Superbus van Wubbo Ockels heeft toekomst

Auteur: , 123 Reacties

De Nederlandse held en ruimtevaarder Wubbo Ockels staat weer volop in de belangstelling. Hij is al een tijdje bezig met het "Superbus" concept, een futuristische autobus die tussen de 150 en 250 km/uur moet gaan rijden. Het project wordt genoemd als een mogelijk alternatief voor de Zuiderzeelijn (Amsterdam - Groningen). Een team verbonden aan de TU Delft is op dit moment bezig met het maken van een prototype.

De combinatie van een topsnelheid van 250km/u en de flexibiliteit van de superbus heeft het bedrijfsleven wakker gemaakt. En zo hoort het! Zodra de overheid zich teveel met dit soort zaken gaat bemoeien dan wordt het een eindeloos traject. Zowel bandenproducent Vredestein en bussenbouwer VDL werken nu mee aan de bus, puur Nederlandse bedrijven. Ook is Antonia Terzi aangetrokken, hij gaat helpen de bus te ontwikkelen. Terzi was eerder verantwoordelijk voor de aerodynamica bij het Formule 1-team van Williams.

Zibb schreef gisteren dat ook voormalig Getronicsdochter Koning & Hartman er nu voor 125.000 euro in stapt. Directeur Oswald Coene laat weten niet alleen geld in het project te stoppen, maar ook kennis. De automatiseerder bekijkt hoe passagiers van de superbus ook bij een snelheid van 250 kilometer mobiel kunnen bellen en internetten. Oh yeah!

Het prototype van de bus moet tijdens de Olympische Spelen 2008 in Peking gepresenteerd worden aan de wereld. Vervolgens moet de bus in 2015 operationeel zijn.

Superbus
Superbus

UPDATE: een tweetal filmpjes om je een beter idee te geven, zoals deze Superbus trailer en een reportage bij 2vandaag.

Meer info op superbus.tudelft.nl.



123 reacties

WTF ????

Dit is toch weer geen nieuwe Audi A9 Hé ????
lol het lijkt meer op een ASQ ofzeau :P met die ledjes… die stoppen ze niet in de gewone A9 ;)
En hoe gaat die de bocht om?
amsterdam – groningen..

is dat een speciale buslijn ofzo..

lijkt me sterk dat tie op de openbare weg 250km per uur mag gaan rijden..

ben benieuwd wat voor blok ze hier in gaan leggen.. :P
Terzi…dat was toch het brein achter de (niet-werkende) walrus neus op de williams. Volgens toen ze met een andere neus aankwamen zetten ging het direct een stuk beter. Wubbo Pas Op!
Oowkey….. Maar waar moet ie dan gaan rijden onder de grond? of op een aparte weg ofzo dat snap ik niet helemaal. Maar de grote vraag is het haalbaar zeker voor nederland. Als het haalbaar is dan lijkt het me wel leuk maar meer eigenlijk ook niet.
Is deze even lang als een traditionele bus? Het ziet er alvast zeer lang uit.

Ik ben een voorstander van creatieve wetenschap. Het is misschien niet altijd economisch of praktisch, maar de wereld zou anders maar een saaie plaats zijn. De evolutie zou trouwens stilvallen zonder nu en dan eens een onzinnige mutatie.
Ik weet bijna zeker dat het aanbod van buschauffeurs hierdoor dramatisch zal stijgen! :)
WTF… ik heb in eens een carriere move in gedachte…
Opeens heb je het, je word…. busschauffeur
@ Nitrous

haha idd
update – dan wil ik wel over de openbare weg….

scare the crap out of old ppl

haha
@ knilles

Driftend ???
Als ze er nou ook nog snelheidsrecords mee gaan zetten, net zoals de HSL of TFT.. hoe heten die dingen ook als weer?? Die HogeSnelheidsTreinen..
Daar zie ik elektromotoren in…
Ja natuurlijk komen daar electromotoren in, ik bedoel, kom op: de TU in Delft…die doen de hele dag volgens mij niets anders dan met electriciteit werken;)
Vandaar die F1 wagena op de afsluitdijk dus, da was een proef!
Misschien heben ze een stoeltje voor Jos Verstappen … ?
Dan ben ik om, ik ga voor OV!!
@ SimonMC, enig idee hoevel KW/h je nodig hebt om dat ding van A’dam naar Grunn te laten karren en hoe je die weer moet opladen? Ik zeg geluidsisolatie en een gasturbine.
Dit is vrijwel onmogelijk, een bus van 25m lang en een topsnelheid van 250 km/u. De chasisbalken zullen immers heel sterk gedimensioneerd moeten worden omwille van de dynamische belastingen in de bodemplaat. Hoge snelheden met hoge trillingen leiden tot te hoge buigingsmomenten en dwarskrachten in de plaat. Een trein op een rail wordt continu ondersteund over de gehele lengte, dit model wordt ondersteund op de uiteinden over een lengte van meer dan 25m.

Dit lijkt me vanuit ontwerpstandpunt echter niet haalbaar
Drempels?
hoeft in ieder geval niet gepimpt te worden
Heeft het prototype een scramjet of kerncentrale als aandrijving?
250 km/u zeg je…

Zo krijgen BUSBANEN weer een heel andere betekenis.
UPDATE: heb nog even drie filmpjes bij het artikel geplaatst
64-JV-DS (nee, géén autokenteken)
@mark:
Plausibele uitleg!
Ik denk dat prof. Ockels daar ook al mee bezig is. Wellicht een chassis van koolstofvezel? Het moet in ieder geval een behoorlijk stijve constructie hebben. Daarnaast zal in het wegdek van de busbaan het aantal hobbels tot het minimum gereduceerd zijn. Verder zal een aantal tests meer informatie moeten bieden over het weggedrag van deze Flitsbus. Ik denk hierbij aan het grillige klimaat van ons landje: sneeuw, ijzel, regen, wind, hitte.
Wat zal zijn remweg niet worden?
64-JV-DS (nee, géén autokenteken)
Ben ik weer…

Ik lach me rot als Jeremy Clarkson hierin een proefritje mag gaan maken!

