Autoblog goes Oettinger part I: Volkswagen

Auteur: , 55 Reacties

Een paar weken geleden mocht Autoblog op visite in Friederichsdorf (bij Frankfurt). Doel van de trip: een bezoek aan VAG tuner Oettinger.

Oettinger heeft inmiddels de respectabele leeftijd van zestig jaar bereikt. Zoals je kunt verwachten heeft het bedrijf in die 60 jaar vele interessante auto’s geherverbouwd en/of getuned. De eerste auto’s die door Oettinger werden verbeterd waren de aloude VW Kevers. Nu heb ik helemaal niets met Kevers, dus daar ga ik jullie niet mee vermoeien. Laten we onze blik richten op het meer recente verleden van Oettinger.

Volkswagen Golf I GTI Oettinger

In de werkplaats bij Oettinger waren wat verrassingen te vinden, behalve enkele moderne Audi’s en Volkwagens stond er ook wat ouder spul. Een goed voorbeeld is de Golf I GTI die daar opgebouwd wordt. Via eBay koopt Oettinger voor de betreffende klant diverse onderdelen om de Golf I GTI geheel volgens Oettinger specs op te bouwen.

Volkswagen Golf I GTI Oettinger

Het goede imago dat Oettinger heeft is voor een groot deel te danken aan de het werk wat ze voor de eerste generatie Golf GTI’s hebben gedaan. Oettinger was de eerste die een zestienklepper viercilinder bouwde en deze vond zijn weg naar de Golf I GTI.

Volkswagen Golf I GTI Oettinger

Volkswagen Golf I GTI Oettinger

Met de Golf I GTI konden we helaas niet rijden. De auto is van een klant en bovendien was Oettinger nog volop bezig de motor op te bouwen. Geen ramp, het was al voldoende te genieten van de aanblik van deze klassieker (in wording). Het snoeppaleis Oettinger was nog lang niet uitgeput en er was gelukkig een Golf in de aanbieding waar we aan mochten proeven.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

Nu is de standaard Golf V GTI al geen muurbloempje, maar de demo van Oettinger is echt andere koek. De kleur “Candy weiß” (wit dus) is wel de standaard kleur voor de Golf GTI, maar let’s face it: het staat wel goed. Nu kun je bij de meeste tuners een keur aan accessoires op, onder of aan je auto laten schroeven. Ook bij Oettinger is dit geval en de demo heeft uiteraard een zeer uitgebreide selectie van het Oettinger arsenaal mee gekregen.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

De meest opvallende, zeker op een witte GTI: de carbon motorkap. Deze is niet alleen lichter, maar bovenal staat het erg gaaf. Voorts was de GTI uitgerust met een complete bodykit met o.a. sideskirts, voorspoiler en dakspoiler. De witte 19″ velgen zijn lekker groot (8,5Jx19 met 225/35 ZR 19 bandjes), maar mijn keuze zou het niet zijn. Liever zou ik donkere velgen kiezen, al is het maar om niet na iedere rembeurt het remstof er verplicht te moeten afwassen.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

Het Oettinger “Gewindefahrwerk” laat een maximale verlaging van 65 mm toe, wat gecombineerd met de voorspoiler een Golfje met drempelvrees oplevert. Het rijdt absoluut snaarstrak, zonder al te veel te stuiteren. Daarbij blijft het uiteraard niet, ook motorisch is e.e.a. aangepast. Aan de buitenzijde is het aangepaste uitlaatsysteem zichtbaar, de standaard dubbele uitlaat is vervangen door iets heftigers. Aan beide zijden priemen twee glimmende zilveren uitlaten uit de achterbumper van de Golf. Ook het geluid van de TFSI motor komt hiermee beter tot zijn recht, hoewel op de autobahn het geluid naar mijn smaak iets minder heftig zou mogen zijn.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

Onder de noemer Direct Port Technology heeft Oettinger een bijzondere manier ontwikkeld om de aangepaste software voor het motormanagement te distribueren. Aangekomen bij een Oettinger dealer wordt een speciale kabel ingeplugd, die aan de andere zijde via USB op een laptop wordt aangesloten. Via een beveiligde website wordt automatisch het motortype geidentificeerd en kan een keuze worden gemaakt uit de verschillende motortuningsprogramma’s die beschikbaar zijn. Iedere Oettinger distributeur heeft dus altijd de beschikking over de laatste versies van de software.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

