Maserati GranTurismo officieel

Auteur: , 105 Reacties

Zoals verwacht is er vandaag definitieve informatie vrijgekomen over de nieuwe Maserati Coupé. Het design is van Pininfarina en op de komende autosalon van Genève zal de nieuwe 2+2 zijn officiële debuut beleven.

De GT moet plaats bieden aan 4 personen maar afgaande op het derde plaatje heb ik zo mijn twijfels. Feit blijft dat het weer een prachtige wagen is geworden en met recht een vervolg op de vorige Coupe.

Het vermogen van 405 pk komt uit een 4,2 liter V8 met automaat.

Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo

De nieuwe Maserati GranTurismo, ontworpen door Pininfarina, beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève. De Maserati GranTurismo is een gespierde en sportieve auto die geschikt is voor dagelijks gebruik en die zijn bestuurder tegelijkertijd volop bij de rijervaring betrekt. Zijn uitstekende handling-eigenschappen en sportieve inborst maken hem tot de maatstaf in zijn klasse. De Maserati GranTurismo is gebouwd met speciale aandacht voor comfort, keuze uit materialen en details en met genoeg ruimte voor vier personen, zoals alleen Maserati dat kan.

De nieuwe Maserati GranTurismo is een high-performance sportwagen met plezierige rijeigenschappen dankzij de 4.2-liter V8 motor, met een vermogen van 405 pk, en een gewichtsverdeling van 49% vóór en 51% achter. Hij is uitgerust met een automatische versnellingsbak en beschikt over een adaptief controlesysteem die de schakelmomenten aanpast aan de rijstijl en de rijomstandigheden.

Maserati’s traditie op het gebied het Gran Turismo concept dateert van 1947, toen de onderneming met de drietand, reagerend op de vraag van haar klanten, tijdens de Autosalon van Genève haar eerste Gran Turismo, de A6, onthulde, ontworpen door het beroemde Pininfarina. Het was de eerste ‘road car’ van Maserati, waarvan het merk 58 exemplaren produceren. De auto werd door de automobielmedia geprezen vanwege zijn geavanceerde technologie en de avant-gardistische stijloplossingen.

De naam van het nieuwe model – Maserati GranTurismo – is niet per ongeluk gekozen. Opnieuw resulteert de samenwerking tussen Maserati en Pininfarina in de geboorte van een auto die in staat is emoties op te wekken en zichzelf te onderscheiden van de concurrentie, dankzij de techniek waarmee hij gebouwd is en zijn unieke ontwerp.

De nieuwe Maserati GranTurismo markeert een nieuwe stap in het completeren van de productreeks van het merk met de drietand, na de wereldwijde introductie van de Quattroporte Automatic tijdens de North American International Auto Show 2007 in Detroit.



105 reacties

Ik kan achterin mijn benen niet kwijt.
ziet er lekker uit,
2+2 of gewoon 2, mij zou het niet veel uitmaken..

(btw, autoblogger laat opnieuw zijn slaap voor zijn hobby/werk)
@tom: dank u, alles voor het laatste nieuws he ;)

En nu stop ik echt vanavond: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/20/miss-tuning-kalender-2007
Beter dan de Ferraris die ze designen:D
Eindelijk een fraaie achterpartij voor een Maserati. Beetje Aston-achtig, maar d’as geen bezwaar. Wat een prachtbak, bellissima!
Het is eeb pracht auto geworden!
Mooi voor en achterkant, maar de zijkant mist iets.
Ik zou het mooier hebben gevonden als ze de zijskirt op de schetsen hadden geleken. De luchtinlaten op de schetsen zien er toch aggresiever uit.
Mooie auto, met scherpe koplampen.

