De 3.0 V6 turbodiesel van Fiat

Auteur: , 206 Reacties

We hadden het een paar weken terug al over de nieuwe motoren van Fiat en Alfa. Autoblog.it schrijft vandaag dat de 3,0-liter V6 turbodiesel te bewonderen was op de motorshow van Bologna. De motor heeft een maximum vermogen van 250 pk en max 550 Nm koppel, het gewicht is 225 kg. De motor, met modelnummer RA630DOHC, voldoet reeds aan de Euro-V eisen.

De grote vraag is in welke auto’s we de V6 zullen vinden.
De zware 159? De Thesis? Of de toekomstige 169/Visconti?



206 reacties

Doe mij die maar!
aangekondigd: Fiat Panda 3.0 V6 ?
JTD dan natuurlijk ;)
225 kg!! Lijkt me meer geschikt voor de Fiat Oltre…
@JLJ alle grote dieselblokken zijn zwaar. 225kg is niet eens zo gek veel gezien de grootte van de motor.
Op de Italiaanse site blijkt dat dit een VM motor is en geen Fiat motor.

Het is dus zuiver een aanname dat Fiat/Alfa/Lancia deze motor zal inkopen, lees de tekst.

Wel goed je huiswerk doen svp alvorens iets te publiceren……
@Turbopaultje: ik was op de hoogte van het feit dat dit een motor van VM was, maar ik dacht dat het al duidelijk was dat deze door Fiat gebruikt gaat worden?
de Italianen schrijven zelf: “Il V6 3.0 turbodiesel VM – lo userà il gruppo Fiat ?”

=> de V6 3.0 Turbodiesel van VM, zal de Fiat Groep deze gebruiken ?
Zal worden gebruikt in de 159/Brera/169/Kamal en misschien in een Lancia.

De 3.0L V6 JTDM is inderdaad ontwikkeld in samenwerking met Fiat Powertrain en VM Motori.

Hij zal tevens diverse vermogens updates krijgen.

Stage I ~ 250 HP
Stage II ~ 275 HP
Stage III ~ 290 HP
@Iq: Waarop is jouw info gebaseerd ? Vrijgegeven data van Fiat of uit een of ander itialiaans autoblaadje ?
Vrijgegeven info van een insider ;)
Ok, ik reken er eigenlijk ook op dat Fiat die motor gaat inbouwen. Voor wie anders maakt VM zo´n powerhouse ?
Hij is niet alleen door VM Motori ontwikkeld maar in samenwerking, dit was overigens wel de bedoeling van FIAT. Maar VM kon de motor niet het gewenste vermogen geven, dus hebben ze elkaar een handje geholpen.
Ik was al bang dat ik m’n bericht moest aanpassen ;)

Misschien weet Ilquadrifoglio ook in welke modellen we de motor zullen vinden?
VM leverde eerder toch ook motoren voor Terreinwagens en aan Iveco? Weet het niet helemaal zeker maar ik dacht dat de eerste Chrysler Voyagers een 2,5 diesel van VM onder de kap hadden?
De 2.4 zit op 200pk, dus de 3.0 op 250. Lijkt me zat voor de beschikbare modellen. Leuk voor de Thesis maja die verkoopt helaas niet lekker.
Volgens mij zijn de banden tussen VM en Fiat niet zo hecht meer; VM levert nu volgens mij vooral aan GM?? Hun 2.0 diesel bijvoorbeeld?? In de Chevrolet Captiva bijvoorbeeld.

Onderhandelingen lopen volgens verscheidene sites nog; nog niks is zeker.
@Mark,
wat is dat nu weer voor een domme stelling. Begin deze motor nu niet te vergelijken met een 2.4!

Trouwens 250pk is niet eens meer zoveel

kijk de 3l Biturbo van BMW –> 272pk en 560Nm, die rijdt dit nieuwe blok er vies uit!
@Pei-Pen

De stage III krijgt 290 pk.

De volgende keer beter.



Dikke kus,


Karaya
@Pei-Pen

Voldoet dat BMW blok aan de Euro V-eisen?? Dacht het niet.
Beetje korte reaktie. Ik bedoel dus, dat het makkelijker is een boel vermogen uit een blok te persen bij minder strenge emissie-eisen.
@penpei
en een verschil van 22pk is ook niet bijster veel….
zeker als je bedenkt dat bmw een “heel sportief” merk is, en fiat gewoon goedkope autos verkoopt, is dit een hele krachtige motor
@ Pei-Pen

Wat een onnozele reactie…

272 -/- 250 = 22 PK verschil (en dat met een BiTurbo)

De stage III versie krijgt 290 PK (met één turbo!)

ps. bedankt voor het onderstrepen van de superioriteit van dit blok.
Hebben we hier nou echt een discussie over een diesel?!……..is goed jongens, dan ga ik ff kijken hoe mijn verf droogt! Ies wat spannender namelijk! ;) :P
Ter info VM motori is eigendom van Detroit Diesel..

Wie is de eigenaar van Detroit Diesel, is dat niet Daimler-Chrysler??? ;)

Zo zie je maar, de automotive wereld zit heel erg door elkaar heen verweven….

Heel erg indirect zou je hier kunnen praten over een Mercedes motorblok :-)
Het schijnt dat BMW-diesels een stuk harder gaan als je er een M-plaatje op plakt.
Het bmw blok zal toch altijd beter blijven ten eerste omdat het een 6cil lijn is, ten tweede omdat bmw altijd al de beste motoren heeft gebouwd. Kijk naar de 3.2 liter 6cil in de bmw m3 (bijna vorige model) 3.2 liter en 343 pk ZONDER turbo en ja dit is wel een benzine maar tegen de tijd dat dit blok uitkwam was dit niet normaal. Er is geen motor die engine of the year award vaker heeft gewonnen dan dit blok dus mensen discussier maar lekker verder. Wat iemand het fijnste blok vind dat is persoonlijk, maar het feit welke de beste zijn is niet persoonlijk en nee geen in het bijzonder een bmw liefhebber
oja enne waarom heeft de 535d 2 turbo’s omdat je dan deze beter op elkaar kunt laten aansluiten de motor dus minder een turbo gat heeft en nog sneller weg is een 535d trekt die stage 3 eruit als het niet nat is let maar op
@Rufje

Alfa bracht eind jaren zestig de Tip 33 Stradale op de markt met een atmosferische V8 met 2 liter inhoud die 230 pk leverde. Een hoger specifiek vermogen dus dan het M3 blok en dat dertig jaar geleden.

Toendertijd was BMW net de bubblecar ontstegen. Tegenwoordig rijden ze lekker in de middenmoot van de formule 1 mee.
@Karaya: het is al heel wat dat hij de jaren 90 kan herinneren…. toen Alfa op een groot aantal vlakken de maatstaf was waren zijn ouders waarschijnlijk nog niet geboren….. Veel mensen denken dat BMW altijd iets voorstelde…. maar 40 jaar geleden begon het pas weer een beetje. Alfa draait al wat langer mee.
Het schijnt dat FIAT (en dus Alfa Romeo) niet zelf een 3.0 V6 turbodiesel kan bouwen. ;)
LOL @ Rick dos ;)
@ Rick dos

Kunnen ze wel…

Maar uit financieel perspectief is dat niet rationeel.

Maar wat een discussie… De Alfa Romeo levert meer vermogen dan een BMW diesel, so what? Het is echt niet nieuw dat een Alfa Romeo motor superieur is aan een BMW motor, zeker geen diesel.

De Alfa Romeo Arese V6 (ing. G. Busso) is jarenlang de beste racy V6 geweest (hoog toerenbereik, geluid en karakterstieken)

Anderzijds, waar maak ik me druk om. Zelfs een als BMW een dieselversie maakt die 0-100 haalt in 1.8 seconden en een topsnelheid heeft van 390 KM/h koop ik hem nog niet.
Heel dik. Diesels halen benzine-motoren in. Ze zijn hard op weg!
@Ilquadrifoglio

“Zelfs een als BMW een dieselversie maakt die 0-100 haalt in 1.8 seconden en een topsnelheid heeft van 390 KM/h koop ik hem nog niet.”

Joh?! Echt waar? Neeeeeee dat geloof ik niet! Wat zou jij dan wel kopen? :P :D
@ Rick dos

Persoonlijk ben ik geen dieselfanaat. Maar als het dan toch moet koop ik toch een 159 Q4 3.0 JTDm…

Al is het alleen maar dat er dan wél Alfa Romeo badge op m’n auto zit ;).

Maar ik kan begrijpen dat je me voor gek verklaar. Voor mij bestaat er meer dan alleen cijfers.

M’n liefde voor het merk gaat gewoon erg ver… :D.

Maar even on-topic…

Mooie ontwikkeling op dieselgebied, nietwaar? Al zal het niet lang duren dat dit overtroffen wordt.
Ik jou voor gek verklaren?! Ik zou niet durven! Hé, maar luister eens gekkehuis! GEINTJE! ;) :P

Nee, maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik hou wel van Italiaanse auto´s en met name de exoten.

Dit zijn zeker wel goede ontwikkelingen. En vooral voor Alfa, dit is weer dat stapje, dat ze uiteindelijk weer zal terugbrengen waar ze horen. Ik hoop het in ieder geval.
@Karaya,
kom kom, je moet wel peren met peren vergelijken..

1933 Alfa Romeo 8C 2300 Monza
Top Speed 225 km/h
Aspiration/Induction Supercharged
2327.4 cc.
Valvetrain DOHC
Horsepower 165.00 BHP (121.4 KW) @ 5200.00 RPM

1933 BMW 303
Top Speed 90 km/h
Aspiration/Induction Normal
1199.7 cc.
Horsepower zzzz..
Alfa roeleert gewoon.

BMW voelt dood aan, en een Alfa leeft.
En dat niet alles om vermogen draait heeft de 147 gta wel duidelijk gemaakt denk ik? Rijdt in de TCC gewoon M3’s helemaal stront met meer vermogen en achterwielaangedreven.
@Heidekonijn

De vergelijking is veertig jaar in het voordeel van BMW en nog leggen ze het af.
@Stephan: Waarom? Omdat een Alfa na enkele jaren begint te kraken? Of omdat hij kapot gaat? Is dat waarom een Alfa leeft? Hou nou toch op met die flauwekul praat. Het is gewoon een ding van metaal. Het design van Alfa’s (en dan heb ik het alleen over de buitenkant) is best aardig maar kwalitatief kunnen ze niet tegen de Duitse merken op.
@eMilt

Het is gewoon een ding van metaal?

