Designer DNA: één pot VAG-nat.

Auteur: , 164 Reacties

Deze keer gaat het onder andere over de Bugatti Veyron, het paradepaardje van de Volkswagen Audi Groep. De revival van een legende of niets meer dan de bobbel in de broek van Dhr. Piech? Als ik hier een The Fast and the Beautiful soap bij zou moeten verzinnen, dan zou ik met de hoeveelheid aan verschillende verhaallijnen over o.a. 'wie doet het met wie' een serie vol kunnen schrijven met een looptijd van ruim tien jaar. Daar heb ik geen tijd voor dus zal ik het verhaal, zoals ik het zie, op een andere manier proberen uit te leggen, namelijk met het gegeven designer-DNA.

De Veyron is mijns inziens geen Bugatti, maar een Bentley, die eigenlijk ook geen echte Bentley is, maar een Audi. En die Audi is eigenlijk ook geen Audi, maar een Volkswagen. Lekker duidelijk hè?

Het begon allemaal met een 8 liter W16 met 620 pk van de VW Audi Groep. Eén van de eerste modellen waarin deze motor getoond werd, was de Bentley Hunaudières Conceptcar, genoemd naar het lange rechte stuk van Le Mans. Die auto had vrij kenmerkende proporties en details, maar had qua design eigenlijk niet zo heel erg veel te maken met het merk Bentley, vond ik toen. Later werd me ineens veel duidelijker waar VW mee bezig was.

Het project Hunaudières stierf helaas een vroege dood…, althans, onder de naam Bentley… Bentley keerde wel terug naar Hunaudières, maar dan met de EXP Speed 8 op het circuit van Le Mans, maar die auto’s waren eigenlijk weer gewoon Audi’s.

Het concept van de Hunaudières kwam jaren later weer terug in de vorm van de Bugatti EB 16-4 Veyron. De styling van de Bentley W16 bleek VW’s topman Ferdinand Piëch blijkbaar wel te bevallen en voor de Veyron werd daar dan ook duidelijk op voort geborduurd.

De uiteindelijke styling van de Veyron staat op naam van Josef Kaban, wie later ook aan de Audi R8 getekend heeft. Daartussen zat als opwarmertje ook nog even de Audi RSQ Concept. Zie nu eens in onderstaande plaat en helemaal onderaan deze column de vier genoemde modellen op een rij en zie de overeenkomsten. Let daarbij vooral op de proporties, de spatbordlijnen en de plaatsing van koelgaten.

VAG

Hoezo merkidentiteit?! VAG-identiteit is het! Vier modellen, drie merken, één stijl…. de stijl van Piëch en Kaban. Even een ander grilletje erin, andere koplampjes, grote of kleine motor, het maakt allemaal niet uit. Het lijkt zo simpel en dat is het blijkbaar ook.
Maar doe dat alsjeblieft niet met merken als Bentley en Bugatti! Stuk voor stuk zijn het prachtige wagens, maar als je het geheel in familieverband overziet is het eigenlijk één pot nat. VAG-nat.

Hier zie je dus duidelijk de invloed van designer-DNA. Op zich is dat ook niets nieuws, zoals jullie in mijn column over DNA hebben kunnen lezen over bijvoorbeeld Pininfarina, maar in dit geval vind ik het wel een kwalijke zaak. Dit VAG-kwartet is namelijk grotendeels Topdown ontworpen, oftewel: eerst de styling en daarna pas de techniek met alle technische problemen van dien. Een echte supercardesigner, als bijvoorbeeld Gordon Murray, ontwerpt juist andersom. Bottom Up: eerst de techniek, dan pas de styling. Eerst de functie en de performance, dan pas een jasje erover om het er mooi uit te laten zien.

Bij de Veyron heeft men keer op keer de introductie uit moeten stellen wegens ontwikkelingsproblemen. Koeling en aerodynamische instabiliteit met hoge bandenslijtage als gevolg waren de grootste problemen. Toen de engineers bij de Veyron wat gaten maakten in de zijkant om het koelingsprobleem op te lossen, werd designer Kaban, naar wat ik vernomen heb, erg boos en kregen de engineers de opdracht iets anders te verzinnen. Terwijl ik als designer juist erg blij kan worden van een dergelijk gegeven. Een functioneel gat op een mooie manier in het design verwerken is juist meer een hele leuke uitdaging dan een noodzakelijk kwaad.

VAG Gap

Kaban hield blijkbaar alleen maar van gaten aan de voorkant en niet van gaten die naar achter gericht waren. Je hebt niets aan koelgaten in de neus als de opgewarmde lucht niet snel genoeg weg kan stromen en dan is mij ook nog eens verteld dat de hoefijzergrille voor een groot deel niet functioneel is… Styling-genen boven functionele genen…. Hoe jammer.

Bij de Hunaudières was koeling nog niet zo’n probleem, want die auto had ‘slechts’ 620 pk, maar de Veyron moest er van Piëch ineens 1000 krijgen en de extra hitte die daardoor ontstond, was teveel voor de styling die kaban had gepend. Op zich leuk als je een mooie supercar kan tekenen, maar als je vervolgens niet naar de engineers wil, kan of mag luisteren, dan ben je mijns inziens verkeerd bezig. Als designer binnen een groot bedrijf kan je eenvoudig (eventueel tegen je wil) in zo’n rol gedrukt worden, dus ik wil en kan Kaban hiervoor niet volledig de zwarte Piet toespelen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe hij zich zou kunnen voelen…

Ook leverde de ronde kont van de Veyron nogal wat aerodynamische problemen op. Dat werd wel weer gefikst met een verstelbare spoiler, maar de ronde poten die de spoiler omhoog brachten, zorgden weer voor zoveel extra drag dat de vereiste 400 km/u bijna niet gehaald kon worden.
Die ronde poten blijken meer drag op te leveren dan twee spoilerbladen samen en dus waren die 1000 pk’s ook echt hard nodig. Waarom de druppelvormige poten van de testmodellen het productiestadium niet gehaald hebben, is mij een raadsel. Afijn, het ene probleem na het ander stapelde zich op en omwille van het design zijn de engineers werkelijk tot het uiterste gegaan om de gestelde doelen te kunnen behalen.

Ik probeer me weleens voor te stellen wat voor auto er ontstaan zou zijn als een dergelijke supercar bottom up was ontworpen, eigenlijk precies op de manier zoals Ettore Bugatti zelf zijn auto’s ontwikkelde. Hoe mooi had het kunnen zijn als bijvoorbeeld Gordon Murray vanaf het begin op het project was gezet?

Des te grappiger, of eigenlijk juist erg triest, is het om nu te horen dat de levering van de Audi R8 ook moet worden uitgesteld vanwege… je kan het waarschijnlijk al wel raden… koelingsproblemen en bandenslijtage! Audi ontkent dit en houdt het op problemen met de productiecapaciteit, maar met de Veyron en Kaban in het achterhoofd zou het me niet verbazen als dit toch echt het geval blijkt te zijn.

VAG Side

VAG Top

VAG Interieur

Huishoudelijke mededeling: Vanaf nu zullen de columns van Michiel van den Brink 1x per twee weken verschijnen.



164 reacties

Ach, het is bij iedereen bekent dat de VAG één grote inteelt is, maar in deze column kom je erachter dat de R8 gewoon een goedkope Veyron is.
Het is natuurlijk jammer dat op deze manier merken hun eigenheid en karakter verliezen, je kan niet zomaar modellen tussen bentley, volkswagen en bugatti gaan kopieren. Sommige mensen zijn meer gepassioneerd door geld (verdienen en besparen) dan door mooie wagens en daar kunnen we weinig aan doen.
Ik ben desondanks een grote fan van de veyron, ik vind hem er wel ok uitzien, maar het is zeker niet de mooiste wagen die er rond rijdt. Maar ik wist echter niet dat het styling voorrang heeft gekregen op techniek, wat natuurlijk jammer is.
Klassiekerrally
Hee, Michiel, je bent er vandaag vroeg bij. Jammer dat je nog slechts 1 x per twee weken een column kan schrijven, maar dat is voor jou en de autoliefhebbers natuurlijk wel goed nieuws.

Goede column weer overigens.

Wat voor Bugatti en Bentley geldt, geldt naar mijn mening ook nog voor dat andere VAG merk: Lamborghini.
Stuk voor stuk merken die juist dát verloren lijken te hebben waar het nou juist om ging: een eigen identiteit, een soul.
Klassiekerrally
Misschien moet ik mijn eerste alinea even toelichten: ‘goed nieuws’ omdat ik aanneem dat je erg druk bent met je projecten, niet omdat we minder vaak van je column kunnen genieten ;)
lol goed gezien v
Mooie colum, alleen vind ik het jammer dat je nog al negatief bent over de VAG groep. Als VAG niet mee gedaan met Bentley en Bugatti al weer jaren geleden dan was ze ten dode opgeschreven.
Het verschil tussen de R8 en de andere vind ik eigenlijk niet zo op elkaar lijken, o.k. het is een auto met middenmotor, had Audi dat ook al niet in de 1991 met de Avus Quattro ?
Ik heb er niets meer aan toe te voegen. Dit is wat ik al een tijdje roep. Het is zo´n grote inteelttent dat je auto´s gewoon niet meer origineel kunt noemen en dat de afzonderlijke merken geen eigen identiteit meer hebben.

