Peugeot 207 mini-review

Auteur: , 44 Reacties

Een tijdje geleden stonden er wat reacties over de 207 bij artikeltjes waarin mensen zeiden dat de auto zo makkelijk onderstuurt. Nu heb ik een flink aantal Peugeootjes gereden en als ik één ding niet herkende dan was het die opmerking. Elke Peugeot stuurt behoorlijk scherp en laat zich eigenlijk altijd enorm hard een bocht door jagen.

Hier was duidelijk een beetje Autoblog-onderzoek noodzakelijk. De onderste steen moest en zou boven komen (nou ja, ik had toevallig een 207 als leenauto en kon in de regen een aardig stukje boenderen).

De 207 voelt als je wegrijdt meteen als een echte Peugeot. Je krijgt vrij veel informatie over wat er allemaal onder de voorwielen gebeurt en hij rijdt redelijk comfortabel. De 207 valt op door het volwassen en stabiele weggedrag; hij lijkt wel een klasse groter. Ik ken auto’s met een GTI badge (of andere aanduiding die ons moet laten geloven dat het een sportieve auto is) die minder aan het asfalt lijken te kleven. De 207 is een kart met comfort, vrij hard qua vering in vergelijking tot andere Peugeots.

Ok, maar hoe zit het dan met dat onderstuur? De dag dat ik met de 207 rondreed plensde het enorm. Daar komt bij dat ik vaak wegen uitzoek waar vuil of aflopende randen voor een spannend ritje zorgen. De 207 gaf geen krimp! Met ruim 50 km/u een haakse bocht nemen lijkt me een goede test, vooral als het regent. De 207 ging als op een rails de hoek om (waarbij je wel voelt dat de banden hun best moeten doen om grip te behouden) maar hij wijkt niet van de lijn af en ik voelde het stuur niet trillen, dat wat je bijna altijd voelt wanneer banden uitglijden.

Dit vraagt om meer geweld! Oftewel: ik heb mijn uiterste best gedaan om de 207 over de zeik te krijgen en ik kan zeggen het is gelukt! Door vrij hard een bocht in te duiken en overdreven in te sturen voel je de auto wat glibberen. Dat is inderdaad onderstuur, maar wel bij snelheden waarvan ik aanneem dat niemand dit met een gezond verstand zal doen bij dit weer.

Maar het kan ook anders. Langzamer de bocht in en dan liefst in de 2e versnelling, kun je met het gaspedaal de neus naar de buitenkant drukken. De 207 reageert hier behoorlijk sterk op. Advies: niet absurd hard de bocht in duiken als het regent en vooral niet teveel insturen! En als je wil uit-accelereren dan moet je rustig en gedoseerd het gas intrappen en niet trappen tot aan de bodem en hopen dat je die boom niet zal raken.

Een paar punten van kritiek heb ik ook wel. Het interieur is best fraai qua materialen maar je vingers kun je nog steeds openhalen als je toevallig langs het verkeerde randje “aait”. Het gewicht van de auto is zonder meer VEEL te hoog. De auto die ik mee had weegt ongeveer 1.200 kg en dat is onzin voor een auto van krap 4 meter. Laatste punt van kritiek (over de betrouwbaarheid kan ik namelijk niets zeggen, al heb ik wel een vermoeden) is de ruimte achterin. Die is duidelijk onder de maat; zelfs een Ford Fiësta lijkt een klasse groter achterin, en die rijdt ook helemaal niet verkeerd.

Mijn conclusie? Als je snapt hoe je een Peugeot flink op zijn staart kunt trappen, dan is de 207 (zelfs in de gewone 1.6 liter XS-uitvoering) een leuk en betrouwbaar gooi-en-smijt-apparaat dat voor dagelijks gebruik comfortabel genoeg is, ook op de snelweg, maar helaas te zwaar en dus een beetje duur in het dagelijks gebruik.



