Column nu: Koplampen en bonnetjesdwang

Auteur: , 67 Reacties

Als jij een automobilist bent, wil ik met de deur in huis vallen door je een gewetensvraag te stellen: kun jij de koplamp van je auto vervangen? De kans is groot dat je deze vraag net als ik ontkennend moet beantwoorden. Geeft niets, want gelukkig kunnen we ons troosten met de gedachte dat we hierin niet alleen staan. Door de jaren heen is het vervangen van een koplamp voor een groot deel van de automobilisten al lang geen basale aangelegenheid meer, maar eerder een “Mission Impossible” geworden. En toch worden we genadeloos afgerekend voor deze hiaat in onze algemene ontwikkeling, althans, dat ondervond ik vrij recent.

Verwende leaserijder
Als leaserijder ben ik natuurlijk een verwend nest. Als er iets aan mijn auto mankeert, dan rijd ik langs de garage of ik laat mijn auto ophalen en kan dan volstaan met slechts twee woorden: “hé maken”. Wanneer het klaar-terwijl-u-wacht-principe niet opgaat, staat er altijd een nette vervangende auto klaar en het enige dat ik hoef te doen is ergens een krabbeltje te zetten en ik ben weer mobiel. Als verwend nest maak je natuurlijk je handen niet vuil aan zoiets onbenulligs als het vervangen van een koplamp. Daarvoor rijd je de volgende ochtend zonder afspraak gewoon even langs de garage.

Bonnetjesdwang
Een prima plan, zolang je in de tussentijd geen overijverige agent tegenkomt die hard werkt aan zijn persoonlijke target en nog niet door heeft dat de bonnetjesdwang al een poosje is afgeschaft. En ja hoor, alsof de duvel ermee speelde, in mijn binnenspiegel een mooi rood knipperend lichtkrantje met de tekst: “stop politie”. Eenmaal aan de kant werd mij gevraagd of ik enig idee had wat de aanleiding zou kunnen zijn voor het spontane en knusse samenzijn. Aangezien de vraag niet in multiple choice vorm gesteld werd, gokte ik op een routinecontrole, maar ondertussen wist ik natuurlijk wel beter. Ik werd vriendelijk gewezen op mijn kapotte koplamp. “Jeetje, dat moet dan zojuist gebeurd zijn”, zal niet de meest originele smoes zijn, maar veel tijd om na te denken krijg je op zo’n moment niet.

Reservelampen
Even leek het erop dat het setje reservelampen in het dashboardkastje mijn redding zou worden. Je bent immers verplicht om zo’n reservesetje bij je te hebben, ook in het geval van die dure xenonlampen. Schappelijk als oom agent was (de politie is je beste vriend), werd mij de gelegenheid geboden om ter plekke in het donker, in de stromende regen de koplamp te vervangen. Ondanks dat mij nog niet eerder is verweten een onbetrouwbare kop te hebben, werd er helaas geen genoegen genomen met de belofte dat ik de volgende ochtend als eerste naar de garage zou rijden om de lamp te laten vervangen.

Dilemma
Ik werd voor een dilemma gesteld: De koplamp ter plekke vervangen of een boete van 50 euro incasseren. Nou vooruit, dan maar even de motorkap open en de bestuurdershandleiding erbij, want die 50 euro hebben we dan snel verdiend. De man in het blauw was zelfs zo sportief om het zaakje bij te schijnen met zijn king-size flashlight. Slechts een korte blik was voldoende om mij te realiseren dat dit absoluut geen klusje voor mij was. Anders dan klepje open, lamp eruit, lamp erin, klepje dicht, zou dit een complete operatie worden. Tegen beter weten in heb ik nog wel wat staan te pielen, maar dat was toch vooral bedoeld om een stukje medelijden te creëren. Verlossende woorden als “ach, laat maat zitten joh” bleven helaas uit en de motorkap ging onverrichte zaken weer dicht. Op datzelfde moment kwam het bonnenboekje tevoorschijn. Een indringende doch beleefde discussie kon het tij niet keren. “Nog een prettige avond”, waren de laatste worden van de man met de pet die iedereen past.

