Bentley & Rolls Royce in Londen, deel I

Auteur: , 51 Reacties

Voor de liefhebbers van klassiek Engels blik presenteert Appeltje deel I in een serie van nog onbekende lengte over Bentley en Rolls Royce in Londen.

Bentley Arnage Red Label & Bentley Arnage Le Mans Series

De Arnage Red Label is de meest succesvolle geweest uit de reusachtige Arnage-reeks, hoewel er met 2.273 exemplaren nog niet eens zo heel veel zijn verkocht. Van de Phantom rijden er inmiddels al veel meer rond, dat is toch een auto die meer koppen doet draaien dan deze echte Brit. Voorin ligt de bekende V8 van 6¾ liter, met een vermogen van maar liefst 405pk! Daarmee krijg je zo’n zware auto goed vooruit, 260km/u is haalbaar en de honderd kan binnen 6 seconde.

Bentley Arnage Red Label - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage Red Label - foto Jim Appelmelk

Een hierop gebaseerde speciale uitgave is de Arnage Le Mans series uit 2001, die bijzonderder lijkt dan hij is. Er zijn er dan wel slechts 153 van gemaakt, maar de verschillen met de Red Label zijn marginaal: Andere velgen van 18 inch, echter wel vaak te vinden onder de Arnage RL, twee dubbele uitlaten, op de voorschermen zat een roostertje met Le Mans badge erbij en er was wat veranderd aan het interieur, waar veel in de kleur “English Tan” te vinden is. Voor de experts: de remklauwen zijn rood geverfd, maar dat is hier niet te zien.

Bentley Arnage Le Mans Series - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage Le Mans Series - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage Le Mans Series - foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Cloud II

Wat de Arnage nu is, waren de Silver-Cloud en S-series van Bentley in de jaren vfijtig en zestig. De auto’s zijn er in vele vormen, en net als de Arnage uitgerust met twee verschillende motoren. Aanvankelijk een 4,9 liter zescilinder, later een 6,2 liter achtcilinder. Die lag erin vanaf generatie II, die afgebeeld is. Generatie III had dubbele koplampen gekregen, maar was verder identiek aan II. Ik verwacht dat dit model vijfenveertig jaar geleden in Londen net zo populair was als de Arnage nu. De auto wordt heel vaak ingezet bij bruiloften, uiteraard in het wit!

Rolls-Royce Silver Cloud II - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud II - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud II - foto Jim Appelmelk

Bentley Mulsanne Turbo & Bentley Mulsanne S

De Bentley Mulsanne was een belangrijke Bentley. Deze verving de Bentley T2 eigenlijk, en was van een geheel nieuw ontwerp. De vormgeving werd in 1998 pas vervangen door de ronde vormen van de Arnage en de Silver Seraph. Voorin de Mulsanne lag uiteraard nog steeds de veelgebruikte V8, die in 1982 voor het eerst werd voorzien van een turbo. Het vermogen steeg met 50% zonder dat de motor sneller draaide. Hoveel pk er precies uitkwam is nooit officiëel gemaakt, maar ik gok op ruim 300pk.

Bentley Mulsanne Turbo - foto Jim Appelmelk
Bentley Mulsanne Turbo - foto Jim Appelmelk
Bentley Mulsanne Turbo - foto Jim Appelmelk

In 1987 kwam er een Mulsanne S, die een verbeterde ophanging had, en tevens was het de eerste Bentley met lichtmetalen wielen. Vanaf eind 1988 waren er dubbele ronde koplampen, zoals afgebeeld op het rode exemplaar. Met dezelfde carrosserie verschenen er nog vele andere modellen.

