UPDATED: De nieuwe BMW 1-serie

Auteur: , 69 Reacties

We toonden jullie vorige week al de eerste beelden van de facelift van de 1-serie en een plaatje van de nieuwe Sportshatch (3-deurs), maar nu is de 3-deurs officieel. Uiteraard zijn de Beieren vol lof over hun nieuwe creatie, en dan met name over zijn sportieve kwaliteiten. Niet vreemd, want met auto's als de Audi S3, de nieuwe Volvo C30 (T5) en een eventuele Seat Léon Cupra R begint het aardig druk te worden in het hot hatch-segment!

De snelste driedeurs één, de (265 pk) 130i, legt het sprintje naar de 100 in precies 6 seconden af, dat is een tiende tel minder dan zijn vijfdeurs broer. We wisten al dat de motoren een upgrade kregen, maar BMW heeft onze verwachtingen zelfs overtroffen. Zo levert de 120i in plaats van 150 pk nu 170 pk, en gaat de 118d van 122 pk naar 143 pk. De Sportshatch deelt de motoren uiteraard met de vijfdeurs, alleen wordt de 1.6-instapper (116i) in de driedeurs niet leverbaar.

Optisch verandert er het een en ander, en dan vooral aan het front van de 1-Serie. Geheel in overeenstemming met de nadruk op de sportiviteit is de dubbele nier-grille een stukje gegroeid en ligt de voorspoiler wat lager. Op de foto’s is verder te zien dat de ronde mistlampen plaats hebben gemaakt voor rechthoekige exemplaren in de bumper.

Ook qua technische slimmigheden heeft BMW niet stilgezeten, zo krijgt de 1-Serie onder andere het nieuwe Regenerative Braking System. Dit moet, samen met andere vondsten als Automatic Start-Stop function en Electric Power Steering, gecombineerd met banden met minder wrijving en een schakelindicator (!) voor brandstofbesparingen tot maar liefst 24% zorgen!

Opgesomd: meer power, minder gewicht en nog eens zuiniger ook. Wij wachten de eerste tests met ongeduld af!

BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-driedeurs
BMW-1-serie-vijfdeurs-facelift
BMW-1-serie-vijfdeurs-facelift
BMW-1-serie-vijfdeurs-facelift
BMW-1-serie-vijfdeurs-facelift
BMW-1-serie-vijfdeurs-facelift

Update: het Nederlandse persbericht, inclusief filmpjes:

München/Rijswijk. Tijdens de Salon van Genève maakt op 8 maart de nieuwe BMW 1 Serie zijn opwachting. Deze auto wordt gekenmerkt door een reeks nieuwe bijzonder efficiënte en tegelijk krachtige motoren. Bovendien wordt voor het eerst ook een driedeurs uitvoering geïntroduceerd, een model dat opvalt door een nog sportiever profiel en individuele zitplaatsen achter.

Cruciaal voor de dynamische rijeigenschappen, is de introductie van een aantal nieuwe, krachtige en toch efficiënte motoren. De BMW 118i (1.995 cc, 105 kW/143 pk, max. koppel 190 Nm) en BMW 120i (1.995 cc, 125 kW/170 pk, max. koppel 210 Nm) zijn de eerste BMW’s die voorzien zijn van de combinatie van unieke moderne technieken als High Precision directe injectie, een automatische Start/Stop-functie (motor slaat af bij stilstand en slaat weer aan bij wegrijden) en Brake Energy Regeneration (wrijvingswarmte ontstaan bij het remmen wordt gebruikt voor het boordnet). Al deze maatregelen hebben bij de nieuwe BMW 1 Serie geleid tot betere prestaties (tot bijna 14 procent meer vermogen) en een brandstofverbruik dat 10 tot 15 procent lager ligt dan bij het voorgaande model. De genoemde nieuwe benzinemotoren beschikken nu bovendien over een groen brandstofverbruikslabel.

Ook de dieselmotoren profiteren van deze moderne technieken. Mede dankzij moderne common rail inspuittechniek wordt een hoger prestatieniveau en een verbeterde brandstofefficiency behaald. De dieselreeks wordt aangevoerd door de BMW 120d, met onder de motorkap een 2,0 liter dieselmotor met een maximum vermogen van 130 kW/177 pk en een koppel van 350 Nm. De BMW 118d beschikt over dezelfde viercilinder krachtbron, in dit geval goed voor een vermogen van 105 kW/143 pk en een koppel van 300 Nm. Deze dieselmotoren leveren tot 17 procent meer vermogen, bij een tot 20 procent lager verbruik en beschikken standaard over een roetfilter. Deze motoren voldoen dan ook ruimschoots aan de emissie-eisen volgens de Euro 4-norm en worden door de Nederlandse overheid beloond met een groen B label.

