Na het nieuws wat Balkenende IV de automobilist de komende jaren gaat brengen komt er nieuws uit Brussel over een nieuwe richtlijn die de gemiddelde CO2 uitstoot van auto’s in de EU met 25% moet doen verminderen. Het ‘herenaccoord’ van de autoindustrie om de uitstoot te beperken per volgend jaar heeft het niet gered omdat de consument tegen de groene stroom in steeds grotere auto’s wil waardoor de gemiddelde uitstoot ver boven de voorgenomen uitstoot ligt.
De site van het Vlaams Informatiecentrum over Land- en Tuinbouw zegt er het volgende over:
Vanaf 2012 mogen de motoren van nieuwe personenwagens in de Europese Unie nog slechts 130 gram koolstofdioxide (CO2) per kilometer uitstoten. Met een betere bandenspanning, een zuiniger gebruik van de airco, meer biobrandstoffen en nog wat extra maatregelen hoopt de Europese Commissie de totale uitstoot van de auto’s te verlagen tot 120 gram. De hamvraag beantwoordde de Commissie echter nog niet: Hoe wordt die inspanning verdeeld onder de producenten van kleinere en grotere auto’s? Lees meer.
Het lijkt dus nog onduidelijk wie de uitstoot van mijn AMG V8 gaat compenseren met zuinigere auto’s. Een simpele rekensom leert dat er dan een hoop mensen in een Toyota Yaris hybride zullen moeten gaan rijden om het beoogde gemiddelde van 130 gram CO2 te gaan halen.
Over een tijdje alleen nog maar elektische supercars in TopGear en op Autoblog? Dan importeren we de stroom voor het opladen toch gewoon uit kolencentrales die in de derde wereld staan? De kans is groot dat (brandschone) kernenergie dan nog steeds niet populair is.
Update 22:36
Als je alles gehad denkt te hebben:
Een grote meerderheid van de Duitsers is voorstander van een snelheidsbeperking op de snelwegen om zo de uitstoot van schadelijke stoffen zoals kooldioxide te beperken.
Via De Telegraaf
Arnie zegt
Er moet wat gebeuren. Het is een goede zaak dat er doelstellingen kenbaar worden. Nu moeten de investeringen nog volgen…
tim zegt
ik vind het echt klote dat deze regelingen er komen, net nu ik mijn rijbewijs heb gehaald.
maar goed, ik hoop maar dat we binnekort allemaal op bioethanol rijden, dan rijden we én zuiniger, én je krijgt er meer pk’s voor terug ;)
Florijn zegt
“De kans is groot dat (brandschone) kernenergie dan nog steeds niet populair is.”
hmmmmm relatief he beetje objectief blijven daaro
goed trouwens dat er doelen worden gesteld, qua techniek kan het alleen maar vooruitgang betekenen
CSL zegt
@sacha
Wat voor een “AMG V8 “heb je dan? een C43amg?
dekster zegt
ik word hier moedeloos van…
Jappy zegt
Dit vind ik dus echt niet leuk!
@CSL: volgens mij bedoelt sasha het sarcastisch, maar dat kan ook aan mij liggen!
slk55 amg zegt
dit vond ik nog wel het interessantste van het hele stukje:
“Het lijkt dus nog onduidelijk wie de uitstoot van mijn AMG V8 gaat compenseren met zuinigere auto’s.”
om de eerste plaats, omdat ik zelf natuurlijk een amg V8 heb, maar op de tweede plaats, omdat ik nieuwsgierig ben wat voor auto jij hebt sacha.
wimbers zegt
ik begrijp dat deze 130 gram een gemiddelde is voor alle nieuwe auto’s die op de weg komen?
ik vrees een giga kostenstijging.
als ik tegen die tijd nog(of weer) in europa zou wonen zou ik ontzettend kantoor aan huis gaan houden. kilometers voor klanten zouden ook stevig doorbelast worden. hey wat bereik je er dan mee? ja alles wordt duurder, want ook de vervoerder rekent alles door. weer een middel om de inflatie en koopkracht een dreun te geven, goed hoor europa en heren nederlandsche overheid (of wat daarvoor moet doorgaan)
wat ik nergens terug vindt is welke beloning mensen krijgen die ook daadwerkelijk een schone auto aanschaffen. bpm vrij? kilometerheffing vrij (als ik niets of nauwelijks vervuil, hoef ik toch ook niets of nauwelijks iets te betalen? of wacht, het ging de politiek alleen in hun uitingen om het milieu, de tweede agenda heeft louter economiche doelen staan.