Zie bijv. ook de overeenkomsten tussen de Gallardo en de R8 nog zo´n voorbeeld of het vorige model Passat en de Skoda Superb etc. etc.
Een column… naar Rick dos zijn hart! Dat is in ieder geval zeker! :)

Een column… waar ik het ook compleet eens mee ben!

Een column… Die weer erg goed geschreven is!

Een column… waar we helaas 2 weken mee moeten doen! :(

Een column…


Hahaha… Sorry jongens… ik werd een beetje Poétisch! :)

Michiel… Heb je het zo druk met VanDenBrink? Dan is het natuurlijk juist erg positief!
Klassiekerrally
@ clijde: Bugatti was sowieso al overleden. Dit is slechts het naamplaatje geplakt op een VAG product, zoals Michiel terecht opmerkt.
In een andere column is ook al duidelijk gemaakt dat de Bugatti niet de kenmerken van de echte oude Bugatti’s had. Daarvoor is ‘ie veel te lomp en te zwaar. Bovendien is het niet ‘form follows function’ zoals bij de originelen wel het geval was/is.
@mvagusta

LOL! :)
Klassiekerrally
Wel grappig overigens: vroeger was badge-engineering heel normaal. Wat ze daarbij deden was de basis delen, maar elk merk wel zijn eigen kenmerken geven.
Als voorbeeld mijn Morris 1300. Die was er ook als Austin Glider. Die twee leken veel op elkaar. Maar je had ook de VandenPlas. Dat was een mini-Rolls Royce. En de MG was een sportieve variant.
Die verscheidenheid in identiteit komt bij de VAG producten naar mijn mening toch wat minder goed uit de verf.
Ik heb het inderdaad druk met de GTO, vandaar nog slechts 1x per twee weken een column.
Ik zal er alles aan doen om koelingsproblemen te voorkomen. ;)

@ clijde:
Check vooral eens onderstaande plaat en zie hoe er is omgegaan met het plaatwerk van de voorschermen.
http://i5.photobucket.com/albums/y154/MichielMobiel/a_Bentley_Hunaudierescopy.jpg
Erg mooie column, en ik kan niet anders dan het met je eens zijn!

Knap dat je het zo goed kan zien en vooral in woorden zetten. Top ! :)
Tsja, ditis iets wat me niet verbaasd. De meeste autobouwers bouwen zo. Ik denk dat dat op zich ook wel nodig is, om op die manier veel eerder de PR machine op gang te kunnen zetten. Ferrari is in dat opzicht niet veel anders. Het enige volwaardige merk wat ik ken wat dat doet is op dit moment Porsche (van TVR is het nog maar afwachten wat er gebeurt) Verder natuurlijk een hoop ‘kitcar’ merken. Daar valt Spijker mijns inziens ook onder. Klinkt denegerend, maar zo is het niet bedoelt overigens. Ik vind gewoon dat het daaronder valt omdat er een hoop ingekocht wordt bij andere bedrijven, zoals de motor. Maar door dat verschijnsel worden die nog steeds allemaal van de bottom up gebouwd, omdat ze rekening moeten houden met de motor. Bij normale merken tekenen ze eerst, zodat er reclame gemaakt kan worden. dan nemen ze afmetingen op om vervolgens een motor voor die afmetingen te ontwikkelen,. En dat dan al voor zover ze niet al beschikbaar zijn.

En wat betreft die druppelvorm: Ik denk dat dat niet is gedaan om de volgende reden: Kostenbesparing. De fabrikagekosten van datzelfde pootje worden verdubbelt zo niet verdrievoudigd door de vorm van een druppel. Zo zullen er vast veel meer concessies gedaan zijn in het design met kostenbesparing in het vooruitzicht.

En wat betreft de auto’s zelf: Ik vind vooral de veyron niet mooi, maar de rest eigenlijk ook niet. Ik vind ze allemaal zo’n groot speelgoedgehalte hebben. De veyron is daarbij ook nog eens lomp groot, en oogt ook lomp groot. De R8 heeft het in dat opzicht al beter voor elkaar….
Dit is trouwens niet de ergste vergelijking die de Audi R8 toegeroept kan krijgen! :)
De Veyron is en blijft voorlopig natuurlijk wel een technische mijlpijl, zeker als je bedenkt dat ze zoveel restricties hadden!
Uiterlijk is het niet super, maar het past in pricinpe wel bij de doelgroep! Die hadden van een klassiek tintje, net een beetje te lomp en zwaar en behouden maar toch gladjes!

De R8 vind ik een hele moeilijke auto om over te oordelen! Soms vind ik het een prachtauto, andere momenten totaal niet! Er is gewoon iets aan die auto die mij niet kan zinnen! Echt vreemd!
maartenunplugged
Mag ik er even op wijzen dat vag voor Volkswagen AG staat en niet zoals veelal wordt aangenomen Volkswagen Audi Group.

Anyway… het was me idd eigenlijk nooit opgevallen dat die auto’s zoveel op elkaar leken. Maar heeft het ook misschien iets met stroomlijn en aerodynamica te maken? Ik kan me voorstellen dat met wagens waar zoveel kracht in zit en die zo hard moeten kunnen dat je die niet op 16 verschillende manieren kan stylen om hetzelfde resultaat te behalen. En ik vind een LP640 toch totaal verschillend van deze wagens.

ps. ik vind de veyron danwel de R8 danwel die concept wagens allemaal even lelijk :)
http://www.edmunds.com/media/reviews/top10/cars.ceos/04.bentley.gt.500.jpg

Hier zie je ook ongeveer de zelfde belijning van het voorspatbord als de Bugatti en Audi!
@Michiel.
Wow. Goede column.
Zeker als je jouw laatste post erbij leest.
Ik zal je eerlijk zeggen dat mij de overeenkomst tussen een R8 en een Veyron nog nooit was opgevallen.
Bedankt dat je mijn droom bedoezeld hebt ;-)
vind de Veyron een schitterende auto die op een unieke manier snelheid met luxe weet te combineren. ben niet eens met de stelling dat de designer zich altijd moet conformeren aan de technici. ik denk dat wanneer je het uiterlijk laat dicteren door de onderliggende techniek je niet per definitie een mooie auto krijgt..(zie de Ferrari Enzo). Ik geloof trouwens ook niet dat de creaties van Michiel deze redenering volgen. Misschien dat Michiel kan uitleggen hoe bij een Spyker de vorm de functie volgt…begrijp me niet verkeerd, heb onlangs in Spyker mogen rijden en vind het een fantasche auto maar ook bij uitstek een auto die “gedesigned” is..
Zie:

Audi R Zero concept
In de hele VAG-groep is Seat de enige die er een beetje uitspringt qua styling.
Jammer.

Column is goed. Misschien dat liefhebbers van VW en Audi (of VAG in het algemeen) door Michiel iets kritischer naar de ontwerpen gaan kijken van hun liefhebbende modellen. Over de kwaliteit niets dan lof maar de styling en emotie welke al genoemd werden bij de Quattroporte beginnen zo langzaam aan te verdwijnen.
Ik denk ook niet dat het economisch nog mogelijk is om een merk zijn eigen identiteit te laten behouden tegenwoordig. Een eigen identiteit is mijns inziens namelijk voor een groot deel afhankelijk van een eigen, van de norm afwijkende, techniek. (en natuurlijk ook andere kenmerkende eigenschappen als veiligheid, degelijkheid, rijgedrag en design maar dat terzijde).
Hoeveel merken hebben er tegenwoordig nou nog een eigen kenmerkende techniek die ze echt onderscheidend maakt? De geschiedenis heeft uitgewezen dat deze merken nooit erg groot zijn geweest en dus ten onder zijn gegaan in de hevige concurrentie strijd. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk DAF met zijn variomatic. En Saab dat inmiddels niets meer is dan een andere koets voor opels (die op hun beurt ook wweer precies het zelfde zijn asl de saturn’s). Audi was vroeger kenmerkend met zijn quattro’s, maar is nu ook meer eenheidsworst geworden. En laten we de talloze engelse merkjes niet vergeten die zijn opgeslokt of verdwenen.
Tegenwoordig hebben bedrijven als GM en VAG gewoon een enorm aantal verschillende merken in hun bezit om , d.m.v. marketing en, in mindere mate, ook design, een hoop verschillende groepen klanten dezelfde auto’s te laten kopen. Waar bij vaak ook wordt terug geroepen op het verleden van een merk om een ect merkgevel te creeren (bijv. Saab).
Een van de weinige merken, die ik kan bedenken, die hier buiten valt, en nog wel echt een eigen merk identiteit en techniek heeft is Subaru.
Tom van Bergen
Ik ben het met je eens dat een merk zijn eigen identiteit moet hebben en ook moet houden, zeker merken als Bugatti en Lamborghini. Ondanks dit vind ik dat ze dit bij de VAG groep toch nog aardig goed doen. Jij als autodesigner kan zien dat sommige modellen van elkaar afstammen en dat het uit hetzelfde nest komt. Maar als je voor het “normale” publiek een Gallardo, Veyron en R8 naast elkaar zet, dan ziet het publiek 3 verschillende auto’s van 3 verschillende merken. Ze zien niet dat spadbordlijnen of raamstijlen misschien veel op elkaar lijken. Iedere auto heeft zijn eigen doelgroep en stijl en dat hoort ook zo te blijven. Je vergelijkt bovendien ook conceptcars en uiteindelijke modellen met elkaar alsof het allemaal productie versies zijn. De RSQ is eigenlijk gewoon een aangepaste R8 en ik zie die daarom ook niet als een toevoeging aan het modellen programma van Audi. Dus eigenlijk vergelijk je alleen de R8 met de Veyron. Beide zijn super auto’s in mijn ogen en het maakt voor mij niks uit als bepaalde lijnen overeen komen. Wel ben ik het met je eens dat techniek wat vaker voor styling moet komen wat steeds minder vaak het geval is. Designers worden steeds meer gezien als pure vormgevers terwijl techniek en vorm erg veel met elkaar te maken hebben, zeker bij auto’s.
btw: leuke column weer Michiel
@Michiel
forgive me if I’m wrong maar General Motors heeft toch ook een tigtal automerken onder zich van Saab en Opel tot al die Amerikaanse merken.
Nou ken ik heel veel modellen van de Amerikaanse modellen NIET maar is het daar nou ook zo’n “saaie” boel als bij VAG?

