Geen automerk zo winstgevend als Porsche

Auteur: , 61 Reacties

Porsche boert erg lekker. Je bent kwalitatief met een Porsche het beste af, de Boxster verkocht ver boven verwachting en op elke Porsche die de fabriek verlaat, wordt meer winst gemaakt dan op ieder andere auto in de wereld. Wanneer je zoveel winst maakt, kun je leuke dingen doen. Nog meer aandelen Volkswagen kopen bijvoorbeeld.

Uit onderzoek is gebleken dat Porsche fors meer winst maakt per verkochte auto dan ieder ander automerk in de wereld. Gemiddeld verdiende Porsche 21.799 euro (voor belasting) per verkochte auto. Voor de vergelijking: BMW verdient 2.475 euro per auto en dat is ongeveer negen keer minder. Bij Audi ligt dit bedrag op 1.580 euro, bij DaimlerChrysler op 708 euro en bij Volkswagen op slechts 332 euro.

Porsche verkocht vorig jaar 97.000 auto’s en noteerde een recordwinst van 2.1 miljard voor belasting. Handig om te weten, wanneer je bij de Porsche-dealer staat te onderhandelen over een aantal extra gratis accessoires (via: motorauthority)

UPDATE: Porsche heeft in een reactie laten weten dat de gerealiseerde winst mede het resultaat is van eenmalige operaties, die niet mogen worden gezien als winst op basis van verkopen. Eén van die eenmalige en lucratieve operaties was bijvoorbeeld de investering in de Volkswagen groep. Deze activiteiten maken het noodzakelijk genuanceerd naar de resultaten te kijken, omdat anders een vertekend beeld ontstaat.



61 reacties

Dat mogen ze ook wel. Het zijn ook de mooiste bakken. :D
Even het artikel meenemen naar de Porsche-boer dus, er kunnen nog wel wat procentjes af.
Als ik een sportwagen zou kopen zou het ook een Porsche zijn
Heb niks tegen porsche maar kan ze gewoon niet mooi vinden…met uitzondering van de carrera gt.
Goede prestatie, daar kun je niet omheen.
Porsche bouwt dus niet alleen verdomd goede auto’s, maar ook aan een goede toekomst
Is deze 2,1 miljard alleen van de autotak van Porsche, of van het concern als geheel? Zoals we nl. allemaal weten doet Porsche ook ontwikkelingswerk voor andere merken (onderstellen, motoren) en een designpoot (boormachines, scheerapparaten). Kan iemand mij vertellen of dit apart opererende organisaties zijn, of hoort het allemaal bij elkaar.
Bovendien is een deel van de winst afkomstig van (hun aandeel in) VAG, zoals ook in de link staat vermeld!
tja, altijd al gezegd dat die Porsches te duur zijn… en op een 911 maak je natuurlijk wel gruwelijk veel winst als je er een prijskaartje van bijna 2 ton aan hangt….. BWM verkoopt vrij veel x5’jes en dure uitvoeringen van de modellen en daar zit meer marge op. Dat MB het niet goed doet verbaast me een beetje…. teveel modellen en daardoor te hoge ontwikkelingskosten denk ik…(en is dit incl. of excl. Chrysler/Jeep?)

Audi en VW valt me wat tegen, maar dat zal wel snel beter worden gok ik, want er zitten redelijk wat kostenbesparingen in de pipeline…
Wow….dus een 911 kan wel ongeveer 18k euri goedkoper ? Hmm…en je dacht dat je een goede deal kreeg toen je een Porsche kocht…
Porsche is volgens mij het enige merk waar de coupe (Cayman) duurder is dan de cabrio (boxster). Aangezien de Cayman al lang ontwikkeld was en gebasseerd is op de oude boxster begrijp je waar Porsche de winst vandaan haalt. Kijk maar eens wat een Porsche in Amerika kost, dan weet je hoeveel er in Europa op de prijs gezet wordt. Een Cayman kost daar zo’n 38100 euro, in Duitsland bijvoorbeeld 48880 (+30%) en ze maken beslist winst op het Amerikaanse model.
vind je het gek, ze hoeven helemaal geen designers te bekostiggen. ze vervormen het model in photoshop en hoppa, een nieuwe auto. :P
@ Jurrian
Heb je groot gelijk in…doet audi tegenwoordig ook.
Porche is een duurder merk dan bmw of audi. Relatief gezien is het logisch dat ze meer euro’s aan 1 auto verdienen. Druk je dit uit in procenten worden de verschillen wat kleiner, maar nog steeds een pak groter dan bmw audi of MB.
Het zijn exclusieve wagens dus mogen ze ook exclusief beloond worden.
1580 euro winst op een Audi? Het zijn allemaal VW onderdelen? Zijn niet de slimste zakenmensen daar bij VAG. Als je een beetje onderhandelt dan kan een leverancier je nog wel eens partijkortingen geven.

