Woensdag Porsche-dag

Auteur: , 80 Reacties

Onze vertrouwde autospotter Jim Appelmelk neemt ons mee op een kleine historische reis die aantoont dat hoewel alle elfjes sprekend op elkaar lijken, er toch wel verschil in zit. Zouden de Porsche designers dan toch niet luie ontwerpers zijn?

Porsche 911 Carrera RS

Van de klassieke in serie geproduceerde Porsches is de zeer Spartaanse GT3-voorvader één van de kostbaarste modellen. De letters RS staan voor Rennsport, deze auto werd ingezet voor groep 4 GT races. Daarom moesten er trouwens minstens 500 van worden verkocht, uiteindelijk is het drie keer zo veel geworden. Achterin ligt een luchtgekoelde 6 cilinder boxermotor zoals in alle wat oudere elfjes en 356’jes.

In dit geval was het de motor die ook in de zeer zeldzame 911R lag, met 210pk. De auto weegt maar 1075 kilo, de Sport Lightweight zelfs nog 100 minder, waardoor de prestaties indrukwekkend waren. De topsnelheid bedroeg 240 km/u en 0-100 kostte maar 5,2 seconde, net zoiets als bijvoorbeeld een veel nieuwere Countach 5000 QV uit ’86 met precies twee keer zo veel vermogen!

Porsche 911 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk

Porsche 930 (Turbo) 3.3

De Turbotraditie begon in 1975 met de 930 3.0, na wat experimenten met Turbocompressors in de racerij. Dat model had 260 pk, ongeveer honderd meer dan de 911 2.7 en iets meer dan de 911 Carrera uit die tijd. De auto kostte echter het dubbele van de 2.7! De Turbo 3.3, zoals hier afgebeeld, kwam in 1978 na een opboring van de cilinders. Bij de versie uit 1988, zoals afgebeeld, kwam dat neer op bijna 320pk.

Porsche 930 (Turbo) 3.3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 930 (Turbo) 3.3 - Foto Jim Appelmelk

Porsche 930 Slantnose

In 1981 kwam de optie om op basis van de 930 een auto te bestellen met de neus van de Porsche 935, plat dus, en met opklapkoplampen. De auto heet dan ook de “Slantnose”, en is door zijn niet zo Porsche-achtige neus nogal slecht verkocht, namelijk maar 948 keer. Het was een auto die geheel gecustomized kon worden en kostte zonder dat al zo’n 60% meer dan de gewone Turbo. Voor zover bekend heeft deze iets meer vermogen dan de standaard versie, zo’n 11 pk. De auto wordt ook wel aangegeven met 930 S, maar verwar het niet met de “S” versies van de 964, 993, 996 en binnenkort waarschijnlijk ook de 997. De auto kwam er later ook als 964.

Porsche 930 Slantnose - Foto Jim Appelmelk
Porsche 930 Slantnose - Foto Jim Appelmelk

Porsche 964 Turbo 3.3

In 1991 werd de 930 (Turbo) opgevolgd door een Turbo op basis van de 964, die een kleine facelift had gekregen. De auto ziet er net iets moderner uit, maar in grote lijnen zijn de verschillen marginaal. Zo bleef de forse taartschep, die de motor van meer lucht voorzag en extra downforce leverde, ongewijzigd. De afgebeelde heeft nog de motor van 319pk uit de 930 3.3, maar is afgezien van dat toch echt anders.

Porsche 964 Turbo 3.3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 964 Turbo 3.3 - Foto Jim Appelmelk

Porsche 964 Turbo 3.6

In 1993 was er dan een versie met nog grotere motor, 3,600 liter, en dus ook wat meer vermogen, 360 pk. De auto had iets andere voor- en achterbumpers gekregen en de richtingaanwijzers hadden een andere kleur, maar de rest bleef hetzelfde. Door het hogere vermogen dan die van de 3.3 nam de topsnelheid van 260km/u toe tot 280 km/u en was de 0-100 tijd van 5,4 seconde zelfs gedaald tot 4,8 seconde. Dit alles kostte niet niks, het prijsverschil was zelfs een astronomische 123.000 gulden, wat de nieuwprijs van de Turbo 3.6 bracht op f.334.700. Dat is ook nog eens een ton meer dan de Carrera 4 uit 1993.