De enige vergelijking die nu ff in me opkomt is de BLS en de Saab 93.

Als dit niet het geval is DAN kan het toch wel zo zijn dat meerdere merken onder 1 baas hun eigen identiteit kunnen bewaren?
Ik zie dat Joep ookal zo een post heeft gedropped
Inderdaad, en zo te zien delen ze ook dezelfde bodemplaat….
@joep en [email protected]

Ikzelf vind FIAT een goed voorbeeld hoe het wel kan. Natuurlijk zullen ze technieken van elkaar delen, dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Maar voor de rest zijn de merken die er onder vallen onderscheidend van elkaar (de enkele modellen daar gelaten). Maar kijk ook naar Ford met hun Ford europa, Volvo, Aston Martin etc etc ook modellen die van elkaar te onderscheiden zijn.
@Kevski Style

En als je nog ff´tjes wacht dezelfde motor………
@michiel

het is zeker waar wat je zegt, maar ik vind het niet zo raar. Het is duidelijk dat de Bentley Hunaudières concept een voorproefje was voor de veyron. Ik denk dat de concept onder de naam Bentley is verschenen, omdat de VAG-groep het nog even stil wou houden, en nog niet bekend wilde maken dat Bugatti terug zal keren. Volgens mij is de Bentley Hunaudières dus gewoon een bugatti met een ander jasje aan.
De R8 heeft inderdaad wel wat weg van de veyron, maar de overeenkomsten die jij noemt vind ik niete erg sterk. De plaatsing van de luchtgaten, het is toch logisch dat – bij een auto met de motor achterin – er luchtgaten achter het portier zitten? dit zie je toch ook nij ferrari’s en porsche’s? De lijnen van de spatborden vind ik ook niet echt een sterk punt. bij supercars ligt de neus altijd heel laag, maar omdat de wielen er ook nog onder moeten passen, moeten de spatborden hoger liggen dan de motorkap, waardoor de belijning van de spatborden al snel bij de verschillende sportauto’s op elkaar gaat lijken. een andere reden waarom de R8 ‘zoveel’ op de veyron lijkt is ook, omdat de zelfde ontwerper er aan mee heeft ontworpen.

@Rick dos

die Superb was inderdaad schandalig, hoebeel die op de passat leek. maar op deze manier wou het VAG-concern Skoda weer nieuwe terug op de markt krijgen. Een Superb (passat), zeer luxe uitgerust voor het zelfde geld als een basis passat. er zouden veel mensen zijn die voor de superb zouden kiezen en daarmee Skoda terug op de markt zetten, dach het VAG concern.
@ MCM. Over Spyker geen commentaar behalve dat ik , net als Kaban, het niet in mijn eentje voor het zeggen had, maar slechts een uitvoerende functie had.
Bovendien is de C8 niet mijn design.
En over de Enzo, lees: http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/21/ferrari-p-45-by-pininfarina-het-begin-van-een-nieuw-tijdperk#post-6197
@Rick dos

het is toch niet echt raar dat de R8 en de Gallardo trekjes van elkaar hebben? Ze zijn – als ik me niet vergis – op de zelfde bodumplaat gebouwd en zijn allebei sportwagens met de motor achterin.
Ik heb Lambo bewust niet in het rijtje genoemd.
Lamborghini vind ik een merk waarbij het veel beter wordt gedaan.
Donckerwolke weet heel treffend de Lambo-identiteit over de VAG-techniek te draperen zonder al te duidelijke overeenkomsten met de andere VAG-producten te krijgen.
Daar wordt gewoon een totaal andere manier van designen toegepast.
In een volgende column wil ik graag eens illustreren waarom ik vind dat Luc het zo goed gedaan heeft.
Ik denk dat er binnen het VAG-concern teveel ontwerpers-inteelt is. Volgens mij ene belgische ontwerpen (Donkerwlocke oid?) van Skoda naar Bentley naar Lamborghini gegaan. Me dunkt dat dan auto’s op elkaar gaan lijken.
De Skoda Fabia heeft bv dezelfde lijnen in het voorspatbord als de hierboven genoemde lijnen in de Bentley Continental.

Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb weleens gelezen dat binnen het FIAT-concern ontwerpers van de verschillende merken niet bij elkaar in de studio mochten komen om kruisbestuiving te voorkomen. Ideetje voor VAG? ;)
@Michiel

Dat ben ik met je eens, dat heeft hij zeer zeker wel goed gedaan bij de Murci. Maar je kan toch niet ontkennen dat de R8 en Gallardo toch wel heel veel familietrekjes van elkaar hebben?!

@slk55 amg
Dat ze de bodEmplaat ( ;) ) met elkaar delen en dat ze allebei een motor achterin hebben, hoeft toch nog niet te betekenen dat ze zoveel op elkaar lijken?
@ Michiel
eens met je colum over de Glickenhaus Enzo, super hoe design en functie soms wel samen kunnen gaan! Overigens, vind het design van de Spyker erg onderscheidend, echt aanvulling op het al bestaande aanbod.
prachtige column inderdaad! hoewel ik ongeloofelijk veel ontzag heb voor de Veyron… is hij wel een beetje bol en komt er veel meer volkswagen dan EB110 naar boven. het enige dat terugkoppelt naar de oude bugatti’s is het grilletje!

een heel hoog murray-gehalte zoals de caparo vind ik alleen ook weer niet alles… juist dat inefficiente en lompe aan een supercar maakt hem ook bruter naar mijn mening. ik vind op dit moment de LP640 het mooiste voorbeeld van een goed compromis tussen laten we zeggen murray en kaban. veel functioneler dan een veyron vormgegeven en meer stijl dan een caparo.
@ Rick dos: De overeenkomsten tussen de R8 en Gallardo zijn duidelijk, maar dat komt inderdaad door de technische structuur.
Het design, de styling van het bodywork, vertoont mijns inziens nauwelijks tot geen overeenkomsten.
De Gallardo is in mijn ogen, ondanks de VAG-techniek, overduidelijk een Lambo.

@ Alwood: De Caparo is geen design van Murray.
Hij heeft als een soort van beschermheilige voor het ontwikkelingsteam gefungeerd.
Murray is McLaren F1.
En de woorden ‘inefficient’, ‘lomp’, en ‘supercar’ in één zin kan natuurlijk niet. ;)
WHAT?!…………..oké……….. :)
Inefficiënt en lomp waren eigenschappen die Ettore Bugatti keihard bestreed.
Hij noemde de Bentleys destijds spottend ‘vrachtwagens’ en wist ze op Le Mans door middel van efficiëntie te verslaan.
Daarom vind ik het nu zo schrijnend dat er onder de naam Bugatti een lompe en inefficiënte ‘vrachtwagen’ is verschenen die bovendien ooit het levenslicht zag als Bentley!
Kan je nagaan!

Ettore draait zich om in zijn graf…
Niks nieuws! alle skoda’s VW en audi’s lijken toch ook op elkaar.
Maar op zich is het ook niet zo gek dat die veyron zo lomp is: Echte sportauto’s worden door echte fabrikanten eigenlijk ook niet meer gemaakt. Het zijn al lang geen compromisloze auto’s meer. Zelfs de Elise krijgt steeds meer luxe met zich mee.