44 reacties

Blijf het een raar vormgegeven apparaat vinden: vooral de neus met zijn grote gapende gat, het ontbreken van een “echte” bumper en die rare daarbovenop liggende lampen. Verder vind ik die rare oren van spiegels er ook niet uitzien. En zo kan ik nog wel even doorzeuren over het design. Maar blijkbaar zijn er veel mensen die hem wel mooi vinden want hij verkoopt goed, ik snap alleen niet waarom. Kwalitiet van voorgaande Peugeot’s komt ook niet echt goed uit de testen, vraag mij af of het met deze wel het geval is.
Idd goeie auto.
koop een Fiesta 3d 1.6TDCI… de leukste auto voor dat geld
Of een Panda…
Ja een fiesta vind ik vele malen mooier, vind die 207 maar een lelijk ding als ik het eerlijk moet zeggen. De 206 was nog mooier ;)
Het is en blijft een schitterende auto!!
En ze zijn heel goed tune-baar.
@M Freak wie wil er in godsnaam een panda???
de fiësta is een leuke auto met een aardig weggedrag en meer ruimte dan de 207 (achterin) maar het weggedrag is minder sportief dan bij de 207.
Overigens was ik vergeten te melden dat de prestaties van de 207 met 110pk sneller blijken te zijn dan dat het aanvoelt. Volgens de cijfers in 10sec naar 100km/u maar het voelt duidelijk langzamer….
Een 207 met minder dan 75pk zou volgens mij niet van z’n plek komen.
De Panda is een totaal andere auto. Meer een leuke handige kinderwagen dan een sportief klein gooi en smijtding
Panda 100 HP ?? Dat is echt wel een gooi en smijt auto ;-)
@rjb: dat klopt wel, maar zet die maar eens naast een sportieve 207…. de hoogte van het ding zegt al veel over het verschil in wegligging. Enige puntje is dat er (nog) geen 100pk uitvoering met sportonderstel is van de 207.
Eigenlijk kunnen we die auto’s natuurlijk helemaal niet vergelijken; 207 is veel comfortabeler en groter, maar vooral ook veel zwaarder; 207 zit een klasse hoger. Qua fun scoort de Panda 100HP wel veel hoger; licht en klein gooi en smijt autotje. Verder vind ik persoonlijk de vormgeving leuker.
Fiat is natuurlijk wel één van de top-merken als het gaat om leuke kleine auto’s, maar ik weet niet of de 100hp (veel) hoger scoort qua fun…. Ik denk dat je dan de fun-factor van de 207 onderschat, maar heb de 100hp nog niet gereden.
Blijf het zeggen de 206 was een veel mooiere auto. Deze auto is qua design te ver doorgeschoten.

Mijn zus had de 206 cc. Trok daar maar eens uit een zijstraatje met je stuur een beetje schuin weg, dan had je wheelspin daar zeg je u tegen. Wat ik eerlijk gezegd wel leuk vond……maar in de bochten kon je die auto vrij makkelijk in onderstuur trekken.

Maja, dat was de 206 wellicht dat ze dat nu hebben aangepakt.
@Rick dos: dat heeft de 207 nog steeds wel, maar als je weet wat je wel en niet moet doen dan is er niets mis mee…. Het is niet zo dat de auto niet goed de hoek om gaat, maar je moet je wel aan de spelregels houden. (zo had ik vanochtend m’n ABS nodig om de bocht te halen die ik met de 207 met 50 nam omdat mijn lompe station bij dezelfde snelheid nogal rechtdoor wilde……)
@W0o0dy

Hij gaat zeer zeker wel goed een bocht om. Alleen, naar mijn gevoel, vind je al vrij snel de grenzen bij die auto.
Zo had ik bij mijn Golf III toch het gevoel dat de grenzen veel verder lagen.
@Rickdos : dat lijkt idd bij een Golf heel anders (tot je echt rechtdoor gaat). De Golf is veel minder lichtvoetig dan een Peugeot en verbergt vrij veel informatie voor de bestuurder. Dat voelt rustiger en stabieler.

Het grappige is dat als je achter een Peugeot aan gaat (als er een fanatieke en kundige bestuurder in de Peut rijdt…..)je erachter komt dat de Golf met gelijke motorisering en gewicht (als een 207/307) gewoonweg af moet haken in de bochten. Het lijkt stabieler, maar het is ook langzamer.

Je zou het kunnen vergelijken met het verschil Mercedes t.o.v. BMW. De Mercedes voelt comfortabel en stabiel aan, maar niet echt sportief. De BMW geeft veel meer info over wat er allemaal aan krachten op de auto spelen zo dat jij al bestuurder a.d.h van de info met de auto kan spelen….. en daarom is die Bmw meer fun…. zo ook de Peugeots.
ter overpeinzing: dien je je niet immer aan de spelregels te houden welke een auto je oplegt?
Wanneer je dit wat verder door zou trekken, kun je stellen dat elke auto goed is. Driehonderd pk op de voorwielen zou geen probleem zijn, mits je de spelregels in acht houdt. Hetzelfde geldt dan voor vijfhonderd pk op de voorwielen; hou je aan de regels en de auto gaat schadevrij de hoek om.
Volgens mij kun je zo redenerend geen goed oordeel over rijgedrag vormen.
@W0o0dy

Dat zou kunnen. Mijn referentiemateriaal is een Golf VR6 uit 1992 en een 206cc 2.0l uit 2002 (met sportonderstel).

Bij de 206cc heb je natuurlijk ook het manco dat de kont nogal zwaar is. Waarbij ik me kan voorstellen dat dit nogal een negatieve invloed heeft op het rijgedrag van de auto.