Lijkt wel een beetje lexus is achtig, maar verder Bellissima

Gerrit
:-O, die is mooi!
Eric (the good)
@Cheech
De zijskirt komen waarschijnlijk op het Gransport model met iets meer PK’s zoals bij het vorige model.
Geslaagde wagen, zeker mooier dan de coupe van Merc and BMW.
Oh supermooi, Je kan trouwens wel achterin zitten uit eigen ervaring van de vorige coupe. Ik ben 1,9 en zat daar echt best fatsoenlijk alleen in en uitstappen was moeilijk
Real italian stallion !!!
Voorkant is prachtig, lekker agressief. Maar sorry. Die achterkant valt zwaar tegen. Die maakt niet waar wat de voorkant beloofd. Kijk eens naar de achterlichten. Dat zijn de omgekeerde achterlichten van de nieuwe Mondeo.
Zeer vette bak :)
Sexy…
Doe mij er maar eentje!
Ben ik de enige die hem van voren op een Honda s2000 vindt lijken?
http://www.edmunds.com/media/seo/500/2006.honda.s2000.jpg
nee je bent niet de enige.
Verder… ik vind erg, erg, erg tegenvallen. Ik heb totaal geen Maserati sfeer als ik zi naar het design kijk. Geen mooie vloeiende italiaanse lijnen wat kracht en dynamic uitstraaldt. Jammer Massi, maar dit is net zo erg als de bi-turbo / 420 modellen.
Oftewel een quattroporte coupe…
ik heb het gevoel dat het dak er gwn op geploft is, down the less ik vind het best mooi;)
volgensm ij heeft pininfarina naar (zijn eigen) 406 coupe gekeken voor de achterkantt :) En da is natuurlijk alleen maar positief!

Verder.. ja.. ik ben nogn iet helemaal om, maar waarschijnlijk is hij al een stuk mooier wanneer je echte foto’s of hem in het echt ziet.
schitterende en mooie auto.
erg mooie auto, die neus, heerlijk!
Oh, wat vind ik dit verschrikkelijk…

…MOOI!

Echt een auto die je met je hart koopt (en dat is bij dit soort auto’s van wezenlijk belang!). Prachtig.
De neus van Maserati is zo verschrikkelijk stijlvol. Er zijn trouwens nu wel héél veel coupé-tjes met deze lijn, desondanks is ook deze onderscheidend. Verschrikkelijk mooi.

Ben heel erg benieuwd naar de prijs.
sjeike bak. allen hoezo 2+2? 2 te veel:)
Mooi ding, maar de koplampen zijn een beetje chrysler…

En het blijft eeuwig zonde dat de boomerangs aan de achterkant verdwenen zijn omwille van Amerikanen zonder smaak!
@r3fl3x: ja…
mwa, op de foto’s zo doet hij me nog niet zoveel. Beetje met meerdere auto;s de laatste tijd, foto’s niet zo mooi maar in het echt…Zal vast wel weer door die witte en lichte kleuren trent komen.De vorige coupe was ook vele male mooier in een donkere kleur. Dus maar even afwachten tot ik hem in het echt zie in geneve.
Vind de achterkant niet erg sterk. Bij het vorige model had ik dat met de voorkant.

Lijkt me overigens wel een auto die je in het echt moet zien.
mooi he, bugatti, aston martin en maserati zijn toch wel de meest sjieke merken. En met dit model bevestigen ze het ook maar weer.
prachtige auto zeg! past in de lijn van de quattroporte maar zeker zijn eigen identiteit.. die neus is zo ontzettend mooi!!! ik raak er wel een beetje opgewonden van :P

@r3fl3x: ja
Bella macchina!!!
Ik heb echter mijn twijfels over de genoemde motorspecificaties. Een 4,2 l met automaat?? Voor mij is het aannemelijker dat hij de 4,7l (net als de AR 8C) met ‘cambiocorsa’ krijgt.
Ligt t nu aan mij of maken en ontwerpen ze daar bij Masarati echt mooie velgen?
Wat een sjeike bak dit! voorkant strak designed!:P
mmm lekker aggressief
OK mooi maar die velgen zijn verschrikkelijk.
De 3200gt en 4200gt van nu zijn toch niet meer zo mooi dus dit is zeker goed.
Ik zag idd een S2000 aan de voorkant, en van achter een Nieuwe Ford S-max.
ja, en die bout in die velg, is die niet van de Opel Corsa?
WOOOOOOOOW deze auto is zoooo mooi, Quattroporte voorkant…

alleen jammer van die achterlichten, beetje Ford Mondeo achtig :(
Mooi! Eindelijk terug een mooi kontje, maar de achterlichten van de eerste serie blijven de allermooiste. Zonde dat die ooit aangepast werden op vraag van de Amerikaanse markt.
Beetje lexusachtig aan de voorkant.
Ik vond de impressie leuker.

