Hoe staat het er eigenlijk voor met MG?

Auteur: , 12 Reacties

De laatste tijd is het opvallend stil rondom de ambiteuze plannen van het Chinese Nanjing Automobile. Wat wilden ze ook alweer allemaal? Niet een, niet twee, nee maar liefst drie verschillende fabrieken zouden er moeten komen. Eentje in Longbridge (de oude MG-Rover fabriek), eentje in China en eentje in Ardmore, Oklahoma in de Verenigde Staten. In China zouden 3 verschillende sedans van de band moeten gaan rollen, in Engeland zou de TF Roadster weer in elkaar geschroefd moeten worden en in de VS zou de nieuwe TF Coupé in een oplage van 12.000 tot 16.000 stuks gebouwd moeten worden. Dat waren de plannen in juli 2006, waar staan we nu?

Sinds eind januari gaan de geruchten dat Nanjing de productie van de TF weer gaat opstarten per 27 maart as in China en dat de productie voor de Engelse markt kort daarna zou beginnen in Longbridge. Tot op heden is het echt nog angstvallig stil gebleven en het is toch echt al over 9 dagen. Verder zijn er alleen maar een paar schetsen opgedoken van eventuele toekomstige modellen op de website van NAC-MG. Ook zijn er de nodige scoops opgedoken van de MG Streetwise en MG ZT MG7. De laatste weken lijken er echter wat hobbels in de weg te komen, zo werd maandag bekend dat Duke Hale CEO van de Amerikaanse MG tak samen met twee andere top managers ontslag heeft genomen. Hieraan ligt vermoedelijk ten grondslag dat het niet gaat lukken om 100.000 auto’s te produceren in 2010, de verwachtingen zijn bijgesteld tot 20.000 in Europa en 20.000 in de VS. Ondanks deze tegenslag gaan de Amerikaanse plannen van MG onverminderd voort. Maar er is meer, deze week heeft Nanjing Automobile tijdens het jaarlijkse Nationaal Volkscongres een verzoek gedaan voor een staatslening met een waarde tussen de 260 en 390 miljoen dollar. En inmiddels lijkt het erop dat de productiedoelstelling ook weer aardig omhoog geschroefd is.

The company plans to build an annual production capacity of 200,000 MG vehicles, 250,000 engines and 100,000 gearboxes in Nanjing with a total investment of 3.5 billion yuan in the next five years.



12 reacties

De MG’s zijn mooi, maar ik denk dat ze nooit mee zullen kunnen met de grote merken op de markt. Ze worden toch een beetje als exclusief gezien door de meeste mensen.
Ik woon op het moment in GB, maar hier rijden ze toch echt wel als gewone auto’s rond. Niet zo veel als VW enz, maar zeker niet weinig.
Europa is het inderdaad wat meer een exclusief automobiel. Ik denk ook niet dat dat gaat veranderen eigenlijk.
Nooit zou ik niet zeggen, kijk naar bijvoorbeeld Skoda. Dat merk had nog niet eens zo verschrikkelijk lang geleden een niet veel beter imago dan bijvoorbeeld Lada of Yugo. Kijk waar ze nu staan. Okee, in vergelijking met het merk dat ze over heeft genomen hoor je nog maar al te vaak “…maar toch, het is een Skoda”.

MG heeft dat probleem op zich niet, maar…
Ondanks dat het merk gezien wordt als exclusief of sportief, is de kwaliteit de afgelopen jaren (begrijpelijk) stil blijven staan. Motorisch gelukkig niet, dat zat altijd al snor met met name de K-series motoren. Dingen als afwerking, lak, montage, etc zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Ik denk dat de Chinezen dat, als ze dat probleem inderdaad onderschrijven, best op kunnen en zullen lossen, maar…. Dan heb je weer het Skoda syndroom wat om de hoek komt kijken. Waarom? Hoe hoog staan Chinese produkten in het Westen aangeschreven? Laag zou ik willen zeggen. Chinees staat voor goedkoop, massa en slechte kopieen. Prima als je het over een sleutelhanger hebt, maar psychologisch is het wel wat anders als je in een auto stapt die je toch moet beschermen op de grote boze wegen. Denk ook aan het Landwind avontuur.

MG Rover heeft daarnaast de afgelopen jaren deels ook gedraaid door liefhebbers van het merk. Engels, apart en wellicht exclusief en daarbij de rammeltjes, piepjes en afwerking voor lief nemen. Nu het in Chinese handen is, zijn ze in ieder geval een deel van die liefhebbers ook kwijt.

