Rijtest: Mazda RX-8 HP

Auteur: , 125 Reacties

Mazda is in een aantal opzichten een bijzonder merk. Behalve de “bread-and-butter” series zoals de Mazda 3, 5 en 6 hebben ze al jaren een aantal veel spannendere modellen in de aanbieding. We mochten op pad met de enige auto die nog met een wankelmotor is uitgerust: de Mazda RX-8.

Het is bizar. Op foto’s en op video lijkt de RX-8 minder spannend. De auto is niet bijster fotogeniek, maar in real life maakt de RX-8 zeker indruk. Vooral als je de tijd neemt om Mazda’s sportauto te bestuderen wordt de RX-8 mooier en mooier, de lijnen van de voorkant met een heel gespierd uiterlijk zijn bloedmooi. Waar het aan ligt weet ik niet, maar zelfs als ik mijn eigen foto’s terugkijk zie je de schoonheid minder sterk terug. Als je ooit een Mazda RX-8 in het echt ziet, neem dan even de tijd om de auto rustig te bewonderen.

Mazda RX-8 HP

Hopelijk kun je dan ook even een blik werpen op de suicide doors. Behalve de reguliere voorportieren heeft de RX-8 namelijk ook twee halve achterdeuren die achterwaarts openen. Anders dan bij de Spyker SSUV ontbreekt bij de RX-8 de B-stijl helemaal, zodat er een zeer grote opening is voor de achterpassagiers ontstaat om in te stappen. De achterdeuren kunnen alleen worden geopend als de voordeuren geopend zijn en een stevig uitgevoerd sluitingsmechanisme zorgt ervoor dat onbedoeld openen (of open waaien) niet kan gebeuren.

Mazda RX-8 HP

Niet direct zichtbaar, maar nog bijzonderder is de krachtbron die voor de aandrijving van de RX-8 zorgt. Onder de motorkap is Mazda’s variant van de wankel- of rotatiemotor te vinden. Een normale motor heeft cylinders en zuigers, maar de wankelmotor kent dit niet. In plaats daarvan heeft de wankelmotor een driehoekige rotor die rond draait in een soort trommel. In de open ruimten tussen de zijden van de driehoekige rotor en de trommel wordt het brandstof/ luchtmengsel tot ontploffing gebracht waardoor de rotor een draaiende beweging krijgt.

Mazda RX-8 HP

De rotatiemotor heeft een aantal voordelen: het blok is compacter dan een normale motor, er zijn minder bewegende delen en de productiekosten zijn lager. Dat klinkt goed, maar het wordt nog beter. Een wankelmotor draait erg soepel heel veel toeren. Bij de Mazda RX-8 HP begint het rood op de toerenteller pas bij 9000 toeren. De Renesis motor van de RX-8 draait zelfs zo gemakkelijk toeren dat Mazda een zoemer heeft ingebouwd om aan te geven dat er geschakeld mag worden.

Mazda RX-8 HP

Mazda biedt de RX-8 in twee smaakjes aan: de HP versie heeft 231 pk en de reguliere versie heeft er 192. Wij gingen op pad in de sterkste versie en dat was een feestje. Vooral de belachelijke hoge toerentallen die bereikt kunnen worden zijn een waar genot. Stationair klinkt de Renesis motor nog niet heel bijzonder, maar bij het stijgen van de toeren wordt het steeds leuker.

Mazda RX-8 HP

Het maximale koppel van 211 nm wordt pas bij 5500 tpm geleverd. Toch is de RX-8 bij lage toerentallen redelijk dociel, rustig cruisen onder in het toerengebied is geen enkel probleem. Uiteraard krijg je geen schop in de rug tijdens de acceleratie, maar de duw is langdurig en aanhoudend. Uiteindelijk is de RX-8 wel snel, de opgegeven sprinttijd naar de 100 is 6,4 seconden en de topsnelheid is 235 km/u.