Nou ja, 1 geruststellende gedachte iig Porsche doet dat veel slimmer! En laten die nou net VAG onder handen nemen.
@rick: Wer diee zever ofwa -edit: huh?-

VW onderdele ja.
Wel de Touareg rust immers op dezelfde bodemplaat als een Cayenne, dan is een porsche ook een VW zootje

Niet de slimste zakenmense, jij zal indd veel slimmer zijn, grapjas toch
BMW 2475 euro???
Dat zijn mini onderdelen
Merk wel op! dat wer hier appels met peren vergelijken. Porsche is een luxewagen en kunnen we niet vergelijken met BMW en Audi. De omzet van deze twee laatste bedrijven ligt veel hoger. Porsche verkoopt bijlange niet zoveel auto’s als BMW of AUDI.

Daarom ligt hun “operationele winstmarge” ook veel hoger. Audi en bmw en de andere merken die vernoemd zijn (behalve porsche dan) hebben dan weer een andere prijsstrategie. Audi en Bmw moeten vooral winst maken met hun opties op de auto’s. Ze moeten de prijs van het hoofdproduct ( auto zonder snufjes of opties) een prijs kunnen geven die kan concurreren in de automarkt.

Hiermee wil ik gwn zeggen dat we beter Porsche met Aston Martin of met de Mversies van BMW en de RS)versies van Audi vergelijken.
En hoe zou het zitten bij de andere sportwagenmerken? (Italianen). Want ‘gewone’ fabrikanten en sportwagenfabrikanten vergelijken is appels en peren vergelijken…
O, wacht, dat schreef damman ook al…
die winst… daar moet een pand van neergezet worden, werknemers betaald worden…

trouwens het is geen winst, maar wat je overhoud aan de auto. Kortom daar moet nog spul van betaald worden.

och weet je wat, laat ook maar zitten, de klant weet meestal beter wat jij wel en niet mag verdienen dan jijzelf… kut nederland ;)
Nu bouwt Porsche natuurlijk ook maar een fractie van het aantal auto’s dat BMW of Mercedes Benz bouwt. Dus niet heel gek dat ze meer winst per auto maken.
@Arnoud
Klopt.
Niet voor niets vragen ze zoveel geld. Omdat de productiegeld zich eenmal terug moeten verdienen. En als je er niet zoveel van kan verkopen als andere autofabrikanten, dan ligt het prijs gewoon hoog.
Ik vind het een ongekende prestatie. De marges in de autobranche staan al sinds jaar en dag bijzonder onder druk. Vergeet niet dat GM en Ford vaak toeleggen op een auto!

Onderscheid is hier van eminent belang. Marges op een meuk auto als een Golf, A4 of een Focus zijn bizar klein. Een Belgische Bentley dealer vertelde me dat hij op een setje winterbanden voor een GT evenveel verdiende als de verkoop van 20 Mazda’s uit de drie serie.

Porsche is een sterk merk, dat uitzonderlijk goede auto’s bouwt, waarvoor een hoop mensen graag een meerwaarde betalen. En het bedrijf wordt fantastisch geleid.

Dat is objectief gezien. Qua emotie doet het mij persoonlijk helemaal niets. Veel te betrouwbaar en dus saai. Veel te klinisch, weinig vernieuwend qua design, voortbordurend op bestaand succes. Doe mij maar Engelse rommel. Onwijs veel fun zolang het duurt. En twee uur op de vluchtstrook staan wachten op de pechhulp heeft ook z’n charme.

