The end of an era: Fiat Multipla stopt!

Auteur: , 158 Reacties

Het was vanavond wat rustig op autoblog, de gehele redactie zat namelijk aan de champie. Bij ex-PDF hotel Des Indes in Den Haag hebben we onze SLR even laten wegzetten en zijn de stad ingelopen voor een paar flinke flessen Veuve. Er was wat te vieren, de Fiat Multipla is in ons land niet langer leverbaar! Woorden schieten te kort, echt...

Autovisie schrijft dat de Nederlandse importeur het hok niet meer zal leveren. De productie wordt echter niet gestaakt, dit komt doordat er in omringende landen als België en Duitsland (WTF?) nog wel een markt voor schijnt te zijn. In Nederland gelukkig niet, het afgelopen jaar werden er hier slechts 112 stuks op kenteken gezet.

Next: de SsangYong Rodius?



158 reacties

Halleluja!
de laatste versie viel toch wel mee, de foto toont de eerste versie
Ze hebben hem téveel af laten vallen, om die vetrollen kwijt te raken.
Maar blijkbaar hebben ze alles weg-gezogen :D
Tis misschien niet de mooiste auto maar toen* wel een unieke :)

De auto heeft trouwens wel veel prijzen gewonnen, Top Gear vond dit zelfs de beste auto in 2000 :P

http://multipla.punt.nl/?gr=80002

(*Honda heeft nu ook zoiets)
So after all the praying did work out. Thank you!

Wat een gedrocht van een auto blijft dat toch. Ik ga nog elke keer over mijn nek als ik er een zie. Bah!
paupermobiel…
Het is 2 uur ’s nachts.. maar wat kan mij het verrotte!
De vlag gaat uit!
Hulde!!!
lincoln mark8
112 stuks !!! aan wie dan….
112 mensen kochten vorig jaar nog een Multipla … wordt er hulp ingeschakeld om deze mensen te helpen?
En terecht! Weg met dat gedrocht.
Een vriend van mij had er een en was er erg enthousiast over. Ik vond het ook altijd een oerlelijke auto, maar vind hem om dezelfde reden nu wel geinig eigenlijk, om dezelfde onverklaarbare reden dat ik de Citroen Visa leuk vind. Misschien omdat ie aandoenlijk is.

Verder is het gewoon een uniek ding en qua interieur/ruimte is ie enorm praktisch. Misschien als ik ooit in een dolle bui ben en de ruimte nodig heb, dat er wel eens een tweedehandsje komt. Gewoon voor de gein, en omdat niemand anders het doet. :-)
* op dezelfde onverklaarbare manier
Toen ik nog in Nederland woonde, waren er ook mensen bij mij in de buurt die zo`n wagen hadden.
Toen al vond ik dat zo`n lelijke auto, ik ben blij voor jullie dat hij niet meer geleverd wordt.

Bah wat een auto
En het zal waar en zeker zijn! Amen! Toch nog 1 land met een beetje smaak.
De geface-lifte versie vond ik (nog) lelijker dan het origineel, omdat de karakteristieke stylinggrapjes weggehaald waren en het ontwerp een heel beroerd compromis werd.
@ klassiekerrally
Ben het met je eens; na de facelift werd de auto saaier.
En omdat de eerste ab-so-luut niet saai was (dat is bijna geen kwestie van smaak… hij was gewoon niet saai), vond ik ‘m grappig, gedurfd en best leuk.
Ik zou er van z’n langzalzeleven geen kopen, maar ik vind het een beter gezicht dan, ik noem maar wat, een Mercedes R klasse.
Iemand zei een gedrocht? ;)
Ben als verkoper van een concurerend merk altijd blij geweest dat hij zo lelijk gevonden werd, want hij rijd waanzinnig goed en heeft echt veel ruimte.
Heb ik ook wel eens gehoord, maar ik zou er niet dood in gevonden willen worden.
Ook jammer dan nu alle tuning en stylings huizen hier ok mee moeten stoppen ;-) http://hvtm.totalcar.hu/car/m/fiat/353951.jpg
De laatste dag van mijn vakantie kan niet meer kapot!
Tja, wat kun je verwachten van een land waar een BMW als mooi wordt gezien…
in België bestaat er wel een markt?
De welke dan, je ziet hem hier bijna niet rijden,
ze zullen waarschijnlijk de export markt bedoelen naar Nederland ;-)
wauw dat zijn de berichten:

een gedrocht op de weg minder (-:
ik moet ook altijd kotsen als ik zoiets zie rijden en twijfel om mijn gare bak erin te rijden puur alleen om die andere van de weg te halen..

het blijkt: nederland wordt steeds schoner! niet dankzij de overheid iig
Dat het verdwijnen van een van de weinige originele auto’s op de weg wordt toegejuicht, toont het oerconservatisme van de (in auto’s geinteresseerde) Nederlander. De eerste Multipla was heel verfrissend en met zes stoelen in een auto die niet langer dan een Golfje is nog praktisch ook. Gelukkig zullen de overgebleven expemplaren vast gekoesterd worden en nog lang rond rijden.
@ Relax.

Drie stoelen op de voorste rij noem ik alles behalve praktisch. Maar goed.
@ruben baeten en relax, idd zo sta ik er ook tegenover. Het was absoluut niet mooi, geen twijfel over mogelijk. maar zorgde wel voor diversiteit in het straatbeeld.
hehe eindelijk van de lelijktse auto’s op ’s lands wege af. hehe dat we dit ooit nog mee moge make
@Lampredi

Hear, hear!
De eerste met die vetrol was heel lelijk (maar wel gedurfd) idd, maar na de facelift was er niet zo veel meer op aan te merken, hij was zelfs saai. Hij had alleen nog last van zijn imago. Zoals 16s al zei, verder was er weinig mis mee. Jammer. De Rodius had ik liever weg zien gaan… :(
112 vind ik nog best wel veel eigenlijk
Steven Dietvorst
De Fiat Multipla is één van de meeste onderschatte wagens die de laatste jaren op de markt gebracht is. Mijn vader was op slag verliefd en kocht als één van de eerste een Fiat Multipla en rijdt er nu nog mee. Mijn vrouw volgde kort erop. 4 jaar lang hebben wij als gezin véél plezier beleefd aan deze wagen: fantastische wegligging (wielen staan helemaal aan beide uiteinden), fijne motor, super uitzicht van binnen naar buiten en dolenthousiaste kinderen (3) die graag tussen mamma en papa mee vooraan zaten. 4 Jaar lang heeft deze auto ons trouw gediend en we keken uit naar onze nieuwe. Helaas stond de wagen niet meer in het lijstje van bedrijfswagens in het bedrijf waar mijn vrouw werkt. Zij rijdt nu met een super-de-luxe Renault Grand Scenic en het is uiteraard fijn voor mijn vrouw om over zo’n wagen te beschikken. Maar geen heftige discussies meer tussen vrienden en familie, believers en non-believers, geen kind meer dat lekker knus naast mama of papa komt zitten, geen hoofden meer die omdraaien met een gekke grijns op hun snoet, … ’t was een markante auto en Fiat zou beter voortborduren op dit concept, want in verhouding tot de buitenafmetingen had je een zee aan ruimte binnenin: 6 plaatsen, een grote bagageruimte…
Vaarwel!
Mijn broertje reed een jaar of wat geleden naar Finland en gaf daarvoor bij het huurbedrijf aan dat hij graag in hun lelijkste auto zou reizen. Hij kreeg een Multipla met kikkerogen mee. Reed prima, was volgens hem erg ruim en praktisch, maar inderdaad de lelijkste auto die hij mee had kunnen krijgen. Toch is de Multipla naar mijn idee een icoon. De Ssang Yong Rodius zal dat nooit worden, dat is niet meer dan een bijzonder lelijk groot log ding. De Multipla is bijna “mooi van lelijkheid”, het is een statement. De Rodius getuigt van wansmaak en onwetendheid, de Multipla getuigt van wansmaak en lef, een veel spannendere combinatie.
De multipla met de andere lichten viel dan nog goed mee, en trouwens bij de multipla was het te doen om het interieur, zoals bij een bestelwagen met 3 van voor zitten

zelfs schumacher heeft hier nog mee reclame voor gemaakt!
@ Arashaaz
Mooie analyse…
Hoewel ik vind dat de Multipla niet getuigd van wansmaak, echt niet. Ik vind ‘m niet mooi, maar wansmaak is voor mij echt iets anders. Dat is de Rodius zeker wel. En, zoals ik eerder schreef, de R-klasse van Mercedes ook. En hoe heet dat andere monster, de Kyron ofzo? Nóg erger dan vorige twee.
De Multipla (ontopic weer…) is ook gewoon nog grappig, koddig; je kunt (als het een mens was) niet boos worden op ‘m :)
@ Sugar

Okay prima, maar de mensen die er in zitten. Dat zijn toch gewoon pannekoeken of niet. Ik zou zo iemand niet serieus nemen.
De Multipla was een auto voor Fiat om te kijken hoe mensen erop reageren.