Mazda RX-8 HP

De compacte bouw van de Renesis motor maakt het mogelijk dat deze achter de vooras geplaatst kan worden. De gewichtsverdeling is mede daardoor een perfecte 50/50. Mazda heeft ook nog eens veel aandacht besteed aan het laag houden van het gewicht, zo is de cardan-as van koolstofvezel en de motorkap en achterdeuren zijn van aluminium. Het totaalgewicht voor de RX-8 HP is 1390 kg.

Mazda RX-8 HP

Alle aandacht die Mazda aan gewicht en de verdeling daarvan heeft besteed is terug te merken in de rijeigenschappen. De RX-8 gaat strak en behoorlijk neutraal de hoek om. De achterwielaandrijver is wel tot uitbreken te verleiden, maar zonder te provoceren zal dat niet zo maar gebeuren.

Mazda RX-8 HP

Het interieur van de RX-8 is een fijne plek om te vertoeven. Alles lijkt aardig te kloppen, tot je blik op de handrem valt, een werkelijk gigantische handgreep waarvan je je afvraagt waarom die dat formaat heeft gekregen. De afwerking van alle individuele onderdelen is netjes, maar het design lijkt niet erg op elkaar afgestemd. Een ratjetoe is het ook weer niet, maar het had zeker strakker gekund.

Mazda RX-8 HP

De geteste Mazda RX-8 HP heeft een prijs van € 51.265,00, maar Mazda biedt ook nog een 192 pk sterke variant van de RX-8 aan. Deze uitvoering begint bij € 42.265,-.

Mazda RX-8 HP

Dankzij Ruben Baeten hebben we weer bewegende beelden en geluid. Klik op de onderstaande foto om de video te starten. Alle foto’s van onze test van de RX-8 kun je terug vinden in de gallery.



125 reacties

mini cooper S works
nee, niet mijn smaak dan een 350z of even sparen voor een echte sportwagen met klasse stijl en die ook echt hard kan :D
Eh, het filmpje doet het niet?
leuke auto, maar niet echt opvallend. leuke deuren, grappig die wankelmotor…
verdeling 50/50 , waarom dan niet 4×4 :) …jammer dat een sportauto dan toch nog wel meer dan 1300 kg moet wegen
ik vind een RX-8 geweldig, maar toch denk ik niet dat het mijn keuze zal worden. wel ben ik ermee eens dat hij niet fotogeniek is.
prachtige auto, heerlijk rijdende ook trouwens inderdaad
lekker appart wagentje!
Gave auto! Jammer weer van zo’n Nederlands kenteken. Mocht ik binnenkort de Staatsloterij nog winnen dan ga ik zeker eens een kijkje nemen. Hoewel ook ik denk dat ‘ie niet op kan tegen andere auto’s in deze prijsklasse.

@ autoblogger: Hoe kijken jullie er als gerenomeerde autojournalisten tegenaan? :-D Kan de RX-8 meekomen in de klasse van rond de 50.000 euro? (filmpje doet ’t bij mij ook niet…)

Overigens heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat Mazda NL omkomt in de RX-8-en die nog op voorraad staan. Valt dus waarschijnlijk wel een leuke deal te maken bij aankoop. ;-)
correctie: … gerenommeerde autojournalisten …
mx-5 heeft zelfde onderstel (iets korter)
2ltr is ook een leuke motor en je kan nog open rijden ook
@Citrofiel & OJ: filmpje moet nu werken, in IE deed ie het inderdaad niet…
@OJ, Citrofiel: Autoblogger of Wouter had een HTML fout gemaakt bij het invoeren van het filmpje. Doet ie het nu wel?
bhij mij doet het filmpje het iig niet, jammer genoeg..
Mooi ding, ga er wel voor… in het zwart graag!