Complot
Bij de auto’s van tegenwoordig wordt er onder de motorkap geen plekje meer onbenut gelaten. Alles wordt zorgvuldig en professioneel volgestouwd. Probeer dan nog maar eens op een normale manier een koplamp te vervangen. Bij de auto van een collega van mij moest zelfs de complete voorbumper worden gedemonteerd om een xenonlampje te vervangen. Zouden automonteurs bij hun sollicitatie wellicht worden geselecteerd op de omvang van hun handen? Deze ontwikkeling zal ook justitie niet onopgemerkt gebleven zijn. Daarom vind ik het ook zo bezopen dat men in deze situaties ongestoord blijft bekeuren. De coulance was erg ver te zoeken. Zou het dan wellicht een complot zijn om de schatkist en de garagehouders te spekken?

[ gepubliceerd op nu.nl, 6 december 2006 ]



67 reacties

ja leuk articel hoor
Da’s nou even pech hebben.
Gelukkig kan ik met mijn Golf III nog wel gewoon een lampje vervangen. Mijn Stiefvader krijgt het een stuk moeilijker met zijn ’00 Scenic, daar moet de bumper er inderdaad vanaf. Fijn klusje dan als je ’s nachts wordt aangehouden.

Ik verbaas me er overigens over dat sommige mensen met ondeugdelijke verlichting wel gewoon doorr blijven rijden. Ik kwam laatst, op een onverlichte provinciale weg, een fiesta tegen daarvan waren de beide koplampen uitgevallen. Ik ben er maar voor blijven rijden totdat hij een grote bebouwde kom in reed. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn als er vanuit de andere richting inhalende tegenliggers kwamen.
Bij deze wil ik me excuseren voor m`n collega’s maar we moeten de kinderen eten geven ;)
Verder wil ik niets van niemand meer horen. Ben al genoeg getreiterd :)
Leuk artikel. Je hebt volkkomen gelijk, ik zie mezelf al staan met een voorbumper in me hand :P:P. Alles staat tegenwoordig in het teken van botsveiligheid en daarom moeten overal kreukelzones komen en zachte delen voor de voetgangers.
Beste oplossing was waarschijnlijk met de handleiding op schoot in de auto gaan zitten lezen todat de betreffende agent genoeg kreeg van in de regen staan……

Eigenlijk zouden ze geen boete mogen uitschrijven als ze zelf dat lampje ook niet kunnen vervangen!

(breek me de bek niet open over de politie in dit land……. we hebben ze nodig en ik denk dat de meeste ook wel hun best doen, maar er lopen ook (te)veel regelrechte eikels rond met een politie-insigne.)
Ik ben al een aantal keer in het verleden aangehouden vanwege mijn verlichting. Ik reed in die tijd een Golf IV, en tja daar is het altijd raak. De agenten wezen mij er steeds netjes op, en verzochten mij het zo snel mogelijk te repareren.

Achterlichten zijn meestal nog wel te doen, maar de koplampen kun je tegenwoordig niks mee. Ik zeg dat dan ook eerlijk tegen de agent.
Ik ben ook een verwende leaserijder, en ik had laatst een kapotte koplamp. Dus langs de Volkswagen garage. De monteur was een halve minuut bezig, en de lamp was vervangen. Dat truukje moet ik dus in geval van een confrontatie met een plichttrouwe agent (is dat een paradox ;) ) wel onder de knie krijgen. Kennelijk loont het wel
Ik wilde een keer mijn knipperlicht voor vervangen. Nou dacht ik dat ik die kennis wel zou hebben. Dus niet! Heb ik een paar uur lopen klooien en pielen totdat ik de moed maar opgaf en langs de BMW dealer ben gereden. Het viel nog mee dat de monteur mij niet vroeg; “Uit welk jaar kom jij eigenlijk?!”. Tot mijn stomme verbazing moest er aan de voorkant het een en ander eruit gesloopt worden en achter de koplamp ook. Om vervolgens de hele koplampunit eruit te slopen. Ik zal jullie de prijs van het vervangen van een lampje besparen, want dan wordt je meteen ontpasselijk.

