Seat boekt opnieuw verlies

Auteur: , 47 Reacties

Net als in 2005 heeft Seat in 2006 ook niet de zwarte cijfers weten te halen. Pluspunt is dat het verlies minder groot was dan in het jaar ervoor. Seat maakte vanmiddag op een persconferentie in Barcelona bekend in 2006 een verlies van 49 miljoen euro te hebben geleden, tegenover 62,5 miljoen euro in 2005. De omzet steeg licht naar 5,54 miljard euro.

Seat-Chef Erich Schmitt, die in september van Audi overkwam, gaat er van uit dat er in 2008 weer winst gemaakt wordt. Hij sprak elk gerucht over een eventuele verkoop van Seat dan ook met klem tegen. Op dit moment is de Spaanse autofabrikant druk bezig met saneren om zo de kosten te drukken. Wat mij betreft kijkt Seat eens goed naar zijn modellenaanbod en brengt daar vernieuwing in, want ondergetekende is niet bepaald onder de indruk van het huidige gamma. Hopelijk lukt het Seat om de ‘emoción’ uit zijn slagzin weer wat invulling te geven, dan volgen de verkopen vanzelf.



47 reacties

Deze geluiden waren al langer te horen.

De verkopen stagneren al lange tijd omdat de modellen onderling te weinig verschillen.
Ik vind ze wel Emoción hebben. Wat hebben we: Ibiza, Cordoba, Leon, Altea (XL) en Alhambra. Oke, de Alhambra is bedaagd, hoewel er niets mis mee is, maar de rest vind ik helemaal oke! Ik hoop dat ze winst gaan maken en gun het ze iig van harte!

PS; denk nu overigens niet dat ik een Seatfiel ben geworden of zo, maar ik vind gewoon dat ze goede én leuke auto’s maken. VW kwaliteit én uitstraling, wat wil je nog meer? Begin ik weer… Laat ik maar plaats reactie drukken… :P
Zonde hoor… Nu maar hopen dat ze niet hoeven te sluiten over een paar jaar
@ Fons; daar heb je dan wel weer gelijk in… Voor een aantal. Leon, Altea en Altea XL lijken heel veel op elkaar, en de Ibiza en Cordoba ook… Die groepen echter niet op elkaar, en de Alhambra hoort nergens bij… Oke, laat maar zitten, wat ben ik hier nou Seat aan het verdedigen?!
Ik heb niets tegen Seat.
De Leon vind ik een mooie compacte auto met een krachtige uitstraling.

Helaas zijn ze, vooral van voren, weinig onderscheidend.
Thom Holwerda
Ik vind Seat’s stijl zo verschrikkelijk geforceerd. Ze willen hetzelfde bereiken als bijv. Alfa Romeo, maar waar bij alfa dit ‘natuurlijk’ komt, moeten de tekenaars bij Seat er keihard voor werken.

Vooral van de achterkant lijkt bijv. een Leon toch verdacht veel op een Alfa 156/150 Sportwagon. Vooral die achterlichten.

http://www.leblogauto.com/images/seat_leon_kit_2.jpg
De Ibiza, Cordoba (bolle voorkant) en vooral de Toledo (helemaal) zijn gewoon té lelijk.
Los van de uitstraling klopt de filosofie achter het merk wél. Ik vind het een logisch facet in de VAG groep.
Het blijven Spaanse nepalfa’s.
Het is een merk zonder gezicht, lijken teveel op andere merken. En veel mensen kopen dan liever een VW.
Toch vreemd, dat zou ik niet zeggen als ik naar het gala kijk dat er op de gemiddelde zaterdag voorbij komt.
Leon: van buiten aardig, van binnen een goedkoop hok: gemiste kans :(
Ik ben het met Citrofiel eens.

Dit is wat Volkswagen zou moeten zijn, Duitse kwaliteit maar toch in een mooie verpakking.

Dit zouden mijn oplossingen zijn:
De Altea zou eigenlijk standaard een Altea XL moeten zijn en de Alhambra segment in moeten gaan om die te vervangen.

Het Ibiza-geval en Cordoba-geval mag van mij terug naar de tekentafel, en mogen wel een FR uitvoering (2.0 TFSI en 1,4 TSI voor Ibiza) en Leon/Toledo-grille (bescheiden en niet al te bescheiden) krijgen vind ik.

De Toledo gaat wel, op de kont na. Wat moet dit voorstellen een hatchback-maar-toch-een-beetje-sedan? :S


Seat moet een niet al te complex stelsel hebben, niet te veel verschillende auto’s die teveel op elkaar lijken maar ook niet compleet anders zijn. (Dit laatste is helaas nu wel het geval)
Maar ja, ik mag zoveel willen.

