Poesje met klauwen: Melling Hellcat

Auteur: , 48 Reacties

Voeg maar weer een auto toe aan het grote 1000 pk-topic, want hier komt de Melling Hellcat. Deze supercar is nu in zijn laatste design-fase, dus het is gedaan met de prototypes. Hierna komt 'ie er, of hij komt er niet.

Deze supercar-to-be is ontworpen door Al Melling, een naam die ik tot nu toe nog nooit had gehoord, maar deze man schijnt een zeer befaamd Brits motor-designer te zijn. Zo is de V8 in de TVR Cerbera onder andere van zijn hand en heeft zijn bedrijf zelfs een Formule 1 motor ontworpen. En aangezien de man al een jaartje of 40 meedraait zit het wel snor met zijn kwaliteiten.
Vandaar dat hij besloten heeft zich aan een auto te wagen, en wel een met een 1175 pk-tellende, quad-turbo V10. Dit is een tikkie agressiever dan het originele prototype, dat het moest doen met 700 pk’s uit een 6.0 liter V10. Aangezien dit tegenwoordig niet meer genoeg is om de pk-honger van de autofanaten te stillen moest meneer met wat spectaculairders over de brug komen. Dus heeft het prototype nu meer pk’s dan de Bugatti Veyron en is nog lichter ook.
Dit vertaalt zich in leuke cijfers: 0-100 in 2,6 seconden en een topsnelheid van 440 km/h.
Hoewel deze topsnelheid me aardig overdreven lijkt wacht ik met spanning af tot het eerste model er is!

Melling Hellcat
Melling Hellcat
Melling Hellcat
Melling Hellcat

Bron: Maserati of Minneapolis, via autoblog.com.

Update: video via leblogauto:



48 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Sander Bertou
hmm ben benieuwd naar de eerste testen door Jeremy C. Enne geen airbag? Heeft toch geen zin meer zeker.
440 zonder achterspoiler? Laat mij niet lachen…
Mooie velgen!!! Ahum…de hele auto is eigenlijk een beetje lelijk maar de prestaties maken alles goed. Alleen 440, dat lijkt me nooit veilig op welke snelweg dan ook :)
440 rijdt ie bij 7200 rpm, dan moet ie die 7200 rpm wel halen, als ie daaronder niet genoeg vermogen meer levert om te versnellen dan houdt het al eerder op…
Ziet er verder wel geinig uit, maar niet echt spectaculair
Hopelijk gaat ie keihard, want van zijn interieur moet hij het al zeker niet hebben. In dat grijs vind ik het er eigenlijk maar somber uitzien… Ziet er mee een drag-car uit en helemaal geen concurrentie voor de andere supercars.
Grappig dat er op hetzelfde principe terug wordt gevallen als bij de Veyron. Een grote V10 (ok i.p.v. V16) met 4 turbo’s. Waarschijnlijk wordt de motor anders te zwaar wanneer deze puur atmosferisch zou zijn. En ik vraag me idd af ofdat deze auto niet ontzettend lift op hoge snelheden of zou de naad op de achterklep een spoiler zijn?
@Pjotr: Er zit iets op de achterklep, zou dat omhoog kunnen komen?

Ziet er mooi uit! Heel basic, ben benieuwd hoe hard ie gaat :)
Ik vind m vet :P

Maar het lijkt me ook wel wat positief, de 440 km p/h top.
Aerodynamisch gezien is ie te smooth en denk ik dat de auto al redelijk onbestuurbaar wordt op de helft van zijn mogelijke top van die 440 km p/h.

Helaas geen spetterende nieuwkomer als bijvoorbeeld de Pagani Zonda S/F/wat dan ook :)
@alfafan; bij 7200 rpm in 6 rijdt hij 480, wat hij dus niet haalt. Ergens in de 6k rpm in 6 zit hij op de 440.
@ Pjotr “440 zonder achterspoiler? Laat mij niet lachen…”
Als je 400 wil rijden in een Bugatti EB, moet je spoiler ook naar beneden. Op zulke hoge snelheden zorgtie alleen maar voor drag…
ik kan me de problemen van de koenigsegg nog herinneren wat zoveel pk’s op de achterwielen zonder achterspoiler betreft, dus dat wordt lachen, setje banden per dag gaat dat worden…
@vin Als je 400 wil rijden in een Bugatti EB, moet je spoiler ook naar beneden. Op zulke hoge snelheden zorgtie alleen maar voor drag…

Uhm ik neem aan dat je de Veyron noemt , want die heb wel degelijk zijn spoiler in de upperstand staan met zijn hoogtepunt
@MrSelected, je hebt gelijk, had de mijl per uur niet omgerekend, maar was ervan uitgegaan dat het overeen kwam met 440, maar goed, denk alsnog dat ie het niet haalt…
Het lijkt me doodseng… 440 in zo’n wagen, zonder veiligheidsvoorzieningen. Niets voor mij. Hij ziet er overigens niet slecht uit, alleen die Engelse en Amerikaanse vlag moeten weg en die velgen vind ik niet staan.
Als meneer Melling inderdaad de AJP8 van TVR heeft ontworpen dan is deze auto alleen voor mensen met een behoorlijke deathwish. De AJP8 van TVR stond namelijk meer stil dan dat deze reed en nu lijkt het me niet het beste moment om in ergens ver boven de toegelaten snelheden erachter te komen dat er iets niet geheel pluis is…
En we kijken alleen maar vooruit.