Een andere noviteit die Oettinger aanbiedt is Mapswitching. Zoals de naam al doet vermoeden kan een klant de beschikking krijgen over meerdere soorten programmatuur voor het motormanagement systeem. Met hulp van de cruise control hendel kan vervolgens worden gekozen met hoeveel PK’s en Nm’s je op pad gaat. In de ECU kunnen tot vier verschillende programma’s worden opgenomen. Voor jezelf heb je dan bijvoorbeeld het Oettinger programma met zo veel mogelijk pk’s. Gaan je vrouw en/of kinderen met het speelgoed op pad, dan kan worden gekozen voor de originele setup of in theorie zelfs een programma met minder pk’s. De kids kunnen dan wel de blits maken met de door Oettinger aangepaste auto, maar je beschermt ze nog wel tegen zichzelf door niet het complete vermogen beschikbaar te stellen.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

De witte GTI is niet alleen het demo model van Oettinger, maar de auto wordt ook voor de ontwikkeling van aangepaste motormanagement systemen gebruikt. Oettinger heeft een waar menu met verschillende smaakjes voor het 2.0 TFSI blok en is continu bezig om nieuwe programma’s te ontwikkelen. Voor diegenen die ietsje meer wil, is er een versie met 235 pk. Wij gingen echter op pad met ongeveer 280 pk. Dat lijkt veel voor een louter voorwielaangedreven auto en dat is het natuurlijk ook. Toch kan deze Golf dit vermogen eigenlijk prima op het wegdek kwijt onder de droge omstandigheden waarin we reden. Ongetwijfeld helpen de onderstelaanpassingen en de vette banden die Oettinger monteerde hierbij een aardig handje.

Volkswagen Golf V GTI Oettinger

Ruben mocht ook mee naar Oettinger en dus hebben we een schoon filmpke voor u in de aanbieding. Later deze week vertellen meer over de andere auto’s waarin we reden tijdens ons bezoekje aan de omgeving van Frankfurt.

Meer informatie vind je bij Oettinger of bij de Nederlandse importeurs Target Automotive en KSC Import.



55 reacties

Is er ook een Belgische importeur ?
ik vind het wit echt super staan!
Complimenten voor t verslag, daar wil ik wel meer van zien, vind die Golf 1 trouwens wel echt heel mooi :-D
Een Golf V GTI vind ik best een leuke wagen.
In het wit is tie zeker netjes.
En die zwarte motorkap is ook best aardig gevonden; het smoelt wel, zeker nu de motorkap doorloopt in de grille.
Maar verder niets voor mij, dat tuningwerk :)
ben anti golf…..maar die GTI is gewoon bruut…..
Mooi systeem dat ‘Mapswitching’ volgens mij. Ook handig als je ff niet zoveel brandstof wil verbruiken,… kan je met je snelle bolide toch nog eens zuinig rijden.
Oettinger was in mijn ‘Kever-tijd’ al een grootheid!
De Okrasa motoren waren bijna legendarisch. Ik had een ‘Okrasa Doppelvergaseranlage’ op mijn 1600 cc blok. Stoer!

De optische tuning van tegenwoordig is echter niet mijn kopje thee…
Fantastisch…………. voor de echte liefhebber: de GTI is er nu als speciale edition: 30pk meer! staat bij PON leusden in de showroom: beest van een auto met prachtige details. als je lief vraagt mag je ook de witte zien die ze achter de schermen hebben staan.
ziet er echt prachtig uit !!

Oettinger tuned echt netjes..geen overdreven rommel erop ..klasse !!
Mannen, allereerst complimenten voor de reportage en post!
Die Golf is echt te grof…idd tuners die er iets moois van maken in dit geval!
Ben benieuwd naar de TT ;)
Btw, kan ik de op één na laatste foto op wallpaper formaat krijgen?
Alvast thnx!
Net verslag!
Wauw! Zijn er nog meer foto’s van die Golf I? Geweldig ding!
“maar daar zijn we hier niet voor” :’) te droog
Volgende keer naar Abt?
Zo ziet de Golf V er nog enigsinds goed uit.

