Een korte geschiedenisles: moderne Spykers

Auteur: , 61 Reacties

Woensdagmiddag, tijd voor een kleine geschiedenisles. En wel over onze nationale trots: Spyker. Je zou het misschien niet verwachten van een exclusief merk als Spyker, maar ze hebben nog verbazingwekkend veel verschillende modellen. Daarom is het tijd voor een klein overzicht. De historie van het moderne Spyker begint voor het eerst vorm te krijgen als Maarten de Bruijn in 1999 zijn zelf ontwikkelde prototype onthult, de Silvestris.

Dit is het begin van een lange reeks modellen waar geen einde aan lijkt te komen.

Spyker Silverstris (prototype)

Het ontwerp van deze auto ligt aan de basis van alle moderne Spykers zoals we die tegenwoordig kennen. Helaas is Maarten de Bruijn tegenwoordig niet meer werkzaam voor Spyker en houdt hij zich tegenwoordig meer bezig met het ontwerpen van boten.

Spyker Silverstris

Spyker Silverstris

C modellen

C8 Spyder

Op de autoshow van Birmingham in 2000 onthulde Spyker haar eerste productiemodel. En in tegenstelling tot de Silvestris was dit geen coupé maar een cabriolet. Namelijk de C8 Spyder, voorzien van een 4.2 V8 met 400 pk afkomstig van Audi.

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder Interieur

Als optie is er ook een speciale Wide Body kit te bestellen die de auto een nog dikkere uitstraling geeft. Deze is makkelijk te herkennen aan de koelgleuven in het plaatwerk boven de voorwielen en de dikkere wielkasten.

C8 Spyder Wide Body

Spyker C8 Spyder Wide Body

Spyker C8 Spyder Wide Body

De oranje C8 is overigens de nieuwe auto van de zaak van Michiel Mol.

C8 Spyder T

Op de IAA van 2003 lanceerde Spyker een speciale versie van de C8 Spyder. Namelijk de C8 Spyder T, dit model was voorzien van de 4.2 V8 BiTurbo motor uit de toenmalige Audi RS6 maar dan met een vermogen van 525 pk ipv 450 voor de RS6. Ook is de T voorzien van een Wide Body en een aangepast onderstel. Helaas is de productie beperkt tot 25 exemplaren.

Spyker C8 Spyder T

C8 Spyder GT2R

Van de C8 Spyder bestaat ook een GT racer welke gebruikt wordt tijdens Le Mans en FIA GT races. De C8 Spyder GT2R is ook voorzien van een Audi motor maar dan met een inhoud van 4 liter en een vermogen van 450 pk.

Spyker C8 Spyder GT2R

Spyker C8 Spyder GT2R

C8 Laviolette

De C8 Laviolette is de coupé variant van de C8 Spyder en beleefde zijn wereldpremiere op de AutoRai van 2001. De ware eyecatcher bij dit model is zijn glazen dak. En het model is natuurlijk bekend van zijn rol in Basic Instinct 2 wat zelfs heeft geleid tot een speciale Limited Edition van 25 stuks met Jetblack-zwarte lak, een Lipstick-rood interieur en een geborsteld aluminium dashboard, net als in de film.

Spyker C8 Laviolette

C8 Double12 R

De C8 Double12 is door Spyker speciaal ontwikkeld voor de lange afstandsracerij. In 2002 en 2003 heeft deze auto meegedaan aan de 24 uur van Le Mans. Maar daarna zijn ze overgestapt op de C8 Spyder GT2R.

Woensdag Gespotdag met Jim Appelmelk

Spyker C8 Double 12R - Foto Jim Appelmelk

C8 Double12 S

De C8 Double12 S is een versie van de C8 Double12 R die geschikt is voor gebruik op de openbare weg. Net als de C8 Spyder en Laviolette beschikt de Double12 S ook over 400 pk. De Double12 modellen zijn duidelijk te onderscheiden van de andere C8 modellen door de langere wielbasis en duidelijk langere achterkant.

Spyker C8 Double12 S

Spyker C8 Double12 S

C8 Double12 S Spyder Supercharger

Dit is een Spyder versie van de C8 Double12 maar er is maar zeer weinig te vinden over dit model. Het enige wat er op de website staat is onderstaande foto. Iemand meer info?