Bentley Mulsanne S - foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce BMW Phantom

Ik heb nog getwijfeld of ik deze plaatjes tegelijk met die van de andere BMW’s zou laten zien, dan wel of ik ze tegelijk met de Rolls-Royces zou publiceren. Ik vind het namelijk eerder het topmodel van BMW, dat van zo’n lachwekkende lelijkheid is (koplampunits van een Fiat 130, mistlampen van de Impreza WRX, en een voorbumper die alleen in Tsjernobil kan zijn ontstaan, en velgen van goedkoop plastic, zilver gespoten met een HEMA-spuitbus), dat men het niet onder hun eigen naam durft te verkopen, maar de auto geheel volhangt met stylkenmerken van Rolls-Royce.

Je zou het kunnen vergelijken met een kookboek, waar zulke smerige recepten in staan, dat de maker het uit schaamte niet onder de eigen naam durft te verkopen. Overigens denken veel mensen hier anders over, zoals de Britten, die er veelvuldig mee patsen. Nog steeds is alles met de Spirit of Extacy voorop ongekend populair in Londen.

Rolls-Royce Phantom - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - foto Jim Appelmelk

Bentley Arnage R MKI, MK II & LWB MKII

De Arnage R volgde de Red Label op in 2002, maar stelde niet veel meer voor dan een kleine facelift. Aan de kont verdween de lijst die om de “Winged B” heen zat, en de voorspoiler werd iets gelift. Onder de motorkap was er veel meer veranderd, maar het vermogen bleef 405pk. In de Red Label zat er een enkele Garett T4 Supercharger aan de motor, bij de R is het vervangen voor twee Garett T3 Superchargers, ten behoeve van een snellere reactie op de motor. Tevens kwam er een nieuw motormanagementsysteem in. Er waren verscheidene wielbasisverlengingen beschikbaar, waarvan +250mm het vaakst voor komt.

Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk

Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk

Later kwam er een gefacelifte versie, die met name andere koplampunits en andere velgen onder zich kreeg. Ook deze was er als “L”, zoals afgebeeld. Opmerkelijk zijn de velgen die eronder liggen, en de kleinere achterruit. Het eerste is afkomstig van de RL Mulliner, het kleine raampje is een optie van $6.600 (!). De afgebeelde auto is 25cm langer dan de “R”, 45cm en 72,8cm behoorden ook tot de mogelijkheid! De “kleinste” variant is echter de enige die je nog met enige regelmaat in Londen zult zien rijden.

Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage - foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver-Shadow II & Bentley T1

Rolls’ succesnummer uit de eind jaren ’60 dat nog tot 1980 werd gebouwd, is de Silver-Shadow. Met name de eerste serie, met chromen bumpers en aanvankelijk nog een 6,2 liter V8, was met ruim zestienduizend exemplaren de meest succesvolle Rolls ooit. Later kreeg deze een 6¾ liter V8 aan boord, en weer wat later kwam er een soort “facelift”. Dit was de Shadow II, met goedkoop ogende plastic bumpertjes. Hoewel het in 1977 al een model van een jaar of 8 oud was, werden er jaarlijks nog meer van verkocht dan van de eerste serie.

In die tijd was het in de mode om een zo belachelijk mogelijke kleurstelling op je auto te hebben, goudbruin met geel vind ik best hoog scoren! Het afgebeelde exemplaar stond naast een BMW Z1 in een zeer rijk bedeelde garage vlak achter Park-Lane. Ter vergelijkging heb ik er nog twee foto’s van een Bentley T1 bijgedaan, die had nog de mooie verchroomde bumpers. De auto’s waren in Nederland in die tijd precies even duur, dus aangezien de Bentley toen nog het imago “Poormans Rolls” had, werd die auto een stuk minder succesvol.

Rolls-Royce Silver-Shadow II - foto Jim Appelmelk

Bentley T1 - foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - foto Jim Appelmelk

Bentley Azure

Hoewel Bentley en Rolls-Royce bijna altijd dezelfde auto’s maken, -maar dan met wat andere badges velgen en grill-, was de Azure een geheel andere auto dan de Corniche die Rolls-Royce op dat moment aanbood. Overigens hebben we het nu over 1995, toen de Azure de Bentley Continental afloste. Dàt was overigens wèl gewoon een Rolls-Royce Corniche/Bentley T-series Convertible, maar die generatie Corniche werd nog een jaar langer geleverd en pas in 2000 vervangen voor een nieuw model, dat qua vormgeving eigenlijk een Silver-Seraph Convertible was.

