Bombardier Can-am Spyder roadster

Auteur: , 30 Reacties

Het Canadese Bombardier Recreational Products (BRP) is gestart met de productie van de 2008 Can-Am Spyder. Dit is een "three-wheel all purpose vehicle" en wordt omschreven als motorfiets -slash- snowmobiel -slash- sportscar. Best of three worlds zeg maar...

De driewieler heeft twee wielen aan de voorkant en eentje achter. Het vermogen komt uit een 990cc V Twin motor van BRP-Rotax.

Can-am Spyder roadster

José Boisjoli, directeur en CEO van BRP: “Our Can-Am Spyder roadster is the next dimension in open-road riding. A true paradigm shift, the Spyder roadster offers a balance of performance and peace of mind with features like the Vehicle Stability System (VSS), engineered in conjunction with Bosch†, which includes anti-lock brakes, traction control and stability control systems.”

Meer info op spyder.brp.com (via jalopnik.com).

Can-am Spyder roadster
Can-am Spyder roadster
Can-am Spyder roadster
Can-am Spyder roadster
Can-am Spyder roadster
Can-am Spyder roadster



30 reacties

Spyder Roadster?
is dat niet dubbelop:p
wat een vreemd ding ,, wel een leuk ding om in de schuur te hebben
wat zijn de getallen?
Voor mijn gevoel is het heel eng om te rijden… Ik heb het niet zo op driewielers, een wiel voor en twee achter gaat nog, maar dit vind ik gewoon eng… Ben idd wel benieuwd naar de specs.

@ JAsPAA; hier is wat te vinden: http://spyder.brp.com/NR/rdonlyres/6CFA7C41-7608-4F7D-84B7-610A30FDE807/0/SpyderSpecSheet.pdf
Maar houdt er rekening mee dat alles in Amerikaanse meeteenheden is. Daar hebben ze toch ook andere PK’s? Hij heeft 79 KW en 104 Nm. Snelheden en tijden staan er niet, helaas…
bochten :)
snowmobile?
Citrofiel: dit is nu juist de meest succesvolle en minst ‘enge’ driewielconfiguratie. Morgan maakte in de jaren ’20 en ’30 al heel erg vlugge driewielers met twee wielen voor en één achter, die op bochtige circuits veel duurdere raceauto’s de baas waren. Ook alle moderne concepten van grote fabrikanten (VW, Peugeot) voor snelle driewielers hadden deze configuratie. Hetzelfde geldt voor de meest succesvolle driewielige kitcars, zoals de Grinnall Scorpion en de Blackjack Zero.

De bekendste driewielers met één wiel voor en twee achter kwamen van Reliant. Die dingen hadden niet voor niets een ouwelullen-imago. Als we iets van Mr Bean hebben geleerd, dan is het wel dat Reliants nu niet de meest fantastische wegligging hadden…
@Fej: stond in het persbericht, snap het zelf ook niet helemaal.
Misschien heeft ie winterbanden ;)
Waarom? Dit ding heeft alle nadelen van een motor en mist alle voordelen van de motor (tussen de file door kunnen rijden). Ik snap hem niet.
Ziet eruit als een vervoermiddel voor minder-validen…
Lijkt me niet echt een leuk vervoermiddel.
Bombardier heeft wel gruwelijke waterscooter/jetski’s, de voorkant van dit geval lijkt daar ook wel op (ook op een sneeuwscooter eigenlijk), maar goed vraag me af op welke doelgroep ze mikken.
@ Y.; Je zult waarschijnlijk helemaal gelijk hebben, maar dit blijft niets voor mij… En oke, een wiel voor, twee achter is ook niet fantastisch. Ik dacht toen ik het typte meer aan de Trikes. Die vind ik wel vet. Andere driewielers vind ik sowieso niets, dus denk niet dat ik een fan ben van die auto bij Bean… :P
Wat een lelijk ding zeg. Kan me net zoals Citrofiel ook lastig voorstellen dat je 2 wielen voor en 1 achter zou willen hebben. Logischer lijkt me om het vermogen achter te verdelen over 2 wielen om met 1 wiel voor te sturen. Waarschijnlijk leidt dat bij goede veer/demperafstellingen tot een beter weggedrag dan deze configuratie.
Whaha, lelijk!! Dan liever een opgevoerde quad ofzo…
Da’s nou weer typisch voor de Autoblog-lezers: het ding wordt veroordeeld om de eerste indruk die hij maakt, om z’n uiterlijk, de vorm, de manier waarop hij het licht op het netvlies reflecteert. Als dat uiterlijk anders is dan we gewend zijn keuren we het maar meteen af. Zijn we dan echt niet bereid om even wat verder te kijken? Inhoud, anyone?
hmm, ik ga toch even moeten wennen aan het concept, het ziet er zo onlogisch uit… zou er anders wel eens willen mee rijden :)
Leuk ding hoor.
Maar meestal hebben dit soort ‘best of both worlds’ karretjes juist alle nadelen van allemaal in zich verenigd.