Spyker C8 Spyder Double12 S Supercharger

C12 LaTurbie

Bij Spyker staat het getal na de letter voor het aantal cilinders dat de motor heeft. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat de C12 LaTurbie voorzien is van een 6.0 W12 motor die afkomstig is van Audi. De C12 LaTurbie is duidelijk te herkennen aan zijn aangepaste koplampen, 4 uitlaatpijpen en aangepaste grille. Ook heeft de C12 een langer chassis net als de C8 Double12. Op de autosalon van Genève zal Spyker overigens een speciale versie van de C12 onthullen. Namelijk een C12 met een uniek koetswerk van Zagato, dat model zal in een oplage van 25 exemplaren gebouwd gaan worden.

Spyker C12 LaTurbie

Spyker C12 LaTurbie

D modellen

D12 Peking to Paris

De lijn van D modellen bestaat momenteel alleen nog maar uit de D12 Peking to Paris. Waarvan in maart tijdens de autosalon van Genève het productie exemplaar zal verschijnen. De D12 is net als de C12 LaTurbie van een 6.0 W12 met 500 pk en is volgens Spyker de eerste SSUV ter wereld.

Spyker D12

Spyker D12

E modellen

E8/E12

En tenslotte zijn we aangekomen bij het nieuwste idee van Spyker. Want naast de C en D modellen is er nog ruimte voor een derde modelserie. Namelijk de E modellen. Naar verluid gaat dit een 4-deurs coupé worden die moet gaan concurreren met auto’s als de Porsche Panamera en Aston Martin Rapide.

spyker E12

F modellen

F8-VII

De letter F is bij Spyker gereserveerd voor de Formule 1 bolides. Dit jaar zullen ze met de F8-VII aan de start verschijnen en hopelijk de eerste punten pakken.

Spyker F1 F8-VII

Spyker F1 F8-VII

En tot slot nog een kort filmpje om jullie wat meer info te geven.

Mocht je nog aanvullingen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag!



61 reacties

Holland Power!!! \o/
Ik vind eigenlijk enkel de C modellen mooi.
Ik vind eigenlijk alleen de eerste modellen mooi (C8 spyder en Laviolette) De rest is verschrikkelijk gewoon… Dei lange kont brengt hem helemaal uit verhouding, om maar niet te spreken over die SUV. Daar klopt helemaal niks aan.
die boot is zooooo!!! stoer
Interessant filmpje. Had eigenlijk nog wel wat meer willen weten van het historische Spyker. Verder ben ik het ook met Maarten de Bruin eens, EN vind ik nog steeds dat de neus van die wagen niet helemaal klopt.
De C8 is echt een ‘work of art’. Gewoonweg een schitterende
auto. De overigen (op de F-serie na) zijn allemaal aftreksels van de C8 en
verschrikkelijk uit verhouding…vooral de SSUV is een bijzonder vreemd
apparaat. Maar goed, voor de rijken der aarde kan het niet gek genoeg
dus misschien zien we er nog wel ooit 1 rijden (Blèèh…)
vet.. ze zijn allemaal vet! (behalfe die 1999)i love spyker!
heeft die c12 laturbie 4 stoelen?
Doe mij de C8 spyder T maar in het knaloranje om Hollandse trots uit te stralen en mee te doen met de laatste mode! :)
prachtig! waarom halen we nog auto’s uit het buitenland? keuze genoeg hier in ons eigen kikkerlandje. de C12 LaTurbie graag als ultieme sportwagen, de donkervoort voor op zondag, de D12 Peking to Paris voor het gezin. en de carver voor d’r bij. o ja, zo’n leuke spyker boot kan er ook nog wel bij ;)
Geweldige post! :D dankjewel!
de c en de f modellen zijn het mooist:D
die C12 LaTurbie is zooow mooi
slk55amg….