Ik hoor zijn commentaar al:
“Well, the Dutchies did it again! First, they came up with their Carver, which is already completely bonkers. Then they smoked some very heavy cigarettes (…) and came up with the Spyker. But they must have sniffed some dodgey glue because now they’ve created the most insane….. bus! This thing travels up to a mindboggling 150 miles per hour!”

:-)
Complete onzin dit.
Over een speciale baan, en dan kan je 12 mensen in een uur van groningen naar amsterdam brengen aan een prijs van 200 euro?
Die Ockels heeft ook nog een 7 miljoen van ons belastinggeld los weten te peutreren voor dit project. Laten we hem eerst eens vragen of zijn vlieger project al van de grond is!!!
Nou zeg!

Als ze dat ‘ding’ eens drastisch gingen in korten, tot een metertje of 4. En dan die tweede achteras weggooien. Dan zou het nog wat kunnen worden, zelfs met elektromotoren!

Tis mijn mijn vrouwelijke mening…;-)
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j38/n26/21225

De Superbus is lang niet zo duurzaam, veilig en winstgevend als prof.dr. Wubbo Ockels en andere voorstanders beweren. Dat concludeert prof.dr.ir. Ingo Hansen (CiTG) in zijn rapport ‘Valkuilen voor de Superbus.’
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j37/20221

Bij deze wil ik u toch mijn reactie op de uitspraken van de protagonisten van de superbus laten toekomen: de superbus is niks voor openbaar vervoer…
@Peter: thanks!
heb er even een omschrijving bijgezet maar dat zijn wel interessante links…
Momenteel betaal je 27 euro voor een enkeltje 2ste klas en 48,80 1ste klas en je doet er 2,5 uur over. Een paar jaar geleden kwam een ondernemer met het idee om vanaf Elde naar Schiphol te vliegen in een (luxe) kleine vliegtuig. Totaal kosten zouden rond de 50 euro zijn inc belastingen voor een enkeltje en 85 voor een retour en de reistijd ruim 50 min ex in en out checken. Dit is nooit een succes geweest omdat reizigers het te duur vonden.

Dus wat gaat een retour met de superbus kosten?
in ieder geval een stuk beter als de huidige bussen
Is er uberhaupt wel iemand die er stil bij staat hoe te handelen als die “superbus” op topsnelheid vrolijk over z’n baantje op de snelweg zoeft en er wijkt plotseling een auto (met pech bijv.) uit en vervolgens belandt op de “busbaan”? Ik bedoel, dat KAN NIET!!! een voertuig met zo’n lengte en vanzelfsprekend een aardig gewicht binnen 4 á 5 seconden af laten remmen van 250 naar 0 km/u, zonder dat er passagiers door de voorruit vliegen, neh… ik zie niemand dat voor elkaar krijgen, die geen Formule1 of MotoGP coureur is. Leuk idee Wubbo, maar als je het mij vraagt is het never nooit 100% haalbaar…
Ik vraag mij af waarom de wielen niet achter schermen zitten i.v.m. aerodynamica…
Ik vrees trouwens dat dit een automobiele Concorde gaat worden.
Juich niet te vroeg, autoliefhebbers. De superbus zal ingezet worden met de bedoeling om het autoverkeer te verminderen en het is de bedoeling dat ze gaat rijden op gescheiden rijstroken enkel bedoeld voor deze bus. Ze is een schakel in het openbaar vervoer en het is de bedoeling dat het een overheidsproject wordt. Ze gaat ons dus nog wat kosten, de betuwelijn herinnerende…
@ 64-JV-DS (nee, géén autokenteken): Geweldig commentaar! Ik ziet ’t Jeremy zo zeggen… :-D
Autospotting.nl
reizen met je OV word straks dus nog vet :+ :P
HAHA!
@ Zoef: volgens jou is het dus de bedoeling dat deze bus een standaard lijndienst gaat worden en niet op een gescheiden baan gaat rijden maar gewoon op de al bestaande rijstroken? en dat met 250km/u?!?! lijkt me stug, Zoeffie :-D.
Gewoon combineren met opgevoerde vrachtwagens.
Krijgen ze een eigen rijbaan toegewezen en kunnen ze gassen zoveel als ze willen.
En die bus kan dan lekker de boel een beetje opduwen.

Maar ergens rond eindhoven hebben ze al een afgesloten busbaan voor een bus die zelfstandig zou kunnen rijden.
Misschien kunnen ze hier enkele proefjes doen?
P.S. @Zoef
Sorry, leesfoutje :-P.
wat jij zegt komt dus redelijk overeen met mijn eerste reactie, qua gescheiden rijstroken dan…
en wat is jou idee over het plotseling uitwijken van andere weggebruikers?
Of bedoel jij met ‘gescheiden rijstrook’ een rijstrook met eigen vangrail en dergelijke, gewoon volledig afgezonderd van de rest?
Volledig dwaas en kansloos project imo.

