Rijtest: BMW Z4M

Auteur: , 118 Reacties

BMW had nog een eindejaars-, sinterklaas- en kerstcadeautje voor ons: een dagje in een Z4M Coupé.

Berijders van de Z4 met stoffen dak kunnen nog worden uitgemaakt voor de spreekwoordelijke kappers, maar de coupé versie is toch echt andere koek. Wat kan een mooie daklijn toch doen voor een auto, mocht ik ooit het geld hebben dan wordt 100% zeker een Z4 Coupé. De voorloper van de Z4 Coupé is de glorieuze Z3 Coupé, die met de lang doorlopende daklijn een instant classic is geworden. De Z4 Coupé daarentegen is behoudender qua design. De lange achterklep loopt af, zodat een klassiek silhouet ontstaat. De rest van het design is met de vele bollingen niet bepaald traditioneel en als toefje slagroom op de taart heeft de Z4 Coupé ook nog eens “Double Bubble” dak.

BMW Z4M Coupe

Vergeleken met zijn open broertje is de coupé een te verwaarlozen 10 kg zwaarder, maar de coupé is ook meer dan twee keer zo stijf als de Z4 roadster. Ook leuk om te weten is dat de Z4M Coupé 75 kg lichter is dan de M3 (E46), dus misschien is dit wel de beste verpakking voor het 3.2 M blok.

BMW Z4M 3.2 S54

Mijn ervaring tot de M van Motorsport beperkte zich tot op heden tot het meerijden met een BMW M3. Deze was ook al indrukwekkend snel en geluidstechnisch absoluut een beleving. Maar ik mocht er alleen even naast zitten en sommige dingen moet je zelf ervaren om de kwaliteiten er van te zien. Het leek me altijd zo overdreven dat de 3.2 zes-in-lijn jaren achter elkaar de prijs voor het beste motorblok won, maar ik ben om. Wat een snoepje. Het is geen enkel probleem om rustig te rijden, maar de echte lol is te vinden in het hogere toerengebied. Als alle vloeistoffen opgewarmd zijn, laat de Z4M je dat weten doordat de oranje lampjes op de toerenteller uitgaan. Alle 7900 toeren staan ter beschikking om grote lengtes asfalt op te slokken.

BMW Z4M Coupe

Maak niet de vergissing het 3.2 M-blok te vergelijken met de 3.0 liter twinturbo uit de 335i. Op papier scheelt het niet veel, maar het S54 blok is veel giftiger. De 335i is absoluut geen straf om mee te rijden, maar de Z4M speelt mee in een andere divisie.

De statistieken voor de cijferguru’s: 3246 cc een vermogen van 343 pk bij 7900 tpm en een maximum koppel van 365 Nm bij 4900 tpm. Geheel in Duitse traditie is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. De sprint naar de 100 kan op minder glibberig asfalt in precies 5 seconden worden afgerond. Mensen met een slechte zelfbeheersing kan ik de Z4M niet aanraden, tijdens het schieten van de video stonden regelmatig hoogst illegale snelheden op de klok die zelfs omgerekend naar mijlen per uur garant stonden voor een enkeltje naar huis met de NS.

BMW Z4M Coupe

BMW Z4M Coupe

Binnenin de Z4M Coupé is het goed toeven, ik kon mijn 1.95m lange lijf er prima in herbergen. Ergonomisch is het ook dik voor elkaar, je hand valt als vanzelf op de versnellingspook van de zesbak en het dikke sportstuurtje voelt lekker aan. Een zoektocht naar de belangrijkste bedieningsknoppen hoef je niet te ondernemen, want vrijwel alles zit op de plek waar je het verwacht. Alleen de Sportknop zit op (een voor mij) onlogische plek schuin voor de versnellingspook. Ik ontdekte hem pas op de terugweg en kon rijdend in een bijna-file op de snelweg niet zo snel bepalen wat de verschillen waren. Het blijkt de gasresponse nog venijniger te maken en ook de besturing wordt iets zwaarder.

BMW Z4M Coupe

Zoals de meeste BMW’s heeft de Z4 een 50/50 gewichtsverdeling en dit gecombineerd met het zeer stijve chassis resulteert in erg fijne rijeigenschappen. De omstandigheden op de weg hielpen overigens niet mee, het nat was nat en koud. Toch bieden dat soort omstandigheden ook voordelen: het ware karakter van de auto komt sneller boven drijven. Tijdens het insturen van een bocht is het zaak om de juiste snelheid mee te nemen, zodat de voorbanden grip houden wat zich weer terugbetaalt doordat je sneller de bocht uit kan accelereren.

