Onthuld: Alpina B3 Biturbo

Auteur: , 80 Reacties

Alpina B3 BiturboEindelijk zijn de eerste foto's en informatie opgedoken van de nieuwe Alpina B3 Biturbo. En dat belooft veel goeds! Alpina peutert maar liefst 360 pk en 500 Nm uit het 3 liter blok. En die 360 pk doen ons natuurlijk meteen terug denken aan de legendarische B10 Biturbo uit 1989. Zeker tot de komst van de M3 is dit een mooi topmodel.

De B3 Biturbo heeft een topsnelheid van 285 km/u en is in staat om van 0 tot 100 km/u te sprinten in slechts 4,9 seconde. Dat is in elk geval een stuk serieuzer dan de D3. Wellicht het enige nadeel van de B3 Biturbo is dat ie voorzien zal zijn van een 6-trapsautomaat, maar dan wel voorzien van SwitchTronic. En in Genève kunnen we nog meer Alpina nieuws verwachten, want Alpina zal namelijk een nieuwe versie van de B5 tonen. En die zal dan helemaal gehakt maken van de M5. Nog een kleine waarschuwing, de eerste persoon die Alpina een tuner noemt kan een ban verwachten ;) .

Alpina B3 Biturbo

Alpina B3 Biturbo

Alpina B3 Biturbo



80 reacties

Zo zo doe maar lekker!
Gaan we hem ook nog zien op de AutoRAI?
Tuner:P
Ziet er strak uit, ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe B5, die de M5 zal verpulveren? Dat beloofd wat zeg! :D
@ Hans: Ban! ;)
Haha
@Hans, ik had je nog zo gewaarschuwd…
ik blijf BMW / Porsche / Alpina gewoon beestachtig vinden
alle 3 de merken hebben gewoon wat apart….
ciao
Nu ben ik geen BMW man, maar voor Alpina heb ik toch wel een zwak. Dit bedrijf doet hele mooie dingen met BMW’s.
@robbie
Wat dan weer wel grappig is, is dat in het stuk van de D3 autoblogger Alpina een meestertuner noemt. Wat ga je daar aan doen?
TUNERT!!


Ban me!
In feite is Alpina gewoon een tuner, maar ze hebben hun eigen chassis nummers bij BMW weten te verkrijgen dus staat er op je kentekenbewijs Alpina….. Wel of geen tunert, deze auto is iig veel beter dan een normale BMW ;-)
Dennis The Hulk
@ Rossi hoe kun je nou zeggen dat een alpina beter is als een bmw?al enige rijervaring in beide versies dan? en zowiezo alpina is gewoon een merk dat alles overneemt van bmw en dan vervolgends hun eigen naampje erop zetten en een andere motor erin lepelen en wat aan het interieur veranderen dus het meeste werk kom toch echt nog altijd van bmw, niet dat de alpina’s er niet lekker uitzien ofzO :P
Bruut maar subtiele wagen!
Waarom wordt Michiel van den Brink niet gebant en ik wel ?
Aparter dan een M3, kortom mijn voorkeur… “Wat alleen om die reden?”

Ja en plus dat het (van horen zeggen) erg goede auto’s zijn.
Raar dat deze dan nog de echte BMW logo’s heeft.
Die gasten maken een goede auto alleen maar beter.
@Hans, de eerste persoon die Alpina een tuner noemt kan een ban verwachten ;)
Geef mij maar de M-divisie. En zolang iemand orginele auto’s aanpast is het voor mij een tuner, net als AMG. Bij Alpina leggen ze er een compressor of turbo in voor meer vermogen, BMW kiest niet (uitzonderingen daar) voor die makkelijke weg. Ik heb dan ook 10x zo veel respect voor de M5 dan de B5, hetzelfde voor deze 3, 120 pk/l is voor een turbo redelijk slapjes, dat haalt de CSL ook al bijna
Ehm, weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat Alpina de auto’s vanaf de grond helemaal opnieuw opbouwt, en dan ook nog eens volgens nog hogere kwaliteitseisen dan BMW zelf stelt. Ze zetten er niet ook niet ff een turbo op, daar gaat zeer serieus onderzoek aan vooraf. De motor wordt ook intern aangepast aan die turbo. Het resultaat in piekvermogen mag er dan niet spectaculair uitzien, het koppelverloop is dusdanig dat de auto’s gemiddeld over het hele toerenbereik verschrikkelijk veel vermogen hebben en daarom in de praktijk erg snel zijn, zonder dat je daarvoor meteen 7000 t/m hoeft te draaien.
@ retard boy