Voor wat betreft de agenten. Heb ik altijd zoiets van geef me mijn bon en laat me met rust! Nee, dan moeten ze nog ff bijdehand mij als een klein kind toe spreken! Als je mijn bloed wilt laten koken, dan moet je vooral dat doen!
Wat je ook vaak genoeg op Blik op de weg ziet. “U reed te hard weet u wat voor gevaarlijke situaties dat oplevert?!”. Dan denk ik altijd bij mezelf als het zo gevaarlijk is, waarom achtervolgen jullie hun eerst kilometers lang en houden jullie die mensen niet gelijk aan?! But that´s another issue and maybe another topic! Sorry! ;) :)
Is het niet altijd zo dat de goede onder de kwaden moeten lijden? Hoe je het ook wendt of keert, zonder goed licht ben je strafbaar. Een setje reserve-lampjes valt dan onder ‘coulance’, maar het niet ter plekke kunnen repareren betekent dus verder moeten rijden zonder licht, dus een overtreding…
Sorry, ben het ook lang niet altijd eens met de politie, maar in dit geval vind ik toch dat ze gelijk hebben.
Haha….

Ik ben zo onhandig dat ik niet eens weet hoe ik mijn Marbella verlichting moet vervangen! :S
Trouwens de laatste tijd ergens een lichte kabelknip zitten naar mijn koplampen, waant soms vallen ze allebei tegelijk uit en heb ik of alleen stadslicht of alleen grootlicht! Tjaa…. Wat moet je dan?
Ben maar gewoon doorgereden en in één keer sprongen ze weer aan! Heb ik nu al een paar keer gehad, maar ik heb gewoon geen tijd om er naar te kijken! :(
Het valt me trouwens wel op dat ontzettend veel auto’s met een kapotte koplamp rijden! Ik kom er elke dag wel minimaal 20 tegen!
@Danny: “maar het niet ter plekke kunnen repareren betekent dus verder moeten rijden zonder licht, dus een overtreding…”

Die opmerking is niet juist (tenzij je op de fiets bent). Een auto heeft namelijk 4 lampen die de voorkant van de auto verlichten. Een kapot dimlicht betekent dus dat je één goed werkende koplamp hebt en één werkend stadslicht (als het goed is). De auto voert dus WEL verlichting, zij het niet 100% volgens de regels. Verder heeft de auto van Dennis vast ook nog mistlampen. De agenten hadden dus best een andere keuze kunnen maken, want het is niet zo dat Dennis niet veilig naar huis kon rijden. Wat is de taak van de Politie ook al weer? Volgens mij “zorgen voor veiligheid” en niet “zorgen dat iedereen elk mierenneukerig regeltje tot achter de komma naleeft…..”

Dat is dan ook waar het in NL (maar in andere landen vast ook wel) mis gaat. men wordt regelhandhaver ipv dat men serieus bezig is de veiligheid van de burgers te waarborgen/verbeteren….
met de lampen, weet wat je wil zeggen, heb hetzelfde ook al meegemaakt. Voorbumper eraf, gehele lamp eruit om het standlichtje te vervangen. Prijs zo om en bij de 100 EUR voor een lamp die eigenlijk niks doet, SUPER.

