Een revival voor de Lancia Beta Monte Carlo

Auteur: , 40 Reacties

De Lancia Beta Monte Carlo kennen we allemaal sinds het filmpje met de niet-onaardige Italiaanse dame. Nu gaan er geruchten dat Lancia opnieuw een Beta Monte Carlo wil gaan bouwen.

Het imago van Lancia kan immers wel een boost gebruiken. Een geinig sportwagentje zou best wel eens het middel kun zijn om dat te bereiken. De grote vraag is waar binnen het Fiat concern er een platform beschikbaar is voor een kleine sportauto met middenmotor. Laten we hopen dat zo’n platform nu juist in ontwikkeling is. Kan er meteen een Fiat en een Alfa Romeo variant van worden gebouwd (via Windingroad).



40 reacties

Als ze maar eerst de nieuwe Fulvia gaan doen. Daar ben ik net aan begonnen met sparen.
ik vind lacias lelijke wagens!
@ Jasper

Het is Dacia of Lancia. En volgens mij haal je ze door elkaar ;-)
@ Jasper

Het is Dacia of Lancia. En volgens mij haal je ze door elkaar ;-)
Ze moeten weer met zo´n oer-Delta Integrale komen! Wat was ik verliefd op dat ding!

http://www.kollevold.no/images/compomotive/galleri/Zagato%20Lancia.jpg
@Rick dos een vriend van me heeft een 2.0 integrale 8v met 185pk (en een beetje, afhankelijk van de turbodruk). Geweldige kart en voor het gewicht en de stand vd techniek van toen, heeft dat ding heeel veel power.
Zo’n integrale is wel vet ja… Een klein sportwagentje voor Lancia lijkt me ook een goed idee, ZOLANG het winst oplevert… Anders komt Lancia nooit meer uit die put. Zo goed gaat het ook weer niet op het moment, toch?
@w0o0dy

Dit ding was (is) een echte beest. Ik heb ooit in een showroom in Duitsland de motor van de Integrale 16v mogen aanschouwen. Ik was op slag verliefd!
Als je zo’n ding hebt mag je ook vaak je motor aanschouwen, hahaha ding staat inmiddels meer stil dan dat ie rijdt. Turbootje, kleppen, koppakking, olielekje, bobine…
Delta Integrale is fantastisch.
Zolang hij loopt, tenminste.

Een onderhoudsbeurt aan de motor dient elke 10.000km te gebeuren. Wil je hem in goede conditie houden.
En de integrale-aandrijving is een dusdanig exotische techniek dat dit mij destijds tegen heeft gehouden.

Ik heb toen een Beta Coupe gekocht, en geen moment spijt gehad.
Weliswaar mis ik de snelheidssensatie, maar ik vind de belijning van de Beta coupe veel mooier. De Intergrale is gewoon een testosteronbom verpakt in een 5-deurs koetswerk.
De Integrale HF Evo, da’s een beest ;) Nee hoor, de gewone ook hoor. Euhm, maar dat Monte Carlo geval hierboven, vind het maar weinig hebben waardoor ik het eventueel met Monaco zou relateren hoor…

Ach ja, voor de liefhebbers zal het wel iets doen zeker? :)
Voor de fans (M3 tegen een Integrale 16v bij Fifth gear)

En welke wint? Hehehe :p
http://www.youtube.com/watch?v=tGJy3EVsyPU
@w0o0dy en Fons

Is dat zo joh? Das ff wat minder. Maar mijn verliefdheid is er niet minder om geworden! ;)

Zo´n Lancia Beta Monte Carlo staat trouwens hier in Den Haag. Zijn die dingen dan zo exclusief? Ik zie ze niet vaak in ieder geval.
@w0o0dy

Zag je die motor? Dat bedoelde ik nou! :)
Dit lijkt zo erg op de Oude Honda CRX.
http://www.edmunds.com/media/seo/500/1991.honda.crx.jpg
Hee CSL,

Wie lijkt er nou op wie?

Dit geeft alleen maar aan dat er in Japan alleen maar goed gekopieerd kan worden.
@Fons
Ik zeg alleen dat ze erg op elkaar lijken niets meer niets minder.

De kwaliteit van Lancia is eigenlijk nooit goed geweest. Eigenlijk zijn de ook beetje bekend geworden door de Rallly’s van de Delta Integrale.
Ik heb een Thema 2.0 16V Turbo gehad. Mits zo’n motor altijd goed onderhouden is en je hem netjes warm rijdt (en voor het uitzetten een minuutje of wat stationair laat lopen om de turbo af te koelen), absoluut geen probleem! Zal bij de Integrale vast allemaal wat nauwer luisteren, meer vermogen en 4WD-techniek, maar toch.
In de verte lijken ze misschien qua uiterlijk op elkaar. Maar heeft de CRX een middenmotor?