Dan moet je een Toyota kopen, lichtjaren betrouwbaarder dan die Duitse rammelbakken.
In ieder geval vind ik dit een pittige en levendige discussie. Maar is dat niet altijd het geval als er Italianen in het spel zijn? :d
@Karaya: Als Lexus een 225+ pk V6 diesel in de IS of GS levert en de middenconsole wat mooier vormgeeft dan een gemiddeld AudioSonic stereotorentje dan komt Lexus zeker bij mij op de shoppinglist te staan.

Jij mag Duitse auto’s dan saai vinden, maar rammelbakken? Ik rij al jaren in Duitse auto’s en heb nog bij geen één last gehad van rammeltjes of kraakjes. Dit in tegenstelling tot diverse Zweedse, Franse en Italiaanse auto’s die ik heb gereden.
@eMilt
Na VW en BMW te hebben gereden kan ik je meedelen dat deze na een paar jaar ook beginnen te kraken. En een peugoo na een week of twee al. Ga eens naar de oorarts zou ik zeggen.

@karaya
Het mooie is dat je dit voor elke periode kan doen, vergelijk gerust maar eens een GTV6 uit 81 met een 325 uit 83, of een Guilia met een BMW 1600 uit de seventies, of een… you get the picture.
250 pk en 550 nm.. is redelijk… (op dit moment..) VAG groep blokken halen al sinds 2002/3 225-233pk uit hun 3liter diesels..(met chip van fabriek dus 275pk) De volgende generatie, die dus binnen ik denk niet al te lange tijd zal verschijnen, gaat dan richting de 270-290 pk…tja..of die 250 pk dan nog “voldoende” is… Oh en dan hebben we het maar even niet over het verbruik van de “italiaanse” diesels.. Die 2.4jtd loopt gemiddeld 1 op 10-12 dat doet de V8 4.2 TDI van VAG al beter…. dan zullen we het maar niet hebben over de V6 3.0 die gemiddeld 1 op 14-15 rijd… En dat is toch nog steeds een belangrijke issue van diesels….
@eMilt

Japans auto’s zijn betrouwbaarder en secuurder in elkaar geschroefd.

Als dat dus het belangrijkste is voor jou als je een auto koopt dan moet je voor een Toyota gaan.

Veel rijplezier.
@heidekonijn

De viercylinders van Alfa waren in die tijd een fractie sterker.

1.6 109 pk
1.8 122 pk
2.0 130 pk
(daar hebben de meeste fabrikanten tegenwoordig zestien kleppen voor nodig)

De 2.0 liter L6 van BMW kwam niet verder dan 125 pk.

Het 325 blok was inderdaad sterker dan de 2.5 V6, 170 om 160 pk. Wel de twee fijnste zescylinders uit die periode.

P.S. Ik heb geen hekel aan BMW, wel aan het meerendeel van de mensen die er in rijden. ;)
Wat maakt het nou uit of een Volkswagen of BMW meer pk’s heeft dan een Alfa? Je raced met je auto toch niet 365 dagen per jaar… de meeste mensen weten nog geeneens hoe een circuit eruit ziet!

Iedereen weet dat Duitse auto’s kil zijn, Japanse saai en Italianen temperamentvol. Geldt ook voor de dames ;)

Al is Alfa de laatste jaren wel op de retour, die nieuwe GM V6 is een stuk minder dan de nieuwe (in geluid alleen al…oef). Gelukkig hebben ze dat begrepen en gaan ze een nieuwe V6 ontwikkelen!
Nieuwe GM V6 is veeeeel te soepel. Ze moeten gewoon weer indirect ingespoten motoren gaan maken. Die passen vele malen beter bij een alfa romeo.

Het koppel komt bij de GM V6 veel te lineair op en je voelt zo helemaal geen moer. Geluid valt opzich wel mee als je vergelijkt met V6’en van andere merken.

Maar we praten nou wel telkens over GM v6, maar alleen het onderblok komt van GM. De cilinderkop komt van alfa zelf.
@karaya
Sterker? Don’t think so..

1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
Weight 739.4 kg
Top Speed 185 km/h
Aspiration/Induction Normal
Displacement 1570.00 cc
Valvetrain DOHC
Horsepower 115.00 BHP (84.6 KW) @ 6000.00 RPM
Torque 105.00 Ft-Lbs (142.4 NM) @ 3000.00 RPM

1969 BMW 1600
Weight 943.5 kg
Top Speed 162.5 km/h
Aspiration/Induction Normal
Displacement 1573.00 cc
Valvetrain SOHC
Horsepower 96.00 @ 5800.00 RPM
Torque 91.00 Ft-Lbs (123.4 NM) @ 3000.00 RPM
Of

1981 Alfa Romeo GTV6
Weight 1206.6 kg
Aspiration/Induction Normal
Displacement 2492.00 cc
Horsepower 158.00 BHP (116.3 KW) @ 5600.00 RPM


1985 BMW 325
Weight 1231.5 kg
Aspiration/Induction Normal
Displacement 2688 cc.
Horsepower 121.00 BHP (89.1 KW) @ 4250.00 RPM
Waarmee ik alleen maar even wil duiden dat het superioriteitsgevoel dat hier en daar blijkt te leven meer op reclame is gebaseerd dan op werkelijkheid.

En dat afgezien van een paar telgen van de huidige generatie, de motoren en onderstellen gewoon kloppen, en de concurrentie overtreffen op meer dan één vlak.
@ heidekonijn

Je kunt ook recente blokken nemen…

4-cilinder JTS blokken en dan over de toekomstige 6-cilinders maar te zwijgen.

Mijn ééste auto was een Alfa Romeo 156 2.0 TS. Mijn neef had destijds een BMW 328I Coupé, tot de 200 km/h was hij vrijwel kansloos.
ROFLOL!
@heidekonijn

De cijfers van die 325 kloppen niet.

Die had 170 pk.
Maar acceleratie is ook niet alles he.

Wanneer er een bocht komt, komt het ware karakter van de alfa boven water. En bij een bmw komt boven water dat er niet in zit, waarvoor je hem wellicht kocht.
@karaya
Ja, sterk he die 325? Stond er ook van te kijken, toen ik die cijfers voor het eerst zag, dacht ik dat ze niet klopten, ging dubbelchecken en jawel, de eerste 325 waren weldegelijk tote hosen ;-)
http://www.mobile.de/SID-CeNSD3c0ZOVZ9IG.3ZPMQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1166569823A1Iindex_cgiD1100CCarW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A1%81N-t-vCaMiMkQuRDSeUnVb_X_Y_x_y~BSRA6D1100B13D3500BGND1985CPKWA0HinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=1&id=11111111229773365&

@ilquadri
Klopt, ik herriner me nog een test in Auto Motor, und Mercedes über alles, tussen een vroege SLK met splinternieuwe V6 in Alfa Spider.
Spider was zwaarder, minder cylinderinhoud, maar meer pk, meer koppel, sneller, zuiniger… en dertig jaar ouder van ontwerp ;-)
@Heidekonijn

Dit vermoedde ik al!

De E staat voor Economic. De E uitvoering werd ook in de 5-serie geleverd en was een versie die was toegespitst op een laag benzineverbruik. Als je het toerental bekijkt waarbij het maximale vermogen behaald wordt zie je meteen hoe dat bereikt is.

De 325i had toch echt 170 pk. ;)
De E30 325i hadden inderdaad 170 pk met enkele nokkenassen, de latere versie hadden dubelle nokkenassen en 192PK! en nu zelfs 220PK! met dezelfde cilinderinhoud. Dat kan je van Alfa niet zeggen.

Er was destijds geen 156 v6 2.5liter die een 328i kon bijhouden, laat staan een 2liter twinsparkje.
Alfa(fiat) blokken kunnen lang niet tegen die van BMW op, ik dacht dat je dat al wist!
BMW kan idd geweldige motorenprogressie laten zien. Alfa moet het nu met een GM blok doen!
Ja duh, als je van laag komt ga je vanzelf omhoog ;-)
Alfa moet het nu idd met GM blokken doen, maar er is een andere leverancier op komst.

Quote:
Well-informed sources have recently mentioned the preference of a Maserati-derived 4.3 litre V8 engine by Alfa Romeo for their 159, Sportwagon, Brera and Spider GTA models. This engine – which is an evolution of the 4.244 cc GranSport unit – will be fitted with Uniair (which was recently showcased in the CRF Sportiva Latina at the Barcelona Motor Show) and will allegedly pump out 440 bhp at 7000 rpm with 505 Nm of torque. The engine has similar dimensions to Alfa’s V6 and only weighs 183 kg. With minimal modifications, open to after market tuning specialists, the Maserati V8 has the potential to deliver well over 500 bhp. An out-bored, in-house high output variant, for use in possible future Alfa Romeo Supercars and the 169 GTA, is also under development, and will yield approximately 500 bhp.
@ Karaya,
Dank voor de duiding, maar ik slaag er niet in een 325 van 1983 met meer dan 130pk. Pas in 1985 zie ik 170pk verschijnen. Dat vergelijkt wat moeilijk met een GTV6 van ’81 :-)
Omdat de 325i in 1985 niet bestond, maar wel de 323i met 150pk en als je het model ervoor wilt, dan was er ook een 323i met 143 pk take your pick.
Sorry moet natuurlijk 1983 zijn ipv 1985
@Heidekonijn

De GTV6 werd in 1985 wel nog steeds geproduceerd.

Je zou natuurlijk de Alfa 6 tegenover de 525i kunnen zetten, die zijn wel van dezelfde periode. ;)
@CSL

De 2.5 24v van Alfa uit dezelfde periode had ook 190 pk, niets bijzonder dus.

BMW heeft nu eventjes een kleine voorsprong genomen door hun vanos techniek, iets wat Alfa eind jaren zeventig trouwens al op de plank had liggen. Die variabele nokkenasverstelling hebben ze later toegepast in de twin spark blokken. Een viercylinder 2 liter acht klepper met 148 pk. Daar kon BMW niet aan tippen. Leuk dat ze de wijze lessen van Alfa nu zo goed oppakken.

Jammer alleen dat ze op het tempo waar ze nu zitten pas over duizend jaar het aantal Grand Prix overwinningen van Alfa Romeo zullen evenaren. Toch blijf ik voor ze duimen. Voor een voormalige fabrikant van invalidewagentjes doen ze het best goed.

The next best thing… ;)
@CSL

P.S.