Na dit ingewikkelde verhaal kom ik maar weer to the point, we hadden het over de Bentley Azure. Dit was een open uitvoering van de Continental R, het linnen dak was echt het enige verschil. Zo werd de auto aanvankelijk ook geleverd met een spijlengrill, die later werd vervangen voor een gaasgrill, waarna een model met de extensie “Mulliner” volgde. Hoewel de auto met toendertijd een nieuwprijs van bijna achthonderdduizend gulden buitensporig duur was, zijn er 1098 gebouwd, en ook nog meer dan tweehonderd van de interesante variaties op het model.

Bentley Azure - foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - foto Jim Appelmelk
Bentley Azure - foto Jim Appelmelk

Bentley Continental GT

Een auto die niet kan ontbreken aan het Londense straatbeeld is de Continental GT. Je zou de auto kunnen zien als opvolger van de Continental R/T, aangezien Volkswagen er een sportieve en chique coupé van heeft gemaakt. Op vele punten gaat het niet op, want door de lengte van slecht 480cm (klein voor Bentley-begrippen), zijn/haar (streep door wat niet van toepassing is) ronde vormen, en veel modernere techniek is het een heel andere auto. Hoewel deze heel erg veel sneller is dan de schijnbare voorganger, kost de auto nu 30% minder dan de Continental R in 1996! Dankzij de redelijk neutrale uitstraling/vormgeving en practische bruikbaarheid is het een ware kaskraker. Er zijn nu al meer dan vijftienduizend exemplaren (Inclusief Flying Spur?) verkocht!

Bentley Continental GT - foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT - foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Spur

De laatste echte Rolls dateert van 1980, en dat is de Silver-Spirit. In datzelfde jaar werd ook de Silver-Spur geïntroduceerd, die niet meer was dan een Spirit met 10cm langere wielbasis. Kwa vormgeving stelde het niet veel opwindends voor, gewoon een grote vierkante auto, zoals dat in de jaren ’80 heel gebruikelijk was. Dat betekent echter niet dat ik het een lelijke auto vind, in tegendeel, het design klopt tot in kleine details. Dat wil zeggen, alles sluit goed op elkaar aan tot een geheel. Van de eerste serie (1980-1989) werden maar liefst 6.238 exemplaren verkocht, en van de Spirit zelfs 8.129! Vergelijk dit eens met de laatste serie, die “New Silver Spur/Spirit” heette, daarvan werden er respetievelijk maar 507 en 122 van gemaakt! Dat was te wijten aan de verouderde uitstraling en de korte productieperiode.

Rolls-Royce Silver Spur - foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spur - foto Jim Appelmelk



51 reacties

Leuk detail om een BMW-logo op de grill van de RR te zetten…

Maar ik ben het niet met je eens dat het geen Rolls-Royce is. Als je de vergelijking maakt tussen VW en Bentley kan ik daar goed inkomen, maar de RR vind ik wel degelijk op zichzelf staan.
HeadlightInYourMirror
Mooie fotoos, maar ik ben het niet met je eens over de nieuwe Phantom. Impressive car, in een nieuwe designtaal voor RR. Mag hopen dat er nog veel volgt.
Ik vind de phantom zelfs de mooiste van deze reportage!
Leuke nummerplaat van de laatste!
007 Da’s pas een duur kenteken !
Mooie Gallardo voor die Continental GT of zie ik dat verkeerd?
Spirit of Extacy = Spirit of Extasy (Minor detail.)
Voor de rest weer leuke serie met mooie plaatjes !!
Pipo_de_Clown
Die RR is gewoon fakking dik, groot ect… niet echt lelijk, maar je meot er maar van houden.
Ik mag em wel, als je em langs ziet brommen is het toch wel een echt imposante wagen
Als je niet ziet dat juist de Phantom met kop en schouders boven de rest uitsteekt ben je zo blind als een varken.