Zelf rij ik in een MG ZR IDT (2.0 turbodiesel), m’n vriendin reed in een MG ZR 105. Ik reken mezelf tot liefhebber, m’n vriendin wilde iets aparts. Zij kocht ‘m, ik heb net op tijd, kort voor het over de kop gaan van MG Rover, m’n auto kunnen leasen. Ik geniet er nog iedere dag van het waanzinnig strakke sturen, de ongelooflijk goede wegligging en de opmerkingen en blikken die de auto uitlokt.

En ook iedere dag neem ik de te zachte laklaag, de net niet goed zittende achterbumper en de rammeltjes in de deuren voor lief.
MG? Hou toch op. Twee jaar geleden voorspelde ik de uitkomst al: http://www.intuh.net/autorai2005/img_5904.htm
@Y

Nou Jomanda, knap hoor!
Kan je nou ook voorspellen of je over 2 jaar minder negatief zal zijn?
Na 6 foto’s met onderschrift van je te hebben bekeken, kon ik maar 1 vraag bedenken… Wat doe je op de Autorai als je toch alles bagger en te duur vindt?
Gratis kaartjes gehad of zo?

:-)
De Autorai is een fantastisch gebeuren. Erg leerzaam – en het doet je weer inzien wat werkelijk belangrijk is in dit leven.

De Autorai is namelijk niet veel meer dan een plat commercieel verkoopfestijn, vol bordpapieren frontjes met goedkope glitter en waterverf, daarachter grote belangen, ervoor louter onechte glimlachen, holle frasen, hele en halve leugens, het geloof dat gehaalde verkooptargets of aandacht van fotografen het hoogste in dit leven zijn en vooral veel gewillige consumptieslaven die het allemaal prachtig vinden. Leuk om mee te maken, maar niet om lang over na te denken, want dat stemt alleen maar tot diepe treurnis over zo veel leegte.

Een onafzienbare massa Sjonnies en Anita’s die met open mond langs al dat blinkend opgepoetste blik schuifelen alsof ze in de hemel zijn. Gezinnen die speciaal voor hun ‘eigen’ merk komen, van auto naar auto rennen en collectief elke auto uitproberen. “KIJK PAP! DESE HEP TILLEFISIE ACHTERIN, NET AS DE BURE!”.
Hele horden piepjonge verkopertjes (m/v) die, afhankelijk van het merk, volstrekt apatisch zijn of enorm hitsig achter alle ‘prospects’ aanlopen. Mannelijke verkopertjes onveranderlijk strak in het confectiepak en het haar in het vet (de gladste verkoper wint), verkoopstertjes piekfijn opgeschilderd, in kek mantelpakje en het haar in knot of staart.
Het vak van folderjager is volgens mij aan het uitsterven. Een enkel merk heeft nog een balie waar je een flyer, wat stickers of soms zelfs een tasje met reclamerommel kunt bevechten, maar bij veel merken lopen alleen nog verkopertjes gewapend met PDA’s met WiFi rond. Of je maar even je volledige persoonsgegevens wilt prijsgeven, dan kun je de volgende weken naast de brievenbus doorbrengen, wachtend op de folder. Nee, mevrouw de verkoopster, daar tuin ik niet in, ook al zijn uw hakjes een halve meter hoog. Ik haal m’n folders wel gewoon bij de dealer.

Wat me steeds duidelijker wordt is dat ik me hoe langer hoe minder interesseer voor nieuwe auto’s. Het is altijd alleen maar meer van hetzelfde, groter, sneller, luxer, luiddruchtiger, duurder, wast nog witter. Het kan me nauwelijks nog boeien. Ik was in 2005 daarom aangenaam verrast ook nog wat klassieke automobielen aan te treffen. Exemplaren waarbij je kunt verzuchten: “kijk, dat waren nog eens auto’s”. Hoe ouder, hoe liever ik ze heb. Maar alleen als het om auto’s gaat, laat dat duidelijk wezen.