Porsche 964 Turbo 3.6 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 964 Turbo 3.6 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 964 Turbo 3.6 - Foto Jim Appelmelk

Porsche 968 CS

Één van de vreemde eenden in de bijt was de met 4-cilinder-in-lijn motor uitgeruste 968, die in 1991 het levenslicht zag. De auto volgde de 944 op, waar de auto in grote lijnen op leek. De koplampunits zijn een belangrijk verschil. Het was echter geen kleine viercilinder, de inhoud was een vrij ongebruikelijke 3,0 liter. Deze kwam uit de 944 S2 maar was ingrijpend gewijzigd waardoor het vermogen steeg tot bijna 240pk, wat eerst 210 was.

De CS versie was de kaalgeplukte versie, zoals de 911 RS dat was ten opzichte van de 911 Carrera, en had daardoor maar 6,3 seconde nodig voor de 0-100 sprint waar dat eerst 6,5 seconde was. Met een prijs van f.135.000 in 1993 was de auto dan ook 28.600 gulden goedkoper, doch werd de auto minder verkocht. Er waren vijf simpele kleuren waarin de auto werd geleverd, te weten Black, Maritime Blue, Guards Red, Grand Prix White en Speed Yellow, meestal met meegespoten velgen en op de zijkant “Clubsport” in rode, witte of zwarte letters.

Porsche 968 CS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 CS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 CS - Foto Jim Appelmelk

Audi RS2

Nog vreemder is dat hier opeens drie foto’s staan van een Audi, maar wel eentje met veel Porsche techniek. De auto is gebaseerd op de Audi 80, ook wel B4 genoemd (B5 was de eerste A4) en was er alleen als Avant (stationcar dus), waaraan Audi de traditie ontleent van de snelle stations. In tegenstelling tot een Mercedes kom je van Audi dan ook juist veel eerder een snelle station dan een snelle sedan tegen.

Om terug te komen op de Porsche techniek, de auto was onder andere voorzien van Porsche remmen, Porsche velgen, Porsche buitenspiegels en het belangrijkste van alles is natuurlijk de motor. Dit was dan weer gewoon de motor van de S2 met gewijzigde instellingen voor de turbo en een ander luchtfilter. Waar de vijfcilinder in de S2 maar 230pk leverde, levert het blok in de RS2 315pk en 410Nm! Het is daarmee een serieus snelle auto, in plaats van een auto “Die ook wel hard kan”.

Audi RS2 - Foto Jim Appelmelk
Audi RS2 - Foto Jim Appelmelk
Audi RS2 - Foto Jim Appelmelk

Porsche 993 Carrera RS

En toen kwamen we bij de 993, die een geheel nieuw gezicht had met onder andere schuin staande koplampen in plaats van de kijkers die rechtop stonden. De Carrera RS is met 1270 kilo erg licht, 100kg lichter dan de 911 Carrera. Daar kwam nog bij dat het maximum vermogen 300pk is, 15 meer dan standaard, waardoor de auto in 5,0 seconde naar de honderd sprint en pas ophoudt met versnellen bij 277km/u.

Dit is net als de 968 CS een kale versie, maar niet de goedkoopste. Veel scheelde het gelukkig niet, de 993 turbo was met 379.00 gulden nog altijd een gigantisch bedrag van 118 mille duurder. Die had wel veel meer vermogen maar woog ook een stuk meer, en is dus wat minder goed op de baan. Toch werd de Turbo veel vaker verkocht, de productie van dit model bleef steken op 1.123 exemplaren, waarvan het overgrote deel in 1995 werd gemaakt (zoals deze).

