Zwaarste testprogramma voor Mercedes C-klasse

Auteur: , 46 Reacties

Dit voorjaar komt de geheel vernieuwde Mercedes C-klasse op de markt, waarvan eerder al verschillende spyshots de revue passeerden. Nog voor zijn introductie heeft de nieuwe C-klasse al een record te pakken. Het is meest extreem geteste Mercedes-Benz in de geschiedenis van het merk, men legde ruim 24 miljoen testkilometers af!

Natuurlijk is dit voor een deel verkooppraat van Mercedes, maar evengoed denk ik dat het een goede zaak is dat nieuwe modellen steeds uitvoeriger getest worden. Auto’s worden continu geavanceerder en zijn met steeds meer elektronica uitgerust. Hoe meer je er in stopt, hoe meer er in potentie stuk kan.

Aanvankelijk was ik verrast dat juist de C-klasse, het meest extreme testprogramma in de geschiedenis van het merk op zijn naam heeft staan. Ik had dat eerder verwacht bij de veel meer geavanceerde S-klasse. Echter, de C-klasse is veel meer een volumemodel, dus als daarbij onverhoopt iets niet in orde blijkt te zijn, moeten veel meer auto’s terug naar de garage en terugroepacties zijn altijd een erg kostbare aangelegenheid.

Mercedes C-klasse testing

Mercedes C-klasse testing

Hier nogmaals het filmpje van het testprogramma dat we al eerder voorbij zagen komen.

Persbericht:

Wanneer de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse wordt onthuld in het voorjaar van 2007, zal deze belangrijke nieuwe auto het meest omvangrijke testprogramma uit de geschiedenis van de fabrikant uit Stuttgart hebben doorlopen. In een periode van 3,5 jaar legden prototypes en voorseriemodellen over de hele wereld meer dan 24 miljoen intensieve testkilometers af. De zowel langdurige als intensieve tests werden onder meer uitgevoerd op de rollenbanken in het ontwikkelingscentrum van Mercedes-Benz in Sindelfingen. Hier werden de carrosserie en het onderstel blootgesteld aan de ene loodzware test na de andere, om in een paar weken de slijtage te simuleren die een auto normaliter tijdens zijn gehele levensduur ondervindt. Elke kilometer van deze duurtest, die Mercedes-Benz op bijzonder veeleisende testcircuits uitvoert, is zo’n 150 keer zwaarder dan tijdens alledaagse ritten. Deze extreme tests vormen de basis voor de lange levensduur van de personenauto’s van Mercedes-Benz.

Het testprogramma van de nieuwe C-Klasse begon in de zomer van 2003. In totaal 280 prototypes ondergingen een serie non-stop tests onder verschillende klimatologische en geologische omstandigheden, van strenge koude tot verzengende hitte. Dit programma omvatte ook de ‘Heide’-duurtest, één van ’s werelds zwaarste testprogramma’s voor nieuw ontwikkelde auto’s.
Deze marteltest, die wordt uitgevoerd gedurende vier tot zes weken, is al meer dan 50 jaar oud en gaat terug naar een tijd dat Mercedes-Benz veel van zijn testwerk op de Lüneburger Heide uitvoerde. Deze test staat gelijk aan 300.000 kilometer alledaagse ritten door een klant van Mercedes-Benz.

Mercedes herintroduceerde deze met gaten en kinderkopjes bezaaide routes, over haar fabrieksterreinen in Stuttgart en Sindelfingen, op de computer. De data die werd verzameld tijdens deze tests zijn nu gebruikt om de geavanceerde rollenbanken aan te sturen. Daardoor kunnen deze de auto’s meedogenloos heen en weer schudden – dag en nacht – en daarbij de rijomstandigheden van de ‘Heide’-tests simuleren. De krachten die op de verbindende delen tussen het onderstel en de carrosserie worden uitgeoefend zijn immens – tot 20.000 Newton – en ze volgen elkaar met zeer korte tussenpozen op.

Duurtests: één van ’s werelds zwaarste testprogramma’s

Om de wielen en wielophangingen tot het uiterste te beproeven, gebruiken de Mercedes-technici vier machines die de onderstelcomponenten 60 uur lang non-stop testen op het gesimuleerde Formule 1-circuit van Hockenheim. De martelgang waarbij volgas, remmen en sturen continu worden afgewisseld, is slechts een van de beproevingen die de onderdelen moeten ondergaan voor zij goedgekeurd worden voor serieproductie. De onderstelcomponenten worden op de toppen van hun kunnen getest, door de uitoefening van gigantische dwarskrachten en extreme temperaturen. De computers zijn geprogrammeerd met weg- en rijkarakteristieken die de krachten op het onderstel simuleren zoals die ontstaan bij het rijden op Formule 1-circuits als Hockenheim en de Nürburgring.