De 156 2.5 (190 pk uit 2.5 liter) en de 328i (193 pk uit 2.8 liter) hadden vrijwel hetzelfde vermogen en vergelijkbare prestaties. Alleen lag het specifieke vermogen van de Alfa een tikkie hoger.

Een lui blok die 328 zes in lijn.

Je zwetst.
@Karaya
Ten eerste jij zwetst, niet zo’n beetje ook.
Toen in eind 1997 de 2liter twinspark(twee bougies per cilinder) uitkwam. had die Ten eerst 16 kleppen en ten tweede 155pk. Dus je kent de alfa techniek niet eens goed, hoe kan je nou je onzin met BMW gaan verglijken.

Ten derde je had in 1990 al een 2liter 6-in lijn motor van BMW zonder VANOS met 150pk. Later is er ook een vanos versie gekomen met Variabele inlaat nokkenas en later inlaat en uitlaat(1998) maar met nogsteeds 150PK maar met een beter verbruik en een betere koppelkromme.

De 2.5liter was ook begin 1990 geïntroduceerd met 192PK
en later in 1993 de Vanos versie met een (Enkel Vanos)Variabele inlaat nokkenas en later in 1998 met (dubbele Vanos) inlaat en uitlaat timing.
Nu met VALVTRONIC maar liefst 218PK!!

De 328i blok Had volgens boekjes 1Pk en 30nm meer dan de 325i,
Slechts 1pk meer omdat je toen anders in Duitsland in de hoogere klasse verzekering premie viel.

Ik heb deze auto beiden gereden en 328i is toch een hele andere auto dan een 325i, dat bleken ook uit de testbank resultaten. 325i maar liefst 201pk en 328i 218pk!

Later is de 328i (2.8) blok vervangen door een 3liter met 231PK(258,265) en nu met VALVTRONIC zelfs 272PK!

Ondanks dat ze 6inlijn gebruiken werd de motor de lichtste 6 cilinder ter wereld!!

Volgende keer Kauw je woorden goed voordat je ze naar buiten spuugt!
@rick dos
Jij leeft echt wel in je eigen wereld he? Is het daar al winter?
zoals karaya al aangaf gaat het om een 325e, en die had 122pk. Ik gaf aan dat ik geen 325 vond van voor 1985 met meer dan 130pk. (wat prima is voor een fabrikant van grasmaaiers, maar geef toe dat als je een sportautomerk wil geweest zijn..)
Maar dit zullen wel optische illusies zijn..
http://www.google.com/search?hl=en&q=BMW+325+1983+122ps&btnG=Google+Search

@CSL
“Toen in eind 1997 de 2liter twinspark(twee bougies per cilinder) uitkwam”
Way cool! Dus de 2liter TS uit alu met variabele nokkenassturing 150+ paardjes, een zaaàalig geluidje en twee bougies per cylinder die in mijn 75 van 1991 lag kwam helemaal terug in de tijd uit 1997?

Enneuh, normaal begin ik niet vlug over tikfouten, maar “Ik heb deze auto beiden gereden” doet toch vermoeden dat je of best wat kalmeert en een blogpostje niet te serieus neemt (we zijn tenslotte allemaal autoliefhebbers, nee?), of je ietwat meervoudig bent wat persoonlijkheden betreft. In dat laatste geval : rieleks allemaal, t’is bijna kerstmis ;-)
@CSL

Mooie zeperd!

Heidekonijn was me al voor zie ik.

De eerst Twin Spark was een achtklepper met 148 pk en die zat inderdaad in de 75 en de 164 en later de 155. Geintroduceerd in 1987 tijdens het debuut van diezelfde 164.

Volgende keer beter!
@heidekonijn
@Karaya
Ten eerst:
Ik had over een 4kleps lay-out,
ten tweede:
Ik kan ook terug gaan in de tijd en zeggen dat BMW vliegtuigmotoren bouwde
Ten derde:
Wat lopen jullie te huilen man. Kun je niet tegen dan BMW gewoon betere motoren bouwt en ze niet van andere merken hoeft te vragen.
Welke gedeelte daarvan begrijp je niet!?
@CSL
Als je het over een 4-kleps layout hebt, helpt het als je het ook typt in je post.
Anders leest het ietwat moeilijk.
Toen BMW vliegtuigmotoren bouwde (deed Alfa dat ook trouwens) maakten ze geen auto’s maar… snelkookpannen.

Als je niets intelligenters weet als “merk x is beter” en dan een beetje hysterisch gaat doen kan je misschien beter tussen de andere verbitterde huisvrouwen op het forum van de Libelle gaan.
Probeer het eens, misschien bevalt het je nog wel.

De thread ging overigens over Alfa. Is maar een weet.
Alfa was vroeger compressor en pompenbouwer hoor.
@Heidekonijn

Lees eerst je eigen posts terug voordat je zulke stompzinnige reacties geeft.

heidekonijn schrijft,

21 December 2006 om 0:24
@rick dos
Jij leeft echt wel in je eigen wereld he? Is het daar al winter?

Whahahahaha!
Is dit nou het beste wat je er van kan maken?! Moet ik nu heel boos worden en je van repliek dienen ofzo?! Whahahahaha

Kusje op je voorhoofd en ga nu maar rustig slapen! Over 4 daagjes is het Kerst. Ga je daar maar vast op verheugen! Slaap lekker Heidekonijntje. ;)
Ik heb mijn eigen posts gelezen.
En *wat* mijn beste alles met feiten onderbouwende vriend is er zo stompzinnig aan mijn reactie ivm de 325 uit ’83?

Wat betreft de opmerking over het parallelle universum waar je in schijnt te leven : je negeert gewoon de opmerking van een ander en boomt door op je eigen ideen, en claimt daarna het grote gelijk. Niet alleen in deze draad. Dat voegt weinig toe, vind je zelf niet?

In plaats van meteen karaktermoord te willen plegen leek me het fijner om je met wat humor hierop te wijzen, waarbij ik je een mooie kans gaf om met een riposte toch nog vriendelijk af te sluiten. Was misschien iets boven je leeftijd gerekend.
Oh god moet je het nog gaan uitleggen ook.

Jouw reactie richting CLS

“Als je niets intelligenters weet als “merk x is beter” en dan een beetje hysterisch gaat doen kan je misschien beter tussen de andere verbitterde huisvrouwen op het forum van de Libelle gaan.
Probeer het eens, misschien bevalt het je nog wel.

De thread ging overigens over Alfa. Is maar een weet.”

En lees nu nòg eens je posts………….

“Wat betreft de opmerking over het parallelle universum waar je in schijnt te leven : je negeert gewoon de opmerking van een ander en boomt door op je eigen ideen, en claimt daarna het grote gelijk. Niet alleen in deze draad. Dat voegt weinig toe, vind je zelf niet?”

Daar schijnen we dus allebei aan te lijden.

En mijn post van 20 dec. was alleen maar ter info. Dat is je blijkbaar in al jouw wijsheid ontgaan. Waar dat antwoord van jou op sloeg was mij een raadsel. Dat is me nu wel duidelijk geworden.
kuch…..

Mensen….

Even over de 2-liter blokken… De Alfa Romeo 2000 GTAm had eind jaren ’60 al meer dan 200 PK.

Even over de 6-cilinders..

Ik weet zeker dat iedere serieuze autoliefhebber moet toegeven dat de Alfa Romeo V6 (ing. G. Busso) het beste racy blok was, en nog steeds is. Helaas moesten ze deze wegens strengere emissie worden vervangen voor een Holden V6, gelukkig wordt er gewerkt aan een nieuwe superieure V6 (Alfa Romeo – Maserati), de echte opvolger dus.

@ heidekonijn

Even een correctie maar de 159/Brera GTA krijgt geen 4.3L maar een 4.7L (450PK) en de 169 krijgt een 5.0L (500 PK+).
@ CSL

Je informatie klopt niet…

Met een Alfa Romeo 2.0 TS 16v (euro 2) hield ik de 328I (e36) van m’n neef bij, ik moet wel toegeven dat dit een automaat was. Met een Alfa Romeo 156 2.5 V6 is het dan uiteraard aannemelijk dat de 328I geen partij is.

Maar het klopt inderdaad dat de huidige BMW 6-cilinder beter is dan de Holden V6. Dit is Alfa Romeo al snel duidelijk geworden daarom zijn ze bezig met het onwikkelen van een nieuwe V6.
@Ilquadri
Alright, 4.7 klinkt prima ;-)
Er gaan ook geruchten over een TZ3 met een Enzo blok met Alfa Uniair kop, toevallig ook wat meer van gehoord?
@ heidekonijn

Wordt naar alle waarschijnlijkheid met de 100-ste verjaardag van het merk geintroduceerd (2010).
@Ilquadrifoglio
Had je neef hem in de Winterstand ofzo!
Je kan gewoon een 2liter Alfa die ruim 9 sec naar 100 nodig heeft niet verglijken met een 328i. Een 328i 5bak is zelfs een stuk sneller dan een 156 V6 2.5L.
Je kan misschien een 325i tegen een 156 2.5L zetten. Dan denk ik ook dat hij het net niet bij kan houden, laat staan 156 2liter.
@Heidekonijn en Karaya: Het doet zeker wel pijn, dat jullie heilige Alfa niet in staat blijkt om zelfstandig een fijne 6 cylinder te bouwen, of het nu een benzine danwel een dieselvariant betreft. En dan heel sneu afgeven op een gerenommeerde fabrikant die op eiegen kracht geweldige mototren bouwt, die zelfs jaar na jaar de prijzen in de wacht slepen. Ach ja, wellicht dat jullie merk terugkomt en ik hoop dat het ze zal lukken, maar tot die tijd kunnen jullie beter even heel rustig blijven en stoppen met afgeven op een succesvol merk.
sorry voor de typefouten, ik zit hier op een ouderwetse PC in zuid europa met een KL layout.
@ CSL

Gezien ik geen zin heb, en me tegelijkertijd te volwassen voel om een welles-nietesstrijd te voeren. Kan ik je adviseren om nog eens goed te kijken naar de specs (de 2.0L TS doet het namelijk in 8.2 seconden). Tevens kan ik zeggen dat ik het in de praktijk heb ervaren, jij uiteraard niet… En over de Alfa Romeo 2.5 V6 toerenmonster maar te zwijgen.