In alle Z4’s zit je bijna op de achteras en de 343 pk willen graag de tractie met het asfalt verbreken. Zeker onder gladde omstandigheden is dat geen enkel probleem. Voor de mindere goden onder ons is BMW zo verstandig om enkele electronische beschermengels mee te leveren: Het uitschakelbare DSC (Dynamic Stability Control) en CBC (Cornering Brake Control).

BMW Z4M Coupe

In Nederland kost de Z4M Coupé net iets meer dan 80.000 euro. Zeker niet weinig geld, maar je krijgt er een hoop voor terug. De conclusie: doe mij er maar eentje, in het zwart graag. De Z4M Coupé maakt de kreet “Freude am Fahren” helemaal waar. Ik droom er ‘s-nachts nog wel eens van.

Onze video-virtuoos Ruben Baeten was bereid de kou, regen en klei te trotseren. Dus klik op de M voor breedbeeld:



118 reacties

mooie daklijn?, bij de Z4 coupe? hmmm

verder leuk stuk hoor! :) maar die daklijn….
en die kleur…zwart staat hem veel beter.
Bij deze ben ik officieel jaloers.
En dat is een goedbedoeld understatement!

Goed bezig Heren, keep it up.
Voor die prijs kan je beter een M3 pakken

En laten we eerlijk zijn; van achteren doet ie me een ” beetje ” denken aan de crossfire.

Je weet toch, poepende hond…..
Lijkt me wel een auto met een heel hoog fun-gehalte!
@Wouter

Ik zie dat je mijn advies om met Autoblogger te gaan praten ter harte hebt genomen. ;) :P

Gave auto maar idd ik zou hem ook in het zwart nemen.

Gave reportage en video ook weer magnifiek! Maar dat gaat ondertussen wel without saying. ;)
Can’t compare to the real thing (M3 E46)..
hmm, dit lijkt me een heerlijke auto..
Ik moet alleen zeggen dat ’t artikel (incl. foto’s) me een beetje tegenvallen, wel weer een leuk kort filmpje :) Altijd fijn om even het geluid er bij te horen, iets wat je bij een autoblad nooit hebt… (alleen autovisie publiceert soms filmpjes behorende bij een artikel op hun site)
Ik blijf met verbazen over die filmpjes van jullie. Damn, wat goed zeg.

Wat me trouwens opvalt aan de M-Coupe is het amechtige, timide geluid van de zescilinder. Hij is zo hees en kortademig.

Remco
De M3 vind ik toch mooier en comfortabelder , alhoewel deze iets sneller zal zijn op het circuit!
Tof tof tof gedaan!!!

Het blijft een van mijn persoonlijke favorieten. Moest ik het geld hebben … ;)
Blijven dromen zeker? Trouwens, het filmje was echt top!
joepie!! rijtest!
De standaard z4 coupé (3.0i) heeft een veel betere prijs-kwaliteit verhouding en is bijna net zo snel dan de z4m, mede doordat hij nog een stuk lichter is dan de m uitvoering, en die heb je ‘al’ voor zo’n 55.000 euro.
@ Rob:
ga je mond eens spoelen…
niks is beter dan die 3.2 M motor. niet te vergelijken met de normale Z coupe.

Goede test!!
Ik persoonlijk vond de grip van de wagen ECHT ongeloofelijk.
Over het geluid, probeer dan eens een M3 cabrio ;)

Ook het dotje tussengas bij het schakelen maakt de M gewoon echt een speel wagentje.
De video’s worden steeds mooier!!! Leuk review met technische uitleg.
Bom Met Wielen! Wat een mooie velgen ook!
Ja, dit is mijn smaak…
Van achteren gezien (foto 2) is hij echt stoer, om schrik van te krijgen.
Zal best een leuke auto zijn om in te rijden maar volgens mij rij je wel voor l*l.
wat is dat ding LELIJK. Koop dan liever een M3
Ik ben (ook als BMW liefhebber) helemaal niet weg van het model, ik ben het ermee eens dat je dan beter een E46 M3 kan kopen, the real deal :)
@Lappy:

ik heb niet gezegd dat de 3.0 motor beter is dan de 3.2m motor, echter mijn inziens is ie niet 25000 euro ‘beter’, ik heb inmiddels aardig wat reviews gelezen over de z4m en z4 3.0i, en in bijna al deze tests komt men tot dezelfde conclusie.
Weer een lekkere BMW :)
Een behoorlijk mooie auto, al heb ik wel moeten wennen aan de rondingen van deze BMW. Een aardig sterke motor ook, bij BMW weten ze van wanten. Ben benieuwd hoe deze het zou doen tegenover de nieuwe TT. De Porsche Cayman S rijdt hij iig van de baan. Jammer dat Porsche niet overweegt grotere motoren (de 3.8 L boxer) erin te leggen.
Geen mooie auto maar wel snel. Zeker voor de prijs van 80 mile mag je echt niet klagen wat je ervoor terug krijgt. Kijk maar na bij de concurrenten Porsche mercedes stuk voor stuk allemaal duurder wil je ongeveer hetzelfde.
Vette bak! Erg mooi filmpje ook… Maar jammer dat je die Sport-stand niet optimaal hebt kunnen ervaren. Uit ervaring met een M3 kan ik je vertellen dat het een wereld van verschil is. Onbeschrijfelijk hoe het gaspedaal en het stuur nog strakker kunnen reageren, maar het kan… geloof me!

(M3 was helaas niet van mijzelf… De ritjes die ik gemaakt heb, staan echter nog steeds garant voor wat natte dromen ;))
Hij rijdt de Cayman S van de baan?? :s

Dus niet !!

De Boxter S wint het ook van auto’s zoals de Z4M en SLK 55 amg
@Lebastille,

de Cayman S rijdt ie niet van de baan, aangezien er meer komt kijken bij een goede auto dan alleen maar een krachtige motor. De wegligging en de rijeigenschappen van de Cayman S zijn vele malen beter dan die van de z4m.
@ Lebastille en Rob

De Z4 M haalt het niet van een Cayman S, deze is op elk gebied beter. De bmw is een waardige concurrent, maar komt iets te kort dus het verschil is niet zo groot.
Het is een mooie wagen die Z4 M Coupe, maar de Z4 Coupe 3 liter versie is slechts 0.7 sec langzamer dan de M versie en mist wat uiterlijke ‘opsmuk’ van de centen die je overhoud kun je een hoop leuke dingen doen. dus zijn die, wat is het een kleine 20 mille ?, het waard om voor een M versi te kiezen ? denk dat het net zo zelfzame verschijning gaat worden als de M Coupe.
Erg vet en een lekker motor geluid!
prachtige auto…had m echter nog wel agressiever willen zien qua uiterlijk….voor zo’n dikke M
Super auto, geweldig filmpje met geweldig geluid uit die hoogtoerige 6-in lijn.
@ Porsche Fan, Rob en Fej;

In een test in ik meen Autovisie, worden beide auto’s (Porsche Cayman S en de BMW Z4M) aan de tand gevoeld. Er komt idd uit dat de Porsche iets geraffineerder is, maar op het klinische af. De BMW is meer een auto om mee te spelen, is spannender om mee te rijden. Het ligt er dus maar net aan wat je wil. Het is dus maar waar je voor kiest, feit is iig dat de BMW meer vermogen heeft en ook sneller is. Qua handling zullen beide auto’s niet veel voor elkaar onder doen, maar de Porsche is wel de mindere.
het verschil tss de M en de gewone 3.0si, is enorm… en er is ooit een aflevering geweest op top gear tss de cayman s en de Z4m coupé of was het nu de roadster, en de Z4 heeft toen wel de 1ste plaats genomen hoor. En wat een prachtige wagen die Z4 coupé, heb hem ooit van dichtbij gezien in de showroom van BMW, wat een monster als je erbij staat, de lijn is echt monsterachtig en dan de breedte van die achterbanden,…
leuk filmpje ik vind de nieuwe stijl z4m mooier dan de oude.
Hartelijk gefeliciteerd Wouter!!! :D ;)

en nu ga ik de review lezen… en het filmpje kijken natuurlijk…
Die auto in combinatie met de komende V8 (voor de M3) zou nog veel meer vuurwerk opleveren… O.a. terug een link met de Z8
Zeker een leuke auto, maar voor dat geld zou ik toch voor die Cayman kiezen. Net ff iets mooier ook.
Of een gebruikte 911 …
@M///power, ik heb juist een keer een aflevering van Top Gear gezien, waarin ook een test zat tussen de z4m en de cayman s, waarbij de cayman won….
Kan ik bij jullie komen werken? :)
mooie auto wat maakt die 6 pitter toch een prachtig geluid
HELE brute auto! en een erg leuke review! ik heb helaas nog nooit in wat voor een M dan ook gereden :| ;) maar het geluid kan ik uit duizenden herkennen! ontzettend mooi!
als ik alles wat ik er tot nu toe over gelezen heb bij elkaar gooi zou ik toch voor een M3 CSL gaan… de Z3 coupé was wat meer mijn smaak qua vormgeving.