Porsche 993 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 993 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 993 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 993 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 993 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk
Porsche 993 Carrera RS - Foto Jim Appelmelk

Porsche 993 Turbo S

Één van de bijzonderste 993 was de Turbo S, zijn er kenners die mij kunnen vertellen of dit een echte is? De RDW geeft het in ieder geval niet aan, maar in elk opzicht lijkt de auto erop. Zo heeft de auto opmerkelijke luchthappers achter de deuren en liggen er vier uitlaten onder in plaats van twee. De auto is voorzien van gele remschijven, en de achterspoiler is nog net iets groter dan die van de 993 Turbo door een kleine opbouw.

Het motorvermogen was gestegen tot maar liefst 424pk voor de VS en zelfs 450pk voor de rest van de wereld, waar 408pk het vermogen was van de 993 Turbo. De auto kostte in 1997 $150.000, anderhalf keer zo veel als de variant met 408pk. Er zijn dan ook maar 375 exemplaren verkocht, en de auto is dan ook erg moeilijk te spotten. Wie heel vaak in Amsterdam komt, zou hem wel eens tegen kunnen komen. Het is overigens de laatste luchtgekoelde Porsche.

Porsche 993 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 993 Turbo S - Foto Jim Appelmelk

Porsche 996 Turbo S & Turbo S Cabrio

De Turbo S versies op basis van de 996 zijn echter wat minder zeldzaam, maar nog steeds wel de moeite waard om voor te stoppen, waar ik het bij de “gewone” 996 Turbo eigenlijk wel geloof. Ook hier ligt 450pk achterin, 30 meer dan wat de standaard Turbo aan vermogen heeft. Het is eigenlijk te weinig om te merken, tegen de tijd dat je 200 km/u rijdt heb je bijvoorbeeld echt niet door dat het 0,8 seconde sneller ging dan in de Turbo.

Maar het is altijd leuk voor de spotter omdat het weer iets bijzonders is, en voor de rijder omdat hij net iets anders heeft dan de rest. Voor de coupé geldt namelijk dat de S 19 keer zo weinig wordt gespot als de Turbo en voor de cabrio geldt een verhouding van 1:6. De auto is verder nog in kleine details anders dan de Turbo, zoals bijvoorbeeld de standaard geleverde geventileerde en geperforeerde keramische remschijven en gele remklauwen (rood op deze, blijkbaar een optie, dit is wel een echte S), met voor 6 zuigers in plaats van de vier van de Turbo.

Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk

Porsche Turbo S Cabrio - Foto Jim Appelmelk
Porsche Turbo S Cabrio - Foto Jim Appelmelk
Porsche Turbo S Cabrio - Foto Jim Appelmelk
Porsche Turbo S Cabrio - Foto Jim Appelmelk

Porsche 996 GT2

In Nederland had de auto een nieuwprijs van een astronomische hoogte van vijfeneenhalve ton (guldens, dat wel…), en kostte dus ongeveer net zo veel als de Diablo. De auto is gebaseerd op de 996 Turbo maar heeft geen vierwielaandrijving, er liggen keramische remmen onder zoals ook onder de Turbo S, en het vermogen is opgeschroefd naar 462pk.

Het resultaat is de snelste fabrieks 996, at waarschijnlijk pas echt goed te merken is als je ermee het circuit op gaat. Van de gunstigere acceleratiecijfers zal je niet zo gauw wat merken denk ik, maar de lagere massa op den duur wel. Het afgebeelde exemplaar is van Anky van Grunsven, die op dat moment een onderonsje had met de politie in verband met een radar detector.

Porsche 996 GT2 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 GT2 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 GT2 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 GT2 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 GT2 - Foto Jim Appelmelk

Porsche 997 Turbo

Maar toen kwam de 997 Turbo, een sensationeel snelle auto die de 996 GT2 aardig weet te benaderen. Enerzijds is de auto wat sneller in rechte lijn, maar anderzijds weegt de nieuwe Turbo wel weer 135 kilo meer en denk ik dat de GT2 toch in wel meer opzichten de betere is, de auto is en blijft wel ruim vijftigduizend euro duurder dan de 997 Turbo.

