Occasion test: Mercedes-Benz S55 AMG

Auteur: , 49 Reacties

Vast Autoblog bezoeker H. T. te A. heeft het voorrecht om in afwachting van zijn nieuwe 911 Turbo een w220 S55 AMG uit 2003 als leenauto te mogen rijden. Een review van de 911 Turbo hadden we al, en nu worden we ook voorzien van een ad-interim S55 1.000 Km verslag.

Het woord is aan H. T. te A.:

Mercedes S55 AMG: Stil Genieten

Met een beschaafde brul passeer ik een bushalte. Één van de wachtende mannen kijkt op en vernauwt zijn ogen tot spleetjes, op zoek naar een herkenbare aanduiding op deze anonieme Mercedes. Tevergeefs, deze auto is badgeless, en daarmee een auto voor echte kenners. Slechts de remklauwen vermelden de drie magische letters A M G. Onzichtbaar dus voor het argeloze publiek.

Mercedes-Benz S55 AMG

Ook als bestuurder heb je even tijd nodig om deze auto op waarde te kunnen schatten. In eerste instantie heb je een “alweer een luxe snelle Mercedes” gevoel, maar naarmate het aantal kilometers vordert, begint het zogenaamd “AMG gevoel” op te komen. Een ietwat stil gevoel weliswaar. Laat ik het proberen te omschrijven.

Mercedes-Benz S55 AMG

Vermogen: genoeg

Altijd genoeg kracht is een understatement. Je hebt namelijk twee manieren om te accelereren. De eerste manier bestaat uit het indrukken van het gaspedaal tot laten we zeggen 80%. Zoals ik meestal pleeg te doen. De auto versnelt alsof het geen moeite kost. Terugschakelen is niet nodig, het koppel is van een magistrale orde. Genoeg dus.
De tweede methode is de bekende kickdown. En dan bedoel ik echt pedal to the metal. Alleen dan gebeurt er iets, wat ik eerder als onverwacht zou willen omschrijven.

Mercedes-Benz S55 AMG

Eerst is het stil, alsof de computer een berekening maakt voordat er lichtsnelheid mag worden bereikt zonder een obstakel te raken. Na een halve seconde schakelt de auto terug, gaat de gasklep open, en wordt de zware 4-deurs gezinsauto gekatapulteerd alsof tijdens het versnellen de caravan wordt afgekoppeld. Enorm. Zelfs als ex-Porsche rijder krab je jezelf even op het hoofd. Dit is namelijk bizar. Een snelle sportwagen houdt dit met moeite of helemaal niet bij. De in het boekje vermelde 4,8 seconden voor 0-100 wordt gevoelsmatig met gemak gehaald. Zonder bijzondere stuurmanskunst of race-ervaring.

Mercedes-Benz S55 AMG

De daarbij gepaard gaande brul dringt maar mondjesmaat door tot het interieur, volgens sommigen misschien jammer, maar ik moet zeggen, dat past juist bij de auto. Optimaal comfort voor alle inzittenden, ook als je een Aston AMV 8 of Maserati het wegblazen bent. All Mighty God, dat zal het AMG gevoel zijn.

Mercedes-Benz S55 AMG

Comfort: overdadig

Het gehele interieur is bezaaid met knoppen. Vooral de knoppen die met rijcomfort te maken hebben zijn in overdaad aanwezig, tot onder de zittingen en naast de achterzetels. Werkelijk overal is aan gedacht. Na een en ander te hebben uitgeprobeerd kan ik concluderen, dat de meeste echt nuttig en logisch zijn gegroepeerd. De dynamisch oppompbare lendensteunen zijn prettig, mede vanwege de Active Body Control (in mijn favoriete sportstand), dan heb je nog een beetje G-kracht beleving in een snel genomen bocht. De stoelmassage lijkt me op lange ritten onontbeerlijk. Zaken zoals glazen schuifdak en stoelverwarming voor en achter zijn vanzelfsprekend. Mede door de hydraulische vering is het rijcomfort werkelijk van het hoogste niveau.

