
Het begint een trend te worden: men neme een standaard -voor-moeders-de-vrouw-bedoelde boodschappenkar en vervang het standaard motorblok door iets giftigers. Die komt natuurlijk niet op de plek waar de oude motor lag, maar in plaats van de achterbank. Dat maakt het een stuk makkelijker om er meteen een achterwielaandrijver van te maken.
Volgens hetzelfde recept is deze Saxo aangepast: het standaard 1.6je mocht plaats maken voor Honda’s K20 motor. Dat is de motor die we kennen uit de Civic Type-R. Dankzij enkele aanpassingen zoals een aangepast motormanagementsysteem en nieuw uitlaatspruitstuk en sportuitlaat levert het blok nu 220 pk. Dat is best veel voor een Saxootje dat slechts 900 kg weegt. Toch vinden de makers het nog niet genoeg, ze hebben plannen om een supercharger toe te voegen aan het blok.
Met dank aan Haje voor de tip!
Ga die auto eens heel gauw importeren en keuren! :P
Hij is zeker leuk.
Kunnen ze dat motorblok nu al1 koelen door de achterklep open te laten? Denk niet dat er via dat air intake gaatje ook nog koele lucht overblijft om te koelen :-)
Leuk!
“just because we can” :D
Haha ja vet ding hoor :) zowiezo vet klein autootje met big engine :D
Vind die M3 van vanmiddag toch mooier klinken haha , maar altijd leuk zo’n seicento / smart met dikke motor erin
hehehehe lol ;-D
@GeeJee: die airintake is niet bedoeld als koeling, maar om de verbrandingskamers van lucht te voorzien lijkt me zo :P Volgens mij laten ze die klep open omdat ze anders helemaal uitgerookt zouden worden (voorzover dat nu niet ook het geval is)…
Die heeft maar 1 wielaandrijving ofwa??
En die luchtinlaat, gaat die niet teveel onderdruk hebben?
En euh motorkoeling??
Ik heb zo mijn bedenkingen.
Hammonds crash : http://croq.be/?post_id=17684
Volgens mij ben ik hier heel laat mee hé?
Sorry kraak me maar weer af ;).
@ TomRS6:
Nee hoor, had m nog niet gezien, thnx!
die impreza begon een disney-film later… logisch dat je dan eerder weg bent. Verder vind ik het een leuk knutselproject, maar heb ongeveer dezelfde bedenkingen als marnix
hij is ontzettend gaaf! vooral ook omdat deze weer niet overdone is maar er gewoon nog redelijk beschaafd uit ziet en het vermogen nog op de weg te houden is. ik vind ook dat dit maar in grotere aantallen gemaakt moet worden :P
voor mij is dit overigens hét bewijs dat iedereen nu écht begint te balen van al die standaard boodschappenkarretjes met voorwielaandrijving. vroeger waren er nog de 500, 600 en kever… maar ook escortjes, kadetjes en corollatjes waren er met achterwielaandrijving. tegenwoordig moet alles maar volgens hetzelfde concept… met uitzondering van bmw(veeel te duur) en smart(té klein en veel te licht motortje).
ik zeg dat het tijd is voor een revolutie! :D en breng dan meteen de volvo’s met 9 meter draaicirkel weer terug! :)
@ Joep
Die saxo accelereert toch echt wat sneller dan die Impreza in dat filmpje…
overigens lijkt het me volkomen logisch als de radiator gewoon voorin zit… koeling lijkt me niet echt een probleem, bij driften is het alleen wel iets koeler nog om de klep open te laten :) en het lijkt erop dat het rechter achterwiel geen spatbord heeft… dus bij burnouts is het ook nuttig voor de ventilatie ;)
Wil eigenlijk weleens weten hoe ze in Amerika op dat ding zouden reageren. Denk dat ik me rot zou lachen om de reacties van die mensen.
De saxo vind ik echt een van de meest vaute autos van de laatste jaren, vooral omdat ze dikwijls zeer fout getuned zijn en veel te veel kabaal maken, maar deze, dat is natuurlijk een andere zaak.
Waar ligt de benzinetank?
onder dat kokend blokje :)
Hopelijk hebben ze zo’n brandvrije tank voorin geplaatst
Waarom laten ze die motor die voorin ligt niet meedoen? Moet niet al te moeilijk zijn een dubbele control te maken voor de gas/rem/koppeling/schakelen…
mijn droom ^^
Lekker bommetje!
@ Maarten
het zijn twee verschillende motoren, ze hebben allebei een verschillende max. toeren bereik. als je bij je achterste motor moet op schakelen kan je voorste al zijn geploft.
Toen de hersens werden uitgedeeld stond Maarten dus ook niet vooraan..
@steven,
Het aantal toeren maakt niet uit (hoewel die hondamotor daar best extreem in is), het gaat om de versnellingsbakverhoudingen.
@steven & maarten
volgens mij zou het ook heel goed kunnen als je een van de blokken op een automaat zet en beiden blokken, na de versnellingsbak op een differentieel zet. in plaats van aandrijfkracht verdelen moet het differentieel nu echter 2 aandrijvende assen samenvoegen, de montage is dus omgekeerd.
– wat normaal de assen van wielen zitten wordt nu aandrijfas vanuit motor… waar normaal de cardanas zit komt nu de aandrijving uit.
