Deze aflevering is het vervolg en slot op de serie van Appeltje over Bentley en Roll-Royce in Londen. Meer duur Engels blik dus voor de liefhebbers.
Bentley Arnage Green Label
In de vorige aflevering zagen we alles dat te maken had met de Arnage Red Label/R, het begon echter allemaal met de Green Label die uit geldnood geen conventionele Bentley 6,75 V8 voorin had, maar een BMW V8 van 4,4 liter, die ongetwijfeld in veel opzichten beter is dan die toch veel beter passende doch bejaarde V8. Denk bijvoorbeeld aan emissie en efficiëntie van brandstofverbruik.
Er komt 354pk uit, wat ook voor een erg forse auto als deze nog best te doen is. Het maximum koppel van 570Nm wordt niet geleverd bij één bepaald toerental, maar over een bereik van 2500 tot 4200 toeren per minuut, een concept dat nog steeds niet in het managementsysteem van het oude 6,75 liter blok zit.
De benaming Green Label stamt trouwens uit 2000, toen er ook een variant kwam met het zwaardere en krachtigere 6,75 liter blok van Rolls-Royce zelf. Vanaf toen werden er nog 59 exemplaren gemaakt met de BMW V8, en die heten Arnage Green Label. De exemplaren van voor die tijd, 1.123 stuks, heten dus eigenlijk gewoon “Arnage” zonder “extensie”.
Bentley Arnage T
Na de Arnage Red Label kwam er een nog krachtigere versie op de markt, tegelijkertijd met de gefacelifte Red Label genaamd “R”. De Arnage T had dezelfde V8 als de Arnage R onder de kap liggen, maar dan met 456pk. Natuurlijk bleef het daar niet bij, want de heren bij Bentley hebben het altijd interessante gevonden om de verschillende typen ook middels kleine detail van elkaar te onderscheiden.
Aan de buitenkant van de Arnage T zijn al drie details veranderd ten opzichte van de R. Er liggen andere voorbumpers onder de auto met op de hoeken kleine mistpitten, de velgen onder de auto zien er veel sportiever en “vlotter” uit dan die onder de bravere modellen, en er liggen twee ovale uitlaten onder waar de R en de Red Label min of meer vierkante had, en de Green Label kleine rechthoekige.
Later kwam er een facelift met andere koplampunits, en daarop gebaseerd ook een Mulliner-uitvoering met onder andere een roostertje achter de voorwielen, deze is ook afgebeeld. In september 2006 werd het model voor modeljaar 2007 geïntroduceerd. In plaats van een automatische 4-bak, had de auto zes verzetten en 500pk/1000Nm in plaats van 456pk/875Nm. Dat is de Arnage T-500.
Bentley Arnage T Mulliner
Bentley Continental Flying Spur
In 2005 werd de sedanuitvoering van de Continental GT ingevoerd, de Continental Flying Spur. Beide auto’s zijn geheel anders vormgegeven dan de Arnage en elk ander voorgaand model, gezien de veel rondere en gestroomlijnde vormen die de auto wat minder doen opvallen. Om ruimte te maken voor twee extra deuren ten opzichte van de Continental GT werd de wielbasis met 32 centimeter verlengd tot 3045mm. De vormgeving zelf vind ik dus niet heel opvallend, maar de auto is wel duidelijk een slag groter dan veel andere auto’s. Hij is ongeveer 20% goedkoper dan de Arnage, maar wel een stuk sneller door de lagere massa en de veel krachtigere motor voorin. Het is de 6.0 W12 uit de A8 W12 en de Phaeton W12, maar wel met wat extra pk’s, 560 in totaal! Ongelooflijk veel voor een auto zo vaak wordt verkocht. In 2004 werden er bijvoorbeeld 6.500 gebouwd, net zoiets als de totaalproductie van alle Arnages!
Bentley Continental R
Eigenlijk was deze auto de opvolger van de Corniche Coupé, die alleen in Rolls-Royce vorm enigszins goed werd verkocht. De Continental R werd geïntroduceerd in 1991, later kwamen er nog vele hierop gebaseerde modellen op de markt. De Continental R was echter de meest succesvolle, want er werden er 1.533 van verkocht. Van de andere varianten enkele honderden, zoals de Continental T en de Continental R Mulliner. Deze forse coupé kwam voort uit een conceptcar uit 1984 genaamd “project 90”. De Continental R is maar liefst 5 meter 34 lang, de T is 10 centimeter ingekort. Voorin lag de motor van de Turbo R, die 385pk en 750Nm leverde. Daarmee haalde de auto aanvankelijk 235km/u, vanaf 1995 250km/u en vanaf 1999 was er de Continental R Mulliner die zelfs 270km/u haalde!