Vind dat nog steeds wel 1 van de meest pure sportwagens die er is. Als het op sturen aankomt maakt die gehakt van de meeste sportwagens. En ondanks zijn veel kleinere motor kan die behoorlijk goed meekomen met de rest. Dat concept zouden meerdere automerken moeten volgen: Ik wil geen radio, bekerhouders, achterbank, binnenbekleding, airbags, airco, navigatiesysteem en meer van die troep. Ik wil gewoon keiharde actie in een klein pakketje. Oftewel, eerst techniek dan design. En om dat rendabel te maken veel verschillende motoren introduceren zodat er toch voor elk wat wils is en de afzetmarkt vergroot kan worden. De rest allemaal tot extra’s benoemen. Worden de auto’s nog eens veel goedkoper van ook….
@ Marcuss

dan kijk jij niet zo goed… want de modellen van audi lijken absoluut niet op een skoda of vw..
afgezien van wat hierboven wordt afgebeeld.. vind ik dat de R8 alleen wat heeft met de gallardo voor de rest niet!!
@Rick dos, bij Fat doen ze het vind ik idd een stuk beter! alleen jammer dat lancia daar een beetje het lulletje van de klas is geworden.
@ Marcuss Audi-modellen lijken helemaal niet op volkswagen/seat/… in mijn ogen. Ik vind dat audi het eigenlijk best goed doet, er zijn maar twee modellen waarvan ik het zonde vind dat ze onder het audi-logo zijn uitgebracht.En dat zijn de TT en de R8. De TT is niet echt lelijk, maar het is gewoon geen mannelijke auto en de R8 is eigenlijk ook maar een lambo met een TT-jasje. En toevallig zijn dat de modellen die perfect in bovenstaand lijstje passen.
@joep

Aan Lancia mogen ze wat mij betreft idd. ook wel meer aandacht besteden…….
Uhm tussen de Gallardo en R8 zie je geen overeenkomstige stylingselementen, maar tussen de Veyron en R8 wel…………nou ja, sla mijn hoofd maar tegen de muur en noem mij maar voortaan Rita! ;)

Ik noem de schuine afloop van de kont, de welving boven de achterwiel, de welving boven de voorwiel, de deurgreep de, ramen voor en achter, de luchthapper in de deur (denk het “bord” bij de R8 weg en je ziet wat ik bedoel), de afloop van de deur….. Toegegeven de Gallardo is wat hoekiger maar met een beetje fantasie (wat jij in overvloede hebt ;) ) zie je duidelijk de overeenkomsten.
Zei je wat, Rita? ;)
…..shit moet ik mijn nick nu aanpassen! :)
Je vergeet te noemen dat ze beiden vier wielen hebben, slechts één stuurwiel en twee zitplaatsen. 8)
Tsjonge, jonge moet ik je dat ook nog voorkauwen?! Ik dacht je autodesigner was! :P ;)
… en een spiegel aan elke kant :-d
@ Michiel van den Brink:

Mijn complimenten voor je column! Wat ik dacht bevestig je nu dus helemaal met je voorbeelden!

Ben bang dat het VAG verhaal geen einde zal krijgen en dat het nog veel erger zal worden. Ik denk dat kostenreductie ook een hoofdoorzaak is van het huidige VAG beleid en het grote publiek valt het toch niet op. Waarom zouden ze dus hun beleid wijzigen?

Wij als autoliefhebbers kunnen dus alleen maar toekijken hoe de indentiteiten meer en meer zullen vervagen totdat er alleen nog maar een verschil is te onderscheiden op de motorkap,grille of achterkant.

Met andere woorden men zal (in de toekomst) betalen voor de Audi,VW,Skoda etc. logo op de auto en niet meer voor het onderscheidende design of identiteit.
Klassiekerrally
De Gallardo heeft inderdaad wel voldoende eigen smoel, maar toch zie ik bepaalde lijnen in beide auto’s terug komen. Kan aan mijn fantasie liggen…
Heb even geen tijd om te Photoshoppen, anders zou ik laten zien welke ik bedoel.
Misschien vanavond…
Voordat er een misverstand ontstaat. De Gallardo vind ik een mooie auto, wat zeg ik, een prachtige auto! PUNT! Wat ik niet begrijp is, waarom ze dan de R8 hebben geintroduceerd?
Had wat meer fantasie gebruikt en je zou volgens mij echt wel een andere auto hebben kunnen designen.

Oh en Michiel de airco etc etc straight out of Compton! Oh sorry straight out of an Audi! :)
De strijd tussen design en engineering is niks nieuws. Heb ik een documentaire van de ontwikkeling van de Lotus Elise een uitspraak gehoord van de designer waar hij zegt dat er bij de ontwikkeling van elke auto altijd grote conflicten zijn tussen deze twee afdelingen. De een wil een mooie auto en de andere een technisch hoogstaande auto.

Het klopt inderdaad wel dat er bij deze auto’s eerst naar de powertrain toen de design toen de chassis en daarna in een geboetseerd is terwijl er normaal eerst een chassis wordt ontwikkeld en dan pas de design.
@Rick Dos

Weet je zeker dat je neeeger bent?
Damn, wat kan jij lullen zeg…..ik d8 dat het aan m`n genen en dna lag maar verdorrie, jij kan er ook echt wat van!!
geen neeeger natuurlijk hè!!!!!! Je snapt me.

Maar on topic, ik moet zeggen dat ik de vergelijking met “je 2 auto’s” ook wel zie.
Daarnaast zie ik heel veel vergelijkingen met auto’s die ook niets met elkaar te maken hebben maar dat komt meestal omdat de designer voor veel geld is weggehaald.
geen neeeger natuurlijk hè!!!!!! Je snapt me.

Maar on topic, ik moet zeggen dat ik de vergelijking met “je 2 auto’s” ook wel zie.
Daarnaast zie ik heel veel vergelijkingen met auto’s die ook niets met elkaar te maken hebben maar dat komt meestal omdat de designer voor veel geld is weggehaald.
Tussen de Gallardo en de R8 valt vooral op dat de vlakverdeling en de roostertjes allemaal op dezelfde plaats zitten. Zelfs de uitlaten zo vlak onder de achterlichten is bij beiden hetzelfde, alleen een ander eindstuk er op.
@[email protected]

I will shut up
@Rick Dos

Nee man, dat moet je zeker niet doen. Je komt ( zo nu en dan eens) met nuttige posts en een goede discussie met Michiel.
Ik vind de R8 en de Gallardo ook op elkaar lijken. Laat ik het zo zeggen, ik zie ook heel veel kenmerken in de auto’s.
Het is dan leuk om daar over te discussieren.

Maar Straight out of Compton?!!!! WTF. Je denkt net zo idioot als ik man.
Waar je mee omgaat, raak je mee besmet…….. ;)
Juist!

En laat dat nou ook gelden voor Bugatti en Bentley!
En zo zijn we weer terug on topic. ;)
LOL! :) ;)
Hahaaaaa
;) :)
@Rick ‘Rita’ Dos en [email protected] ik zie net als jullie ook wel overeenkomsten tussen de R8 en de gallardo. Ik denk dat dit idd dor, zoals hilgert al zegt, door de vlakverdeling en door dat de roostertjes (en achterlichten en uitlaten) op dezelfde plek zitten. Maar ik begrijp volgens mij ook wel wat Michiel bedoelt met de andere styling van de Gallardo. Deze heeft immers een totaal andere smoel en uitstraling door het hoekige(
ehh waar is de rest van mn post gebleven?
@ joep: Juist! Een totaal andere vormentaal.

Oh, plak in gedachten eens voor de gein een Bugatti grille op de Bentley Continental GT en breng een kleurverdeling aan op de zijkant.
Voila! Weer een nieuwe Bugatti VAG-style! It’s so simple….
Ja, maar Joep dan begrijp ik niet dat iedereen schande ervan spreekt dat deze op elkaar lijken. (de absolute schoonheid van deze creaties daar gelaten natuurlijk! :) )

http://static.autoblog.nl/images/wp/Peugeot%204007%20voorkant.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp/Parijs/Mitsubishi%20Outlander%20concept%20zijkant%20voor.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp/Citroen%20C-Crosser.jpg

Maar als Audi en Lamborghini het doen dan wordt het geaccepteerd.
Het hoekige van de Lambo en het ronde van de Audi is natuurlijk ook uit te leggen. Audi heeft in zijn DNA lijn een bollere vorm en de Lamborgini met de Countach en Murci lijn een wat hoekerige
in mn vorige post had ik nog meer staan , maar dat is verdwenen geloof ik dus dan maar ff opnieuw :)

@Michiel, wbt je opmerking dat Ettore Bugatti bentley’s vrachtwagens vond, en een hekel had aan lompheid en inefficientie. Weet je hoe Ettore dan tegen de Bugatti Royale aan keek? Dat was toch ook niet echt een vlieggewicht en best lomp te noemen.
Een supersportscar is niet zo 1,2,3 met gewoon heel veel resources en jatwerk uit de mouw te schudden. Dat heeft VW aan den lijve ondervonden.