het blijkt wel weer dat jij er niet zo veel van snapt, want de m-divisie heeft helemaal niet de zelfde klantengroep als alpina. alpina biedt namelijk comfortabele auto’s met veel vermogen aan een soort über 550i waarmee je dus gemakkelijk veel kilometers mee kan maken. de prestaties van de m-divisie zijn ook super maar spreken de alpina kopers weer niet aan. dus geen appels met peren vergelijken!
ok meneer 545i, leg jij mij eens uit hoe de gemiddelde Alpina rijder eruit ziet. Ik zal je alvast op weg helpen, dat is een bejaarde, braadworstvretende bankdirecteur die te lam is om zelf te schakelen, maar wel als eerste weg wil zijn bij het stoplicht. Dat mag op zich wel, maar ze moeten zichzelf niet sportief noemen want dat zijn ze niet.
Bovendien zal een M5 of 550 toch ook echt wel comfortabel zijn en met het hele individual gebeuren van BMW zal exclusiviteit ook wel lukken. De oudere Alpina’s komen dan wel weer bij liefhebbers terecht naar mijn mening.
Wanneer zijn nou eindelijk die jaren80-plakplaatjes eens op bij Alpina!?
wat je ook met die wagen doet… hij blijft oerlelijk!!
Ik dacht dat de 335i standaard al bijna 350 pk had. Niet officieel, maar wel op de rollen!
@BMW545i.
Helemaal met je eens, retard boy snapt hier niets van. Alpina rijders bejaard enz. hoe komt hij erbij. Alpina’s zijn exclusive auto’s gebouwd voor veel comfortabele snelle km’s. En die plakplaatjes kun je alleen op bestelling erop laten zetten en dat gebeurt gelukkig heel weinig. Goede wijn behoeft geen krans.
ja das een leuke getunede bak. (ben ik nu orgineel ? :D )
i’m lovin’it!! meer kan k er niet over zeggen
Mooie techniek van BMW (335i) gecombineerd met sportieve luxe en comfort van Alpina… Een heerlijke combi.

Het verschil tussen een Alpina en een BMW is voornamelijk de vering/demping afstelling en het gebruik van andere banden. Alpina gebruikt geen Run Flat banden en de auto zijn over het algemeen comfortabeler afgesteld met behoud van scherp stuurgedrag.

In een woord, TOP!
Ja het trekt mij ook niet zo heel erg, ik zou duidelijk de ‘gewone’ M serie verkiezen. Zeker bij de 5 en 6 serie want die V10 is gewoonweg geniaal.

Het is bijna zo ver en dan is het tijd voor Geneve jongens, mag ik jullie aan het heuglijke feit herinneren dat Audi waarschijnlijk met de RS6 komt, oh mensen ik wacht hier al zo lang op. Audi stel me nu niet teleur en dus beter staat dat ding er, want ik kan echt nier meer wachten.
Maar 500NM, minder dan de 335d..
hier wordt ik niet warm van
Als je Alpina een tuner noemt, dan is Brabus ook slechts een tuner. Maar beide zijn een merk! Alpina bouwt geweldige auto’s die veel beter zijn als het origineel en inderdaad meer comfort bieden als een M uitvoering. Daar is echt een grote markt voor, want niet iedereen wil een hard onderstel. kijk naar Amerika for instance!
@Philip, waarom vergeljik je een benzinemodel met een diesel? Je zou de B3 Biturbo moeten vergelijken met de 335i. Die komt maar tot 306 pk en 400 Nm.
@Robbie, sorry, ik dacht eerst dat er stond D3 Biturbo, een misverstandje dus, maar 500Nm voor een benzine is wel knap voor een benzine.
@retard boy