Vergelijkbare tests moeten de ophangings- en bevestigingsdelen van de assen doorstaan voordat ze worden goedgekeurd voor serieproductie en -fabricage in de nieuwe C-Klasse of andere modellen van Mercedes-Benz. De belasting die de componenten te verduren krijgen, is te vergelijken met continu rondrijden in het extreem drukke stadsverkeer van Tokio. Zo ondergaan de voor- en achteras een 100 uur durende beladings- en bewegingstest, waarbij er krachten van 35.000 Newton worden uitgeoefend. Bovendien moeten de componenten extreem hoge temperaturen van 90 graden Celsius weerstaan. Eén kleine tekortkoming en het component wordt direct afgekeurd.

Gesimuleerde alledaagse omstandigheden

De personenauto’s van Mercedes-Benz moeten ook andere gesimuleerde alledaagse omstandigheden doorstaan zoals regen en zand. Tests als het spuiten met een hogedruk waterstraal (80 bar) en het stelselmatige besproeien van de ascomponenten met ijskoud water en fijn, heet zandstof simuleren de omstandigheden die een auto kan tegenkomen. De langste testcyclus duurt drie weken en omvat meer dan 1 miljoen beladingscycli – veel meer dan een Mercedes-Benz tijdens zijn lange leven zal meemaken. Ook de hydro-bushings, met vloeistof gevulde rubberen componenten die voorkomen dat de trillingen van de motor en wielen naar het koetswerk worden overgebracht, ontkomen niet aan de testbank. Zij worden getest met de belasting die zij te verduren krijgen tijdens de gehele levensfase van een auto.

Al het testwerk wordt uitgevoerd met maar één enkel voor ogen: het leveren van topkwaliteit, meteen vanaf de verkoopstart.



46 reacties

Tja,
Als je zulke duurtesten moet doorstaan kom je als auto wel fit in de showroom te staan.
Ik verwacht dan eigenlijk geen mankementen.
De C klasse word denk k later mij aut0(A)
Nou, zeg, gefeliciteerd! De meeste testkilometers. De prijs zal er ook wel naar zijn dan. Er is pas echt reden voor een feestje als ie écht serieus weinig onderhoud nodig zou hebben; een beurtje om de 100.000 kilometer ;)
Te Koop.

Mercedes-Benz C-Class nieuw model.

Altijd binnengestaan, van oud vrouwtje geweest, slechts 300 km op de teller.
Goh zij zijn wel erg onzeker over de kwaliteit van dat ding ;)
Zijn we hier een beetje onze image aan het oppoetsen, Mercedes? Nadat men image schade had opgelopen met de E-klasse.
Die formule voor terugroepacties in de film Fight Club is me toch een beetje bijgebleven.
@ Rick Dos
Dat deden ze ook al met die Beijing E-class tour onzin.

Ik heb ook een Mercy vorig model S-klasse, niks mis mee. Rijdt fantastisch.
Je moet niet sportief van A naar B willen gaan, Dat kan niet, o.a. omdat de stoelen meer huiskamer sofa is dan auto-stoel. Maar in de file is het heerlijk vertoeven :)
euhm.. wel eerlijk toegeven, hij gaat wel weg binnenkort. Slechte ervaring bij mercedes garage en ik wil wel weer eens wat anders.

gaat iig niet deze worden, of welke andere mercedes dan ook :)
@Lappy

Heb je al wat op het oog?
Het gros van de in het artikel beschreven tests zijn gericht op onderstel en aandrijflijn. Natuurlijk is het hartstikke goed dat deze tests worden uitgevoerd. Omdat echter in deze auto’s de elektrische- en computersystemen zowel in aantal als in complexiteit flink zijn gegroeid, ben ik benieuwd of deze systemen aan dezelfde rigoureuze tests zijn onderworpen. Met name op software-vlak kan mijns inziens gewoonweg niet te veel getest worden.
Dit gebeurt toch bij iedere auto, ik vind dit niet echt nieuws.
@ Rick
Ik vind de C-klasse eigenlijk altijd een net-niet auto.
Ik zit erg te twijfelen tussen een auto van paar jaartjes oud (A8, 7er) of nieuw en dan zeer aangeklede A4 / iets mindere A6. 3er vind ik lelijk en 5er is ook niet echt alles.