nu snap ik van Wouter 1 zin alleen niet..?
“Een zoektocht naar de belangrijkste bedieningsknoppen hoef je niet te ondernemen, want vrijwel alles zit op de plek waar je het verwacht. Alleen de Sportknop zit op (een voor mij) onlogische plek schuin voor de versnellingspook.”

je lijkt jezelf hier wel heel erg tegen te spreken ;) en welke andere belangrijke knoppen heb je het dan over?
Ah, zo-eentje wil ik ook wel! Maar, kappers-imago of niet, de Z4M Roadster lijkt me nog leuker.

Wanneer beginnen jullie trwns eens met Autoblog-TV? Dat Ruben de meest schitterende beelden kan maken is inmiddels wel duidelijk (want het ziet er weer erg strak uit!) en jullie review-techniek kan me ook bekoren. Iemand presentatie-talent?
Mooi hoor, mooie bak!
Mooi geschoten filmpje ook en goed stuk tekst!
ik ben er overigens van overtuigd dat met het talent voor reviews maken van autoblog en het talent voor video’s maken van Ruben jullie in één week het meest bekeken(en verreweg het beste) autoprogramma van nederland kunnen worden!

de video is alwéér héél erg mooi!!! tot nu toe heb ik het alleen bij goeie films gehad maar ik ga volledig in die clips op. alsof je zelf de auto rijd!!!
Haha inderdaad Alwood. Ik zou RTL Autowereld es een dvd-tje sturen. Krijg je van hun een Valma winterset kado, gok ik zo haha.

Maarre, mooie test van een prachtige auto. Maar een smart Roadster hier op de oprit mag ook wel. Ietsje goedkoper, alleen niet nieuw meer.
@ MArk; dat meen je niet van die Smart!
Dus m.a.w., moest er een Z4m csl bestaan, rijdt die de M3 csl naar huis?
pieter autofreak
Porsche Cayman killer :D
@pieter autofreak: wakker worden! De cayman heeft een-zo-goed als middenmotor opstelling.Die is nog steeds veel beter als een motor die vanvoor ligt.

Als je al weet dat bv een gewone carrera een heel goede wegligging heeft?Wel, men zegt : geef een cayman evenveel power als een carrera, en bye bye carrera.Ik geloof dat men dit zelfs al zegt over de boxster.

Versta me niet verkeerd, die bmw is een heel leuke, speelse, krachtige, enz…wagen.Maar je moet fictie echt niet gaan verwarren met realiteit. ;-)
@ SimonMc

Kijk es goed waar de voorwielen van die Z4 staan. De motor ligt ook geheel achter de voor as dus in principe kunnen we dit ook een middenmotor noemen. De Mz4 coupe is trouwens een stuk sneller dan de cayman.
Wel snel vuil he.
///M FOR LIFE!!!
Fantastische Wagen gewoon!!! :)
leuke test. lelijke auto. Geef mij de cabrio maar.
Hadden jullie hem zo vies gekregen dat jullie hem nog moesten wassen voordat je je erin durfde te vertonen of was je aan het proberen die kleur eraf te wassen? :P Ik vind overigens niets mis met de kleur, of de prestaties, of de auto, op één ding na: die daklijn… Hij loopt naar mijn mening te ver door naar achter waardoor hij onevenwichtig aandoet…. :(
Volgens mij een enorme fun-auto. En je moet echt een hele goede coureur zijn om rapper over de baan te gaan met een Cayman S. Oh ja, en ook nog eens veel geodkoper dan die Porsche. Mi. is de Cabrio leuker, want open rijden is zoveel leuker als met dak erop!
ehy man ik zie nergens een interieur foto
klinkt ongeveer als m’n ex
Lekker dikke motor maar ’t saaie duitse design spreekt me niet aan…is bij de 5/6 serie toch beter voor mekaar.
moet zeggen dat dit best een mooie wagen is….in tegenstelling tot de 5-serie!!
Wat deze video net wat extra’s zou geven is inderdaad shots van het interieur , en wellicht ook audiocommentaar? maar ja, da kost veel tijd. Ga zo door!
@ Jappy, meen ik echt. Sorry. Die dingen rijden echt goed hoor! Heb een week erin mogen touren. Turbofluitje! : http://video.google.com/videoplay?docid=7989262294045997911&q=smart+roadster&pl=true