@ Barry330cd

De Alfa Romeo 4-cilinder is door Alfa Romeo engineers ontwikkeld. De 6 & 8 cilinders (geen Holden V6) zijn door Polo Sportivo ontwikkeld (Alfa Romeo – Maserati). Tevens zijn dit motoren die sportief gezien superieur zijn.
@Stephan

denk aub eens na voor je domme dingen gaat zeggen zoals:

“Alfa roeleert gewoon” & “147 gta wel duidelijk gemaakt denk ik? Rijdt in de TCC gewoon M3’s helemaal stront met meer vermogen en achterwielaangedreven”

1) Zijn de 320si’s uit de WTCC dan M3’s??? Dacht het niet dus héél héél domme reactie het zijn 2.0 liter’s (vroeger 6-cilinders, tegenwoordig 4-cilinders =spijtig)

2) Wie heeft er in 2006 de titel voor constucteurs gewonnen –> BMW 254p
waar stond alfa(154p)??? OP PLAATS 3 ACHTER SEAT WAHAHAH EN NET NIET ACHTER Chrevolet whahaha, 100 punten minder dan BMW!

3) In welke auto rijdt Andy Priaulx die in 2005 & 2006 kampioen werd –> BMW
4) In welke auto rijdt Jurg Müller die 2e werd in 2006 –> BMW

5) En als de ALFA 147 GTA’s toch zo goed waren, waarom rijden dan nu inclusief alle Fabriekteams met een 156??? Leg me dat dan eens uit?

6) Er staat maar 1 Alfa in de TOP 10 van 2006 terwijl er 3 BMW’s en 6 SEAT’s in staan

Ten laatste, hou je domme reactie’s voor je zelf of ga ergens anders dingen uitvinden
@ WTCC

Inderdaad domme reactie van Stephan… De 147 GTA rijdt niet eens in de WTCC net als de M3 overigens…

BMW maakt inderdaad gebruik van de 320 SI en Alfa Romeo van 156 Super 2000’s. Wel wil ik je even duidelijk maken dat Alfa Romeo niet met een officieel fabrieksteam rijdt, omdat zij het een klasse hoger opgaan zoeken (Le Mans & FIA GT).

Maar BMW is zeker niet succesvoller dan Alfa Romeo, ze domineren namelijk als sinds de jaren ’60 de toerwagenkampioenschappen (samen met BMW overigens).
@WTCC

Die Alfa’s zijn fabrieksauto’s van vorig jaar die worden ingezet door een privéteam.

Des te knapper dat ze bijna weer kampioen werden met Farfus ondanks het Duitse fabrieksgeweld. Dat BMW er in de racerij niets van bakt kan ik ook niets aan doen. Zie de vrachtwagens waarmee ze in de Formule 1 rondrijden.
@Ilquadrifoglio
Als je je zo volwassen voelt komt dan samen met karaya niet met die domme reacties. Alfa 156 ts sneller dan een 328i, ik lach me hellemaal kapot.
Zelf in een test van de Autoweek bleek de 156 GTA even snelle 0-100 tijd te hebben als de 328i en dan kom jij niet eens met de 2.5v6 maar met de 2liter aan zetten, in welke wereld leven jullie? Jullie oude Alfa’s maken maken jullie blind voor de werkelijkheid.
Het enige wat bij me op komt als ik aan Alfa denk is de onbetrouwbaarheid van het merk, ondanks ze laatste paar jaar beter presteren.
@ Karaya

Om heel eerlijk te zijn, klop dit niet helemaal…

BMW en Alfa Romeo hebben samen sinds de jaren ’60 de toerwagen kampioenschappen gedomineerd. Dus ze bakker er wel wat van…

Maar BMW heeft geen Targa Florio’s, Mille Miglia’s (slechts 1x), Le Mans, Formule 1 titels… ;)

Forza Alfa Romeo!
@ CSL

Als jij dat wilt geloven, kan ik je niet tegen houden ;). Maar ik weet wel beter…

Tip: Kijk even op Autoweek.nl

Forza Alfa Romeo!
@Ilquadrifoglio

BMW heeft Le Mans in ´99 gewonnen.
@ Rick dos

Klopt inderdaad, was ik even vergeten…

Excuses…
No problem man! ;)
@ CSL

Ik kan het toch niet laten…

Kijk hier even: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=29242&cache=no&add=1

Houdt er ook rekening mee dat de tijden van Alfa Romeo minus 0,5 sec. zijn, omdat deze zijn berekend zijn met 2 passagiers en 50 kg. bagage. Tevens gaat er vrijwel geen vermogen verloren bij de aandrijving (voordeel voorwielaandrijving).
@Karaya: Dat liefde blind maakt breng jij in de praktijk wel waar. Je opmerking dat BMW er in de racerij niets van bakt slaat echt helemaal nergens op. Je lult zo dom, dat is echt niet te filmen. Wie won de DTM eind jaren 80? En wie won de WTCC dit jaar? Welk Alfa wapenfeit kun jij van de laatste jaren aantonen? Het is toch werkelijk niet te geloven zo zielig als jij je merk over de rug van een ander merk moet verdedigen. BMW zal ook in de Formule 1 haar overwinningen pakken in de toekomst en in de WTCC zullen ze blijhven domineren. Ze hebben diesels tot 286 Pk in hun straatauto´s, M3, M5 en M6 modellen, die allemaal prijzen winnen qua motorenbouw etcetera. Alfa heeft een prachtige historie, maar BMW idem.
@Ilquadrifoglio
Ik zou maar hiernaar kijken:
Lees de TECHNISCHE GEGEVENS aan de onderkant!
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=868

Prestaties: Topsnelheid 250 km/h, acceleratie 0-100 km/u 7,3 s, 80-120 km/u in 4/5 7,4/9,5 s, testverbruik 15,9 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u 67,5/69,5 dB

En hier de test van de Twinspark:
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1

Prestaties: Topsnelheid 216 km/h, acceleratie 0-100 km/u 11,2 s, 80-120 km/u in 4/5 10,8/14,5 s, testverbruik 9,3 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u 66,0/69,5 dB

Een BMW 330 is nog sneller dan de GTA, laat staan de M3!!
@Barry

De racehistorie van BMW is in vergelijking met Alfa helemaal niets en de WTC is jaren door Alfa gedomineerd. Nu gaan ze naar een hogere klasse om te kijken of ze daar wel enige tegenstand krijgen.
@CSL

Die 0 tot 100 tijd is een tikfout. Dat kan jij ook nog wel bedenken.

P.S. Eigenaar van een 316i met een M-plaatje achterop? M’n Turkse buurman heeft er ook zo één.
Karaya: Je spoort niet man, ze zoeken het hogerop bij Alfa. Het hoogste is F1 en daar zit BMW al, dus wat wil je nu eigenlijk? Geef nu maar toe, dat je een behoorlijk stuk frustratie hebt omtrent je favoriete Alfa ten opzichte van BMW.
@Karaya
Wat moet ik met die Racistische reactie van jou.
Tot nu toe vind ik je erg dom overkomen. Erg jammer, want ik ken mensen die echt van Alfa houden maar zo tezien hou jij alleen van je zelf.
Trouwens over die badge, veel BMW’s worden A fabriek uitgerust met een M-tech onderstel, bodykit, Sperdifrentieel, noem maar op. En een M badge is daar terecht.
Dus verkoop je Racistische opmerkingen maar aan je buurman.
@Barry

Mijn favoriete Alfa kent geen gelijke, de Tipo 33 Stradale zette eind jaren zestig de maatstaf. Met een hoger specifiek vermogen dan de M3 van nu. Na vijf en dertig jaar hebben ze nog steeds het gat niet gedicht.

P.S. Ferrari kan het heel goed alleen af in de F1. die hebben Alfa niet nodig om rondjes om de BMW’s te rijden.
@CSL

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb geen hekel aan BMW. Wel aan het schuim dat er in rijdt.
@CSL

Die M staat voor minderwaardigheidscomplex.
Karaya: Wees blij dat je veilig achter je PC zit man, met die zinloze opmerkingen over BMW bezitters. Een beetje kansloos voor je uit zitten te typen over het schuim dat in BMW rijdt. Alsof jij iets voorstelt met een aftandse Alfa onder je kont. Man je bent gewoon een dikke loser achter een PC. Ik stel me zo voor dat je als je in de auto zit jezelf helemaal uitleeft en op iedereen zit te schelden, maar ondertussen zit je vet onder de plak en heb je last van acne, voortuidige ejaculie en stink je vreselijk.
dikke loser, kont, acne, ejaculie, stink…

Ik vind het zo wel weer kunnen. Autoblog laat ik maar weer eens voor wat het is (geworden) : een blog waar pretieners zonder rijbewijs komen vertellen wat ze op tv gezien hebben.

Jammer, het begon best leuk.
@ CSL

Retard…

Dat is de Salespeed…
in deze tijd van het jaar zouden we ons er meer dan ook van bewust moeten zijn dat een gebrek aan respect en begrip de oorzaak zijn van vrijwel alle conflicten. De grootste verliezers zijn meestal de onschuldigen die door de kemphanen worden meegesleurd in de ellende. De geschiedenis leert ons dat er uiteindelijk niemand wint in dit soort conflicten.

Kunnen we hier een beetje normaal met elkaar omgaan? Met CSL heb ik zelf redelijk veel discussie’s gevoerd en die waren niet altijd vriendelijk en lief, maar bleven wel binnen de grenzen van goed fatsoen. Schelden is wel van een erg laag niveau. Daar wordt niemand beter van.
Alfisten,

Ik stel voor om het hierbij te laten…

Deze heren hebben duidelijk geen verstand van zaken. Je kunt zien dat ze géén van allen ooit in de auto hebben gereden die zij verdedigen. Ook zijn ze blijkbaar blind voor cijfers en feiten.

Wij weten wel beter… ;)

Forza Alfa Romeo!!!
@Ilquadrifoglio
“blind voor cijfers en feiten.”
Het punt is dat jullie met cijfers en feiten komen.
En terwijl ik het tegenstelde bewees kon je er gewoon niet tegen.
Maar dat jullie gaan schelden, racistische opmerkingen maken endan wil je mij duidelijk maken dat ik geen verstand van zaken heb?
Ach man, face the reality en wordt wakker uit je kleine wereldje.
beste cls. ik ben het helemaal met jou eens , die racistische opmerkingen zijn niet leuk. er zijn ook blanke mensen met een b.m.w. tuurlijk zouden wij ook een alfa willen maar dan moeten wij nog even door werken.
@CSL: Correct me if i’m wrong maar volgens mij levert BMW geen enkele productie motor met 2 liter inhoud die meer vermogen (en koppel) levert dan Alfa’s 165pk (en 206Nm). Zelfs de 155pk van de GTV uit 1998 heeft meer vermogen dan de 2,0 van BMW…
Bmw-motoren zijn wel goed, maar de Alfa 2 liters zijn al decennia bij de beste in de klasse. Het is dus flauw en ook onzin als mensen Alfa techniek afzeiken.