Weer zo’n dertien-in-een-dozijn Maserati.
Wanneer gaan ze weer terug naar de tijd van de Maserati 8C én 6CM?
hoop dat de lichtunits vanachter weer iets speciaals hebben dan 2 generaties geleden
dat maakte hem zo uniek

http://members.fortunecity.com/freecarwallpapers/images/maserati_3200gt_04.jpg
TheGreatAtuin
Mooie en originele auto, met een enorm brutale voorkant (zeit eruit alsof ie een stuk uit je been/bumper gaat bijten) en een prachtige zijkant en voor de verandering eens een mooi interieur.

De achterstoelen hebben WEL genoeg beenruimte, maar de idioot die deze foto’s heeft gemaakt heeft de voorstoelen zo ver als mogelijk naar achter gezet, normaal heb je meer plaats.

Maaar er is 1 ding mis mee:

IK WIL BOOMERANG ACHTERLICHTEN !!!!!!!
Hmm…ziet er ten minste aggresiever uit dan huidige model… Denk dat we maar eens op echte fotos moeten wachten om een ordeel over mooi of lelijk te maken; voor mezelf dan bedoel ik natuurlijk.
Design… met gevoel voor smaak dat uit de tenen komt :)

Vind het -zoals een eerder post zei- ook wel iets van Aston weg hebben (wat een compliment is wat mij betreft)
mooi, lijkt wel beetje op aston martin, en mogen andere velgen ook. maar mooie wagen.
mooie auto, behalve de achterlichten :(. wanneer komen die ‘boomerang’ achterlichten nou weer terug. die waren zo’n mooi stukje extra design.
Ik vind de achterkant echt heel jammer, de vorige met de boomeranglichten was veel mooier. De voorkant is trouwens best wel mooi. Ik vind hem alleen een beetje te aggressief voor een Maserati.
VanNispentotSevenaer
Redelijk. Voorkant doet met teveel aan Mazda denken. Achterkant is oke, maar ook niet zo ‘geweldig’ (hetgeen ik bij de Quattroporte wel heb).
DIT IS PAS SCHOONHEID!! [L]
@ C30 CDI AMG: LOL! :)
Pure klasse. Overtreft alles in zijn segment (op de 8C na dan).

De comments zijn overigens weer priceless, vooral die van die honda en die s-max.
hij doet me vanvoor eerlijk gezegd (een !beetje!) aan spyker denken, niet?
Voorkant is afschuwelijk, Achterkant ziet er wel mooi uit

@heidekonijn
Overtreft alles in zijn segment??? Kwa wat. prestatie’s of kwa uiterlijk

of allebij

Porsche 911 is de Beste is zijn klasse dus hoe kunnen die twee dat dan zijn :s

911 is toch wel beter als deze auto ;) :D
@r3fl3x: ja (A)

@ C30 CDI AMG: hahahah !


geweldig mooie auto dit..!!
@ Sugar.

Mijn gedachten inderdaad. Er zijn al meer auto’s die dezelfde basislijn vertonen. Juist dáárom is de neus zo mooi.
@Porsche Fan

Goh, de eerste impressie wordt vrijgegeven en blijkbaar heb jij er al mee gereden? Vertel eens, waar stelt deze Maserati teleur, vergeleken met de 911?
Moet je deze dan niet met de Panamera vergelijken? Het gaat hier toch om een 2+2.
@Porsche Fan

De beste is niet altijd de meest begeerlijkste.

En in dit geval is de 911 dat zeker niet.
Dit stond op supercars.net:

Power should come from the same 450 hp 4.7-liter V8 that is currently powering the gorgeous 2-seat 8C Competizione.

Of gaan ze die houden enkel voor de Gransport?
Niet onaardig. Hoewel hij me niet direct raak zal het me niet verbazen als hij dat wel doet in het echt. Bij de Quattroporte was ik ook niet weg van de foto’s, maar in werkelijkheid heeft de auto iets interessants, iets chiques maar toch arrogant en agressief.

Hoewel ik bij sommige details mijn twijfels heb (koplampen) ziet het er over het algemeen netjes uit. Dit kan best wel eens wat worden.
Ben erg benieuwd naar de afmetingen en de prestaties van deze auto.
De tekening is in elk geval erg mooi.
@ JLJ Porsche staat op eenzame en onberuikbare hoogte als het om dit soort auto’s gaat – En wat mij teleurstelt in de maserati de neus En tja kwa rijeigenschap komt ie toch niet in de buurt van de 911

@ Karaya Zo aantrekkelijk vind ik hem niet, 911 voor mij wel
als je van echte sportwagens houd wel
en ja nou en als somige de maserati mooier vinden maakt mij niet uit
de 911 Is dan toch wel beter