Deze auto is de enige in het rijtje die echt vernieuwend is vormgegeven en toch z’n eigen karakter heeft behouden. Dat kan je van Bentley niet zeggen, plak eerst maar eens een Volkswagenbadge op die opgeblazen Phaeton die men Continental noemt. Nu al de treurigste uiting van badge-engineering voor nu en de komende 1000 jaar.

P.S. De Azure vind ik fantastisch. Ouderwets kan heel lekker zijn.
Watt ik al zei, de meeste mensen delen mijn mening over de Phantom niet. En tuurlijk is hij heel indrukwekkend, ik vind hem gewoon raar/niet logisch vormgegeven, en daardoor vrij “onmooi”. Het kenteken van de laatste Rolls is inderdaad erg leuk, hoewel het beter op een Aston had kunnen staan. Rolls’en figureren overigens ook erg vaak in James Bond films.
KLASSIEK Engels blik? Sacha, volgens mij is de Phantom nog niet zo oud, en de Continental GT ook niet. ;) Sorry, een inkoppertje, ik kon het niet laten. :P

De auto’s zelf. De GT en Arnage zijn leuk, de oudere modellen vind ik niets aan. Te vierkant en saai. Bij RR is dat altijd het geval, door die vierkante grille, ik vind het nog steeds niets.
Oh ja, de lengte van deze serie is trouwens al bekend, er komt nog een enkele aflevering, meer niet. Maar er is nog meer uit Londen!
@Citrofiel: sommige auto’s zijn al klassiek als ze net uit zijn……
Haha wat een gelul over de Phantom…
wat een zielig gelul over die pahtom…
prachtige serie!!! jammer dat er geen oude RR dropheads bij zitten… de silver shadow en corniche uit de jaren ’70 en ’80 vind ik denk ik wel de alleralleraller mooiste.
de ‘vierkante’ Benley’s vind ik ook PRACHTIG!!! eigenlijk veel mooier en beter en goeister dan de Arnage :) om dat zo ze ongeloofelijk groot, vierkant en slecht :P zijn!

en zoals janus al opgemerkt had: die laatste RR heeft een dure plaat :o
zou er ook een LJ05 KTW rondrijden..? nu we het toch over platen gaan hebben (huh?!) :P
Ik had al een leuke discussie verwacht toen ik de verwensingen in de richting van de Phantom las. Vind hem zelf ook lelijk overigens. Niet zo lelijk als Appeltje hem vind, maar wel lelijk. Mooi stukje verder!
De Azure blijft voorm ij de mooiste cabrio. Zo’n grote auto en dan toch stijlvol en elegant. De modernere bentley’s zoals de GT, GTC en Continental hebben dit niet. Dit zijn veel te gewoon geworden. Het zijn geen uitzonderlijke automobielen meer. De Azure is dit voor mij nog wel.
Verder mooie foto’s en de Phantom isn iet zo leleijk. Beter dan een BMW 7 in iedere geval!!
Appeltje. Leuke foto´s, maar het stukje over de Phantom vind ik toch de meeste lariekoek die ik ooit gehoord heb.

Het enige wat deze Phantom aan BMW linkt zijn zijn opgeboorde V12 en aluminium chassis. Voor de rest helemaal niets. Dan kan je net zo goed zeggen dat de Arnage en de RR Silver Seraph BMW´s waren omdat ze BMW motoren een tijd gebruikte……

Is het een imponerende auto? Dat zeker wel. Of ik hem mooi vind, dat is een 2e. Maar ook hier is het design puur British.

