Zoals de plannen er nu voor staan zal rekeningrijden in 2012 ingevoerd worden. Maar volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) is dat veel te laat. In een dinsdag verschenen rapport dringen ze er dan ook op aan dat in de Randstad al veel eerder met rekeningrijden begonnen moet worden. Daarnaast stellen ze vast dat het openbaar vervoer in de Randstad ver beneden de maat is, maar dat wisten we natuurlijk al. Het is nu maar de vraag wat ons nieuwe kabinet met dit advies gaat doen, maar ik heb er een hard hoofd in!
Als onze zuiderburen een tolvignet willen invoeren staat iedereen in Nederland op zijn achterste benen, maar omtrent het rekeningrijden blijft het angstvallig stil! Het lijkt wel alsof de Nederlanders wachten tot het te laat is en er niks meer aan te doen is. Maar gelukkig is er nu iemand opgestaan die wil strijden tegen een kilometerheffing. Zijn naam is Gijs Kaper en je kan hem steunen door zijn online petitie te ondertekenen die hier te vinden is.
In de UK is eenzelfde soort petitie al een groot succes en ondertekenen 1.000 mensen per uur de petitie. Waarom zou ons dat in Nederland niet lukken? Laten we die politici maar eens een beetje wakker schudden!
Dogebi zegt
Onbegrijpelijk, wij kiezen een kabinet en zij moeten doen wat wij zeggen. In dat geval hadden ze dus wel mogen stoppen met het onnodige flitsen op veilige locaties en het invoeren van onder andere dit soort rekening rijden onzin. Laat ze liever naar het volk luisteren en wat extra asfalt neer kwakken!
turbo S zegt
rekeningrijden moet NIET worden ingevoerd, zeker niet in combinatie met de bestaande BPM-maatregel.
turbo S zegt
@ Dogebi, dat doet de overheid niet graag, ze incasseren liever geld dan dat ze het uitgegeven
turbo S zegt
uitgegeven=uitgeven
shockey zegt
Das super dom rekeningrijden! ze maken je weer wat wijs. Als je meer rijd heb je meer benzine nodig dus dat is eigenlijk al rekening rijden!!
christoff zegt
jully klagen over ons wegenvignet en jully gaan rekening rijden invoeren. uiteindelijk komt dat om hetzelfde neer. wss zullen jully die ook terug betaal krijgen zoals wij.
turbo S zegt
@ christoff, nee dat krijgen we niet terug betaald, dat komt overal bovenop waardoor de prijs per kilometer nog hoger word.
Lappy zegt
oke, mijn theorie.
Niet te hard tegen me aanschoppen a.u.b.
Van mij mag je het invoeren!!
Dan wordt het lekker rustig op de wegen en kan ik lekker doorrijden.
Dan heb je ook niet die oeloe’s die zichzelf doodrijden met hun autos tijdens een joy-ride, aangezien dat duur is :)
June zegt
Zo te zien zijn aantal Europese landen goed bezig met hun volk te naaien… Belgie met hun wegenvignet, Nederland met zijn domme rekening rijden… wie volgt..
Echt man wat gaat het heen hier in Nederland. Nederland word steeds zieliger en wat doen wij met zijn alle eraan. helemaal niks! Balkende met zijn 40 homotjes doen wat zij willen. Waarom bestaat er geen soort Greenpeace voor tegen de regering??? Protesteren, acties, stakingen, blokkades enz…
sacha zegt
@Lappy inderdaad. Autorijden zo duur maken dat er geen files meer staan. Komen er daarna weer files, gewoon weer een beetje duurder maken.
Benny1 zegt
@ Lappy je kan rekening rijden wel invoeren (van mijn part ook 2008, al is het maar om de Belgen te pesten), maar dan moet!! de accijns op benzine en de wegenbelasting en BPM toch worden afgeschaft dan wel naar beneden worden bijgesteld.
NL is het enige land waar je vier keer keihard wordt genaaid door de overheid zonder nat te worden en dat alleen om in een hok rond te mogen rijden…..
Benny1 zegt
zoo ik heb de petitie getekend !
lincoln mark8 zegt
zo zo dat is knap …… 12 reacties en nog steeds geen BMW BMW BMW
Benny1 zegt
haha lincoln wennen is dat he ?