Iedere ingenieur weet dat deze combinatie echt niet gaat werken. De veiligheid kan alleen door een uitzonderlijke wetgeving en door een peperdure infrastructuur gewaarborgd. Wat maakt deze bus dan anders , beter dan de ICE of Easyjet ? Kortom, forget it. Puur een publicity stunt van egotripper de heer Wockel.
Ik denk dat de chaufeur vzich grandioos verschrikt als hij iemand eronder heeft want volgens mij moet die dan eeerst allen banden controlleren want die vind je niet makkelijk:)
Superbus Team
Goed om te zien dat de Superbus zoveel reacties losmaakt bij auto-liefhebbers.
Check: http://www.superbus.tudelft.nl voor meer informatie en uitleg over het concept van de superbus.
@Turbopaultje,

AUB niet mijn titel voor jouw redenering gebruiken.
Dank U

Lees maar eens wat over de Phileas. En dan niet over de bus zelf, maar over de benidigde infrastructuur.
Die is vergelijkbaar met dit project en is stukken goedkoper dan bijv. rails
Ik zie het al helemaal gebeuren.. Bus op de zijn eigen baan, met daarachter een paar bmw’s die ook wel 250 per uur rijden. Waanzin..
Een klapbandje, en waar blijft ie dan met bv. 150 op de teller?
Nu ga ik met mijn eenvoudige HAVO gewoon geen commentaar geven op Wubbo. Respect voor die man! En als Wubbo visie geeft dan sluit ik me daar bij aan. Bovendien lijkt het mij echt waanzinnig als dit gaat lukken. Gaat niet lukken maar goed (hè nou doe ik het toch). Maar ik ben in ieder geval blij dat de overheid er nog niet teveel bemoeienis in heeft. Ik zag gister op éénvandaag een bus met een revolutionaire aandrijving waardoor het verbruik én de schadelijke uitstoot halveerde. Helaas had de overheid niet zo’n haast dan wel interesse (de lulsmoes was uiteraard wel voorradig!) zodat deze geweldige vinding bruikeloos in een hangar stond. De uitvinder toonde zich wat gefrustreerd!
@ het-autokenteken-dat-geen-autokenteken-is

LOL, je hoort ’t ‘m zeggen :)

Toch apart, moet hiervoor niet een aparte weg worden aangelegd vanwege de lengte van het ding? En is dan een treinverbinding niet (nog) sneller?

Vind zo’n initiatief toch wel spannend… ;)
@Ironic,

Inderdaad. Wat een prachtige vinding: een wiel met een ingebouwde elektromotor. Origineel een vinding van Porsche uit de jaren 20/30! Dit project mist het vertrouwen van de markt; het bekende kip en ei dillema. Daar zou het geld ingestoken kunnen worden door een stimuleringsfonds. Daar kan het geld beter naar toe dan naar die luchtfietserij van de Superbus. Sorry Wubbo.

http://img339.imageshack.us/img339/4135/directdrivesfs8.jpg
Kijk : D Dit lijkt me nou precies wat we in NL nodig hebben om het aantrekkelijker te maken om het OV te pakken i.p.v. de auto. Laten we nou gewoon eens niet bang zijn voor de afschrikwekkende risico’s die er op het eerste gezicht aan vastkleven maar dit onderzoek doorzetten.
Om de wegen serieus te ontlasten zijn nou eenmaal drastische maatregelen nodig..
Het lijkt de Batman auto iin limo versie wel J**** met zo’n ding wordt de taxi nog goedkoper en 250 km/u is een beetje waanzin hè
Superbus Team
Superbus rijdt natuurlijk alleen laag bij de grond op hoge snelheid. Op lage snelheid kan er tot 40cm bodemvrijheid worden verkregen. Drempels zijn dus geen probleem.
Die 250km/u rijdt de bus alleen op een speciaal aan te leggen “superbaan”. En dan ook nog op de automatische piloot.
@ Superbus Team

Ik vind het als Groninger die na zijn studententijd waarschijnlijk weg moet maar liever zou blijven een zeer interessant project. Maar zou je mij kunnen uitleggen waarom een speciale superbaan met een paar superbussen goedkoper is dan een rails met snelle treinen? Mij lijkt namelijk dat het onderhoud van de superbaan een stuk duurder is dan het onderhoud aan een zweeftreinbaan.
@ Fons: ik weet niet wie u bent, maar u heeft er duidelijk helemaal geen
ene moer van begrepen.

Citaat ” AUB niet mijn titel voor jouw redenering gebruiken.
Dank U”

Heeft u TM rechten of zo op een titel ? Welke titel dan ? Mijn analyse
is zuiver op ingenieurslogica gebaseerd en niet op hete lucht………
47″ velgen of wat??
Superbus Team
Over onderhoud van de superbaan durf ik geen uitspraken te doen (ik ben de interieur ontwerper…). Ik weet wel dat het aanleggen van een strook asfalt heel veel goedkoper is, en een stuk minder impact op het landschap heeft, dan een magneetzweefbaan.
Bovendien is het niet de bedoeling dat de Superbus het hele traject aflegt over een superbaan. De kracht van de Superbus is dat hij (in tegenstelling tot een trein) ook over bestaande wegen kan rijden om passagiers op de plekken te krijgen waar ze echt moeten zijn.
@ Superbus Team Op lage snelheid kan er tot 40cm bodemvrijheid worden verkregen.


Sorry, ik denk dat jullie dan een design-probleempje hebben:

http://img148.imageshack.us/img148/1734/superbushighun6.jpg
Ik ben benieuwd wat er van gaat komen…

@ DAT; Dat is onzin…
Ik weet het niet hoor! Op de huidige wegen mag je geen 250 rijden, bochten of snelheidsdrempels nemen is niet vanzelfsprekend met dit ding. Het aantal zitplaatsen is enorm beperkt. Als ze aparte rijstroken of wegen voor dit soort voertuigen gaan aanleggen is er nog altijd de veiligheid die vragen oproept. In vergelijking met een trein die bijna niet van zijn spoor afkan heeft dit voertuig toch last van regen, sneeuw en andere omstandigheden die er voor zorgen dat je geen 250 kan rijden. En dan is dit voertuig al onmiddellijk zijn voornaamste troef kwijt (zeker in onze regenachtige landjes) Daarbij komt dan nog eens dat een stuurfoutje een enorme ravage kan aanrichten. Ik zie echt niet de voordelen van dit soort projecten. En er zal ook wel een enorm prijskaartje aan vast hangen.