Zelf had ik bijv. liever dat McLaren en Bentley door BMW werd gekocht, Rolls-Royce door VAG en Sauber door Mercedes-Benz.

Tsja, helaas kan dat niet. :/
terwijl ze toch best mooie auto’s maken
@BM ze maken ook wel mooie auto’s alleen ze lijken op elkaar zo is de leon een soort van platte altea en Ibiza lijkt op de cordoba (bestaat die nog de cordoba?) dus mensen vinden seat een beetje eentonig. maar als ze gewoon wat meer verschil tussen de moddelen maken dan verkoopt het weer goed. Wees nou eerlijk hoeveel seats zie je op een dag? niet veel. IIg ik niet maar goed laat ze hun gang gaan dan komen ze er wel weer bovenop en maken ze goede winst.
Ga ZO door seat verminder de schulden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
“Pluspunt is dat het verlies minder groot was als in het jaar ervoor”
Heren autoblog-medewerkers… maak er maar “minder groot dan” van… staat toch iets beter denk ik ;)

-edit: heer Deon, dank. Gelukkig zijn er nog mensen die wél waarde hechten aan een fatsoenlijke spelling!-
Ik ben ook maar een mens, maar ik zou het volgende doen:

Huidige Toledo eruit
Altea XL in 7pers uitvoering erin
Oude Alambra eruit
Model onder Ibiza erin
Nieuwe Toledo, maar dan als echte sedan erin.

Dan heb je naar mijn mening een best mooi gamma
Met een gemiddelde investering van 250 miljoen per model, ben je zo een aardig bedrag verder.
Eerst moeten ze maar wat winst maken en dan rustig aan 1 model per jaar vervangen.
@ Deon: Je zou het ook eens een keer niet beter weten hè :P

Maar ik zou het jammer vinden als Seat niet uit de rode cijfers zou kunnen komen. Ze maken mooie auto’s tegenwoordig. Kijk naar de Ibiza en de Leon. Jammer dat ze alleen in de bovenkant van het middensegment niet echt mee kunnen komen. Wat dat betreft ben ik het wel met Acy eens. Ze moeten wat aan het modellengamma gaan doen!
wel, overlaats zag ik zo een leon staan en wat viel me op was die grote dikke zwarte plastiek omlijsting bij de voorruit, onderaan de ruit was deze +/- tien centimeter dik. Dat maakt het natuurlijk heel goedkoop en lelijk uitzien. Mischien is de markt gewoon overzadigd en maken minder bekende merken zoals seat minder kans.
Geen wonder dat het niet goed gaat all de modellen lijken op elkaar en zijn ook nog lelijk.
Sja, ’t is ook een beetje een moeilijke modellenlijn. Ibiza is grappig, Cordoba is dan weer een Ibiza met lelijke kont. De Leon was hip geweest als ze niet daarvoor met die truttige Altea (Midi MPV’s zijn per definitie truttig) waren gekomen met dezelfde neus. De Toledo is net zo’n rijdende identiteitscrisis als de Renault Vel Satis, en die verkoopt ook niet. En de Alhambra is het zoveelste aftreksel van de serie VW Sharan/oude model Ford Galaxy. In dat segment is er veel mooiers en beters te koop.

Enige modellen die deugen zijn dus de Ibiza en de Leon, en vooruit, in mindere mate die Altea. Da’s magertjes.
@ Tom Holwerda en @ Reiner: Seat’s en Alfa’s lijken idd veel op elkaar. De ontwerper Walter da Silva heeft namelijk voor allebei de merken modellen getekend en heeft daarbij redeljik dezelfde stijl gebruikt. Nu baseren de huidige ontwerpers van Seat en Alfa hun ontwerpen nog steeds op de door hem ingeslagen weg, waardoor de merken zoveel op elkaar lijken.

On-topic: Jammer, ik vind Seats prachtige wagens, alleen jammer dat ze van voren allemaal hetzelfde zijn cq. op elkaar lijken.
bmw’s merc’s opel’s ik noem er even een paar …lijken die niet allemaal van de voorkant op elkaar??????dat heet toch het gezicht van een merk?ik heb zelf een ibiza fr(dit jaar gaat ie weg voor een cupra)en vind het een hele fijna complete auto die voor minder geld meer emotie en opties heeft als een vw,dan heb we het nog niet over rijplezier gehad….
ik ben absoluut niet pro seat,er zijn nog genoeg andere goede en leuke merken,maar ik ben er zeer blij mee,en het is elke dag feest om te rijden in dat ding!
dat er niet zoveel van rijden is voor mij ook een pre,ik wil me onderscheiden met een auto,als je er veel geld voor betaald vind IK het fijn dat ie exclusief is…maar dat is MIJN mening,en wees blij dat smaken verschillen,anders wordt het maar een saaie boel…………..
@ Chris; er bestaat zoiets als grammatica. En nee… niet alle bmw’s mercedessen en opels lijken op elkaar.
@ koboC

