Rijtest: Mercedes-Benz E63 AMG

Auteur: , 132 Reacties

De E-Klasse is misschien niet het spannendste model van Mercedes-Benz. Toch is er een hoop over te vertellen, helemaal als het de nieuwe E63 AMG betreft.

Ondanks het PR geweld voor de introductie van de nieuwe S-Klasse en CL-Klasse is de E-Klasse facelift van medio 2006 het echte paradepaardje van de afgelopen tijd voor Mercedes. En niet alleen omdat dit model tezamen met de C-Klasse verantwoordelijk is voor de bulk van hun omzet.

Mercedes-Benz E63 AMG

In een vlaag van verstandsverbijstering besloot de directie van Daimler Chrysler rond het jaar 2000 om roofbouw op de reputatie van het merk Mercedes-Benz te plegen. Het doel was om op de kosten van research & development te bezuinigen, het resultaat was een enorme imagoschade. Na de introductie van de W211 E-Klasse in 2002 met allerhande technische problemen die pas eind 2003 goed en wel opgelost waren grijpt Mercedes de facelift van dit model aan om het weer goed te maken.

Het resultaat is een zo goed als nieuw model E-Klasse vermomd als facelift waarbij letterlijk kosten noch moeite zijn gespaard om een degelijk en deugdelijk produkt te presenteren. First time right, the second time around zeg maar.

Mercedes-Benz E63 AMG

Bij de facelift is in het AMG model de V8-kompressor motor vervangen door de 6,2 liter door AMG nieuw ontwikkelde atmosferische V8. Die nieuwe motor is ontwikkeld om enerzijds aan de strenge emissie-eisen uit de VS, anderzijds om aan de strenge voetgangers-veiligheids-eisen uit de EU te voldoen. En AMG wilde ook wel eens zelf een motor ontwikkelen aangezien geblazen motoren momenteel uit de mode zijn.

Mercedes-Benz E63 AMG

Ik ben een groot fan van de vorige van-dik-hout-zaagt-men-planken V8-kompressor motor, en met mij alle Mercedes tuners. Er is geen motor zo makelijk te tunen als een van nature luie, overgedimensioneerde, geblazen motor. Van de standaard 476pk/700Nm maakten de tuners met gemak over de 600 pk/800 Nm door relatief simpele aanpassingen aan kompressordruk, motormanagement, nokkenassen en spruitstuk. Diezelfde tuners breken zich momenteel het hoofd hoe de nieuwe motor significant op te waarderen zonder brokken te maken, vooralsnog zonder resultaat.

Bedoeld of onbedoeld heeft AMG de tuners dus even helemaal buitenspel gezet.

Mercedes-Benz E63 AMG

We hadden natuurlijk al kennis gemaakt met deze motor in de ML63 AMG, maar iedereen zal het met me eens zijn dat deze beter tot zijn recht zal komen in een handzame sedan. De motor heeft met 514 pk/630 Nm en atmosferische beademing een totaal ander karakter dan die vorige motor. Het koppel is niet alleen minder dan zijn voorganger, maar het komt ook nog eens veel later in de koppelcurve op (700 Nm @ 2750 rpm vs. 630 Nm @ 5200 rpm). Bij vergelijkbaar vermogen zou je denken dat dat een achteruitgang is. Niets is minder waar.

Doordat de motor het koppel geleidelijker brengt kan de auto het vermogen beter kwijt op de weg. In de praktijk betekent dat veel minder ESP ingrepen en minder neiging tot uitbreken wat de rijdbaarheid zeer ten goede komt. Zelfs met het slechte weer tijdens de rijtest viel het me op hoeveel grip er was en hoe weinig de wielen doorslipten als ik hem flink op zijn staart trapte. En dat terwijl de auto uitgerust was met gewone zomerbanden bij koud en nat weer.

Mercedes-Benz E63 AMG detail

Niet alleen de motor maar met name ook de nieuwe automatische versnellingsbak met twee extra versnellingen maakt dat de auto zo goed presteert. De motor en versnellingsbak vullen elkaar heel goed aan. Puristen zullen die versnellingsbak aangrijpen om de E63 AMG (of elke AMG) af te doen als ouwelullen-speelgoed, maar dat is te kort door de bocht. Mercedes maakt één van de beste automaten die te krijgen zijn, en AMG doet daar nog een schepje bovenop door de schakeltijden te verkorten zodat de bak nog sneller schakelt, zonder noemenswaardig comfort op te geven.

In manual bedien je de automaat met de flippers op het stuur, en heb je totale controle over het toerental en de schakelmomenten. In de automaat-stand gaat alles weliswaar vanzelf, maar omdat de AMG Speedshift zich aanpast aan je rijgedrag doet de automaat weinig af aan het sportieve gevoel. Met een zware voet wordt de automaat hitsig en houdt de versnelling laag en de toeren hoog, en bij een gezapige rijstijl kalmeert de automaat en zit je zo weer in het nieuwe rijden. En omdat de 7-traps automaat schakelt alsof je met een samurai zwaard door een berg boter zwaait is het soms net een continu-variabele-transmissie.