Helemaal met je eens! Moet je mijn bankrekeningnummer hebben!? Het sparen wil me namelijk nog niet helemaal lukken! ;)
Maar ons land is inderdaad niet slecht vrtegenwoordig in autoland! Mooie exclusieve auto’s!
@mvaqusta

Zoveel poen hoef je nou ook weer niet te hebben want ik heb ze allemaal behalve het prototype en de D12.
Schaalmodellen.
C12 LaTurbie =
aston martin spyker c12;) maar wel vet stoere geschiedenis huhau5jaarhuiah.. maja cool;)
Ik doe erg mijn best om de Spykers mooi te vinden maar het lukt niet :( Maar ik vind het wel erg gaaf dat we een echte Hollandse sportwagen hebben die ook steeds succesvoller wordt. Ga zo door !
MV Agusta F4CC
Hahaha…. Janke….

Tjaaa… Dat kan ik dan ook wel weer betalen! ;) Maar ik zou er wel graag in willen rijden! Lijkt me iets leuker dan alleen maar kijken! :)
ik wil die d12 peking to paris hebben
Leuk om zo de ontwikkeling van Spyker te zien. :) Leuk & educatief filmpje! :D
En ik vind die D12 Peking to Paris niet eens zo heel lelijk, hij ziet er van voren best wel geod en agressief uit. Alleen nu nog wat doen aan de zijkant, die is minder geslaagd… :O
wow, die LaTurbie vind ik geweldig! alleen hou ik meer van coupés dan van cabrio’s.
WORDT ER GEK VAN
hier word ik als nederlander helemaal trots van!!!!
Mooie wagens die Spykers. Dat prototype daarentegen ziet er uit alsof een of ander 18-jarig sjonnietunertje zelf een kitje in mekaar heeft gelast.
die boot gewoon super vet, lekker v8 geluid trouwens
ik durf stiekem te zeggen….spyker.. de nederlandse aston?
Wauw, ze hebben inderdaad heel wat modellen… Meer dan ik dacht.
Die eerste concept was eigenlijk wel heel amateuristisch, niet? Die velgjes van de groothandel, de koplampen met folie erachter of zo, de kunststof ongespoten spiegels, het vastgenagelde achterruitje… Beetje een modelltje dat je maakt in je garage (als je handiger bent dan ik :P ).
Van de moderne modellen vind ik de LaViolette het mooist. Dat dak… :D Prachtig. De C8 Double12 R is ook leuk, maar niet voor straatgebruik, dus die viel af.
En waarom eigenlijk die widebody (waar ik voor vandaag nog nooit van gehoord had… :) )? Alleen voor een dikkere uitstraling? Ik vind hem niet eens mooi, hij lijkt té breed…

@ robbie; En nog even een correctie bij de tekst bij de C12 LaTurbie: Ik neem aan dat je de autoshow van Genève bedoelt, en niet die van Geneven (als het bestaat :P ). Typfoutje. Ik neem het je niet kwalijk hoor, maar pas het voor de netheid toch maar aan. ;)
@Citrofiel heb het gelijk aangepast :D
weten we dat ook weer
mooie auto’s die spijkers.
De “motorkap” (nou ja die zit eigenlijk achter maar kom) is erg lelijk. Daar moeten ze gewoon een doorlopende van maken ipv die wegduikende, en dan maar een reeks sleuven erin voor de koellucht à la Jaguar E.
Die D12 vind ik echt briljant… Anders dan alle andere auto’s die je kunt bedenken… Deze wagen doet me echt denken aan zo’n exclusief en klassiek houten Riva motorjacht. Als ik het geld ervoor had, wist ik het wel… de D12 had dan de voorkeur boven die andere modellen.
Ik heb zelf ook snel een schets gemaakt voor een Spyker C8 2.:
http://designerspace.com/pages/3-designerspace/design/i/44562/largeview.html
dat eerste prototype is echt lelijk
de spyker vind ik toch wel een van de mooiste suv’s
(daar zal ik wel commentaar op krijgen maar ja)
en @citrofiel doe niet alsof je alles weet we zien het zelf ook wel, daar hebben we jou hulp niet bij nodig ;)
Interresant weer! Ik weet niet wat sommige tegen hebben op Spyker maar ik vind het echt helemaal gaaf! Een nieuw Nederlands bedrijf die zulke auto’s maakt Kan toch niet beter? De C12 LaTurbie heeft mijn persoonlijke voorkeur. Ik vind hem absoluut niet uit verhouding.
Over de C8 Double12 S Spyder Supercharger heb ik alleen kunnen vinden dat hij 525 pk heeft.
ok murcieboy, dan ben ik maar de eerste die jou commentaar geeft. Die ssuv ziet er toch niet uit. ze mogen wat dat betreft wel een voorbeeld nemen aan de Q7, of zelfs aan de escalade. Je kunt veel over de escalade zeggen maar dat is wel een suv zoals een suv eruit hoort te zien en de Q7 is gewoon dik, turbo eronder en je hebt ook een ssuv.
O,ja nog wat die ovale grill van spyker is gewoon niet geschikt voor zulke hoge neuzen.