Fiat was met een andere gedachten gaan werken aan een MPV waarbij Desing niet op de eerste plaats stond!!!!!

De auto moest super praktisch worden en zoveel mogelijk ruimte bieden op het onderstel.
Waardoor je dat gekke model kreeg ik vond hem zeker met een paar dikke wielen en alles in kleur meegespoten niet eens zo verkeerd. De auto werd geroemd door de Engelse pers die hem 3x Topgear auto van het jaar maakte en in zijn klasse zo’n beetje alles won.

Alleen zal Fiat nooit meer met zo’n aparte MPV terug komen ik denk dat fiat heeft geleerd van de Multipla en zullen zeker de praktische dingen overnemen en misschien ook wel weer die 6 stoelen gebruiken maar dan in een heel ander ontwerp met een heel andere uitstraling. Als je nu kijkt wat Fiat heeft gedaan met de nieuwe Fiat Bravo kan je verwachten dat er ook een soort nieuwe MPV gaat komen all hoewel ik moet zeggen dat de MPV markt aan het inzakken is.

Dus we zullen het zien, ik moet wel zeggen dat ik het heel moedig vind van een fabrikant om zoiets op de markt te brengen als je kijkt naar Volkswagen en zijn Touran die is kwa desing heel erg saai, echt een soort busje.

Spelen daarmee heel erg op save ik vind het wel wat als een fabrikant echt iets anders doet, dan de massa.

Nee de Fiat Multipla is een auto waar je anders naar moet kijken dan alleen het model het is een super praktische mpv die ook nog waanzinnig goed rijdt.

Dus als Fiat een volgende generatie Fiat Multipla maakt dan zal die nog beter als deze en zeker als het model goed zit nu doen ze dat bij Fiat op het moment dat erg goed vooral de nieuwe Bravo en Punto zien er erg goed uit.!!!!!1

Groet

Niels
@Vaesen
Wat bedoel je met ‘pannenkoeken’ ??
Geen idee, krijg altijd zo’n rare ‘vibe’ van die mensen.
Witte Sprinter
Bye, bey, multivlaai!
beschuitfluiter
hoera! opgebokt met dat hok!
Dank u Fiat :D
Oh dank u lieve heer, dat u onze gebeden, om de Multipla te verbannen uit dit land, heeft willen verhoren.
ach al dat gezeik altijd over de multipla de auto is uber functioneel geeft een goed gevoel van ruimte door de lage ruiten en is in de laatste uitvoering ook nopg best wel om aan te zien.bovendien heeft deze auto tenminste een beetje karakter, iets wat van veel andere auto’s niet te zeggen is
hehe eindelijk zijn we van de fiat multiplex af
Erg lelijk inderdaad, wel praktisch. Keertje wezen zeevissen met 6 man, auto gehuurd en 6 man past prima in een Multipla. Voor de rest zal ik hem niet missen…
Enorme gemiste kans van FIAT. Het was de eerste (laatste) auto met wat een modulair chassis heet te zijn. Bedoeling was dat de hele Fiat groep ging gebruik maken, vb Alfa omdat het onderstel makkelijk omschakelbaar zou zijn naar rwd – maar ook omdat het erg regide en toch goedkoop in productie zou zijn..

En italianen hoeven niet eens een lelijke auto te maken om op te vallen, dat kunnen ze prima met mooie auto’s.
Bye, Bye Multivlaai
Yes, eindelijk! Die 112 mensen zijn echt raar dat ze er eentje kopen!
@Steven Dietvorst, Arashaaz , SugarFree, Niels, heel goede reactie’s . Had het niet beter gekund. Zagato vertelde een keer in een symposium dat hij zelf het een heel goede en slimme ontwerp vond en in Italië de Multipla heel veel echtscheidingen veroorzaakte. You love him of haat him. Dat zien wij ook aan de overigen reacties, ook wanneer niet alle professioneel zijn. Niet vergeten het fijt, dat Fiat hem eerst als Showmodel presenteerde en door de overweldigende positieve reactie in in productie naam. Ik ben helemaal eens met TopGear en ben ook zeker dat hij nog een jaartje of drie in productie blijft. Jammer van de face-lift, goed dat het praktische niet veranderd is. Mijn complimenten aan de laatste 112 !
echt een verschrikkelijke auto..blij toe dat deze ”fabrieksfout” niet mee rgemaakt wordt..
YESSS, wat een kloteauto niet :D
Hulde!
Dat we ‘m maar nooit mee hoeven te aanschouwen..
Bij mij gaat de vlag halfstok want ik vind het nog steeds een geweldige non-conformistische auto waar je gelukkig geen status aan hoeft te ontlenen. En dat het grootste deel van Nederland ervan gruwt is alleen maar een pluspunt wat mij betreft.
Astondriverinspe
Zie je wel dat er een God bestaat, ik heb het altijd al gezegd. Onze gebeden zijn verhoord!! Halleluja!
Yep, ook ik rijd in een Multipla en het is een geweldige auto. Ja, ja, ik weet het, volgens velen (de overgrote meerderheid :-) ) is het een lelijk ding, maar wij hebben er enorm veel plezier van. En als het even kan is mijn volgende weer een Multipla…
In belgië is er nog maar 1 versie leverbaar.

Hij gaat er binnenkort ook gewoon uit.

Maar het is inderdaad, zoals sommigen al opmerkten, een onderschatte wagen. Een schoonheidsprijs zal hij niet winnen, maar er zijn genoeg mensen die met een minder mooie (zou ik lelijke gebruiken? ;)) wagen rondrijden. Mensen die dan het praktische van de Multipla moeten missen.
De laatste facelift is zelfs zo heel slecht nog niet.
je kan ook de honda fr-v nemen
Ik ben de gelukkige eigenaar van een “vet” uitgebouwde Multipla.
O ja dat model met extra verstevigingsbalk ( vetrand ??? )
Veel ruimte voor weinig geld en prima zuinig rijgedrag. ( nederlanders ???? )
Onze kids zijn dolblij met deze auto. ( 3 mischien 4 ??? )
De snelle demonteerbare zetels zijn super . ( grote cadeau’s ??? )
Schoonheid is vergankelijk maar deze auto zal geschiedenis blijven schrijven.
Laat die rijke nederlanders in ons belgenland maar dure villa’s en auto’s kopen , ik heb mijn multiplaatje.
Jammer, jammer, jammer…
Gezien het aantal reacties op dit bericht zou Fiat er goed aan doen nog een paar jaartjes door te gaan, maar dan idd wel met het originele ontwerp, niet de face-lift-versie.
Deze Fiat was heel slim ‘inside-out’ in elkaar gezet, met maar één ding voor ogen: “Wat wil de gebruiker”. Dat ze daarin wonderwel geslaagd zijn is iets wat je pas echt doorkrijgt als je er in gereden hebt. Van mij mogen ze er nog wel zo één maken.
Ha de Multipla. Ik heb er net één gekocht. Gelijk gekeken of er inderdaad vet achter die bobbel zat, maar ik ben alleen maar intelligentie tegen gekomen.
Wat een auto. Zeker één van mijn betere aankopen, en wat een commotie. Als Fiat dat had beseft, hadden ze hem zeker niet uit de productie genomen. Altijd onderwerp voor een goed gesprek
(Let op: vette rant!)