Mercedes-Benz E63 AMG in actie

Het luchtgeveerde onderstel met drie standen (comfort, sport-I, sport-II) maakt de auto lekker comfortabel of lekker stug waarbij de stugste stand ook de meeste tegendruk uitoefent bij manoeuvres en oneffenheden in de weg. En de remmen werken voorbeeldig en direct, ook dit is een enorme verbetering t.o.v. het sponzige gevoel van de remmen van zijn voorganger. Het motorgeluid klinkt buiten de auto lekker AMG-achtig met een vleugje muscle-car.

Het interieur is netjes, en met zwart pianolak of aluminium afwerking op de, nu houten, sierstrips zou de kleurstelling helemaal perfect zijn. De voorstoelen zijn zoals gewoonlijk bij AMG uitvoeringen uitzonderlijk goed. En ware het niet dat de afwerking van dashboard, hemel en diverse plastic onderdelen wat matig aandoet dan was ik verkocht. En dat is nou net waar ik veel waarde aan hecht, dus dat is jammer. Voor een auto die kaal €132.900 kost, en in de uitvoering waar wij mee reden bijna €165.000 had ik het prettig gevonden dat e.e.a. wat rijker zou aanvoelen. Niet dat het slecht is, en het is natuurlijk geen S-Klasse, maar toch.

Mercedes-Benz E63 AMG interieur

Ik was erg gecharmeerd van het panorama-dak. Wat mij betreft een absolute aanrader in de optielijst voor €2.700. En ik was absoluut niet gecharmeerd van het TV-scherm voor de achterpassagiers tussen de voorstoelen: Het zit regelmatig in de weg, en erger, het kraakt en rammelt tijdens het rijden wat erg goedkoop aandoet. Voor €2.600 wat mij betreft een afrader. Verder was onze auto uitgerust met alle denkbare en leverbare foefjes als Distronic, spraakbesturing, Harman/Kardon Logic7, Keyless Go, bandendruk controle, e.v.a.

Mercedes-Benz E63 AMG panoramadak

Al met al maakt de auto een heel degelijke indruk. En objectief gezien is er weinig op aan te merken, het is gewoon een hele goeie auto. Misschien wel de beste in het segment. Dat klinkt vast verdacht als ik het zeg, maar toch is het zo. Als je een auto in de hogere middenklasse zoekt met een dikke -de dikste- V8, automaat -de beste- geen bezwaar, dan zijn er geen rationele redenen te bedenken om deze auto niet in je overweging mee te nemen.

Echter, de ratio is totaal irrelevant in dit über-segment van de middenklassers. Want hoewel deze auto in alle opzichten vele malen beter is dan zijn voorganger (echt, een wereld van verschil, wat ik bijzonder vind voor een facelift) is ie niet per-sé leuker. De vorige E-Klasse, liefkozend The Beast genoemd, voelde aan als de onbehouwen kwajongen van de familie waar de ruwe kantjes nog vanaf moesten maar waar je ongestoord kattenkwaad mee uit kon halen. Deze E-Klasse voelt aan als de beheersde oudere broer die je op het rechte pad probeert te houden.

Mercedes-Benz E63 AMG dashboard

Daarbij ontbreekt het de E-Klasse wat aan sex-appeal om de begeerte te prikkelen. Toegegeven, AMG is dit jaar duidelijk met een wat uitgesprokener ontwerp van styling-elementen als bumpers, skirts en velgen gekomen zoals ook goed te zien is bij de S63, CL63 en ML63. Maar dat zijn allemaal nieuwe modellen, en ik ben er nog niet uit of die nieuwe AMG-*bling* helemaal tot zijn recht komt op de gefacelifte E-Klasse. Gelukkig is dat een kwestie van smaak en laat ik dat oordeel graag als oefening voor de lezer.

Het geld wat deze E63 kost zou ik liever besteden aan een CLS63 AMG. Die is in de basis weliswaar €17.000 duurder, maar dan maar wat minder opties. Of een E63 AMG Combi, die vind ik weer wel heel erg leuk: De ideale boodschappenauto, subliem rijgedrag van de sedan, exclusief, en bovendien, praktisch en volgens mij ook leuk voor de vrouw.

Mercedes-Benz E63 AMG

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we het graag in de comments. Bekijk de gallery van deze rijtest voor nog meer plaatjes.

Video

Ruben Baeten zorgt wederom voor de bewegende sfeerbeelden. Klik op de ster om de video te starten.



132 reacties

Mooie test, gave wagen, maar toch zou ook ik voor de CLS gaan.
liever M5 dan dit
Yep, ook liever een CLS, ook al is deze E wel een mooie machine.

Hoe zit het met het verbruik? Doenbaar?
Tot heden was de E60 M5 mijn favoriete supersportsedan, maar deze wagen overtreft de über 5-serie gewoon. Het design is gedistingeerd, het geluid is briljant, het interieur is nagenoeg perfect en de ster op de motorkap maakt het af.

Het stuk zelf is ook goed geschreven, ik vind het mooi dat je niet helemaal lyrisch bent geworden na deze wagen gereden te hebben – iets dat mij wel zou overkomen.

