Gespot: Aston Martin in Londen

Auteur: , 33 Reacties

Terwijl Appeltje op een tropisch eiland ligt bij te komen van zijn 2006 spot-avonturen publiceren wij zijn top-10 van favoriete auto-merken uit 2006. Het is een beetje een eenzijdig lijstje geworden, maar, daardoor niet minder smaakvol.

Aston-Martin: über-combo

We bijten het spits meteen maar af met een leuke combo in onze goudmijn vlak achter Park-Lane. Hier stond werkelijk overal wel wat moois, zeker de helft van de auto’s was erg duur, en daarvan was weer een groot deel echt interessant voor de verwende spotter. Er stonden voornamelijk heel veel Arnages, maar we hebben deze serieuze combo er ook nog kunnen vastleggen. De middelste is zelfs geen “gewone” Vanq’, maar een S’je met 515pk, netjes geparkeerd tusse twee AMV8’s, waarvan er ééntje zelfs geen kenteken had! Opmerkelijk…

Aston Martin über-combo - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin AMV8 Vantage

Hier dus als eerste een foto van de plaatloze auto, misschien handig tegen diefstal? Men zegt vaak dat het een concurrent is van de 911, maar zo erg veel hebben we er die dag eigenlijk niet gezien. Vier is inderdaad best veel voor een Aston, maar op een doordeweekse dag in Amsterdam zal je zeker wel meer dan 4 Porsche 997’s zien rijden. Het allermooiste detail vind ik de velgen, mooier dan die onder de twee grotere broeders ligt.

De tweede is trouwens voorzien van Project Kahn velgen, ook best mooi maar het haalt het niet bij de originele. Voor de rest vind ik de DB9 en de Vanquish wat mooier omdat ik de verhoudingen wat mooier vind, deze is nogal kort en relatief bol. Lichtblauwmetallic staat wel aardig, een dergelijke kleur zie je wel vaker op de Ferrari 360.

Aston Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB2-4

Interessante klassiekers zie je in Londen ook veel rijden. Voor het grootste deel zijn dat Rolls-Royces en Bentley’s, zo nu en dan is het een Aston. Die zijn nou eenmaal veel zeldzamer dan de luxe kolossen. Er zijn er slechts 566 van gemaakt, daarnaast zijn ze al ruim 50(!) jaar oud. De auto volgde de DB2 op, een auto die substantiëel verschilde van deze. De DB2-4 is namelijk een 2+2 en de DB2 niet, echter het belangrijkste is de achterkant. De DB2 heeft een klein klepje voor je bagage, bij deze gaat de hele achterruit mee. Daarmee is het de allereerste hatchback. Dat een Aston die titel zou dragen zal je waarschijnlijk wel verbazen, aangezien het grootste deel van de hatchbacks wel erg ver onder dit segment vallen. Met ongeveer 120pk levert de auto geen erg sensationele prestaties, maar het feit dat het een bijzonder goed geconserveerde en mooi vormgegeven klassieker is, maakt het toch tot iets indrukwekkends.

Aston Martin DB2-4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2-4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2-4 - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB7 Vantage

Waar de opbrengst van het vorige tripje Londen met name veel DB7’s 3.2 bevatte, zijn het deze keer alleen twee Vantages. Een 5,9 V12 met 420pk dus. Wat mij bestreft is de lichtgroene kleur op de coupé echt de ideale voor zo’n auto, het past mooi bij het design zelf. De cabrio stond in de reeds bekende parkeergarage in Mayfair, waar echt van alles stond!

Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB7 Vantage Zagato

De vorige keer hebben jullie hem al gezien, maar aangezien ik het zo’n geweldige auto vind, laat ik maar wat meer en betere foto’s zien. De vorige keer is het me niet gelukt er veel/mooie plaatjes van te maken, deze keer heb ik er flink de tijd voor genomen. De V8 Vantage V600 stond er ook nog tegenover, daarover later meer.