Kijk,dat is dus wat er gebeurt wanneer je in Truttenland eens iets anders op de markt zet. De poldernatie gaat liever voor een afgekloven dertien-in-het-dozijn VAG bak, en staat vooraan te trappelen om iets wat afwijkt af te branden. Lekker allemaal om het hardst “met too!” roepen.

Een paar intelligentere personen kijkt gelukkig verder, maar verder onderschrijven het inleidende schrijfsel en de reacties hier het weinig verheffende beeld van de gemiddelde bezoeker hier (puisterige puberpetjes, zonder auto, maar met een scootah en een poster van een opgeleukte Golf op de muur) aardig Als ’t geen gepimpte VAG bak is blieft men het eigenlijk niet. Roepen dat een AM een “leuk bakkie” is is gemakkelijk, verder kijken dan je druipneus blijkbaar niet. De middelmaat viert ook hier hoogtij.

De Multipla was/is een uitermate praktische auto, en of je ‘m mooi vind is niet relevant, ik word doodmoe van die overbodige “ikke vinnum ook lilluk hoor” reacties die ik door moet akkeren om ook nog eens iets lezenswaardigs tegen te komen. Bij deze dus het verzoek aan alle onbenullen om eerst even na te denken of je iets toevoegt, of dat je alleen bezig bent de mestvaalt te vergroten. Ja, we hebben vrije meningsuiting, maar dat betekent nog niet dat je iedereen moet lastig vallen met je mentale afval.

Opa modus: Vroegah had je alleen usenet, toen kon je hersenloze eikels gewoon in je bozobin flikkeren, konden ze daar fijn rotten zonder dat je er last van had…

En nou allemaal opgelazerd! ;)

(end rant)
Just for the record: het voorgaande is grappig bedoeld!

En wie zich aangesproken voelt: JOH!!…
Voor jullie volgende uitje naar Des Indes:

http://img377.imageshack.us/img377/4540/fiatmultiplamk6.jpg
@Dat,

dit is dus niet de ‘echte’ multipla.

Dit is een wanhopige poging van marketing om een unieke auto toch nog een beetje verkoopbaar te maken.

Geef mij dan de originele maar.
@DAT: haha, dank u! hij is opeens een stuk aantrekkelijker ;)
@Fons Ik weet het, maar de redactie heeft de vorige Multipla ingeruild voor deze.

@autoblogger Veel plezier ermee !
Mijn vriendin juicht bij het lezen van de titel…. ze wil alleen weten of ze alle verkochte exemplaren ook inzamelen en vernietigen (voor haar gemoedsrust, ze schrikt namelijk altijd vrij heftig als ze er weer één tegenkomt…..)
Als fabrikant van auto’s kun je wete dat mensen dit niet mooi vinden, al is ie nog zo goed, maar die nieuwere was niet echt heel lelijk, ze zijn er lelijker(lees: Ssangyong)..
En dan kennen de meeste hier de originele multipla nog niet eens.
Die was destijds de ultime MPV en werd veel als taxi in de italiaanse steden gebruikt.
De oude was een soor aquarium op wielen waar moeilijk is te zien wat de voor- en achterkant is.
Lelijk? kijk toch eens in de spiegel man! deze auto is de beste wagen die je voor een gezin kopen kan. Er is geen concurrentie in deze klasse voor dit geld.
En zowel op de snelweg als in de stad superieur rijgedrag. Als je er niet in gereden hebt weet je niet wat je mist en dus niet waar je over praat.
Lelijk? De nieuwe Spijker SST doet hier pas zijn best voor! Hier worden behalve je schoonheidsgevoel ook nog eens je portemonnee geweld aangedaan.
Maar ja, als iedereen elkaar nablaat over wat je ergens van moet vinden wie ben jij dan als onafhankelijke autojournalist om achter te blijven, nietwaar?
By the way; deze auto is echte design hoor hij heeft zelfs in het MoMo gestaan als kunstobject!
Conclusie: mooi of niet mooi is een persoonlijke emotie maar deze auto is wel degelijk de moeite waard om op de nederlandse wegen te zien en te rijden tussen alle eenheidsworst en die ene andere karaktervolle automobiel (de DS, ja die vind ik nl. ook mooi)
Goed, ik hoop dat de wedstrijd wie durft de lelijkste auto te bouwen nu ook beeindigd is. Want dat Fiat met de Mutipla kwam was een schok, dat Toyota daar met de Yaris Verso overheen ging was een prestatie. Maar dat Fiat toen met de Doblo aantoonde dat het nog lelijker kon was echt wereldschokkend. Gelukkig heeft Fiat inmiddels geleerd dat mooie auto’s veel beter verkopen.
Goed, ik hoop dat de wedstrijd wie durft de lelijkste auto te bouwen nu ook beeindigd is. Want dat Fiat met de Mutipla kwam was een schok, dat Toyota daar met de Yaris Verso overheen ging was een prestatie. Maar dat Fiat toen met de Doblo aantoonde dat het nog lelijker kon was echt wereldschokkend. Gelukkig heeft Fiat inmiddels geleerd dat mooie auto’s veel beter verkopen.
PRAISE THE LORD!
Dat GEDROCHT eindelijk van de weg af…als de rest nou gewoon in puin wordt gereden…:D
112 stuks dat is nog veel vind ik,
het was wel een lelijke auto maar het was wel een praktische auto
@Fons, de eerste Multipla van de sixtees was een succes, en van dag is dit model een icoon. Het zelfde geld ook voor deze Multipla, voor de facelift.
Mooi, dan kunne we het land weer schoon noemen
Dedra Turbo.....
ik vond die auto nice, heb er al eens mee gereden en het was very nice! lelijk maar nice.
toch wel mooier als de hele gamma van renault! want da zijn pas echt leijke auto’s!
je kan lullen wat je wil maar om in te reizen is het een moordauto
Ben ik nou zo Freaking stoned of zie ik het nou goed :p
Als het aan mij lag, dan zouden ze die auto nooit hebben gemaakt. Wat een walgelijk ding
M’n Multipla (2001) heeft er al 180.000 km opzitten. Zuinige diesel en een prima caravan-trekker.
Hopelijk gaat ie nog 180000 km mee. Ben er verliefd op en ga er dus zuinig mee om,liefde op het eerste gezicht was het.
Jammer te lezen dat ie op termijn uit produktie gaat.
Vliegtuig typen blijven toch ook zo’n 25 jaar operationeel al wordt van binnen wel
de techniek frequent ge-update.
Waarom dan ook niet bij zo’n prachtig ontwerp als de originele Multipla in DIESEL uitvoering
met zijn geweldige actieradius van 1200 km.Dit houdt de wagens ook nog betaalbaar,
zonder die kapitaal vernietiging van steeds maar een nieuw ontwerp en aanpassing van de
produktielijn.

Vorig jaar kwam ik iemand op vakantie tegen die lid was van de Multipla FANCLUB.
Kan iemand me daar het e-mail adres of website van geven.