Van deze zou ik graag een wallpaper van zien. En als het even kan van deze ook graag. :)
Zo jammer dat Mercedes over is gestapt op de ongeblazen hoge toeren! Als ik Mercedes boven BMW zou willen rijden, zou ik de hoge koppel die vroeg vrij komt en zoveel aan snelheidsbeleving doet door het opschroeven van de compressor als enige pluspunt zien tegenover de BMW-motor. Erger nog zelfs Audi heeft de Turbo ingeleverd, jammer!
ik vind de amg-styling niet passen op de e-klasse(die ik ook al niet mooi vind).
Ik zou toch eerder voor audi of bmw kiezen.
Zeer vette wagen. Een ware tank op de weg. Wie wil er dan nog zo’n zielig m5je.
Doe mij die e-klasse combi maar…
tering dat geluid!!!
@ ML Benz ik wil hem wel eens in actie zien op het circuit tegen een ‘zielig m5je’. Ik denk dat deze e-klasse het niet gemakkelijk zou krijgen, want de m5 is toch wel een beetje de referentie in deze klasse. Zelf zou ik eerder voor de S6 gaan omdat het uiterlijk van de e-klasse en de m5 mij niet zo aanspreekt. Zou wel eens een test willen zien met deze wagens, maar dan met de nieuwe rs6. Mijn pronostiek: eerste plaats : bmw of audi, merc derde (wat nog altijd respektabel is)
Voor die prijs heb je een exlusievere wagen denk ik … Het klein spoilerke vind ik niet nodig … De AMG S-klasse was een stuk beter.
Yeehaa, now there’s a sound. :)
Leuke impressie weer, zoals gewoonlijk. Maareh, wat ik me nou afvraag na het zien van het filpje. Het is goed gefilmd, heel goed zelfs. En de geschreven is eveneens serieus goed te noemen. Wat zou je denken van de twee gewoon te combineren? Waarom maak je niet gewoon ineens een videoreportage? Lijkt me stukken interessanter op eender welk vlak. En je hebt duidelijk het talent ervoor in huis. Is maar een idetje natuurlijk, en eventuele lezers van andere autoblogs : don’t even think about stealing it. Mijn intellectuele eigendom deel ik enkel met autoblog.nl :P
er ontbreken enkele woorden zoals ‘impressie’ en van die dingen in m’n voorgaande post, maar hey, gebruik je fantasie maar, je vind ze wel :)
@KVK die ideeen zijn er al een hele tijd (we hebben het er maanden geleden al over gehad. De uitvoering is wat lastiger dan je denkt, maar wie weet….) Het is wel een goed idee (al zeg ik het zelf ;-) ) Nou nog een goeie kop die de teksten fatsoenlijk uit zijn/haar mond krijgt….
KVK dat is eigenlijk nog niet zo een slecht idee! Een soort van online TOPGEAR :-)
@ Woody zou wel leuk zijn als je een Nederlandstalige Vicky kon vinden. Beetje sexy en gruwelijk snel :-)
Idee van KVK is zeker goed! Doen!
Nou, ik zie er heel goed uit en ben zeer taalvaardig *hint hint*. Dat ik niet kan rijden is bijzaak lijkt me, toch? ;)

Nee, ff ernstig. Eerst en vooral heb ik een nieuw toetsenbord nodig want dit Cherry-geval komt m’n strot uit.

Ik weet natuurlijk niet wat jullie resources zijn, en in welke takken je allemaal mensen kent, maar echt moeilijk kan het niet zijn lijkt me. Is een porno-actrice misschien iets? Kan ik je wel aan helpen namelijk. Ja man, kom op, een geile porno-actrice met een geile wagen : succes verzekerd!
Daar komt ML Benz weer met zo’n reactie die nergens op gebaseerd is… je mag mij uitleggen wat een M5 zielig maakt, met feiten graag :) ik wens je heel veel succes!
zalige auto, ik wil er ook zo een!
€165.000 voor een auto die zich qua uiterlijk niet onderscheidt (op een paar skirts na dan) van een gemiddelde taxi vind ik een beetjes veel geld. Dan maar liever even wachten op een RS6 of iets dergelijks.
@ danger de RS6 onderscheidt zich niet meer van de A6 dan de E63 van een E240 bijvoorbeeld
@ Fej
dat weet ik wijsneus alleen vind ik het niet erg van die audi. Daarbij heb ik nog nooit een Audi als taxi gezien
Kom ‘ns naar Antwerpen, kzal je er een paar tonen. En als ik dan toch bezig ben toon ik je meteen ook een MG ZT taxi. Jawel, er crosst er hier zo eentje rond met zo’n leuk taxi-ding op z’n dak :) En die gaat ervandoor ze man. Wel leuk om zien dat er nog mensen zijn die hun beroep ernstig nemen ;)
Wat is nu precies de meerwaarde t.o.v de 5,5 liter V8? 0,7 liter meer, een veel hogere winstmarge voor DaimlerChrysler, en een armoedige spoilerset?
Als je op internet kijkt naat 2de hands AMG modellen valt mij op de ze optisch veel sneller verouderen dan de standaard auto’s en altijd een zeer vulgaire en foute indruk indruk maken.
Voor mij svp een E500 kombi zonder typeaanduiding graag :)
Voordat we beginnen: Mercedes is voor mensen die niet kunnen rijden.
Dus Mercedes is lief geweest voor 70 tot 80% van de wereldbevolking. Echter, is er weer een klein gedeelte daarvan vermogend genoeg om zo´n auto te bekostigen. Dus weg liefdadigheid! :)