– omdat een van de motoren op een automaat zit past die zich aan het andere blok aan…
je moet dan wel beiden motoren de achterwielen laten aandrijven en je zal een iets lager rendement hebben.
waardevolle reactie ko3n!!! echt eentje voor in het jaaroverzicht, bravo!
@ Maarten
Nee tuurlijk niet, die versnellingsbakverhoudingen spelen wel mee, maar zoals Steven al zei, kan dat Honda-blok veeeel meer toeren hebben dan het standaard 1400 (of 1600) blokje. En als je gaat schakelen wanneer je voorste motor dat wil, haal je nooit het maximale vermogen uit het achterste blok.
Daar komt nog bij dat dat weer extra gewicht is!
Prachtig ding! Ik weet van een jaar of wat terug van een Citroën AX met een opgevoerd Cupblok die gewoon op de openbare weg reed. Op gas! Dit is de opvolger dan :)
Nog zo’n ‘just because we can’ project: http://www.205v6.com
De K20 van honda is superlicht, het weegt minder dan een B16/B18 die in bijvoorbeeld in een Integra Type R ligt.
Koeling is geen probleem, gewoon radiator er op aansluiten en klaar.
Voor 220pk/900kg vind ik 14.2 wel slecht… Er zijn FWD civics in NL met 200pk, zelfde motor, dus ook K20 die 13.* rijden.
@ Alwood: dat krijg je nooit goed draaiende. Zelfs niet met een automaat. Wat je wel kan doen is beide motoren aan elkaar koppelen en die 1 ingaande as laten aandrijven naar de versnellingsbak toe (voor zover de bak dat houd). Het is alleen vrij lastig, en ruimte is bij een saxo een probleem, al is het niet totaal onmogelijk (weet dat het ooit eens is gedaan met een mini)….
@ Marnix: Nee dat ding heeft geen 1 wielaandrijving, maar ook geen sper. Als je met een willekeurige auto een brunauto gaat draaien rookt er vaak ook maar 1 band….
Uh foutje: Niet met 2 assen. 2 gelijkwaardige motoren. 1 drijft de voorwielen aan, de ander de achterwielen. Zijn volgens mij ook wel filmpjes van te vnden….
2 gelijkwaardige motoren kan inderdaad goed werken… hyundai coupé die een tijdje terug voorbijkwam had daarmee vierwielaandrijving en 600pk :P wat ik beschreef zou inderdaad niet 100% werken… alleen het lichte blokje zou voor de zware een soort vacuüm kunnen maken waardoor het zware blok nog harder kan.
in ieder geval blijft het lastig en heb je ook bij 2 dezelfde blokken volgens mij erg veel krachtverschillen… ik zal het in ieder geval niet maken ;)
Lijkt me idd dat die luchtinlaat door de lucht die er langs stroomt in een vacuum komt. Wellicht dat dat weer gecompenseerd wordt door de zuigende werking van de cilinders, maar een scoopje zou wonderen doen lijkt me
@Karl-e: Dat de air intake bedoelt is om de motor van lucht te voorzien begrijp ik ook wel… had het over de lucht die overblijft NADAT de hitsige motor zijn portie lucht heeft genuttigd zeg maar ;-).
Haha mooi knutselproject en als het om Saxo’s gaat komt het natuurlijk uit GB. Een Saxo met achterwielaandrijving kan volgens mij niet heel goed rijden (qua balans) maar ik zou wel eens een rondje willen proberen :P
@ JR; En dit is de opvolger hiervan! http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/08/citroen_c2_v6_winkelwagen_met_ ;)
Doet mij denken aan de Clio V6, das toch zowat hetzelfde idee. Het schijnen alleen erg listige wagentjes te zijn.
Das ook niet zo gek: Lengte breedte verhoudingen zijn voor veel vermogen op de achterwielen niet echt optimaal….
good car!
Zeker wel vet dit! Die gasten worden helemaal uitgerookt, als ze een burnout doen!
Kijk maar uit . Die franse rommel trilt zo uit elkaar door al dat vermogen.
@ SLK:
Er rijdt in Nederland al enkele jaren een Saxo met turbo rond (220 pk en 245 Nm)…
En die Franse rommel kan best wat hebben hoor:
http://www.youtube.com/watch?v=0JA9wgP3Heg
http://www.youtube.com/watch?v=FE5kUSeGss0
http://www.youtube.com/watch?v=fzR9ex0Csck
http://www.youtube.com/watch?v=74ncWe3ti9E
haha das egt meesterlijk
@ Citrofiel: die is inderdaad ook errrug fijn. Die widebody kits (rallye volgens mij?) doen die kleinere Citroën ook erg goed imho. Samen met dan zo’n kleine upgrade onder motorkap heb je dan echt prachtige bommetjes :D
On sale now zeggen ze
Wie doet er nou ’n japans blok in ’n franse auto achteraf inbouwen…dat hoort niet.
Krijg je ineens ’n franse auto met ’n betrouwbaar motorblok erin.
Ding komt niet echt vooruit, voor een auto met 220pk….
Een civic uit 92 met een stock k20 blokje deed 13,5 op de strip en woog ook 900 kilo…
http://www.streetlegalkhk.nl/gallery/slideshow.php?set_albumName=k20civic
dit is typisch weer zo iets van mensen die geen id hebben met wat ze met hun geld moeten doen, maar… heel knap gedaan en erg lollig( toch zou ik liever gewoon een snelle blitse wagen kopen en die opvoeren)
hij mag idd wel een beetje meer sper in z’n dif