Happy routes aan alle Multipla rijd(st)ers!
lincoln mark8
@ ARIE…. 1.9 jtd is een super efficiente motor…..sterk en super zuinig.
sneu hoor, al die reakties. de meeste zullen nog nooit in n FIAT Multipla hebben gereden. Dan kikken ze wel anders. Deze auto heeft karakter, wat zoveel MPV’s missen. Have a try and say goodbeye.
Bestaan er dan toch nog slimme car-designers?
De Nederlandse wegen zullen weer een stukje saaier worden. Maar dat werden ze natuurlijk al na de Multipla facelift. Ik heb geen MPV nodig, maar als dat zo zou zijn dat wordt het op zeker een 2e hands Multipla van voor de facelift. liefst een turquoise metallic, met gespoten bumpers en 16″ of 17″ velgen.
Het valt me op dat iedereen het altijd heeft over auto’s die op elkaar lijken. Maar als dat niet zo is, als bij de Multipla, dan is het ook niet goed. Nee, een Picassaviratourasceniverso likt ergens op.
Let maar op. De Multipla wordt een collectors item.
erg praktisch
Natuurlijk is het misschien niet moeders mooiste. maar wel heel praktischals familieauto. Wij zoeken een auto die met gemak meer dan 3 kinderen kan vervoeren of waarbij met 2 kinderen opa en oma nog eens meemogen. Dit is het enige model waarbij dit kan zonder in kolossen als de espace te eindigen. (die mijn vrouw ook veel te groot vind). Hij rijdt trouwens ook nog goed. Dus het model helemaal te verguisen gaat mij wat ver. Sommige schrijvers doen alsof je een autohater moet zijn, milieuontheffing aan moet vragen voor het uiterlijk of alleen maar in het donker mag rijden omdat zij zich eraan storen (ik vraag mij af waar zij zelf in rijden?).

Er zijn zoals gezegd wel lelijkere auto’s te vinden die niets bijzonders toevoegen en ik ga op zoek naar een gebruikte multipla om de audi A2 te vervangen. Kan nog leuk worden als mensen denken dat ik ze met de Porsche op kom halen en dan met de Multipla kom voorrijden.
Origineel, ruimte zat – ook met z’n zessen, schitterende motor (zit ook in de alfa’s, de saabs en de opels), je kan er in de bochten menig bmw rijder blozende kaken met bezorgen, en in de stad lach je jezelf een breuk met al die veel te grote mpv’s, suv’s en soortgelijke. Je krijgt hem overal geparkeerd.
Een schitterend concept !
Origineel, ruimte zat – ook met z’n zessen, schitterende motor (zit ook in de alfa’s, de saabs en de opels), je kan er in de bochten menig bmw rijder blozende kaken met bezorgen, en in de stad lach je jezelf een breuk met al die veel te grote mpv’s, suv’s en soortgelijke. Je krijgt hem overal geparkeerd.
Een schitterend concept !
Eerst de spijkerbroek, nu ook de auto. Wat een kuddevolk hier in Nederland.
Smaken vervagen: alles moet er hetzelfde uitzien, naar niks smaken, niet uit de toon vallen, m.a.w. eenheidsworst. Naar kwaliteit wordt helaas ook niet meer gekeken!
piet van dijk
MULTPLA.

Jammer dat de meeste mensen die reageren nog nooit de moeite hebben genomen om de MULTIPLA te gaan rijden.
Alle overdreven reakties over de MULTIPLA zouden dan verdwijnen als sneeuw voor de zon.
De Multipla is mooi door zijn lelijkheid, en rijdt heerlijk.
Geen enkel merk heeft zoveel lef getoond als FIAT.

Mensen met 3 kinderen zullen het beamen dat de MULTIPLA de ideale
gezinsauto is.

Dus mijn advies aan alle anti MULTIPLA fans, Bekijk de MULTIPLA eerst goed voordat je je mening met je buurman deelt.
DEZE AUTO IS EEN HOGE WAARDERING WAARD.

groeten van de Multivlaai.
Multivlaai..laat maar, ze zijn zo trots op hun jappie, moffe karretje enz.

Ze weten niet waar ze over praten, ik wel.
Het is een genot om mee te sturen en met deze lengte (3,99M)
onovertroffen in gebruikersgemak.
Multipla rijders hebben een auto gekocht waarvoor een auto bedoelt
is, anderen om vooral bij buren indruk te maken met “looks”.

Zij hebben een unieke auto omdat er slechts 1 in hun straat staat met een rode bies oid, over die andere saaie 11 van de zelfde soort hoor je ze niet.

Bart
Ik moet zeggen dat ik ook even moest slikken toen ik mijn lelijke dolfijnenkopauto de eerste keer zag. Wat is die lelijk!

Maar….Wat is die praktisch!

Want, nu heb ik heb er een, en hij rijdt geweldig. En ruimte!!! Eerst had ik een Toyota Celica. Tja, dat viel wel in de smaak natuurlijk.
Ik ben echter blij dat ik niet zo gehandicapt ben als de rest van de Nederlanders, die -getuige bovenstaande reacties-, maar 1 criterium DURVEN hanteren bij de aanschaf van een auto.
Hallo Arie
Reactie op je post van -1-03-2007
http://members.home.nl/fiat.multipla/ is de site
http://zpcsizwv.www2.prexon.nl/ is het forum


Groetjes Bart
Bedankt voor je reactie Bart. Zal de site en het forum opslaan.
E.e.a. zal wellicht interressanter zijn dan al het negatieve gekrakeel hier aan voorafgaand.
Wel moet gezegd dat de positieve reacties zo langzaam aan de meerderheid verwerven.
Groetjes.
Een berijder van een Fiat Multipla is geen automobilist maar een


MULTIPLIST


Ik denk dat deze uitspraak voldoende is, toch?


Mulliegroeten Roel
Webmaster http://members.home.nl/fiat.multipla
Ralph van der Heijden
Ik zou niet anders verwachten in het land van spruitjes, boerenkool en zivergrijze opels. Zelf vlug nog een multipla aangeschaft voordat ook hier de vervlakking toeslaat.
Zo,ik laat ook maar eens wat van me horen.
Eerst nog even op mijn gemak hierboven wat reacties gelezen van mensen zonder verstand van auto’s.Vooral de eerst review is vast een alleenstaande ,rijdend in een duitse auto en de buurt hindert met een eentonige dreun van een basgeluid.

Nee, nu even serieus,jongens het is echt jammer,want een gezin heeft met deze auto een auto in handen die voldoet aan alle eisen en wensen!
Vooral de diesel.
Echt hij rijdt ontzettende dynamisch,dus een beetje autoliefhebber komt aan zijn trekken.
Heeft eindelijk eens 6 echte stoelen zodat de kinderen niet alle kanten oprollen.
enz.
Ga maar eens een rit maken met zes man in willekeurige auto’s richting st Tropez?
Nou,golfrijder of andere snelle jongens ,je bint dan wel in.Perfect .
Okee,het is niet moeders mooiste,dat is wel een maserati,lotus of Mini.
Zo dat was mijn verhaal,wie volgt.
ach ach ach wat is het toch in-triest dat Nederland niet tegen een écht originele auto kan. Eindelijk een fabrikant die echt met een ‘blanco vel papier’ begint te ontwerpen, er rolt iets geniaals uit, maar nee hoor, Nederland koopt een zafira.
De pla van me pa stond in de Autoweek, Autoweek 13 van vorige week, met twee andere multipla’s. Niet om de uitvoering (1.6, gááp), niet om de kilometerstand (1 ton, hij is net ingereden), nee, gewoon om het model. En nee, dat lukt met geen een andere auto uit deze klasse…
als we toch bezig zin lelijke auto’s af te schieten dan ook de Mercedes Aen B klasse ,Honda (“”multipla”) ,en meerdere SUV’s en MPV’S !!!!!!,zoals Porche Cayenne VW Touareg enz !!
Hannes Minkema
Opmerkelijk dat degenen die de Multipla op waarde schatten daarvoor tal van argumenten aanvoeren (ruimte, rijgedrag, non-conformisme) en degenen met een hekel aan de Multipla niet veel verder komen dan wat kinderachtig gestotter (‘fijn dat-ie weg is’, ‘gut, wat was-ie toch lelijk’). Wie zijn hier nu de pannenkoeken?
De multipla is een geweldenaar, ik voel me oppermachtig. Ik heb een exclusieve auto, kan en mag daar dageijks in rijden, en dat rijden dat kan ie!