Bij Lamborghini heeft men gewoon alle know-how, dat ging nog redelijk goed. De Audi R8 is een copy-paste Gallardo, maar helaas slecht uitgevoerd. Er zijn tot nu toe zelfs geen proefritten voor pers en klanten mogelijk met de auto´s …… Reden ? Brandgevaar !

De Veyron is nog erger, de introductie van die auto is zovaak uitgesteld. Redenen bovenvermeld en nog vele andere, o.a. van een te zwakke versnellingsbak tot uitelkaar spattende aandrijfhoezen etc. Alleen door de enorme druk van “zijne hoogheid Piech” is die auto koste wat het kost er gekomen.

Als interesant detail zou ik hier nog vermelden dat Piech onlangs nog persoonlijk heeft gezegd dat Lamborghini voor hem het voorontwikkelingsstation voor Audi is……………
@Rick dos, misschien heeft dat ermee te maken dat de R8 en Gallodo nog wel een hele andere koets hebben. De de mitsubitsi en de PSA modellen is er alleen een andere voorbumper opgeplakt. Ik heb er eerlijk gezegd ok niet zo’n moeite mee dat het is gebeurd. PSA heeft het ook altijd gewoon toegegeven dat ze het zo hebben gedaan. Waar ik wel moeite mee heb is dat de peus verschrikkelijk lelijk is. De citroen is alweer een stuk beter gelukt.
hmm heb er een beetje een zooitje van gemaakt. sorry daarvoor.
Techniek delen is denk ik wel nodig in deze tijd, maar om idd niet voor elk merk een verschillende (hoofd)ontwerper te nemen is wel jammer, zeker als je zo’n modellen als deze eruit krijgt…
Qua techniek vind ik die Veyron een super-wagen, maar qua design een ramp. Veel te rond, zelfde verhaal als de R8: vooral die plaat aan de zijkant, die een andere kleur heeft dan de rest van de auto. Om nog maar over de ‘zwevende’ lampen te zwijgen.
Maargoed, dit zie je ook bij de XK en V8 Vantage, ook erg veel overeenkomsten, maar deze auto’s kan ik dan weer wel waarderen :P
@joep

Misschien, maar je ziet specifieke kenmerken terugkomen in het design bij de R8 en Gallardo.
Van deze 3 vind ik de Citro ook het beste gelukt! :)
Als ik het zo leest, weet ik niet in hoeverre: ”Veyron, een knap staaltje techniek” op zijn plaats is..
De Bugatti Veyron heeft de koplampen van de Skoda Superb. Dit is echt geen grap of speculatie. In een interview in de Auto Motor und Sport heeft de hoofdontwerper van de VW-groep dit gezegd. Misschien leuk om te weten
@Rbbie
En Rs4 velgen?

Het is buitengewoon irritant dat VW Audi Skoda Seat zowel onderhuids als bovenhuids zoveel met elkaar gemeen hebben. Dit is nou puur het reden waarom ik BMW boven Audi kies, ok ok en achterwielaandrijving natuurlijk..
Zo ken ik er ook nog een paar :

de DB9 bijv. heeft de buitenspiegels van een Volvo V70……….€€€€€€ ?
correctie: V8 Vantage niet de DB9
@ rick ,

oef komt het te hard aan jongen omdat jij een audi rijder bent! wees niet getreurd ik rijd zelf ook een a3 (lease). Maar het is toch algemeen bekend dat de modellen van VAG op elkaar lijken, in dezelfde fabriek worden gemaakt en op dezelfde platformen staan. Natuurlijk worden er andere materialen gebruikt etc. Maar je ziet gewoon teveel kenmerken zowel binnen als buiten erin terug! Dit geld ook zeker voor de lambo, bentley en bugatti. Net zoals je bij aston veel ford dingetjes terug ziet (gewoon de zelfde ventilatie roosters als de KA)

Ik wil alleen duidelijk maken dat dit een beetje broedermoord is. want het zijn totaal andere merken maar dan ook die onderscheid!
zo ken ik er ook nog een. de Aston martin db7 heeft de achterlichten van de mazda 323F.
Wederom mijn complimenten voor je inzicht en kennis in vormgeving. Je hebt talent om alles over design te maken heeft in tekst te kunnen verwoorden.

Uiteraard sta ik ook volkomen achter je, wat betreft de vergelijkingen. Je zou het kunnen vergelijken met scoda octavia en VW passat. Alleen bij supercars is het wat moeilijker om identiteit te ontsluieren. Nu ik je column gelezen heb, heb ik er nu een beeld van.

Lamborghini is wat betreft de vormgeving uniek. Het maakt gebruik van hoekige details en heeft zo een duidelijke identiteit aangenomen. Veyron, R8, RSQ etc lijken op elkaar, daar ben ik het zeker met je mee eens. Maar toch zijn het allemaal prachtwagens en hebben ze een eigen herkenbare identiteit ontwikkeld.
@turbopaultje

kun je ook foto’s laten zien? welke generatie bedoel je?
@slk55

hahahaa, ik dacht dat je aan het narren was maar je hebt nog gelijk ook.
PIK
@kevski style. het is niet zo dat ontwerpers maar erop los schetsen en dan de auto kwa techniek daaraan aangepast wordt (dat was misschien voor 40 jaar zo…) en de motor wordt echt niet ontwikkeld na de tekening. Dit proces loopt hand in hand. Als het design gemaakt wordt loopt parallel de technische fase en welke motoren gebruikt worden ligt al van tevoren vast. Tegenwoordig wordt eerst het package (wielbasis, dakhoogte, etc.) van tevoren vastgelegd en daar wordt het ontwerp op gebasseerd. Het is niet verwonderlijk dat er zoveel gelijkenissen tussen de auto’s zijn omdat het package daar meestal voor verantwoordelijk is. De Veyron is een verhaal apart; probeer maar eens 10 radiators onder te brengen…pffff. Ontwerpers zijn dol op grote (agressieve) openingen hoewel die waardeloos voor de aerodynamica zijn. Volgende trend is dat er afsluitbare kleppen achter de openingen zitten die de aerodynamica optimaliseren. En de Audi RSQ conceptcar is volgens mij gebruikt als opwarmertje voor de R8 vandaar de overeenkomsten.
Heb niet alle posts gelezen, maar het is toch algemeen bekend dat techniek/onderdelen worden gedeeld binnen de merkgroepen? De voorbeelden zijn haast eindeloos.
Michiel. _O_
Is een Noble M12 ook niet voor een groot deel een gewone Ford Mondeo van één of twee genraties geleden met wat modernere technieken en wat extra’s hier en daar… In ieder geval zijn volgens mij de achterlichten hetzelfde en ook de techniek, toch?

http://www.evo.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_24/car_photo_12337_7.jpg
http://jan.moesen.nu/bietekwieten/20030715-btq-523.jpg
Maar Bugatti is toch van VW en audi van VW dus hetzelfde bedrijf ?
@JEEPY: Sssst, nu verklap je alles man.
@ JH, dat weet ik. Alles draait ook voor een groot gedeelte om “agent orange”, die ook langzaam steeds groter wordt (net als de wereldbevolking). Maar zaken als de ophanging worden wel degelijk aangepast aan de huidige styling en niet omgekeerd. Verder is de motor ook een balangrijk punt waar een auto omheen wordt ontworpen en de aandrijflijn (denk aan de versnellingsbaktunnel). Wat betreft de bodemplaat denk ik dat je ongelijk hebt. Veel bodemplaten worden welliswaar gedeelt met elkaar, maar vaak verschillen ze wel in wielbasis. Niet veel maar wel wat. Dat wordt volgens mij wel aangepast aan het design en niet omgekeerd. Maar das ook logisch, want een auto wordt niet gekocht op basis van zijn kunnen, maar puur op basis van het gebruiksdoel, uiterlijk en de eventuele status die het merk/model/uitvoering heeft. Hetgene waar de auto toe in staat is wordt maar door enkelen echt helemaal benut maar dan praten we over een bevolkingsaantal wat kleiner is dan 1%. Het is dus ook niet meer dan logisch dat een autobouwer het vanuit een top-down perspectief doet (buiten de pr om). Dat is uiteindelijk waar de eindgebruiker het meeste op let. Er zullen ongetwijfeld auto’s bestaan die afgrijselijk lelijk zijn, maar met ontzettend goede rijeigenschappen. Toch zal de meerderheid die niet snel kopen. Meeste auto’s worden vanuit emotie gekocht. Dat is nooit anders geweest.