Welke kleur staat hem trouwens het beste, zilver, grijs, zwart of rood? Het is één van de eerste niet-Ferrari’s waar ik voorstond en bij dacht “Goh, eigenlijk is rood toch best wel mooi”, in al mijn afkeer tegen knalrode auto’s. Inmiddels zie ik ze al meer in die kleur, en begin ik het steeds minder lelijk te vinden. Het staat de 997 Turbo in ieder geval perfect!

Porsche 997 Turbo - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo - Foto Jim Appelmelk

Porsche 997 GT3

De 997 GT3 is al eerder langsgekomen, maar om het overzicht compleet te maken toch nog een paar plaatjes van deze nu nog erg bijzondere en heftige 997. Om nogmaals een overzicht te geven van wat de auto allemaal kan: naar goede traditie is de auto veel lichter dan de Turbo maar heeft wel minder vermogen en dus minder indrukwekkende platte cijfers, overigens heeft de auto enorm veel grip waardoor het in bochten veel achter zich laat. Een leuk hightech geintje uit de auto is het PASM, een systeem dat zorgt voor beter gefocuste dynamiek op de weg. Het doet wel enigszins afbraak aan de “puurheid” van de GT3.

Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 GT3 - Foto Jim Appelmelk

Porsche Carrera GT

En we sluiten af met verreweg de indrukwekkendste fabriek-af/serieproductie Porsche, een auto die ondanks zijn astronomische nieuwprijs van in het buitenland al een half miljoen euro toch al meer dan 1.200 keer. Ook deze is al eerder langs gekomen, maar dat is inmiddels alweer een hele tijd terug, en daarnaast zijn dit weer nieuwe foto’s die genomen zijn tijdens de viering van de bruiloft van Christijan Albers, die deze auto te leen heeft van Michel Perridon.

Helaas is deze auto inmiddels verongelukt door een instructeur op Zandvoort die het wel een leuk idee vond om even een blokje om te gaan met koude motor en banden. Niet zo’n goed idee dus, de schade bedroeg ongeveer 120.000 euro.

Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk



80 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Een heerlijk overzicht. Super om de ‘ontwikkeling’ te zien van de porsches.
edit: zeg dan niets
Sacha, niet om te zeiken hoor, want ik ben blij met elk artikel over de 911, maar je schrijft dat de 964 Turbo niet veel afwijkt van het model ervoor. En dat is nu echt niet waar, want onder meer de komplete achterwielophanging werd kompleet veranderd om het weggedrag enorm te verbeteren. Ook de motor en de versnellingsbak waren helemaal nieuw. Dus er was onderhuids echt wel meer aan de hand, dan de uiterlijke update doet vermoeden.
verder mooi artikel met prachtige foto’s.
Lol, ik deel je afkeer van rode auto’s (voornamelijk ferrari’s maken ze erg lelijk vind ik dan) Maarrrrrr op Porsches staat het cker mooi, maar waar zijn de Targa’s gebleven?
Een zeer mooie serie, Porsche is toch wel een super merk:)
Heel netjes weer Appeltje!

Dit soort dingen maken mijn lange werkdagen weer draaglijk;)

chapeau :D
komt hier volgende week een vervolg op?, want ik heb zo heeeel zachtjes het gevoel dat er enkele ontbreken(targa spiders…)
Amai, wat een ongekende variatie hebben ze bij Porsche ;)

Hoeft ook niet vind ik!! Zoals barry330cd al zei, onderhuids is er meer aan de hand geweest. En het is toch een mooie auto hé. Vooral die laatste!! En wat geluid zo’n CGT voortbrengt.
@ barry330cd blame me :P ik heb het geschreven, bedankt voor je bijdrage, ook weer wat geleerd :)

@Jellert ik heb alleen de versies behandeld die motorisch wat onder handen zijn genomen, zeg maar, en anders werd het ook wel erg veel.