:D
Prachtig design, hier kan de CLS en de M6 wat van opsteken, wat een passie, bomvol emotie tegenover de ‘koude’ Duitsers
heerlijke auto… prachtig design. ik zou er zo een willen hebben :D
jullie hebben het over de velgen, maar valt iemand het op dat er 3 drietanden in een velg zitten ;-) als daar niet over nagedacht is
vind de sportieve versie van de lexus is uh maserati wel aardig
Zou zo een Lexus kunnen zijn…..
Het zou toch een coupé-cabriolet worden?
Autospotting.nl
Dik ding zeker maken :D kan niet wachten die te spotten.
hier zit teminste passie in
Bella macchina! :-D
ik ben altijd al fan geweest van Maserati en dat blijf ik zeker
ik ben er nog niet uit wat ik hier van vindt. Niet gelijk overdonderd door de schoonheid…. maar dat had ik met de 8c ook. Op de eerste foto’s snapte ik het design niet echt, maar toen ik eenmaal de video’s van die auto gezien had was ik verkocht….. hopelijk gaat dat ook voor deze Maser op. Maar ik zou toch duidelijk liever een 8c zien…..

Er komt trouwens ook een CC als we de spyshots en de begeleidende verhalen mogen geloven.
Op de eerste persfoto’s laten italiaanse exoten zich meestal niet van hun beste kant zien. Maar ik vind hem er toch veelbelovend uitzien. Tussen alledaagse auto’s zal hij er super uitzien, verwacht ik.
Hopelijk komt er gewoon weer een softtop spyder van.
Auto=emotie=Maserati
En inderdaad die boomerang lichten moeten terug!
@Porsche fan

Qua klasse. En uitzicht. En geluid. En passie.
Volgens en voor niemand anders als mij.

Probeer me dat maar eens af te nemen met een auto die klinkt als een droogtrommel en er uit ziet als een gigantische zetpil.
Ach ja maserati vind ik zowiezo niet zo heel ruim achterin .. de pa van een kameraad heeft een 4200 GT en als je voorin een beetje relax wil chillen met de stoel naar achteren blokkeer je de ruimte voor de personen achterin best wel ..

Maar wel een supermooi geluid heeft die V8 + een nice interieur/exterieur.
en deze coupe GT is ook superchil om te zien ..
De velgen hebben iets weg van drie Maseratie drietanden: schitterend!
Achterkant is inderdaad iets te veel Peugeot 406: heel mooi, maar niet nieuw.
Voorkant is mooi. Ik ben een Lambo-fan, aar dit is mooi aan de andere kant van et spectrum, niet strak en toch indrukwekkend, en mooier dan elke Ferrari neus (behalve de Enzo), die een beetje tussen Maseratie (elegant) en Lambo (strak) inzit.
Geloof me of niet, maar toen ik de eerste foto zag moest ik denken aan de vormen van de nieuwe Donkervoort, de achterlichten van nieuwe Fords, en ik houd niet zo van dat oranje randje in de voorlichten.

– Sammie
Jammer, hij lijkt veel op de schetsen… :( Ik zei van die schetsen al dat ik ze niets vond, en dit vind ik dus ook niets. De neus is te opvallend, de koplampen te gewoon, te Japans, en de achterkant is heel anoniem. Helaas, ik vind het geen vooruitgang. Had het niet aan de grille gelegen, dan had het zo een saaie Japanner kunnen zijn… :(
@Citrofiel
Volg je enigszins, maar ben het niet met je eens -al is je mening netjes gefundeerd.
Ik denk dat Guigiaro (en WoOody) het bij het rechte eind hebben dat een auto een bewegend kunstwerk is, je hem dus zult moeten rijden voor je hem naar waarde kunt schatten. Ik vermoed namelijk dat dan de complexiteit van lijnen en vormen pas echt tot hun recht zullen komen.

