnen we vervolgens “donuts” draaien.
Alleen 1 punt met jouw lengte wordt het moeilijk op de achterbank en we kunnen Sacha moeilijk dumpen omdat hij het voor ons regelt. Hmmmmm….
Misschien kan hij geleverd worden met trekhaak en dan hang ik er wel een paar kilometer met skates achter!!!!! :) ;)
Shit.
Moet Sacha nou ook al mee ?!
Ach joh, misschien kan hij op 2 dagen 2 reviews doen.
Een met deze auto en dan die met die Tiptronic S die hij ook wilt testen om het verschil te achterhalen. Goed vergelijkingsmateriaal op dezelfde dag.
We komen er wel uit.
Leuke rijtest weer, een genot om te lezen! Voor mij is deze 911 uitermate geschikt voor de niet al te geoefende chauffeur, want de auto heeft zoveel regelende electronica plus 4WD, dat je niet snel brokken zult maken. De GT3 zal in mijn ogen meer FUN geven en dat is, lijkt me, essentieel voor de lange termijn relatie met je 911.
dit is de mooiste porsche die er is dik mooier als de carerra gt nu nog de cayman koplampen dan issie perfect
Gewoon vet!! Mooi auto! Hier rijd er ook al een porsche 911! maar ik had niet goed gekeken of het een turbo was ofnie, waarschijnlijk niet! Trouwens waar ik nu woon (Lochem, Gelderland) Is echt klote dood stadje! Niks te doen, maar soms zie je echt van die prachtige waggie’s hier rijden! Laatste tijd steeds meer! Hallo! Er stond hier in lochem! Een Mercedes CLK AMG DTM avec une Ferrari 360 Modena! C’est magnifique!
De vader van een vriend van me heeft er 1 gekocht een paar maanden geleden.
Toevallig ook bij porsche centrum eindhoven.
Echt wel een hele brute bak, vorige week nog ff ingezeten.
Gave retro-voorkant. Gelukkig zijn ze van die lelijke spiegel-ei lampen afgestapt en teruggegaan naar de oer-voorkant.
Wat een foto’s, wat een auto, wat een kleur…

Ik heb deze auto, precies dezelfde gister bij PCE gezien :) geweldige kleur, het is iets tussen blauw zwart en grijs is… echt super, die remmen erbij _O_
Deze is in de buurt van Eindhoven getest? Achter het vliegveld? of niet?

En de mensen die de vergelijking met de 959 Maken, hebben er verstand van… die auto werd in 1988 gebouwd.. is even snel in de 0-100 en even snel op topsnelheid… een oom van een jongen uit mijn klas heeft een 959.. wat een auto…

Leve Porsche! :D
zalige auto! vooral de pinkers en de velgen zijn prachtig gemaakt. de vorige turbo vond ik wat minder vanwege de uitgelopen koplampen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een lelijke wagen was! maar ik ben blij met de mooie ronde lampen.
je houd van mooi rond?

gelijk heb je… :)
Hey! Mooi filmpje.
Wij hebben zelf de 944 een gouden.
Mijn vader is dol op Porsche.
En ik nu ook.
Ferrari heb ik een hekel aan.
Een 911 Turbo vind ik hartstikke mooi.
Ik ben vreselijk dol op de Cayenne.
Groeten Denise, 10 Jaar
Woon nu in VS en wil daar een Porsche kopen maar twijfel tussen een 911 Turbo S 2005 (996 model) of een 911 C4S of C2S (997) model.
Wat zijn de meningen in NL over rijden en over waarde verkoop na een paar jaar?
@ Knop

Greencard gewonnen?
hans de jonge
wat toch altijd jammer dat de z.g. ‘muziek’ de overhand in filmpjes als deze heeft en niet het zalige en o zo belangrijke motorgeluid…houdt er mee op!!
@hans de jonge

Ruben schrijft,
4 December 2006 om 14:33

@motorgeluidliefhebbers: Het viel helaas zwaar tegen hoe het diepe geluid van de Turbo door de microfoon werd verwerkt, helemaal in combinatie met de wind/de regen die dag. Vandaar weinig footage met geschikt geluid, vandaar meer muziek om het toch kijkbaar te houden. Zal volgende keer extra mijn best doen. ;-)
mooie wagen maar wat een supper irritant muziekje bij dat filmpje.

Berry
Patrick Thollebeek
Met de Porsche 911 reeks 996 reed ik reeds; een fantastische ervaring. Ik denk echter dat deze wagen nog een onvergeterlijke indruk zal maken, maar met alles waar je je (zelfs tegen onverantwoorde snelheden) op je gemak in voelt, kan er toch iets ergs gebeuren !
als je de begrenzer van deze porsche weghaalt hoeveel haal tie dan
Patrick Thollebeek (Vlaming)
Zoals de Patrick Thollebeek uit Nederland (naamgenoot) reed ik met dezelfde wagen, en ik moet ook zeggen; dit had ik nog nooit meegemaakt; zo’ n enorme feedback dat je van die wagen rijgt; het is ook precies alsof hij er nooit genoeg van krijgt, ook tegen topsnelheid voelt deze wagen als een meercedes, of BMW, waar je bv de helft km/uur mee rijdt; als dat géén referentie is !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).