Maar alvast bedankt voor jullie leuke reacties!
Aston Martin Rapide
De elfjes lijken inderdaad op elkaar…nou ja, op Audi en Carrera GT na.
Super toffe post :D Volgende week Ferrari dag? :P
Trieste geval wil dat de Audi RS2 die hier afgebeeld is op autogespot stond en men denkt dat dit er mede toe heeft bij weten te dragen waar de auto stond. De auto is volgens mij al een jaar geleden ontvreemd en nooit meer terug gevonden des te triester voor de eigenaar dat de auto nu hier weer met foto’s opduikt.
Trieste geval wil dat de Audi RS2 die hier afgebeeld is op autogespot stond en men denkt dat dit er mede toe heeft bij weten te dragen dat de dieven die het op deze auto’s gemunt heeft wisten waar de auto stond(via kenteken of omgevingsfoto’s). De auto is volgens mij al een jaar geleden ontvreemd en nooit meer terug gevonden des te triester voor de eigenaar dat de auto nu hier weer met foto’s opduikt.
Mooie serie!
Porsches blijven mooi… niks tegenin te brengen :)
1. 997 GT3
2. Carrera GT (ooit eentje in het wild gezien, enneh, gehoord: ongehoord!)
3. 993
En oh, wat rijdt Porsche heerlijk!
@ Karel
Hoe denkt men dat te weten?
Zo te zien staat de auto gewoon buiten en waarom is het niet logischer dat de auto gewoon ‘live’ gespot is, dan dat het komt door plaatsing op autogespot?
Wat niet wegneemt dat het idd zeer zonde is.
Maar ja, dure/gewilde auto kopen = grotere kans op diefstal (maar vast wel verzekerd).
netjes :)

kmis er eigenlijk wel nog een paar…

vooral de porsche 959!!
4 wielaandrijving
450pk
top:315 km/u
0-100:3,7 sec
gedeeltelijk uit kevlar en een rijhoogte die veranderd met de snelheid..
Die audi S2 heeft wel een niet al te oude kentekenplaat.
Zeker geimporteerd vanuit Duitsland.
@ Karel
Knappe jongen als je aan de hand van die foto’s de lokatie weet af te leiden.
Leuke post.

Op de achtergrond van deze foto staan trouwens ook wel leuke auto’s
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/gespot/porsche/porsche_996-gt2_05.jpg
:)
ik moet bekennen dat ik pas sinds de Carrera GT, en het 997 model fan ben geworden van Porsches.
Ik vind Porsches geen lelijke auto’s, maar wordt het niet eens tijd om een keer een ander ontwerp te maken .?
Mooi overzicht, al mis ik ook de Targa’s en Cabrio’s, de Boxster als afgeleide van de 911 en natuurlijk de 959!!!
Deze mag eigenlijk niet ontbreken: Der Alleskönner:
http://www.diseno-art.com/images/porsche_959.jpg
Damn wat is porsche cool!!!
Alleen verwachte ik na de 996 turbo en de 996 gt2 eigenlijk de gt1 :S jammer maar die wordt volgens mij ook niet zo vaak gespot ;-)

btw, paar weken geleden reed ik langs perridons huis en er werd toen een carrera gt uit een vrchtwagen geladen. hij zag er perfect uit, dus zal die dan al gerepareerd zijn?
mmmmm die 993 turbo s is wel de allermooiste veel vermogen veel luchtgekoeld!!!!
Zoals gewoonlijk met veel plezier gelezen en gekeken! Top!
gaaaf! ik hou van porschedag :D

maarre de volgorde gaat op een gegeven moment een beetje mis he ;) de GT3 na de Turbo plaatsen en dán de Carrera GT :P bruutste wagen is natuurlijk de CGT, doe mij alleen maar een 997 Turbo :) als ik zelf zou moeten kopen zou het absoluut de 968 worden. PRACHTIG!
Die Anky houdt dus wel van paardjes.
( inkoppertje )
Wat bij de eerste foto staat klopt niet helemaal: 356’ers hebben 4-cilinder motoren en geen 6-cilinder boxers…. Voor de rest: goede post!
nee ikvind porsche toch helemaal niks… m.u.v van de CGT dan natuurlijk, die is heerlijk :D
Mooi gedaan! Leuke tekst erbij :) Die 993 turbo S blijf ik toch een heerlijk bakkie vinden en exclusief!
Die 996 turbo S, heeft rode remschijven omdat dit één van de eerste, zo niet de eerste, was in Nederland. Toen was het in eerste instantie een leistungspakket wat er op was gezet. Toen waren er nog geen uiterlijke veranderingen vastgesteld, zelfs niet de S in de type aanduiding op de achterkant, wel op het kenteken.
Porsches rock. Die gele GT2 springt er wel uit vind ik, net wat bijzonderder dan de meeste. naar de foto’s van een in het wild gespotte 959 en GT1 ben ik ook wel heel nieuwsgierig! Volgens mij kom je ze allebei zelden of nooit tegen.
Voor de liefhebbers: bij http://www.autosalon-singen.de staan er wel een paar 959’s (!) en een GT1 te koop.