Opzich staat er een leuke 745i in Den Haag. ik ga daar maar eens kijken in t weekend.
@Lappy: Wauw, ik zou ’t wel weten! Een paar jaar oude A8! Die zien er altijd uit alsof je net nieuw zijn. Een 7 doet al wat ouder aan.
@Lappy

Ik persoonlijk zou voor een A6 gaan als ik uit die auto zou moeten kiezen. Ja, en dat van een BMW liefhebber! 7-serie daarintegen is natuurlijk ook wel een heerlijke auto om in te rijden!
het is wel logisch want mercedes staat voor kwaliteit en duurzaamheid ,ik vind het nieuwe model echt bruut ,dit word echt een mooie c klasse.
@ Rick: Ik heb een aantal keren met een 7er naar duitsland en terug gereden. Is fantastisch.

Ik ben ook echt BMW liefhebber, maar de A6 is simpelweg een betere auto dan de 5er.
en al die testkilometertjes zorgen ervoor dat deze nieuwe bolide onbetaalbaar word.
@ Lappy:

Die zijn niet zo doortastend getest hoor… ;)
@ Jesko:
Altijd binnengestaan op een pijnbank om de vering te testen? ;)
Met die kilometertjes hebben ze dus een halve olietanker opgereden…

Je zou toch verwachten dat Mercedes na meer dan 100 jaar ongeveer weet wat goed en minder goed is… alhoewel .. hebben ze er al een eland mee ontweken?
dat zou wel weer eens een van het type mercedes kunnen worden wat over 30 jaar nog steeds in de woestijn rond rijdt!

als de wagen écht zo degelijk blijkt te zijn (over 5 jaar oid) dan zou een leuke 2e hands mij best wel interessant lijken.
ik heb een A6 quattro avant gehad uit 2002, en met 28.000 km al nieuwe motor. Ik ben blij dattie weg is , en rij nu alweer 7 mnd probleemloos mercedes.
in 2002 heb ik 12x bij de dealer gestaan met die A6. NOOIT MEER AUDI
( ik moet wel zeggen dat het service-niveau 100% is/was, dus geen kwaad woord over de monteurs en baliepersoneel )
dus so far so good, mercedes lijkt tot nu toe erg betrouwbaar
Extreem testen doen ze nu pas, na al die problemen. Die sukkels van Mercedes hadden daar eerder aan moeten beginnen. Nu komen ze plotseling pronken met hun testkilometertjes. Sorry hoor, bij mij komt het allemaal te blij over.

Audi rulezz:D
leuk voor mercedes.

BMW rulezzz!!!!!! :D
Rüttchen B.v.
Intresse in een Mercedes???????

mail me of kijk op de website http://www.ruttchen.nl
ik heb niks meer aan de woorden van iceman toe te voegen.

@lappy

ik zou het wel weten, koop gewoon een s4 of een a6 4.2 v8 van 1 à 2 jaar oud.
dat zijn beide zeer luxe wagens, maar dan net wat sportiever dan die je nu hebt.
C200 Kompressor
Lappy

Wat rijd fijne, een S of een 7??
Het nieuws is, dat Mercedes eindelijk z’n auto’s eindelijk eens zelf test i.p.v. de consument. Na de elandproef met de vorige A en de slechte E wordt het voor de vraagprijs die aan zo’n auto hangt weleens tijd dat Mercedes het behoorlijk gaat doen. Verheug me nu al op de test van Clarkson MB C tegen de nieuwe Roewe 250 http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/08/spyshots-roewe-250 waarbij de kans bestaat dat de laatste er gunstig bij afsteekt.
ze zijn terug goe bezig
Zozo, 24 miljoen… Hoeveel keer rond de aarde is dat? (ik weet het, dat kan ik zelf uitrekenen, maar ik vergeet altijd hoe lang een rondje rond de aarde is… En ik ben te lui om het op te zoeken…) Het zal wel een goede auto worden, daar niet van, maar het is niet mijn auto, dat is van tevoren al zeker.
Dit zouden ze bij renault ook is moeten doen.
Het zal nodig zijn , taxi’s leggen nu 1 maal veel kilometers af hé !!


LOLZ….

Mmmm, geef me toch maar een BMW !!!!!
Wahahaha van die site van ruttchen bv; deze link is wel een eigen topic waard
http://www.mercedes-amg.com/games/drift/index_en.html

_O_ leuk spelletje
O ja, ik was de fors roestende Vito’s nog vergeten. MB gewoon een Audi kopen maakt niet uit welke en kijken hoe die jongens roestprotectie serieus nemen.
Het klinkt wel allemaal heel interessant, maar ik denk dat als je gaat zoeken eigenlijk alle grote autofabrikanten dergelijke tests uitvoeren. Het rijden in extreme klimaten, het rijden over wegdekken die honderdduizenden kilometers simuleren wordt al een hele tijd gedaan. Er is echter een verschuiving gaande van echte testkilometers naar simulaties op de pc en simulaties op testbanken. Als zeg 95% van de auto’s en compenten door zulke tests komen kun je idd met redelijke zekerheid zeggen dat je een betrouwbare auto zult kopen. Maar om dan te beweren dat Mercedes veel betrouwbaarder is dan een Audi of BMW lijkt me onjuist.
Zijn het 24M echte kilometers of 24M inclusief de gesimuleerde KM’s?