ik zal je ook een beetje helpen, het zijn die auto’s die je op de linkerbaan van de snelweg voorbij flitsen of die een licht seintje geven als je weer eens wat te lang op de linkerkant blijft plakken.
zalig. kent er al iemand de prijzen voor deze wagen (liefst coupé). zalige wagen. dit maakt mijn keuze om een nieuwe auto te kiezen nog moeilijker.
@Kachel: meestertuner is op vele manieren te interpreteren ;)
echt dik en agressief ziet ie er ook niet uit he…?
@autoblogger Absoluut! Zeg, staan jullie ook op de AutoRAI trouwens?

@C30 CDI AMG En dat is nou net de kracht van Alpina…
@Kachel: nee, maar we zullen wel “aanwezig” zijn.
@autoblogger Oh, jammer. Maar we zullen elkaar zeker weten nog wel tegenkomen dan.
nice car;p
Alpina is voor opa’s… het interieur meestal dan! Ik vind er niet veel aan. Vooral de uitlaten vind ik eruitzien als een imitatie kitje. Doe mij maar de M!!!
Laat bmw eerst maar eens wat aan die koplampen en achterlichten doen…dit ziet er niet uit.
De vorige 3-serie was stukken mooier.
Het vermogen is natuurlijk helemaal goed. Maar ik vind de toegevoegde spoilers en het aangepaste interieur van Alpina gewoon wat schreeuwerig overkomen, erg overdreven allemaal. zeker als je die uber lelijke stickers erbij besteld.
bedankt m5 voor de tip goed gedaan jonge
@ robbie had nog niet in mijn mailbox gekeken gooi dat andere bericht maar weg ^^^^
echt een dikke auto ziet er erg mooi uit doe er maar zo eentje zonder die stickers ben erg benieuwd hoeveel pk de b5 biturbo krijgt
Wat een lelijke achterlichten,zijn deze overgenomen van Nissan?Die reed een jaar of wat geleden ook al met dit soort dingen in de primera.
hele mooie auto
@ Joris,

Jij bent grappig! Die had ik nog niet eerder gehoord! Whahahahaha!!!! Zucht…
@ barry330cd,

Waarom spreken over “veel beter dan het origineel”. Het is een kwestie van smaak en individualiteit.
@ fej,

Kun je nagaan wat deze auto op de rollen haalt…
Ik vind de achterkant niet zo :)
Maar verder wel een zeer strakke bak :)
ik vind het prachtige techniek alleen ik vind de bodykits altijd zo ontzettend saai.
Vond een 3 serie met M5 motor erin (is ook hier aan bod geweest) ook een knap staaltje/ stukje staal :).

Die Aplina velgen hebben ze nog steeds op voorraad zo te zien.
so nu ga ik cker twijfelen tussen een c klasse brabus en deze alpina ;)
Waar is de striping?
Mooie charisma sport zeg. Lijk wel een beetje op de bmw 3.
Als je een Alpina zonder de striping besteld is het gewoon een vrij ingetogen auto (in ieder geval een stuk minder opvallend dan een M). Het blok in de B5 heeft een loopcultuur die minstens zo goed is als van een standaard BMW. Ik heb zelf een ritje gemaakt met die wagen en de prestaties zijn fenomenaal voor een auto van een dergelijk groot formaat.