Waarom moeten agenten altijd met een vraag openen. “Awel manneke, wete gij hoe rap da gij gerede hebt?” of “Gij weet da gij deur het rooie licht gerede zijt?” Hiervan krijg ik het dus aardig op mijn heupen. Man, geef gewoon da bonneke en laat mij met rust. Doe wat je moet doen, ga wat boeven vangen en stop met die onnozele dingen.
ONlangs nog op café geweest. Twee agenten komen binnen om te zeggen da de muziek wa luidt staat. Echt niks beter te doen??? 2 man, éné voor te schrijven en de andere op te spreken. En dit is dus ni voor te lachten hé, was dus effectief zo. De ene aan het schrijven en de andere aan het klappen.
En wij maar belasting betalen.
Als je ze nodig hebt, zijn ze nergens te bespeuren.
Kan zo nog wel effe doorgaan, maar heb honger gekregen, ga iets eten ;-)
Mij hebben ze altijd geleerd dan bij Xenonlampen u lampje niet zelf moogt vervangen omdat er daar een gas in zit en dit redelijk gevaarlijk is om zelf te vervangen. Pas op ik kan het ook mis hebben hoor.
leuk verhaal, maar een beetje ver gezocht vink ik. het komt eerder op neer dat mensen gewoon lui zijn. al de positieve ontwikkelingen in de auto-industrie, veiligheid, comfort, luxe…. daar hoor ik niemand over klagen, maar je handen vies maken om een lampje te vervangen, nee dat kan niet. kom op zeg!
@Jeff: Dank voor het compliment. Toch spreekt je jezelf een beetje tegen. Juist door al die positieve technologische ontwikkelingen in de auto-industrie, vind ik het vreemd dat we nog steeds vieze handen moeten maken om een koplampje te vervangen. Daarbij is het voor de gemiddelde automobilist in de gemiddelde auto simpelweg te complex geworden. Vroeger was het “klepje open, lamp eruit, lamp erin, klepje dicht”, maar dankzij alle ontwikkelingen, die ons overigens ook heel veel goeds gebracht hebben, kunnen we zoiets simpels als een koplamp vervangen in veel gevallen niet langer zelf.
He auto-liefhebbers hier: alles heeft zijn voordelen en zijn nadelen he, je kunt niet alles verwachten. EN airco, navigatie, laser-kanonnen, stoelmassage, parkeersensoren, achteruitrijcamera’s, 12-weg surround sound installaties, EN de mogelijkheid om zelf alles te repareren, dat gaat niet.
Als het je zo tegen de borst stuit dat je je lampje niet zelf kunt verwisselen, rij dan een eend zoals ik doe, dan maar wat spartaans. Maar niet gaan zitten janken omdat je niet alles kunt hebben.
@ Jeff: Bij deze klaag ik over veiligheid, comfort en luxe. Zeker de laatste 2 zijn voor mij volstrekt overbodig. Veiligheid zorg ik zelf wel voor door kuipstoelen met fia keuring net zoals de gordels, en een rolkooi om de boel hermetisch mee af te sluiten.

@ Woody: Dat van 1 lamp gaat niet op. Je kan er namelijk de breedte niet mee inschatten, en het zou ook goed een motorfiets kunnen zijn. Daarom zitten lampen ook op de hoeken van een auto, en niet in het midden.

Ik ben het dan ook gewoon eens met de boete. Een lamp moet je ten alle tijden zelf kunnen vervangen, want het is en blijft gewoon link om met (deels) defecte verlichting rond te rijden. Maar eerlijk is eerlijk, de autoindustrie stuurt er wel steeds meer op aan om het door monteurs te laten doen, om zo dealerbezoeken te kunnen garanderen en voor exra inkomsten.

Ik moet er wel bij zeggen dat dat verhaaltje van de koplamp vervangen niet alleen voor de oude auto’s geld. Voor een oude mini moet normaal gesproken ook de hele lamp eruit worden gehaald, en daarna dus ook weer afgesteld worden. Wat je ook kan doen is de krik pakken, voorwiel eraf en lampje vanuit het binnenscherm vervangen. ik zorg dan ook altijd dat ik gereedschap bij me heb al is dat wel beperkt. op die manier help ik ook nog wel eens andere mensen die met pech staan.
Xenon lampen vervangen begin ik zowieso niet aan!
Maar ook het mistlicht op een E60 5 serie is bijna onmogelijk om te vervangen, hiervoor moet je de complete binnenplaat van je wielkast eruit schroeven, om vervolgens je hand in de meest onmogelijk postities te vouwen om erbij te komen. Dit is eigenlijk te idioot voor woorden!!
@Ralph.
Mijn Xenonverlichting is juist makkelijk te vervangen en m`n stadslicht weer niet.