Naast deze belangrijke wijzigingen aan de modelreeks wordt de nieuwe BMW 1 Serie gekenmerkt door een smaakvol gewijzigd exterieur en een sterk verbeterd interieurconcept. Aan de buitenzijde is de nieuwe BMW 1 Serie onder meer herkenbaar aan nieuwe koplampen en achterlichten, de grotere niervormige BMW-grille, een bredere luchtinlaat in de voorspoiler en een nieuw sportief, horizontaal lijnenspel op dorpels en bumpers.

Ook het interieur van de nieuwe BMW 1 Serie bevestigt zijn premiumuitstraling op het gebied van veiligheid en comfort, met een standaarduitrusting en opties die tot dusver voorbehouden waren aan hogere segmenten. Zo kan de BMW 1 Serie nu ook beschikken over Active Front Steering, adaptieve bi-xenon bochtverlichting met BMW typische coronaringen en een universele USB-aansluiting voor MP3-spelers.

Met deze op de toekomst gerichte aanpassingen doet deze unieke en enige compacte auto met achterwielaandrijving opnieuw van zich spreken. Met de nieuwe generatie kan het succes van de BMW 1 Serie, waarvan er in Nederland al ruim 8.000 en wereldwijd ruim 200.000 verkocht zijn, verder worden uitgebouwd, vanaf nu ook in de Verenigde Staten van Amerika.



69 reacties

Carfreak (BMW 320i)
De eerste 1 serie dat ik mooi vind, is duidelijk een verbetering !!!
Blijft een ongelofelijk lelijk auto!

Doe eens mooi stylen dat kreng.
Mooi gedacht

kleine aanpassingen maar hebben ze weer eens goed voor elkaar
Het is nog steeds een lelijke auto, met zo’n rare achterkant.
IETSJES beter maar blijft een lelijke bak !
Prachtigen bak

Zot die motoren respect
Voor dat geld en dan zo’n auto… je bent echt achterlijk als je deze auto koopt!
De 3-deurs is zoals al eerder gezegd stukken beter! Net wat frisser en visueel lichter. Leuk autootje :)
nou ik zie meer verandering dan bij de 5 serie :P maar schokkend is het wederom niet…

nieuwe voorbumper en achterlichten vind ik wel een verbetering. zowiezo vind ik dat bmw goed gekozen heeft voor de nieuwe achterlichten op alle wagens… die horizontale balkjes vind ik wel wat hebben.

jammer dat er nog steeds zo’n grote deuk in de zijkant zit en de raampjes zo klein zijn :P
Het is jammer dat ze de driedeurs niet iets anders vormgegeven hebben gegeven t.o.v. de vijfdeurs. Natuurlijk spaart BMW geld door dezelfde vorm van de zijruiten te gebruiken maar blijft jammer. De highlight van de zijkants zijn echt fantastisch…
buiten de motoren is er niets mooi aan de 1 serie. voor hij mooi wordt zal hij helemaal van 0 moeten beginnen.
Voorkant vind ik als bmw liefhebber wel mooi, maar de achterkant blijft lelijk. Soms zie je een 1-serie op de rijden met sportpakket in het zwart Xenon enz. dan ziet deze er zeker dik uit,behalve achterkant dan. Vind deze auto inderdaad iets te duur, ik koop liever een 2e handse e46 coupé met M-Pakket :P
Kijk nou alsjeblieft naar de dorppels van de 4 deurs, lijkt wel of iemand van 1000 kilo is gaan zitten waardoor de dorpel naar beneden is gezakt shitttt!!!!