Aston-Martin combo - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin combo - Foto Jim Appelmelk

Deze is dus gebaseerd op de DB7 Vantage, maar heeft 15pk meer (435pk in totaal dus), en een lichtere koets van nieuw design. Ik vind het zelf een schitterende auto, vandaar dat ik een uitvergroting op mijn kamer heb gehangen. Vooral het zijaanzicht vind ik erg bijzonder, daarvan heb ik dus een 30 bij 40 opgehangen. Bij het vooraanzicht valt vooral de enorme gril in het oog, dat had van mij wel wat minder gemogen. De achterkant is geheel tegendraads met de merkwaardige achterklep, die ook op de DB2 zat en de achterlichtunits, en daarnaast springt de elegante vorm van de achterruit direct in het oog (toch?). Een Londens straatje als deze vind ik verreweg de natuurlijkste habitat voor zo’n exotische auto!

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DB9 Volante

Toen we op Berkeley Square waren aangekomen, kwam er meteen al een mooie Aston aangereden. Er reed een beeldschone vrouw in, die meteen stopte zodra ze ons met onze camera’s zag, en liet ons de auto en haarzelf rustig vastleggen. Dat zijn pas mensen! Naast alle paranoïde en agressief reagerende mensen reageren veel meeste mensen gelukkig nog heel leuk op onze hobby, maar het ging dus ook een paar keer fout. Later kwamen we er nog eentje tegen, en wel met het kenteken “SSS 4”, duidelik customized dus. Bij zo’n plaat vraag je je altijd af waar de letters precies voor staan, je betaal niet voor niets extra voor zo’n leuke combinatie.

Aston Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 Vantage Volante “Fliptail”

Als we toch al bezig zijn over de leuke aangepaste kentekens, die je in Londen vrij veel ziet, zie hier de allerleukste: “Matr(i)x”! Natuurlijk is het gewoon “MAT12X”, aangezien de engelse kentekens wel een redelijk vaste structuur heben, maar we weten wat er bedoeld wordt. Om het maar even over de auto zelf te hebben, in 1969 werd de DBS van een V8 voorzien, dat model werd in 1972 gewijzigd, en “V8 Series 2” genoemd. Er zijn vele series geweest, en vele varianten.

Er kwam in 1978 een Volante, in 1980 een Volante met Vantage specificaties maar nog wel hetzelfde uiterlijk, en in 1986 kwam dan eindelijk een echte V8 Vantage Volante. Deze onderscheidde zich van de “gewone” Volante door zijn “fliptail” en zijn koetsverbredingen. In Londen rijden er genoeg rond eengezien we er die dag twee zagen, maar hier in Europa zul je ze zelden tegen komen.

Aston Martin V8 Vantage Volante
Aston Martin V8 Vantage Volante
Aston Martin V8 Vantage Volante

Aston-Martin V8 Vantage V600

Tegenover de DB7 Zagato stond nog steeds deze V8 Vantage V600, een opgewaardeerde V8 Vantage met 600pk, in plaats van 550. De vroige keer heb ik de auto ook a laten zien, maar ik vind hem wel bijzonder genoeg om nog eens te showen. De V600 variant is namelijk veel zeldzamer dan het 550pk model, of nee, deze komt zelfs nog minder voor dan de DB7 Zagato! Van buiten vallen alleen de andere velgen op, maar er zijn natuurlijk nog wat dingen aan veranderd, de auto kostte immers niet voor niets £233,682! Ongeveer achthonderduizend gulden in 1998 dus, zonder dat alle rare Nederlandse belastingen er bij opgeteld zijn.

De superlichte magnesium velgen zitten om nog grotere remschijven dan voorheen, de vering en ophanging zijn aangepast, en veel exemplaren hebben een close ration vijfversnellingsbak voor nog meer acceleratie. De aanpassingen aan de motor betroffen aanpassingen aan het luchtinlaat koelsysteem, een toegenomen inlaat druk, en een grotere sportuitlaat.