Dus zoals ik al zei lariekoek wat je nu over de Phantom schrijft.
Het design zou ik eerder als Amerikaans omschrijven, ik vind het nog het meest overeen komen met een Hummer. De vierkante Bentleys van de jaren ’80 zijn dan misschien ook niet veel gestroomlijnder, maar wel subtieler en in mijn ogen veel mooier!
BMW Phantom en VW Continental GT :P maar dat betekent niet dat ze niet meer op de lijst van wannahaves blijven! ze zijn begeerlijk, maar in t geval van de phantom niet mooi zoals rollsen van oudsher wel waren!!!
@ JPM & Miura
In plaats van elke dag lui te profiteren van wat andere op en het vervolgens af te kankeren, kunnen jullie ook zelf een iets bijdragen aan deze site, ik vind de Phantom gewoon een lelijk pooierig gedrocht dat een belediging is voor de naam van Rolls-Royce, en als je het daar niet mee eens bent houd je je bek maar dicht of reageer je wat vriendelijker.

Voor de rest natuurlijk bedankt voor de leuke reacties.

@Rick Dos de Seraph en de Green Label zijn inderdaad ook deels BMW, maar dat zie je (gelukkig) niet aan de buitenkant.
@Appeltje

Voor pooierige gedrochten moet je bij concurrent Maybach zijn.

Een opgeblazen Kia met de charme van een Duitse sextoerist.
lol ik mag me bek houden als ik het er niet mee eens ben, grappemaker, sure als jij het een lelijk gedrocht vind, niets op tegen, maar dat gezeik over dat het een BMW zou zijn is gewoon bullshit
je zegt wat tegen het design te hebben en at heeft volgesn mij toch niets met bmw te maken

ps doe niet zo boos lol :+
@ Rick dos

wat appeltje denk ik bedoeld (en hoe ik er ook over denk)… de phantom heeft een erg duits voorkomen. door de verhoudingen van de RR en bv de grote wielen en brede onderkant lijkt de auto veel meer een BMW, dat heeft niks met de techniek e.d. te maken… de design-chef heeft duidelijk ook veel duitse invloeden gebruikt.

‘van nature’ hebben engelse auto’s namelijk standaard relatief grote ramen, kleine wielen en een ‘wiebelig’ voorkomen doordat de koets in het midden altijd het breedst is.

zowel de door bmw gestylede RangeRover, Phantom en Mini hebben veel meer een duitse styling: grote wielen en velgen, relatief kleine ramen en de onderkant van de auto is het breedst.

overigens geef ik Appeltje groot gelijk dat hij boos wordt over de ronduit zielige inhoudsloze en beledigende reacties…
@Alwood

Jouw beschrijving van engelse styling slaat kan nog wal.

Ik kan zo tien Britse designiconen opnoemen die niet voldoen aan jouw betoog.
@Karaya: Ok, kom maar door met die 10 designiconen.
@Alwood: Dus dat geeft hem het recht om zo onvolwassen te reageren? Dat is toch wel de Bloody limit! Gewoon maar gaan roepen dat je je bek moet houden, dus Appeltje mag een ongezouten mening geven en anderen niet? Volgens mij doet hij het om te provoceren omdat er velen zijn die zijn mening niet delen. Deze RR is wel een mooie auto is mijn mening, maar daarom geeft dat mij niet het recht om anderen het zwijgen op te leggen en dat mag hij ook niet ok.
Behalve de Rolls-Royce Phantom en de Continental GT vind ik de Rest allemaal 1 voor 1 lelijk.
@ Barry
nee ik geef appeltje groot gelijk als hij pissig word om deze reacties, ik hoef het helemaal niet eens te zijn met zijn smaak e.d.
– hij voegt wat toe
– hij doet ánderen plezier door hier mooie plaatjes te posten
– hij vind het leuk om een provocerende mening met enige inhoud te geven

*hij wordt afgezeken omdat hij zijn mening geeft op een compleet inhoudsloze manier en hiermee richt ik me ook op de personen waar Appeltje naar geschreven heeft :o

mensen komen hier voor het plezier en daar mag inderdaad wel een stuk beleefder en aardiger gereageerd worden! man het duurt lang tot iedereen dat begrijpt :|


en @ Karaya

idd kom maar op!!! het moeten wel écht engelse auto’s zijn en 10 !
@Alwood en Appeltje

Ik sta echt versteld wat ik hier hoor.