Als de M5 niet had bestaan dan had dit mijn 1e keus geweest. But than again, na de M5 en E63 is er niks…………

Heerlijk geluid, leuke column, en mooi gefilmd trouwens!

p.s. ik begin Wouter nu wel héél zielig te vinden! ;)
I don’t like it, voor zo’n beest ziet hij er niet dynamisch genoeg uit …
@KVK: Tof commentaar, dank je wel. Enne, we’re working on it… ;-) Komt idd veel bij kijken om dit op een goede manier te realiseren – de lijn tussen goed/interessant en betweterig/irritant (zoals zoveel Nederlandse tests) is erg dun, en erg afhankelijk van de presentator. Bovendien is het moeilijk om zoiets ook nog in 1 dag te bedenken, te schrijven èn te filmen (da’s meestal de tijd die we voor deze filmpjes hebben). Maar de koppen zijn in ieder geval bij elkaar – dus stay tuned… :-)
Als ik die cockpit zie krijg ik niet echt het gevoel dat ik in een kanon zit. Er is niks maar dan ook niks sportiefs aan dat interieur. Liever M5
taxi of niet, als deze merc op zijn gas trapt (eender waar) blijf je met 99% vd wagens achter met het enkel het wegstervende geluid om van te genieten.
@Ruben: Misschien is commentaar insprekenen later aan de beelden toevoegen (dus zonder lelijke bloghoofden in beeld ;) ) wel een bruikbare tussenoplossing….. Wel commentaar bij de beelden (geen irritant muziekje ;) ) en geen lelijke presentatoren….
@Ruben : graag gedaan, als ’t goed is mag dat ook gezegd worden ;)

Wat die lijn tussen betweterig/interessant betreft. Die is op zich simpel te handhaven hoor, het komt erop neer dat je je publiek zelf moet laten kijken en je je publiek enkel maar dingen mag aanreiken om over na te denken. Je mag gewoon niet in hun plaats denken zeg maar.

Vbje : als je zegt over het scherm in een Mercedes dat het wel goed is, maar dat dat van een BMW toch absoluut beter is, dan ben je betweterig bezig. Als je daarentegen zegt dat het scherm in de Mercedes wel goed is, maar dat het vergeleken met dat van BMW toch nog wel wat verbeteringen zou kunnen gebruiken, dan ben je interessant bezig. En tegelijk geef je dan ook gewoon duidelijk aan wat de vermeende pluspunten zijn van het besproken onderwerp.
Op die manier reik je je publiek een aantal objectieve punten aan waarmee ze dan zelf aan de slag kunnen om een mening te vormen.

De menselijke psyche zit nu eenmaal vrij simpel in elkaar ;)
@ wooody : :D zou idd een mooie tussenstap zijn naar echte videoreportages…
Jammer alleen dat hij er nog steeds uit ziet als een Mercedes… Ik ben namelijk anti-Mercedes(grille), alleen de CLS en S zijn goed gelukt, de rest van de Mercedessen vind ik niets… Maar hij ziet er wel beter uit na de facelift (ik weiger het een nieuw model te noemen, daarvoor moet het uiterlijk ook wat meer veranderen) en het geluid is heerlijk!
dit is gewoon een beest ,ik vind hem echt bruut eruit zien vooral afwerking skirt en velgen is gewoon de shit gewoon een topauto ,zelf jeremy van top gear heeft gezegd dat hij voor de e63 amg kiest dan de m5 zegt genoeg.
@Citrofiel ik volg jou redenering, maar de enige twee mercedessen die ik mooi vind zijn de CLS en de nieuwe CL
In GTO van tijdje terug stond een mooite test tussen deze wagen, de M5, 300C SRT-8 en de S6. Over allemaal valt wat te zeggen. Maar de M5 is toch echt een tikkeltje beter (en mooier) dan dit apparaat. Ook jammer dat ie begrenst is op exact 250 km/h. De 300C gaat lekker door tot de 275.. Maarja, die afwerking is zeer jammerlijk. De S6 ook zoiets.. NET niet gewoon. Ben het met Rick Dos eens. De M5 blijft ver bovenaan. De 2e plaats is leeg en dan deze E63 AMG.
wat mij betreft is deze kwa techniek toch nummer 1 de mercedes is wel bergrenst maar dat haal je ook zo weer weg dat is geen probleem .mercedes maakt tegenwoordig alleen maar bruute bakken .dat is duidelijk te zien.
@Sander: Ook in de E63 zowel als de M5 gereden?
gewoon vette wagen man,niet zeiken .
@KVK: Dat is een goed punt, al zit je in dat geval wel met het gevaar dat je weer erg braaf/op het saaie af kan overkomen. En da’s natuurlijk al helemaal niet de bedoeling. ;-) Maar goed, we maken deze filmpjes nu iets meer dan twee maanden en het blijft een work in progress – de komende tijd gaan we zeker ‘al doende’ kijken hoe we hiermee kunnen spelen.