Maar zoals ik al zei…. dicussieren is leuk, maar het moet wel fatsoenlijk en respectvol blijven, dus op dat punt geef ik je graag gelijk.
@Barry330M

Denk om je hart!
Ten eerste Alfa 2liters zijn allang niet de beste. Een Civic VTI haalt zelfs 160 pk uit een 1.6. De 2liter van Honda haalt ook 200PK en bij S2000 is het zelfs 240PK.
Renault, Toyota noem maar op. Onder de 2liter in Honda al jaren erg goed, kilometers beter dan Alfa.
De 2liter 6-inlijn van BMW levert al sinds 1990 150pk. De huidige is zelfs 173PK,maar niet meer uit dat soepele 6-inlijn maar een 4cilinder.

w0o0dy ik zeik de ALfa techniek zeker niet af. Maar deze Mensen hier komen met onzinnige verhalen waar ik gewoon om moet lachen. Ze denken Dus ik heb een Alfa 164 TS dan heb ik gelijk een Ferrari F430. Dat is hun probleem. Endan nog verglijken met een 328i en zeggen dat je hem eruit rijdt of wat dan ook.
@Ilquadrifoglio
Wat is die Salespeed toch rommel zeg. Trager dan een standaard automaat.
Het is Selespeed, niet salespeed. Mss. ben je verkooplastig geprogrammeerd ?

Die Selespeed is dan wel rommel, geef ik toe, maar was wel een paar jaar voor BMW SMG op de markt…..als goedkope spin off van de Ferrari F1 unit.
@CSL yep Honda is nog beter qua motoren techniek (de laatste jaren) dan Alfa. Maar vergeet niet….. Alfa’s 2.0 twin spark had al in 1987 148pk…. (die motor debuteerde in de Alfa 75 2.0 Twin Spark.
Welke 2.0 4-cilinder van BMW haalt meer dan 150pk? In welke auto zit dat blok?
@CSL

BMW heeft de I-drive plus vormgeving waar kleine kindertjes van in huilen uitbarsten.


P.S. Honda maakt inderdaad goede motoren, daar kan BMW een voorbeeld aan nemen.
@Woody: de 320 si met 173 pk ? Honda bouwt ook motorfietsen, net als BMW maar dan beter…….. :-)

Maar Alfa heeft een ellenlange racehistorie en dat hebben noch Honda, noch BMW……. :-)
@Turbopaultje: die staat niet op de site van BMW NL….. weird. Een speciale uitvoering of zo? Is in ieder geval niet leverbaar voor zover ik kan zien.
yep, da´s een limited edition van de huidige WTCC 3er.
@Turbopaultje
Wat hoor ik daar?!
“Die Selespeed is dan wel rommel, geef ik toe, maar was wel een paar jaar voor BMW”

Voor zover ik weet is de Selespeed in 1999 in de 156 geintroduceerd Zogenaamd “S5”.
BMW had al een Echte 6V Sequential Gearbox in 1995 in de E36 M3: SMG1 en later steeds verbeterd, SMG2 en SMG3 sie zelfs snelelr dan een Ferrari Sequential Gearbox was.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/SMG1.JPG
Later

En wees eerlijk je Koopt een BMW toch niet voor een 2litertje. Want als ik een 2litertje wil dan ga ik met mijn ogen dicht naar Honda.
@wooody
Even langs de BMW Dealer gaan, daar staat hij te koop. En zometeen ook leverbaar in de 1-serie.
@ CSL: Ok, mijn statement was niet volledig duidelijk.

Selespeed was en is voor een breed publiek toegangelijk, SMG niet (vandaar goedkope spin off…) Wie kon en kan zich een M3 of dergelijk veroorloven ?
@Turbopaultje
Ik heb er 2
De E36 EVO met getrag 6Bak en uiteraard de E46 CSL uit 2004
Mijn Vader heeft nog een E60 M5. Voor de rest hebben we in de familie veel mensen met BMW Motorsport versie.

Selespeed is inderdaad voor een breed publiek toegankelijk, maar het is rommel. Geef maar maar gewoon de 6bak, vele malen beter. Ik vind als je zoiets neerzet kom dan niet met rommel aanzetten.
En geloof mij maar er rijden Meer BMW’s met SMG dan die selespeed.
selespeed is meer een erg trage Automaat.
pfffffffffffffffffffff…….voor mij zijn er maar echte 2 M´s: De M1 en E30 M3 Evo.

De rest is leuk als technogagdet, maar zullen nooit echte klassiekers worden.
@Turbopaultje
“pfffffffffffffffffffff……”
Heeft iemand daar scheet gelaten ofzo?
Die E30 M3 EVO 3 hebben we ook gehad(heel lang geleden)
Ik wacht nu juist op de nieuwe M3, als die mij goed bevalt, dan zal ik afscheid nemen van mijn Schatje E36 M3 Die me al heel lang plezier heeft geboden.
Er zijn maar paar hele speciale auto’s voor mij die een klassieker zullen worden, voor de rest hou ik niet zo van dat klassieker gedoe. Omdat ik van Geavanceerde Nieuwe technieken hou en niet van dat ge-sentimental gedoe.
De nieuwe M3 krijgt een lompe V8, jammer dat die moffen altijd alles naar de klote doorontwikkelen.

Ze hadden zich bij de basis moeten houden. De eerste M3 was top, de opvolgers stuk voor stuk slappe aftreksels.
@Karaya
Lompe V8!? Maar als het in een Alfa was dan was het the king of the road!
Jij hebt duidelijk geen verstand van zaken, netals je voorgangers.
Karaya heeft in zover gelijk, dat een V8 met 400pk of meer in de 3 serie heel erg lomp is. Punt.

In de E30 waren 235 pk uit die 4 pitter meer dan genoeg voor heel veel fun.
@Turbopaultje
GET A LIFE!
@ CSL

Er is inderdaad geen enkele andere 2-liter die hetzelfde vermogen als de Alfa Romeo levert.

Alfa Romeo 2000 GTAM 245PK (1970) http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_GTA

Trouwens, de BMW 520I levert inderdaad 170PK maar heeft dan ook een 2.2L 6-cilinder. Dus geen 2-liter…
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=29529&cache=no
@CSL

Er is geen enkel zinnige reden om een V8 in een middenklasser te lepelen.

Het is slechts om de M-fetisjisten te behagen. Goedkope pooiers en omhooggevallen aannemers.
AR156 2.0TS SQUADRA
Maare een BMW 330i rijdt egt geen AR156 GTA eruit hoor!!! Egt niet…!!!!!
@ Karaya

Uhhhhmmm…

De Alfa Romeo 159 GTA krijgt een 4.7L V8…
@Ilquadrifoglio

Ik had het over het oerconcept van de M3, ik zie meer in een getrimde middenklasser met een opgefokte 4 cylinder dan één met overgewicht en een V8.

Of het nu een Alfa of een BMW is.
@Karaya
Jij bent zo dom dat je niet eens weet de de komense V8 Lichter wordt dan het huidige 6-in lijn en toch blijf je door lullen.
@ CSL: ” @Karaya
Jij bent zo dom dat je niet eens weet de de komense V8 Lichter wordt dan het huidige 6-in lijn en toch blijf je door lullen.”

Nee, jij bent de Oberklugscheisser hier, CSL…….

Man,een 4.0 l V8 of zo is never lichter dan bijv. een 3,2 6 in lijn. Of heb jij soms een special edition 3.0l V8 biturbo in je vooronder besteld ?
Ilquadrifoglio,
Sorry (ik ben ook Alfist), maar je moet geen race-Alfa’s met standaard BMW’s gaan vergelijken.

Even nog wat rechtzetten.

Waarom won BMW het WTCC vaak en Alfa niet? Zie de aantallen BMW’s…en BMW heeft veel fabrieksteams daar rondlopen, team Engeland, Duitsland. Seat heeft dit jaar niet veel gewonnen omdat ze domweg te weinig ervaring hebben, en relatief brokkenmakende coureurs. Alfa had dit jaar nog geeneens een fabrieksteam, en bovendien slechts een paar rijders…dat Farfus dan bijna kampioen kan worden in zijn eentje (!), zonder hulp van andere Alfa’s…vind ik veel knapper dan 10 BMW’s waarvan er eentje (Priaulx) het kampioenschap wint.

De laatste BMW SMG bak is NIET sneller dan het Ferrari F1 bakje. Waarom niet: Ferrari rekent zo hun schakelsnelheid aan: koppelen, schakelen, ontkoppelen. BMW alleen schakelen… bovendien was de SMG bak marginaal sneller dan de laatste Ferrari 360 Modena bak, en de nieuwste Ferrari versnellingsbakken zijn STUKKEN sneller…luister maar eens hoe snel een 430, Enzo/FXX (die is snel!) en de nieuwste 599 GTB schakelen..niet normaal. De Alfa Selespeed kan je er niet mee vergelijken…die is de laatste tijd nauwelijks verbeterd.

En waarom behoren de 4 cilinders van Alfa tot de top? Voor een relatief lage prijs krijg je een prachtblok…dat (geweldige) Honda S2000 blok krijg je pas wanneer je 50 ton betaalt… en die BMW’s zijn ook niet bepaald goedkoop te noemen. Waarom prijst elk blad Alfa 4 cilinder motoren? Omdat ze gewoon geweldig klinken, prachtig uit de kelder trekken en gretig toerenmaken. Veel BMW blokken trekken bovenin niet lekker. En nee…ik heb het dan niet over die BMW’s van >50.000 euro.