Bentley S1 Continental Mulliner Fastback Coupé
Conceptueel is de Continental R gelijk aan deze reusachtige coupé met Mulliner koetswerk. De vorige keer dat ik in Londen was nam ik ook al een aantal foto’s mee terug van een dergelijke auto (ander exemplaar nog wel!), Londen is blijkbaar echt een stad om bijzondere Rolls’en en Bentley’s te spotten zoals we al hadden geconcludeerd. Dit exemplaar is gespot op Wilton Crescent, een boogvormig straatje dat ook al in vorige artikelen is genoemd om het feit dat er heel veel leuke andere auto’s zijn gespot. Het is er meer de kunst om precies één boeiende auto op te krijgen, als je je daar niet mee bezig houdt ontdek je thuis altijd nog wel ergens in een hoekje een Bentley Turbo R zoals geparkeerd staat voor Wilton Crescent 3 (hier niet zichtbaar). Er werden er 217 van gemaakt
Bentley New Turbo R LWB
In 1995 werd de oude Turbo R, die zeer succesvol was, vervangen door de New Turbo R die een kleine update aan de buitenzijde had gekregen. Deze heeft de optionele honingraatgrill, n de velgen zijn ook kenmerkend voor de kleine facelift. De V8 lag nog steeds ongewijzigd voorin, met net als de Continental R 385pk bij maar 4.000 min-1. Aangezien het ontwerp van de koets al van 1980 dateerde werd het niet zo’n heel succesvolle auto, met 543 exemplaren voor het model met de wielbasis van 3 meter 6 en 823 stuks voor de 10 centimeter langere uitvoering.
Bentley Turbo S
Hoewel er maar 60 van dit model zijn gemaakt, zullen de trouwe lezers van de gespot-artikelen misschien wel hebben onthouden dat dit al de tweede keer is dat de auto langs komt. Als een auto echt bijzonder is mag dat wel toch. Maar wat is er dan zo bijzonder aan, de auto ziet er bijna hetzelfde uit als alle andere vierdeurs Bentley’s/RR’en die sinds 1980 op de markt waren. Met de Turbo S wilden ze een gelimiteerde oplage op de markt brengen die nog iets toevoegde aan de Turbo R, in dit geval 15pk en leuke badges waar op stond welk nummer het was uit de serie van uiteindelijk maar 60 exemplaren. Aangezien de auto veel makkelijker te hanteren is in het dagelijks verkeer dan bijvoorbeeld de Enzo, kom je deze veel zeldzamere auto vaker op de weg tegen. Ik in ieder geval, want ik heb er inmiddels 3 gespot.
Rolls-Royce Phantom V PV-23 James Young
Allereerst begin ik maar met de verklaring van de naam, want die is nogal lang en bevat veel informatie. In 1925 werd de naam “Phantom” geïntroduceerd door Rolls-Royce, voor de oorlog verschenen de Series I, II en III. Vlak na de oorlog kwam de astronomisch dure Phantom IV op de markt, daarvan zijn er maar 18 gebouwd. En toen kwam deze, de Mark V.
Afgezien van de huidige Phantom zul je deze generatie het vaakst tegen komen, want er zijn er 516 van gemaakt, het meeste van alle naoorlogse modellen. PV-24 is een codenaam voor het ontwerp, want er waren meerdere ontwerpen. Een andere bekende is PV-22, dat is een iets ouder model dat niet twee dubbele maar twee enkele koplampen heeft, eigenlijk is dat hetzelfde onderscheid als tussen de Cloud I/II en de Cloud III. Wanneer je deze auto tegenkomt zal het waarschijnlijk om een bruiloft gaan, voor andere doeleinden zijn ze nauwelijks geschikt.
Rolls-Royce Silver Seraph
Ondanks het feit dat de echte 6,75 V8 van Rolls-Royce niet voorin ligt, is dit altijd één van mijn favorieten geweest. Omdat de auto net niet het sportieve heeft van de Arnage, komt hij wat statiger over. De witte randjes op de wielen zijn ook heel klassiek, het is een gewoonte die is komen over drijven uit de VS en ook al op vooroorlogse modellen te zien was, en tevens op de Rolls aller Rollsen, de Silver Cloud.