Misschien ga ik dit jaar weer. Al was het alleen maar om die belachelijke poppenkast weer lekker te kunnen relativeren.
De liefde voor “vroeger was aller beter” mobielen deel ik volledig met je. De tijd dat je de turbo en carburateur van de auto schroefde en dan in de huiskamer uit elkaar haalde om schoon te maken, tot grote vreugde van mams…

De RAI is altijd een verkoopfestijn geweest, maar vroeger viel dat niet zo op. Het enige dat de verkopers altijd al wordt meegegeven vooraf is… verkoop desnoods de hele stand. Dat was ook zo 13 jaar geleden, toen ik er zelf stond. ;-) Geen wax, geen confectie en amper verkopen. Vooral veel plezier. Maar dat was ik, collega’s van me verkochten als een idioot, om dan ’s avonds de bonus in ontvangst te nemen. Ieder z’n beroep he…

Ik ben nooit verder gegaan in de automobielen. Ik ben wel commercieel, maar ik kan simpelweg enkel dingen verkopen waar ik alles van weet en ook volledig achter sta. Maar als je 100% eerlijk bent, verkoop je nou eenmaal minder dan wanneer je de gladjanus met leugentjes voor eigen bonus…eh bestwil bent.

Overigens was toen m’n eerste voorkeur ook al Rover, maar het werd helaas een ander merk. Ik laat even in het midden welk merk. Wel/ook een merk met een enorme liefhebbers achterban. Zo heb ik dan ook m’n dagen grotendeels gevuld. Kletsen over hobbies, de nukken van het merk, etc. Liefhebberspraat!

“Foldervee” is overigens niet alom geliefd onder de verkopers. Dan heb ik het dus over de mensen die ook echt alleen maar voor die folder komen… “Hee, hejje alle folders voor me”. Datzelfde volk wat auto’s onder je neus compleet sloopt. Auto’s die op de stand hebben gestaan op de RAI, zijn in feite afgeschreven na de beurs. Ze verkeren, op de motor en aandrijving na, in dezelfde staat als een auto die 100.000km heeft gereden! Alles wat ook maar enigzins kan bewegen, wordt gesloopt of gejat. Maserati was ook steevast alle dashboard klokjes kwijt. Bij Citroen waren zelfs de wiggen die tussen de veren gingen i.v.m. het langzaam dalen van de actieve vering (hoeften de auto’s ’s avonds niet gestart te worden) op gegeven moment verdwenen!

Maar goed, back on topic…
Ik verneem net dat iemand de eerste Roewe 750 op een trailer heeft gespot bij de grens in Limburg. Ik kijk even of ik die foto’s te pakken kan krijgen. ;-)
@Y.,

[quote]Wat me steeds duidelijker wordt is dat ik me hoe langer hoe minder interesseer voor nieuwe auto’s. Het is altijd alleen maar meer van hetzelfde, groter, sneller, luxer, luiddruchtiger, duurder, wast nog witter. Het kan me nauwelijks nog boeien[/quote]

Snap je nou waarom ik lekker blijf rijden in mijn MB W123 uit 1979?? :)

Maar even serieus. Je slaat 1 aspect over…nml. ‘Een dagje uit’…Zou dat geen reden kunnen zijn voor al die mensen? Want wie kan tegenwoordig nog uit eigen zak een nieuwe auto kopen?
Die TF coupe wil ik wel eens zien.. enne . .. . succes verder MG! Toch vind ik dat ze eens apart va n Rover zouden moeten werken.
@Dennis: NRC van gisteren heeft een goed artikel over de Chinezen en de reden waarom ze MG hebben gekocht. Het gaat juist om het merk. Als ze goede auto’s maken denk ik ook wel dat het ze lukt. ‘Normale’ mensen denken ook dat een Volvo Zweeds is. Wie zeurt er nu dat het auto’s zijn van een Amerikaans bedrijf die in Belgie worden gebouwd?

De Chinezen zullen een klein deel van de productie en een behoorlijk deel van de ontwikkeling in Engeland houden. In de ogen van veel mensen zal MG (en wie weet welke andere merken ze reanimeren, ze hebben een heel rijtje klassieke merken gekocht) gewoon Engels zijn.
@Cars, Rover en MG zijn gesplitst. MG is namelijk eigendom van Nanjing en Rover (tegenwoordig Roewe) is eigendom van SAIC. De rechten op de merknaam Rover liggen tegenwoordig bij Ford.
@ Klaas

“Als ze goede auto’s maken” Inderdaad als. En dan moet het grote publiek nog worden overtuigd. Dat zal denk ik best lastig zijn.

Grappig dat je Volvo aanhaalt. Volvo monteurs hebben het ook wel over “Belgische” en “Zweedse” Volvo’s. En dan hebben ze het over bouwkwaliteit…

SAIC “doet” het trouwens ook met Volkswagen en GM. (Volkswagen, Buick, Chevrolet en Cadillac)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).