Ga gewoon eens naar een autorace/festival/oldtimergrandprix. Doe je ogen dicht en ga na welke auto het mooiste klinkt. Of het is een Ferrari, of het is een… Alfa.
Er is niets speciaal aan de 4 cilinders van Alfa behalve het hooge verbruik.
@CSL

Dat lijkt me niet zo moeilijk, de BMW zes in lijn is nogal zwaarlijvig.
@csl: dat is wel weer een hele domme opmerking. Wel eens met een echte Alfa gereden? De 4 cilinders van Alfa Romeo horen bij de beste ter wereld en dat al decennia lang. Geen ander merk heeft 4 cilinders met zoveel karakter en zo’n sound in gewone huis tuin en keuken modellen. Alleen de oude m3 had een echt fraaie 4 cilinder voor de rest halen ze het niet bij de Alfa 4’tjes
Er is niets speciaal aan een BMW behalve dat de halve Bos en Lommer er ook in rijdt.
@CSL, jij neemt ook nog geeneens de moeite om te lezen…
Alfah Akbar?!
@w0o0dy
Ik heb ontzettend veel auto’s gereden meer Alfa dan jij je kan voorstellen.
De Alfa 75 V6 met achterwielaandrijving, 33 met 1.7 Boxermotor, GTV met 2literTurbo, 164Q4(zeldzaam),156 2.5v6 ,166 3.2, 159 2.4jtd noem maar op.
Ik vind niets bijzonder aan de 2liter. Heb je welles de hoogtoerige motor van een 1.6 civic Vti, 2liter Type R of een IntergraR gehoord, daar gaan de haren op je huid van overeind staan. Heb je welles de 2liter 6-inlijn van BMW gehoord en gereden. Deze 150PK is toch anders dan een alfa 150pk. Honda en BMW hebben tenminste Variabele kleppenbediening dat een 2 in 1 van je blok maakt. Dat nou de Oude blokken van Alfa 2 pk meer of minder presteren dan een BMW blok laat het me hellemaal koud.

Ik heb zelfs een Maat die een zelfstandig Alfa Automonteur is. Volgens hem is de enige blok die je niet in de steek laat de 24V 6cilinder van Alfa.
Trouwens die verbruik van de 4cilinders Alfa’s vallen me erg tegen.
@Rick dos
“” Alfah Akbar?!””
hahahah ;)
@Karaya
Als jij denkt dat de BMW zes in lijn nogal zwaarlijvig is waarom kom je dan in hemelsnaam met zo’n zulke domme opmerkingen.
Ik heb er wel genoeg van.
voor de liefhebbers 0-100 met een 155 2.0 16v http://www.youtube.com/watch?v=hn2M35wtCxQ
en een Giulia GT in racetrim :-) http://www.youtube.com/watch?v=9Duhn4rpp98
@Wooody
Dit meen je toch niet!
Hier een Fatsoenlijke 0-100 filmpje(Niet mijn CSL):
http://www.youtube.com/watch?v=1AIIidK1N3g

Check Deze ook, is wel grappig:
http://www.youtube.com/watch?v=ayKV_qso6-Y
tja…. ik vind dat het nergens naar klinkt, maar hier een opgefokte 320 e36 (toch?) met veel grip, lol http://www.youtube.com/watch?v=wtEiFA7H7ZM
ehm e30 (die nummers zeggen mij eigenlijk niets, lol)
Als je een E30 zoekt dan heb ik de volgende videos:
http://www.youtube.com/watch?v=pRO4_6vupao&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=Et0WdmFvFl4&mode=related&search=

En hoe de Motor wel moet klinken behalve het feit dat een standaard CSL al Gruwelijk mooi klinkt:
http://www.youtube.com/watch?v=4zJvvVnHUAk
Voor de mensen met een 325i. Hierbij stelt die 155 niets meer voor! whaha :D

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2558885426551214873&q=BMW+0-100
Wat betreft de 4-cilinder blokken van alfa. Ze geven een leuke sound, maar daar blijft het bij. Ze zuipen benzine! Ook qua koppel hebben ze vaak het nalaten.
Ook verliezen alfa’s ontzettend snel hun waarde. Dan kan je beter nog wat langer doorsparen voor een waardevaste, degelijke, zuinige 4-cilinder van bijvoorbeeld BMW.
Als je een 4 cilinder zoek ga naar Honda of Toyota. Je krijgt veel waar voor je geld plus dat die auto’s meestal waardevaster en sneller zijn dan een alfa.
Ja, das eigenlijk nog beter! En voor het echte werk koop je een BMW ;)
@Benrus
Ja, als je tenminste serieuze prestatie wilt.
Vooral die nieuwe 330i, 335i is een uitstekende keuze tegenwoordig.
Ik vind discussiëren over 4-cilinders bijzonder dom en onnuttig… toegeven als je 50 000euro aan een auto mocht spenderen, dan zou niemand hier maar ook niemand een 4-cilinder kopen.

Ook al willen die Alfisten hier hun pietje in elke cilinder steken om te bewijzen dat een 2liter 4-cilinder echt interessant is om over te praten en dat ze een mooi geluid hebben en soepel zijn… dat kan allemaal wel zijn maar totdat je daar staat met je geld dan ga je zeker voor een dikke V6!

En dan als laatste, ok alfa kan dan misschien iets meer pk uit dat 2.0l kutblokje halen…. als je model BMW e36 2.0l 6-cilinder rijdt dan weet je toch welke motor het soepelste is. De loopcultuur van een BMW 6-in lijn en dit mag zelfs een Diesel zijn (325tds)… is echt heerlijk en zeer knap voor 10jaar geleden.

Alleen Volvo V5 en BMW 6-in lijn Diesels maken een mooi geluidje als je een diesel koopt!
@ WTCC

Volvo heeft geen V5 motoren wel 5-in lijn motoren ;)
@wtcc: de 5 cilinder met 2,4 liter uit de 156 JTD klinkt erg goed voor een diesel (lijkt qua sounds wel iets op die 5 cilinder van Volvo)
@CSL

Een zalige kerst jongen! ;)
@ Benrus

Heb je niet de kick van een Alfa Romeo 4-cilinder…

En zullen de betrouwbaarheid maar vergeten!

En voor serieuze prestaties kunnnen we kijken naar een 159 QV (3.2L Turbo @ 350HP)…
Ff je smoel houe met je alfa kut blokjes want dit is natuurlijk dikke bullshit met je hoge verbruik enzo en een bmw is tenminste betrouwbaar en niet stuk als je de hoek om bent.
Tjongejonge, wat een doelloze draad zeg. Als iedereen nu eens zn best deed zich in te leven in een andermans belevingswereld ipv een ander te willen overtuigen van de eigen dan zouden er veel leukere draadjes ontstaan.

Laten we onthouden dat onze wereld slechts bestaat juist door de verschillen! En dan heb ik het niet alleen over de verschillen tussen BMW en Alfa ;)

Althans in míjn belevingswereld dan hè?! ;)

On topic: het maakt mij zozeer niet uit waar het FIAT concern deze motor in lepeld.. ’t is gewoon goed dat ze eindelijk (weer) mee gaan doen aan het grote dieselgeweld.
@BarryM330

Succes met die olieboot van je.

(en een fijne kerst natuurlijk!)
eh.. lepelt uiteraard met een T ..
@ Barry330cd

Typerend taalgebruik…

Hier zie je dat Alfa Romeo voor een ander type mens is dan BMW. Alfisten kiezen voor passie, charisma, technologie en stijl.

Met enkele uitzonderingen is BMW een auto voor paupers. Schatten hun merk veel te hoog in, als gevolg van indoctrinatie.
@Ilquadrifoglio
Ik heb nog geen 1 Alfist gezien die kiest voor passie, charisma, technologie en stijl.
Deze hele discussie was juist ontstaan omdat de zogenaamde alfisten juist hun merk veel te hoog inschatten, dus hou op met dat onzin.
@ CSL

We schatten niets te hoog in. Ik zou het eerder realistisch noemen.

De BMW M3 is beter dan 156 GTA! Typisch voorbeeld van realistisch zijn…

Maar de 4- en 6-cilinders zijn sportief gezien beter dan die van BMW, op de M-motoren na.

En trouwens ze bestaan wel die Alfisten ;).
Tip: ga naar het Spectacolo Sportivo…

…daar kom je geen andere mensen tegen ;)

En over de meningsverschillen… sorry dat ik het zeg, maar elke Beemer fan die ik ken, generaliseert erop los, en jawel kunnen er ECHT niet tegen wanneer er eens een andere mening bestaat.

Het spijt me voor deze reactie.

Fijne kerstdagen nog!
alle bmw rijders paupers? alfa’s stuk om elke hoek. dat kennen we nu wel, maar feit is dat een heleboel vroeger alfa rijders nu bmw rijden omdat die sukkels van alfa de achterwielaandrijving in de steek laten, en laat ze nu ook de Brera verkloten door het loodzwaar te maken. begrijp me niet verkeerd hoor ik vind alfa’s geweldig, helemaal hoe ze er uit zien en de sportiviteit die ze in elk model stoppen.

als alfa weer modellen zou maken als vroeger kunnen ze misschien weer tegen bmw op gaan, maar nu is vrijwel elke nieuwe alfa bmw competitie onwaardig. en qua techniek ook, BMW maakt ze naar eigen visie, en alfa trekt ze bij anderen uit de rekken.

en dan kan je bmw rijders paupers noemen, maar de mensen die voor bmw kiezen, zijn mensen die van top of the line techniek, sportieve rijeigeschappen en vooral achterwielaandrijving houden. en niet om te patsen in de 1e plaats.

daar koop je een audi voor omdat het een te dure VW is maar meer uitstraling heeft, dan ben je pas een pauper.
Je draait bmw en audi om…

En kijk ook even naar wat alfa per jaar afzet. Gek dat ze niet alles zelf kunnen fabriceren?

Maar leuke vergelijking ook. BMW is gewoon vele male duurder dan een alfa.

Prijsverschil tussen de M3 en de 156 gta is ook niet echt klein of wel soms. Gek he dat je dan meer vermogen krijgt.
M3 is duurder omdat hij in alle opzichter beter is.
Overigens je kan eerder een GTA verglijken met 130 ofzo, dan vind ik GTA nog onwaardig.
AR156 2.0TS SQUADRA
Okee let op de vergelijkingen :

AR147GTA vs BWM130i —–Mooiste geluid : AR147GTA
AR156GTA vs BMW330i——Mooiste geluid : AR156GTA
ARGTV 3.2V6vs BMW Z3 3.0—–Mooiste geluid : AR GTV 3.0V6
AR166 3.2V6 vs BMW 520—–Mooiste geluid : AR166 3.0V6
AR156 GTAm Autodelta 400pk vs BMW M3 343pk—–Mooiste geluid : AR156Gtam Autodelta 400PK

Verder een Meeting tussen ALfa en BMW van 0 – 200 :

AR147Gta vs BMW130i——– Winnaar : AR147GTA
AR156Gta vs BMW330i——– Winnaar : AR156GTA
ARGTV 3.2V6 vs BMWZ3 3.0–Winnaar : ARGTV 3.2V6
AR166 3.2V6 vs BMW 520—-Winnaar : AR166 3.2V6
AR156GtAm AutoDelta 400PK vs BMW M3 343PK-Winnaar : AR156GTAm 400PK

facts :

-een AR145 2.016v QV 150PK sneller is dan een :

-Honda Civic Vti 1.6, Honda Accord Type R, Golf Gti 16v Type 4, BMW 3 serie 2.0/16v, Toyota Corrola G6, Renault megane coupe 2.0/16v…etc etc

-AR156 GTA 250PK sneller is dan een :

-Honda Integra Type R, BWM 330i, VW Golf VR6 type 3, Renault Megane Turbo (225PK), Ford Focus St (225PK), VW Golf Gti Aniversary type 5 (230PK), Volvo V70 T5, ….