@ Joost: Er is veel van de mondeo afkomstig, zoals knoppen, achterlichten. de motor is volgens mij van een generatie nieuwer, maar dat weet ik niet exact zeker. De bodemplaat, het onderstel, en de verdere aanpassinge die gedaan zijn aan de motor en versnellingsbak is allemaal van Noble zelf….
Zo he mensen dat jullie een column nodig hebben om dit te weten. Eerste stap Het is gewoon een kwestie van logica en ook economische logica. Je hebt namelijk fusies nodig om te blijven overleven in de harde auto-wereld. Volgende stap: Fusies zijn namelijk om kosten te besparen, dus ook dingen te delen bijvoorbeeld ontwerpers de gefuseerde bedrijven gebruiken elkaar voordelen anders was de fusie nutteloos. Daardoor ebruiken de bedrijven elkaars matrialen en ontwerpen anders had de fusie toch geen nut? Nou mensen hopelijk heb ik jullie kennis “opgevoerd”. Zijn er onduidelijkheden, vraag het maar gerust. Ben je er niet mee eens, zeg het dan gerust. Sorry voor eventuele spellings/grammatica fouten.
Na “Eerste stap” hoorde eigenlijk een dubbele punt, sorry.
@Holy Cow

“Je hebt namelijk fusies nodig om te blijven overleven in de harde auto-wereld.”

Hmmm….waarom zitten GM, Ford, VW en FIAT dan in zwaar vaarwater? En autobedrijven zoals Toyota, BMW en Porsche niet?!

“Fusies zijn namelijk om kosten te besparen,”

Hmmm….waarom zitten GM, Ford, VW en FIAT dan in zwaar vaarwater? En autobedrijven zoals Toyota, BMW en Porsche niet?!

“Nou mensen hopelijk heb ik jullie kennis “opgevoerd”. Zijn er onduidelijkheden,”

Nee, blijkbaar niet. Kan je het me nog een keer uitleggen?! ;) :)
@Rick Dos
Porsche is toch onderdeel van de VAG ookal hebben ze 29,9% gekocht van het VAG concern in aandelen?

Als dit zo is heb ik het bovenstaande van je niet gelezen.

I got yo back negro……..uhhh dude ;)
@[email protected]

Thx for having my back Brotha!

Maar we hebben het hier over fusies en das wat anders dan grootaandeelhouder zijn…. ;)
Oh en Porsche is geen onderdeel van VAG! ff voor de duidelijkheid! Orale Holmes! ;)
@ Michiel van den Brink

Kan je de column niet in tweeën delen?

Nog een vraagje:

Zijn de GTO’s al klaar?

En nog een vraagje:

Wat vind jij van de Veyron?

Ik vindt hem persoon lijk niet echt mooi..
Hij heeft de zelfde lampen als een Skoda, en Skoda’s zij niet bijzonder mooi.. :S
@ Rick dos

Hmmm….waarom zitten GM, Ford, VW en FIAT dan in zwaar vaarwater? En autobedrijven zoals Toyota, BMW en Porsche niet?!

Fusies betekent namelijk geen garantie voor overleving. Het ook van de bedrijven zelf af en de samenwerking ervan. Ik heb geen idee hoe het binnen de GM etc. gaat maar waarschijnlijk niet zo goed daar. De VW concern en de rest hebben hun zaakjes gewoon beter voor elkaar.
@ Holy Cow: VW en de rest van de bovenstaande namen zitten in hetzelfde vaarwater als GM wat dat betreft. Allemaal hebben ze reorganisaties gaande en gaat het slecht met de concerns.
Ik moet je overigens wel gelijk geven dat het de bedoeling is bij de overname dat het bedrijf daardoor een sterkere positie krijgt, maar dat is in veel gevallen een beeld van de ideale wereld. En laten we daar nu net niet in leven….
Goed verhaal hoor. Ik hoop dat er geen Veyron bezitters zijn die het lezen… die zullen wel beteuterd zijn.
Het zou leuk zijn als Piech zelf zou kunnen antwoorden op de vraag of dit toch vooral een bobbel in zijn broek is!!
Over de gedeelde onderdelen… heeft een XJ220 ook niet Mondeo spiegels of achterlichten ofzo?? Tja, gaat gewoon om de kosten natuurlijk. Elke nieuw ontworpen schroef kost extra geld. Maar lullig van die DB7 – dat is wel erg duidelijk…
sterke column. De overeenkomsten tussen R8 en Gallardo zijn vooral de proporties en idd de plaatsing van koelgaten, luchtinlaten, ruw weg de daklijn….. dat kun je zoals Michiel zegt “functionele designovereenkomsten” noemen. De basisvorm die onder het bodywork zit komt in grote lijnen overeen door een vergelijkbare layout en door bepaalde technische eisen en bestaande componenten.

De Veyron is zoals ik altijd al zei geen echte supersportwagen, ook geen hypersportwagen maar meer een hyper-sport-GT. Het uitgangspunt was het lompe grote motorblok en de concept-car. Niet een bepaalde filosofie, geen technisch concept waar later een fraai bodywork bij ontworpen is maar een basis waar met veel kunst en vliegwerk nog iets wat van gemaakt is. Wel een supersnelle (rechtuit) bolide maar geen geweldige sportwagen…. gemiste kans…. want met de kennis en het budget van VW hadden ze iets echt brilliants kunnen maken….
Leuke column! kijk er elke week weer naar uit!

Ik denk dat het probleem binnen VAG meer in de marketing hoek zit.. ze durven daar geen keuze’s te maken.

Voorbeelden genoeg: Wat moet het merk met een Phaeton als ze al Audi’s hebben.. Houden ze Skoda’s wel sober genoeg? of komen die ook in het vaarwater van VW? En de Audi R8 is daar ook een voorbeeld van… als je binnen je concern al Bugatti, Lambo en Porsche hebt.. probeer dan niet een supercar te maken…
Nog even over de DB7 achterlichten…die Mazda 323F werd bij onze tegenvoeters als Ford verkocht en dat maakt het cirkeltje weer rond.

In een Lotus Elise zitten overigens de dashboard knoppen uit een 106.
Ik kom net terug van de Miljonairs Fair en heb daar de Veyron even van dichtbij kunnen bekijken.
Ik heb een fout gemaakt in mijn column door te zeggen dat de grille mogelijk grotendeels niet functioneel zou zijn…
Dit is echter wel het geval, er zit een joekel van een radiator achter.
Sorry, Piëch. ;)

De auto was bijzonder, maar deed me verder niet zoveel.
Misschien moet ik er maar een keer in rijden om een beter oordeel te kunnen vellen.
@Michiel van den Brink.
Gaat het zo goed met je ?! ;-)
Jammer dat ik nog steeds niet vat hoe ik een afbeelding in dit schermpje krijg als de link niet werkt. Maar goed..
Ik vind het voorbeeld van de Audi R zero concept en de Veyron ook wel erg triest!
@JANUS: Michiel is alvast kopers aan het werven voor de GTO :)
Hier heb ik niets aan toe te voegen.
Voor alle VAG freaks => dit is balen maar het is de werkelijkheid
Ik was daar voor de presentatie van de boot van Maarten de Bruijn.

Kopers werven voor de GTO is niet meer nodig, maar het is wel goed om je doelgroep wat beter te leren kennen. ;)
Al denk ik niet dat mijn doelgroep daar rondliep.
Het viel me eigenlijk wel een beetje tegen wat ik daar allemaal zag…. Wat een wansmaak werd daar getoond!
Hey eindelijk eens een column van Michiel die ik kan volgen. Het is me nu ook duidelijk waarom er nooit een productie versie van de Volkswagen Nardo geweest is: die past helemaal niet niet in dit styling rijtje.
Niet vreemd trouwens immers dat men binnen VAG zo met 3 deurs sportwagen design omgaat, het is natuurlijk ook maar een heel kleine markt, en waarom zou je iets 3x ontwerpen als je het ook 1x goed kan doen? Het is net als met de W motor van VW in de 12 en 16 cilinder varianten, die is ook al zo’n rondreizend circus en is in allerlei modellen gemonteerd geweest.
Die Nardo past niet alleen niet in het copypaste design van VW, wie wil nou behalve Piech himself zo´n auto nou eigenlijk hebben als je een Ferrari of Lamborghini kan veroorloven ?

Zelfde het geval met de Phaeton…………. is trouwens moet men eerlijk zeggen wel een heel erg goede auto.
Wat betreft die achterkant geef ik je groot gelijk. Weinig drag maar grote stabilisteit in het geheel. Ik vind het op de achterlichten na alleen totaal niet bij het VAG concern passen. Persoonlijk vind ik hem er nogal goedkoop uitzien. Maar vanuit technisch oogpunt geloof ik graag dat het de betere auto is….
De Bentley H is één van de allerlekkerste concepten: mysterieus (Bertonig) en met een geweldige roadpresence.