Mercedes-Benz S55 AMG

Twee accessoires zou ik nog apart willen noemen. Als eerste: de Distronic, oftewel automatisch afstand houden. Dit is het leukste speeltje van de auto. Zo zou iedere cruisecontrol moeten werken. Het zou de verkeersveiligheid ten goede komen, en wie weet heeft het zelfs een positief effect op de filevorming. Ten tweede: Keyless entry. Het lijkt overdreven, maar het comfortgevoel zit hem niet in het ontbreken van het sleutelritueel. Met keyless entry lijkt de auto namelijk meer “levend bezit”. De auto zegt eigenlijk: Dag meneer, ik bemerk u, ik ben van u, dus gaat u uw gang! Dat is een heel ander gevoel dan ergens een sleutel in te moeten steken voordat je wordt toegelaten.

Mercedes-Benz S55 AMG

Puntjes van kritiek

Naast lovende woorden ook enkele negatieve zaken. De sportstand van de automaat is niet prettig. Deze stand past eenvoudigweg niet bij de auto. OK, hij schakelt sneller op en af, maar dit gaat met schokken gepaard. Het maakt de auto daarmee erg onrustig. De kickdown heeft hetzelfde effect als in de comfortstand, dus dat biedt geen voordelen. De automaat schokt overigens soms onverwacht bij lage snelheden. Softwarebug?

Mercedes-Benz S55 AMG

Het centrale comandsysteem is iets gedateerd. Geïintegreerde IPod aansluiting , snelle navigatie, DVD-video en Logic 7 i.p.v. Bose zou werkelijk optimaal zijn. Ook de vlaamse juf van de navigatie klinkt een beetje ouderwets.

De benzinetank is te klein. Voor een actieradius van 500 km zou 100 liter mooi zijn.

Conclusie

Tja… 4/5

Mercedes-Benz S55 AMG

Met dank aan Jim Appelmelk voor een aantal van de foto’s.



49 reacties

dat is nog steeds niet verkeerd….
blijft een pimp bak :D
Ik vond de w220 altijd een mooie bak………….helaas begint ie er nu wel gedateerd er uit te zien.

ennuh H. T. te A. gefeliciteerd met je aankoop!
wat een wagen, discretie…power….ruimte…klasse….
Die kom je inderdaad niet vaak tegen.
En hetzelfde geldt voor mensen die een S55 als tussentijds speelgoed gepresenteerd krijgen… om erna een 997 Turbo in ontvangst te nemen.

Zeer sterk.
super lelijke auto
erg mooie auto, leuk geschreven review (recht vanuit het hart hè sacha ;) ).

Ik heb nooit in deze auto mogen rijden, maar ik geloog meteen dat dit een supersnelle, technisch hoogstaande, comfortabele en sportieve sedan is. Dat AMG gevoel beschrijf je mooi, ik kan me er helemaal in vinden. Nu nog wachten tot je eens de kans krijgt om in de (zeer bijzondere) S65 AMG te rijden. als dit al zo’n beest is, hoe moet de 65 dan rijden?!

PS wat ik me afvraag.. zit in deze s55 amg de zelfde motor als in mijn slk55 amg? volgens mij niet namelijk.
mooooooooooooooie auto!
Klassiekerrally
Deze S blijft een fraaie auto. Mooier dan de huidige, IMO.
Op zilvergrijs ben ik nu compleet uitgekeken, maar da’s dan ook ’t enige…
zalinge auto!!
Zou het een BV zijn uit Amsterdam die H. T.?
Sorry, een BN (ben na paar jaartjes Belgie gewend om er Bekende Vlaming van te maken) ;)
Mooie auto.
Ik vind het nadeel aan de AMG’s en Brabussen van deze wereld altijd het uiterlijk vertoon. Badgeless is hij daarom een stuk subtieler.

Mocht je voor zo’n review ooit een second opinion willen Sacha………je weet mijn e-mail adres ;-)
@slk 55 amg.

De basis van de motoren zijn hetzelfde, alleen heeft de slk geen compressor en deze S wel.