-Een gechipte AR33 1.7/16v (SQUADRA of MADENO) met spagettiuitlaatspruit en als het moet andere race nokkeassen erin van stage 2 tot 5 sneller is dan een :

-Honda CRX Vti 1.6, VW Golf VR6 type 3, VW Golf Tdi alle letters rood Type4, Seat leon Cupra 1.8 20v, Seat Ibiza Cupra, BMW 330d, BMWx5 3.0d, Audi S3,
Opel Astra 2.0/16v ……..etc etc

Ik groet u Allen, en een fijne Kerstdagen nog!!!
Ciao, Lorenso!!!
Natuurlijk, de Volvo heeft een 5 in lijn even vergist.

Maar je kan toch niet blijven pijpen over onnozele 4-cilinders!!!

Net zoals die nieuwe opgefokte 2.0l motoren van de VAG-groep, ik vind het maar belachelijk. Geef me dan maar een S3 met een dikke 3.2 V6 en niet zo een opgefokt 2.0 turbo motor-tje.

Hij mag dan wel goed zijn, hij zal toch niet zoveel soeplesse geven als een 6 cilinder.

En, nu nog eens om de vraag te stellen wie zou er nu van jullie met een budget van 30 000€ + een onnozele 4-cilinder kopen. En ja ook al is de 2,4jtd 4-cil van Alfa zo goed en klinkt hij wel mooi(zever!)

MVG
Triest dat het weer in scheldpartijen en afzeiken eindigt. Thanx guys, nice going :(

Alfa’s hebben ook wel zwakke punten en niet ieder model is perfect. Toch zijn er meer overeenkomsten dan verschillen met BMW. Misschien dat de BMW fans Alfa’s daarom zo nodig moeten afzeiken. Te bedreigend als een merk sportieve middenklassers maakt EN ook nog eens de capaciteiten heeft om BMW om de oren te rijden (Alfa heeft diverse toerwagenkampioenschappen ten koste van BMW binnengesleept). Eén ding is wat mij betreft wel duidelijk, BMW heeft nog nooit een auto gemaakt die qua schoonheid in de buurt komt van Alfa’s (maar dat is idd een kwestie van smaak). Niemand hoeft het per sé met mij eens te zijn, maar toon een beetje respect voor elkaar! Ik hou er mee op, jullie doen maar.
Zalig kerstfeest allemaal :(
@AR156 2.0TS SQUADRA
Weer eentje die door de bomen de bos niet meer ziet!
AR156 2.0TS SQUADRA
Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen BWM en andere automerken ofzo. Maar BMW is niet Freude am Fahren voor mij! En het iswel bewezen dat Alfaas wel degelijk een serieuze concurrent is voor BMW Audi VW etc. etc. Alleen BMW heeft een concern dat wat groter is dan van Alfa Romeo, en meer Modellen op de Markt heeft dan Alfa..laat dat nou zijn dat Alfa Romeo best wel exclusief is! En dat Alfa Romeo zich best kan meten met BMW en ze vaak overtroefen. Kijk maar naar een AR155 Q4, deze Bella kan de Huidige BMW´s nog vaak lastig maken op de Duitse Autobahn. BWM´s van tegenwoordig hebben een afwerking op topniveau, goede motorenaanbod en veel Topmodellen Alfa Romeo daarintegen heeft dat met de Huidige aanbod in mindere mate…maar afwerking, motorenaanbod en Modellen etc. etc. kunnnen goed mee met de gevestigde BMW-groep. En de Alfa Romeo Brera is idd wat aan de zware kant..maar 0-100 in 7 sec. is nog steeds niet slecht. Tuning bij Novitec, Squadra, Madeno..etc. etc. bied dan vaak ook oplossing. 4-cillinder Boxermotoren behoren nog steeds tot de beste van de wereld, het is zo dat de Subaru waarschijnlijk blauwprint afdrukken toenertijd van hadden en zo heb je dan de Boxermotoren die in de Subaru impreza WRX. Sti´s en de Legacy , Forrester Turbo zitten. Alfa Romeo roept en rijdt nog steeds Emotie op…ze zeggen wel s toenertijd met de AR33-1.7/16v a poor man´s Ferrari. En wij als Alfisten staan nog heel moois van Alfa te wachten zoals de : AR Brera GTA , AR Romeo 159 Gta (zijn voorzien van een V8blok Van Masseratti of een Vette V6 voorzien van 2 Turboos??) de 3.0 V6 DieselBlokken die ze in de Alfa Romeo Modellen gaan stoppen zoals de AR169, of de AR149 met Q2 systeem en of de nieuwe Jtd met 175PK diesel en 350NM bijv. Of de AR Kamal een SUV..Stja dan zullen de vroegere Alfisten die nu BMW rijden zich ff achter de oren krabben en waarschijnlijk weer overstappen naar Alfa Romeo…Het is gewoon nog even een kwestie van tijd en geduld. En AR 4 -cillinder motoren zijn helemaal niet onzuinig men moet gewoon niet te diep intrapppen die rechterpedaal, hahaha. Alfa Romeo laat met zijn Topmodellen van nu zien…dat men in die modellen ook een verband zit met de AR modellen van vroeger zoals de Front van de AR159 GTa lijkt verdacht veel op de Front van de vroegere AR Montreal, en willen ze dat in traditie houden dan zullen er in de AR159 GTa een V8 blok in moeten lepelen omdat de Montreal dat ook heeft, bye bye M3 en stoppen ze erook 2 Turboos bij dan is het bye bye M6…BMW Audi en VW ze lijke allemaal opelkaar, ja Toch. kijk maar naar de BMW Z4 en de Audi TT Roadster. Doe mij dan liever een AR GTV 3.2 V6 of de BRERA 3.2 V6. Maar ieder toch zijn eigen Merk? Hoevaak heb ik wel geen duim op de snelweg naar mij gekregen van BMW Audi en VW-Rijders gewoon omdat ze de AR156 2.0TS SQUADRA waar ik inrijd een egte eye catcher is qua presaties en geluid..ik heb dan wel het 1 en ander aangedaan maar het is nu zoals ik het wil hebben. Of toen die x op de duitse autobahn, dacht die Subaru Sti van mij weg kon trekken , nou mooi niet, haha….jaja dat zijn nog wel s leuke dingen. En onderhoudt valt wel mee, ik doe gewoon de beurten op zijn tijd…Duur? volgens mij is tegenwoordig de BMW Audi en VW clan duur….Alfaas dalen sneller in waarde ok, en is mijn Alfa nu met tuning en al op een getaxeerde waarde geschat van zo´n 12.500 euro minder dan de Helft van wat een Golf Type5 Gti kost……de fact is dat ik hem wel in het stof laat bijten op de Duitse autobahn….

Salute, Lorenso
Alfa 4-ever!!!
Als autoliefhebber zijnde waardeer ik zowel alfa als bmw…Beide gebruiken een andere insteek voor de ontwikkeling voor een auto. Beide maken leuke motoren die tot veel in staat zijn. Maar eventjes om een discussie hier te smoren….de 325i is pas vanaf eind 1985 op de markt met de m20 motor met 2495cc deze motor levert volgens de boekjes 171 Pk, maar in de praktijk bleek dit vermogen rond de 190 Pk te liggen. Eerdere 325 modellen hebben qua motortechniek niets met deze motor te maken. Deze motor is namelijk een volledig computer gestuurde motor, voor die tijd was dat nog heel hightech. De feitelijke voorganger van de e30 325i was de 323 en niet de 325e deze was aanvankelijk voor de amerikaanse markt. Getuige de dikke lompe v8 motoren die eigenlijk alleen koppel kunnen leveren.
En verder meng ik me niet in een pro of anti discussie over een automerk. Nou ja een lada verdedigen……

Greets e30 driver
(e30 m3, e30 325i, e24 635csi)
TheUltimateDrivingMachine
Er valt niet over te twisten dat BMW gewoon beter is, geen discussie waard, zie restwaarde ( en begin nu nie te lullen, alfa koop je met het hart, restwaarde maakt niks uit, want je zal ze nooit allemaal kunne houde héhé). motoren( zie de motorenawards ieder jaar), autosport ( kijk gewoon eurosport..) betrouwbaarheid( da maakt de puristen zogezegd ook nie uit, nou ksta toch liever nie in de garage) Allemaal zever in pakjes is da gedoe, als t geen italiaanse auto’s waren was deze discussie er nie eens. Leve de Duitse degelijkheid, leve BMW en de jaarlijks winstmarge!!! Bent echt beu gek..
@Ultimate

De BMW 7-serie is de auto met de hoogste afschrijving op de Duitse markt.

Niet voor niets rijdt de halve Bos en Lommer BMW.
Omdat die dingen tenminste nog rijden. Iets wat je van de Alfa niet kan zeggen. ;)
@Rick D.

Dat is een kwestie van regelmatig onderhoud laten plegen, dat kost een hoop geld. Iets wat de gemiddelde kebabbakker liever in een Remus demper en Borbet wielen steekt.

Vandaar dat BMW’s vaak een tweede leven als rijdende kerstboom genieten.
Allemaal pakjes in zever, die discussie over alfa en bmw.

Alfa rammelt inderdaad na enkele tijd en zijn momenteel in het commercielle segment nog iets te zwaar gebouwd om deftige prestaties neer te zetten.

Bmw is superduur in onderhoud en er zijn altijd wel ergens kosten aan, alleen vertellen de bmw-rijders dit niet.

In ieder geval is Alfa iets aparts (sportief en de motor kan je naar je voet zetten), en bmw is een comfortwagen met sportief hart, niets meer. Het verbruik van een M5e39 is 45%meer dan een 5L uit de 928s4 van ’87.

Vooral de overbrengen van de gewone bmw’s stoort mij. Echt druilerig hoe die in toeren kruipen.