Marc Schipperheyn zegt
Rekening rijden is een maatregel in termen van “u mag niet meer rijden”. Als dit geen effect heeft wordt het een “wij vangen voor uw rijden” en blijft de maatregel in stand om de Nederlandse bureaucratie te financieren. Het heeft geen zin om mensen te straffen voor hun noodzaak om mobiel te zijn. En mensen moeten nu eenmaal mobiel zijn.
Een veel positievere en effectievere maatregel zou zijn om het openbaar vervoer in de Randstad sterk te verbeteren en gratis te maken. Laten we eens investeren in durf in plaats van lafheid. En wie is de OESO om ons te vertellen wat we in de Randstad moeten doen. Laten we eens kijken wat er gebeurt wanneer India en China massaal aan de ijskast en de auto gaan.
Rick dos zegt
Invoeren die hap! En wel zo snel mogelijk! BPM moet/wordt (worden) afgeschaft, wegenbelasting gaat omlaag c.q. afgeschaft en accijnzen worden verlaagd!
Dan kan ik eindelijk eens een prachtig, mooie, nieuwe BMW ( ;) ) kopen voor de helft van de prijs!
w0o0dy zegt
@rick dos…. maar dan moet je wel meer verzekering betalen voor je 4e auto (of zo) en oh wee als je met je auto’s gaat rijden….
Een wijs man zei ooit: “ieder voordeel heb z’n nadeel”
Ben eigenlijk wel een voorstander van rekeningrijden mits de kosten gecompenseerd worden. Dat betekent wel dat de kosten voor de typische leaserijder (die veel km’s maakt) fors hoger uitvallen dan nu. Maar aan de andere kant zouden forensen misschien minder in de spits met de auto gaan omdat er een hoog kostenplaatje aan die spitskm’s hangt.
tipo zegt
@Rick Dos: BPM wordt sowieso afgeschaft. Dat moet namelijk van de EU. Afschaffen van BPM hangt dus NIET af van de invoering van kilometerheffing. Al wil de minister je graag anders doen geloven.
Die BMW zonder BPM kan je straks dus ook kopen als kilometerheffing niet doorgaat. En dan kan je er ook nog in rijden zonder daar 2x voor belast te worden. Accijnsen blijven namelijk ook gewoon bestaan.
Ondertekenen dus die petitie! http://www.km-heffing.petities.nl
Rick dos zegt
@W0o0dy
Hooo little horsy! ;) Neeeeeeeee, 2 auto´s is wel genoeg!
Ben trouwens wel benieuwd hoe ze het gaan doen met 2e hands auto´s waarover BPM is betaald.
Catch my drift?
Rick dos zegt
@tipo
Dat weet ik. Maar het een sluit het ander uit. Als men nu ogenblikkelijk de BPM zou afschaffen dan krijgen ze budgetaire problemen daar zeg je u tegen! Ik ben er van overtuigd dat ze met het rekenigrijden circus meer geld binnenkrijgen dan met de BPM, accijnzen en wegenbelasting gelden bij elkaar.
Het fijne in mijn optiek is dat je de koste dan helemaal zelf in de hand hebt.
w0o0dy zegt
2 maar? ;) Ik neem aan dat er een geleidelijke afschaffing komt… je maakt geen vrienden in de buurt van heemstede als je 30% van al die SUV’s in één klap wegveegt. Slaat echt nergens op als je daar rondrijdt. Het lijkt wel alsof iedereen daar zo’n ding heeft.
Dennis zegt
Mensen, ik heb het al gezegd: Laat de automobilist met rust!
http://www.nu.nl/news/947443/1202/Laat_de_automobilist_met_rust%21.html
Zoals gebruikelijk staat deze column zaterdag op Autoblog.nl. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Mr. R zegt
Petitie tégen rekeningrijden? Hmm, ik ben wel voor landelijke kilometerheffing!
Hoewel randstedelijk rekeningrijden niet mijn voorkeur heeft, ben ik wel hartstikke vóór kilometerheffing. Als er tenminste aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Ten eerste moet natuurlijk die achterlijke BPM afgeschaft worden, ten tweede moet het tarief voor kilometerheffing afhankelijk zijn van de plaats, drukte (= tijdstip) en eventueel uitstoot van de auto in kwestie.
Door afschaffing van BPM zijn consumenten in staat een duurdere, veiligere en zuinigere auto te kopen. Een goede ontwikkeling voor iedereen!