Moet er wel bij zeggen dat bij mijn Golf je ook genoeg info kreeg om er veel fun mee te hebben.
@David: Als ik bij een Lambo met 640pk dom op het gas ga staan krijg ik veel overstuur…. en bij mijn mx5 kan ik bijna alle pk’s loslaten….. ik snap best dat de Mx5 daarmee absoluut (nog lang) niet een beter weggedrag heeft.

Als ik met verschillende auto’s rij dan moet ik proberen uit te vinden hoe je met de gegeven auto moet rijden om het weggedrag te kunnen beoordelen op kwaliteit en niet op mijn rijstijl of smaak. Als ik een auto afkraak vanwege onderstuur of een slechte balans of zo, maar dat wordt veroorzaakt door mijn onkunde dan slaat het hele verhaal nergens op… Je moet dus eerst vaststellen hoe de auto reageert en hoe je er mee om moet gaan. Daarna kun je pas vergelijken met andere auto’s met een ander karakter en vaststellen of er iets aan de kwaliteiten van de auto schort.
Mijn moeder rijdt met een 307 1.6 benzine en ik zweer jullie: die Peugeot heeft een érg goeie weglingging (voor zover ik er natuurlijk verstand van heb).
Goed rempedaal gevoel, fantastisch stuur (niet te licht, niet te zwaar), een super rechtuitstabiliteit, zeker niet te zacht afgeveerd en toch comfortabel.

Besluit: als de 207 een beetje van z’n grote broer geleend heeft, dan moet dat ook wel een aangename rijdersauto zijn.

En daar blijf ik bij.
Ook ik had mijn bedenkingen t.a.v. de betrouwbaarheid van Franse auto’s in het algemeen. Koos daarom altijd voor een “niet-Franse” auto. Van Alfa’s (technisch weinig problemen, wel roest toendertijd), naar Volvo’s, Mercedes en toch uiteindelijk voor een Peugeot 307CC. Een auto waar ik direct voor viel voorwat design aangaat. Met de Benz erg veel technische problemen gekend, dus erger kon het m.i. niet worden. Inmiddels al veel kilometers afgelegd met de CC en die bevalt buitengewoon goed. Inderdaad zwaar (ruim 1450 kg.), maar geweldig sturend en op technisch vlak stelt deze auto me zeker niet teleur. Hij rijdt als op rails, even de tijd geven op zich te zetten om daarna verrukkelijk de bocht in te duiken. De motor heeft nog geen slag verkeerd geslagen, de zit is goed en alles doet het naar behoren.
Ik heb mijn oordeel inmiddels bijgesteld en ben mijn verliefdheid nog steeds niet kwijt.
blijft een franse kutauto ;)
@ Frans; veel mensen vinden de 307cc juist lelijk, maar ik niet. En nu ben ik éindelijk iemand tegengekomen die dat ook vindt.

On-topic: de 207 vind ik eigenlijk maar niets, maar ik let te veel op design, denk ik. Maar als ik in die klasse een auto zou moeten kiezen, zou ik niet weten welke, want ik vind ze allemaal lelijk. Van zo’n klein autootje valt gewoon niet veel moois te maken, heb ik het idee. Als ik uit die klasse zou moeten kiezen zou ik denk ik een Clio nemen, want die vind ik er het best uit zien van de Fransen. Een Duitser zou ik niet eens in overweging nemen, hoewel ik ze qua design beter vind dan de Clio, maar ja, zo ben ik nou eenmaal. Altijd Frans…
Ik vind em nu veel beter uitzien dan de 206, alleen jammer dat ie best zwaar is en nog geen echt snelle motor daarvoor is!
@Citrofiel: ik vind de 307cc ook niet lelijk. juist best mooi!
In deze klasse zou ik voor de Grande Punto gaan.
///M FOR LIFE!!!
Ik vind peugeot niet meer da auto wat het geweest is!
@woody: voelt de 207 traag aan, dan is de fiesta omgekeerd, voelt veel sneller aan dan 90pk. Mijn vorige auto, golf3 tdi 90pk is veel trager, stuurgevoel en weggedrag gewoon slecht ivm fiesta. Dat de fiesta niet sportief is herken ik niet – de integriteit waarop fiestake reageert op een sportieve rijstijl is voor mij op niveau van een Porsche Boxter…
@Onehp: De Ford Fiësta is een erg fijne kleine auto (heb niet voor niets een goede vriend van me aangeraden die te kopen) maar de Peugeot is iets nadrukkelijk laag en breed en de Fiësta is dan net wat relaxter. Je moet je voorstellen dat je Fiësta iets verlaagd zou zijn met wat bredere banden dan standaard. De Fiësta ST is echt wel sportief, maar bij de 207 is ook een “saaie uitvoering” al behoorlijk sportief. Nogmaals… fijne wagen die fiësta, zou zomaar kunnen dat ik die zou nemen ipv de 207. Maar de Grande Punto zou ook wel eens erg fijn kunnen zijn.
Ik heb zelf een 207 1.4 diesel. Ik dacht eerst ook.. rampzalig een 1.4 diesel! Maar t valt me alles mee. Natuurlijk is het niet snel maar het is ook niet langzaam. Wat dan onderstuur betreft, ik heb jaren in een 205 gereden (een uit 89, 96 en 98) en deze sturen allemaal onder bij het minste geringste. De 207 heb ik nog niet onbewust in onderstuur kunnen brengen en ik rijd stevig door.
@ Jappy; Nog iemand!! Mijn dag kan niet meer stuk!! :P Had ik niet verwacht van een Japanse-auto-liefhebber… Of staat Jappy daar niet voor?
“Als ik uit die klasse zou moeten kiezen zou ik denk ik een Clio nemen”
Dat zegt iemand die zich Citrofiel noemt. Citroen heeft ook de C3. Goed, ik geef toe dat als je die koopt niemand je meer serieus neemt en dwangverpleging een serieus risico wordt, maar van een echte Citrofiel verwacht…
Trouwens leuk dat er ook eens over gewone auto’s geschreven wordt.
@ Citrofiel:

Ik vind de 307 helemaal niet mis. Hier in de buurt staat er altijd een zwarte met die dikke vijf-spaakvelgen.
Natuurlijk is zijn kont véél te dik en zijn de achterlichten van het goeie teveel.
Even een vraagje aan Tombnotz: Woonachtig in Den Haag? Heb zelf 17 inch, 5 spaaks, donkergetinte velgen en dat staat de CC extra goed. Bovendien is die ietwat verlaagd. Je leest a.h.w. de weg. Geweldig!
@ mashell; Ja, je hebt eigenlijk gelijk, een C3 is ook een leuke auto, alleen niet voor mannelijke bestuurders die jonger zijn dan 50… Is althans mijn mening. En Citrofiel ben ik omdat ik over het algemeen Citroën leuke auto’s vind maken, maar ze hoeven niet overal de béste te zijn…
@Citrofiel

Nou, niet overal…….maar 1 ding zou al leuk zijn! ;) :P
Nog een kleine aanvulling….. zeker bij lage toeren vind ik de 207 tamelijk beroerd klinken. Ik vroeg me dan ook in eerste instantie af of ik een diesel gekregen had ipv een benzine-uitvoering. Het geluid is vrij rauw en het klinkt alsof de auto helemaal niet WIL werken. Dat is raar want de 206 met dezelfde motor klinkt prima (niet bijzonder maar ook niet verkeerd).
Ik hoor niemand over het voordeel van een hoog wagen gewicht. Bij een crash kom je er beter vanaf. Crash compatebility.
ik wou ff kwijt dat ik net een 207 gekocht heb en er afgelopen zaterdag mee gereden heb als testrit de motor die ik erbij heb is echt top ik heb de feline uitvoering met 150 PK en ik kan jullie vertellen het rijd geweldig en het blijft erg lekker om de auto met een hoge snelheid een bocht in te rammen want hij ligt erg lekker in de bochten, ben het dus niet echt eens dat de auto zwaar en log is groetjes :D
peugeot is echt slecht bezig, persoonlijk vind ik de 407 coupe (grijs) nog de mooiste tot wat er nu toe gemaakt is.en de 206 gaat ook nog wel.Maar kom op peugeot jullie kunnen beter, en kijk misschien kwa design eens wat meer naar het merk alfa romeo die verstaan het ontwerp van een auto beter!!!
De laatste paar modellen van peugeot zijn echt niet in verhouding te grote bumpers lelijke spiegels en ga zo maar door….als peugeot liefhebber teleurstellend…
Mensen, dit is erg belangrijk voor me… Welke auto zouden jullie adviseren als je bekijkt qua brandstofverbruik, veiligheid etc.
Een Peugot 207 of een Renault Clio..?
BvD en groetjes..
De peugeot 207 is gewoon een top auto niets aan op te merken.
Ik snap al die negatieve reacties gewoon niet.

Of mensen zijn jaloers op peugeot rijders of ze kunnen er geen een betalen !!!

Het is een gewoon een leuke auto,de lijnen zijn gewoon top.
rijgedrag is gewoon harstikke goed.
Hoe de auto op de weg rijdt is gewoon als een blok en zo hoort het ook.

De Ford Fiesta is juist niets vergeleken bij een Peugeot 207.
en dat geld ook voor een Volkswagen Polo of een Golf V

De Peugeot 207 is meer dan een auto en daar blijf ik bij.

Later

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).