En verder is iedere Lancia van voor 1990 super exclusief. Gewoon omdat de kwaliteit zeer slecht is. Degenen die over zijn gebleven, zijn alleen maar de interresante types : Integrales, Monte Carlo’s etc.
@rick dos en wOoOdy.
Zucht. ben het helemaal met jullie eens. Schitterende wagens die lancia delta’s. Toch is zo’n oude fulvia ook nog steeds een mooie wagen
Het is jammer dat Fiat Lancia de nek heeft omgedraaid door Alfa Romeo de sportieve kant te laten doen en Lancia de “chique”. Lancia maakt mooie auto’s, maar ze verkopen zeer slecht om dezelfde reden dat Rovers slecht verkochten: Iedereen wil iets sportiefs en liefst iets agressiefs. Lancia was de koning van de rallysport, maar dat mocht ook niet meer. Als ze Lancia ook iets sportiefs laten doen, kan het misschien weer iets worden.
@Rick: Volgens mij heb ik die Monte Carlo in Den Haag ook eens zien staan. Zeer fraai!
Wat nou de CRX lijkt hierop? Het is een functionele, aerodynamische vorm die zich zeer goed leent voor het doel van beide wagens : having fun. Dat zie je toch wel? Behalve de vorm lijken die twee echt niet op elkaar hoor, totaal andere identiteit. Totaal verschillend publiek ook. Maar ze hebben beiden idd wel wat van een waterdruppel ja, wat geheel toevallig de meest aerodynamische vorm is… Nouja, toevallig… ;)
De Honda CRX ? Dat is toch een Zagato ontwerp????!!!
Lancia mag komen met wat het wilt, maar NIET met excentrieke bakken zoals de Thesis! En ook niet doen zoals Renault met haar debiele Vel Satis!

Gewoon een mooie, klassieke berline zou mij vreselijk plezieren.

Wat die Integrale betreft: ronduit fantastisch mooi, plezant en opwindend. Prachtig, die mooie zwarte hierboven gepost door Rick dos. Uber-gti.
Lekker model hoor.
(Staat fijn hoog op haar benen ;-) )

Oh, die Lancia…….. Nou die mij inderdaad die Delta Intergrale maar !
Lancia had – een paar jaar terug – die sublieme reïncarnatie van de Fulvia moeten bouwen.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/28/lancia_fulvia_op_basis_van_bre

Al was ik wel altijd fan van de (technisch niet zo gezonde) Monte Carlo.
Vooral de remmen schijnen ronduit hopeloos geweest te zijn.
@Djivy: Precies, eerst maar eens die Fulvia! Kijk eens wat een schoonheid!

http://static.autoblog.nl/images/lancia_fulvia_side.jpg

Het ontwerp is er, het platform van de Grande Punto is er en de 1.6 Turbo van Fiat zal er dus ook in passen. Maak van dat dak een klapdak en je hebt een vreselijk succesvolle Coupe-Cabrio! (Want wie zou er een Peugeot 207, Colt CC, Micra CC of Tigra Twintop verkiezen boven zo’n schitterende Fulvia?)
Hoe mooi en bruut de Delta Integrale ook is, dit http://www.autovandaag.nl/upl/Lancia_Stratos_1693.jpg blijft voor mij dé über Lancia!
@ Mr. R

Het is eigenlijk niet te hopen dat Lancia van de nieuwe Fulvia een klapdakwagen maakt.

Daardoor zou de kofferbak minstens 30cm langer moeten worden en dat is dus absoluut geen gezicht.
En het alternatief van een klapdak in 2 delen is niet reeel. Dan wordt de auto veel te duur. Er zullen gewoon te weining fulvia’s gemaakt worden om hiervoor de nodige investeringen te rechtvaardigen.

Dan maar gewoon een doorzichtig dak zoals in de Brera.
Lancia heeft eigenlijk een probleem en dat probleem is alfa romeo. Fiat heeft besloten om alfa romeo het sportieve merk te laten worden en lancia niet want ze willen geen concurentie binnen de eigen groep. Wat natuurlijk onzin is omdat lancia net als alfa romeo een sportief verleden heeft alleen deze merken trokken altijd toch heel verschillende kopers aan. Lancia was een merk voor de rally sport met alfa romeo werd meer geraced. Fiat zou er verstandig aan doen weer een nieuwe delta intergrale te maken en rally’s te gaan rijden. Zou goed zijn voor het imago van lancia. Bovendien kunnen 2 sportieve merken binnen de groep het goed doen zonder elkaar voor de voeten te lopen omdat ze toch heel verschillende merken zijn.
@Fons: Maar uit commercieel oogpunt zou het wel handig zijn om van de Fulvia een klapdakker te maken! De Coupe-Cabrio’s zijn gewild en de Fulvia zou meteen de mooiste van het stel zijn. Imago-booster optima forma!