Ik ben geen pannekoek, maar inderdaad ook niet doorsnee.

Wat anderen vinden kan mij geen ene kl.. schelen. Want ik rij wel met plezier en als ik in de file al die saaie auto’s met mannen met saaie pakken en shagie koppen zie staan. dan denk ik heee looooosers! ik ben wel blij met mijn auto!

ik keek verder dan de doorsneesmaak van mijn buurman of wie dan ook en zie er geen enkel moment tegenop om een stuk te rijden. Sterker nog ik kijk er naar uit, iedere keer weer!
die 112 eigenaren moeten ze echt naar een gesticht sturen voor mensen die niet helemaal sporen
Welnee,

alleen de mensen die net zo denken zoals jij.
@jeroen = eng
tegen alle negatievelingen zullen we maar zeggen “het verstand komt met de jaren” als de pubertijd van golfjes, astratjes voorbij is.
Zal als protest tegen dit gemekker een Rodius op het nederlandse wegennet plaatsen.
een verkoper ander merk
Niet mooi!!!! Nee we moeten met ze allen weer een donkere golf of een grijs metalic ford station in ! De rest lijkt juist worst honderd in een dozijn!
Als vent wil je toch ook niet die lelijke vrouw omdat ze zo uniek is in haar lelijkheid…….maar goed, liefst heb je een goed compromis en dat is een Multipla gewoon niet. Ze is oer lelijk, rijden doet zo’n ding niet schakelt b.v. hakerig, behalve de diesels die zijn redelijk goed, afwerking is om te janken. Dus dan toch liever de grijze muis, die van alles een beetje heeft.Toegegeven het is voor weinig geld wel een praktische auto, maar nieuw kopen betekend zo ongeveer je geld weggooien.Gebruikt is een ander verhaal dan ben je misschien wel spekkoper(mits je hem wel op wil rijden).
Nou Karel, een Multipla is voor een gezin het beste alternatief.
Voor praktische zaken ,gebruiksgemak,moet een caravan kunnen trekken.
Moet in mijn geval 6 ECHTE stoelen hebben,en niet zoals de rest in de klasse 5- stoelen.
En de auto moet dynamisch,kort sturend zijn,en de diesel moet van het pittige redelijk zuinige karakter zijn.
Inderdaad een vrouw met een sterk karakter
Walla: de Multipla.In ons geval de enige in de klasse die daar aan voldoet.
Minpunt inderdaad het grijze plastic,Fiat had het gewoon zwart moeten houden.
Net als de Duitse eenheidsworsten.Geen krasje tezien.
Trouwens de rest van de wereld kan hem nog steeds kopen.
Dus de Tuners verliezen er niks op.
Zijn mijn kinderen de deur uit, ja dan staat er een Mini station nieuw model voor de deur.
En ik vind het niet jammer dat de Multipla niet meer leverbaar is, want de nieuwe zal eind 2008 zijn intrede beleven.En tot die tijd blijven wij genieten van de vla met ruimte,ruimte en nog een ruimte.
Even een bericht aan alle mensen die het licht hebben gezien en positief zijn ove de multipla… er is een multipla-hyve! multiplistenhyve.hyves.nl, sorry voor de reclame, maar wel lid worden dus…
Hoe komt het toch dat het oer conservatieve Nederland een anti Multipla gevoel heerst, wie heeft er ooit echt in gereden en er gebruik van gemaakt? wij wel en zijn meer dan tevreden gebruiker gewwest voor 7 fantastische jaren!!! Laat al die suffe nederlanders maar in astra, 307 en golfjes rond rijden echt lef hebben ze hier niet en gaan ze ook nooit krijgen. ga je voor gebruiksgemak en praktische invulling of voor de oer saaie en dweil op de weg Renault Senic. Nederland ga zodoor of toon is echt lef, Italianen kijken nooit op van een Multipla maar zij begrijpen dit als geen ander Veel succes. Redacties van autobladen schrijf eens iets over de saaie roomster, daihatsu blokkendoosjes de oer saaie seatfamilie, geen enkel vorm van creativiteit en dat voor ontwerper Da silva,
@Roelofsma: Ik vind juist de Roomster een heel aardig concept. De Multipla had gewoon geen mooie styling en je wil toch graag gezien worden in iets moois. Kijk maar naar barbecueen. Als de buurman gaat barbecueen dan willen de meeste NL-ers zelf het ook doen. Koopt de buurman een nieuwe auto dan moet men het zelf ook. Daardoor zal in Nederland de Multipla nooit het succes worden wat het wellicht in Italië wel is (ik betwijfel dat)
Ik heb eigenlijk nooit echt serieus naar de Multipla gekeken.
Vond het ook maar een rare, lelijke auto.
Zondag heb ik samen met mijn twee jongens echter lekker voorin een Multipla gezeten.
En daarbij hielden we dus een complete vrachtwagen aan ruimte achter ons over.
En lèkker dat we zaten! Breeduit, op goede stoelen. Alsof we op de eerste rij in het theater zaten. Geweldig. Opeens is de Multipla dus kandidaat voor nieuwe aanschaf geworden. Waar vind je een auto van 3.99 meter met zes echt goede zitplaatsen (en niet van die inklapbare plankjes als achterin een Zafira)?
En die lelijkheid? Kan me geen moer schelen.
Was gewoon super leuke en mooie auto om mee te rijden!!
de mijne hebk vorige week pair total gereden door fietser die over stak, kon die fietser nog ontwijken maar de rest niet meer!!
dat was dus de laatste week met mijn fiat multipla omdat je ze niet meer kunt krijgen jammer genoeg!
Hoi Daan,

Te krijgen zijn ze in overvloed en nieuw kun je ze bijna overal in Europa
krijgen muv Nederland.
We zijn namelijk nogal bekrompen van geest en 99,9% van de mensen
hobbelt mee met de grijze massa.
Toon ballen en ga weer voor een Multipla, de enige echte MPV

Bart
oorspronkelijk vond ik het de lelijkste wagen wat ooit gemaakt is. nu ik in verwachting be van ons 4de kindje ben ik echt op zoek naar zo eentje wat niet te duur verkocht word. na er eens in gezeten te hebben en de praktische kant te hebben gezien kan je geen betere kopen, voldoende zitplaatsen voor een groter gezin en toch nog comfort erbij. bij ons komt dus geen busje ofzo in huis, geef mij maar een multipla die in de stad enz ook nog fijn kan parkeren.
Rij sinds 2000 in een Multipla, een statement van een auto. Zoals de schilderijen van van Gogh in zijn tijd ook niet werden gewaardeerd. Voor een beetje dwarse mensen, met een eigen oordeel, met gevoel voor originaliteit en exlusiviteit, die niet meehuilen met de mediokere middelmaat. Geen enkele auto die zoveel ruimte, comfort en fantastische rij-eigenschappen heeft. Kortom, hopen op een nieuwe Multipla ooit. En werd de eerste Multipla in de 50-er jaren ook niet als een gedrocht gezien? En nu als een fantastisch ontwerp toch?
Heb ook lange tijd met een Multipla gereden.Ik ben volledig eens met de reactie
van Paul Jansens,daar kan ik niet veel aan toevoegen.Een exemplaar staat in het museum van moderne kunsten te NY.Dus kwa design is het een pracht wagen.Daardoor werd de wagen meestal gekocht door mensen die in het design wereldje zaten,of mensen die gevoel hadden voor desgin.
Wat mij ook opvalt dat er heel veel reacties zijn hier op de site,dus een wagen zonder betekenis was het zeker niet anders was er niet zoveel aandacht voor de wagen.Al bij al het was een prachtige wagen om mee te rijden.Jammer dat het concept van de markt verdwijnt,allen terug een eenheids worst om mee te rijden,jammer
Van kinderen die reageren op het mooi of niet mooi verwacht ik voorlopig helemaal niks, ze kruipen nog wel eens onder hun petje vandaan. Van de redactie van sommige tijdschriften had ik meer nuancering verwacht. De multipla is topdesign met geweldige kwaliteiten.
Ik heb in 40 jaar 17 nieuwe auto’s gekocht allemaal in de betere middenklasse waarvan de Multipla de goedkoopste. Geen enkele heeft het langer volgehouden dan 2,5 jaar, daarna had ik er niets meer mee.
De Multipla heeft het 7 jaar volgehouden en was jammer genoeg na 320000 km aan vervanging toe. Ik ben een half jaar geleden overgestapt naar een nieuwe Espace 2.0T en ik weet zeker dat die na 2 jaar ook weer weg is. Het is weer een gewoon een stuk gereedschap en niets meer. Heren laat eens een keer iets van jezelf zien en kijk eens verder dan je karakterloze zilvergrijze Audi/Golf/Astra waarin je zowel bij een bruiloft als een begrafenis niet fout kunt zitten. Een auto is een visitekaartje, toon mij uw auto en ik zeg wie u bent
Helemaal eens, Ben. De Multipla wordt een klassieker. Niet die veel te brave tweede versie natuurlijk, maar de eerste is ee topper! Heb een paar keer op het punt gestaan om de sprong te maken, maar uiteindelijk gegaan voor een 500.
Emiel Johnson
112 mensen kochten deze auto :O.. bel ff 112 want ik val flauw..