Hiervoor is er weer een tang nodig die alleen de dealer heeft.
Daarnaast hoort een xenonlampje heel lang mee te gaan, zodat je deze eigenlijk niet hoeft te vervangen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Ik moest dit dus wel vanwege de apk. Ik had 2 verschillende kleuren xenon en dat mocht volgens de keurmeester niet. Heb toen maar 2 nieuwe gehaald (rib uit m`n lijf) en er zelf ingezet.
Ik moet zeggen dat ik, net als Don Pedro, hetzelfde heb gehoord over Xenon lampen. Daarom zit ik ook niet aan die lampen. Iemand enig idee wat hier waar van is?!
Bij mijn Fordje moet de lampunit eruit. Als je dat al eens gedaan hebt valt het best mee en is het truukje vrij simpel (kwartiertje) maar de benodigde torx schroevendraaier is zit natuurlijk niet bij het gereedschap dat bij de auto geleverd wordt…
@Kevin: ik had het niet over één lamp, want een auto heeft naast dimlicht ook nog (vlakbij het dimlicht, vaak in dezelfde lichtunit) stadslichten.
Beide kanten van de auto zijn dus wel verlicht (één dimlicht, één stadslicht), Voor goede zichtbaarheid had Dennis ook veilig met de mistlichten aan en het gewone licht (evt op de stand voor stadslicht) naar huis kunnen rijden…..

Ik ben het eens met het feit dat hij dan een overtreding begaat, maar dat het onveilig is dat bestrijd ik. De regel die hij overtreed is dan dus niet afdoende om de situatie aan te toetsen. Daar komt dan het beoordelingsvermogen van een agent om de hoek en ik vind dat ze in dit geval anders hadden moeten oordelen/handelen.
en wat als je nou gehandicapt bent , je hebt een aangepaste auto die aan alle normen voldoet, en het lampje is kapot ? laat ie je dan met je rolstoel uit de auto gaan, en zittend laten proberen het lampje te vervangen..
krijgt diegene dan ook een bon ? zo ja, dan heeft ie geen hart, zo nee, dan is het discriminerend voor de automobilist die geen handicap heeft.
Dit soort discussies kennen geen “happy end”
aan het eind vd dag voel je je toch ge***id.
iK verwacht dat het geen hart verhaal wordt. Ik heb het volgens mij wel eens gezien als ik me niet vergis, maar toen was ik zelf nog klein.

@ Don Pedro en Rick Dos: Klopt wat jullie zeggen, maar dat geld voor elke lamp. Als je een lamp verwisseld mag je alleen de fitting vasthouden. Dus niet het glas zelf. Kan wel maar dan moet je het met chirurgenhandschoenen doen. Als er namelijk huidvet op een lamp komt brand dat in. Aangezien xenon nogal warm wordt gebeurt dat bij die lampen eerder. Maar ook alle H lampen hebben er last van. Inbranden verkort uiteindelijk de levensduur (tot 80% is zelfs mogelijk)….
de politie is gewoon een aangestelde criminele organisatie door onze regering aan gesteld met de bedoeling de automoilist zoveel mogelijk kaal te plukken omdat diteen makkelijke grote groep is om te pakken
Ik rij een Golf 4 en heb vaak mijn koplamjes moeten vervangen. Bij de ene kant lukt het aardig maar aan de kant waar ook mijn accu zit is mij nog nooit gelukt, mijn handen passen gewoon niet (ik heb best grote handen)!
De beste man moet ook eten zullen we maar denken.
Geweldig leuke column Dennis. (En natuurlijk weer heel herkenbaar)
Ik begin er zelf absoluut niet aan !
Toen ik vorig jaar een kapotte koplamp had ben ik onmiddellijk naar de Ford dealer gereden en heb er een nieuwe in laten zetten. Vervolgens kreeg ik een rekening van EUR 39,95 te verwerken. Geheel in gedachten verzonken heb ik die betaald en ben terug naar de zaak gereden. Toen ik het verhaal aan mijn collega vertelde besefte ik me pas wat een partij geld (88 oud Hollandse guldens !) ik voor 1 koplamp betaalde. Ik heb toen een e-mailtje naar Ford Rotterdam gestuurd en kreeg direct een reactie waarin ze mij verzekerde dat het tarief wel juist was maar dat dit toch in strijd was met de service gedachte van Ford. Ik kreeg direct een credit nota van EUR 38,00 thuis gestuurd ! De EUR 1,95 was voor de lamp :-D . Daarnaast kreeg ik als pardon ook nog een volledige schoonmaak beurt voor mijn Mondeo. Binnen en buiten !! Heel netjes dus.