@ Superbus

“De kracht van de Superbus is dat hij (in tegenstelling tot een trein) ook over bestaande wegen kan rijden om passagiers op de plekken te krijgen waar ze echt moeten zijn” – Op gewone wegen moet hij zich ook aan snelheidsbeperkingen houden en is minder wendbaar dan een gewone bus, dus wat is er dan nog super aan?
@ Citrofiel;

Als je een bus ontwerpt die zowel laag bij de grond als 40cm bodemvrij is dan moet dat ook in het design te zien zijn.

Ik begrijp de verleiding wel om een supergeile luchtbeitel te ontwerpen maar het ondergraaft het concept. En dat is niet slim.
730 pk, 6.3 v12 biturbo met 1300 nm van Mercedes/Brabus kan voor de nodige aandrijving zorgen
@ DAT; Is luchtvering of zo dan zo’n probleem? Dat kan hij heel laag liggen op hoge snelheid en omhoog worden gedaan bij lage… Waarom zou dat het design beïnvloeden? (ik snap er blijkbaar niet bijster veel van, ik weet er ook niet bijster veel van, dus dat kan kloppen :P )
@ Citrofiel; Je hebt gelijk, technisch is het geen probleem. Het is alleen alsof je een Lamborghini 40cm de lucht in gooit. Dat lijkt me geen gezicht.
Heeft geen zin om een lang verhaal op te hangen en zijn mening te onderbouwen maar, de magnetische zweeftrein zie ik meer toekomst in en heeft een hogere capaciteit/snelheid.

Een zweeftrein tussen het traject Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Amsterdam ?? Daar lijkt mij het geld veel beter besteed.
Euh Benny1; de kosten voor de Transrapid zweeftrein worden voor het traject in München op 38 Miljoen Euro / km geschat. Dat betekent zo’n 3.4 Miljard euro voor het 90km traject Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Amsterdam…voor dat geld kan je zo’n 340km asfalt leggen…
@DAT

Ferdinand Porsche toonde de Lohner-Porsche, met elektromotoren in de wielen, op de wereldtentoonstelling in Parijs in 1900.
Superbus Team
Toevallig is het juist de Lamborghini Gallardo die omhoog “gekrikt” kan worden mbv zijn vering om drempels te nemen. Best praktisch.
@ DAT; Nee oke, hij zal niet op beide standen er even geslaagd uitzien, daar heb je gelijk in. (daar doelde je zeker de hele tijd al op…) Maar moet een bus er goed uitzien? Nee, hij moet praktisch, groot en in dit geval snel zijn.
Watdeboernietkent
@DAT en Citrofiel: 40 cm grondspeling is inderdaad geen gezicht. Luchtvering lijkt me wat erg zweverig, kan je net zo goed met een gewone bus gaan toeren denk ik. Maar misschien dat Wubbo en zijn kornuiten eens kunnen gaan shoppen bij de firma psa. Die hydropneumatische rommel doet t al jaren prima op die citroëns. Als je t maar onderhoud!
Al met al geen idee of het kans van slagen heeft, maar het is zeker het onderzoeken waard.
als er luchtveren onder zitten pomp je die bus toch even omhoog wanneer je een drempel tegen komt
moet je dan ook een helm op en in stoeltjes van Sparco zitten met 6 punts gordels?
Een snelle verbinding naar het noorden waarom eigenlijk er valt toch niets te halen,of misschien toch wel een snelle verbinding? zijn we wel de eerste in de wereld waar een bus terug in de tijd gaat.
En de overheid hoeveel snelheidstol zullen ze heffen, misschien wel drie keer zoveel als een trein kaartje nu kost.
Als je de bus een gewone lengte geeft (ca. 18m) kan hij gewoon door de binnenstad naar het busstation over de normale weg.
Zodra hij buiten de bebouwde kom is, kan hij op een speciale busbaan en vervolgens snelheid maken. (250 lijkt mij wel wat optimistisch)
Je bent hierdoor een stuk flexibeler dan de trein.
@Turbopaultje,

Jij schrijft IEDERE ingenieur, en dan voel ik me aangesproken.
Maar ik ben het totaal niet eens met jouw standpunt.

Mag toch wel, een eigen mening hebben?

Dank-u-wel
lincoln mark8
raar prestige project…. wat ongetwijfeld heeeel veeeel belastingcentjes gaat kosten …. maar werkelijk nooit met succes van de grond komt.
ik denk eerlijk gezegd dat dit project het uiteindelijk niet gaat redden, want een magneettrein die twee keer zo snel kan rijden levert denk ik toch wel meer voordelen…
@ Superbus Team: “juist de Lamborghini Gallardo die omhoog “gekrikt” kan worden”

Heel handig, maar dat zal geen 40 cm zijn!

Mijn punt is dat het design een beetje potsierlijk is als je er mee door de stad rijdt, terwijl dat juist een onderdeel van het vervoersconcept is. Dat aspect zie je er totaal niet aan af.

Het is net zoiets als met een Gallardo met babyzitje boodschappen bij de AH gaan doen. Het kan wel, maar daar je voelt wel aan dat een Lambo daar niet echt voor gemaakt is.
ach, het achter gedeelte kan toch gebruikt worden voor alle bagage en de rest voor personen…? probleem opgelost
hoe wil die bus 250 kmh halen als op de NL snelwegen maar 120/kmh mag?!
Citaat: ” Mijn punt is dat het design een beetje potsierlijk is als je er mee door de stad rijdt, terwijl dat juist een onderdeel van het vervoersconcept is. Dat aspect zie je er totaal niet aan af.”

In welke stad willen jullie dan met dit geval rondrijden ? De virtuele stad zeker………….. Sorry, maar ik zie echt 0,0 % potentiaal voor dit vervoersmiddel de komende jaren. Zowel technisch als economisch is dit een doodgeboren kindje, zoals bijv. Le Tunnel. Het is totaal geen serieuze concurrentie voor vliegen, reizen met de hogesnelheidstrein of snelle auto.
Zoals ik al eerder schreef het is hooguit een publicity stunt.
Dromers moet je koesteren.
Anders zaten we nu nog op paard en wagen rond te hobbelen.