En Japanse auto’s zijn steeds minder saai :-)
Wat een prachtig elegante auto is dit, Maserati is de goede weg ingeslagen, goede keus om wederom te kiezen voor het front uit een serie uit het verleden. Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de verkoop cijfers van Maserati, de Trident is het merk met de mooiste autosport historie, ze gaan een zonnige toekomst tegemoet.
@ heidekonijn; Iemand die überhaupt mijn reactie heeft gelezen!!! :P Blij dat je me kunt volgen. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Eerst in het echt zien, hoewel ik niet denk dat ik van mening verander: lelijke grille en anoniem. Ik vind het overigens, op die grille na, geen lelijke auto, maar het is geen uitbundige Italiaan, en daar hoopte ik eigenlijk op…
mooiste auto ooit… samen met de Alfa Romeo 8C Competizione en Aston Martin DB9
Ik vind hem ook veel mooier geworden. Alleen denk ik bij die neus aan een Honda S2000 en bij de achterkant aan een Peugeot 406 coupe.
waar laat je in godsnaam de kentekenplaat aan de voorkant/
en daar hebben we de achterlichten van de nieuwe mondeo en de galaxy !
achterlichten van een Ford Mondeo ffs?!
Ligt het aan mij of doet die tweekleurigheid van het dashboard aan de Punto Grande denken ?
Ik denk dat echt zo’n auto is die je in het echt moet zien om ‘m te waarderen. Hopelijk komen de welvingen bij de wielkasten beter naar voren en is ie breder en lager dan op de foto’s. Tot dan: waar blijven de filmpjes? Dwars, met veel gejank en bandenrook door de bergen. ASAP please.
@ Porsche fan
‘staat op onberuikbare hoogte’….
eh, wat bedoel je?

Prima hoor, dat je je mening geeft, maar die is wel zo-totalitair-porsche dat ik niet geloof dat je onbevangen naar iets nieuws kan kijken (behalve als het nieuws porsche heet).
Het is soms best aardig je tunnelvisie even achter je te laten en naar het licht te lopen en helder na te denken :)

Overigens ben ik het met je eens dat Porsche prachtige wagens zijn én waanzinnig rijden.
@ Porsche Fan

Hey Fanaat, jouw toevoeging is gebaseerd op niets. Nog niemand heeft gereden met deze Maserati, desondanks wéét jij al dat hij beter rijdt dan een 911?

Vertel mij eens hoe jij dat kan, ik wil dat ook kunnen.

Voorlopig blijven Sugar en ik nog even kwijlen over de neus.
servetje?
Zet maar een bakje bij Sugar neer.
Echt een super mooie en dikke auto. Ik zou hem wel willen kopen af ik genoeg geld had.

Geweldig
http://www.askaprice.com/images/news/inhouse/2738-03.jpg

Deze foto stond er nog niet bij…

De auto is ronduit geweldig en een echte vierzitter, al lijkt het op de foto wat krap achterin. Verder zal het de meest sportieve GT zijn en moet de auto in het echt gezien worden! Op de AutoRAI bijvoorbeeld… Hal 9 (Randstadhal).
k vond maserati altijd wel mooi mar dit gaat toch iets te ver
100 reactie:P

Ik vind het niet echt een geslaagde opvolger, maar misschien moet het nog wennen. Maar het is natuurlijk wel jammer dat de boomerang achterlichten niet zijn teruggekomen.
Prachtig auto, vooral de voorkant. Maar waar moet nou de kentekenplaat? Echt geen idee waar dat lelijke gele stuk blik moet worden opgeschroefd.
in de nieuwe mercedes c klasse kun je achterin je benen ook niet kwijt en in de brera al helemaal niet
hadden we de specs al? Nou ja, bij deze (bron Maserati ;) ):

ENGINE
Displacement…………………………………………….. 4244 cm3
Max power output…………………………. 298 kW (405 HP)
Engine speed at max power output…………….. 7100 rpm
Peak torque………………………………….. 460 Nm (47 kgm)
Engine speed at peak torque……………………….. 4750 rpm

DIMENSIONs and weights
Length……………………………………………………. 4881 mm
Width…………………………………………………….. 1847 mm
Height……………………………………………………. 1353 mm
Wheelbase………………………………………………. 2942 mm
dry weight………………………………………………..1780 kg
Kerb weight……………………………………………… 1880 kg
Performance
Top speed………………………………………………… 177 mph
Acceleration 0-62 mph…………………………………….. 5,2 s
Acceleration 0-400 m…………………………………….. 13,4 s
Acceleration 0-1000 m…………………………………… 23,9 s
voor een sportwagen zijn de prestaties niet eens zo indrukwekkend, maar voor een sportieve GT is dit natuurlijk wel dik in orde. Jammer dat het gewicht niet iets lager is…. dat rijdt ook fijner op bochtige wegen in de heuvels….
Jaa, dat vind ik ook!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).