Het enige wat ik zie is een moderne interpretatie van hoe Rolls Royce´s er vroeger uitzagen

http://static.autoblog.nl/images/wp/gespot/33/rolls-royce_silver-cloud-ii_02.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp/gespot/33/rolls-royce_phantom_03.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp/gespot/33/rolls-royce_phantom_02.jpg

Mag ik jullie er ook aan herinneren dat dit onder het gezag van Ian Cameron tot stand is gekomen. Volgens mij toch een pure Brit.

Volgens mij is de Silver Cloud ook een goed voorbeeld om de stelling van Alwood te ontkrachten.
vØlvØ frǽk
wat is er mis met de Phantom????
De mooiste RR ever vind ik! Alle Luxe van nu en roch niet zo opvallend als in een Maybach. Alleen welke nerd heeft dat BMW logo op die gril geplak??? Niet dat er iets mis is met BMW, en RR is daar ook onderdeel van, maar zoiets doe je toch niet?
nog een kenmerk van britse auto’s t.o.v. duitse is dat bij de engelse wagens meestal de wielen te ver naar binnen staan terwijl de duitsers de wielen het liefst zo ver mogelijk naar buiten hebben staan.

sommigen interpreteren dit engelse kenmerk als ‘sullig’ ook een van de redenen waarom engelse auto’s meestal meer ‘waggelen’.

ik denk dat best gezegd kan worden dat dit te maken heeft met de rijstijl in beiden landen. in engeland is het toch vooral smalle weggetjes door het landschap, waar duitsland al heel erg lang bekend is om grote snelwegen. op de snelwegen kan je de wegligging van een bredere wielbasis goed gebruiken. de britten daarentegen hebben daar nooit veel om gegeven en kiezen dan zelfs eerder voor bijvoorbeeld een kleine draaicirkel, het gevolg van een korte en smalle wielbasis.
@Alwood

Nu begint u door te draaien meneer de Volvo kennert! ;)
@ Rick dos
HET ZIT HEM IN DE DETAILS!!! ;-)

als je naar de oude rolls kijkt heeft die
– te kleine wielen
– te smalle wielbasis
– bestwel truttige voorkant

de phantom:
– heel grote wielen
– krachtige uitstraling
– strenge koplampen en indrukwekkend front
– ziet er uit alsof hij hard rijd en dat ook met gemak kan!

zelfs de silver sput had een bestwel truttig voorkantje, zeker vergeleken met een phantom!
de phantom heeft een te degelijke en stabiele uitstraling om écht engels te zijn.

Britten hebben nooit écht goeie écht degelijke auto’s gemaakt. kijk naar de Range Rovers! die zijn altijd instabiel wiebelig en vol met elektronische problemen geweest… totdat bmw ze opkocht en later ford… nu hadden ze nog steeds matige elektronica(ze zijn immers in engeland gemaakt) maar niet meer wiebelig en een véél strakkere wegligging.
zo ook bij de mini, de oude mini’s roesten en zijn rumoerig en niet erg comfortabel… de nieuwe ligt als een blok op de weg, is groot en stil.

zo ook bij de phantom! de oude RR’s zaten nooit stil onderweg, ze waren altijd wel ergens aan het deinen of ligt aan het wiegen… dat kan ik me bij de phantom écht niet voorstellen.

ik zeg niet dat het direct slecht is… alleen de echte britse nostalgie is er vanaf. net als dat het aan een degelijke hardplastick tafel minder gezellig picknicken is als op een kleedje in een weide. (das wel een heel suf voorbeeld ja, maar het geeft wel het goede id weer)
Alwood misschien moet je jezelf deze vraag stellen. Hoe zou een huidige RR, in jouw optiek, er uit moeten komen te zien?