Maar laten we wel wezen, het was nog maar een concept. Onder tussen is er alweer veel verandert in suv-land. En dat plaatje van die vierdeurs is door autoblog zelf in een half uur in elkaar geflanst. dus daar mag al helemaal geen waarde aan gehecht worden.
deze autos zijn zo lelijk, ik probeer nog me nog een beetje in te houde met commentaar omdat het uit mn eigen land komt . ik zou maar ff een goede ontwerper zoeken. volgens mij heeft die gast vormgeving naar zn eigen hoofd gedaan.
@Meo, het rare is dat die C8 Double12 S Spyder een Supercharger zou hebben. En dat is dus weer iets anders dan een turbo, dat is zo vreemd…
Wat lelijk die eerste prototype, iets om overheen te pissen.

Meestal zijn de prototypes altijd zo mooi maar de productieversie weer heel saai maar bij spyker was het gelukkig andersom! :D
@ robbie: supercharger zorgt toch voor een langzamere gasreactie omdat de turbo rechtstreeks aan de krukas verbonden zit en niet aan het uitlaatkanaal? Toch? Of moet ik nu met me staart tusse me pote wegrenne?;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercharger

pfff..gelukkig..alleen dat van die gasreactie weet ik nou nog niet.
Voor diegene die de D12 niet al te mooi vindt.
Wacht maar tot je hem in levende lijve tegenkomt,

De real live D12 is zeeer imposant.
De verhoudingen komen dan veel beter uit.
@robbie
Het nadeel van een turbo is dat deze een gat heeft voordat deze pas begint te werken. Hij wordt namelijk aangedreven door de volumestroom van je uitlaatgassen in je uitlaat. Dit probeert men nu te verminderen met een variabele turbogeometrie, Porsche is de eerste autofabrikant die er eentje op een benzinemotor heeft toegepast.
En een compressor is te vergelijken met een pomp die rechtstreeks op je krukas zit aangesloten met behulp van een v-snaar. Zodra jij dan gas geeft heb je een veel korte respons en dus vrijwel direct drukvulling voor in je motor.
Is het zo iets duidelijker?

Bishop
Lijkt mij een sympatieke vent die Maarten de Bruijn.
Een beetje laat maar toch,

Ik kan me nog herinneren dat ik een paar jaar geleden op de RAI een foto heb gemaakt van een Spyker waarvan ik erg onder de indruk was.

Een model waarvan de plaatdelen met klinknagels aan elkaar leken te zitten.
Deze auto had ook een heel laag, blauw voorruitje.
Hij was zilverkleurig.

Ik kan er niks over vinden op internet! Weet iemand welke ik bedoel?
Of is ie al voorbij gekomen?

Gr,

Erik
Gasreactie is nagenoeg gelijk bij een supercharger i.v.t. een motor die normaal aangedreven wordt. Met een turbo heb je wel lag. Overigens is een supercharger wel iets langzamer met het op toeren komen, omdat er meer aandrijfverlies is. Maar dit is echter minimaal….
@ Erik, inderdaad, ik heb er als het goed is nog ergens een foto van, en ik weet nog dat ik de spyker toen maar vies vond tegenvallen.

kunnen ze trouwens niet aan de gozer van de volgende link vragen een special coachbuild te maken?
http://www.seriouswheels.com/cars/top-V8-Twin-Turbo-Concept-Design-by-Stefan-Schulze.htm
Overigens vind ik de huidige spiegels ook helemaal niks, en ook de inlaten op de auto vind ik niet echt mooi. Die hadden echt in dezelfde kleur gemoeten.