So what als deze nooit lonend zal worden. Moet je dan altijd maar de veilige en gebaande paden kiezen?

Een team aan de TU is met het maken van een prototype. Dit houdt in dat het nog 10 jaar kan duren voordat we ook maar iets van dit concept op de weg te zien zal zijn.

Iedereen zal er veel van leren en de automobielfabrikanten gebruiken gewoon die technieken die voor hun van toepassing zijn.
Even een serieuze vraag: hoeveel deuren heeft deze bus?
Het lijkt namelijk niet alsof er binnen een fatsoenlijke stahoogte is. Dan wordt van voren naar achteren kruipen wel heel oncomfortabel. Of stel je voor dat je in geval van nood weer snel naar buiten zou moeten…
Hoe is dat opgelost?
Nou ben ik ook een dromer bij tijd en wijle, maar dit komt echt niet in de buurt van het stadium “dromen”.

Dit is een belachelijk idee wat zelfs door de TU Delft gepromoot wordt………… man, wat zijn die aan het flippen daar. Vliegtuigbouwers gaan een nieuwe busconcept ontwikkelen……..??????? ik begrijp er niets meer van
Tijdens een brainstormsessie bedenken we wel een wildere ideeen.
Helaas ontvangen wij geen EU subsidie of ondersteuning van een universiteit voor.

Maar ik zou zeggen : open your mind.
Ah, laatste filmpje gekeken: ieder een eigen deur. Lijkt me qua constructie dan wel een uitdaging worden; waar deur, daar minder stijfheid. Toch?

Is hier iemand oud genoeg om zich onderstaande bus uit ‘The Big Bus’ te herinneren? Schoot me zo te binnen :)
http://www.x-brick.de/vehicles/cars/bigbus.jpg
@ superbusteam:

Wat een ongelofelijk trippend bullcrap idee is dit zeg. Wat met een formule 1 designertje een bus gaan ontwerpen. Zoals al gezegt, weersomstandigheden worden een groter probleem, de kans op een menselijke fout op 250km/h word aanzienlijk groot. Het kost enorm veel geld, de veiligheid gaat achteruit.
Ook al gedacht aan gehandicapten? of ouderen, de eerstgenoemde komt al helemaal hier niet in, en ouderen hebben denk ik ook moeite met een bus op Lamborghini hoogte. Wat een ongelofelijke troep.
Mensen, dit is gewoon onhaalbaar!

Een mooie poster voor boven je bed, wat ook al is.
@ watdeboernietkent; Met luchtvering is niets meer mis hoor, het zit op veel top-of-the-class auto’s, Duitsers en zo. En die deinen echt niet hoor. Luchtvering kun je zo aanpassen als je wilt, deinerig of strak. En je kunt dus de hoogte aanpassen… Maar shoppen bij PSA zou ik ook niet verkeerd vinden. (want is meer inkomsten voor hen :P )
groencontainer
@ iedereen die maar even snel concludeert dat dit per definitie niet mogelijk is:

Er zijn een hele groep ingenieur al jaren bezig met de superbus, hoe kan het dan dat een aantal mensen die even een berichtje lezen over de superbus (en verder totaal geen achtergrond van het project kennen) na een paar minuten “nadenken” keihard concluderen dat het per definitie niet mogelijk is??????? Vind het bijzonder zwak als mensen zo reageren! Kritisch naar het idee kijken is alleen goed(maar onderbouw het wel), maar ga niet botweg alleen op de proppen komen met een opmerking zoals mark hierboven!

De mensen die hier mee bezig zijn verdienen respect, door dit soort projecten komen nieuwe technieken tot stand die de wereld kunnen veranderen. Er zijn maar heel weinig mensen die dit soort projecten ondernemen, maar zij zijn wel de mensen die uiteindelijk de wereld kunnen verbeteren, de rest van de mensen wacht gewoon af en levert alleen maar commentaar op de mensen die wel aan de weg timmeren!
Je ziet het zelfde bij de Nuna, iedereen vind het leuk dat hij wint, maar tegelijkertijd word het afgekraakt omdat het niet praktisch is, nooit dagelijks gebruikt kan worden enz. Echter word er dan vergeten dat er bij de ontwikkeling technieken worden ontwikkeld die ergens anders gebruikt kunnen worden om het milieu minder te belasten. Daarnaast zorgt het voor een enorme promotie van zonne-energie.

Je kan: stil in een hoekje zitten huilen omdat de wereld vergaat als we zo door gaan, commentaar gaan geven op mensen die iets nieuws proberen om het vergaan van de wereld te voorkomen, of je kan je handen uit de mouwen steken en actief dingen gaan doen om het te voorkomen! Het superbus team doet het laatste, en dat kan je alleen maar aanmoedigen!
Zal ie airbags hebben?????
@groencontainer,

beste, ik ben namelijk zelf ingenieur in de lucht- en ruimtevaartsector. Ik ben continu bezig met stabilliteitsberekeningen, sterkteberekeningen etc. Ik weet waarover ik praat. Ben volop bezig met het ontwikkelen van systemen in Femap, MSC Nastran, etc.

Ik zuig het echt niet uit mijn duim. Als je denkt dat het te verwezenlijken is en je kan het effectief realiseren, dan wordt je een super rijk persoon.