Y. zegt
Het valt me mee dat er nog reacties zijn waaruit blijkt dat niet iedereen slaafs meehuilt hoe verschrikkelijk deze maatregelen wel niet zijn. Je kunt jezelf nog zo’n groot autoliefhebber vinden, de realiteit is dat we grote problemen hebben en niet op deze voet kunnen doorgaan met het naar de klote helpen van ons nietige aardbolletje. Niemand ontkomt aan het leveren van een bijdrage aan een oplossing, ook de autorijders niet.
Maarten zegt
Hahaha, het wordt eens tijd dat de politiek verder kijkt dan de neus lang is. En ik kan me toch niet voorstellen dat de heren en dames politici in een hele zuinige auto rijden
Ewout zegt
Joh, als SHELL nou es ophield met een stokje te steken voor de ontwikkeling van waterstofcellen (pijnlijk voor de portemonnee van SHELL) enzo zou dat al enorm schelen…
FrieZ zegt
Leuk joh, ik heb niet 18 jaar gewacht om in een flut-autootje te gaan rijden.
Terug naar de paard en wagen dan maar?
Alwood zegt
echt heel flauw… ze zouden naar mijn mening wel richtlijnen moeten stellen voor hoe veel zuinige milieu ‘vriendelijke’ autotjes een merk verkoopt… maar ga dan niet de grote luxewagens aanpakken! :| zorg er voor dat ze minimaal een percentage zuinige wagens moeten verkopen!
stimuleer je de promotie van zuinige auto’s(zul je zien hoe creatief ze wel niet zijn!) en je hebt nog steeds echt mooie wagens en de mogelijkheid voor een merk om een echt snelle wagen te maken.
Classic red zegt
Kijk maar eens in een jaarboek hoeveel uitstoot auto’s hebben. Er zijn er maar erg weinig die deze norm halen. Met name kleine dieseltjes.
Dit gaat een probleem worden voor de kleine fabrikanten van luxe auto’s. Om een gemiddelde uitstoot van 130 g CO2/km te halen, zouden ze heel veel kleine diesels of hybrides moeten maken. Lijkt me niet haalbaar. Zou wel eens het einde van deze merken kunnen betekenen.
Jellert zegt
Ik snap ook niet waarom er niet meer onderzoek is om van kernafval af te komen, als men dit in de hand krijgt is het de perfecte energievorm. En dan bedoel ik niet het dumpen in zoutmijnen waar men over een aantal jaar aantoont dat ze toch straling lekken.
w0o0dy zegt
een Murcielago LP640 heeft een uitstoot van 495g/km, daar val wel één en ander te verbeteren….. maar 130g/km zie ik niet zo snel gebeuren met dat soort auto’s..
sacha zegt
Bij wijze van spreken jongens.
w0o0dy zegt
Sacha: jaja, jij durft gewoon niet toe te geven dat je een G55 amg hebt ;)
Alwood zegt
lol! sacha… ooit komt ie nog wel ;)
en een merk als lamborghini kan inderdaad niet echt meer bestaan als het gemiddeld 130g/km moet halen :P moeten ze ook fietsen gaan maken!
ik denk overigens dat het met gewone benzine wagens best haalbaar is… tweelitertjes enzo kunnen echt nog wel zuiniger dan nu. zeker als het gaat om gemiddeld verbruik en de 2L motortjes zo worden gemaakt dat er nauwelijks ingespoten wordt als je rustig rijdt.