Zeker jammer dat de Golf I van een klant was, kon je de klant niet even lief aankijken ;)?
aaah die Golf V GTI rullez :D
Ze doen het in ieder geval met smaak, vooral die Golf MKI, heel die jeugdsentiment komt naar boven.
Zit er een 2.0 T FSI in :O
kan toch beter!! :S
maar toch ziet er netjes uit voor een vw
Leuk filmpje :)
hey leuke reportage en weer een top filmpje :)
gaaf! alwéér een erg leuke reportage :P toch heb ik écht niks met golfjes… ook niet met deze. Als oetinger nu een 1 serie succesvol kan oppeppen :)

de optische tuning vind ik over het algemeen ook alleen maar slechter dan het origineel. het zwarte motorklepje en de witte kleur vind ik het enige leuke optische aan deze wagen.
eindelijk’s komentaar bij het filmpje
Hehe die ATS’jes had m’n vader vroeger op z’n Golfje MKI :D.
geil golfje ja , maar ik vind de verbouwde vw transporter uit de eighties toch nog iets gaver
prima verslag, maar wel wat kort…. hoe gaat het ding de hoek om? Rechtuit hard gaan kan iedereen…. maar wat gebeurt er bij serieus snel bochtenwerk?
ben benieuwd naar het TT filmpje
@ Woody: Dat vraag ik me inderdaad ook af. Filmpje is weer mooi geschoten, net als de vorige keer met de mini. Het commentaar van Wouter vind ik alleen wat minder. Zit totaal geen gevoel in. Vind ik meer richting PK neigen, which isn’t a good thing. verder ben ik juist wel benieuwd naar de kevers en juist weer minder naar de nieuwere auto’s. Techniek achter de Golf I zou ik leuker vinden om te zien….
Mapswitching zit ook op nieuwe auto’s: sportknop!

Knap staaltje tuning dit allemaal hoor! Wel leuk dat ze een auto hebben waar ze alles op los kunnen laten/testen.
@Klassiekerrally: Ja die dubbele carburateurs zijn tegenwoordig een legende. :D

Die oude Golfjes zijn echt vet, de nieuwe die is te groot naar mijn mening. (Meer een hatchback voor de Amerikanen)

Maar ja, de Golf V is in ieder geval mooier dan de Golf III en Golf IV. ^^
@Untouchable: deze gemist? http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/19/autoblog-audi-q7-roadtrip

@w0o0dy & Kevski: alle kritiek is welkom!
Bochtenwerk weet ik niet, dat laat ik even aan wouter over om op te reageren ;)
Beste blogredactie

Ten eerste zou ik willen vragen wat ik hiervoor zou betalen. Ten tweede hoe moet ik dit zien, je koopt en GTI en gaat er vervolgens mee langs Oettinger of kopen zij een GTI van volkswagen en gaan er dan mee aan de haal?!

Bij voorbaat dank.
Intressante vraag Rick!

Btw weet ook iemand de directe tegenhanger / concurrent van Oettinger voor VW ?
@ rick & snoepie

nou hier kan je alles vinden over de oettinger gti. Meestal is het zo dat je zelf de auto koopt en dan later naar de tuner gaat. Maar neem aan als je contact opneemt met hun en serieus intresse hebt zij vast ook wel een gti’tje willen bestellen. En die dan meteen “opknappen”

http://www.oettinger.de/pdf/preisliste/Preisliste%20Golf%205.pdf
tegenhangers:

Ford Focus ST van WOLF (http://www.wolf-concept.de/concept/produkte/ford/focus_st.php)
Alfa Romeo 147 GTA van AUTODELTA(http://www.autodelta.co.uk/autodelta_2.htm)

allemaal tunerts van hot hatches….
Het is een Golf… Maar toch vind ik hem er best leuk uitzien…. Vreemd?
Leuk, JDengineering.nl doet al 417pk in de golf 5. En ik ben meegeweest met een testvlucht. Via DSG heb je niet direct het idee dat het zo hard gaat, maar het is wel een hele snelle auto.
Misschien leuk om eens te bezoeken Autoblog?