Wanneer de eerste 500 km/u wagen?
@ Thijs

Hij mag die, wat jou betreft twijfelachtige, eer voor een derde opstrijken. De motor komt verder van de hand van John Ravenscroft and Peter Wheeler (vandaar AJP: Al, John en Peter).
Het is wel grappig dat je dit zegt want ik heb hier nog een quote van Melling: “I’ve not really bothered about chassis and things’, he says. ‘They’re just there to carry my bloody engine.”

Laten we dan maar hopen dat er genoeg andere kennis bij zijn medewerkers aanwezig is :).
Je kunt me een mierenneuker noemen maar…………….die achterlichten kunnen echt niet meer hoor! (tenzij er ferrari op de achterkant prijkt)
@ gebbetje

Ik dacht er ook zo over! Volgens mij komen die zelfs gewoon van ferrari :d
lelijker dan lelijk..

al reed die 1300 km-h.. heb 1000x liever de bugatti..

en wat is er zo bijzonder aan 4 turbo’s.. had bugatti voor de veyron al..
Vroeger was er een dubbeldekkertje met een knoert van een motor en een paar heel kleine vleugeltjes. Het ding steeg bijna vertikaal op met al dat vermogen, maar landen was uiterst gevaarlijk… dit gaat dezelfde kant op lijkt me…
@ Sir Smokalot

Ik heb een tijd geleden een keer met een verkoper van TVR staan praten en die riep toen ook al dat die motoren he-le-maal bagger waren (zo verkoop je dus je eigen merk…) Maar toch steelt TVR iedere keer mijn hart, behalve bij de laatste post van een paar dagen terug, die Typhon.

@ Arjan

De 110 EB had inderdaad 4 turbo’s maar volgens mij waren op een gegeven moment toen Bugatti failliet ging geen onderdelen meer voor te krijgen. En net zoals de AJP 8’en gingen die dingen ook om de haverklap stuk.

Wat ben ik blij dat ik ook Italiaans rij…. ;-)
Race auto’s hebben nooit veiligheidsvoorzieningen zoals airbags.
Ik vind hem niet mooi, maar de specs staan me wel aan.

Wie hier trouwens mee durft te rijden heeft aardig lange ballen
Tja heer Melling heeft een paar jaar geleden met veel tam-tam een V8 supersport motor, de Norton Nemesis, gepresenteerd dat de snelste motorfiets ter wereld moest worden…en zo luid als die gepresenteerd werd zo stil werd het daarna. Zijn naam wordt dus niet altijd in positieve zin gebruikt…
Overigens als je echte ballen hebt dan rij je dit: http://www.superbike.co.uk/news/SuperBike_new_bikes_news_106674.html
een 1200pk motorfiets ;)
ik ben heel erg benieuwd! vooral of de auto nog te rijden is op de openbare weg… ik vind em er ook niet heel verkeerd uit zien, maar toch heeft de Veyron net wat meer een uitstraling dat alles past en in elkaar blijft zitten als je gas geeft. die uitstraling mis ik wat bij al de andere (wannabe)1000pk wagens.
Tja.. Anno 2007 vindt ik dit nou geen “prachtig” design stukje. Die 1000 pk is op zich ook niet meer zo bijzonder. Officieel had TVR dat al 7 jaar geleden voor elkaar (http://www.supercars.net/cars/1842.html ) alleen toen verklaarde iedereen ze voor gek, en we weten waar dat toe heeft gelijdt(…SNIK, SNIK). Nb TVR en bugatti zijn dus wel “design” stukkies…
is de designer geinspireerd door de corvette? :S
Erg interessant die quad-turbo V10!!
Ik weet niet waar jullie die corvette der in zien, ik vind hem eerder op een Nissan GTR trekken. Met die ruiten enzo.
Over de spoiler met de topsnelheid! De Bugatti houdt zijn spoiler naar beneden als je de top wilt bereiken! Die zal je hier dus ook niet nodig hebben! (hoop ik!)