gelukkig mag ik nog in ouwe auto’s blijven rijden… rijdt toch écht lekker ;)
sacha zegt
@w0o0dy: Ssst
http://www.youtube.com/watch?v=5S4lJcqiVBM
Alwood zegt
MEEEEER!!!!! :o :D
wát een geluid zeg brrr :D ik ben de laatste jaren steeds meer tot inkeer gekomen wat betreft mercedes en dit is absoluut degene die ik het liefst zou willen hebben… ik zou er alleen maar 2k per jaar mee rijden omdat ik het gaspedaal niet van de bodem los kan krijgen en het veel te veel verbruikt en kost ;)
als de brandstof niet explosief in prijs zou stijgen krijg ik me pa er nog wel aan… 2e handsje dan, wel met kompressoah :P
Alwood zegt
oja… en (alweer een 2e reactie!!! :| ) ik zou hem uitrusten met terreinbanden en af en toe lekker over militair oefenterrein gaan raggen… heb het al helemaal uitgedacht. :D
Fons zegt
Stoere actie.
Niet echt politiek correct, maar who cares!!!
sacha zegt
@Alwood: Kijk hier even onderaan de reacties:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/15/mercedes-drift-video
ZOEF zegt
Alleen al de titel is hulde waard. Mooi artikel!
Alleen niet erg hoopgevend. We zullen ons deftig moeten verzetten of de auto zoals wij ‘m willen bestaat binnen tien jaar alleen nog in … China.
sacha zegt
Dank.
Slightly offtopic: En wat vinden we hier van?
Via quotelog
Josje zegt
jesus… de mensheid moet es beginnen met nadenken dunkt mij… al van de uitspraak “meer biobrandstoffen hoopt de Europese Commissie de totale uitstoot van de auto’s te verlagen tot 120 gram.” word ik al niet goed… je maakt met biobrandstof alleen de kringloop kleiner… de uitstoot CO2 blijft hetzelfde!
dan nog het ergste. waar komt onze olie vandaan (ja, uit de grond ja). van plantenresten. goedzo! waar zat de CO2 toen er nog geen olie in de grond zat? echt niet op mars ofzo. die zat toen ook in de lucht.
het toppunt:
de mooie plaatjes met smeltend ijs, wat de zeespiegel zou doen stijgen. helaas voor onze milieufreaks zijn de filmpjes die de media ons voorschotelt vooral ijs wat op water drijft. (ziet zo mooi uit als dat in elkaar zakt he?) als water ijs wordt, zet het uit…
simpele proef: vul een bak water.meet het waterniveau. pak nu 1 glas water eruit, maak daar ijs van, plaats het ijs in het water. wat zie je: niveau is hetzelfde! raar he? :) natuurkunde en scheikunde
Josje zegt
en nu kom niet met argumenten van: jaah, je merkt het zelf toch ook? de winters worden steeds warmer! in Amerika zitten grote delen van het land mens n in ijspegels te veranderen. een eyeopener: de aarde draait in meerdere assen dan wat wij merken als dag, nacht/zomer winter. over de jaren heen heeft het waarschijnlijk al vaker koudere en minder koudere periodes gegeven. alleen waren wij toen nog niet in staat dat te meten cq vast te leggen.
ik praat niet goed wat we als mensheid zijn aan het doen! ik denk alleen dat het weer een hype is, dat er hier alleen maar geld aan verdiend wordt, en dat de media ons vaker dingen verteld, die wij klakkeloos aannemen voor waar.
Jellert zegt
Die zeespiegelstijging geloof ik ook niet, het punt is dan ook dat een smeltende noordpool de golfstroom onderbreekt doordat het water niet meer zout genoeg is om af te zinken ten noorden van noorwegen. Dan verandert het klimaat dus wel drastisch. Niet dat er een bewezen link tussen mensenactiviteiten aangetoond is maar toch. Alle fijnstofpartikels in de ozonlaag schijnen de verhoogde zonnenactiviteit zelfs af te zwakken. Dus als de zon steeds sterker straalt en hier steeds meer gas is dat de warmte vast blijft houden…
Hans zegt
Wat je terugkrijgt voor het rijden met minder milieuvervuilende energiebronnen dan die die we vandaag gebruiken, is een schonere wereld voor je kinderen, niet? Of tenminste *een* wereld voor je kinderen. Schoner als nu zal ie waarschijnlijk niet meer worden.