Ze zuipen alleen nogal veel geloof ik…
Filmpje werkt, mooi montagewerk.
Da’s wel lekker testen daar bij de maasvlakte… goeie plek om een beetje te gassen en te driften.
Mooie auto, denk dat de kleur niet helemaal goed is om ‘m tot zijn recht te laten komen. En het enige wat ik echt lelijk vind zijn de (grote) Mazda emblemen.
Filmpje doet het onder Safari prima.
Hij doet ‘t! Geweldig filmpje!!! Lekker overstuur… Mmmm! :-D

@ sacha: niet meteen met dat vingertje gaan wijzen hè! ;-)

@ autoblogger: Nog geen antwoord op m’n vraag. :-( Kan de RX-8 meekomen in de klasse van rond de 50.000 euro?
@OJ: die vraag kan wouter beter beantwoorden denk ik…
ach, ik kijk hem vanmiddag wel met safari, mn macbook is all1 kaduuk dus weet niet of ie al weg is
@ autoblogger en sacha; Ja, hij doet het! Lekker plekje gevonden daar zeg, om een beetje te driften en zo. :D
Filmpje buffert, maar blijft soms hangen bij mij.

Verder leuk dat er eens een Jap getest word. Andere auto die zeker leuk is om te testen is de S2000. Die zie ik dan ook graag de volgende keer.
RX-8 is een erg leuke auto, alleen klinkt hij apart door de wankelmotor, maar dat geeft hem wel iets sepciaals.
AutoSpotters.nl
Leuke auto, die motor doet je echt verrassen. En dat kun je dan ook wel weer merken aan het rijgedrag in jullie filmpje, hoe leuk je er mee kunt spelen. En dat voor een auto voor weinig geld (als je het over sportauto’s hebt).
Tweede keer doet filmpje het wel.
Blijft een prachtige en unieke auto. En door de uitstekende wielkasten met koplampen die over de spatborden lopen ook nog eens trendsettend

Ik heb er ook paar keer meegereden. Gewoon een sportauto zoals het hoort te zijn. Achterwielaandrijving (TT en Brera.. lachertjes), 50:50 gewichtsverdeling en een sportief uiterlijk

Deze auto komt ooit eens in mijn bezit. Dat weet ik wel. Ze schrijven al lekker af omdat hier in NL men ze niet wil hebben dus dat komt dan mooi uit. Uitrusting is ook top. Zeer ondergewaardeerde auto die IRL idd nog veel meer indruk maakt
Model redelijk, naaimachine geluid en in de EU één van de slechts verkochte wagens aller tijden. Had het 1e jaar na de introductie in Japan en Amerika erg veel technische en motorische storingen waardoor de wagen zeker in Amerika binnen no time uit de gratie was aldaar. Hoe het nu met de technische/motorische problemen gesteld is weet ik niet.
Prima auto en in elk geval de meest veelzijdige in zijn klasse. Je kan er prima met vier mensen in zitten. Hij heeft alleen een beetje snel last van aquaplaning. :(
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/23/mogelijk-alle-mazda-rx-8-modellen-terug

Is zelfs hier op autoblog over alle motorische problemen geschreven, nu duidelijk waarom niemand hem wil kopen
@TFFY: Ach, bij die Japanners is de garantie altijd prima in orde.
@TFFY

In Amerika is de rx-8 zeker niet uit de gratie, want naast de 350Z en S2000 zie je ze in grote getalen rijden! Daarnaast is het echt een heerlijke wagen, maar ik vraag me af of ik hem zou verkiezen boven zijn eerder genoemde concurrenten.

Ps. Deze auto schrijft in Duitsland zeer veel af, importeren loont daarom ook zeker de moeite!
ik vind hem niet zo boeiend ,voor dat bedrag gaat mij keus echt niet naar de mazda ,ik vind het niet zo mooie wagen .
De auto spreekt me niet zo aan, maar de kwaliteit van de filmpjes wordt elke keer beter en beter!
als er 1 auto is die my niet aanspreekt dan is dat MAZDA wel alle modellen zijn sow lelijk (mijn mening)
doe my maar lekkere duitse boliddes
edit: bedankt voor je inhoudelijke bijdrage!
Me eerst nieuwsgierig maken naar die handrem en er dan geen foto van laten zien!
“Kan de RX-8 meekomen in de klasse van rond de 50.000 euro?”

Zeker wel. Specificaties, prestaties, afwerking en wegligging is niets mis mee. De hamvraag is of je een RX-8 zou verkiezen boven een Audi TT, Z4 Coupe, 350Z et al. Als ik 50k stuk zou kunnen slaan op een auto, zou ik het een lastige keuze vinden. Puur qua auto is het geen slechte keuze, misschien zelfs een hele goede.