En die 3 deurs is ook hopeloos.
ze konden met dat staal wat ze hebben gebruikt voor deze 1 serie beter recyclen en een bmw 6 serie van maken. ;)
Amai zoveel pk standaard! Mooi is hij inderdaad niet, maar hij rijdt zo zalig!
Mooi in het zwart.
vind het toch maar belachelijk, mensen die van de één 3-deurs zeggen “een ongelofelijk (bedoelen waarsch ‘ongelooflijk’) lelijke auto”, zonder meer , dit zijn waarsch de mensen die zich zélfs dit niet kunnen permiteren.
Alleszins, ik vind zo’n 130i 3-deurs zoals bovenaan afgebeeld wel een héél leuke auto.
@ fout

“dit zijn waarsch de mensen die zich zélfs dit niet kunnen permiteren.” Beetje kort door de bocht vind je niet? Kijk eens hoeveel mensen hem wel en niet mooi vinden, als het zou een uitzondering was die deze auto niet mooi vind, oke, maar dat je zegt dat ze deze auto niet kunnen permiteren en er dan dus maar op af gaan geven is wel echt een hele aparte gedachte. De 1 serie is het goedkoopste model van bmw geloof ik, dus ik denk dat de groep waar jij op doelt hem gewoon echt niet mooi vind :).
ik vind het nieuwe model beter en mooier dan het oude 5 deurs model ,3 deurs staat de nieuwe een serie gewoon beter .
@fout
je bedoelt waarschijnlijk permitteren? :-)
het blijft een leleijke auto, hoe goed de rij eigenschappen ook mogen zijn. van schuin achter lijkt hij op een ingedeukte alfa 147, en van voren zie ik een ‘blij gezicht’…. ik hou meer van agressief ogende fronten.
De achterkant vind ik minder mooi geworden…. Kan ook aan de kleur liggen hoor!
Zeker een leuke en mooie auto. En zoals altijd weer een BMW erbij die heerlijk rijdt en de maatstaf weer hoger legt.
@ fout
En je bedoelt waarschijnlijk “een BMW 120i 3 deurs” ;)
HOTHATCHdotNL
Volgens mij staat de naam Sportshatch voor zowel de 3 als de 5 deurs.

Ik vind de 1 serie er goed op vooruit gegaan. Voor mij graag een witte 3 deurs 130i met M Sportpakket, en een zwart stofje van binnen
hm, ziet er best mooi uit! grappig dat er geen geluid bij het eerste filmpje gedaan is!
@ SLK55AMG:

“ik hou meer van agressief ogende fronten.”

en jij rijd een slk…… is *kuch* lekker agressief ogende auto joh…… :)

Nee weer even on topic. Het is een leuke auto, maar de optische veranderingen doen me weinig. De motorische vernaderingen daarintegen wel :)
@ Rick:

Kijk eens hoe goed hij wereldwijd verkocht wordt!!! Ik denk dat de meeste mensen het wel een mooie auto vinden en ik bespeur op dit forum een hoog afgunstniveau.

Dus ‘fout’ heeft een punt.

Mijn standpunt: Leuke auto, rijdt het beste in z’n klasse, mooi gerestyled, meest innovatieve motoren.
komt er eigenlijk ook een 130d??
HOTHATCHdotNL
@Ivo

Dat hij je voorkeur geniet qua rij-eigenschappen ok, dat doet hij mij ook namelijk….maar om nu gelijk te stellen dat hij het beste in zijn klasse rijdt…..
ow oeps een klein tik foutje

*veranderingen
@ Ivo: ik denk ook niet dat hij het best in zn klasse rijdt.
@Z-Rider
Je hebt een goeie punt!
@ Z-rider

Je hebt gelijk, dat de geone slk niet agressief oogt, maar de slk amg, ziet er toch behoorlijk agressief uit als je het mij vraagt.
oké hij kijkt niet zo boos als bijvoorbeeld de nieuwe 3 coupe of een brera, maar dat hoeft van mij ook weer niet. Mensen moeten het gevoel krijgen van ‘wow, wat komt daar aan! snel aan de kant.’ als ze in hun linker spiegel kijken. en ik denk niet dat dat zo snel bij de 1-serie zal gebeuren. dit in tegenstelling tot mijn slk (of de 3 coupe, of de brera enzv…).
Ergens heeft deze BMW wel iets maar zijn imago van ‘hangbuikzwijntje’ zal hij nooit meer verliezen denk ik… zelfs niet na de facelift.
Prachtig interieur, die nieuwe 1-serie 3deurs. Wat me ook opviel is dat de ramen van de deuren geen frame eromheen hebben netals de 3-Coupe. Dat is toch iets speciaals. Zou je niet snel zeggen van de concurrentie.
Ik vind de 1 serie een beetje de E30 opvolger. qua formaat enzo. nu alleen nog een echte hardcore sportieve M verzie met bruut uitgeklopte wielkassen en een hoogrevvende motor.