Eigenlijk is Porsche een beetje de Elvis van de auto industrie. Hardstikke dood, maar mensen blijven ook grif betalen voor ‘Love me tender’ en dat hebben ze bij Porsche uitstekend door.
@arnoud, niet perse logisch toch? Minder auto’s wil niet per definitie meer winst per auto zeggen. Kijk bijv. naar Spyker, dat maakt maar een fractie van de hoeveelheid auto’s die ze bij porsche maken, maar ze draaien al jaren verlies (oki nu niet meer dan, maar dat komt door het f1 team, en niet door de winst op de auto’s)
@ koen, enige aanmerking bij je post is dat mensen natuurlijk nog grof geld blijven betalen voor Elvis vanwege de emotie en nostalgie… ;)
@Rijk

Beter opletten tijdens de economie lessen. Winst is het verschil tussen omzet en kosten. Pand, personeel, etc zijn daarvan af.
@joep

Da’s precies wat ik bedoel! :-)
In Nederland heeft de overheid nogsteed de hoogste marge ;) 45.2% + 19%!!!
automerken verdienen tegenwoordig vooral veel op de associores, dat moet haast wel als je de prijzen niet van bijv. navigatie en een paar leuke wielen bij porsche cayenne: relatief: bijna 4000,- en 3000,-.
Koen,

de schrijver van het artikel heeft het over winst per auto, ik dacht dat hij dus bedoelt wat de marge per auto is. Er klopt niks van, want porsche heeft ook nog porsche-design, wie weet komt de winst wel van hun horloges? andere ontwerpen? weet jij het? ik ook niet? dus die cijfers zijn nogal wazig en nietszeggend.

Iig mij leek et niet dat je winst uitspreid over het aantal producten van 1 catagorie. Zelfde als Philips al zn winst (niet dat ze die nu maken, maar stel dat) uit gaat spreiden over zn gloeilampen en dan gaan stellen dat ze 10 euro winst maken op een lampje dat 2 euro kost.
Zoals al eerder is geschreven vind ik de vergelijking tussen Porsche en BMW (of welk ander niet echt sportief merk dan ook) niet helemaal kloppen. Porsche bouwt echte sportauto’s (op de Cayenne na dan) en bv. BMW/Audi/VW niet. Niet zo vreemd dat Porsche dan meer winst kan maken, ze zijn stukken exclusiever en je betaald ook grotendeels voor de naam. Het is wel ergelijk dat je bij Porsche een hoge basisprijs hebt en dan ook nog flink voor opties bij moet betalen.
Porsche maakt in ieder geval genoeg winst om zijn productiearbeiders 5000 euro extra te geven als kerst-bonus…doen niet zo heel veel bedrijven meer. En Porsche heeft een erg goed productie systeem. Ze hebben elementen van Toyota genomen (kwaliteitscontrole, etc.) en bouwen daardoor efficient en relatief goedkoop…moet je eerst maar kunnen denk ik
@Koen:
deels heb je gelijk, ze blijven voorborduren op hun historie. Ze verbeteren hun auto’s keer op keer. Maar ze doen dat als geen ander, daar verdienen ze toch wel wat respect voor?

@Rijk:
Porsche Design lijkt me hier geen sprake van, het gaat hier écht om de prijzen van de auto’s en wat ze gemiddeld per autoverkoop verdienen. Helemaal niet raar dat een veel exclusiever merk meer geld verdient (en MOET verdienen) per auto dan een (in de letterlijke zin des woords) populairder merk. Maar dat is al eerder gezegd hierboven..

Ik vind ’t mooi, Porsche verdient het, ze weten met de nieuwste modellen weer een prachtig assortiment neer te zetten en verhogen de kwaliteit en uitstraling alwéér!

Ik kan dan ook niet wachten tot ik in februari in een Porsche 993 mag stappen :) ’s kijken of ze die marge nou écht verdienen..
ps.
@Koen: waarom is betrouwbaar eigenlijk saai? Als je elke dag weer een prachtige rijervaring kan beleven, zonder dat je auto 15x per jaar naar de garage moet, dan is dat toch alleen maar beter?
Ik ben het eens met Bram. Een Porsche heeft misschien wat minder passie als bijvoorbeeld ferrari of Lamborghini, maar tegelijkertijd is het het meest betrouwbare automerk dat zeer goede autos op de markt brengt. De 911 gaat al heel lang mee, maar elke generatie staat opnieuw aan de top. Je kan hier alleen maar bewondering voor hebben. Ik vind het echte porno-autos en verkies Porsche boven Ferrari of Lamborghini (met uitzondering van een LP640)!
porsche verkoopt ook goed in belgie. gisteren naar colruyt gereden met fiets en wat kwamen we allemaal tegen: cayman s, cayenne, cayenne s en cayenne turbo.

nog ander moois: bmw m3 en bmw m6, range rover sport hse en dan de topper: bentley arnage.

