2008 Dodge Viper SRT-10 update: 600pk

Auteur: , 60 Reacties

Eigenlijk had Road & Track magazine van februari de primeur moeten hebben, maar helaas pindakaas: alle details van de 2008 Dodge Viper SRT-10 zijn uitgelekt.

Het beste nieuws zit onder de motorkap: met 600 pk krijgt het 2008-model maar liefst 90 pk meer dan zijn broertje uit 2006, dat zijn haast Europese cijfers! De motorinhoud is door een milimeter meer boring licht vergroot, van 8.3 naar 8.4 liter, en dit gigantische V10-blok moet de Viper ergens hoog in de 3 seconden naar de 100 km/h kunnen voortstuwen.

Verder krijgt de Viper een nieuwe 6-bak, dubbele platen voor de koppeling, en een nieuw limited-slip differentieël om de pk’s fatsoenlijk op de weg te zetten.

Echter de meest in het oog springende verandering zit aan de buitenkant, de Viper heeft altijd al een enorm gespierd uiterlijk gehad, maar check die dikke kieuwen in de motorkap! Deze moeten er voor zorgen dat de motor zijn hitte kwijt kan, terwijl de forse luchtinlaat nieuwe frisse lucht aanzuigt.

De Viper wordt leverbaar als Roadster of als Coupe (via jalopnik.com).

Dodge Viper SRT10
Dodge Viper SRT10
Dodge Viper SRT10
Dodge Viper SRT10



60 reacties

DeNNi$ - RaMM$teiN
Die motorkap is bom en die kleur van de 2de ook :o
Weer veel te Amerikaans, een veel te uitgesproken vromgeving, absoluut niet mijn smaak…
Gadverdamme, zo’n motorkap. Kan je vast ook bestellen voor elk ander merk bij Autostyle?!
Wat verbruikt dit ding trouwens, die Amerikanen kunnen nog steeds geen High Tech motoren bouwen, maargoed rijdt deze 1:2 of wordt het misschien wel 1:3 dat zou wel een topprestatie zijn ;).
Amerikanen zijn nergens efficiënt in… ;-)
Die neuzen van Dodge zijn 1 pot nat.
Desondanks wil ik hem opzich best krijgen heur! zolang ik er maar geen geld aan hoef te spenderen.
De vormgeving is inderdaad weinig subtiel en die velgen vind ik ook maar niks… Maar het is wel een lekker snel (en dorstig) beestje!
Zitten er bij de nieuwe versie ook nog extra waarschuwings stickers voor gevaren van de auto, of zijn deze optioneel te bestellen?
Ze willen volgens mij met de Corvette hetzelfde doen als met een 911.
Subtiele veranderingen aanbrengen om hem met zijn tijd mee te laten gaan. Jammer, dat Corvette de plank misslaat met zo´n rare design.
@ Rick

De Viper zal je bedoelen…
@ Rick dos

Ik ben benieuwd hoe je het design van de (Chevrolet) Corvette betrekt bij het artikel over de Dodge Viper, die 2 hebben naar mijn idee een wereld van verschil in designtaal, of ben ik ergens niet van op de hoogte?
ik vind het een geslaagd idee!!
een mooie wagen waar ‘americain muscle’ goed tot zijn recht komt
@Rick dos: bedoel je nou de Corvette of de Viper?

Voor beiden geldt….. de styling is ondergeschikt. Het enige wat je bij blijft als er eentje voorbij komt zetten is de ongelofelijke sound en de snelheid….. verder blijf je je verbaasd afvragen wat er nou in hemelsnaam gebeurt is….
Rick dos generaliseert graag! :)

Rick dos is een BMW rijder! (of is het ondertussen al was??)http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/28/lockpicking-video-bmw-openen-zonder-sleutel#post-7825

Rick dos heeft een vrouw die bekend aan het worden is! :)

Oftewel Rick dos shockeerd graag en heeft geen smaak! :)
Woody snapt het. Brute kracht is het sleutelwoord, al vind ik de Viper ook wel mooi om te zien. Helaas haalt het nieuwe design het ook niet vergeleken met het eerste model Viper.
een mvagusta vind ik een mooie motor. Hmmm dus dan heb jij ook geen smaak! :) :D :P
Viper is opzich WEL exclusief voor dat geld. Et hok kost ommenabij de 160.000 hier? voor die prijs heb je een 911 S, Jaguar XKR, Aston Martin V8 Vantage, Corvette, BMW M6… ok opzich ook wel dik spul, maar een Viper oogt wel heel opvallend int echt (nog meer dan de plaatjes).