iemand berispen op gramaticale fouten is vrij goedkoop niet ? Wat chris bedoelt is mischien ‘Alle auto’s lijken op elkaar het is moeilijk om nog echt origineel te zijn’.
@ Jonathan; hoe moeilijk kan het zijn om een boodschap die je graag met ons wilt delen grammaticaal correct met ons te delen? En wat ik wil zeggen is dat lang niet alle auto’s op elkaar lijken en dat ik er inderdaad wel problemen mee heb op de manier waarop Chris zijn verhaal naar de rest van de lezers brengt op het gebied van beheersing van de Nederlandse taal.

Kijk anders voor de grap eens op onderstaande URL onder het kopje ‘schrijfvaardigheid’!

http://www.autoblog.nl/huisregels
oei oei meester koboC heeft gesproken, krijgt hij nu een nul op tien ?
Het is niet meester KoboC en dus ga ik hem ook geen waardering geven voor zijn benedenmaatse Nederlandse vaardigheden, maar een gewone autoblog bezoeker die zich irriteert aan andere autoblog bezoekers die nog niet eens de moeite nemen om hun reacties even te controleren voordat ze onzin posten. En daar horen een ‘johnothan’ en een ‘chris’ zeer zeker bij.

-edit van smoke: pijnlijk! Wanneer je mensen wijst op spelling moet je natuurlijk niet dingen als ‘irriteren aan’ gaan zeggen. :) –
-edit: zullen we het hierbij houden? dank u-
@ Nick

Beetje de standaard reactie op deze weblog.

Situatie; Bedrijf behaalt slechte resultaten.

Oplossing autoblog-bezoeker (Jij); Ze moeten dikke motoren in de Cordoba leggen.


*zucht*
ik ben anders heel blij met mijn Ibiza uit 2004, mijn mening mooie auto vooral in de sport uitvoering.
Hij is groter en mooier als een Polo (mijn inziens) van dat bouwjaar en een stukje goedkoper kwa aanschaf.

Ook de Leon vind ik een mooie wagen kwa vormen en interieur.

Maarja das mijn mening hoop dat het ze volgend jaar goed mag gaan!
O ja, ik vergat de Toledo… Ik had hem geloof ik verdrongen… Wat een raar ding is dat toch (en deze keer niet op een positieve manier). Hij ziet er echt niet uit. Dat moet gewoon een echte sedan zijn, geen hatchback/MPV met een kont eraan, dat is nu wel duidelijk geworden, ook in de verkoopcijfers.
@ koboC

Als we dan toch aan het neuken zijn. Gebruik dan hoofdletters bij zelfstandige naamwoorden.

Het zou raar en jammer zijn als Seat lós van Volkswagen moet gaan opereren. Dit is dan wel niet aan de orde, desondanks even gedachte waard. Dan krijg je die oude Spaanse rommel weer.
gaat het hier over autoos(ja je leest het goed autoos!)of over hoe je het schrijft?????rare gedoe hiero,mag ik dan geen reactie geven?,en in tegenstelling tot jou,koboc?????die zeer waarschijnlijk heel de dag achtah dat toetsuhboahtjuh zit,heb ik ook een sociaal leven waardoor ik mischien af en toe(ja gewoon vaak)typfouten maak,en met het FEIT dat alle merken een kenmerk hebben(voorkant of koplampen enz.)val ik geen merk aan of af!ik ben auto gek en rij met regelmaat in begerenswaardige autoos(ibiza fr,300c station,opel speedster)en ik vindt het gewoon leuk om zoveel mogelijk erover te lezen en afentoe me mening te geven(waar dit voor is geloof ik)jammer dat je dan dit soort dingen moet lezen.Dus kan je wel raar gaan doen maar hou het gewoon bij het verhaal.

en oh ja ik heb even gekeken bij dat taalfouten gedoe…ik zag daarboven staan hou het on topic….veel plezier nog met je speellingscoontrolle!
@Chris: Fijn…


Klaar?