And by the way, mensen die er al jaren onderzoek op doen, wil niet zeggen dat er iets uit de bus gaat komen. Ik ken immers zelf veel doctoraten die uiteindelijk na jaren lang onderzoek, niets nieuws hebben ontdekt.
Het valt mij op dat de meestre mensen commentaar geven zonder het bovonestaande te hebben gelezen. Laat wubbo en die Jongens van de Uni toch lekker kutten, hebben ze wat te doen en er worden vast wel bruikbare ontwikkelingen uitgehaald, anders zou het bedrijfsleven zich hier niet in mengen……

Wat ik mij alleen afvraag: een automatische piloot bij 250 km/h; waar isw dan de fun voor de chauffeur (of de laag bij de grond piloot) en waar moeten in vredesnaam die Superasfalt stroken noch worden gelegd??? Voor dat dat ding uit a’dam is is hij al meer dan een uur onderweg.
ben zelf buschauffeur op lijn 315 q liner Groningen Lelystad vice versa en hoop nog ooit op deze nieuwe bus te rijden, maar de 315 rijd nu ook al 100 km per uur in een aangepaste bus .deze lijn is een groot succes voor studenten en forenzen. een Buschauffeur met ervaring krijgt zo,n bus echt wel de bocht door maar is afhankelijk van het overiger verkeer!!
Er is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en van wat ik heb gelezen is het project (dat geinitieerd is door connexxion en de overheid en uitgevoerd op de tu in delft) niet haalbaar. De totale kosten komen uit op zo’n drie miljard (en uiteindelijk wellicht meer dan 7 miljard), omdat er verwarmde snelwegen aan moeten worden gelegd, naast de gewone rijbanen(dus duurder dan die zweeftrein). Daarnaast is de intentie van de bouwers om passagiers (30 per bus) dicht bij huis op te halen en af te zetten, maar er liggen genoeg verkeers drempels in steden en gezien de lengte lijkt het me niet aannemelijk dat die dingen fatsoenlijk een bochtje nemen…Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar gebaseerd op wat ik ervan weet is t nogal n verspilling…
Voor meer info: http://www.superbus.tudelft.nl

edit: link stond al in het artikel en is ook in reacties al voorbij gekomen
Haha leuk ding die bus, maar het zal me niets verbazen als de politie daar flitspalen gaan neer zetten ;-)
Nou Mark, vertel jij het die investeerders dat ze water naar de zee brengen met hun geld of moet ik dat voor je doen???
Waar is het Superbusteam ?
Op vakantie

————–

Met de bus!
@Classic red

Je hebt gelijk, het was nog eerder dan 1920.
Porsche was natuurlijk een ras-ingenieur.
Het toepassen van elektromotoren direct in de wielen is nu pas goed uit te voeren door de stand van de elektronica.
Het idee blijft zowel geniaal als eenvoudig.

Hier nog een plaatje van het apparaat uit 1900:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/Lohner_Porsche.jpg/300px-Lohner_Porsche.jpg
Over dromers gesproken :
Spijker werd ook uitgelachen in 1903 toen hij met een auto kwam met 4-wielaandrijving en remmen op alle 4 de wielen.
Tja, ontwerp en snelheid van de bus hebben iets van een raket; een dicht-bij-huis idee dus van Wubbo. De bus is wellicht niet bedoeld voor de “gewone man”, want in het filmpje spreekt hij over businessklass stoelen en het vervoeren van schoolklassen. En daar ligt dan gelijk ons probleem. Zakenmensen blijven (zo verwacht ik) met hun eigen auto’s naar hun kantoren jakkeren en schoolkinderen genereren geen geld met hun door de overheid betaalde vervoersbewijzen. Het dicht-bij-huis idee van Wubbo brengt ons dus, jawel, alleen maar verder van huis. Sorry, Wubbo.
Mooi ontwerp, een soort jongensdroom. Stiekem hoop ik hem ooit te zien rijden en ik geloof zeker dat het technisch haalbaar is, maar het lijkt me dat een kaartje voor deze superbus alleen betaalbaar is voor een beperkte groep forensen en daardoor geen belangrijke bijdrage gaat leveren aan het reduceren van de files in Nederland. De enorme investeringen die het zal vergen lijken me daarom niet gerechtvaardigd en op andere wijze beter besteed. Het is wel jammer dat in Nederland de regelgeving omtrent voertuigen zo ontzettend streng is dat het sommige kleinschalige milieuvriendelijke oplossingen in de weg staat. Zo is in Duitsland bij voorbeeld een ligfiets ontwikkeld die met een kleine elektrische ondersteuning, dus geen emissie, 70km per uur haalt. Perfecte oplossing dus voor individueel vervoer voor afstanden tot 35 km, zoiets als amsterdam Utrecht. Geen files en lekker goedkoop, maar mag helaas niet in Nederland, het voertuig valt in geen gespecificeerde categorie te plaatsen. Wellicht over 20 jaar. Ik blijf het hopen.
Op de super bus ga ik niet in.

Wel een charmant idee vind ik intelligent routing, maar doe er dan een stapje boven op en stap van het bus idee af. Bedenk een systeem waarbij bestuurders (van o.a. bussen en auto’s) en lifters mobiel kunnen opgeven of ze beschikbaar zijn/vervoerd willen worden. Software in de centrale bepaald welke bestuurder een bepaalde lifter(s) mee kan nemen. Zowel bestuurder als lifter worden mobiel op de hoogte gebracht.

Praktisch: Dus ik bel met mijn mobiel (=standaarduitrusting) naar centrale en zeg dat ik van locatie A naar B ga met mijn auto/bus. Mijn gegevens/wensen zijn bekend bij de centrale. Een lifter belt naar de centrale en wil van locatie C naar D. Ook zijn gegevens/wensen zijn bekend bij de centrale. De software in de centrale bekijk de beste mogelijkheden (er zijn immers miljoenen bestuurders en passagiers). Is er een oplossing dan komt de route bij de bestuurder binnen op zijn mobiel of routeplanner(=standaarduitrusting). Gaan beiden akkoord met o.a. prijs en tijd dan kan de reis beginnen.