Ben trouwens erg benieuwd naar deze auto! Ik hoor de laatste tijd nogal veel fabrikantjes die denken een superauto te bouwen met 1000+ pk, maar later hoor je daar nooit meer wat van!
Ben dus ook benieuwd of dit wat gaat worden!
VET!! Achterkant lijkt trouwens erg op de Corvette! Lijkt me trouwens ook moeilijk om dat ding op de weg te houden!
De AJP 8 is inderdaad een mooie motor, maar hij heeft hem niet alleen ontworpen. hoe groot zijn aandeel daarin is weet ik echter niet. Ik las ook ergens dat het slechte blokken zouden zijn volgens iemand hier? Ben ik het niet mee eens overigens. de mensen die erin rijden kunnen gewoon niet rijden. het blok is opgebouwd om heel te blijven onder raceomstandigheden. Het probleem zit dan ook bij de bestuurders die niet kunnen rijden. Kwestie van goed warmdraaien. Zeker met een blok met dat soort legeringen.

Wat betreft de spoiler: Zal een beetje een wellus-nietus verhaal worden. het achterdek lijkt iets naar boven gekanteld te zijn. De diffusor aan de onderkant helpt in ieder geval goed mee, en dat geld volgens mij voor de gehele bodem zo te zien. Daar valt erg veel te halen en levert ook nog eens een vermindering van drag op. ik ben dan ook niks voor niks met hetzelfde bezig, aangezien je er ook niks van ziet. Al met al als ik zo kijk zal lift nog wel meevallen. Maar goed, zoiets moet je toch testen. Voorspellen kan je het wel redelijk, maar de praktijk is toch vaak anders. De top kan die ook zo maar eens gaan halen. Auto is een stuk slanker als de veyron ooit zal worden, dus de weerstand is ook een stuk minder. Stel je zou dezelfde motor in een veyron hangen, dan kun je ervanuit gaan dat de auto ongeveer 10 a 15km per uur harder zou gaan. Daarentegen zal het in een beter vormgegeven auto er juist voor zorgen dat dat een aardig stuk sneller is. Weerstand is uiteindelijk hetgene waar het om draait. vermogen speelt dan niet echt een rol meer. Immers, als de snelheid verdubbelt, verviervoudigd de luchtweerstand. Dat betekent op zijn beurt ook weer dat het vermogen met 4x toe moet nemen om 2 keer zo hard te kunnen. verlaag je de weerstand, dan kun je dus vaak automatisch harder, als je versnellingsbakverhoudingen dat toelaten.

De motor zelf is trouwens ook wel een grappig verhaal (V10). Dat is een blok wat een jaar of 10 geleden bestemd was voor Roll’s Royce en Bentley. Waarschijnlijk heeft hij dit dan ook gedaan om zo in ieder geval nog wat aan de motor zelf te hebben, aangezien die stof lag te happen.

Ik ben dan ook best benieuwd naar deze auto. Interieur is precies zoals ik het hebben wil: Leeg! Alles wat je niet nodig hebt om hard mee te gaan moet er gewoon uit. Verder hangt het uiteindelijk af van het onderstel. De Veyron is daarin verre van perfect, dus gelijk komen zal niet heel lastig worden. Uiteindelijk is dat hetgene wat een sportauto maakt of breekt….
waar haal je banden die 440 aankunnen?
lincoln mark8
engelsen+auto,s=fun
@ Citrofiel: Hard is hard. Dood is dood… ;)
lincoln mark8
fun=fun (streng verboden in nederland…wij noemen het graag “gevaarlijk”)
Living on the edge with the Melling Hellcat!
Eerst maar eens zien en dan geloven. Voor het uiterlijk hoeven ze dit ding niet te bouwen in ieder geval.
Vier turbo’s op tien cilinders??? Hoe gaat dat dan? 1 per 2,5 cilinder????
Waarschijnlijk via turbo compounding. 5 cilinder blazen in 1 turbo. deze turbo bouwt druk op , stel dat is 0,5 bar. Abolute druk is dan 1,5 bar. vervolgens laat je die weer een turbo blazen die 0,5 bar levert. ook die heeft dan een absolute druk op zichzelf van 1,5 bar. 1,5 bar x 1,5 bar = 2,25 Bar absolute druk. Komt overeen met 1,25 bar overdruk. Hierdoor spoelt een turbo snel op maar kan toch de druk van grotere turbo’s leveren….
@KS: zeg dan dat die turbos 50% extra druk opbouwen, je gebruik van de eenheid bar is verwarrend voor ingenjeurs die (nu) binnenkort examen hebben ;-)
oops… het is ingenieur, niet ingenjeur (voor zij die examens nederlands hebben binnenkort ;-))
..of gewoon niet willen falen in het dagelijkse (arbeids)leven :p
beetje laat maar.
zo geef mij maar liever een koeningsegg ik vind hem lelijk en 8erlichten zijn van een corvete maar dan staan ze een beetje schuin…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).