De TT is ook erg goed, maar wel een voorwielaandrijver. Ik zou de voorkeur geven aan een achterwielaandrijver. Hetzelfde geldt voor de Alfa Brera, die ook nog zijn gewicht tegen heeft.

De Z4 en 350Z zijn wel achterwielaandrijvers, maar bieden minder plaats. Lastige keuzes, maar ik zou de RX-8 wel serieus overwegen. Ik heb er zeker heel veel lol in beleefd, toch een belangrijk criterium.
Mooie auto, heb er wel eens in gereden. Hier staan ze nieuw voor 35.000 euro voor de minste versie. Geen idee waarom ze hier (vlaardingen) zo “goedkoop”zijn.
Thanks voor het antwoord Wouter. Vooral naar die lol-factor was ik erg benieuwd. Z4 spreekt me iets meer aan, maar is minder praktisch. Om die reden zou het best een een RX-8 kunnen worden… Als ik überhaupt de keuze had.
Netjes man…mooie auto, maar het blijft een Jap
Wel grappig, mensen die reageren dat ze de 350Z zouden verkiezen omdat dát een echte sportauto zou zijn.
In een rechte lijn is de 350Z inderdaad de betere, maar de funfactor ligt bij de RX-8 vele malen hoger.
En daarnaast, zo’n wankel is net zo onbetrouwbaar als een 2.0 turbo uit de GTI. En geloof mij, ik kan ’t weten… :)
Bonuspunten voor de bewegende beelden, foto’s heb ik wel es van betere kwaliteit gezien hier. :)
Wat een leuke auto. Die achterdeuren zijn niet echt mooi of praktisch, maar zeker wel vernieuwend! Ik vond de RX7 trouwens wel mooier dan deze.
Audi A6 - 1995 - 254.555 km
Voor 50.000 euro zou ik kiezen tussen:

BMW M3 3.2 CABRIOLET 18LMV XENON SPO
NL-7327 APELDOORN, Bouwjaar 11/2001, Cabriolet, Grijs metallic, 34.801 km, 236 kW, Automatische airco € 39.950

of

MERCEDES-BENZ SLK 350 Cabrio
NL-8601 SNEEK, Bouwjaar 08/2004, Cabriolet, Zwart metallic, 19.000 km, 200 kW, Automatische airco € 49.750

of

PORSCHE 911 (996) Carrera 2 Coupe
NL-5342 OSS, Bouwjaar 01/1998, Coupé, arenarood metallic, 76.000 km, 220 kW, Automatische airco € 42.950

of misschien toch een

PORSCHE 911 (993)
NL-2991 BARENDRECHT, Bouwjaar 05/1994, Blauw metallic, 60.000 km, 272 kW € 42.500

Jullie hebben vast nog wel een andere suggestie …
Ziet er wel een leuke wagen uit.
Maar 1 ding begrijp ik niet: als die wankelmotor zoveel voordelen heeft, waarom wordt die dan niet in andere modellen/merken gebruikt?
Fotogeniek is ie inderdaad niet. Maar toch vind ik het concept wel erg leuk; het is zo lekker anders. Sportief, maar wel vier zitplaatsen en vier deuren. Een fraaie motor, maar dan van het wankel-type.

De RX-8 is ook met geen ander te vergelijken. Voor €50.000,- heb je een leuke Z4, die veel exclusiever oogt, een 350Z die sneller is of een TT die véél zuiniger is. Maar bij geen van allen krijg je vier acceptabele zitplaatsen. Vier deuren kan je bij de concurrentie al helemaal vergeten. Bijzonder apparaat, die RX-8!

Verbazingwekkend overigens dat de importeur (ik neem aan dat je daar de auto leent) een grijze mee geeft. Grijs van saai. Dat is meteen de minst fotogenieke kleur, zeker voor de RX-8. De prutsers.