Aan de andere kant, tis amerikaans, en hij zou eigenlijk 70.000 euro moeten zijn (80.000 dollar in amerika), maar import kosten en BPM maken et een dure auto, met zn plastik interieurtje en vrachtwagen motor… ochja exclusief istie dan wel en zou zlef nog best wel twijfelen of ik een “suprieure” 911 wil, want das wel een beetje een burgerlijk bakkie aant worden.
Viper heb ik al altijd mooi gevonden! Sinds me geboorte! Letterlijk! toen ik een jaartje was, en ikzag een viper op tv dan ging ik vet lachen en heel geinterreseert kijken enzo! Dat heeft me ma vertelt! :P
De GM Viper is een typische race auto uit de USA. Moeders mooiste is ie zeker niet… t is een simpel ontworpen maar zeer snelle sportauto. Hij accelereert bijv sneller dan een M6 om maar es wat te noemen, maar geef mij maar een Corvette als ik een sportauto bij GM zou moeten kopen.
ik raakte verliefd op de viper toen ik er als kind 1 in het wild tegen kwam, is nooit meer weggegaan :P
Dan keek je vroeger vast altijd naar de geweldige serie die er rond deze auto is gemaakt! Het doet me denken aan een andere serie, uit de jaren ’80, maar welke ook alweer…..:)
http://youtube.com/watch?v=K-bSbYE5ssw
Rick dos…..

Echt waar??? Oke, voorruit! Je hebt een ontzettend goede smaak!

(was ook maar gein :) ) Ik vond de X5 ook altijd de mooiste SUF en de nieuwe BMW is ook mooi!
De Viper is gewoon weer een hele vette muscle car en wat is daar nou mis mee Rick dos? Het design van de Viper en de Corvette staan vlgs mij net zo ver van elkaar als die van BMW en Mercedes by the way.
@mvagusta

Oh gelukkig maar ik zat al te twijfelen! ;)

@Barry330cd

Nou, ten eerste omdat dit geen muscle car is, maar een american sports car. ;) Maar als we het dan toch over muscle cars hebben geef me dan maar liever de nieuwe Camaro of Challenger.
Ik zeg ook niet dat er iets mis mee is. Het is alleen niet mijn smaak. Ik kijk verder dan alleen maar de motor.

“Het design van de Viper en de Corvette staan vlgs mij net zo ver van elkaar als die van BMW en Mercedes by the way.”

En dat is dan weer jouw mening, maar helaas niet de mijne. ;) :)
ik heb een keer een filmpje gezien dat een viper met 550 pk helemaal werd zoek gereden door een m5 en het was op een circuit
@Rick dos: OK iedereen mag zijn mening hebben, maar ik heb de indruk dat je alleen maar naar het uiterlijk kijkt en niet naar het totale plaatje. Alhoewel je dan weer wel net als ik voor de nieuwe 3 coupe gaat, dus gebrek aan smaak kan ik je dus (gelukkig) niet van betichten.
@Barry330cd

Nee, ik kijk ook naar het totale plaatje. En dan kom ik tot de conclusie dat ik het geen geweldige auto vind. De motor is wel bruut natuurlijk!