Aston Martin V8 Vantage V600 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage V600 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage V600 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage V600 - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin Vanquish (-S)

De altijd zo schone Vanquish blijft me nog steeds verbazen wanneer ik er een zie, wat een beeldige combinatie van elegantie en brute kracht is het! In Londen kom je ze nog al eens tegen, we hebben er in totaal negen op een dag gezien! De mooiste foto’s heb ik er voor jullie uitgezocht. In de bekende parkeergarage stond er nog eentje onder doek, leuk om te raden wat het precies is. Wel of geen “S”? Ik ben tot de conclusie gekomen dat het geen S is, aagezien het lipje onder de voorbumper ontbreek. Toch leuke details.

Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk

Daarnaast heeft een “S” een fliptail, zoals we kennen van de DB7 GT(-A) en de Vantage Fliptail. Handig als herkenningspunt, maar veel mooier maakt het de auto niet. Lelijker ook niet, maar de Vanquish vind ik al behoorlijk “af”. De achterschermen lopen alleen wat vreemd door in de deuren, daar hadden ze wat aan kunne doen, verder is de S er om te compenseren voor het feit dat de DB9 een ton minder kost en eigenlijk net zo snel is.

Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk



33 reacties

Mooie foto´s.

De DB9 blijft voor mij DE AM. Alhoewel de V8 een goede 2e is. De Vanquish heb ik nooit écht mooi gevonden.

De V8 Vantage ziet er trouwens ook nog steeds bruut uit.
lekker hoor..
Er zitten soms wat inspiratieloze ontwerpen tussen (bijv. de vantage v600), maar over het algemeen toch beeldschone auto’s.

Maar waar zijn nu de foto’s van de chauffeuse van die eerste DB9 Volante? :D
Aston Martin Heaven.
Vooral die DB7 Zagato is heel erg mooi.

Verder moet ik zeggen dat ik het met Rick eens ben. Vooral de achterkant van de vanquish vind ik een beetje inspiratieloos en over het algemeen ziet ie er een beetje corpulent, uit vergeleken met de DB9 en de V8
Om iedereen uit zijn droom te helpen, we hebben een tijdje terug een DB9 proefgereden.

Vanbuiten ziet een AM DB9 er inderdaad goed uit, helaas is de auto zeer teleurstellend van binnen afgewerkt en is tevens de rijervaring niet wat
je van een sportwagen in deze prijsklasse verwacht.

Beetje vergelijkbaar met een overpowered Jaguar XKR qua rijgevoel, dus niet goed, en veel plastic van binnen, hout op navigatiepanel is er gewoon erop geplakt met de lijmranden nog zichtbaar.
Doe mij de eerste AMV8 maar. Iets andere velgen dan de standaardvelgen eronder en de auto is gelijk een stuk mooier. Nu heb ik het geluk vlakbij hilversum te wonen en regelmatig dit soort apparaten voorbij te zien komen, dus ook de Zagato. Dat blijft toch voor mij de meest indrukwekkende…
Wat is die Zagato toch spuug- en spuuglelijk zeg….

Hoe vern**k je een auto, ongelooflijk wat een koekebakker
www.mozillafm.tk = beste hits
AMV8 VANTAGE = helemaal hip:D

hij is toch wel “betaalbaar” en dan heb je wel een mooie britse sportwagen, ik vind dat wel mooier als bijvoorbeeld een F430.
schitterende reportage…HULDE….wat een mooie auto’s toch!….vind die instapversie (v-8) erg leuk…
@ Knilles : hear hear…
het zijn toch echt wel mooie auto’s. alleen vind ik dat de laatste te grote lampen heeft (die onder de gewone lampen ik denk dat het mistlampen zijn)
@KVK: Zonder gein, ik ben een groot auto liefhebber, maar dit ziet er echt niet uit.

Die Zagato is net een amfibie voertuig, een snorkel erop en klaar zijn we, alles bij die bak is uit proportie.