@W0o0dy: Dat is zeker een idee om te onthouden – met recht een ‘video podcast’. ;-)
mooie wagen.
Ik zou wel voor de combi gaan.
Jammer dat er van de M5 (nog) geen touring uit is. Anders kreeg die zeker mijn voorkeur. Ik vind de M5 nog iets specialer dan de E55AMG. Aangezien dat ik meer van break’s hou (vraag met niet waarom, kvind ze gewoon iets hebben, maar over het nut heb ik het niet) zou ik dus liefst een E63combi in mn garage parkeren.

@danger: kom eens naar brussel, daar rijden ongeveer evenveel E’s als A6 met een driehoekje op hun dak
Tsja, ondanks een goed geschreven rijimpressie en een erg mooi filmpje, kan ik niet warmlopen voor zo’n auto. Hij klinkt prachtig, is van hoogstaande kwaliteit en rijdt misschien zelfs ook nog wel een beetje sportief.. Maar ondanks al dat moois vind ik ‘m slaapverwekkend saai. Jammer is dat!

@KvK’s ideeën:
wees hier alstjeblieft voorzichtig mee, ik denk dat de manier waarop jullie het nu doen erg leuk is. Voor videoreportages hebben we top gear, fifth gear en *uche* PK, het leuke van autoblog is dat je hele andere dingen te weten komt aangezien er een uitgebreid artikel geschreven kan worden. Een video moet direct catchier en sneller..
Daarnaast is het ontzettend moeilijk om een filmpje met mensen en voiceovers ècht interessant te houden. Een pornoactrice op de motorkap kan dat ook niet verdoezelen :)
TOP fimpje van een mooie auto….zou zelf eerder de combi bestellen, maar ja….dit is erg mooi speelgoed
Nee hoor, doe mij maar een M5! 1000x mooier

Btw: wel een lekker geluidje :)
eindelijk leuk autoblognieuws

Sach, you are a lucky guy!
Mooi filmpje… Top Gear-waardig. Veel beter dan die crap die je bij Autoexperience en Autowereld ziet. Kudos.

Remco
Maar Sacha, je hebt die M5 ook gereden

Die e63 is beter he, eerlijk zeggen
Mijn favoriet….
Zag er laatst 2 achter elkaar uit Duitsland bij de stoplichten staan.
@ Remco

Alleen beetje jammer van die Opel Astra er doorheen. Dat zuigt dan weer gewoon keihard. Even knippen jongens! :)
Jammer dat die auto zo vies was…….
@ SLK55 AMG

Heb je deze site al gezien?
http://www.8c.alfaromeo.it/#

hoe staat het btw met je alfa? gaat het nog door?
@ SamSam : een Mercedes is altijd vies…
@ Kamer van Koophandel


Is dat je nieuwe moppentopper van 2007?
@ Sacha,

Nope, helaas ;)
Ik heb laatst ook nog een E63 AMG gezien, alleen was het een stationwagon. Ik vind ze wel mooi! Maar toch vind ik ze zo ‘standaard’.
wapz jij hebt gelijk eerst zo’n keiharde e klasse en dan zo’n goedkoop kutbakkie
en trouwens skyline.. die e klasse stationwagens zijn ook hard en snel
Dikke auto, maar ga toch voor de M5. Speelser, stijlvoller en… goedkoper! Maar desalniettemin: wel een dikke bak! Maar veel te veel geld voor deze auto. Huilend geluid van de M5 is onoverwinnelijk!
Michiel van den Brink??
Is die hier ergens aanwezig ik heb namelijk een Mercedes gerelateerde vraag.

Ik liep samen met meester Giugiaro een rondje om de Mercedes S-klasse op de autosalon van Geneve, hij heeft me verteld dat dat ding designtechnisch van geen kant klopt.
Nu vroeg ik me af wat u hiervan vind? Vind u dat hij hierin gelijk heeft of wil hij (wat ik namelijk denk) gewoon laten merken dat hij niet van Mercedes houdt?

-edit: je bent op de hoogte dat dit bericht over een E-Klasse gaat?-
voor dat geld koop je tog een quatroporte???
Dikke auto die de M5 de baas is.
Safrane BiTurbo
Aantrekkelijke wagen en gaat als een Husky in oktober maar hij heeft dat gene wat de M5 heeft niet, De M5 is gewoon een sportwagen met 4 deuren, de E63 AMG is een hele snele E-klasse.
@Safrane BiTurbo: Jij hebt ook in de M5 zowel als de E63 gereden om die boude uitspraak te onderbouwen?
@Sacha: welke verkies je nu zelf?Ik denk de mercedes?En is het ook waar wat ze zeggen, dat de M5 eigenlijk de betere sportwagen is als je echt wilt gaan racen op een circuit ofzo?
@ Safrane BiTurbo is de M5 ook niet een hele snelle 5-serie, rechtstreekse concurrent van de mercedes e-klasse?
Als (trouwe) autoblog-bezoeker vind ik het toch jammer dat een rijtest van een AMG wordt uitgevoerd door een AMG-liefhebber; voor een objectieve rij-impressie zou een andere autoblog-redacteur een goede keus zijn!?
De autos naast elkaar bekeken: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?DISP=1&add=1&cache=no

laat zien dat ze niet echt verschillen op 0,2s na en ongetwijfelt de tussensprints zullen voor de MB zijn. Echter, wat ik stuitend vind en waar mijn mond van open valt is dat MB daat maar liefst 1,2L en een superscharger voor nodig heeft! Ongelovelijk gewoon, het lijkt wel een Amerikaan en dan denk ik helaas meteen aan hard rechtdoor, maar bochten moet je ermee mijden en helaas helpt de AMG reputatie daar ook niet echt bij. Helaas heb ik hem zelf niet gereden, maar op basis van deze gegevens, als fan van motortechniek zeg ik de M5 en daar helpt de reputatie van de M divisie ook nog eens bij.