Als we dan al die factoren mee zouden nemen, dan durf ik nu al te zeggen dat je tegen veel problemen zou aanlopen. Ten eerste veiligheidseisen, ten 2e milieu eisen, ten 3e kwalitieit die een klant zoekt, ten 4e zou niemand geinteresseerd zijn als je hier 15 inch velgen onder zou plaatsen. ;)
klopt!
maar dat neemt niet weg dat een iets smallere wielbasis, een inch kleinere wielen, afgeronde hoeken op de motorkap en vooral één koplampunit bij mij wel welkom waren geweest…

ik vind het trouwens nog steeds een prachtig indrukwekkend ding, die phantom… maar het échte britse is er gewoon af. ik denk dat BMW er vrijwel alles aan gedaan heeft om het zo brits mogelijk te maken, maar ergens ligt voor BMW de grens en die is met de phantom denk ik heel aardig bereikt.

verder zou ik voor dagelijks vervoer eerder duits dan brits kopen hoor ;) maar gelukkig zijn er ook nog zweden…
voor het waggelen en wiebelen heb ik gewoon een oldtimer :D en op het moment een 740 die toch ook gewoon een starre achteras heeft :P (wel met spiraalveren hoor)
Jaguar XJ saloon
Jaguar XJS
Jaguar Mark X
Aston V8 series 3/4/5
Aston DB5
Aston Lagonda
Bentley Continental S1
Rolls Royce Silver Cloud
Rover P5
Rover P6

Hebben allemaal relatief kleine ramen, wielen die voor die tijd minstens zo groot waren als die van de grootste Mercedes en een wiebelig voorkomen door een dikke middellijn?

Daar kan ik geen chocola van maken.
@Alwood

Wielen die te ver naar binnen staan?

Bekijk de 300SL Gullwing and eat your heart out…
XJ saloon, XJS, Aston V8 & DB5 en Rover P5 en P6 hebben allemaal relatief kleine wielen… duidelijk het gewicht in het midden van de auto zitten en zoals je al zegt de wielen bestwel naar binnen staan.

dat de wielen naar het midden van de auto staan is inderdaad bij iedere auto uit de jaren ’50 en eerder… bij (Range/Land)Rover, Rolls Royce en Jaquar zie je al de kenmerken nog tot diep in de jaren ’90 doorschemeren. zélfs de huidige XJ en XK hebben het gewicht in het midden zitten (als je van onder naar boven redeneert) en een best smalle wielbasis, dit wordt dan weer gemaskeerd door brede wielen. vergelijk maar met een 5/6/7 serie…
Misschien heb je gelijk als je de tegenwoordige XJ bedoelt, die vind ik ook enigzins aangespoeld erbij staan. (zag er toevallig gister één)

De oer XJ is daarentegen een auto met brede schouders. Het lijkt me dus geen typische Britse traditie.

Voor kleine wielen moet je trouwens bij de Japanners zijn, die hebben tot ver in de jaren negentig kleine wieltjes gemonteerd. In mijn herinnering was het de gefacelifte Audi 80 van eind jaren ’80 die voor het eerst grote wielen onder een gezinsauto introduceerde. Dat waren 15 inch wielen waar andere fabrikanten toen nog steeds 14 of zelfs 13 inch monteerde.
inderdaad Karaya :) maar brede schouders… en dus niet dikke voeten ;) overigens wel vergelijkbaar met de P5 die zelfs heel kleine ramen had en in zijn tijd haast de CLS was (de coupé dan iig). maar nog steeds is die P5 in het midden het breedst en ogen de wielen klein…

en je hebt ook gelijk wat betreft de japanners, die hebben gewoon de eerste 15 jaar alleen de slechte dingen van de europese ontwerpen aan elkaar geplakt en daar zijn zo nóg niet helemaal overheen :P
@Alwood

De XJ had voor die tijd grote wielen met hele dikke ballonbanden eronder.