De extra detaillering van het interieur van Alpina’s met leren bekleding geeft ook een veel hogere kwaliteitsbeleving. Het verschil tussen mijn Alpina Roadster S (interieurpanelen met leer bekleed, stiksels in blauw/groene Alpina-kleur, blauwe wijzerplaat en Alpina-logo’s in de hoofdsteun en het windscherm) is een verschil van dag en nacht met het plastic in een standaard Z4.
hoeveel kost em ?
Erg Strakke auto.
Bayerische Motoren
Machtige bak!
Goe bezig bij Alpina.
Mensen het is een kwestie van smaak maar het zijn allemaal bmw’s dus gewoon goed.
Ik heb zelf meerdere E30’s gehad 325I, Hartge 2.7L, Alpina 2.8L en nu E30 M3 en een E36 M3 (3.2L)zijn allemaal geweldig.
Als je het industrieterrein op gaat is de E30 M3 zeer leuk, maar op de snelweg de E36 M3 (deze is gekieteld tot 340kp zonder begrenzer).
Zelf hoop ik nog ooit een Hartge H50 V8 te rijden (E46) dat is voor mij de BMW.
Groetjes bmw mannen (en verdwaalde audi mongole)
Ik heb zelf een alpina D3, dit is een geweldige auto, maar als BMW met een M diesel zou uitkomen ruil ik de Alpina gelijk weer in. Ik heb verschillende M versies gehad en ik moet jullie eerlijk bekennen dat de M versies toch wel alles overtreffen.
@Michael – Jouw Alpina D3 is een ‘domme’ 4-cyl en guess what, een 330d 6-cyl heeft al 231pk en 500nm en kost niet veel meer, de jouwe is dus overpriced en sloooooooow ;-) Je mag die dus niet vergelijken met de snellere diesels op de markt, de D3 is een mooie wagen maar zeker geen echte Alpina volbloed. (heb met een B3 ook gereden, ‘BIG’ difference!)

Volgens mij wou Alpina een iets grotere markt bereiken.
nou mensen wie kan me even uit leggen waarom ik met me b3 zowel een m5 met 400 pk er uit rij plus een e46 m3 cabrio nou weet ik niet wat ze aan mijn blok hebben gedaan want de carrosorie is niet van alpina maar het blok schijnt het wel te zijn de oude eigennaar zegt dat hij 310 pk heeft terwijl een standaart alpina 250 heeft dus hoe en wat weet ik niet maar ik maak wel korte mette met m3 en m5
Antwerp, Zo dom is de D3 nou ook weer niet, want ik heb hem getest met een vriend van mij, die een 330d touring heeft van 2006. We zijn samen naast elkaar gaan starten op de snelweg en beide auto”s waren exact net so snel. Nou moet ik je wel eerlijk zeggen dat de 330d van mijn vriend een automaat was. Ik heb de Alpina nu nog wat extra getuned, dus gaan we het later nog eens vergelijken. Ik heb zelf ook een B3 gehad van het vorige type, maar die kan de huidige D3 niet bijhouden.
Auto Unleashed » Blog Archive » Upcoming BMW Alpina B3 Biturbo
[…] autoblog.nl. « Hello […]
Alpina’s blijven toch de mooiste bakken, BMW kwaliteit, Alpina individualiteit. Lekker snel en toch zeer comfortabel. Bovendien, voor iedereen die het maar niets vind, Alpina heeft nooit het voornemen gehad om betere of snellere BMW’s ze maken ze vooral anders, en dat is het mooie. Maar de allermooiste Alpina blijft de B8 4.6, de ultieme wolf in schaapskleren, E36 drietje met de dikke V8 uit de B10 V8 (s?).
Martin Yugo Boss Sarov
De b5 zal niet beter zijn dan de m5….miss een hogere top door geen begrenzing…maare geef me maar liever die 5 liter v10 van M power…:)
Ben het helemaal eens met “ikke”‘: de E36 B8 is DE alpina, wie verwacht nou een V8 in een E36?? 333 pktjes op de achterwielen….gewoon heerlijk!
@ ikke