@[email protected] Zijn die collega’s van jou nou trots als ze ’s avonds naar huis gaan ? Ik zie dat altijd voor me. Diner bij een politie agent thuis. En papa, lekker gewerkt vandaag ? Ja schat, wees maar trots op papa. Ik heb weer 5 slechte mensen een bekeuring gegeven. 1 reed er 2 kilometer te hard, 1 had een kapotte koplamp, 1 stak zijn hand niet uit op de fiets, 1 plaste tegen een boom en 1 had even voor een pin-automaat geparkeerd. De slechterikken ! Oh papa, mijn held !! ;-)
Jeeeeezzzz begrijp nu ineens waarom het zo slecht gaat met Ford! ;) :D
Nou.
Als je de rekeningen van mijn beurten ziet dan zou je eerder verwachten dat ze cash voldoende hebben hoor ;-)
Het is gewoon belachelijk! Het lampje van mij kostte 1,50 euro en ik was rond de 80 euro kwijt! Blijkt dat je die aardige gozer die naar je lacht en aan je auto sleutelt ook moet betalen?! Vraag je je toch af of die je nou uitlacht of toelacht.
Ik begrijp trouwens niet dat die gasten daar nog werken! Een paar klanten zoals ik en hij kan rentenieren! ;) :)
@ rick dos jij hebt toch een 5 serie e39
ik heb een keer een setje xenonlampen laten vervangen was ongeveer 300 euro kwijt bij de dealer
Hans schreef: “de politie is gewoon een aangestelde criminele organisatie door onze regering aan gesteld met de bedoeling de automoilist zoveel mogelijk kaal te plukken omdat diteen makkelijke grote groep is om te pakken ”

Toch schokkrnd asl er mensen zouden zijn die dit echt serieus denken…
schokkend als moest dat zijn……
@m5

Mijn vrouw heeft de 530i E39. Deze hebben GELUKKIG nog “normale” lampen. Dus dat kan ik zelf nog wel……..denk ik………heb het eerlijk gezegd nooit gedaan! :)

Maar de loonkosten is echt belachelijk! Soms zie je dingen op de rekening staan van: “Ja het zal wel!”………..Mijn voorbeeld was trouwens mijn X5.
Het maffe is dat bij het vervangen van VW’s van tegenwoordig gewoon letterlijk in de gebruiksaanwijzing staat: Ga voor het vervangen van uw koplampen naar de volkswagen dealer. Dan denk ik toch echt van krijg de…. Dus gewoon motorkap open en dingen zelf vervangen. Bij oude Touran was dat redelijk wringen met je handen, maar bij nieuwe Polo en Touran is het weer heel simpel geworden. Dus volgens mij gaan autofabrikanten er weer meer aan denken. Maar wie kan er tegenwoordig van rijdend nederland een band verwisselen?
Volgens mij wil bijna niemand meer vieze handen krijgen.
@ rick doss van welk bouwjaar is die dan ik had een 540i uit 97 daar zaten al van die dure lampjes in
Ik vervang mijn lampjes welliswaar zelf, maar om dat nu ’s nachts in de regen te gaan doen? Er komt toch wel wat demontage werk aan te pas (klap lampen). Gelukkig heb ik de ene keer dat ik voor een kapot lampje werd aangehouden alleen een waarschuwing gehad.

Maar wanneer je onderweg zelf een lampje moet kunnen vervangen, moeten ze bij de type goedkeuring maar eisen dat een lampje gemakkelijk te vervangen is.

Toen xenon pas opkwam werd door de fabrikanten beweert dat de lampjes een autoleven lang meegaan. Kennelijk toch een wat al te optimische bewering, als ik de reakties zo lees.
Na dit artikel gelezen te hebben moest ik aan het volgende denken. Ik kom de afgelopen tijd namelijk continu politieauto’s (zuurstokgolfjes en mondeo’s) tegen waar remlichten, achterlichten of koplampen defect zijn. Mijn vermoeden is dat het niet zo verstandig is de betreffende agenten hierop aan te spreken. Ik heb ooit agenten die mij staande hielden vanwege een kleine verkeersovertreding aangegeven dat hun “stop-politiebord” slecht leesbaar was door een dikke laag sneeuw en ijs. Hun reactie op deze tip van mijn zijde was dat ze onmogelijk die balk de hele dag konden schoonhouden (er viel wel wat sneeuw toen maar geen white-out).