Diepe buiging voor Ruben! Wát een filmpje! Het klopt helemaal! En dat van zo’n non-fotogenieke auto. Geluid, beeld; erg fraai! :) Zulke fraaie filmpjes mogen best wat langer! ;)
Eeh was er niet ook een ander merk wat geen wankelmotor nodig heeft om 9000tpm te maken? En daarbij ook nog meer pk’s weet op te wekken?! 240 om precies te zijn, al jaren favoriet bij Top Gear, ook die fenomenale 50-50 verhouding achterwiel aandrijving en formule1 sensatie, en nog cabrio ook!
Doe mij toch die dan maar ook voor 50 mille…
Hondaminded, heb je het over de S2000?

Die heeft geen wankelmotor maar wel al de rest :p
Lelijke bak ,mooie techniek,maar het wordt nooit wat.
haha zelfmoord deuren :D:
Mooi filmpje weer! Wat betreft de auto: 50/50 klinkt leuk, maar is niks anders dan een marketing tool. Auto’s die een andere balans hebben rijden vaak beter. Verder de rotatiemotor: Ook leuk en aardig, maar het is in feite een systeem wat lijkt op 2takt, waardoor om een ideaal beeld te vormen de cilinderinhoudt verdubbeld moet worden om de echte cilinderinhoud die je zou moeten vergelijken met een zuigermotor te krijgen. Dat is tevsn de rede waarom ze veel toeren kunnen draaien. Tel daarbij op dat ze verschrikkelijk veel lusten, en revisies die vaker nodig zijn (vervangen van de Apex seals is bijvoorbeeld een duur geintje als je dat niet zelf kunt). de oudere generatie rototatiemotoren van Mazda luste ook wel wat olie (mede door de seals), maar ik weet niet hoe dat nu gesteld is met de huidige motor. het zal allicht minder zijn geworden maar denk wel dat het nog aanwezig is. Verder vind ik de RX-7 ook gewoon mooier dan de RX-8. Kortom: Mijn auto zou het nooit worden….
Typisch japans. Een westerse vinding perfectioneren totdat zij marktleider zijn.

Respekt: wankelmotor, suicide doors…

Wel een echte innovatie in autotechniek.

Al vanaf 2003 op de markt en doet nog steeds lekker mee.

En de MX5 is ook al z’on fantastisch karretje.
Een hele vette auto veel mooier dan de duitse concurentie.De rx-8 heeft echt een ziel niet zo als de TT en Z4 als ik er geld voor had zou ik zeker eentje kopen.
Zeg; is dit geen oud nieuws? De Mazda RX-8 stond eind 2004 al in de showroom, toch?
Die achterste deurtjes zijn opvallend smal, en het is geen onaardige auto. Enig in zijn soort met een rotatiemotor! :D IN grijs is hij wel saai vindt ik , en… mooi slippen kan die
Zeker wel een vette wagen dit! Mooi stukje en mooi filmpje ook!
Ik vind het een mooie auto, maar als ik zou moeten kiezen tussen de S2000 en deze zou ik voor de S2000 gaan. De Honda is net iets krachtiger, minder benzineslurpend en vooral 180 kilo lichter. Ik begrijp werkelijk niet waar deze auto zijn 1390 kg vandaan haalt, licht wankel-motortje, niet al te grote auto… Geef mij toch maar de RX-7 als ik een Mazda zou moeten nemen.
Hahah 211nm, ROFL.

Die stoelen zullen wel heel comfortabel zijn. Not.

Tot dusver mijn onzinnige reactie, maar hij zegt genoeg.
Overstuur? Zolang je kan tegensturen zonder dat je achterkant helemaal uitbreekt is het geen overstuur. ;)

I.i.g. de wankelmotor mag dan wel een laag koppel hebben, maar het word weer goedgemaakt door het toerental.
Gelukkig blijft Mazda zich nog aan dit concept vasthouden, want door hun oplossing (grafietrotors) zijn ze bijna zo betrouwbaar als zuigermotoren.