Wat betreft kopen van de 1 serie is hij indd wat aan de dure kant. Maar qua lease is het echt een koopje.
@ Rick
eum whatever, mijn gedachte is dat dergelijke commentaren vaak gebaseerd zijn op frustratie, en ja er zijn heel veel mensen die zich geen 1-serie kunnen ‘permitteren’ ook al is het ‘de goedkoopste bmw’ :d
@ Deon
Nee, ik bedoelde een 130i 3-deurs, zoals daar afgebeeld (wit, met die velgen) vind ik een heel leuke auto.
een woord is denk ik genoeg maar waarschijnlijk zullen het meer woorden worden.
lelijk
en wat is er verandert sinds de vorige??
heej ik heb wat gevonden.. de achterkant is iets anders
en nog steeds lijkt het of er een duitse monteur van bmw op de dorpel is gaan staan…
Leukste auto van het segment.

Golf en A3 zijn gewoon saaie bakken. Dit onderscheid zich in positieve zin. En de C30………héél misschien
Nee sorry dit is niet de leukste auto in de segment dat is de honda civic die ziet er tenminste nog spannend uit voorall in de type r uitvoering.Ik had ook nog een video gezien van bestmotoring,type r tegen 130i de bmw had geen kans hij is gewoon te zwaar.
Bij eerdere foto’s kwam het naar mij niet over, maar ik vind de facelift toch een verbetering, en de driedeurs blijkt er toch een stuk beter uit te zien dan de vijfdeurs. Waarom ze de 1.6-instapper niet in de driedeurs leveren is mij een raadsel. Het zal wel zijn voor een sportief imago of zo (dus niet boeiend). Maar in het segment luxe-compacte-middenklassers heb ik toch liever een A3.
Nummerplaat van eerste zegt het goed bedenkelijk… Mmmja…

C30 rocks
smaakversterker
204pk 2.0td zal de max worden.
@CSL

Het interieur is inderdaad erg mooi (in deze luxe uitvoering zeker). en die stijlloze deuren is geeft de auto toch wat extra’s. al die mooie details in combinatie met het prachtige interieur en de achterwielaandrijving, hebben mijn mening over deze auto toch veranderd, maar toch blijf ik het zonde vinden van dat ‘ingedeukte’ extrieur en de te krappe achterbank.
@volvoman

scherp! zou dit een hint zijn naar de geruchten over de M1?
…….en ja ik weet het, BMW wil die naam niet gebreuken vanwege de historische M1 sportwagen
@Rik dos. Come on, je moet toch kunnen toegeven dat de A3 echt vele male mooier is.

En de C30 is echt mooi ja! Van voren.. van achter is de C30 echt hideous..

Doe mij maar een A3 2.0T s-line quattro over any 1-serie.
nog steeds lelijk maartoch
dees zou wel iets beter zijn als ie kwam maar dan kocht ik m alsnog niet als ik het geld had.

http://img145.imageshack.us/img145/8929/bmwm1zelfgemaaktbo0.jpg
@slk55 amg

De ‘ingedeukte’ extrieur is allang in man.
Had je de Alfa 166(niet de eerste lelijke versie) gezien. Ik vind het dus wel mooi.
Ik vind de 3 deurs nu toch de leukste sportiefste Hatch.
http://www.italiaspeed.com/2005/cars/financial/08/business_plan/alfa_166.jpg
@slk55 amg

Kan wel: “Komt er een M? JA” ;-)
Zou wel vet kunnen worden, maar dan moet er een C30 T5 R komen ook… Daar nog niets over gehoord?
de auto is te duur in verhouding met de concurrentie en verder echt erg druk qua lijnen. met rare proporties en in mijn ogen dus spuuglelijk. Bij dit uiterlijk doet de prijs niet ter zake. Ik wil gewoon niet zo’n lelijke auto!
Nog steeds een lelijk hok. Poormans bmw. Geef mij maar een c30. Dat is gewoon een dikke auto.
doe mij de volvo maar=)
@tdj

Nee, de A3 vind ik echt de saaiste van allemaal, dan nog liever de Golf! Er zit totaal niks spannends in het design.

Over de C30 daar dacht ik hetzelfde over als jij. Totdat ik dat ding bij de Volvo dealer zag staan in het zwart. Kan niet anders zeggen dan dat ie er mooi uitziet.

Begrijp me niet verkeerd hoor, der einser is ook niet de mooiste auto op aarde. Maar als ik naar de concurrentie kijk (en sorry ik zie een Civic niet als concurrent) dan vind ik dit er veel beter uitzien.