Simpel… er is nauwelijks extra materiaal nodig (bijna alleen software/hardware). Ben je toevallig de enigste die van afgelegen locatie K naar het afgelegen P moet dan zul je in de prijs omhoog moeten of je wensen moeten verlagen (toch maar weer bij die afzetter achterop de fiets :-). Voordeel van dit systeen is bovendien dat direct zichtbaar is op welke trajecten de fiets, de auto, de bus of de superbus kan worden ingezet.
De hogesnelheidsbus zal een eigen wegen-net nodig hebben, want de maximum snelheid van een bus op de snelweg is 80km/u. Ik vind daarom het een gribus die je alleen bij de olympische spelen als Nederlandse showbus kan inzetten. Pure verspilling van belastinggeld.



Waarom laat men ingenieur Heinen met zijn Etraction bus in de kou staan?
Zie http://www.etraction.com , voor een wereld primeur: een bus met in-wheel motoren ( ook wel bekend als naaf motoren ). Deze bus houdt zich netjes aan de maximum snelheid en verbruikt slechts de helft van de brandstof in vergelijking met een normale bus. De onderhoudskosten aan deze bus zijn laag, en deze bus is zeer betrouwbaar. Maar ja, de busmaatschappijen c.q. de Nederlandse overheid laat dit geweldige project doodbloeden, “omdat men niet van te voren weet hoe betrouwbaar de etraction bus rijdt”, zo vernam ik laatst van TROS radar. De overheid schaft toch weer conventionele benzine slurp bussen aan.

Ik ben (als Nederlanderse electro-ingenieur) heel trots op ingenieur Heinen en zijn wereld primeur, en verder erg boos over incompetentie bij de overheid (daar hou ik het maar op). De Etraction bus gaat vast ergens in de wereld geproduceerd en gebruikt worden, maar niet in Nederland. Wubbo, TU Delft, bedankt voor de geweldige ondersteuning en promotie van de heer Heinen, en schiet nog eens een Bockel.
Citaat groencontainer “Er zijn een hele groep ingenieur al jaren bezig met de superbus, hoe kan het dan dat een aantal mensen die even een berichtje lezen over de superbus (en verder totaal geen achtergrond van het project kennen) na een paar minuten “nadenken” keihard concluderen dat het per definitie niet mogelijk is??????? Vind het bijzonder zwak als mensen zo reageren! Kritisch naar het idee kijken is alleen goed(maar onderbouw het wel), maar ga niet botweg alleen op de proppen komen met een opmerking zoals mark hierboven!”

Sorry, maar mijn commentaar is met een kort en krachtige onderbouwing
waarschijnlijk beter gefundeerd als het L&R gebouw in Delft………..

Mijn idee: Laat niet alleen ingenieurs los op projecten als dit, ga eens ff logisch nadenken wat de klant wil en calculeren wat de klant daarvoor wil betalen.
mark:

” Dit is vrijwel onmogelijk, een bus van 25m lang en een topsnelheid van 250 km/u. De chasisbalken zullen immers heel sterk gedimensioneerd moeten worden omwille van de dynamische belastingen in de bodemplaat. Hoge snelheden met hoge trillingen leiden tot te hoge buigingsmomenten en dwarskrachten in de plaat. Een trein op een rail wordt continu ondersteund over de gehele lengte, dit model wordt ondersteund op de uiteinden over een lengte van meer dan 25m. ”

@ mark

Bijdehand, had je ook wel makkelijker kunnen zeggen
harry klooster
soms is er een moment aangekomen , dat het verleden de toekomst heeft.
hoe is het ook alweer met de concorde afgelopen ?
technisch zeer goed.slechts een ongeluk.en toch.
blijf op de plaats en verbeter de dingen waar we nu staan.
de auto was in 1990 al klaar, maar toch verder ontwikkelen.
behoeftes kweken voor de afnemer heet dat.
Mensen, laat toch gaan met die super bus. Dat is vooruitgang.Als iedereen zo bekrompen dacht dan hadden we nu nog berenvellen om en waren we aan het jagen op een of andere diersoort om te kunnen overleven. Al komt dat ding nooit in producktie, dat maakt niks uit maar uit dat projekt komen weer nieuwe ideen die onze levens weer wat beter kunnen maken.
Stel je voor een ambulance die met 250 kmh jou naar het ziekenhuis brengt en je overleeft het net. Met die ouwe bak van 160 kmh had je familie een mooie KIST voor je kunnen bestellen. Denk eraan stilstand is achteruitgang.
en nu nog spinners onder om het compleet te maken
Wubbo’s superbus on the move!…

Wubbo in tha house! Het inmiddels bekende project van de superbus heeft weer wat extra aandacht gekregen. Initiatiefnemer Wubbo Ockels mocht vandaag in Brussel een praatje houden en liet weten dat er begin volgend jaar een eerste testrit (250km/u) plaa…
Leuk idee, eindelijk eens een goede infrastructuur in Nederland, zonder al die wachttijden en graffiti… Maar ik denk dat dit idee een beetje overdreven is. In de theorie is het leuk, maar in de praktijk? Nee, geef mij maar liever de treinen van Alstom, je weet wel; die van de TGV. Of gewoon een zweeftrein. Werkt prima in Japan! Dus waarom niet in Nederland? En geld moet geen probleem zijn. Nederland moet maar eens wat meer geld uitgeven aan prestige-producten. En belastinge betalen we toch. Dus liever aan een goede infrastructuur dan aan een of ander lelijk modern kunstwerk!
O ja, bijna vergeten:

@Citrofiel, leuk idee van die inkomsten aan PSA. Levert waarschijnlijk nog meer ‘hoogstandjes’ op zoals de C6!
Is er iemand die weet wat de aktuele status is van dit “briljante” Wockelproject ?
Als het goed is moet op de OS van Peking een werkend model staan.
Geachte lezers,
Ik denk dat Nederland niet zit te wachten op een super bus met super snelheid, de afstanden zijn daar te klein voor. Het reizen met openbaar vervoer kan alleen aantrekkelijk zijn/worden als het aanwezig is en zeer frequent rijdt. Het openbaarvervoer moet in heel Nederland het karakter van een metro krijgen. Binnen 10 minuten is de volgende aansluiting weer aanwezig, overstappen kost dan maximaal 10 minuten. De superbus zal weer extra ruimte en extra miljarden vragen. Nu is er al een dicht railnet aanwezig laten we dat verstandig inzetten.
Beste Wubbo, als je nu eens een trein kan maken met smarts die door een zogenaamde locomotief wordt voor getrokken zodat zij geen motor hoeven te gebruiken. Een auto in de stad zal over het algemeen niet meer dan 30 a 40 Km in de stad rijden. Plaats daarna een computer programma waar en wanneer men in de trein moet invoegen en je kan zonder echt te stoppen in en uit detrein stappen. Het grote voordeel is de brandstofbesparing (1 locomotief annex trek auto) en je hebt minder file op de snelweg. misschien een alternatief voor je autobus traject. doe er je voordeel mee. groetjes andre leetz
Het kan ook dat je gewoon een kompleet nieuwe weg aanlegt van A-dam tot groningen, hij kan dan zijn snelheid houden, en in traditie van de DS bestelus kan hij dan zich verhogen als hij in de stad rijdt
De mislukking ligt al in het feit, dat mensen niet in een voertuig gaan zitten dat 250km/uur rijdt en bestuurd wordt door een mens zoals een auto bestuurd wordt. Daar zou ik dus nooit in gaan zitten. Lijkt me nog linker dan in een vliegtuig. Ik zit zoiezo al niet graag in een bus met een halfpittende chauffeur of weet ik veel wat ie de avond of nacht er voor gedaan heeft. Misschien zit ie wel op poppers of weet ik veel.
Als er eenmaal een crash met een superbus is geweest is dat project ook weer van de baan. Een nadeel is ook dat hij gewoon over de weg rijdt en die weg is eenvoudig bereikbaar voor idioten. Als ze nu al de fietsen van de viaducten op de snelweg gooien wat zijn dan de gevolgen van rotzooi op de betonbaan van die superbus.

Bij de magneetbaan heb je tenminste een beetje het gevoel dat het ding een beetje failsafe is, zoals een achtbaan. Hij kan ook hoog gebouwd worden waardoor ie minder goed bereikbaar is. Lijkt me ook lastiger om een fiets op te gooien. Ligt die fiets er uiteindelijk toch dan…. tja.. waar laat een voertuig dat 250 km/uur rijdt zijn energie in dat geval. Is altijd wel een beetje catastrofaal lijkt me.
grrr, de structuur van een vliegtuig is heel dun.
de skin is mischien 5 mm met een profiel elke x cm.
toch kan zo’n ding meer als 200 ton wegen.

kijk eens naar de foto van een oud vliegtuig met een rolls royce merlin en dan ff de motorsteunen bekijken.
zo’n blok weegd meer dan 500kg en hangt aan lolliestokjes en brak toch neit af tijdens achtervolgingen door de lucht en bij het landen.

en als iets te stijf is, is dat erger dan als iets wat flexibel is.
en zal metaal moeheid optreden, maar met compsite grondstoffen zie ik daar geen problemen in.

met de huidige technieken kun je het chassis bijna uit 1 stuk maken zonder koker balken of schroefjes/lasnaden.
maar de hele bus als 1 grote koker balk.
(net als ieder vliegtuig)

‘airbags’ in de ophanging met sensoren die de weg aftasten en ophanging afstelen binnen ene micro second is ook niks nieuws meer.
airbags zijn ook veel en veel beter dan veren.
90% van alle vrachtwagens heeft het en niet voor niets.
audi a8, mercedes s, vw pheaton, thouareg, etc, etc.
(www.airbagit.com).

en als je alle veiligsheids systemen 3 voudig uitvoert met een 3 voudig energy system zal de automatische piloot nooit falen.
zou 1 cpu uitvallen, kunne die andere 2 nog altijd het werk uitvoeren.

dus technisch gezien al zeker meer als 20 jaar uitvoerbaar.

alleen de nderlandse overheid wil altijd sparen en de maatschappij arm houden.
nederland is een heeeeeel rijk land, maar te beknibbelig.
altijd te weinig huizen.
teveel op zich zelf gesteld, ik, ik en nog eens ik.
anonieme kliklijnen?
lijkt wel een semi comunistisch land, in de tijd van stalin gebeurde zulke dingen ook, dus nederland gaat achteruit in plñaats van vooruit.

van die halve garen die achter de gordijen nar de kinderen op straat liggen kijken en meteen politie bellen ls de jeugd aan het spelen is.

en als de jeugd baldadig is, ligd dat ook aan de ouderen, die zich non tollerant opstellen.

geen muziek in de treinen, want er moet kijk en lusiter geld betaald worden.
belachelijk allemaal.


ik woon al bijna 10 jaar in valencia spanje, hier hebben ze wel gratis ziekenfonds voor iedereen, muziek in de trein en vette moderne treinen, met in elke wagon lcd schermen met info, een vrouwen stem die iedere halte aankondigd, airco.
bijna overal 2 baans en bijna geen spoor overgangen en veel bruggen.
(nog nooit gehoord dat iemand een beton blok op de rails gelegd heeft hier)

echte associaalle meot ik hier nog tegenkomen.
je kunt hier met een onbekende gewoon een gesprek gaan voeren en mishcien nog omkiepen van het lachen.

ok, het is neit overal perfect, niet in spanje en ook neit in nederlander.
maar ik vind dat jullie veel noten op de zang hebbben.
te veel regels.


jullie moeten eens leren om voor elkaar te zorgen in plaats van langs elkaar aflopen. vriendelijker worden

: )
“Ook is Antonia Terzi aangetrokken, hij gaat helpen de bus te ontwikkelen…”
Antonia Terzi is een vrouw.

Verder een mooi ontwerp, maar voorlopig zie ik er nog niet veel van terecht komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).