Wanneer krijg je je coupé?
Nog een 6 tal weken is me beloofd, de mega dieselversie!
Hé, die van mij ook. Eind Januari als het goed is. Kenniewachtuh! ;)
“dat zijn bijna Europese cijfers”
LOL, die amerikanen moeten echt dringend wat aan hun efficiency gaan doen, of hoe je dat ook mag schrijven…
Het design staat me nog steeds niet aan… Ook daar valt voor de amerikanen nog wat te verbeteren, voor ze europa kunnen gaan veroveren. Of ben ik een van de weinigen die amerikaans design niet kan waarderen?
Hey??? ging deze topic nou over de nieuwe BMW 3-serie coupé????
@Citrofiel

Europa veroveren zal ook niet lukken voor Amerikaanse auto’s, daar verschillen ze veel te veel voor van mekaar. Maar met Europese cijfers bedoelde ik de performance, dat begint eindelijk ergens op te lijken met de Amerikanen. Ik had voorheen het gevoel dat ze, als ze meer pk’s wilden, gewoon een nog groter blok in hun auto’s lepelden, terwijl er nu serieus aan engine-tuning gedaan wordt (dit keer in samenwerking met het Amerikaanse McLaren Performance Technologies).
Miura jij snapt mij ;)! Viper is THE SHIT
Alleen jammer dat ze dan de side-pipes nog steeds houden, je kan dan wel geluid goed horen(niet geheel onbelangrijk), maar na een half uurtje doorrijden word je vanzelf gekookt:D
Lage toeren en een koppel dat toch niet op het wegdek overgebracht kan worden.

Ze zouden juist de motor weer terugmoeten brengen naar een respectabele 8 liter, en het toerental wat hoger houden.
@Nick: een koppel dat toch niet op het wegdek kan overgebracht worden?De vorige had een koppel van ongeveer 711Nm.Hoeveel deze er heeft weet ik niet, maar alleszinds minder als 1000Nm.Bij mijn weten zijn er nog genoeg wagens die 1000Nm nog “vrij goed” op de baan kunnen krijgen.

En het toerental hoger: je kunt zeggen wat je wilt over een plastiekerig interieur en een slechte afwerkingskwaliteit, maar de motor is een pareltje.Hij is betrouwbaar en juist dat omdat hij zo laag in de toeren zit.

Hoogtoerige motoren leven niet zo lang (als laagtoerige motoren) en moeten vaak hoog in de toeren gejaagd worden om wat vermogen te leveren juist omdat ze meestal kiezen voor een kleine(re), hoogtoerige motor.

Deze wagen levert zijn vermogen al bij vééél minder toeren en met veel groter gemak.En ja, hij heeft een grote cilinderinhoud, maar ook veel koppel.Wat zou jij willen, constant plankgas moeten geven en schakelen om wat vermogen te hebben, of gewoon je auto in hoogste versnelling zetten en je niets aantrekken van snelheid of versnelling?Nou ik zou het wel weten hoor.
@SimonMc

Deze Viper krijgt 759 Nm, ongeveer net zoveel als VW uit de V10 TDI haalt!
@Sir smokalot: Dat is ook geen vergelijk he…Je spreekt hier over een diesel, en dan nog niet de eerste de beste.

Diesel heeft altijd een groot koppel op een laag toerental, en ook is er een (twee?) turbo(‘s) aanwezig.

Ik denk dat je ook goed genoeg weet dat bij een diesel -met vergelijkbare cilinderinhoud- het koppel altijd een stuk hoger is dan bij een benzine,mede door de turbo’s.

Maar deze V10 TDI zal misschien de helf van de pk’s hebben ook he.
Maar goed ja, het is dan ook een uit 5.0 liter ipv uit een 8.4 liter.

Maar nogmaals: benzine tegenover diesel: niet echt te vergelijken.
Als je dan toch iets van vergelijk wilt, zet dan evenveel turbo’s op die dodge dan op die vw en kijk dan wie het meeste koppel/pk heeft.
@SimonMc