Heerlijk trouwens zo,n compressor.
als BMW fanaat, vind ik het toch een klasse-bak!
@slk55AMG: Jawel, de motor uit de S 55 AMG is sterk verwant met die van de SLK 55 AMG. Het grootste verschil is dat de V8 in de S nog een kompressor kreeg waardoor het vermogen van 360 pk eerst was gestegen tot 476 pk, later tot 500 pk en tegenwoordig zelfs tot 517 pk (in de SL). De atmosferische 5.5-V8 wordt gebruikt in de SLK, de C-Klasse, de vorige ML en de CLK. De versie met kompressor zat in de vorige S-Klasse, de E-Klasse, de CLS, de vorige CL, de SL en… de G-Klasse. Tegenwoordig is deze motor in zijn atmosferische versie alleen maar te vinden in de SLK en de C-Klasse (die binnen enkele weken op pensioen gaat), en met kompressor in de G-Klasse en de SL. In alle andere Mercedessen is hij vervangen door de nieuwe 6.2 V8 onder de naam 63 AMG, waarvan het vermogen wisselt naargelang het model waarin hij ligt.

Summary van het AMG-gamma:
– C 55 AMG (367 pk)
– SLK 55 AMG (360 pk)
– E 63 AMG (514 pk)
– CLK 63 AMG (ik geloof 480 pk, maar het exacte cijfer ontsnapt me even)
– ML 63 AMG (510 pk)
– CLS 63 AMG (514 pk)
– S 63 AMG (vermogen nog niet bekend)
– S 65 AMG (V12 biturbo, 612 pk)
– CL 63 AMG (vermogen nog niet bekend)
– SL 55 AMG (517 pk)
– SL 65 AMG (idem aan S 65 AMG)
– GL 55 AMG (500 pk)

En neen, ik werk niet voor Mercedes en jawel, ik heb nog een (erg druk) sociaal leven ;o)
@SLK55: Ik heb die review niet geschreven, maar de huidige rijder. Ik heb de review enkel in ontvangst mogen nemen.

In deze S55 zit de 5,4 liter kompressor motor. Dus die van jou + stofzuiger.
@E55, Woef en sacha

bedankt voor de info, ik ben weer helemaal bij.
bruute wagen .
heb toch liever een SLR die ik gister in Vinkeveen op de plaat heb kunnen zetten
zelfs nog ff ingezeten

-edit: Bedankt voor de open deur. Wij hebben liever een Gulfstream 5-
Super auto!!!!
Leuk artikel!

Mooie wagen, lekker anoniem rijden met een enorme hoeveelheid aan kracht. (y)
Ik kwam de hem laatst tegen, ik vroeg me af wat voor mercedes het was, maar nu weet ik het: de S55.
hij zegt wel je kan hem alleen herkennen aan de remklauwen maar nee de amg is ook herkenbaar aan de witte strepen in de achterlicht

-edit: nee hoor, dat is onderdeel van de facelift en niet specifiek AMG-
Moet fantastisch rijden. Heb vorig jaar een jongedame eens rechtsomkeer zien maken met een zwarte S 65 AMG. Ik ben toen erg geschrokken van het motor- en uitlaatlawaai dat die auto produceerde bij die lage toeren. Véél meer dan ik had verwacht. ’t Was ronduit angstaanjagend, enorm metaalachtig, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik stond daar echt zo van: nu gaat ze de pedaal een centimetertje te hard indrukken en vliegt die raket zo de frituur in!

Hoeveel kilometer stond er eigenlijk op de teller?
“Slechts de remklauwen vermelden de drie magische letters A M G. ”

normaal staan er op de achterkant toch ook de 6 magische tekens
“S55 AMG” ?? ;-)
Audi S8 iemand? hehe :P
Ja je kunt hem met, dan wel zonder logo’s bestellen. Zonder ziet er veel strakker uit. Leuk artikel trouwens Sacha!

@Woef de S55 AMG is ook nog geleverd zonder compressor, die had dus ongeveer 367pk en was verder herkenbaar aan andere velgen die er standaard onder werden geleverd, twee enkele uitlaten en een andere voorbumper, verder een leuk overzicht!
Mooiste model S-klasse ooit. Ik neem aan dat H.T. pneumatische vering i.p.v. hydraulische vering bedoeld :P
even wat mercedes nieuws er tussen door:

“Mercedes gaat een lang gekoesterde wens vervullen: volgende maand op de Autoshow in Detroit wordt een vierdeurs cabriolet gelanceerd.