Het lijkt mij dat de politie in dergelijke zaken zelf ook het goede voorbeeld moet geven, en anders niet burgers zwaar moeten straffen als zij ondanks goed onderhoud een keer een klein defect aan de auto korte tijd onopgemerkt blijft.
Gut, dan heb ik het toch wel handig………….een kick naar m’n collega’s van de garage en hup……………….lampjes vervangen, servicebeurt, (winter)bandjes verwisselen voor………….noppes:):)
Maar idd: Heb zelf nog nooit lampjes gewisseld van m’n Tsjechmobiel.
Mijn moeder had ooit eens een kapot achterlicht, na 2 dagen in de garage te hebben gestaan wist men eindelijk hoe klep openging en een dag later was de klep weer toe. Toen hadden ze de verkeerde lamp erin gestoken… :P
@m5

Hij is uit 2002. Ik heb eigenlijk nooit xenonlampen gehad. Die in mijn X5 zijn de 1e.

Heb je de 540i gehad? Das ook een beest van een wagen. Voordat ik de 530i kocht heb ik de 535i gehad. Heerlijk geluid uit die V8! :D
Tsja, ik snap wel het veiligheidsbelang en “andes leert men het nooit”, maar toch. Als 1 lamp kapot is ok, geen doodzonde maar ja vaak gaat de ander erna…dan heb je dus niet veel meer over.
Tsja, das wel k*t voor je. Ik heb ook eens zoiets gelezen, het was geloof ik iets van dat zelf een PROFESSIONELE monteur er bij een Golf IV 20 minuten over doet om een koplampt te vervangen. WTF?! 20 minuten, professioneel… Dat is niet te doen voor de gewone mensen, kan ik daar uit concluderen.
Als verwend nest tip die €50,= toch gewoon af. Althans ik begin er niet aan, dat verwisselen op straat. Wat een armoede!!!!
Allemaal smoesjes om toch maar vooral geen eigen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Erg zwak.
tsja… allemaal dan maar weer in oude auto’s gaan rijden uit protest :) overigens kunnen bij volvo de lampen altijd makkelijk vervanngen worden ;-) ik heb alleen geen ervaring met XC90 en de oude S40…

de ergsten zijn volgens mij de fransen, een keer mijn vingers compleet opengehaald aan het beugeltje voor de koplamp bij een Picasso :o en bij de astra (nieuwe) moet je via de wielkast je lamp vervangen!!!
@Y: in werkelijkheid heet jij Koos Spee? Jij hebt nooit zo’n “dat doe ik morgen ff want vandaag komt het echt niet uit” moment?
Als ik toch zelf die koplamp niet zou kunnen vervangen omdat er speciaal gereedschap voor nodig zou zijn en ik zou een bekeuring krijgen dan liet ik het voor komen.

Koos Spee moet z’n hersens eens gebruiken en de autofabrikanten bekeuren ipv ons goedwillende burgers. Omgekeerde wereld!

Een ding weet ik zeker, om het risico op bekeuringen te minimaliseren, bij de volgende grote beurt is de leasemaatschappij de klos voor twee nieuwe koplampen. Tja, dan maar zo hè.
Als Belg verschiet ik van het optreden van jullie politie.

(Kan me vergissen hoor) maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat zoiets in België kan. In de gietende regen een lampje moeten staan vervangen….

En nu ben ik wel bijna helemaal zeker, hier moet je geen reservelampje op zak hebben? Joepie!
@ Dennis : Rijd jij dan in een BMW 5-reeks?
In zulke situaties vind ik gewoon dat ze je de tijd moeten gunnen. Bijv. laat ons binnen 48 uur zien dat ie gerepareerd is.
@Tombnolz: Nee, maar ik vond de afbeelding erg mooi en de strenge blik wel bij deze column passen.
@ rick dos
ja ik heb een 540i gehad daar heb ik bijna 8 jaar mee gereden
ik had eerst een 523i en wou iets snellers een 528i of een 530i
maar toen belde de man van de garage waar ik altijd kom en die zij dat ie wat leuks had gevonden dus ik ernaar toe bleek het een 540 te zijn even een proefritje gemaakt en toen was ik gelijk verkocht toen ik die auto kocht in begin 1998 was je bijna iedereen te snel af met die dikke achtpitter
@m5

Met de E39 hebben ze in mijn ogen geen stap mis gezet. Ik blijf het (zelfs nu nog) een prachtige wagen vinden.