En 1 op 14.5 zonder het pedaal te ontzien.
Die krasstraat is wel uit den boze hoor :-)
Ik ben met mijn m3 E46 sneller als een cayman s , dus vraag me af hoe jullie erbij komen dat een cayman s sneller is dan deze?? En de nieuwe audi TT al helemaal niet , of er moet een tt rs komen!

En met de sport mode aan is idd een wereld van verschil!!!
Goede rijtest wouter!

Als het mijn geld zou zijn zou ik voor de cayman S of de m3 gaan, maar desalniettemin vind ik die BMW Z4 M toch een schitterende wagen :D
@Mark: Dat dacht ik ook – maar van dichtbij bleken het zachte zemen i.p.v. nylon borstels te zijn.

@Mr. R, Alwood e.a.: Thanks for the kind words! We hebben wat uitgebreidere dingen op stapel staan, nog even geduld… :-)
Deze auto moet jen iet verglijken met een Cayman(S), eerder de standaard Z4 tegen de Cayman(S).
De Z4M eerder tegen een 911 Carrera(S).
@ CSL
Sorry, weer ben ik het niet met je eens. (ik doe het ook niet expres, kan er niks aan doen :P)

Ik denk juist wel dat óók de Z4M gewoon met een Cayman (S) vergeleken hoort te worden. De 911 is qua soort auto heel anders dan een Cayman en een Z4. Wat mij betreft is de 911 beter te vergelijken met de Z8, ook al wordt deze niet meer gemaakt. Deze vallen qua positionering binnen de markt veel beter samen. En op dat criterium vertoont de Z4 juist overeenkomsten met de Cayman.
Binnen het terrein van de Z4 vallen ook de 350Z en de Audi TT, en deze kun je toch ook moeilijk met een 911 gaan vergelijken!
@Deon
Wat je waarschijnlijk niet snapt, is dat deze auto’s pure sportauto’s zijn.
En de Z8, 350Z, en de TT heeft niets mee te maken.
Het gaat allemaal op de prestatie. En daarom kun je een 911 met een Z4M verglijken.
“En op dat criterium vertoont de Z4”
Dat klopt de Z4 wel maar niet de Z4M. De Z4M is een veel goedkoper oplossing voor een 911. Zelfs met meer lol.
@CSL
Dus een SLK55 AMG is ook vergelijkbaar met een 911?
Het spijt me, maar ik vind van niet.
De BMW Z4M is te vergelijken met de Ferrari FXX toch???

Doe toch normaal…
@Ilquadrifoglio
Dat is de Z4 zeker! En qua design kun je hem het beste vergelijken met een Alfa 8C Competizione.
@Deon
Wat heeft een SLK55 AMG met Z4 coupe te maken?!

@Ilquadrifoglio
Waar slaat die domme opmerking op?
Die CSL……

Als BMW poep uitbrengt als lekker eten, dan eet hij het nog op!
@ CSL
nou… ik vind een SLK55 amg zo ongeveer de meest vergelijkbare concurrent voor een Z4M. Dus als je een Z4M met een 911 kunt vergelijken, dan moet dat met een SLK55 ook wel kunnen, want dat is eenzelfde type auto.
Alleen zit er toevallig geen dak op, maar dan vergelijk hem maar met een 911 cabrio :P
Nee, hoor!

Mijn excuses, CSL…. :)

Maar je bent wel heftige discussies aan het oplaaien met je hele grote liefde voor BMW! :)
Hou er rekening mee dat andere mensen een ander oordeel over een product kunnen hebben!

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom jij vind dat een Z4M vergeleken kan worden met een 911??? Lijkt me een goed plan om het te testen, dan zul je zien dat BMW erg slecht uit de bus komt!
Een Z4M is te vergelijken met de Cayman S, en ze zeggen dat die Cayman beer rijdt dan een 911, alleen tragere prestaties heeft!
@Deon
Z4M Cabrio kun je natuurlijk wel verglijken met SLK55AMG.
De Z4M is wel meer afgesteld voor het ruige werk.
Er komt wel een SLK Black Edition, die meer voor het circuit bedoeld is.
Maar zoals ik als eerder zei, het gaat hier om de Coupe.
Bekijk de foto’s van de Rijtest trouwens als je me niet gelooft!