Ik kan het niet bevatten dat er mensen kunnen zijn die dit mooi vinden, maar ‘smaken verschillen’. Laat ik het daar maar op houden want veel meer zinnigs valt er over die auto niet te vertellen..
Multipla weg in NL. Jammer. Ik heb een zwarte Multipla met sportpakket. Dus verlaagd, 17″wielen, spoilers . Nieuw uit 2001. Na 100000 probleemloze km geniet ik er nog elke dag van.
Ik vind hem stoer, origineel en praktisch en bewonder de vrije geest die hem ontworpen heeft.
Ok, hij is niet de mooiste auto die ik ooit gezien heb, maart toch, hij is apart
Ik heb er voor het eerst mee kennis gemaakt toen ik in Rome een taxi bestelde. Het ding ging tamelijk rap door de stad heen en daarbij had ik ook nog eens een fantastisch uitzicht.
Na jaren Alfa 156 te hebben gereden heb ik nu wegens gezinsuitbreiding een Multipla gekocht. Het is zonder meer de gezelligste auto op de weg, want de maxicosi gaat gewoon mee op de middelste stoel. Erg praktisch bovendien, laatst nog een 2-zits bankje in vervoerd. Daarnaast steekt de Multipla tijdens het rijden niet onder stoelen of banken dat ie familie van mijn oude 156. Wegligging is gewoon erg goed met erg fijne, direkte besturing en remmen. Jammer dat ze ‘m nooit met de grotere 1.8 motor hebben geleverd uit bv. de Marea (of de 2.0 5-cilinder)
Ik ben inmiddels aan mijn derde Multipla toe en hoop dat hij over de grens nog lang te koop blijft. Een prachtige, handige, gestileerde en onderscheidende auto op een grijzer wordende markt. Steeds als ik hem zie staan op een parkeerplaats tussen de Toyota’s, de Mazda’s, de Nissans en wat men zoal mooi vindt in Nederland – als het maar zo saai en gemiddeld en vormloos mogelijk is – dan groeit mijn bewondering voor de ontwerpers. En iedereen die bij me instappt is verbaasd en aangenaam verrast.
Ik heb er zelfs een website ooit aan gewaagd.
Ja een website.
Dit zal ik nooit gedaan hebben als ik er niet zoveel plezier aan had beleefd.
Had?
Nee hoor gelukkig na een omzwerving van een V70(klein van binnen)
weer lekker in het bezit van de derde:
de Commonrai diesel Jtd 110pk (top gear) Multipla made in italy.
We gaan met de kids weer een vrolijke uitgeruste rit naar het zuiden tegemoet.
Hiep er de piep,hoera!
En je wordt zelfs weer een beetje blij van in zo’n auto,
Eigenlijk wordt je in zo grijze zwarte look alike a deutsche grunlichkeit alleen maar sagereinig van als of het elke dag onweert.
Nee voor ons schijnt de zon weer gelukkig.
http://WWW.MULTIPLA.PUNT.NL
Gooi een chip in de dieselversie met variable turbo,en die duitse hopeloze autos zonder ziel blijven de achterkand zien zeker in de bergen.Maar dat weet en kan je niet weten als nederlander binnen
nederland.Slaap rustig verder!
Gelukkig!

Dan wordt het eindelijk een collectors item en dus veel geld waard.
Multipla?……koop of heb er1 en je bent in mijn ogen een kanjer!!! nee lekker allemaal in een suffe renault espace,omdat de baas er ook een rijd!
Doe lekker abnormaal en fuck the rimboe……….leef en laat je niet leven!!
haha die alto is net een lunchbox :P die auto mag zuinig zijn maar, er zit geen hoop in deze auto:D
Jammer dat de Multipla in Nederland niet meer geleverd word.
Deze auto is gewoon mooi van lelijkheid.
Hou gewoon je mond over de Fiat Multipla.
We hebben er al 8 jaar eentje, en nu hebben we de nieuwere versie.
Als je een gezin bent met niet geweldig veel te besteden en graag op vakantie gaat met de auto is ie geweldig! Er kan veel in, je houd alles koud met de koelkast, je zit lekker hoog EN voor&achter heb je optimaal veel beenruimte. Zoals mijn vader al zei: Deze auto is zo lelijk, dat ie gewoon verschrikkelijk mooi is. PUNT UIT
Ik Zou NIET Weten Hoe Iemand DAAR Vrijwillig In Kan Rijden !!
De ene vindt die mooi ,de andere niet.Heb zelf met deze wagen 7 jaar gereden,moet zeggen het was een plezier om ermee te rijden.
Het is toch een wagen die indruk maakt als ik zie dat het forum al bijna een jaar loopt over dit onderwerp.De doelstelling van de ontwerpers is geslaagd.
Jammer dat die uit produktie is genomen.Dit door gebrek aan mensen met enige voeling voor design.Ja die wagen staat zelf in het museum van Modern Art in Amerika.
He Stef,

Kleine correctie, de Multipla is niet meer leverbaar in Nederland, maar wordt nog gewoon gemaakt.
In Italie worden 1500 nieuwe Multipla’s per MAAND verkocht.
Dus er is nog hoop

Groet
Hannes Minkema
Lisa zou NIET weten hoe iemand DAAR vrijwillig in kan rijden!

Heel eenvoudig Lisa. Om kortzichtige mensen als jij te af te troeven.

Het tragikomische is dat jij je zure opmerking post om Multipla-eigenaars eens lekker te stangen. Maar je vergist je. Het is precies andersom: wij Multipla-rijders lachen ons gek om al die verbijsterde, conformistische lieden als jij, die hun handen niet-begrijpend ten hemel heffen en uit radeloosheid berichtjes achterlaten zoals het jouwe. Kwestie van smaakarmoede en gebrek aan lef.

Over jouw auto praat niemand. Niemand is geïnteresseerd in grijze muizen of in de status van *andermans* auto. Maar over onze auto wordt gepraat, gelachen, geschreeuwd, geschamperd, de loftrompet gestoken of juist de draak ermee – allemaal bewijzen van ons BESTAAN.