Maargoed, kijkende naar het segment: Een snelle sedan, een gezinswagen. Hoe vaak ga je met de kids hard de bocht om, hoevaak kom je met je gezinnetje erin in de redzone? Dan is wellicht de E63 beter, vanwege het rustige karakter van de motor. De M5 is lekker hoogtoerig, sportwagenachtig, eigenlijk iets voor in een snelle coupé. Toch zou ik al met al voor M gaan…
@sacha

Is het nu een “must” geworden om de auto´s te hebben gereden om een, al dan niet, subjectieve mening er over te geven? Want als dat zo is dan kunnen we hier met zijn allen maar beter niet meer reageren.
@SimonMC: Ik verkies in beginsel geen over de ander.

Ik heb in beide auto’s niet hard genoeg gereden om een oordeel te kunnen vellen over wie sneller zou zijn op het circuit. Ik betwijfel of ik überhaupt goed genoeg kàn rijden om daar zelfs op het circuit een oordeel over te kunnen geven. Mijn gevoel zegt dat deze auto’s goed aan elkaar gewaagd zijn. En als de ene sneller is dan de ander, dat dat dan heel betrekkelijk is.

Voor mij rijdt de Mercedes in het dagelijks verkeer prettiger om twee redenen: De versnellingsbak en het feit dat ie precies zo ingesteld staat (vering, automaat, altijd vol vermogen) als toen ie uitgezet werd. Hij is zogezegd meer Plug-N-Play dan de BMW. Maar goed, dat is natuurlijk een kwestie van smaak wat voor een ander weer helemaal niet telt.

Ik verkies geen van beide omdat ik toch liever een wat spannender model heb. De M5 is wat dat betreft al spannender dan de E63. Maar ik zou veel liever de keuze moeten maken tussen een M6 en een CLS55/CLS63.
@Ejay: De E63 amg heeft geen supercharger…
@Rick dos: Je voelt je aangesproken.

Ik ben alleen benieuwd als mensen uitspraken doen over het rijdgedrag (“merk X rijdt gewoon beter”) of ze er in gereden hebben, om te weten te komen wat de basis van die uitspraak is. Ik vind het namelijk nogal moeilijk om daar een eenduidig zelfs subjectief oordeel over te vellen. Ik heb er namelijk wel vrij uitgebreid in gereden, en ik durf zulke boude uitspraken niet te doen, dus ben ik zeer benieuwd naar mensen die dat wel durven.

Maar goed, ik kan dan ook niet rijden…
Leuke Rijtest en mooie filmpje. Een 0 naar 200 filmpje erbij was ook leuk geweest.
Ik vind wel dat ze een overderven cilinderinhoud in de E klasse hebben 6.3L? kom op zeg! En die prijs is natuurlijk overdreven. Ik zie eerder een CLS dan een E-klasse. Ik denk dat er een hele kleine markt voor deze auto is in tegenstelling tot de Machtige M5.
@Sacha: als je mag shoppen voor motor, versnellingsbak/automaat, bodywork, handling, interieur wat wordt het dan?

M6 body of de CLS, met de E55 motor of de V10, de E63 automaat en de handling van de M6?
@W0o0dy: Als ik dat verklap dan neemt helemaal niemand mijn berichtjes nog serieus ;-)
Ik snap ook dat het niet bij elkaar te passen valt, maar ik vroeg me af welke onderdelen jij significant beter/fijner vindt….
De automaat van de E63 is denk ik duidelijk, welke motor heeft je voorkeur? De brute botte bijl van de E55/SL55?
@sacha

Ik denk dat 99% van de reageerders zich aangesproken zou moeten voelen.

Ik neem aan dat mensen zulke uitspraken doen naar aanleiding van wat ze horen, wat ze lezen, wat ze zien etc.. En daar hun MENING op baseren. En dan heb je ook weer sommige mensen die daadwerkelijk in de auto´s hebben gereden.

Volgende keer als men zegt dat ze een auto mooi vinden. Gaan we dan aan iedereen vragen of ze hem in het echt hebben gezien?
@ SimonMC, wat denk je dat Kompressor betekend?

“ook Mercedes-Benz levert “Kompressor”-uitvoeringen van sommige modellen.” http://nl.wikipedia.org/wiki/Compressor_%28gas%29
@ Sacha, qua velgen hoef je in ieder geval niet te kiezen bij de M6 en de E63…
de nieuwe 6,2 liter motor (van de c63, e63, clk63, cls63 en de ML63 en S63 AMG) heeft geen kompressor/supercharger.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=42195&cache=no

De oude 5,4 liter van de e55, sl55 etc wel.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=29278&cache=no
@Rick dos: Je voelt je echt aangesproken… Terwijl je niet aangesproken wordt hoor. Relax.