Voor de rest niets dan lof voor de foto’s en AM in het algemeen
Doet u mij maar de DB9 Volante aub!!!
Nu heb ik alleen nog enige sponsering nodig van de staats loterij!!
De V8 Vantage is mij zeer goed bevallen. http://www.rijtesten.nl/test.php?id=68

Voor de rest blijven de klassiekers natuurlijk fantastisch!
C8 Competizione
ik vind alle am’s mooi behalve de zagato db7
“De achterschermen lopen alleen wat vreemd door in de deuren, daar hadden ze wat aan kunne doen”
Nee, juist niet. Dat die vorm in de deuren doorloopt is wat de auto zo stoer maakt. De Vanquish is dan ook een echte hand gebouwde Aston, de DB9 is meer een massa product. Een mooi massa product, dat wel. Cheers mate.
@appeltje..

Bedankt! :)


Over de Aston Martins:

De nieuwe V8 vind ik het mooist!
De Zagato vind ik afgrijselijk!
De DB9 vind ik erg mooi!
De Vanquish vind ik heel stoer, maar niet echt mooi!
De klassiekers vind ik altijd goed! Zeker van Aston Martin!
De oude V8 vind ik superstoer! En superduur!!!!!!! ?
Ik vind alle Astons prachtig. Er zit geen een tussen die ik niet echt mooi vind…eh, Lagonda’s niet inbegrepen dan.

Zie ik eentje in het wild rondrijden, dan word ik er zeker door aangetrokken. Ze hebben gewoon van die sexy lijnen en tegelijkertijd wekken ze een brute indruk op, dat vind ik er nou zo mooi aan de Astons.
doe mij maar een V8 vantage
die maakt een geluid!!!!
gister naar scheveningen geweest en wat reed daar voorbij? Een DB7:P overigens ook nog een continental GT en een M5 gezien
Ik vind de DB9 ook echt wel mooier dan de Vanquish, en dan nog eens een stuk goedkoper!
Jammer van die lelijke engelse nummerplaten
Om eerlijk te zijn vind ik die V8 de mooiste die er is, de achterkant vind ik toch net wat mooier vormgegeven dan bij de DB9.
Die DB9 blijft echt het mooiste, daarna de AMV8 en daarna de vanquish en daarna de vantage zagato.
Doe mij maar een Vanquish S met de achterkant van een AMV8 Vantage…
Moah, ben toch geen AM fan… Blijkt wel want vind geen enkele mooi :P
DB7 Zagato :D
Oh mijn God. Dit is toch echt de perfectie op 4 wielen.
De V8 Vantage alsjeblieft alsjeblieft alsje alsje alsjeblieft !?!?!
Gelukkig ben ik niet de enige die die rijdende badkuip spuuglelijk vind :D
Ik zei altijd dat ik AM’s de mooiste auto’s vond… Maar nu kom ik er achter dat eigenlijk alleen de laatste generatie AM’s mooi is… Daarvoor is er (zoals bij de meeste merken) niets aan.
Voor de A.M. fan. Het Franse tijdschrift “Sport Auto” heeft deze maand een special over A.M. met een DVD. De moeite…
Bedankt voor jullie leuke reacties! Ikzelf ben dol op de DB7 Zagato, Grappig om te lezen dat de meningen daarover zo uiteenlopen. Daarnaast ben ik zelf ook weer erg voor de Vanquish. Komende woensdag weer wat leuks!
De DB7 Zagato is zeer bijzonder met het gedeukte dak, de gedeukte achterruit en grote bek. Tip voor wie hem in het echt wil zien: hij staat thans bij Kroymans te Hilversum in de showroom in consignatie. Gespot toen wij een proefrit met een AM8 hebben gemaakt (wat een geweldig mooie auto is dat zeg!!)
toen ik hem voor het eerst zag was ik al verkocht maar ja helaas is deze schitterende auto niet voor iedereen weg gelegd. maar hij blijft gewoon een beauty

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).