Maar jij en jouw auto bestaan niet. Veel plezier daarmee.
@Bart

Vergissing van mijnen twege.De auto isin België ook niet meer te verkrijgen.
Met heimee kijk ik terug naar de Multipla.Mijn wagen is destijds de deur uitgegaan wegens te veel km.Heb dan een croma aangeschaft.Dit omdat die in dezelfde prijsklasse zat als de multipla.De croma is veel comfortabeler en volledig in vergelijking met de Multipla.
Toch blijf ik de Multipla een bijzondere en mooie wagen vinden,dit vooral door het consept van de wagen.
Rijden doe de Multipla voortreffelijk alsook veel plaats,gewoon multifunctioneel.
Wie weet koop ik terug een tweedehands dit als tweede wagen
Jannie Schilperoort
Goedemiddag,

Wij zijn de bezitters van een Multipla en menigeen is jaloers op het goede rijcomfort…..en als trotse multipla bezitter vind ik het erg jammer dat er zo over gedacht wordt….
lelijkere wagens bestaan niet
Tja,

Voor mij blijft het een auto met binnenin fantastische ruime en comfort, echt de nr 1 !!!!!!! jammer dat er zo gezeurd wordt over de buitenkant, die alleen maar zichtbaar is voor de mede-weggebruikers want als je erin zit, zie je immers niet hoe de auto er van buiten uitziet. Maar daar zal het wel om gaan, wat de ander van je auto vindt (lees: de buren !). Jammer en bijzonder kortzichtig !! Vooral de uitspraken : als ik opgehaald wordt door een multipla, ga ik liever lopen! Ik zou zo zeggen : lekker doen hoor !
Wij hebben zelf een fiat multipla en hij is heel mooi hoor:D:cry:
duss… en hij is heel mooi klein(die neus dan)
je kunt hem heel makkelijk pakeren :D duss …. niets geen lelijke auto… het is al lang genoeg de lelijkste auto geweest maar ik vind hem heel erg mooi8)
hhahahaha

beste multipla rijders
wel leuk al die reacties maar het is echt de lelijkste auto allertijden
er was altijd ook nog een multipla met 2 stoelen. het zogeheten grijze kenteken van vroeger.
wie weer er een lelijker model dan???
He Lennart,

De grijskenteken Multipla heeft gewoon 3 stoelen voorin en
2000 ltr.!!!! bagageruimte.
Er zijn Multipla’s met 2 stoelen voor in, maar die hebben dan standaard
een koelkast tussen de voorstoelen.
Veel mensen gaan af op uiterlijk, nit alleen bij auto’s, maar het gaat natuurlijk
in hoofdzaak om praktische eigenschappen.
Helaas is 99% van de Nederlanders te bekrompen en te schijterig om een “lelijke” auto te kopen, want wat zal de buurman ervan zeggen.
Kijk voor de lol eens op de site van autoweek en kijk de Tevredenheids test statistieken eens na, kun je zien waar de “Toppers”
als Scenic, Espace, Zafira staan………….Gelukkig voor deze merken zijn wij slapers en na-apers zonder eigen mening.
Een lelijker model is De Yaris Verso, maar ook die is praktisch.
Ik heb zo’n hok met grijs kenteken, en weet je wat, het bevalt me meer dan goed. Al dat gezanik dat bijna iedereen blij is dat de multivlaai niet meer geleverd kan worden is afgunst. Je zult maar zo’n simpele golfje of een slopel astratje hebben. Dit soort hokken kosten gebruikt veeeeeel meer en wat heb je dan ?? Inderdaad, de eland van een ander.
Een Mulitipla of zoals ik zelf ook zeggen Multivlaai, het is mij om het even, ik vind het een prima auto en rij er met veel plezier mee.
Henk Kemperman
De nieuwe (laatste) versie van de Multipla was een redelijk sierlijke maar vooral economische auto. De eerste modellen met die rare koplampjes zagen er niet uit.
Economisch omdat er 6 stoelen in konden. Wanneer ik met mijn gezin naar het buitenland op vakantie ga moeten we nu met 2 auto’s rijden. Dit geld voor dagtripjes in Nederland maar ook op de vakantiebestemming.
Voorheen konden we dit soort activiteiten met de Multipla af.
Helaas zijn er maar weinig betaalbare automerken welke zoiets op de markt hebben.
Ik hoop dat Fiat in de nabije toekomst weer met zo’n model op de markt komt.
Spijtig. Hij moet weg van mijn baas zijn boekhouder.
Na 280000 km rijplezier moet ik op zoek naar een andere wagen.
En ik vind er geen.
Er zijn quasi geen wagens met een lengte van 4 meter, en er zijn er zeker geen waar je zo veel ruimte in hebt.
Heb dan maar gekozen voor de nieuwe C4 Picasso, een halve meter langer en veel kleiner van binnen.
Spijtig..(iemand op zoek naar een tweedehands multipla ?)
Sukkels,

Vond hem eerst niet mooi tot ik in alle soorten MPV’s had gereden. Geen 1 MPV kan aan de Multipla tippen, hij rijdt fantastisch en is super praktisch. Ik rijd er al jaren in en in wat voor auto ik ook stap het is elke keer weer een kater, wat rijden andere auto’s toch belabberd.

Nu hebben we de balen want we willen een nieuwe auto, vele proefritten gemaakt maar alles valt tegen. Nieuwe Multipla is niet meer mogelijk, tweedehands peperduur, kost het dubbele van een Scenic of Picasso! Gatverdamme, wat zijn wij verwend geworden door onze Super Multipla. Onze Multipla is 9 jaar oud, 255.000 km op de teller en rijdt nog steeds beter dan een nieuwe peugeot, toyota, opel, vw of wat dan ook!