Wat betreft de widebody: Die hebben ze moeten maken als homologatieauto. hierdoor konden ze bredere banden eronder zetten en gebruik maken van een breder spoor. Buiten dat zorgt de koets ervoor dat aerodynamische waarde lager is dan wanneer de wielen uit zouden steken buiten de wielkasten (Ik ben inmiddels met hetzelfde bezig).

Wel leuk om te zien dat het frame dat voor de originele spijker gebruikt wordt en als ik me niet vergis ook voor de huidige prodcutiemodellen, in grote lijnen gebaseerd is op dat van de Elise. Ik heb alleen geen idee of ze hiervoor ook lijmverbindingen gebruiken met popnagels, maar ik vermoed van wel.

Al met al blijf ik juist het origineel het mooiste vinden, omdat dat gewoon de meest pure auto is. De productiespijkers zijn allemaal met design mooier gemaakt, wat de auto in mijn ogen juist minder mooi maakt….
@ Jurrian: Van het merk Vector? Weet je hoe lelijk en lomp groot die in het echt wel niet is?????
Over smaak valt niet te twisten maar dat we met zijn allen trots moeten zijn op het feit dat dit product uit Nederland komt lijkt me duidelijk!!!
Hulde voor Spyker en de dappere stappen die zij durven te maken , waaronder het nieuwe F1 avontuur en mee racen in Lemans.
Een held uit vergane tijden: de Vector is bruut… W8, W12… prachtig… straaljagers op wielen.
@ Kevski
dit zijn zomaar wat probeersels van hem geloof ik, z’n stijl bevalt me wel, lekker lambo achtig. beejte Countach meets Diablo.
Die d12 wat een auto… en een leuk bootje:P
Dude schrijft,

14 February 2007 om 19:13
Ik heb zelf ook snel een schets gemaakt voor een Spyker C8 2.:
http://designerspace.com/pages/3-designe


ziet er leuk uit , alleen ik vind hem te japans, hij is de exclusieve look een beetje kwijt. alsnog beter dan die salvastirs ofzoiets:p
wordt nu eens eindelijk tijd dat onze kroonprins,ook een spyker rijdt!!!!
Een auto met en mooier interieur kun je niet vinden, echt geweldig mooi. Het uiterlijk mag er ook wezen…

Proud to be dutcH :P
Enige jaren geleden was er een Nederlander genaamd Abraham van Leeuwen AKA Prince de Lignac. (google maar even)

Aan hem moet ik denken als ik een spijker interieur zie.

Alhoewel Liberace dit ook wel mooi gevonden zou hebben.

Verder overstelpt het gevoel van een derderangs bordeel op de kaai in Antwerpen bij het zien van het dashboard en het bijbehorende roer, sorry stuur.
herman goossens
het is duidelijk dat met het vertrek van De Bruijn alle creativiteit weg is uit dat bedrijf, enkel nog vervelende mannetjes met veel poen.

Die lange kont van die verlengde versies doet me denken aan het achterwerk van een rat.

Die boot is trouwens geniaal!!
Volgens mij bestaat die spyker van 1999 uit een bodykit voor de CRX
Ik haat nederlanders maar ik hou van Spyker. :)
neerlands trots mag niet verdwijnen. ook al zijn de modellen op het kitserische af gemodeleerd. maar ook al zijn ze volgehangen met allerlei bling bling, het is en blijft Neerlands enige supercar producent (sorry donkervoort) en die mag niet verdwijnen.
ik hoop dat ze met het nieuwe bestuur cq denkwijze niet nog maals zo”n stomme fout maken om in de formule 1 te stappen.
laten ze eerst het eigen bedrijf op orde krijgen en hooguit in de GT (le mans) actief zijn. daar kun je ook straat techniek goed testen en doorontwikkelen waar je wat aan hebt.
Spyker blijf bij je leest!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).