ben daar volledig mee eens, Alpina’s koop je niet omdat ze (nog) beter en sneller zouden zijn, noch omdat je bij BMW niet je ding kan vinden in de motoren keuze. Feit is gewoon dat een alpina een Exclusieve auto is , met über GT prestaties en een (al dan niet te smaken) exclusief interieur. was ik in de enorm te benijden positie om het geld voor een nieuwe M3 te kunnen neerleggen, dan ga ik sowieso voor de Alpina B3 en laat ik de ‘rijke jan modaal’ wel rondcruisen in de M3’tjes die je binnen 2 jaar alweer te veel in het straatbeeld zult vinden

heel lekkere stoere bak trouwens die B3
De Aplina B3 is een totaal andere auto dan een Bmw 3 serie. Ik spreek uit ervaring. Heb een 328 sedan en een 330i touring gehad (beide e46) en rij nu in een B3 sedan. De 330i had een standaard onderstel dat minder comfortabel was dan dat van de B3. Vering en demping, aandrijflijn, moter, uitlaat, versnellingsbak en stuurinrichting van de B3 zijn zeer verfijnd en anders dan die van Bmw 3 serie. Sportief en toch comfortabel, ondanks bijvoorbeeld de 18 inch velgen en 255/35 banden achter (had de 330i ook). Daarnaast is de Alpina B3 zeer zeldzaam op de Nederlandse wegen. Ik ben nog nooit een ander exemplaar tegen gekomen. Verder is de B3 zeer snel. Die van mij is van bouwjaar 2000 (e46) en heeft 280 pk en 335 Nm. Doortrekken tot 7000 toeren is geen enkel probleem en geeft een fantastisch geluid! Dus Alpina is beslist geen huis, tuin en keuken tuner maar een “fabrikant” die zeer verfijnde en snelle auto’s maakt met als basis mooie Bmw’s.
Jaap

Hier nog een alpina rijder B3 3.3. uit 2000.
Full Option.
Ben de wagen nu in nieuwstaat aan het terug brengen.
Maar het is een super auto stuur schakeling en gaan met de banaan.Wat een geluid zit erin.
Hallo Rob,

Zo te lezen heb je een automaat. Wat moet er aan de auto gebeuren om hem in nieuwstaat terug te brengen? Ben het helemaal met je eens: het zijn super auto’s!

Gr.Jaap.
Toen ik hem kocht had de auto heel veel steenslag en andere dingen zoals onderhoud.Van de Auto zijn alle delen aangepakt en opnieuw gespoten.Tevens was er 1 schokdemper kapot waar ik 2 weken op heb moeten wachten omdat er geen schokdemper van alpina op zat maar van H&R omdat de auto vanaf alpina voorzien is van compleet nieuwe verlaging!! 4 nieuwe banden , 4 remblokken , lanbazonde , emblemen , nav computer andere enz enz enz.Maar nu is hij bijna klaar om mee te showen.


Mzzl Rob
Ben benieuwd hoe de auto eruit ziet! Kijk maar eens op http://www.e46.nl en meld je daarop aan. Is een leuke site van en voor bmw e46 liefhebbers. Op die site kun je ook foto’s van je auto zetten. Als mijn B3 schoon is zal ik wat foto’s maken en deze plaatsen.

Gr.Jaap.
Ik ga de wagen morgen wassen.Dan zal ik er wel ff wat foto’s opzetten.Heb er wel een paar maar daar is de wagen nog niet gespoten.Zal die er dan wel opzetten.

Ps welk nummer heb jij van alpina mijn nummer is 125.

En weet jij hoeveel er eigenlijk gemaakt zijn van deze serie.
Heb even in de auto gekeken. Ik heb nummer 172. Ik heb geen idee hoeveel er van deze serie zijn gemaakt. Morgen zal ik wat foto’s op e46.nl zetten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).