Dat maakt nogal een groot verschil!! En zoals ik het verhaal hier lees, is dat een echt PR verhaal van MB en begrijp ik eruit dat van die 24M km heel veel computer simulatie is.

Ze zullen nog wel veel KM afgelegd hebben met die auto’s hoor. Maar de trend is juist om meer en meer via simulaties te doen. Toyota en GM zijn zelfs bezig om samen een computer simulatie programma te ontwikkelen, om op de computer dus nog meer testen te kunnen doen ipv meteen in de praktijk.
Dit wordt behalve kwaliteit ook een klasse auto jongens
Bij bmw staan ze nu echt te trillen van OOOO OOOO daar gaat onze 3- serie

Wat vinden jullie hiervan hij is toch gruwelijk mooi mannen.



http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_3/toekomst/0611mercck1-468216_enlarged.jpg

http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_3/toekomst/0611mercck2-468223_enlarged.jpg

http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/2006_3/toekomst/0611mercck3-468230_enlarged.jpg

En dan de ///AMG63 en de BRABUS optik, dat wordt helemaal ziek pffff
GATVEREDAMME!!

koop nooit een auto bij ruttchen!! Wat een goedkope manier om zo klanten proberen te winnen.
Ik had al een slechte ervaring bij een dealer, blijkt dat het niet bij 1 garage blijft.

@SLK55: Ik vind het erg lastig om een keuze te maken, maar ik heb de tijd :)
@ C200 kompressor
Ik vind persoonlijk de 7er fijner. Het is iets sportiever en directer.
en die testkilometers zijn inclusief die op de rollers zoals op het 3e plaatje te zien is?
Dit is ook de reden waarom het de meest gefotografeerde spycar is van alle mercedesen. Met 24 MILJOEN kilometer in 3,5 jaar is het ook niet gek dat je ze af en toe eens een keer tegen komt! haha. Nou ik ben benieuwd, laat de officiele foto’s maar doorkomen hoor!!! Als er nou een C420 CDI zou komen… hmm nog ff dromen dan
aan alle heren die menen dat audi beter is dan mercedes en BMW (want die zijn er zoveel de laatste tijd):

vergelijk (bijvoorbeeld) eens een audi A6 van 5 jaar oud en 150.000km met een mercedes E of BMW 5 van die leeftijd en km-stand. wat ziet men: mercedes en bmw blijven langer op hoog niveau presteren (motorisch, comfort, kwaliteit en interieur etc. noem maar op) Audi is nog steeds overduidelijk van het volkswagen concern, en dat kan helaas niet tippen aan de koningen uit sindelfingen en munchen. is niet erg, maar het is wel zo… leuk dat ze willen concurreren, maar beweren dat ze op gelijke hoogte of zelfs daarboven zitten is niet realistisch.

de groeten
E 320T CDI volledig gelijk: ik heb een E 200 diesel uit 2004 en heb hier nooit één probleem mee gehad. Hét kwaliteitskenmerk van Mercedes zijn de 100.000-den taxis die van dit merk rondrijden. Ik heb zelf voor mijn commerciëlen audi A4’s en vw passats, gewoon omdat zij qua leasingprijzen het meest voordelig zijn. Audi en vw staan mijlenver van Mercedes qua afwerking: allemaal goedkope, lichte materialen. Onlangs reed ik mee met een Audi A6 van 3 jaar oud met 80.000 kilometers op de teller (ongeveer zoveel als mijn Mercedes): regelmatig hoorde ik bijgeluiden en ik had totaal geen cocoon-comfortgevoel zoals bij mijn E-klasse.
Ben het met Flor eens. We rijden op de zaak verschillende Audi’s en BMW’s. Doch geen enkele van deze kan zich volgens mij meten met het comfort en rustgevend gevoel van een Mercedes. Z
Hallo Flor,

Het staat je goed dat je een mercedes E zo fijn vindt,
maar bedenk dat de remmen je in de meest kritieke momenten
in de steek kunnen laten (weigeren en spontaan blokkeren)
Kortweg een lekker rijdende doodskist.
Mercedes hoor je niet over dit probleem maar in mijn omgeving
is dit bij twee mensen voorgekomen (ze hebben het wel overleefd)
Advies koop een Lexus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).