Vraagje: een redelijk bekende Nederlander wordt aangehouden door de politie (Anky in haar bolide dus). En dan laten ze je gewoon rustig van alle kanten foto’s maken????
@SugarFree

Omdat bij autogespot het tankstation waar de eigenaar werkte en dacht ook bij woonde genoemd stond(een of ander gehucht).
Mooi overzichtje!
was het met dank aan porsche dat diezelfde motor 315 pk kreeg?
of was dat een knap kunstje van audi?

en ik weet niet zeker hoor, maar volgens mij staat die audi RS2 niet op zijn eigen oprit. op de 2e foto staan op de linker deur een invalidepoppetje en een vrouwtje, en op de rechter deur een mannetje. lijkt me eerder een openbaar toilet oid dan hun huis :P
geweldig!
@ markus, ik kan die gt1 niet vinden hoor, op auto salon singen. hij staat wel bij 1 foto op de achtergrond, maar staat niet te koop
Hmmmm, doe mij die 2.7RS maar. Is echt een ramp om te rijden zo onvoorspelbaar, maar wat een auto. Wat ik alleen mis is de 356, aangezien die weer de grondlegger is geweest van de 911. Verder mis ik trouwens de 993 GT2 waar een straatversie van is geweest in dit rijtje. Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik er ooit eens 1 tegen ben gekomen in Canada en verder niet. Maar al met al zijn het verschrikkelijk mooie auto’s….
Woensdag GEHAKT DAG!
Ohja, en in de 356 (die ik overigens nog mooier vind dan de 911), heeft nooit een 6 cilinder gehad. Die hadden namelijk stuk voor stuk voor stuk 4 cilinders….
“Die Audi RS2” waar jullie het over hebben was idd een geweldige wagen.
Ik heb er ong 6 maanden van mogen genieten.
Tot 1 of andere kl**thommel het beter vond deze geweldenaar zich toe te eigenen.(snik ik mis em nog steeds).

Idd is er na de diefstal een discussie opgelaaid , op het audiforum, die geheel in het teken stond van de discutabele site autogespot.com
Op deze site werd (door “Appeltje”) mijn RS2 met fotoos en plaatsaanduiding genoemd.

Makkelijk voor het dievengilde he? “zo’n online winkel”
“Achterin ligt een luchtgekoelde 6 cilinder boxermotor zoals in alle wat oudere elfjes en 356’jes”

Wijs je mij even een 356 aan met meer dan 4 cylinders? En dan bedoel ik eentje die met meer dan 4 cylinders uit de fabriek is komen rollen…

De 912 kwam zelfs niet verder dan 4 cylinders…
@kevski, was je me mooi net voor
Leuk overzicht en nu weet ik weer waarom ik alle Porsches behalve de Carrera GT (en 1 of ander DTM model) niet mooi vind…. Omdat ze allen op elkaar lijken :D
ff voor de duidelijkheid:
de post van Bram zonder link die ge-edit is, is dus niet van mij he! :D

Mooi hoor, ik houd van porsches. Misschien omdat het de enige sportwagen is waar ik tot nu toe in heb gereden, maar het zijn elke keer weer technische uitblinkers in een jasje dat niet snel verveelt.
De standaard 993 waarin ik heb gereden was al prachtig, kan je voorstellen hoe al dat lekkers op deze pagina moet rijden.
“De auto is voorzien van gele remschijven”
vet, gele remschrijven!