Door het tarief variabel te maken worden mensen beloond die bijvoorbeeld heel vroeg of laat naar hun werk gaan. Dat betekent meer spreiding en dus minder piekbelasting; logisch! Mensen die de spits kúnnen mijden, zullen deze ook sneller mijden als er een financiële prikkel is. Daarnaast afhankelijkheid van plaats: met je auto over een verlaten weg in het Noorden of Oosten van het land razen moet minder kosten dan hartje Amsterdam opzoeken. Tevens goed voor ontwikkeling van meer bedrijvigheid in het Noorden en Oosten: daar vestigen wordt interessanter doordat werknemers minder kilometerheffing vergoed hoeven te krijgen. Voor de autoliefhebber die op zondagmiddag graag over mooie weggetjes scheurt heeft het ook geen nadelen: op zondag is het tarief laag door de weinige drukte en mooie B-weggetjes zijn een prima plaats.
Het grootste nadeel van landelijke kilometerheffing is de technische kant. Het zal niet goedkoop en gemakkelijk zijn om via GPS bij te houden hoeveel kilometers een auto waar en wanneer af legt. Mensen die klagen over privacy-schending hebben blijkbaar iets te verbergen (criminele activiteiten) en dat maakt van hun punt meteen een voordeel.
Het makkelijkste alternatief zou zijn de kilometerheffing door te voeren middels accijnzen op brandstof. Veel gemakkelijker omdat je geen GPS systeem nodig hebt en iedereen toch moet tanken. Hoe zuiniger de auto (en hoe lager de uitstoot), hoe minder je betaalt. Daarmee kan je tevens ‘schonere’ brandstoffen zoals LPG, bio-ethanol en bio-diesel stimuleren. Grootste nadeel daarvan is echter dat het moment waarop je de weg op gaat en waar je de weg op gaat geen verschil maken.
Toch een interessante ontwikkeling die kilometerheffing! Ik zie er wel toekomst is, mits we gecompenseerd worden middels BPM-afschaffing.
Topless zegt
Ik geloof er niets van, dat er dadelijk mensen goedkoper uit zijn met dat rekeningrijden. Wanneer het eenmaal is ingevoerd, komen we er toch niet meer van af. Dus als het dan duurder uitvalt, hebben we het maar te slikken. Ideaal voor onze hebberige overheid. Zo betrouwbaar zijn ze in het verleden ook niet geweest bij dergelijke kwesties (denk aan het tijdelijke kwartje van Kok of de invoering van de euro). Verder kunnen ze de tarieven onbeperkt blijven verhogen, met als verdediging dat er nog altijd teveel wordt gereden.
Bovendien zorgt het sateliet-volg-systeem ervoor, dat iedere snelheids
overtreding geregistreerd kan worden. Dus je kunt geen seconde meer te snel rijden, of je afrekening valt hoger uit. Dat gaat veel zelfbeheersing kosten in je nieuwe Beemer, Rick Dos.
Bovendien is niemand door de als maar stijgende brandstofprijzen minder gaan rijden. Waarom zou de kilometerheffing daar dan wel voor zorgen? Wanneer je nu minder rijdt, ben je ook minder geld kwijt. Zolang de tank niet leeg is, hoef je immers niet te tanken. En de gestegen kosten van zakelijk rijders worden doorberekend aan de consument.
Klassiekerrally zegt
Mensen die klagen over privacy-schending hebben blijkbaar iets te verbergen (criminele activiteiten) en dat maakt van hun punt meteen een voordeel.
Ik bega geen strafbare feiten, maar vind echt niet dat de/een overheid op elk moment hoeft te weten waar ik me bevind.
Wat is de volgende stap? Het verbieden van gordijnen in woningen? Dan kan de wijkagent tenminste altijd zien wat je doet. Geeft toch niks, je doet toch niets strafbaars? ;)
Klassiekerrally zegt
En wanneer krijgen we ‘ons’ kwartje van Kok eigenlijk terug?
Rick dos zegt
@W0o0dy
Is dat zo? Ben al een tijd niet in Heemstede geweest.
@Dennis
I couldn´t agree with you more! maaaaaaar…….konden we deze discussie niet beter voor zaterdag bewaren? ;)
@Topless
Dat ze elke overtreding kunnen registreren daar zijn ze nu al mee bezig it´s only a matter of time…………
RubenBaeten zegt
Ik moet nog maar zien dat alle andere heffingen (BPM, accijns) worden afgeschaft ten gunste van het rekeningrijden. Nederland kennende betalen we straks gewoon driedubbel. En het ergste is dat we het nog gewoon doen ook. De drang tot emigratie wordt bij mij echt steeds groter.