Als je me vraagt zou je zo´n auto kopen? Dan zou ik zeggen: “Ben je gek ofzo?” ;)
@ CSL

aha! het ‘indeuk ontwerp’ is dus achterhaald. ;)

@volvoman

nee, ik heb niks over een eventuele C30 R gehoord…. maar van mij mag hij er komen.
Haha ze promoten hem ook in het wit….Terugboxen tegen de Audi S3?? Wel grappig. Als men de A3 saai vindt dan is deze beamer ook gewoon saai.
blijft een vrouwen autotje.
Bayerische Motoren
@tdj

mag de 1 serie dan nog lelijk zijn voor de meeste op deze blog, en dan?
Golf en A3 zijn auto´s met een klassieke styling uit de jaren 9O.
Mooier?
En vallen de verkoopscijfers volgens sommige tegen, elke verkochte 1 serie is misschien een klant van A3 of Golf minder.
Ja, nu kunnen de mensen kiezen tussen modern en jaren 90.
@ Bayerische Motoren

Dat is natuurlijk wel het van de goeie kant bekijken he, ik bedoel elke auto die geen bmw is is weer een auto minder voor bmw, nog nooit van drogredenen gehoord? Dat styling verhaaltje uit je jaren 90, ga ik niet eens op in, laat ik het zo zeggen geloof je dat zelf..?!
De BMW 130i is al geen kinderachtige auto, maar sommige liefhebbers smachten nog steeds naar meer vermogen dan de 265 pk van dit model. Een Amerikaanse BMW-official heeft onlangs bevestigd dat de pk-honger van deze mensen binnenkort gestild gaat worden.

Tegenover een Amerikaans tijdschrift heeft een BMW-medewerker verklaard dat er een BMW 135i komt. De auto, die alleen als driedeurs komt, krijgt dezelfde 3,0-liter twin-turbo benzinemotor onder de kap als de BMW 335i. Met een vermogen van 306 pk heeft de motor voldoende in huis om de 135i tot de snelste auto in de compacte klasse te kronen.
Het nieuws kwam naar buiten bij een evenement van BMW USA, waar de komst van de BMW 1-serie naar de Verenigde Staten definitief werd bevestigd. Daar zal BMW de auto voorlopig alleen met zescilindermotoren leveren.
Volgens de Amerikanen zal de 135i begin 2008 op de markt komen. Reken voor Nederland op prijzen rond de 50.000 euro.
HOTHATCHdotNL
Kijk, het wordt steeds mooier in hot hatch land……135i met 305 pk en 400Nm….mjammie
@Kobey
Dat klopt!
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5855&cache=no

De 135i wordt een beest. En aangezien de auto makkelijk over de 400pk te tunnen is zal het een ultieme Hatchback worden.
Bayerische Motoren
@Rick

bedoel gewoon dat met de komst van de 1serie het voor sommige mensen mogelijk wordt of blijf BMW te rijden (lees betaalbaar).

Ben dan ook overtuigd dat dit klanten kost aan de concurrentie.

Wat het ontwerp van de 1serie betreft, je bent ervoor of tegen een middenweg is hier niet.
Persoonlijk vond ik het vrij gewaagd van BMW om hier mee op de markt te komen.
Een risico dat Audi niet neemt door het braaf en klassiek te houden (dit is niet beledigend bedoeld!), maw het zekere voor het onzekere.
Weet je nog toen de Audi 100 en Ford Sierra uitkwamen?
Aalglad gestroomlijnd voor hun tijd, gedurft en inderdaad veel verkocht.
ik dacht dat ze het hangbuikzwijntjes effect gingen aanpakken met de restyle? Die rare kromme lijnen aan de onderkant vd auto doen het hele ontwerp geen goed. Maar goed ik vind het toch al een tamelijk kansloos ontwerp. Het is wel anders dan de meeste auto’s da’s waar, maar anders is niet altijd beter.
die 1 serie….. het is en blijft een lelijk ding zeg…..
ik heb een bmw 1 en hij is gewoonweg super goed!!
Maar ik vind hem wel prijzig als je wat doorspaart heb je een 3 serie.
Ik snap niet dat veel mensen de 1-serie lelijk vinden. ik vindt m daarentegen juist een gaaf sportief bakkie!!! tenminste niet zo saai als als zo’n duffe VW Golf of een Audi A3.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).