Leuk detail trouwens in die GT2, gele gordels
@ Karel en Mar10Us
Tsja, dat maakt het duidelijk.
Zonde zeg…

Misschien voor de spotters maar niet zo snel meer vermelden waar de auto precies stond. Toch horen de risico’s er gewoon bij, als je een dure (en opvallende) auto koopt.
@ Mar10US
ik begrijp je frustratie volledig, maar vind je het zelf ook niet een beetje makkelijk om de schuld maar op autogespot & appeltje af te schuiven? ik vind autogespot geen coole site, en ik verdedig ze niet, maar hoe weet jij nou dat de dieven via autogespot erachter zijn gekomen dat jij een mooie bolide hebt? lag er soms een briefje bij met daarop geschreven: “bedankt autogespot!”?
nogmaals, ik snap dat het heel erg klote is dat zon vette auto van je wordt gestolen, maar je hebt geen enkele aanwijzing/reden om autogespot zwart te maken.
Tja, rij ik eens een keer in Amsterdam met mijn rode originele 968 CS (met een hele aparte historie!!) uit 1993, wordt mijn “rode monster” gefotografeerd! Sacha zag het goed :-). Stak mijn duim nog even naar hem op hahaha. Dit type Porsche rijdt echt super. Balans gewicht voor/achter bijna ideaal, dus het weggedrag is top. Rij er al bijna 8 jaar mee rond en verveelt me nog steeds niet! Een ECHTE Porsche dus…..! Wie hem in het echt eens wil zien moet maar eens langskomen bij easyWash te Den Haag. Groeten aan alle Porscheliefhebbers :-)), Peter.
die grijze Porsche 997 GT3 is de mooiste
doe der maar een, oownee
doe der maar gelijk twee want dat vind me broertje ook vast wel leuk
@ Karel ik ken het geval, dat was een heel ander exemplaar dat in een totaal andere regio van Nederland was gespot.

@Marious volgens mij toch echt een heel ander exemplaar… Wanneer is de RS2 ontvreemd?

@Berry e.a. ik heb helaas nog geen 959/911 GT1/993 GT2 gespot, dat wordt nog wel even zoeken denk ik aangezien ze maar heeeeeel erg zelden te spotten zijn. Kijk maar op autogespot hoe vaak, minder vaak dan bijvoorbeeld de Veyron.

@Peter dat was niet Sacha die hem fotografeerde, dat was ik :D
@ Tim: ja ik zag het ook. Een paar dagen terug stond hij nog wel te koop om een site van een Amerikaanse exclusive car dealer die met deze Autosalon jongens werkt… dat was die auto die je
nu op de achtergrond ziet. Maar wat een auto’s hebben die gasten staan he?

Zeg Appel, hoe kun je nu rustig foto’s maken van een BN er die door de politie gestopt wordt???
Scroll, scroll, scroll, scroll, scroll, scroll. Hé, ik ben alweer beneden! :P

Beschaafder gezegd: Ik vond het niet interessant. (zelfs nóg minder dan de Mercedes-series!) Ik denk dat voortaan Porsche maar het merk wordt waar ik anti voor ben, want uit de Porsche-stal kan ik echt niets waarderen… Oké, op de 365 na dan, maar die is er al niet meer…
@ Markus gewoon klikken, ze bleven rustig staan en anderzijds heb je natuurlijk wel een kanariegele GT2 om in gezien te worden, noch de politie, noch onze bekende paardrijdster gebaarde mij te stoppen met het uitvoeren van mijn hobby, om het zo maar te noemen.
goh ik ben het voor het eerst volkomen eens met iemand, en het is, ja roffel, citrofiel!! porsches, bah!
Allemaal kevers!