Een effect als de Countach midden jaren 70 – op eigenlijk iedereen – had, zullen we niet snel meer meemaken. Met geluid kun je ook al niet meer imponeren. regs :bah:

Auto’s als de Saleen en de Mosler komen qua drama in de richting maar for me is de VWeyron vooral potsierlijk.
Uiteraard staat Gordon Murray bekend om de McLaren F1. De buitenzijde is echter een design van Peter Stevens. Waarvan akte :D
Klassiekerrally
Uiteraard staat Gordon Murray bekend om de McLaren F1. De buitenzijde is echter een design van Peter Stevens.
… net als de ‘rondere’ Lotus Esprit…

De W12 Nardo vind ik ook heel erg ‘des Volkswagens’. Komt waarschijnlijk door de hand van Giugiaro, die onder andere de eerste Golf en Scirocco getekend heeft.
Aanvankelijk vond ik de Veyron eerder een platgeslagen New Beetle, waarvan het ontwerp weer refereert naar de Käfer, waar de Porsche 356 later ook weer behoorlijk veel op leek, maar dan platter. Nu ik de Veyron, Hunaudières en R8 zo zie, valt het me inderdaad ook op hoe groot die overeenkomsten waren. Vooral de lin tussen Hunaudières en Veyron had ik nog niet gelegd, maar die is wel erg duidelijk! Wederom een leuk en interessant stuk over design, ik zie zelf ook wel heel veel VAG-DNA in de Continental GT. Helaas. Liever een Continental T.
Ik vind het echt weer een goede column Michiel. Dit is door goede voorbeelden prima te volgen en zo. Bij eerdere columns had is soms mijn problemen (mijn schuld?). Ik ben het compleet met je eens en ik vind het jammer.
Ik vind het trouwens fantastisch hoe jij dat soort dingen ziet. Daar let ik niet op of zo, of ik vergelijk auto’s gewoon nooit ;) PRACHTIG MACHTIG
Mijn mond viel echt open bij het bekijken van bovenstaande foto’s! De gelijkenissen zijn écht niet te ontkennen. Ik wist niet dat het zo erg gesteld was.

En toch vind ik de R8 a super cool car. En als we deze vergelijking morgen niet in de krant publiceren, komt niemand toch te weten dat hij toch wel de grote lijnen van de Veyron heeft meegekregen!
Hier een filmpje van de designafdeling van VW.
Op groot scherm wordt het 3D-design van de Veyron besproken en direct daarna schakelen ze over naar de VW Golf!

http://www.youtube.com/watch?v=ckuh1ZfIYrw&eurl=
mooi filmpje.

@michiel

Ik keek laatst het topic over de SSUV door, en daar zei je dat je een 2D tekening had gemaakt voor Spyker. maar dat je niet meer bij het proces van de 3D SSUV betrokken was. nou mijn vraag; zou het mogelijk zijn dat je die 2D tekening hier plaatst? ik ben erg benieuwd naar hoe jij de D12 had willen zien. Als dit niet mogelijk om wat voor reden dan ook, dan snap ik dat.
@slk55 amg: dat is niet mogelijk.
Giugiaro weet als geen ander hoe je mooie en functionele auto`s moet ontwerpen.

Helaas weten ze dat blijkbaar niet meer bij VW………….
dan hadden ze namelijk die Nardo als Audi R8 op de markt gebracht…………..
@Michiel: als reactie op ’t VW-filmpje: wat een klinische omgeving! Geen plek om een auto geboren te laten worden.
Juist!
Om depressief van te worden!

Weinig inspirerende omgeving, witte tafels, grijze vloeren, geen muziek, veel te grote ruimten, Boris Becker als collega…. brrr, niks voor mij.
En al helemaal geen plaats waar een Bugatti geboren moet worden!
VW’s okee, maar merken met passie en historie komen niet uit een laboratorium.
Wat mij het meest opvalt, en stoort, is het feit dat niemand een opmerking in het aller eerste zinnetje corrigeert:

[i]Deze keer gaat het onder andere over de Bugatti Veyron, het paradepaardje van de Volkswagen Audi Groep.[/i]

Dit klopt niet, Volkswagenwerk Aktiengesellschaft is het woord dat je zocht (de afkorting van VAG), en in de volksmond is dit simpelweg Volkswagen Auto Groep. Audi Auto Groep is weer een heel ander concern, natuurlijk wel onder moederbedrijf VAG. Beetje je huiswerk doen is wel een pré als je een artikel als de deze schrijft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group
Voor meer informatie.
Je hebt helemaal gelijk Stef.
Bedankt voor je verbeteringen.

Voor het verhaal maakt het echter geen verschil, want iedereen weet waar ik het over heb, toch?
Dat is waar, maar onderschat je publiek niet. Veel mensen lezen Volkswagen Audi Groep, korten dat af als VAG, en voila, als ze het ooit uitleggen doen ze dat ook verkeerd.

Veel zullen dat niet doen, maar in dit bos met dichte bomen is het toch belangrijk dat we de bomen wel juist positioneren.

Het is gewoon een puntje wat me op viel, en het leek me gepast een correctie te plaatsen. Verder een goed artikel! Ik ben het met je eens dat mensen op hoge functies te gefixeerd raken op bepaalde punten, dat ze andere bepaalde aspecten over het hoofd (willen) zien.
Het werd hier al vermeld:http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/08/designer-dna-een-pot-vag-nat#comment-149830

en het is toch Volkswagen Audi GARAGE :P
Bij het plaatsen van de column op mijn eigen site zal ik jouw verbetering direct meenemen.
zou het mogelijk zijn die wekelijkse column mij te mailen – dank
Klassiekerrally
Net ook even dat filmpje gekeken van de designafdeling.
Is dat echt?
Wat Dink ook al zei, daar kan je toch niet werken?
Niks persoonlijks, geen vleugje passie te bespeuren.
Interieurontwerpje van Jan de Bouvier overigens?
@ narciris: Nee, dat is niet mogelijk.

@ klassiekerrally en de rest:
Hier nog een paar filmpjes van het VAG-lab.









Klassiekerrally
Oh oh… Het is nog erger dan ik dacht!
Net even naar ‘VW Design – Interior design, materials, colours and trims’ gekeken.
Echt te truttig voor woorden. Twee dames vergelijken kleurcombinaties van allemaal zoet gekleurde stofjes. Een van de dames heeft een stom hoedje op om vooral artistiek te lijken.
Wat een sof…
Hier nog een filmpje van VW’s nieuwe designcentrum in Potsdam.

http://www.youtube.com/watch?v=xevtzUHWGG4&eurl=
Klassiekerrally
Wat een kil gebouw.
En dat terwijl Potsdam bol staat van prachtige architectuur en geschiedenis. Mooi plekje aan de Wannsee (denk ik?), dat wel…
Hele mooie column Michiel. Ik kan er geen woord aan vuilmaken.

Maar zoals wel meerdere mensen zeggen, het ‘kopieren’ van auto’s op deze manier is toch al aan de gang sinds dat de eerste koetsen met motor op de weg verschenen?

Als je de Audi R8 pal naast de Lamborghini Gallardo zet, zie je inderdaad de overeenkomsten. Gelukkig komt dit alleen niet vaak voor! Ik vind de R8 een mooie bak, alleen vind ik het zo’n gewoon ontwerp. Die achterkant is erg casual…mooi maar kan mij eigenlijk niet boeien. De voorkant lijkt niet bij de rest van de auto te passen, gemiste kans! De Gallardo is wel zo’n auto waarbij alles (nouja, het merendeel) klopt. Net zoals bij het grotere broertje de Murcielago. Maargoed, ook al is de ontwerper van beide auto’s een Belg, vind ik Italiaans design een stuk frisser dan het design van onze oosterburen… gewoon een kwestie van smaak.

Het ‘Nederlands’ design heeft ook wel wat :) Ga zo door (ook met het schrijven van columns, want je schrijft gewoon erg goed!)
Autobandventieldopje
Helaas kost het ontwikkelen van een (goede) auto zo ongelovelijk veel geld dat er hier en daar beknibbeld moet worden..auto’s moeten aan internationale veiligeheids/milieu etc etc eisen voldoen..alle electronica moet ook nog goed funtioneren en het enorm toegenomen vermogen vraagt om complicaties…Bugatti schijnt al problemen te krijgen in de VS vanwege nog te veranderen toelatingseisen..ik begrijp dan wel dat er hier daar wat geleend wordt van de buurman…in een Aston Martin vond je tot voor kort Mondeo knoppen en richtingaanwijzers…lekker luux..Fiat..Ferrari etc etc. het met ergens vandan komen…
Wat ik niet begrijp is dat een Veyron met een gigantisch verlies per verkochte auto wordt verkocht en dat dit niet wordt doorberekend aan de desbetreffende klant die een miljoentje meer toch wel kan bekostigen…de auto’s zijn inmiddels nagenoeg allemaal verkocht en die maffe Russen en Arabieren kunnen het makkelijk betalen en willen maar al te graag iets wat een ander niet heeft zolang het maar duur is..
Het is grappig dat vrijwel alle fabrikanten niets zien in Bottom Up design.
De reden daarvoor is, als ik jullie zo lees, enerzijds de ‘emotie’ van design en anderzijds de kosten die lijden tot eenheidsworst.

de fabrikanten zien in mijn ogen een paar ontwikkelingen niet.