Ik weet nog dat het me opviel toen ik als klein jochie bij Hessing naar een V12 stond te kijken. Minstens zo groot als de S-klasse.
zit toch niet allemaal te zeiken! het gaat alleen maar over BMW en RR.

ik durf te zweren, dat als RR niet van BMW was geweest en RR ZÉLF gewoon de Phantom had gemaakt (en hij had er precies zo uitgezien als nu) IEDEREEN hem prachtig had gevonden en NIEMAND had lopen zeiken over het feit dat hij niet meer brits is.

Als ze aan het begin de Phantom op een pleintje hadden gezet zonder logo’s, had iedereen unaniem gezegd, Kijk! een Rolls Royce! (althans mensen die een beetje geïnteresseerd zijn in auto’s, er zijn mensen die zouden geloven dat RR de Panda heeft gemaakt).

Ik persoonlijk denk NIET dat BMW achterlijk is, ze hebben écht wel BRITTEN naar de auto laten kijken. En ik vind het persoonlijk gelul dat deze auto op bmw lijkt, niks van dit lijkt op BMW, daar is ie veel te mooi voor!

-edit: Jesko, lees even de huisregels en stop met het plaatsen van de autoblog-link bij je naam aub-
Okee, ik heb me inderdaad wat grof en provocerend uitgedrukt over de Phantom, de auto oogt inderdaad wel als een echte Rolls, maar nog steeds sta ik er achter dat als de mensen van RR achter de tekentafels waren gaan zitten, de auto net wat verfijnder was geweest in details. De auto lijkt inderdaad niet op een BMW, maar details zoals de velgen, koplampen, mistlampen, voorbumper, achterlichten waren denk ik wel anders geweest. Sterker nog, het prototype van de Phantom was perfect! Alleen wel erg groot… Maar mijn excuses voor de wat ongenuanceerde manier om mijn “onvrede” over de Phantom te brengen.
heb ej er nu echt serieus eem bmw logo op gephotoshoped ?
Jullie gaan me misschien hartstikke uitlachen, maar ik zou bijna zweren dat die achterlichten van de Roll’s Royce Phantom zo van een new Mini Cooper komen!
Is misschien niet zo speciaal na die mistlampen van de Subaru Impreza WRX en de bumper uit Tsjernobyl, maar toch.
“Ik vind het namelijk eerder het topmodel van BMW, dat van zo’n lachwekkende lelijkheid is (koplampunits van een Fiat 130, mistlampen van de Impreza WRX, en een voorbumper die alleen in Tsjernobil kan zijn ontstaan, en velgen van goedkoop plastic, zilver gespoten met een HEMA-spuitbus), dat men het niet onder hun eigen naam durft te verkopen, maar de auto geheel volhangt met stylkenmerken van Rolls-Royce”. dIT STUKJE SLAAT ECHT NERGENS OP. IN EEN VAN DE TOP GEAR MAGAZINES STAAT WELKE PRODUCTEN ER ZIJN GEBRUIKT BIJ DE BOUW VAN EEN PHANTOM. DIE VELGEN ZIJN ALLES BEHALVEN GOEDKOOP. EN HET WOL AAN DE BINNENKANT VAN DE PHANTOM KOMT VAN SCHAPEN UIT AUSTRALIE DIE SPECIAAL VOOR ROLLS ZIJN GEFOKT. OM NOG MAAR EEN PAAR VOORBEELDEN TE NOEMEN
hoe durven ze de phantom zó neer te halen
laat ze allllllllemaal maar lullen over R-R-P.ik heb er bijna 2 uur in mogen rijden,en dat was tot nu toe voor mij de auto.ik heb al in heel wat dure auto’s mogen rijden,maar dat gevoel is er nos steeds. o ja mijn laatste was de 599 van M.S met maar 620 pk. toch maar de RR

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).