@mvagusta
Lekker onderbouwd! Ik weet precies hoe hoog je niveau en je opvoeding is.
@ CSL…

Kijk daar gaat het mij nou om!:

“Lekker onderbouwd! Ik weet precies hoe hoog je niveau en je opvoeding is.”

Ik kan er best over in dat jij vol trots over jouw grote liefde BMW verteld en beweerd dat het zo’n enorm goed product is! Maar waarom moet jij meteen zo enorm bot en lomp reageren?
@CSL
haha, ik geloof je dat de rijtest over de coupe gaat hoor :P
Maar ik denk dat we het dan gewoon oneens blijven over de Z4M, de Cayman en de 911. Er zit niks anders op dan daar maar mee te leren leven!
En aangezien jij BMW-fan bent, en ik….niet echt (:P) denk ik dat we nog wel vaker tot zoiets zullen komen ;)
sow de discussie laait al weer lekker op :P
gelukkig geheel onpersoonlijk (^)

bij een V70R topic zal ik ook me best doen volvo zo veel mogelijk te verdedigen :P

ik denk dat om auto’s te vergelijken je inmiddels trouwens beter naar de kopers dan naar de prestaties kan kijken… en het soort mensen wat een 911 koopt zal denk ik nooit een Z4M kopen. Een TT of SLK zal door dezelfde mensen veel eerder gekocht worden omdat de prijs/uiterlijk en layout overeenkomt (niet technische layout maar praktische)
En toch nog even over mijn niveau….
Lees wat comments van mij en je weet inderdaad wat mijn niveau is! Meer zal ik er niet over zeggen!
Erg laag dus….
CSL houdt van BMW……
En jullie weten het allemaal:

LIEFDE MAAKT BLIND! (overduidelijk in dit verhaal)

Sorry kon het even niet laten een heerlijk on-onderbouwde comment terug te geven! :)
@mvagusta

zolang we het 100.000 reacties topic negeren komen we er bijna allemaal wel redelijk vanaf ;)

wat betreft bmw liefhebbers vind ik het knap zoveel passie als ze voor hun merk hebben… ze hebben alleen wel erg weinig inlevingsvermogen in andere mensen en oordelen wel heel snel (oja dit bedoel ik dus niet generaliserend ;) )
Ik kom tenminste met Feiten en niet met domme reacties.
-edit: zullen we het netjes houden?-
Owww owww owww…
Die CSL……

Ik zou er bijna enorm pissig van worden! :)

Maar jaa….. Waarom zou ik er überhaubt nog verder in mee gaan!
Erg jammer dat je zo moet reageren op mijn reacties! Je zegt wel dat mijn niveau laag is, maar zelf reageer je in ieder geval op een zeer lompe manier! Ik zal niks over jouw niveau zeggen, want daar weet ik niks vanaf, maar het is al goed! Ik weet in ieder geval genoeg!:

BMW… freude am fahren!
Nou voorruit CSL…

Ik geef je nog een kans:

Als jij mij een goede tekst en uitleg met onderbouwde (bewezen)feiten kan geven over waarom jij vindt dat de 911 kan vergeleken worden met de Z4M dan heb ik er vrede mee!

Ik geef eerlijk toe dat ik in dit topic ook niet altijd even zinvol heb gereageerd, maar jij vatte het wel heel negatief op, waardoor het van kwaad naar erger ging!

Maar ik ben benieuwd! Wikipedia? andere bronnen?
(en nu niet boos reageren, want ik ben echt benieuwd)
ah die hollanders (dit afgaande op bvb “Nou vooruit”), wat zijn ze toch zuur zeg.
Waarom kun je een Z4M coupé nu niet vergelijken met een carrera (325pk)? Hij versloeg zelfs de viper in de handen van jeremy
touaregv6tdi.driver
Jongens…

Beetje rare discussie dit, een 911 vergelijken met een bmw z4… in topgear word zelfs de Aston Martin (DB9? of vantage weet ik niet precies) samen met de BMW M6 het stront voor de ogen gereden door een Carrera S… Ik weet niet of “CSL” op de hoogte is van de wegligging en de eindeloze innovatie die in het model 997 zitten?