allemaal in de buurt van de vismarkt. spijtig genoeg geen foto’s…
Tsja, Porsche verkiezen boven Ferrari of Lamborghini dat gaat me weer wat te ver :P

@lichtelijk off-topic:
Koen zegt natuurlijk niet dat ie Porsche een slecht merk vind, maar blijkbaar heeft ie vaker in Porsches gereden en vond ie dat wat minder boeiend dan de Britse lekkernijen die hij heeft bereden.. Dat mag natuurlijk :)

Ik heb tot nu toe in een Volkswagen Lupo, Golf, een Volvo v40 en een Hyundai Getz gereden, iets om trots op te zijn, natuurlijk! Maar ik kan niet meepraten over de rijeigenschappen en de rijervaring in een Porsche, een TVR of een Ferrari..
Mijn eerste stap des levens zal echter het rijden in een Porsche zijn, over enkele weken mag ik een stukje in een Porsche 993 rijden. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat nou is, zo’n sportwagen.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet precies hoe de meeste sportwagens rijden ;), ik lees al mijn hele leven de bladen en de websites en ik kijk de programma’s. Maar binnenkort kan ik er dus over meepraten Koen ;)
Eerlijk gezegd boeit het me voor geen ene meter of de cayenne hetzelfde bodemplaatje heeft als een touareg of hoeveel aandelen ze hebben in VAG of hoeveel ze verdienen per auto…………….ik word soms zo moe van al die eigenlijk nutteloze informatie. Als je een porsche mooi vind, als je ‘m goed vind, als je ‘m kunt betalen….dan maakt het toch geen ene (VAG) moer uit?!
tom van belgie
in 2005 ben ik de aandelen van porsche aan het volgen en toen stonden deze op 630 euro . vandaag staan ze op 1030 euro
jammer da ik geen geld op gezet heb
Altijd grappig om te zien dat wanneer het goed gaat, niemand je het gunt.

Porsche heeft ook hele slechte tijden gekent, gelukkig maken ze nu een van de beste auto in autoland en dat resulteert in hun omzetten.

Je moet er ook het voordeel van inzien,

verkopers gaan met trainingen naar de cayman eilanden ( sturen met de cayman ) een klant die een 911 in bestelling heeft staan wordt uitgenodigd voor een rijtraining in finland.

Kortom het is gewoon het beste merk ter wereld!!!!
Goed om te horen dat Porsche dikke winst maakt. Dat betekent dat ze voorlopig nog deze fantastische auto’s kunnen maken.

JS zei: “Wow….dus een 911 kan wel ongeveer 18k euri goedkoper ? Hmm…en je dacht dat je een goede deal kreeg toen je een Porsche kocht…”

Dat is weer echt zo’n typisch nederlandse “winst maken is vies” mentaliteit.
Ook al maakt Porsche gemiddeld 18K winst op een auto, dat wil toch niet zeggen dat de klant geen goede deal krijgt? Ik betaal met veel plezier 200k voor een 911 Turbo, is nog steeds een goede deal voor zo’n top auto. Dat Porsche daar 25k winst op maakt vindt ik prima.

Persoonlijk heb ik veel meer problemen met de BTW en BPM die ik moet betalen, daar wordt alleen Apeldoorn beter van.
porsche rules, Snap alleen niet als je het over porsche hebt dat er dan zo een vies woord moet boven komen BMW!
Als de grote praten moeten de kleintjes zwijgen.
Geen automerk zo winstgevend als Porsche en zo is het!
Alwin, je was me voor! Wat een megaulen wonen er toch in Nederland, die mentaliteit. “Ohh.. een bedrijf maakt winst, maar dat mag niet!! Snel, we willen zoveel korting hebben, dat jullie geen winst meer maken stelletje criminelen”. Ik kan me er echt heel erg boos om maken, domme irritante mensen. Zo.. dat is eruit!
De 332 Euro is bij VW al weg bij een terugroep actie. Heb ook gelezen dat men de Golf VI sneller als gepland in zal voeren om het feit dat de productie kosten te hoog zijn. En dan gaat het voornamelijk over het uitlijn mechanisme van de deur. Het uitlijnen schijnt in vergelijking met Audi veel langer te duren.
tsja… als je bestverkochte model al 30 jaar niet veranderd is maak je die winst makkelijk natuurlijk :P
Alwood, rij maar eens in een 993 turbo of een 997 turbo in de regen en dan merk je dat er veel verandert (en dat is nog geen eens 30 jaar). Het design mag dan dezelfde basisvorm hebben, technisch verbeteren de Porsche’s zich altijd (ze zijn nu zelfs comfortabel! ;)
VW … het is niks voor niks een Volks wagen ;)

maar van mijn part mogen ze wel wat meer vragen voor hun auto’s,…
@ JH, lijkt me zeker leuk om te proberen :D jammer dat je niet zo heel snel een 993 én 997 van de dealer mee krijgt :P ik bedoel er overigens niks slechts meer hoor ;) machtige wagens naar mijn mening.