Greetz
Nog even terug voor de tweede keer. Sorry Jim ;-). Was net even te snel met het mailen van mijn reactie op jouw foto’s van mijn rode 968 CS. Zometeen weer een 20 tal minuten genieten van mijn Porsche. Lekker relaxed naar huis rijden! 1 mei, de dag van de arbeid, dan……. met enkele Porscherijders (2 x 996 en misschien een andere gele CS) naar Duitsland naar een Porschemeeting. Dan ga ik “de teugels laten vieren” hahaha. Maar wel in Duitsland! Groetjes, Peter
1 Mei? Mijn verjaardag :D Lekker scheuren over de nurburgring?
heerlijk overzicht moeten ze vaker doen porsche 993 turbo blijft de mooiste maar de rest is ook vet!!
@ JEEPY

Wel als je er geen verstand van hebt of niet mooi vind

:S
“997 Turbo: Welke kleur staat hem trouwens het beste, zilver, grijs, zwart of rood?”

Dat is niet zo moeilijk, zwart natuurlijk.
ik mis ook de 914 bijvoorbeeld
Heehee staat er bij die 996 GT2 nou een rode Evo op het laatste plaatje?
ik kan er naar blijven kijken..prachtige wagens die porsches! i´m in love
@ Porchefan

Ik woon in leusden, dus dan heb je wel vaker de Carrera GT gezien en al die andere S Serie’s van audi dus ik vind ze dus niet zo denderend meer.

Greetz
Nou, vooruit. Nog een mailtje voor Jim die mijn 968 CS op de gevoelige plaat vastlegde! 1 mei inderdaad naar Duitsland, maar ik weet zelf nog niet waarheen! De RING zal het wel niet zijn, Jim. Ga met een paar Porsche autowasklanten mee die het een leuk idee vinden om ook een 968 CS erbij te hebben. Ben benieuwd of ze mij makkelijk kwijtraken op de Autobahn. Uit eigen rijbelevenissen weet ik dat ze echt voluit moeten gaan hoor haha! PK versus gewichtsverhouding is ook bij mijn CS goed te noemen. De auto zelf voelt in alles daarnaast ook nog als nieuw aan. Motor loopt als een zonnetje als ie lekker warm is….. Groetjes, Peter. PS 7 mei is mijn verjaardag. Echt waar hoor!
Echt grof die GT ook…mooie auto’s!
@ bram
ik ben het helemaal met je eens;)
dat stuk snap ik niet, dus 424 pk voor de vs, 450 pk voor de wereld, en 408 pk voor?? maar misschien lees ik die zin verkeerd.. :)

[…]Het motorvermogen was gestegen tot maar liefst 424pk voor de VS en zelfs 450pk voor de rest van de wereld, waar 408pk het vermogen was van de 993 Turbo[…]
eerste carrera RS, de gehele 993 serie en de GT …….lovin it…
Porsche 993 Carrera RS *kwijl*
@ RenJie

993 Turbo—> 408pk
993 Turbo S voor de VS—> 424pk
993 Turbo S voor buiten de VS—>450pk
Fiat Coupe 20v Turbo
ik heb gister nog een 959 gezien in Kerkrade, bij de Sportwagenspecialist, Manuel Pelzer. Helaas had ik geen camera bij me, ik zal hem zaterdag meenemen, hopen dat ‘ie er nog staat.
porsche carrera gt….daar zie ik geen schade aan hoorZz
Heel mooi stukje + foto’s Jim! De Porsche 930 vind ik echt bijzonder en mooi. Mooiste is de Carrera GT, is die overigens weer volledig hersteld?
Ik kan je vertellen dat het een echte is. Heb namelijk foto’s van bij een Porsche dealer en die ziet er precies hetzelfde uit. Overgens, je begint met de 911 Carrera RS en dan mis ik toch wel een beetje de 996 GT3 RS. Echt een fantastische wagen, me oom heeft er 1, samen met een carrera GT. Verder echt een super stuk! Heerlijk om te lezen, helemaal voor de Porsche fan denk ik.
Porsche is ook echt het enige merk dat goed weg komt met die vreemde vleugels…. Maar goed, wel een vette serie!
in deze voorstelling is 1 van de zeldzaamste 993’s niet besproken,
namelijk de 993 GT2 Clubsport.
hiervan zouden er namelijk maar 7 van gemaakt zijn, en rond de 22 maar dan wel alles tesamen ( clubsport en normale uitvoering)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).