Doe mij maar óf een snelle auto waar je droog in zit. Of een motor, die is tenminste echt wendbaar en kun je mee tussen de files door rijden.
@ Y
Vraag me toch af of hier markt voor is.
Het voordeel tov een motorfiets is dat je niet (makkelijk) kan omvallen. Veiliger dus en da’s een plus.
Het uiterlijk is smaak, dus geen woord :)
Maar hij is (uiteraard) breder dan een motorfiets en da’s geen voordeel. Een min dus.
En de spanning/sensatie die een motorfiets levert (het hangen in bochten) levert deze (voor zover ik weet) niet, en weer een min.

Nee, dan een Carver. Sensatie (+++), veiligheid, en altijd droog zitten (maar idd niet die lekkere wind door je haren).

Voldoende ‘inhoud’? :)
Piaggio heeft ook een driewieler momenteel een scooter genaamd MP3 125cc en 250cc, binnenkort ook 400cc en de Gilera fuoco 500cc. Deze driewielers met twee wielen van voor, gaan wel liggen in de bocht en zijn daardoor snelle bochtenpikkers zeker de 400cc en 500cc. Zij zijn niet breder dan een gewone motorfiets, en zijn veiliger op een nat wegdek met kinderkopjes tramsporen enz.Op de constructie is wel een patent genomen. N.B. Volgend jaar komt Gilera en Aprillia met een 800cc met een halfautomatische scooter en motor op de markt 75pk, dus ook daar een driewieler voor is niet onmogelijk.
Jammer dus voor bombardier, die dus tezamen met bosch alle mogelijke technologieën nodig heeft om het voertuig op de baan te houden, een smallere voortrein en liggen in de bochten, had misschien meer positieve reacties gehad.
Zoals Beowolf schrijft heeft Piaggio een MP3. Ik ben als fanatiek motorrijder gaan proefrijden in Duitsland. In een woord SUPER!
Maar rijdt zo’n MP3 ook nog een beetje door?
Oftewe”: is zo’n 250 cc wel voldoende om zeer geregeld de autosnelweg mee op te gaan? Dan moet je toch zonbder problemen lange afstanden 110-120 kunnen rijden.
TESTRIT achter de rug…

SUUUUPERRRRR, coool beestig voertuigske…

voldoet aan alles, rijd lekker, stuurt vlot, trekt heel vlot door…

YEEAAAAHAAA
Ik heb samen met mijn vrouw 2 Mei 2008 j.l een uur durende testrit op de Can-Am Spyder gemaakt en dit was super en wel zo super dat binnen nu en niet al te lange tijd er een Can-Am Spyder bij ons in de garage staat en niet alleen om naar te kijken!
hier staat ie al van begin maart in men garage…
en tja ieder zen eigen mening,
maar het is een SUPER leuke rijervaring…
overal waar je komt krijg je alle aandacht
laat er dan een peperdure ducati of omt even langs staan
der word niet naar gekeken…
Jongens……..eertst een proefrijden….dan reactie!

Van mij krijgt het een 9 op 10. Ik persoonlijk vind dat het motorgevoel toch blijft
wat een mooi ding zeg
een jongen uit me buurt had zo’n ding gehuurd zo he wat een geluid creert deze monster zeg
Je kan ze nu ook huren in Amsterdam, met heupgordel ipv helm..
Echt een leuk ding..
Sprint naar de 100 in 4 Sec!
Waar in amsterdam is die te huur dan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).