zoveel winst had ik niet verwacht… een heel goeie bedrijfsstructuur die het winstgevend maakt had ik wel verwacht.

nu vind ik eigenlijk dat ze voor de fans dat geld dan maar moeten gebruiken voor een nieuwe supercar :P als ze een écht monster maken vergeef ik het ze zelfs als de veyron uit productie gaat!
Ja ik mag het niet zeggen

Maa toch Porsche The Best he :D
Qua marketing doet Porsche het gewoon supergoed! Dat blijkt wel uit deze cijfers!

Ze houden natuurlijk wel ontzettend veel geld in zak door een model te evalueren i.p.v. elke keer opnieuw bij nul te beginnen!
Ook de Cayenne is een hele goede stap geweest! Samen met VW de ontwikkeling doen om kosten te besparen en op voorhand al weten dat jij natuurlijk veel beter verkoopt! (naam wil ook wat! :) )

Ik vraag me wel af op welke modellen ze dan juist veel verdienen en op welke modellen juist weer weinig!?
@Bram

Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt is het meesterlijk wat ze doen. Echt super, en dat geef ik ook aan. Bovendien zijn het veruit de allerbeste auto’s, die je kunt kopen in termen van betrouwbaarheid, afschrijving etc. Dat blijkt uit alle onderzoeken. Ik ben het ook met je eens dat ze zichzelf steeds weer overtreffen. Maar het is me net allemaal iets te gemaakt en te weinig vooruitstrevend, vernieuwend.

Maar met soort merken is het net als met voetbal. Je bent voor het ene of voor het andere. Ik heb niets met Porsche, maar anderen dromen ervan en snappen waarschijnlijk niets van mijn passie. Prima, toch?
lincoln mark8
hey ruben….jij lijkt me meer een 928 persoon.
had ik 2 miljard kocht ik… een porsche carrera GT!!!!
“Ik vraag me wel af op welke modellen ze dan juist veel verdienen en op welke modellen juist weer weinig!?”

Ik heb laatste in een duits artikel gelezen dat de productiekosten van een Cayenne ongeveer 30.000 euro bedragen..reken dus maar uit als je de afzet naar de US in ogenschouw neemt. Nederland met 900 exemplaren zet natuurlijk niet echt zoden aan de dijk.
Ik heb het artikel weer gevonden:

http://www.bd-forecast.de/pdf/Rheinischer%20Merkur%2026.1.2006.pdf

Strekking van het verhaal: laat anderen het risico dragen en strijk zelf de winst op.
En hoelang duurt het nog voordat de productie 911 zich moet voegen naar dit principe …5 jaar?
iemand alus alle interieuren van alle porsches vergeleken? (behalve gt) precies bijna allemaal hetzelfde. Zouden ze bij volkswagen ook eens wat meer moeten doen.
@Koen:
inderdaad :)
@remy

Nee dat doen ze niet hoor kerel. Ik nodig je uit voor een rondje bij Pon :) Eerst mag je even de golf proberen, dan de jetta. We toveren ook nog even de skoda octavia erbij….hebben allemaal compleet hetzelfde interieur.

Om nog maar even te zwijgen over de componenten: navigatie units, airco, stuur, knoppen voor ramen/lichten, stuurkolom van de leon, altea, golf, polo, touran, jetta etc al wel eens bekeken? :)
Ja die cijfers zijn allemaal leuk en aardig, maar voor onderdelen etc zijn er natuurlijk ook wel even zwaar grote belangenverstrekkingen he. Alle audi’s bijvoorbeeld worden standaard geleverd op Continentals en dat is dus ook weer voor een deel van Audi ik weet niet precies hoe al die constructies zitten, maar jullie bekijken het nu wel even heel erg kortzichtig. Ik vind het erg goed van Porsche dat ze zoveel winst maken, maar jullie laten wel een aantal dingen buiten beschouwing.
Mooie bakkies toch, wie houd er nou niet van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).