@Dennis: Las je column vanochtend al en vind hem erg goed!
Rick dos zegt
@Ruben Baeten
Wat betreft de BPM MOETEN ze wel. Er is (volgens mij vorig jaar of het jaar daarvoor) een uitspraak geweest van de Europese Comissie om dit zo spoedig mogelijk af te schaffen.
Zie je! Is Europa toch nog ergens goed voor! ;)
RubenBaeten zegt
@Rick: Eerst zien dan geloven… :-P
M.M.M zegt
Petitie ondertekend!
Wie volgt?
Lappy zegt
ies toch fantastisch joh!
Kan je voor goedkoop je S4/535d (met M-pakket)/A6 3.2 /whatever het gaat worden kopen, lekker door racen (a 15 cent per km?) tijdens de spits naar je werk. Fantastisch.
Liever vandaag dan morgen! En wat betreft compenseren, niks ervan :)
Voor het eerst geef ik Den Haag gelijk. Rekening rijden is de oplossing voor het fileprobleem!
Gijs Kaper zegt
update
Na 27 uur zijn we de 200 handtekeningen gepasseerd en dat is nog maar
het begin. Het is de bedoeling dat er een sneeuwbaleffect ontstaat, net
zoals in Engeland.
Onderteken de petitie dus, en vergeet je vrienden niet via e-mail in te
lichten.
http://www.km-heffing.petities.nl
Let op:
Als u ondertekent, zet dan wel uw achternaam erbij. Anders moet ik de
handtekening helaas ongeldig verklaren. Dit vanwege de betrouwbaarheid
van de petitie. Als u uw volledige naam niet zichtbaar op internet wilt
hebben, kunt u dat in een hokje bij het ondertekenen aankruisen. Zo telt
uw handtekening wel mee, maar kan niet iedereen dat lezen.
Bij voorbaat dank.
Lees bij twijfel de FAQ van http://www.petities.nl
ZOEF zegt
Het is natuurlijk oerdwaas dat je zou moeten betalen om op wegen te mogen rijden die al eens een keer met jouw eigen belastinggeld waren aangelegd. Het zijn reeds onze eigen wegen, waarom daar nog ‘ns op betalen!
Kijk, er is maar 11% van Nederland bebouwd. Ga maar ‘ns naar Google Earth of Google Maps en surf wat rond over Nederland. Vertel me de kleur van Nederland. GROEN! Overal waar je kijken kan! Zelfs in de Randstad!
Op 1% van Nederland kan je 20.000 Kilometer doorsnee wegen aanleggen!
Twintigduizend kilometer. 20.000 km. Op één procent. één. 1.
BESEFT IEMAND DAT?
ZOEF zegt
Ja euh…mogen Belgen ook meetekenen? Die truuk met rekeningrijden komt vroeg of laat, en eer vroeg dan laat, toch ook hier aangewaaid.
Franco zegt
@Zoef,
Da’s nou de kracht van de herhaling, niet?
Als men maar lang genoeg blijven zeuren/zeiken en daarbij zaken dramatiseert, dan lopen er genoeg mensen erachteraan. Zonder hun eigen boerenverstand te gebruiken.
Zo komt dat, zie ook het zogeheten ‘integratievraagstuk’ of het broeikasteffect…Enfin, voorbeelden te over.
neodee zegt
Ondertekend en doorgestuurd….
al is het alleen maar om een signaal af te geven!
June zegt
Jongens check: http://www.km-heffing.petities.nl/
autoblogger zegt
@June: het loopt nog niet echt hard of wel?
Zag dat de Telegraaf inmiddels ook wakker is (bedankt voor de tip):
http://www.telegraaf.nl/binnenland/57331621/Actie_tegen_kilometerheffing.html?p=13,1
tipo zegt
PERSBERICHT (woensdag 24 januari)
Handtekeningenactie tegen km-heffing wordt een succes.
Op petities.nl is op 15 januari een handtekeningenactie tegen
kilometerheffing gestart. In de eerste week zijn 900 handtekeningen
opgehaald. Er is zelfs een kamerlid, dhr. B. Madlener van de PVV, die de
petitie heeft ondertekend. Hierdoor is nu al bijna zeker dat dit
burgerinitiatief in de kamer gehoord zal worden.
Volgens de ondertekenaars is kilometerheffing geen oplossing om de
volgende redenen: Het idee om iedere auto op de meter nauwkeurig te
kunnen traceren, is sinister en verkeerd. Kilometerheffing bestaat al in de
vorm van brandstofaccijnzen en filerijden kost nu al extra tijd.