Verder werd in Carros, ook de caymann tot de betere auto van de 2 geprezen.

Verder stoere review mooi foto’s en goed stuk tekst, beetje mindere muziek onder het filmpje maar verder weer erg mooi!
@fout
Ik denk ook inderdaad dat de Z4M Coupe sneller is dan de 911 Carrera Coupe.
Mooie BMW dit. Jullie ruzie hierboven snap ik niet helemaal hoor… lekker boeien waarmee je die auto vergelijkt, het is gewoon een fraaie kar.
fraaie kar… maar de 997 Carrera S is veeeeel sneller… ik bedoel het is gewoon zo, daar kan niemand omheen… als ik er zo over nadenk! zelfs een V70 D5 is sneller :) :P
@alwood als je reistijd inclusief tanken gaat vergelijken is dat misschien zelfs wel waar ;)
LOL raceje naar zuid spanje? ;) helaas heb ik geen eigen D5…
heb hier bewijs om de discussie eindelijk op te lossen.

topsnelheid 911 carrera s: 293km/u (bron: porsche)
topsnelheid Z4 M Coupé: 273km/u (hamann: begrenzer verwijderd)
Mensen CSL heeft helemaal gelijk!! Een cayman moet je vergelijken met de z4 3.0 dan heb je een waardige tegenstand punt uit.

@will

We hebben het hier niet over de topsnelheid!
@SjeufM3
BMW geeft zelf aan dat als je de begrenzer verwijderd, de auto in staat is om meer dan 300km/h gaan. Dat kon de zwaardere M3 of M3 CSL wel, waarom zou deze aërodynamischere Z4M het niet kunnen?
Hamann beweerd dat de gewone Z4 de al 270 gaat.
@CSL

Je hebt gelijk! Met mijn M3 E46 (zonder begrenzer) heb ik ook 280 gereden en nog gas over! Dus die 300 is haalbaar! En dat is een feit ;)
@SjeufM3
Ik heb met M3 CSL op de GPS 306 gereden en dat was toen alleen zonder de BMW begrenzing!
De E60 M5 gaat zelfs over de 335 heen met toeren over!

Als BMW een Supersportauto zou maken, hebben ze wat mij betreft meer dan genoeg aan de techniek van de M5/M6.
Z4M, zeker gaaf, maar toch liever een Cayman, veel meer stijl.
Tevens vind ik de oude Z3 (M) Coupe mooier dan deze nieuwe ben ik bang. Erg gaaf, maar nee… voor dat geld.
@CSL: De standaard M3 heeft maar een paar pk minder en ik denk eigenlijk een betere stroomlijn omdat de csl wat meer spoilers heeft en die komt niet verder dan 184mph (294km/u). Dat maakt 306km/u voor de csl op een vlakke weg zonder rugwind niet zo heel erg waarschijnlijk…..verschil lijkt me te groot voor een auto met maar 17pk meer.
@W0o0dy
Het klopt dat die 17PK heeft(standaard CSL).
Maar maakt wel een groot verschil, plus dat de Carbonnen Airbox boven bepaalde snelheid ook als een RamAirIntake werkt en voor meer power en gasreactie zorgt.
http://e46m3performance.com/tech/airbox/flow-patterns.jpg

De standaard M3 haalt al 300 waarschijnlijk de 306 ook wel met betere aerodynamica.
Toen ik met CSL 306 reed had ik nog toeren over!
Men dacht eerst ook niet dat de standaard M6 zo hard kon!
Maar gaat toch over de 335 heen!!
die 335 of meer voor de m6…. is daar een betrouwbare test van? Ik ken alleen video’s van particulieren die 340km/u op de teller zetten, maar een test door auto motor und sport of zo? De schnitzer M6 (dacht ik) haalde met meer pk’s die snelheid niet…..in een officiële test.
jullie kunne van alles zeggen maar het blijven gewoon goede autos
Op nardo haalde de AC Tension M6 officiele 332km/h zonder enige verandering aan de bak. Dat zegt mij meer dan genoeg.
De snelheid van M5/M6 wordt door de on-board Computer d.m.v. GPS gemeten.
Je kan in de Computer instellen dat er een waarschuwing wordt weergegeven als je over dat snelheid gaat! Maximale waarde 334km/h!! Als je over die snelheid gaat brand er een waarschuwing lampje op je teller!!
Dat is door heel veel mensen gehaald.
En trouwens wie zegt dat de bronenn van (audi)auto motor und sport te vertrouwen zijn? ;)
Dus niet schrikken als je in je Porsche Turbo, Gallardo, F430 op topsnelheid wordt ingehaald door 3 kinderen op de achterbank van een M5 ;)