Alles verandert heren, ook auto’s en hun gebruik, verbruik, imago, etc. Natuurlijk word ik ook week van een Mustang GT uit 1968, maar dat betekent niet dat ik niets wil doen om er voor te zorgen dat de volgende generaties het ook nog zo goed kunnen hebben als wij. Want geef toe, waar zitten we eigenlijk om te vitten? Ocharme wij die over 10 jaar misschien gedwongen worden om in een hybride auto te moeten rijden. Hebben we het niet zelf gezocht?
Een mentaliteit verandert natuurlijk niet zomaar, maar het is ook geen persoonlijke nederlaag om eens na te denken over andere oplossingen.
En zo niet lezen we later als we oud zijn misschien wel bootblog.nl. Kunnen we eindelijk eens letterlijk opvallen met ons Maybach vlaggeschip. Dubbele V12 motoren met elk 612pk… wat jij?
Eric zegt
Allemaal een Toyota????
Als we nu eens allemaal en GAStank in de auto leggen. Dan krijg je geen CO2 uitstoot.
Zo krijg je een Ferrari 612 met een groen stickertje op de kont!!
dev zegt
Ja ok, begin eerst eens met de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto’s. De technieken zijn er al, zoals de roetfilter voor bestaande motoren. Extra schone brandstoffen tot waterstof en hybrideaandrijving, aardgas en bio-ethanol. Laat zulke auto’s voor iedereen te betalen zijn dan zal de Co2 uitstoot drastisch verminderen. De vraag of dat binnen korte tijd zal gebeuren. (ik vrees van niet)
Johan zegt
Kernenergie is het schoolvoorbeeld van groene stroom, alleen wordt nog steeds iedereen er bang voor gemaakt. Onterecht, dom, en over een tijdje ook niet meer vol te houden.
Kernenergie gaat een hele belangrijke rol spelen in de toekomst.
Onehp zegt
“Als we nu eens allemaal en GAStank in de auto leggen. Dan krijg je geen CO2 uitstoot.”
Nu dat is nieuw, eerste keer dat ik dat hoor. Werkt het ook met een brandenblusser, daar zit toch ook GAS in? ;-)
Onehp zegt
Leven we niet een beetje in een egotripper autodroomwereldje, los van de realiteit? Het is niet omdat wij opgegroeid zijn met auto’s dat die een “natuurlijk” bestaansrecht hebben…
Benny1 zegt
Ik ben nu al milieu moe !!
Spookyfish zegt
Kan iemand mij uitleggen hoe je tot 120g/km wil komen als de auto’s ontwikkeld worden voor 130 gram? Ik mag aannemen dat ze die 130 gram meten bij een correcte bandenspanning en airco uit. Hoe kunnen we dan ooit daaronder komen tot 120 gram? Ik denk dat een juiste bandenspanning, airco uit, onnodige troep uit de kofferbak, geen spoilers, geen brede banden, etc. een voorwaarde zijn om de 130gram ook daadwerkelijk te halen.
Citrofiel zegt
Ik word een beetje ziek van al dat milieugezeik. Het is nodig, maar moet het allemaal zo snel en streng…?
w0o0dy zegt
als we nou allemaal wat slimmer omgaan met energie en grondstoffen dan kun je vreselijk veel co2 uitstoot besparen zonder over auto’s te blijven zeiken…. Als een auto al 99% minder uitstoot heeft dan vroeger….. dan is er ook niet gigantisch veel meer te halen. We zouden ons beter kunnen focussen op andere bronnen van vervuiling….
Ik kwam een site voor schoolkinderen tegen en de getallen kloppen soms niet helemaal, maar er staan wel een heleboel tips die je leven nauwelijks of niet nadelig beïnvloeden maar wel uitstoot beperken….
http://thebet.nl/pages/besparingstips.htm
kawouter zegt
Kernenergie is niet brandschoon.
Bij alle aktiviteiten rondom het opwekken van kernenergie wordt redelijk wat CO2 uitgestoten, al is het maar door de auto’s van de mensen die de centrale bouwen en beheren, en de mensen die de brandstof (Uranium) delven en opwaarderen…
Check bijvoorbeeld http://www.uitstapkernenergie.be/nl/kernfiches/kernfiche7.php