@W0o0dy: Die 55 motor heeft wel mijn voorkeur ja. Heerlijk dat instant koppel. Maar niet altijd even praktisch dus.
@Ejay: LOL, maar die M6 velgen zijn veel mooier hoor!
@sacha

Nou ja, je uitspraak is nogal een dooddoener. Niet?

En voor de rest ga ik wel relaxen hoor! ;)
@Ejay: jaja, kompressor = supercharger, I get it…

Mercedes levert al sinds tijden kompressors (compressors) op hun wagens, alsook op hun amg modellen.

Maar zoals je kunt lezen, is de 63 AMG motor ongeblazen.

Wat denk je dat “atmosferisch” betekent ;-)
@Rick dos: Tjah, als ik jouw dooddoeners telkens zou moeten benoemen dan wordt het wel heel grimmig hier ;-)

Maar ik vind het wel lief dat je je schuldig voelt omdat je de M5 verkiest boven de E63 zonder daadwerkelijk in de Benz gereden te hebben.
@sacha

Das het leuke ervan om MAAR een reageerder te zijn! ;)

Ik verkies de M5, omdat ik wel kan rijden namelijk! :)
Als ik 65 ben dan kijk ik misschien nog wel een keer naar een Mercedes! :P
@Rick dos: En weer twee dooddoeners… Oh nee, ik hou ze niet bij.

Zeg, laatst had je nog commentaar over generalisaties (kwa vrouwenauto), en nu kom je zelf met leeftijds-generalisatie aan. Wat denk je, is dat beter of slechter dan geslachts-generalisatie?
@sacha

Heb je hem door! ;)

Niks generalisatie. Op dit moment past een Mercedes gewoon niet bij mij. Is een persoonlijke voorkeur is wat anders dan generalisatie. ;) :P
Dat en het feit dat ie volgende maand een afspraak in Casablanca heeft. Is het niet m’n beste Rick Dos? :)
Sorry maar de E klasse is toch echt ouwe lullen bak.
Nogmaals koop liever een CLS ofzo heb je tenminste iets.
Rick dos, volgens mij zit je hier op dit forum alleen maar iedereen te irriteren…Ik zit heel vaak op dit forum te kijken en commentaren te lezen ,geef niet vaak commentaar dat weet ik, maar je zit altijd iedereen af te ………!!!!!!
@ peetster : chill out man, hij doet het tenminste wel met stijl weet je… Is ook een kunst op zich. Blijf maar lekker zeiken Rick Dos, je doet dat prima!!
@peetster

Beste Peet, ik zit iedereen af te zeiken? Kan me niet herinneren dat ik iemand hier heb zitten afzeiken? Ja, toegegeven, ik zeik wel eens bepaalde personen hier af, net zoals ze mij afzeiken. Maar je hebt toch wel door dat dat met een dikke vette knipoog gebeurd?!

@KVK

Thx man! Ik doe mijn best! ;)
Gebeurd met een d, op zich geen erg, maar wel als je in de tegenwoordige tijd aan’t praten bent Rick Dos…

Interesse in woordenboeken toevallig? Maat van me zit met een paar dozen op overschot wegens foute levering. Kan je vast wel een prijsje maken… :p ;)
@KVK

Afzeiken is leuk, maar je kan natuurlijk ook te ver gaan! ;) :P
@ Rick Dos : de volgende mag jij hebben hoor… ;)
Oké, thx man!
@ Rick Dos,

Imago kwestie.
@Sander

Heb ik die dan? :)
@ Rick Dos,

Als je het mij vraagt ……. ;d Maar BMW en Mercedes iig wel.
Mooie test van een erge mooie dikke benz ga zo door dames en heren van autoblog
wat een gaaf gedistingeerd en toch uber rauw machien

goeie update en als mercedes zn kop erbij houdt komt het helemaal goed ook met de nieuwe c-klasse
het is eeen Beeestt maar de M5 vindt ik tog mooier
Safrane BiTurbo
@sacha

Je hebt gelijk, ik heb alleen in de M5 gereden, en ik denk ook daarin niet zo uitgebreid als jij. En ik heb niet in een E 63 gereden, de enige E was een E 350 4Matic. Dus mijn excuses voor deze boude uitspraak.

@ Fej

ja tuurlijk, maar als je dr in zit en hem op z’n staart trapt mijn god het is hemels
Jaa natuurlijk weet ik dat!
Maar omdat deze site geen forum heeft ofzo, moet ik het toch ergens vragen.
Ik ben nog zo netjes geweest om het bij een Mercedes gerelateerd artikel te vragen.

Maar Michiel is er niet?
Ik heb ‘m nog niet gezien vanavond.
Leuke column!

Leuk geluid, leuke velgen.. MAAR wtf is up with the price??
Die gasten van Benz zijn echt doorgeslagen! Ruim anderhalve ton voor een veredelde taxi?!? Weliswaar met opties, maar toch.
Eerlijk gezegd was het filmpje ook niet overtuigend( no offence @ autoblog).
Al met al is bij mij de keuze SNEL gemaakt als het gaat om Bmw of Benz in dit specifieke segment..