http://groups.msn.com/_Secure/0TgCjDrQXK50AtPpUmvsVllhui*klGVOhY5o2WHP35*V*Vnq!TOS2pdyiXffMioJkPy5v5KTHtZERHI9UPAH0Ix8p7KcKdIYsqogT5!7Wq2li5PobZvrxYQ/DSC04495.jpg?dc=4675604548863833296
Ik denk niet echt dat je een Z4 M met een 911 kan vergelijken. Eerst en vooral heb je een ander prijskaartje en een ander publiek. De meeste kappers kunnen namelijk geen Porsche betalen en kiezen dan voor BMW ;-).
De Z4 is zeker een goede wagen, maar hij rijdt een 911 er niet uit en moet ook onderdoen voor een cayman al is het verschil niet groot!
ik heb met mijn volvo wel eens de gps zoekgereden! kon ik helemaal niet meer meten hoe hard ik ging! ;)

wat nardo betreft heeft csl wel gelijk… ook door de ronding van de baan moeten er daar wat kilometers bij opgeteld worden omdat de naar buiten werkende kracht erg groot word daar.

moet zeggen dat al die elektronica en vooral de begrenzers het wel een beetje moeilijk maken. vroeger konden alle auto’s (bijna) over de fabrieks top heen mits ze goed ingereden waren… het zijn nu regels die de techniek beperken ipv techniek die tot het uiterste gebruikt kan worden :(

toch blijft idd de Z4M onder doen voor een 911! daar gaat het uiteindelijk om ;)
uhm ik zie dat de Z4M zwaar wordt onderschat!
De Cayman(Boxter Coupe) koop je omdat je geen 911 kan betalen.
911, wie wil er nou een 911 die minder presteert dan een Z4M waar je er nog’s minimaal 112.000 voor moet neerleggen!!
Je moet minimaal de 911 Carrera S met 355pk hebben om de Z4M tenminste te kunnen kloppen. En die kost, jawel hoor 127.000 euri. Nu nog die platte kont, die lelijke koplampen en die motor die op de verkeerde plek ligt niet mee laten tellen. ;)
Please somone call 911, er ligt weer eentje in de sloot ;)
Mijn excuses aan de Porsche fans!
@Alwood
Vorige week was ik met de trein(intercity) naar Den Haag heen gereisd en wat bleek. De trein reed bijna altijd over de 120. Zo heb ik in de trein een paar keer 130, 135 en zelfs 140 op de GPS gekregen!
Nou jongens, ik heb toevallig een Z4 M coupe en ik kan je vertellen dat een standaard Carrera niet sneller is. Een S dan weer wel natuurlijk.
@Pascal
Een standaard Carrera of een Caymen(s) hebben niet eens een limitied sperdifrentieel!
bmw power (lipton)
Ik heb een BMW Z4 2.5i roadster en die gaat al lekker goed (wel met chiptuning en open uitlaat). Dat geluid moet je horen gewoon beestig. Dus hoe snel moet die Z4 M al gaan:p lekker.
mooie auto lekker sprtief
-edit: nutteloze bijdrage-
Batmaaaaaaaaaaaaan……Tja we blijven kleine knulletjes. Gewoon een gave bak. Weer eens iets anders dan een Porche als je geld teveel hebt.
Beter beter…..anders, dat is het…. anders. Maar wel lekker!
Dus…
Heb recentelijk in een M Z4 gezeten en ben zeer onder de indruk van de ergonomie, zitpositie etc. het ontwerp moest ik erg aan wennen, maar een zwarte of leverkleurige M Z4 is ongelovelijk mooi.
en dan durf ik alleen nog maar te dromen over hoe dat rijdt.
het hele interieur is als een fighter cockpit alles sluit om je heen.
bij de Porsche Boxster/ Cayman heb je dat helemaal niet.
daar heb ik wel in gereden en vond het strak en aardig scherp maar niet overweldigend kwa beleving.
Zijn er wallpapers beschikbaar van de foto’s in het artikel?
Waarom is er geen 1:18 model van de Z4 coupe
Beetje erg saai filmpje, als je een BMW Z4 M Coupé test dan verwacht ik toch minimaal een zwaar driftende Z4 M te zien…… toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).