PS ik heb geen enkele binding met het bedrijf, we waren uitgenodigd via de GTIclubHolland.
ongenuanceerd, zo kan je het ook noemen
@w0o0dy” rechtuitbranden rules man! :-)

Ik heb niet erg lang in de GTI gereden, we hadden nog wat auto’s waar gereden mee moest worden die dag. Dus op basis van een niet al te lange rit: De wegligging is erg goed. Je zou verwachten dat een auto die zo laag ligt en op zulke grote velgen staat, veel last heeft van hobbels in bochten ect. Dat was dus niet het geval, wat behoorlijk wat zegt over het werk wat in de afstelling van het geheel is gaan zitten. Ik kan geen oordeel vellen over hoe de Oettinger GTI zich in het grensbereik gedraagt, daarvoor heb ik er simpelweg niet lang genoeg in gereden.
@Wouter zoek eens kontakt met JDengineering, Jeroen Dik.
Vraag eens of je kunt meerijden in zijn gti.
Je zult onder de indruk zijn van het grensbereik….ik was het zeker wel!
(en ik ben wel iets gewend)
Hmm, goed plan. Gaan we wel eens doen, zodra de planning het toe laat.

Enne 282 pk in een G60: respect! Ik kom ook wel eens op andere sites. :-)
Ja dat wil ook wel :-)
Alleen op dit moment even niet door lader nummer 4….. :-(
Maar dat gaat weer goed komen.
er is een belgische importeur, in wallonie als ik me niet vergis in luik. heel simpel, je vraagt de brochure aan op de oettinger site en de belgische tak stuurt je de info door, weet je ook direct waar je moet zijn voor je tuning ;)
Hé waar blijft part II?
PRachtig filmpje jongens! V GTI vind ik echt zo mooi! Er staat 1 hier in lochem.. Blauw.. Met 19″ BBS velgen! En een dikke geluid!
Die auto in Lochem is van JDengineering. :-)
Hij heeft zijn werkplaats aan de Hanzeweg.
Fraaie reportage!

Feedback voor Autoblog TV: de voice-over is wat saai ingesproken en doet me denken aan Leo de Haas (u weet wel, van Blik op de Weg), al is Leo de haas geen slechte voice-over! Maar wat meer intonatie maakt het prettiger om naar te luisteren en de informatie mag wat luchtiger of anders, het is nu een klein beetje RTL Autowereld en Autoweek TV in plaats van Top Gear. Bij Top Gear kom ik nooit informatie tekort en heb niet het idee naar droge informatie te luisteren zoals RTL Autowereld en Autoweek TV. (Geen Top Gear imitatie worden, maar een beetje kijken naar het best bekeken autoprogramma ter wereld is natuurlijk niet verkeerd. ;)) Misschien was het een idee om Oettinger vs. foute tuners nog wat scherper af te zetten in de reportage.

Deze feedback is trouwens puur en alleen zo kritisch omdat ik Autoblog TV graag zie uitgroeien tot één van de betere interactieve kanalen voor informatie over en rondom auto’s. :)
@Mr. R: bedankt voor de feedback! We zijn zelf nog erg zoekende naar een acceptabel formaat dus alle kritiek is welkom… Maar de vergelijking met Autoweek TV is wel erg laag ;)
Ha, zo diep in de nacht (en in het glaasje) vind ik deze constructieve kritiek toch wel even fijn om te lezen. Mr. R, bedankt, hier kunnen we wat mee. :-)
al draagt een aap een gouden ring..
hoeveel kost de auto?
zeker strak die golf 5 en die bruten een oke vett
Al draagt een aap een gouden ring…
de golf 1 gti 16s oettinger is echt een super auto!! Ik heb er zelf een gehad. Bouwjaar 1982, 1.6 liter 16 kleppen met 136 pk!!! Lopen als de brandweer! Ik heb nu nog een golf 1 gti volledig oettinger afgeleverd, echter zonder de fameuse 16s motor. Dit type oettinger is in principe voor de franse markt gemaakt (door VW Frankrijk geinitieerd) om tegen de R5 AT op te kunnen boksen. Je vindt ze nog wel eens in Frankrijk te koop. Ik heb mijn Oettinger in Friesland verkocht aan een golf 1 fanaat!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).