Er ligt dus geen eigen motor in, maar, -net als in de Arnage-, een BMW motor. Echter niet de 4,4 V8, maar een zelfs iets minder krachtige 5,4 liter V12. Veel kracht en vermogen heb je natuurlijk ook niet nodig in een auto die geen sporen van sportiviteit toont, maar de auto moet niet overkomen als een stakker. De verschillen tussen de Seraph en de Arnage zijn uiteraard de grill, verder de velgen en de uitlaten. De Seraph heeft ook wat meer chroom. Ten opzichte van de Arnage zie je de auto disproportioneel weinig op de weg.
Rolls-Royce Silver Spirit I
Ook niet te vergeten in het Londense straatbeeld is de Silver Spirit, soms in kleuren die nog waren blijven hangen van de jaren ’70, zoals het “bijzondere” goud. De blauwe kleur van de andere is toch wel echt de perfecte kleur voor deze auto, echt schitterend! In alle saaiheid en simpelheid van het model vind ik het een heel erg statige Rolls die ik zo zou willen hebben als dagelijks vervoersmiddel. De vierkante vormen zijn inderdaad niet echt opwindend, maar hoe kan het ook anders met een jaren ’80 Gentlemens Car.
Overigens zit er nog een geinig verhaal achter de blauwe. Toen we hem aan het fotograferen waren kwam er met loeiende sirenes een politieauto op ons afgescheurd waar twee mannen uitstapten die ons direct begonnen te ondervragen. Mijn spotmaat David had namelijk een Continental GT vastgelegd die bij het Amerikaanse consulaat stond, dus was men bang dat wij terroristen waren, zo paranoia als men daar is. We legden uit dat we geen terroristen waren maar toeristen, je zou het toch bijna verwarren.
Rolls-Royce Corniche
Ten slotte een All Time Classic, de Corniche. De roots van deze auto liggen in de jaren ’60, toen de Silver-Shadow werd gepresenteerd. Men zaagde het dak er af en voilá, de Silver Shadow Drophead coupé was ontstaan. Natuurlijk wel met twee deuren, dat is namelijk door alle jaren dezelfde auto gebleven. Al gauw (in 1971) werd de auto hernoemd tot Corniche, die pas in 1987 werd afgelost door Mark II. Uiteindelijk werd het model vrijwel ongewijzigd tot in 1996 geproduceerd als Corniche IV en Corniche S, waarmee de auto heel tijdloos is. Ook hier geldt weer dat de meest recente uitvoeringen veel zeldzamer zijn dan de oudste, doch ben ik de IV niet minder vaak tegen gekomen dan de I.
LOWrider zegt
hallo kerel. wat is er mis met je. er staat een M5 en een Phantom op je plaatjes, maak daar nou eens mooie foto’s van inplaats van die luxe skelters.
Seb zegt
Dit ’topic’ heet toch niet voor niets Bentley & Rolls in London
Anders was de titel wel gespot in Londen geweest..
Niet zo zeuren
Mooi die coninental jum!
Driek3k zegt
Miss omdat we die allemaal al wel kennen ? Ik vind dit veel mooier om te zien !
De zoveelste M5 die ik zie staan zou ik voorbij scrollen en zo een RR of Arnage kijk ik nog eens naar.. Ook de infotekstjes zijn leuk !
Mc Serseri zegt
@ lowrider
ik weet niet waar jij die m5 ziet
LOWrider zegt
ja, niet om dit artikel af te kraken, want het zijn goede foto’s en de teksten zijn nog beter, maar als je ze dan toch tegen komt, (ok..laat dan de M5 er uit. begint een golfjes ID tekrijgen onderhand) zet dan ook ff snel 1 mooie photo van zo’n Rolls Royce er tussen. dat verveeld nooit he ;)
LOWrider zegt
@ Mc Serseri
nu ik nog een keertje kijk, zou het ook een dieseltje kunnen zijn ja :)
dat heb je he, als je al die m5 bodykits kan kopen bij de afhaal chinees of superdeboer. ;) (nu krijg ik de BMW fans over me heen…komt ie dan)
V_Freddy zegt
Rolls-Royce Phantom V PV-23 James Young blijft voor mij toch de mooiste.
verder leuke pics.
Mikkie zegt
uhm lowrider.. na al die m5’s die hier voorbij komen weet jij nog niet eens wat een m5 is? kijk nog’s ff een keertje ;)
Klassiekerrally zegt
Iedereen zal me wel weer gaan betichten van ouderwetsheid en zo, maar die pre-VW Bentleys zijn toch echt geweldig…
Dit is mijn favoriet:
Wat een geweldige auto. Die zou ik nemen als ik de keus had tussen alle andere boven vermelde Bentleys! Staat in mijn droomauto top 5:
http://www.klassiek-techniek.nl/medewerkers/_wim_riet.html
(en nee, zo ben ik niet altijd gekleed ;))
Mc Serseri zegt
@ lowrider
nou dus aan de achter bumper kun je het verschil zien
maar jah laar maar ..