Bovendien heeft Alfa reeds in
1940 de Tipo 512 gemaakt
een 1500 cc
met
500 pk
die meer dan 350 km per uur reed.
Trouwens niet gemaakt door vm of daimler chrysler.

Iets waar bmw 66 jaar later enkel kan van dromen.

De groeten uit Arese.
He m5. ik las van de week een reactie van jou waarin jij vertelde over je auto. Je hebt voor 250euro van je 535D een 540D gemaakt. Welke info kan jij daar meer over geven?
@Karaya

Wat lees ik nou dan?! Dus je geeft toe dat de Alfa een klote auto is?

Aangezien een Alfa rijder zijn geld in het onderhoud moet steken waar een BMW rijder dat zelfde geld aan andere dingen kan uitgeven.

Daarom bestel ik liever een broodje kebap, dan weet ik tenminste zeker dat ik die avond nog eet. Als ik op de pizzaboer moet wachten met zijn Alfatje, dan mag ik blij zijn als die over 2 dagen eindelijk zijn auto aan de praat heeft gekregen. Daarmee is overigens niet gezegd dat ie het dan ook daadwerkelijk tot mijn huis haalt…….. ;)
@Rick dos

Mooie vrouwen vergen ook meer aandacht dan een degelijke truus uit de polder. Die laatstgenoemde kan je wel in een Chanel pak hijsen maar het blijft een pakhuis.

Het verschil tussen Alfa en BMW rijden kan ik niet beter verwoorden. ;)
Wie vraagt zich nog af wat voor auto Rick Dos en CSL eigenlijk precies hebben?
@Karaya

Geef me dan maar liever degelijke truus die je kan vertrouwen, waar je op kan bouwen en die met de tijd mooi rijpt. Dan een Anna Nicole Smit die je niet kan vertrouwen, al helemaal niet op kan bouwen en die je met de tijd nóg meer geld kost om het nog een beetje toonbaar en respectabel te houden. En we weten allemaal dat Anna Nicole Smit dat ook niet lukt……….

Het verschil tussen Alfa en BMW rijden kan IK niet beter verwoorden. ;)
@Rick Dos

Volgens mij heb je gewoon geen lef, daarom ben je veroordeeld tot de terreur van de middelmaat. Als je Opel bent ontgroeid stap je in een BMW. ;)
@Karaya

LOL! ;)

En als je je brommert bent ontgroeid (waar je altijd aan sleutelde), dan stap je in een Alfa! ;)
Ik had vroeger een Kreidler, Duitsland op z’n best. ;)
@Rick Dos
haha, lol :) dat is een goeie.
@csl, rick dos
Hebben jullie al ooit met iets gereden dat groter was dan een Bburago? Ik zou het zwaar durven betwijfelen, want jullie klinken eerder als een stel twaalfjarige trolletjes die op elk ander blog worden buitengekickt.

Heeft papa een BMW waar je soms voorin mag zitten? Of blijft het bij die poster van een Z3?
wat een gezeur, alfa en bmw zijn beide sportieve merken met goede wagens (daarbij wint alfa veruit kwa design, maar bmw heeft daarin tegen hele mooie motoren)

en vergelijken kunnen we altijd, ik heb een 31 jaar oude alfa en pak daarmee een porsche 911 op een bochtige weg
Wat een gezever over wie de grootste heeft.
Het maakt toch niet uit met welke wagen je rijd , als je maar met de wagen rijd wat je zelf wil. En niet omdat iemand anders ook zoééntje heeft. Je weet wel , de meeste mensen zijn kudde dieren . Als één koe in de wei begint te lopen , lopen alle andere koeien mee en ze weten niet waarom. Ik zelf rij met een GTV van 97 ,10jaar oud en nog geen problemen mee gehad . Wel de normale dingen die verslijten na 200.000 km . Mijn hobby is het verzorgen van mijn Oldie’s , een GT Bertone van 70 en een Spider Veloce van 80. Wat mij enorm boeit bij Alfa Romeo is de techniek , vroeger alfa zelf en nu de fiat groep. Ik ga hier niet de voledige historie uit de doeken doen . Maar denk wel goed na dat het de fiat groep was die de common rail heeft ontwikkeld , ze hebben het wel aan bosch door verkocht en die heeft het op zijn beurt gekomersialiseerd. Dus die ganse wedloop naar de sterkste diesel hebben we wel aan de fiat groep te danken.
het lijkt erop dat de motor die door VM is ontwikkeld naar Cadillac gaat. Die krijgt een 250pk 2,9 liter V6 van VM in het vooronder…..
volgens mij zal fiat zelf ook nog wel de motor uitbrengen onderandere alfa 169, kamal, maserati kubang!
Heb diverse Alfa’s gehad, de 33 .1.3 boxer, jaja de 75 2.0 twinspark(altijd stuk),155 1.8 16v twinspark,156 1.9 jtd,156 1.8 16v sport,156 2.0 16v twinspark, Alfa zijn erg leuke en sportieve auto’s
Maar moet zeggen altijd rammels in het interieur en vage storingen die soms niet eens verklaarbaar waren bij de ALfa dealer.
Vooral de 75 regelrechte rampenbak.
Al mijn Alfa’s gekocht bij de Alfa Dealer.

Rij nu in een Bmw e46 328i exe en hiervoor in een e36 323i exe coupe.
De Bmw zit echt vele malen beter inelkaar, totaal geen rammels en kraakjes en totaal geen mankementen gewoon normaal onderhoud. Was bij die alfa’s wel anders.En dan de afwerking, dag en nacht verschil Bmw zit zo goed en mooi in elkaar, Alfa alleen maar rammels en kraken en goedkope plastic interieuren.

Ben echt wel een Alfa liefhebber maar Bmw is toch echt beter, en dit weet ik uit eigen jarenlange ervaring zowel met Alfa als Bmw.

En mijn e46 328i rijdt toch echt harder dan mijn vorige 156 2.0 twinspark.
Weet ik uit eigen ervaring.

En wat dacht je van de restwaarde Alfa is geen drol meer waard bij inruil.
Afschrijven doen ze allemaal maar Alfa is echt niet normaal meer.
Bmw is ook een erg gewilde auto in de handel.
:?
Ik ga zeker niet zeggen dat een Alfa aan de kwaliteit van een bmw kan tippen .
Maar kwa prestaties een 2.8 met een 2.0 l vergelijken is wat overdreven , als je een 320 met een 156 20ts van dezelfe leeftijd naast mekaar zet op straat zou ik niet direkt de bmw als winnaar naar voor schuiven .
Zeker niet als er moet gestuurt worden , vraag dat maar aan Jerremy C. van top gear op bbc .
Ik moet wel toegeven dat de bmw diesels een stuk zuiniger zijn dan de Afa’s en met beter confort zelfs zo goed dat je je gaat vervelen , je voelt niks meer als je stuurt je hoort niks meer . Geef mij dan maar een alfa , hij kraakt dan soms wel maar je voeld waar de wagen stuurt en je hoort de motor zalig toertjes maken . Dat is voor mij auto rijden .
En als je van restwaarde spreekt een bmw met de zelde optie’s als een Alfa (dubbele airco , leder, alu velgen , enz) , dan betaal je een bmw al gauw 6000 a 7000 € meer . Wanneer ik mijn Alfa verkoop en 5000€ minder krijg dan een bmw , heb ik min 1000€ winst gemaakt.
En je mag me gerust geloven , een Alfa is zeker niet moeilijk te verkopen.
Beste B-lee,

Ik vergelijk ook geen 2.8l met een 2.0l dat deed Ilquadrifoglio hierboven eerder, volgens hem was een 156 2.0 sneller dan een 328i.

Een 156 2.0 is zeker wel sneller dan een 320i dat weet ik ook uit eigen ervaring, Heb zelf een 156 2.0 gehad.(lol)


Maar kwa afwerking kan de 156 gewoon niet tippen aan een 3 serie e46.
Al die kraakjes en rammels.
De nieuwere Alfa’s zijn al stukken beter moet ik zeggen.
Bestaad een 328i eigelijk nog dat is toch een 330 geworden je kan zelfs kiezen in diesel of benz.
Maar geef mij de diesel maar , daar ik eerder liever in de toerjes rij met een benzine motor. Verkies ik bij bmw de diesels , de M series buiten beschouwing.
Wat ik wel zeker bij bmw respekteer is dat ze zweren bij achterwiel aandrijving , en dat moet zo als je echt wil rijden.
De nieuwe generatie trekkers zijn wel subliem kwa baan ligging als je binnen de voorgescheven limieten blijft , anders gaat het goed fout .
Ik zelf heb toch wat jaren race ervaring , begonnen met gt bertone’s -> gtv6 -> sud sprint -> 33 -> en nu allen nog op club dagen alla Spa -italia met oude 33 en bertone gta .
Ik moet wel toe geven met een voor trekker racen is iets minder fun maar ook minder vermoeiend.
Een beetje spijtig dat Alfa (fiat ) op voor trekkers is over geschakeld .
Maar ik denk niet dat ik iets anders wil rijden dan mijn Cuore Sportiva.
Ciao
Beste B-Lee,

De 328i e46 is gemaakt van 1998 tot 2001.
Daarna is de 325i gekomen om het gat groter te maken tov van de 330i.
De 325i heeft 192pk 255nm koppel en een 2500cc zes in lijn.
De 328i heeft 193pk 280nm koppel en een 2800cc zes in lijn.
De 330i heeft 231pk 300nm koppel en een 3000cc zes in lijn.
De 330i is vanaf 2000 gebouwd.
Moet zeggen dat mijn 328i al heel vroeg in de toeren al heel goed begint te trekken.
Dus je hoeft helemaal niet ver in de toeren ver door te trekken om snelheid te maken.Maar als je het doet gaat het ook echt hard en dan die heerlijke zes in lijn sound(heerlijk)

Alfa heeft zeker een goede wegligging en is erg sportief heb ook vele jaren met veel plezier in al mijn Alfa’s gereden, ben ook nog wel een echte
liefhebber van het merk.zie mijn lijstje Alfa’s hierboven.
Had bijna nog een gtv 3.0 v6 24 van 2000 gekocht, maar de keuze is toch gevallen op de Bmw, achterwiel aandrijving is leuk maar erg tricky bij glad en natwegdek.
Verder heeft de e46 een geweldig goede wegligging en erg comfortabel kwa rijden en geluidsissolatie, ook het onderstel is perfect in balans kwa sportiviteit als comfort.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).