Helemaal juist, maar ik vergelijk ze ook niet, ik dacht alleen aan een blok dat een vergelijkbaar koppel levert, en dat was het V10-blok van VAG.
Ik weet dat elke vergelijking mank loopt, ter illustratie daarvan zou ik eigenlijk wel eens willen zien dat fifth gear met deze Viper een Boeing 747 probeert te trekken, kan je lachen :)
echt een grap deze auto:P tis gewoon een traktor :P 0 wegligging, 100% power xD en de eerste generatie is toch mooier ( neus )
geweldige auto nog meer pks jippie en ook die velge zijn mooi en de motorkap ook dus de hele auto is geweldig
There’s no replacement for displacement… YEAH !
WOW die is wel erg vet !!! mopar or no car
Piet Huysentruit
Vette bak!!!!maar kan je op de motor ook eieren bakken?????
anders kan ik hem niet gebruiken, ik ben kok weetje????????
als die geen eieren kan bakken, kan die dan wel spek bakken???
Pietje-wielie
Allemaal heel fijn maar hoeveel kost zo’n slee eigenlijk
daimlerchrysler
vette bak man! de viper is altijd al mijn droomwagen geweest het design daar kan de corvette een puntje aan zuigen .het mag dan nog oorspronkelijk een vrachtwagenmotor zijn .toen lambo nog eigendom was van chrysler is ie volledig omgezet in aluminium en de kleppen werden verder geperfectioneerd .maar dat was de 8 liter uit de gts en rt/10.de 8.4 liter is daar wel een evolutie van. de pk per liter verhouding mag dan wel ver onder de 100 pk liggen maar het vermogen is wel in zowat alle toerentallen beschikbaar dat telt ook voor het koppel.en wees gerust de sound is fenomenaal en de snelheid nog veel zotter. Het enigste die jammer is is de materialenkeuze in het interieur
voorbeeld van power without control. Een Viper tegen de Corvette C6 (da’s dus de goedkoopste versie met maar 404pk en niet de Z06 met 511!) bij Fifth Gear (Tiff Needell en Jason Plato) Wie wint? De vette natuurlijk! (of niet?)
http://www.youtube.com/watch?v=Ua0PUjYlIKE
@w0o0dy

Ja klopt, die resultaten zijn gewoon schandalig voor Dodge en een dikke pluim voor de jongens van Corvette.
€ 152.900 vs € 90.550
V10 vs V8
8277 cm3 vs 5967 cm3
712 Nm vs 546 Nm

Omdat dan maar niet te beginnen over de Z06, want die vreet hem gewoon op.
Precies wat Stylez zegt schandalig voor Dodge. Dan in 2008 de Blue Devil, Dodge heeft dan wel een sportiever uiterlijk maar beoordeel een auto niet alleen op zijn uiterlijk.
Owja en dan nog Dodge kan er nooit wat van met de Le Mans :P
Vette auto, ik vind em leuker dan welke ferrari dan ook.
wat die styles schrijft is al bewezen alleen jammer dat de corvete het niet red
geef mijn maar een viper sneller mooier die corvete,s zie je elke dag niks aparts ik ben het met wilco eens
deze is gewoon de bom, moterkap id beetje teleurstellend, maar aan de andere kan ook weer mooi sportief. ja ik ben dr uit deze wil ik oma………..
viper is ook zeker wel de mooiste auto die er is
Dit is pas een Sportwagen met Style en brute Kracht
In 2009 komt de 10.000 cc versie uit met Compressor de Viper SS Competition met zon kleine 1.150 pk – dat wordt pas interessant, mach dan ook graag wat meer kosten – ja toch
Dien Bert van da CAPL
Waarom mogen we eigenlijk niet gewoon verder dromen van muscle cars zoals de Viper en de Corvette? We kunnen ze ons toch nooit permiteren! De een wil paarden bij hoge toeren, de ander koppel bij lage toeren. Wat mij betreft, ‘k heb er toch altijd tekort. ’t Kan niet zwaar genoeg zijn! Alles went! Na verloop van tijd wil je meer! En ik spreek uit ervaring.
Strakke bak weer van Dodge, snap alleen de verglijking met de europese carretjes niet hellemaal?
Sound is met nix te verglijken, gewoon lekkah verkwistend gas geven, en genieten van al dat moois.
Of moeten we wachten op een of andere verkeersminister (die zelf ook in een GROTE asobak rijdt) en dit alles gaat verbieden…. ik zeg OPTIEFUH.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).