Hoe de vierdeurs cabriolet van Mercedes-Benz er uit gaat zien is nog niet precies duidelijk maar volgens de geruchten in de vakpers gaat het om een gescalpeerde S-klasse. Het wordt geen coupé-cabriolet, maar een auto met een stoffen dak. Overigens gaat het nog om een studiemodel, maar de kans dat Mercedes een dergelijke auto in productie gaat nemen, ligt voor de hand.
De concept car heeft de S600, dus die met de V12-motor, als basis. Een eventuele productieversie van de cabriolet is alleen voorzien van de sterkste motoren uit Mercedes’ grootste limousine.”

aldus autoweek.
@ Woef:

De nieuwe S63 AMG heeft 525 pk
Jammer dat hij al wat gedateerd is.
2003 en dan al zo’n veroudering.

Daarnaast heeft deze Merc nogal wat onderhoud nodig, zo begrijp ik van de ANWB.

EMA hier in Eindhoven heeft niet voor niets zo’n kollosaal pand ;)
@Karl-e: A.B.C. is toch electro-hydraulisch?
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Body_Control
H.T. te A… en dan ook nog een nieuwe Turbo?? klinkt verdacht ;-)
@sacha:
Is dit niet jouw eigen wagen? heb je een 911 turbo besteld? Gefeliciteerd! (enige jaloerse gevoelens zijn niet te onderdrukken)
@Funky V8: Nee, ik heb geen 911 Turbo besteld. Ik ben toch geen H.T. te A.? ;-)
de meredes s classe van 2003 is echt heel vet, vooral ook door zijn lengte.
Gewoon een stijlvolle auto. Simpel.
beetje een kampbak om die oude modellen zo weer te zien..
Nette auto zo’n S AMG! Het is prachtig om met een gevoel rond te rijden dat je verschrikkelijk veel pk’s en nm’s onder de motorkap hebt liggen. Een kennis van mij heeft een E55 AMG gehad, dat was serieus een beest tijdens acceleren!! Dat gehammer van die V8 met het gesnerp van de komp. is prachtig om te horen! Na een 30min lang durende rit in een SL55 AMG ben ik helemaal verkocht aan de AMG-modellen, ze zijn misschien wel relatief comfortabel maar de prestatie’s die ze kunnen leveren zijn echt uber! Vanaf 210km/u krijg je bij een kick-down nog steeds een vette push in je rug, heerlijk!
En de S65 //////AMG rijtest, en dan van precies hetzelfde model…
das pas een superlimo!
Die SL 65 amg is echt vet er is een tuningkit voor dan gaat hij van 612 pk naar 740 pk en 1300 Nm alleen met dat koppel blijft hij spinnen dus hebben ze het naar 1100 Nm gedaan niet normaal meer AMG maakt rijden leuk.
echt waanzinnige auto ik zou er wel een willen hebben daar ben ik van overtuigd
en dat is natuurlijk ook voor de S65 AMG en CL 65 AMG. Maar echt ik heb in de SL65 gezeten op de autorai 2005 en dat zit echt super en die snelheidsmeter gaat door tot 360km/h maar ja de begrenzer slaat aan bij 250km/h maar als je die laat verwijderen dan denk ik dat hij zeker wel bij die 360km/h in de buurt komt.
Heb een S 320 uit 99, en ben daar al super blij mee.
al is hij niet bloedsnel, maar kan akelig goed meekomen in het verkeer,
en als ik normaal rij, haal ik 1 op 11, en een beetje trappen is 1 op 9.
verder is het dezelfde auto als de 2003 versie, alleen een paar facelift details ontbreken, en het comand is akelig traag, comfort, enz is helemaal gelijk.
@Woofer Je moet het model ook zien als het model vanaf 98. (niets mis mee overigens, erg slank ingetogen model, houd ik wel van).
wellicht is deze van sacha? :D
Echt een te geweldige auto! Ik ben er helemaal fan van. Goed verzorgd, mooi interieur, goede drijfkracht. Echt klasse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).