Bottum up design is namelijk helemaal ‘hot’. In de IT zie je daar voorbeelden van zoals Linux en Mozilla Firefox: vanuit de gebruiker ontworpen en gericht op functioneren. (met als gevolg een beter imago!)

‘Emotie’ en ‘kosten’ = veel verkopen + met winst

Twee dingen gaan mis:

Emotie driven design: juist Audi (de TT) moet weten dat een auto ook door technisch functioneren ‘emotie’ moet bieden. Techniek is toch ook een belangrijke factor bij de emotionele beleving van een auto. Michiel is terecht verbaast dat de directie van audi om strikte design eisen koelings problemen bagataliseert. Laat die koele lucht toch lekker in en uit de motorruimte stromen!

VAG begrijpt niet dat een auto een intergraal concept is.

Kosten driven design: platvormen bouwen leveren vaak halfslachtige producten, zoals de belachelijk loeizware bodemplaat van de Alfa Brera. Zo hoorde ik Maarten de Bruin al eens over de gigantische verschillen in gewicht tussen ‘slim’ geconstrueerde bodemplaten en ‘flexibel toepasbare’ bodemplaten. Flexibel is dus helemaal niet flexibel maar: ‘one size fits all’ . VAG doet dat ook met design. lekker goedkoop.

VAG (en GM) moet haar ‘one size fits all’ filosofie omzetten in echte flexibiliteit.
JUIST! Mooi gesproken, Michiel!

Lotus werkt nu wel aan een prachtig flexibel platform.
Met weglaten van de koelsleuven achter de voorwielen kan te wijten zijn aan oprispingen van Kaban. Maar ik heb gelezen en gehoord in Molsheim dat ze niet veel effect hadden, het gaf aerodynamische problemen alsook koelde het de remmen niet meer met dan zonder – wat nochtans de bedoeling was. Men heeft dan de opening in de carbonrand die de zijkant onderaan afzoomt enorm verbreed naar de voorwielen toe, ongeveer tot over de ganse breedte van de voorband, met gunstig resultaat. Esthetisch ook veel beter dan die gaten, de auto is te klein of te kort om breuken in de vlakken en rondingen toe te laten. Vandaar dat ie ook mooier is in één kleur en zonder de reflectoren achteraan die aan sidelights doen denken.
Grappig is dat je bij VAG zelf van niemand bevestiging zal krijgen dat de Hunaudières het genoom van de Veyron bevat. Men wil te graag doen geloven dat die Bug from scratch is ontworpen. Maar in 1999 lag die W16 wel degelijk al in die Bentley, zij het atmosferisch. Op een zelfde salon stond hij er alsook de EB 218 met 18 cylinders. Ook de Chiron had er 18. Wou men qua sportwagen Bugatti aan de top van de groep zetten, heeft men MOETEN naar die W16 grijpen om in de Veyron gelepeld te krijgen, heeft de mysterieuse verdwijning van de Hunaudières te maken met de beslissing van Piëch een midsize Bent te bouwen ? Niemand lijkt het exacte verhaal of innerhouse dialectiek te kennen.
Hoe dan ook is het koeelingsprobleem een raar verhaal.
er zijn al heel veel auto’s gemaakt die 1000 pk hebben (supra’s, 911’s, skylines)
en die zijn ook echt niet gemaakt voor een ritje.
Ik vindt het een knappe auto maar het lijkt er toch wel heel erg op dat neit de techniek of de natuur ze tegenzat, maar dat ze elkaar het leven moeilijk maakte.
Op mijn surftochten kwam ik deze tegen:
http://www.madle.org/hs21c.JPG

http://www.madle.org/ehs21.htm.

Welke VAG-designer is hier vreemd gegaan? Ik zie en Veyron-invloeden, en R8 invloeden (check laatste plaatje: de lijnen achter de portieren).
AH! Oplossing van mysterie staat op de pagina zelf:
“But the car shows also several other similarities with another revival car, the Bugatti prototypes18/3, or 18/4, which was changed into the 16/4 Veyron concept car.
Mazel has also an agency at Wolfsburg, Germany, the home of Volkswagen, and Volkswagen will produce the Bugatti. A coincidence? “
@narciris:

De 6,2 liter W18 was enkel een experiment.
Hij was te zwaar en vanwege de hoge frictie, zware overhittingsproblemen en vanwege de constructie niet veel soepeler dan een conventionele V12, moesten ze wel teruggrijpen naar de W16.

Hoewel het vraagstuk en technische problemen rond de W18 wel waren op te lossen, was de W16 een veel betere kandidaat voor de Veyron.


Nu kunnen ze wel teruggrijpen naar de W18, maar omdat de W18 een vrije kleine cilinderinhoud had voor zo’n enorme motor was het rendement niet al te best.
Net zoals die 1.5 liter 12-cilinders uit de vroegere Formula 1 tijdperk.


Ik hoop nog ooit een design-technische correcte Bugatti Royale terug te zien, met bi-turbo W18 of quad-turbo W16 maakt mij niet uit.
Waar form-follows-function weer terugkeert en de massa dit keer wel licht word gehouden.

Die Slowaakse eikel Kaban mogen ze van mij ook eruit flikkeren.
Wat echter wel een voordeel is van een W18 is dat je vanaf stationair al een flink koppel hebt.

In combinatie met vier turbo’s (aangezien 18 cilinders direct een drukgolf aan uitlaatgassen creërt) zou de W18 misschien een veel hogere koppel kunnen bereiken dan “maar” 650 Nm.

Misschien zelfs meer als de 1250 Nm van de quad-turbo W16.
Het zelfde DNA, Seat Cupra GT
)

)

De vraag nu is wanneer volgt Skoda, VW heeft wel plannen voor een Skoda Sportwagen.
………en dit bloedmooie concept als de “Tank 2” Veyron :

http://www.qv500.com/Bugatti%20Veyron%20P1%202.jpg

http://www.qv500.com/Bugatti%20Veyron%20P1%203.jpg


(ook van Giugiaro overigens…….)
Dat is geen Veyron, maar een 18/3 Chiron.
Ja hehe, denk dat ik vrij aardig weet wat ik schrijf of laat zien…….

Dit had de Veyron kunnen en imo ook moeten worden ipv dat lelijke gedrocht van Warkuss en Piech.
Wat een artiekel vol met tegenstrijdige argumenten…

“Styling-genen boven functionele genen…. Hoe jammer (…) Bij de Hunaudières was koeling nog niet zo’n probleem, want die auto had ’slechts’ 620 pk, maar de Veyron moest er van Piëch ineens 1000 krijgen en de extra hitte die daardoor ontstond, was teveel voor de styling die kaban had gepend.”

Dus: wél styling volgens techniek. De Bugatti MOEST 1001 pk krijgen, daar het een prestige-project was waar VAG haar suprimatie kon laten gelden. (Wat mijn inziens ook gelukt is…)
Moest ik u zijn, zou ik eens het boek: “Inleiding tot de Algemene Economie” lezen; dan zou u misschien begrijpen waarom grote auto-constructeurs samen werken. Alle grote merken doen dat trouwens. (Daimler Chrysler Groep: Maybach-Mercedes-Jeep-…, Fiat groep: Alfa, Ferrari,Maserati,…). Bekijk maar eens alle modellen van de grote auto-constructeurs. Veel gelijkenissen…


Exacte copies

Zelfde driehoeken en identieke zijspiegels
Ben ik nau echt de eerste die inziet dat het er hier over helemaal niks gaat?
Hoe verzin je het om de Veyron en R8 afkraken omdat ze op elkaar LiJkeN(??)..

Ongeveer alle auto’s die hier worden besproken zijn gewoon stuk voor stuk prachtige sportwagens. Merken binnen het VAG concern “wisselen” gewoon veel onderdelen met elkaar uit, maar dan zijn het toch nog geen auto´s zonder eigen identiteit, sportwagens hebben -zoals iemand al zei- gewoon een lage neus maar hoge spatborden omdat er nog wielen onder moeten.

Je ziet / voelt / ruikt / hoort / WEET toch ook wel dat een Veyron meer klassiek is, en dat de Audi R8 veel moderner is?..
Ook ik vind het ik nergens op slaan dat de R8 nog een keer wordt afgekraakt omdat die lijkt op de RSQ, de RSQ is gemaakt voor een film en is natuurlijk ook gewoon een concept car van de R8!
Net als die Bugatti Veyron en de Bentley Hunaudiéres, die laatste is ook gewoon een concept…

Het komt er dus op neer dat alle sportwagen van nu ECHT WEL een eigen identiteit hebben!

Wat ik wel schandalig vind is dit; http://www.madle.org/ehs21.htm

Die lijkt ongeveer op iedere auto die op deze pagina is afgekraakt en dat niet verdiende… MET DEZE AUTO MAG DAT WEL GEBEUREN!!!

Verder is het wel een mooi columm hoor, ga zo door! Enne; Iedereen zijn mening!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).