Aleen al het invoeren en heffen van kilometerheffing zal 5,4 miljard euro
kosten tussen 2012 en 2020. Dit geld kan dus niet besteed worden aan
infrastructuur, onderwijs of zorg.
Kilometerheffing is een dure, omslachtige manier van belastingheffing die
beter achterwege kan blijven. Het is een inbreuk op de privacy, een
aanslag op de Nederlandse economie en het lost het tekort aan
wegcapaciteit niet op. Kilometerheffing weert buitenlandse toeristen en
consumenten uit ons land, maakt via transportkosten alles duurder,
dupeert vooral werknemers met een laag inkomen en besteedt
wegenbelasting aan bureaucratie in plaats van aan wegen.
Als u het daar mee eens bent, kunt u hier de petitie ondertekenen:
http://www.km-heffing.petities.nl
Alle argumenten tegen kilometerheffing zijn hier na te lezen:
http://www.vrijspreker.nl/vs/index.php?itemid=2247&
De tussenstand van de petitie zal op 2 maart 2007 aan de Minister
overhandigd worden. U kunt uw handtekening zetten tot 15 april 2007.
Jolan zegt
Wie is der nu weer de klos!
juist de arbeider want die moet met de auto naar het werk!
J.P.Stols zegt
Een ding is voor mij zeker wat voor plan er ook kom ik moet meer gaan betalen voor autorijden,dan is het voor mij bij de volgende verkiezingen belangrijk welke partij er tegen zal zijn die kan zonder meer rekenen op mijn stem
tripleseven zegt
Bij de overgang van BPM naar rekeningrijden ontstaat de situatie dat er dubbel belasting betaald wordt nl. de reeds betaalde BPM en de te betalen kilometers bij rekeningrijden.
Minister Bos heeft hierop gereageerd, en zoals te verwachten, is hij niet voornemens dit te repareren, maar ziet dit als welkome extra inkomsten voor zijn zo begeerde staatskas, waarmede hij vervolgens in Europa kan pronken met de veren van de autorijdende belastingbetaler.
Met nog enkele jaren te gaan voordat het rekeningrijden feitelijk wordt ingevoerd is het raadzaam dit gegeven mee te nemen in de beslissing om opnieuw en op welk moment te investeren in een BPM auto, of voorzover het er op dit moment naar uitziet de herinvestering uittestellen en de huidige auto goed in onderhoud te houden.
jermenyclarkson zegt
-edit: hou het ff netjes-
J.P.Stols zegt
Ik koop een keer per 10 jaar een nieuwe auto meer kan ik me niet veroorloven dus van dat afschaffen van BPM wordt ik niets wijzer.maar nu ga ik alleen dik mee betalen aan de zakelijke automobilist die iedere twee jaar met een nieuwe bak rijdt,dus al met al is dit systeem oneerlijk.
Arjen Witzel zegt
Mensen die niet veel rijden gaan er op vooruit bij het invoeren van rekeningrijden.
Maar:
Het kastje wat men in de auto geplaatst krijgt is te vergelijken met een GSM/UMTS mobile telefoon.
En zal elke zendmast die hij vind jou aanmelden met de gegevens waar je op dat moment rijd.
Er zijn dus heel veel mensen die de mobile telefoon niet kunnen gebruiken omdat dit lichamelijke gevolgen bij hen heeft.
En zelf voor de zendmasten en alle gepulst radiosignaal wat tijdens rijden op hen af komt speciale radio werende folie op de ramen hebben.
Voor deze mensen wordt autorijden een hel.
Voor meer info omtrent hypergevoeligheid gepulst radiosignaal: http://www.stopumts.nl of http://www.youtube.com/user/arjunus
a.h.s. zegt
hoewel ik niet veel rijd, is het invoeren van rekeningrijden onzinnig. De Nederlander betaalt, terwijl de buitenlander vrij uit gaat. Wij moeten in het buitenland ook hun tolheffingen betalen.
J.P.Stols zegt
Als je 1 x in de 10 jaar een auto koopt moet je via de km heffing mee betalen aan diegene die iedere 2 jaar een nieuwe Mercedes of Audi kopen dus een hoop BPM in zak steekt en jij met je oude auto mag dat bijdragen,en de prijs het eerste jaar redelijk en daarna kijk naar de zorgverzekering die vliegt omhoog en maar betalen en betalen en het milieu het maakt geen verschil.