Heb je hem nog steeds of is het de M5 (zo aan je nick te zien) geworden?!
Dennis, over welke auto had je het dan wél?
@ rick dos nee ik heb hem niet meer kreeg er teveel problemen mee de radiateur slang was er een keer van afgeklapt omdat er te veel druk op het koelsysteem stond toen is de motor te warm geworden daarna heb ik hem gelijk weggedaan en een gebruikte 535d gekocht is ook een fijne auto maar ik denk dat ik die weg doe en een e39 m5 koop met weinig km’s erop
M5 E39 prachtige wagen! Zou geen slechte koop zijn in ieder geval! ;)
@Tombnolz: Dit gaat niet alleen over mijn auto specifiek. Gebleken is dat steeds meer mensen moeite hebben met het vervangen van een koplamp. Iets dat heel simpel zou moeten zijn.
De kans om een lampje te vervangen werd mij gisteren niet gegeven. Bij een verkeerscontrole bleek 1 dimlichtlampje kapot. Ik kreeg direct een bon van 50 euro. Het meest frustrerende is, dat ik deze bekeuring overdag heb gekregen.
Ik had de verlichting dus niet eens nodig. Ik heb nooit geweten, dat de verlichting van je auto ook 100% in orde moet zijn wanneer je het niet hoeft te gebruiken.
Kan iemend mij vertellen waar dat in de wet staat?
@Ron

Wegenverkeerswet!
@Ron

:) Zal volgens mij in artikelen 21 t/m 35 staan.
Leuk. M5 E39 idd een prachtige wagen !
Wel de coulance met een kapot dimlicht is bij een agent deze week slecht gesteld. S.morgen om 17,32 aangehouden in de bebouwde kom, wegens een kapot dimlicht. De rest van de lamp brande nog gewoon Zowel links als rechts
De agent schreef in het kader van de lichtaktie die hij voerde in gemeente Oss dat ik daarvoor een bekeuring schreef. Ik had een reserve lampen bij mij en stelde voor om de bekeruing te vermijden de lamp te vervangen.
Helaas kapotte lamp kostte mij een bekeuring van 60 Euro.
Ik rij in een Volvo en daar branden altijd de lichten van een kapotte lamp is dus regelmatig aan de orde. Zo heeft een reserve lamp bij je hebben ook geen Zin. Is iemand bekend of bezwaar maken hiertegen zinvol is en zo ja– Hoe.
Henk
ach ja ze hebben niks beters te doen wij zijn bekeurd omdat we verkeerde lichten zouden voeren hn beweerden blauw licht maar het was gewoon halogeen bovendien hadden wij een extra set lampen in de auto voor het geval we een kapot lampje zouden hebben we hebben niet eens de kans gekregen om hem te vervangen maar kregen gelijk een print van 65 euro,
wij met het lampje naar het politie bureau kregen we te horen deze mag u gewoon gebruiken hoor dus wij bezwaar aangetekend hoor je gewoon niks meer lekker onbeschoft!
Leuk artikel! Ik heb net precies hetzelfde meegemaakt. Alleen het was niet aan het stormen gelukkig. Dus ik stapte mijn auto uit en dacht heel stoer van om het lampje te kunnen wisselen. Ik was even vergeten dat ik een vrouw was en dat dit zonder een monteur niet te doen is vooral bij nieuwe auto’s.

Wat ik me nu afvraag is: je wordt aan de kant gehouden omdat je met 1 kapotte koplamp rijdt en dat kan volgens de politieagent abosoluut niet omdat het gevaarlijk is. Dus krijg ik een boete en vervolgens word er afscheid van me genomen en mij een fijne avond toegewenst. Ben ik dan minder gevaarlijk op de weg?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).