————————————————————–
Trouwens Bentley Arnage T Mulliner vind ik wel mooi
vooral de eerste
Audi zegt
@ Lowrider
Mcserseri heeft gelijk waar zie je een M5 ?
Klassiekerrally zegt
‘waar zie je een M5’
Who cares? ;)
Carfreak (BMW 320i) zegt
@ lowrider, het is een M5 kit, maar geen M5
Rick dos zegt
Mensen, volgens mij heeft LOWrider al toegegeven dat ie een foutje had gemaakt toen hij het volgende schreef……
“nu ik nog een keertje kijk, zou het ook een dieseltje kunnen zijn ja”
bramwillemse zegt
och hemel :D Wat is die Fastback Coupé ontiechelijk mooie auto!
De ouwe phantom ook, maar die fastback is net wat voluptueuzer, wat hem voor mij lichtelijk aantrekkelijker maakt.
@Lowrider:
ga ff de straat op, dan kom je zo 5 m5’s tegen op een dag. Lichtelijk onbegrijpelijk hoe mensen geboeid kunnen blijven door foto’s van een BMW M5..
Ik zou ‘m best eens aan de tand willen voelen, hij mag ook best in mijn garage. Maar ik zou niet veel naar ‘m kijken, daarvoor zou ik mijn italiaan of brit hebben (óf de audi R8 :P).
CSL zegt
Beetje saaie oude mannen auto’s.
Klassiekerrally zegt
@ CSL: Een beetje moet ik je gelijk geven, maar: Geef deze ouwe man maar zo’n oude mannen auto… ;)
Markus zegt
Die blauwe Arnage T Mulliner graag. Mooie auto, mooie kleur, fraaie velgen.
Dat doe Continental Flying Spur zoveel verkocht is zeg. De GT vind ik nog wel mooi maar deze 4 deurs versie is niet zoveel aan.
Die gouden auto lijkt net een oude Mercedes als je snel kijkt…
Jerro zegt
prachtig prachtig prachtig, dit is weer het betere werk, ga zo door!
LOWrider_NL zegt
haha! ik moets wel lachen omdat veel mensen hier niet verder kijken als de eerste post, en dus niet zien ( Heel goed opgemerkt Rick dos!! ) dat ik inderdaad naar een kit zat te kijken en niet naar een M5 (geen 4 pijpjes ). En nu maar hopen dat ze deze post wel lezen he ;)
CSL zegt
@LOWrider_NL
Dus een 5serie met een M-pakket en 4 uitlaten is een M5??
LOWrider_NL zegt
ja. ( nog nooit een diesel gezien met een Mpakket en 4 orginele uitlaten. ;) Jij wel ? )
Merc .Pordon zegt
Ik ben zowieso niet geintereseerd in Rollses en Benleys, want het zijn en blijven toch engelse blikbakken. maarja ach als k heeeeel rijk zou zijn dan toch maar een phantom en een GT voor de lol he.
Maar aan deze vind ik niks aan
Sander zegt
Domme vragen bestaan niet heh:)
Was Bentley vroeger een zusje van RR?
bmw 335i coupe zegt
Die 5 serie naast die RR Corniche heeft niet eens een M5 kit op z’n auto zitten, das gewoon een aerodynamica pakket
henk zegt
mooie reportage….ga zo door
Citrofiel zegt
Doe mij die heerlijke Bentley S1 Continental Mulliner Fastback Coupé maar. Wat een fantastische naam zeg… Kom je op een feestje en zeg je dat. Dat komt vast heel indrukwekkend over. Vooral de achterkant vind ik heel mooi. Op plaats twee komt de Flying Spur (het blijft fantastisch) en op drie de Bentley Arnage T Mulliner, ook oké.
@ Klassiekerrally; Je ziet er heel anders uit dan ik me voorstelde, maar dat is altijd zo bij een blog… ;) Je hebt overigens wel een mooi lijstje, ik kan er mee instemmen. Enne, ga je nog wat aan die Sparta Easy doen of heb je dat al gedaan of is hij zelfs weg? (je weet maar nooit, internet is niet up-to-date….)