Voor ons is de auto praktisch voor degenen die tegen de Multipla zijn is een auto een verlengstuk van hun kleine dingetje ;-). Dat is het grote verschil rij er eerst eens in en geef dan commentaar.
Wat een oer conservatieve mensen hier allemaal zeg, wees blij dat er vanalles wat rondrijdt! De Multipla was even schrikken maar ik ben hem gaan waarderen en heb er jaren met super veel rijgenot mee gereden, iedereen die hier zeurt is saai en bang voor alles dat anders is dan ze gewend zijn! Ik mag hopen dat Fiat, of een ander merk, weer met zoiets gedurfds komt. Lange leve de nu al legendarische Multipla met zijn klassieke dolfijnneus!
Mijn reactie op de Multipla.
Ik sleutel soms nog wel eens aan auto’s. Ik weet het, dat is helemaal passé.
Maar ach. Jan met de pet wil ook wel eens wat, en vandaar.
De laatste jaren heel wat geleerd over sleutelen aan een Multipla. Ja mijn oude Lancertje had heel wat minder onderhoud nodig, maar wat er ook aan die goeie ouwe Multi mankeert, alles is er met een paar boutjes gewoon aan vast geschroefd. Een multifunctioneel onderstel wat de basis zou worden voor andere types. Kortom een paar boutjes los, nieuwe onderdelen er onder, en transplantatie geslaagd. Of het nou de wieldraagarmen zijn of de gehele achterbrug incl. vering en al. Het gaat er zo onderuit. Dus wat mij betreft een heel leuk karretje. Maar alleen die uitlaat…. Dat ding is verkeerd gemonteerd, en zonder aftapgaatje bevriest hij, en doet je auto dus eventjes helemaal niets tot je de pijp weer hebt schoongemaakt….. Dat had beter gekund. Verder zie ik die bult maar als een techniek knobbel. Slim bedacht, en het houd je ramen droger als het regent. Toch wel slim van Fiat…
Ik heb twee TOP-auto’s gehad: een Sunbeam Lotus en een Fiat Multipla (1.9 JTD). Aan al die mensen die over hun nek gaan zou ik willen zeggen: jullie zijn mega-kortzichtig. Alleen uiterlijk valt er idd wel het een en ander aan te merken op een Multipla (als je geen open geest hebt tenminste, en daar zijn -blijkens de vele “halleluja hij is weg” berichten blijkbaar veel mensen mee behept), maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door rijplezier en praktische waarde. Al die prijzen, jaren achtereen, werden echt niet uitgereikt door pannenkoeken, maar door diezelfde autojournalisten die “jullie” Ferrari’s en BMW’s zo hogelijk waarderen. Misschien toch een reden om nog eens na te denken of jullie misschien toch een tikkie te kort door de bocht gaan?
Ik rij nu al weer bijna 3 jaar in mij DERDE Multipla en heb na 640.000 km nog steeds geen spijt dat ik bij de eerste aanblik van deze auto gezegd heb JA, die wordt de mijne. jammer dat er zoveel kortzichtige mensen rond rijden in autoland. een ieder die ik mee heb genomen tijdens een van de vele ritten is laaiend enthousiast over de binnenruimte. Waar vindt je vandaag nog een betaalbare auto waarin je je met 6 VOLWASSENEN comfortabel kunt verplaatsen? Jammer dat FIAT er mee is gestopt. Ik kijk rijkhalzend uit naar de opvolger van de Multipla. Die wordt zeker weer de mijne!!!
derde generatie
deze auto is top!
afgelopen weekend onze derde aangeschaft, wij rijden nu al 10 jaar multipla…
Ook ik was geheel van slag toen mijn man een Multipla wilde aanschaffen. Veel auto voor weinig geld,want niemand wil hem hebben, was reden genoeg om te gaan kijken.
Ik was dan ook direkt verkocht toen ik er eenmaal in gereden had. Heb ervaring met de Opel Safira, Renault Senic en de Hyundai Trajet(toch ook geen kleintje).
De binnenruimte is gigantisch, 6 volwaardige zitplaatsen en veel bagageruimte. Je kunt hem op drie stoelen na leegmaken, de middenvoor-stoel neerklappen en dat geeft dan een goede 1500 ltr bagageruimte. Welke personenauto in deze prijsklasse doet dit na? De wegligging en zijn rijgedrag zijn uitstekend te noemen in vergelijk met bovengenoemde auto’s.
Ja, hij is niet moeders mooiste maar als je in de auto zit zie je dat niet meer en is het gewoon genieten van het uitzicht en al die gekke gezichten van medeweggebruikers.
Wat moet je met een mooie auto als deze niet functioneel is? Waarom is uiterlijk zo belangrijk?
Wist je dat de Multivla (zo wordt hij vaak uitgescholden)door de ANWB tot een van de beste caravan-trekkers is in zijn klasse werd uitgeroepen? (goed voor 1300kg)
Nog maar niet te spreken van al de luxe die je aantreft in de auto.
Laat iedereen maar kletsen, voor ons(een gezin met 4 kinderen) is het de
meest ideale auto die er is.
De Multipla lelijk? Tja, het is wellicht even wennen aan de vormgeving. Maar inderdaad, na je proefrit ben je verkocht. Ik weet nog dat ik dacht ”goh, bouwt Fiat zulke goeie auto’s?” Na een uiterst teleurstellende automobiele ervaring met een Audi A2 (onze eerste en laatste Duitse auto) rijden we nu alweer 3 jaar in ons ”Plaatje” en we zijn nog steed laaiend enthousiast. Met afstand de leukste en fijnste auto die we gehad hebben. En neem je de moeite om je eens te verdiepen in de hele achterliggende gedachte van Fiat waarom de Multipla zo is zoals’tie is, dan kom je tot de conclusie dat het gewoon een briljante auto is. Zuinig zijn op je ”Plaatje” zolang er geen echt alternatief voor is.
Zal ik jullie een leuk verhaal vertellen!
Als autoliefhebber mocht ik mijn vrouw helpen een nieuwe leasewagen te kiezen.
Gelukkig was er nogal wat budget beschikbaar waardoor je algauw bij mercedes/BMW terechtkomt.
Wij op zondag( dan verkopen dealers nu éénmaal het meest in België en zijn daarom veel garages open…) naar de BWM-dealer.
Alvlug kwam een zonnebankbruin asshole ons tegemoet. er was budget voor een BMW3 en BMW1 . Ik had een mooi lijstje mee met autotype én budget voor accessoires; héérlijk.
Ik ( niet geschoren en getooid in een afgewassen kenzojasje)zei dat ik de BMW1 een beetje banaal vond. Chris BAngle heeft echt wel betere dingengetekend zoals de Fiat MULTIPLA maar die mogen we spijtig genoeg niet kiezen…
Je moest die pipo zijn grijnslach moeten zien; staat hij op het punt ons een BMW te kunne verkopen ( waarmee hij zijn fermette/cottage kan afbetalen…) en wij verkiezen uiteraard een auto die in het metropolitan desigsnmuseum in new-york heeft gestaan…
Hebben we van armoe een mercedas moeten kiezen.
Tja het was voor een amerikaans farmaceutisch bedrijf…
Heb me wel een multipla 1st generatie 2de hands gekocht. mijn zoon wordt volgend jaar 18 en het is een pure investering ( ook ikzelf rijd met een banale bedrijfswagen).
een fiat 600 multipla is me te duur geworden…
xxx
Geweldige auto, veel ruimte, goede wegligging. En mooi van lelijkheid. Echt een auto voor mensen die het niet nodig hebben om de ego niet compenseren met hun auto/lening bij de bank. Een auto voor de minder simpele.
Het leuke is niet alleen dat de commentaren in twee groepen uiteenvallen (voor of tegen) maar dat deze groepen corresponderen met mensen die het weten kunnen (gebruikers zijn voor) en mensen zonder ervaring met Multipla-rijden (niet-gebruikers zijn tegen).

Wie van de twee zou er het meest lijden aan kortzichtigheid? De reviews op Autoweek.nl spreken boekdelen: ontevreden Multipla-rijders bestaan niet of nauwelijks.

Dus laat die beste-stuurlui-aan-wal maar lekker kletsen. Die hebben liever een dure, krappe auto die aansluit bij hun imago dan een betaalbare, ruime auto die hun angst inboezemt.
Jammer, Jammer. Al deze mensen die echt niet snappen dat de Multipla een echte Kilometervreter is en alleen stukjes VW Golf en aanverwante produkten mag opsnuiven,Zo word ondergewaardeerd Rijd zelf met ongekend veel plezier in een auto rond die “mooi” is en waarom is ie mooi??? Veel ruimte 3 koelkasten en 3 personen 4 fietsen en 4 personen dat is een multipla in een notendop Dat ze dat in ditsland nog niet verzonnen konden krijgen is echte kortzichtigheid….Fiat komt vast met een waardig opvolger voor de Mooiste auto die er bestaat Dat kun je van een VW golf niet zeggen reeds generatie zes en nog steeds geen auto dat is pas echt gebrek aan creativiteit schrijft harder af als dat ie kan De motor zijn ze “vergeten”te monteren en heeft richtingaanwijzers als optie De rest is namelijk niet te betalen zonder die golf had volkswagen niet meer bestaan….. Die kever moest opgevolgd worden en dat lukte niet zo goed zijn gelukkig voor de Nederlanders geholpen door Audi die ook een lelijk gedrocht heeft gelanceerd in de vorm van een A2!!! wie wil dit vreselijke hok ooit hebben?? er kan zelfs nog geen kratje heiniken in ( ook typisch Nederlands) Nou ik niet… En Seat nu van Volkswagen heef de creativiteit overgenomen van die braadworsten!!! Nee Zonder Fiat was er geen Seat geweest dus….. Mensen wees voorzichtig met wat je raaskalt Fiat maakt hele fijne auto’s en nog verdomd creatieve (iets verzinnen wat een ander niet kan noemt men Creativiteit) ook ik hoop nog erg lang plezier te hebben van mijn multipla al was het maar om al die grijze “braadworsten”
te laten spreken over een “mooie” auto… Die zooi waar ze zelf mee rondkachelen word niet over gesproken op een verjaardag mensen. Een multipla is tenminste nog onderwerp van gesprek.
Had gister een mooi moment op de snelweg Drie multipla’s achter elkaar op de snelweg… Dit moet een modaal nederlandse automobilist toch minimaal een hartverzakking hebben veroorzaakt!!!! AMEN

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).