Terug in je hok dan…
terug in je hok????dat zegt bertus…ik ben helemaal klaar ja. bert
ja leuk zo een forum…..met je hok
Ok iedereen heeft zijn zegje gedaan en we zijn allang van het topic afgedreven. Afknijpen dus!
Is dat verlies niet omdat Seat eigenlijk een beetje het budget merk van de VAG groep geworden is? De Leon is gewoon goedkoop ten opzichte van de Golf, Octavia en A3 waarmee hij zij technische basis deelt. Ik denk dat het wel beter gaat als er een straks een nieuwe Ibiza is.
@ Mashell

Vergeet je Skoda even voor het gemak??
@H.J. Vaesen
Nee, juist niet. Kijk maar eens in de prijslijsten de Octavia is helemaal geen budget auto, de Superb is ook al geen koopje. De roomster is duur in vergelijking met andere Kangoo achtigen en de Fabia wordt binnenkort vervangen door een heel volwassen model met passende prijzen. Het echte budgetmerk is stiekum Seat geworden.
Seat zou een mini weer moeten gaan bouwen, dus een panda-concurrent, een nieuwe ibiza in 3-5 en station (fabia-tegenhanger), Altea en Altea-Xl mogen wat mij betreft blijven (voorlopig) de toledo zou dus een sedan (passat/vectra/mondeo) en als coupe moeten komen, en misschien dus ook als een stationwagon, maa dan geen volume maar lifstyle uitvoering. Misschien is ook een combo-achtige wagen ook wel weer een optie.
@H.J. Vaesen: oude Spaanse rommel? Als Seat in ’84 naar Nederland kam waren het gewoon Fiat met een eigen Spaanse tintje. (Fura / Ronda) . Seat was te koop en Fiat had geen interesse (of geld). VW naam het over met volgende filosofie. Dit merk moet het tweede Alfa Romeo worden. In de jaren tachtig hadden de massaproducenten (VW/Ford/GM) een overname honger en daardoor de oplossing gevonden om met andere opgekochte merken de kleineren, doch imagovolle merken het water af te graven. Terug naar VAG. Dochter Audi als tegenhanger voor BMW, Skoda tegen de Koreaanse en bij Seat dachten zij aan Alfa. Om het goed te doen, hebben de heren in Wolfsburg voor veel geld de heer de Silva van Alfa weggekocht,om het Alfa DNA in Seat te injecteren. Om het sportimago goed te onderstrepen is Seat in de WRC gestapt om met hangenden poten naar de WTCC te gaan. Daar word met veel geld en massa auto’s het winnen afgedwongen, doch wereldkampioen is BMW geworden! En Alfa rijdt met de oude 156 ook dit jaar den Leon’s om de oren.
En een Spaanse Alfa te worden is helemaal niet gelukt. Seat zijn te duidelijk VW’s met een andere pak. Zien jullie bij de Seat-dealer Alfa inruiler staan? Nee da staan hel veel VW. Dat zijn gewon VW rijder welke een keertje vreemd gaan, doch uitsluitend in de familie En over de verliezen. Seat maakte als VW dochter nooit winst. Op de thuismarkt is het chiquer een Duitse auto te kopen en aan de export word niets verdient. Samenvattend: VAG moet zich met Seat oriënteren bij Fiat en niet proberen een Alfa te bouwen. Volgende marketing probleem is ook dat de mesten Seat dealer ook VW dealer zijn.
Ps.: nog een informatie wegen de Seats met een kont. In de zuidelijken landen is nog een groter markt voor auto’s met kont. Renault produceert bij voorbeeld de Clio voor de Spanjaarden met kont. Een hatchback is minder gewild in deze regio.
Het probleem van Seat is dat er geen compact automodel is dat zich in de top 20 van Europa kan handhaven. De verkoop van de Ibiza in Nederland zit al drie jaar op 0,76%, en dat is nu goed voor een 47e plaats (januari 2007).

En dat in deze populaire klasse (1. Corsa, 2. 207 en 3 Polo).
Hopelijk scoort het nieuwe model.
Beetje afwisseling tussen al die Opels en Volkswagentjes is welkom.
Dus kom op Seat met die Spaanse peper!

Overigens vind ik dat de Leon het goed doet.
1,17% marktaandeel en al 2 jaar stabiel in de top 20 van Nederland.
En toch best een lekker overdreven model.
Ik rijd alweer mijn derde Seat (Altea) , en ben er alweer tevreden over. De modellen ( behalve de toledo) spreken me erg aan. Toegegeven ze lijken nogal op elkaar , maar als je goed kijkt zie je toch de verschillen , je moet ze wel willen zien. Er zijn zo te lezen genoeg mensen die maar wat roepen zoals zo vaak. Het zullen wel rijders zijn van een fantasieloze japanner/koreaan of een rammelbak uit franrijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).