Klassiekerrally zegt
@ Citrofiel: Die Sparta doe ik nooit meer weg :)
Is echt het lelijkste brommertje van Nederland, maar ik heb er wel lol mee…
Beetje lucht in de banden en de verlichting repareren, dan gaat ‘ie makkelijk weer een jaartje mee. Verzekerd is ‘ie al…
Young duck zegt
Bij ons in zeeland kom ik iedere dag een bentley continental GT tege;) daarvoor hoef je dan niet naar engeland or;)
Citrofiel zegt
@ Sander; Als ik me niet vergis nam RR Bentley over, en vanaf toen maakte Bentley RRen met een andere grille… Het waren eerst dus aparte merken, toen gingen ze samen en nu zijn ze weer uit elkaar (Bentley naar VW en RR naar BMW). Als het fout is wil Klassiekerrally me vast wel verbeteren… Toch? :P Of iemand anders natuurlijk die de geschiedenis wat beter kent dan ik (maar ik heb het ook niet meegemaakt, jong als ik ben ;) ).
GmbH zegt
Kunnen we ons focusen op de Bentely’s en de Roll’s. Nu genoeg gezeur over die zilveren 535d
Klassiekerrally zegt
@ Citrofiel: Shit, wordt ik ineens tot expert gebombardeerd? ;)
Volgens mij heb je overigens wel gelijk.
Sander zegt
@ Citrofiel,
Thnx, ik had al zo’n vermoeden. Maar toch fijn om het even bevestigd te zien ;)
NISmo zegt
De Continental R op de eerste foto is ingesloten door 2 XK’s links en rechts :D
Appeltje zegt
Ik ga zelf ook zoals redelijk veel anderen voor de S1 Continental Mulliner Fastback (Fixed Head-) Coupé, ongelooflijk mooi ding! Daarna de Phantom V, en daarna zo’n Arnage T (Mulliner).
@Lowrider ik heb wel eens een 535D gezien die geheel M5 looks had (dus ook bumper zonder mistpitten, velgen, uitlaten).
En wat er mis met me is? Niets! De Rolls-Royce Phantom is namelijk al lang voorbij gekomen, en wel in deel I! Onmisbaar inderdaad, in het Londense verkeer.
LOWrider_NL zegt
@ Appeltje
ok, dan heb ik nix gezecht. mooi werk (Y) keep em coming!
Breenz zegt
Bentley viel inderdaad lange tijd onder Rolls. En ja veel Bentley’s waren alleen (nog iets) duurdere RR’s met een andere grille. Veel ook niet, denk aan de coupe versies. Bij Bentley gingen ze er altijd prat op dat hun auto’s echte rijders auto’s waren itt tot de Rollsen waar de chauffeur achter het stuur zit. Voordat RR’s werd verkocht werkten ze samen met BMW aan de Silver Seraph/Arnage. Niet zo gek dat BMW er dan ook vanuit ging dat ze als enige een bod mochten doen toen RR in de etalage stond. Het liep anders toen VW zich ermee ging bemoeien, die namen de fabriek en Bentley over, terwijl BMW alleen met de naam Rolls Royce bleef zitten. De eerste paar jaar bleef VW wel de Arnage EN de Silver Seraph bouwen, allebei met een door BMW geleverde motor. In de Bentley uitvoering kwam al snel weer de ouwe 6,75l V8 te hangen, nadat VW er voor gezorgd had dat hij weer aan de laatste emissie-eisen voldeed. (BMW hield voor die tijd vol dat dat echt niet zou lukken) Die bleek veel populairder dan en de Bentley met V12 en de Rolls (duh). Vandaar waarschijnlijk dat de Silver Seraph zo een zeldzame auto is. BMW bouwde een geheel nieuwe fabriek in Goodwood, en de rest is ‘history’.
poeh poeh dat was ff een stukje geschiedenis les uit mijn hoofd, ben geen diehard RR of Bentley liefhebber (hoewel zo een ouwe bentley turbo coupe me wel doet watertanden) dus correct me if i’m wrong.
ow en; Mooie foto’s!
:)
Gianni zegt
Die zilvere 5 serie is een 535d of iets in die richting.
Geen M5, veel diesels hier in NL hebben namelijk zo’n M pakket met name de 535d.
bentley arnage t500 zegt
geef mij van de nieuwe maar een arnage,brooklands en azure.dat zijn tenminste nog rasechte bentley’s.met een echte bentleymotor:een 6.75liter v8 dus.
Desscythe-17 zegt
wat een gezeur over die bmw’s, deze topic gaat over rr’s en bentleys
btw ik vind alle continentals geweldig