@ Sacha

Mag ik jou vragen waar je je uitspraak(de beste auto in het segment) op baseert? Ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid, want echt verstand van auto’s heb ik niet wat inhoudelijke zaken betreft
@alle “dit is toch een taxi” peeps….. zie net een 7 serie met bordje op het dak en speciale aanbieding stickers op de deuren…. dus ook BMW’s zijn vanaf nu gewoon taxi’s. ;)
Zijn geblazen motoren uit tegenwoordig? Waarom levert BMW, Volkswagen etc etc dan wel geblazen motoren en komen in o.a. Alfa’s en Fiat’s een hele reeks kleine geblazen motoren? Misschien zijn ze ‘uit’ in het ‘hogere” segment. Gave auto, maar ik heb niet zoveel op met Mercedes, geef mij maar de lichtvoetigheid van een BMW. Bovendien is de styling wat vlakjes met overdreven spoilers.
@JustFendi: De uitspraak is “misschien wel de beste auto in het segment”.

Ik maak die uitspraak op basis van mijn ritjes in de Audi’s, BMW’s en Mercedi van afgelopen tijd. De algehele specs. En het feit dat deze Benz, hoewel een facelift, het nieuwste is (meeste techniek is aangepast).

Al met al is “beste” ook nog behoorlijk vaag. Beste waarin? Ik probeer dat op all-round alledaags verkeer waar zo’n auto het meest gebruikt zal worden te beoordelen. Op specifieke punten zal “beste” weer heel anders uitpakken.

Om het over smaak en voorkeur maar helemaal niet te hebben.

@Lebastille: Ik bedoelde idd. in dit hogere race-segment.
Allereerst zie ik het nut van de typeaanduiding niet meer. Het is een 6.2 liter. Toch mooi (even) inhoud. Waarom 63 AMG…

Anyway, heb gelezen dat het karakter van deze motor helemaal niet zoveel verschilt van de old skool 55 AMG. En het verschil wat erin zit is misschien alleen maar een plus voor de grip.

Vind zo’n E-klasse echt wel wat hebben. Een M5 is het echte werk, dit is meer de looks en snel zijn. Dat zegt AMG zelf ook! (zie Autovisie 11 voor een test)
@Mark: Het is een wereld van verschil.
Hmm, ja ik geloof het graag. Las het in de Autovisie overigens. Revven met die bak! :)
Ze doelen op het feit dattie onderin ook al zoveel kracht heeft, dus dat het geen BMW, Audi toerenmachine hoeft te zijn.
Minder, logisch met meer koppel en cylinderinhoud. Maar het zit meer in die richting dan de oude 55 kompressor. Het is m.i. niet te vergelijken met die geblazen 55 motor. Die heeft ongeveer stationair al zijn koppel beschikbaar.
Sacha,

kan je gewoon niet de verschillen tussen de e63 en m5 niet gewoon opnoemen?
Dat zou kunnen. Maar aangezien we (nog) geen vergelijkende tests doen is dat irrelevant.

Ik zal één verschil noemen, wat ook meteen het belangrijkste verschil is tussen een M5 en een E63, en waar 99,9% van de klanten (en 100% van de dromers) hun keuze op zullen baseren:

De M5 is een BMW, en de E63 is een Mercedes.
Dat is inderdaad een ontzettend grote verschil.
@ SimonMC en wOoOdy, verkeerd gelezen…
Mensen dit is echt de shit ik bezit zelf een 55 uit 2003 en dat is een goeie! Maar na laatst een proefrit te hebben gemaakt in deze ben ik helemaal de weg kwijt hij is zoveel stabieler krachtiger enz! en driften kan die nog steeds als geen ander als je erom vraagt!Echt een aanrader om in te rijden serieus!!!
dinsdag spotte ik nog een E63 combi in hilversum
is echt een heel vet ding om te zien
ik heb geen wekker nodig .
de buurman maakt me gewoon wkkr met de ml63amg
ga er vanuit dat de e klasse nog beter is
De E63 AMG is gewoon de beste middenklasser die er verkrijgbaar is.
@Rick dos: LOL: p.s. ik begin Wouter nu wel héél zielig te vinden!

En ik dan! Ik zit hier maar achter mn PC ;)
@autoblogger

Niet zeuren, je bent net op skivakantie geweest! ;) :P

En trouwens iemand moet hier toch de regie houden. ;)
Jij snapt het! ;)
deze auto heeft het allemaal! je kunt rond toeren als een directeur en scheuren als een gek in dat ding!! en dan dat geluid mocht mijn beltoon wel wezen! maar ik ga toch voor de brabus net ff wel sneller.

groeten.
Wat ze ook proberen bij MB, deze ‘”Neckerman” is en blijft een taxi. En nog een lelijke ook !
voor alle details van de 63amg op video…

http://www.youtube.com/watch?v=WUZxSsvW7po
je kan zeggen wat je wilt ik heb tog lieverd de S6 of de M5 of ik vind dit niet passen of mooi, maar 1 ding is zeker deze is baas boven baas blijft snelste en beste niemand kan eraan tippen AMG-BRABUS het geluid zegt al genoeg als je hem start en dan die 525pk V8 klinkt alsof Ramazotti verkouden is het is gewoon fenomenaal geluid niet meer leuk
alleen al het geluid is adembenemend en dan de bodykit… ook geweldig, de prestaties zijn enorm, ik heb naast iemand gezeten in deze auto, VERKOCHT zou ik meteen zeggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).