Bovendien past zo’n klapdak, met een klein beetje passen en meten, bést wel in de kleine achterkantje. Nauwelijks kofferbakruimte is de prijs die je dan betaalt voor een schitterend uiterlijk ;)
Allemaal mooi maar veel meer dan woorden komt er niet van Lancia:
Voorstelling van de Fulvia met veel blabla resultaat : zal nooit komen
Voorstelling van de Pangea (Sedici met lancia look) : komt niet, Fiat en Suzuki hebben genoeg klienteel voor de hele productie.
Voorlopig is er voor 2007 niets nieuws te verwachten dan de recente facelift Y en in november de facelift voor de Musa ( zie nieuwe neus Y en 20 cm verlengd chassis)
Laat ons hopen dat de Delta er daadwerkelijk in 2008 komt ! Hadden ze in Turijn de Fiat Croma als Lancia Lybra gedoopt, hadden we al een lichtje gehad in de donkere tunnel… Het blijft doodzonde dat dit merk nog enkel in het nieuws komt met modellen en prototypes aankondigen maar produceren….
Het huidige gamma zal zeer snel verouderen: Thesis (2002), Phedra (lees Peugeot) van 2003 en een Musa die eigenlijk een Fiat is en dan de Y waarvan we ons kunnen afvragen of de facelift een voor- of achteruitgang is. Waar is de tijd van Delta’s, Stratos, Fulvia, Flavia enz
Ik geloof dat deze al eens gepost is… Maar als je na het zien van dit filmpje niet verliefd wordt op Lancia, dan weet ik het niet meer:

http://youtube.com/watch?v=lU785z8-2qI
lancia heeft in mijn ogen 1probleem, hun look… bij mijn weten is er bijna niemand die hun neuzen mooi vind?
Ik vind alle lancia neuzen geweldig! en alle konten.
om over de interieurs nog maar te zwijgen…
zakelijk 159, maar prive Lybra Intensa
Dedra Turbo.........
zover ik weet en ook heb laten vertellen door echte lancia kenners is lancia altijd een merk geweest met speciale en sportieve modellen. ze zijn er altijd al geweest met de luxewagens. je zou maar achter de oude modellen moeten zoeken nu je op internet bent en lees dan ook maar eens de geschiedenis van die wagens. italianen staan ook bekend met design en lancia ging dan ook om die “speciale” italiaanse design wat de hedendaagse auto de thesis is. deze is egenlijk wat futuristisch voor een auto van vandaag maar eigenlijk een auto die vooruit is op alle andere merken. ook wel de bedoeling om de saaie luxe-wagens eens een echt ontwerp te tonen mss is het sommigen niet opgevallen dat de gebolde driehoek uit de logo is ontworpen in de koplampen. hiermee wilde ze ook de karakter en de elegantie maar ook het “speciale” aan die auto tonen. je moet die auto eerder goed bekijken en je zal er heel anders over nadenken. ivm met de fulvia, die model zal er niet komen (spijtig) dit heeft fiat nog onlangs verklaart. en de beta montecarlo lijkt niet op de crx maar eerder omgekeerd de montecarlo was er al van eind 70…
via insiders ben ik teweten gekomen dat de nieuwe delta ergens in de 3de kwartaal van dit jaar in productie komt. maar als dit waar zou zijn? afwachten zou ik zeggen.het word idd wel tijd dat lancia terug met de echte sportmodellen afkomen maar ze mogen (vind ik) de traditie van luxe-wagens niet verbreken.

maar om terug te komen op de kwaliteit van (oude) lancias vroegr was het zo ofwel had je een slechte integrale ofwel een goede en als ze goed waren dan bleef je ermee rijden. feit is wel de problemen, zoals velen weten over italianen, zijn de elektronica die veel voorkwam… maarja dat weet je voor je ene koopt! maar op de dag van vandaag kom je het zelden tegen zover ik weet (ik kan me vergissen)
slijtage aan onderdelen kwam veel voor, maar vetel me nu eens? bij welke auto ken je geen slijtage aan onderdelen?
een tip voor degene die een machine van vroger wil kopen: neem een kenner mee kijk de spatborden na (vooral de achterste) en vraag altijd naar de onderhoudsboekje!!! want die oude italianen daar moesten ze stipt mee naar het onderhoud anders zou je wel en pech hebben!!!

:-) uitgetypt
hmmmm wat dachten jullie dan van een montecarlo met een integralle motor?? dat is pas geinig!!
Ik ben nog altijd enorm verliefd op de delta integrale…Ik kan er uren naar kijken..Het is gewoon het van het!!En die power dan….Ze zijn natuurlijk wel beetje teer.Dat heb je wel met italiaanse wagens,maar als je er met liefde mee omgaat valt het wel mee..
na de montecarlo/0037 is of was de thema een oer
race wagen in smoking.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).