Maar ja, ik zou zelf ook een andere auto kiezen, zoals de TT, Z4 of zo.
Waarom wordt een 4-zits coupe RX-8 vergeleken met 2-zitter roadster als de Z4 of S2000? Slaat nergens op

Zilvergrijs staat hem juist goed. Zilver kan uitstekend op sportieve en opvallende auto’s. Zeker in het schemer is het schitterend. Vormen en lijnen komen er veel beter op uit

“Die achterdeuren zijn niet echt mooi of praktisch”

OMG.. hoezo niet praktisch??? Het is júist praktisch. Bij de concurrentie kan je niet zo makkelijk op de achterstoelen komen

“Kan de RX-8 meekomen in de klasse van rond de 50.000 euro?”

Ja. Waarom niet? Het is, zoals Mazda dat uitstekend kan, een échte sportauto om te rijden. Dat bewijst elke test. Of kijk eens Top Gear. Er is maar één echt minpunt aan de auto en dat is het gebrek aan koppel
1 op de 5 nieuwe sportauto’s op de Engelse markt is een Mazda.. daar weten ze de RX-8 (en natuurlijk de MX-5) veel beter te waarderen
Respect voor de durf van Mazda, om een auto met wankelmotor te maken. En ook voor de keuze voor suicide-doors, hoewel ik dit minder gewaagd vind.

Zou de auto niet verkiezen boven een S2000 (vind ‘m wel saaier) of een 350Z (de leukste), maar wel boven de duitse concurrentie; dat vind ik zielloze auto’s (naar een eerdere post van hierboven).
Tja.. ik heb een mx5 gehad.. maar dit is toch ook wel lekker om te rijden denk ik zo:D..

top filmpje mannen!!! leuk effect ook met dat wegrijden:)
S2000! Bij voorbaat al. Een RX-7 vind ik veel mooier, maar toch ga ik voor de S2000. 241 PK uit 2 liter!!!!! En voor 50 mille heb je nog een opgefokte met een Vortech er op! En 50/50 verdeling, ideaal. Ik heb zelf met een Civic Type R gereden op de oude Nordschleife met 260 PK en bijna 13.000 toeren draaien!!!!!!! Dat is pas ziek! Dus 9000 toeren doen mij niet veel meer. Maar al met al is een RX-8 een unieke wagen! Je moet er van houden.
Eigenschap van een RX-8 wankel motor is ook het hoge olieverbruik….

Ik vraag me steeds af wat je moet met die PK’s bij een 2 wiel aangedreven auto. Boven de 200 PK zijn het verloren PK’s.
@Handrie: Boven de 200 pk zijn het verloren PK’s ?? Hoe kom je daar nou bij? In de eerste versnelling is meer dan 200 misschien wat veel maar verder……..sommige auto’t kunnen 600pk best goed op het asfalt kwijt.
Ze zouden en MX-5 Miata moeten aanbieden met dezelfde motor, of wellicht een enkel rotor Renesis motor.
rijden nu een jaar met een titaniumkleurige rx8 en niets anders dan….fun !!!!
olieverbruik ongeveer 1 liter per 5000km hetgeen inderdaad een bijkomstigheid is vd rotatiemotor. Met een zoon van 5 jaar kan ik deze auto nog steeds als “gezinsauto” gebruiken…..
dat niet alle mannen verstand van auto’s hebben blijkt hier wel. Dit is toch een geweldige auto! rijdt goed en ziet er goed uit.
ik vind hem er prachtig uitzien, maar je moet hem ook goed verzorgen, olie verversen, velgen goed afkuisen enz enz…

maar toch heb ik het er voor over, de goedkoopste kost nog maar 30.000, degene die ik ga kopen kost 34.000

hoe komt het eigenlijk dat hij in nederland 50.000 kost en hier in belgie maar 34.000?
Doe mij de RX-7 dan maar.
rij nu iets meer dan 1 jaar met rx-8. 192pk, lederen zetels. Een kleine 35.000€ kost hij nieuw. Mijn wagen was 2 jaar oud en had 9000km(echte). 19.440€ heb ik betaald!! Kleur: Winning blue. Ik vind het een prachtige wagen(kleur valt enorm mee, zie je zeer weinig) en hij rijdt uitstekend.
Heb er nog niet de minste problemen mee gehad. Olieverbruik: 1l op ong 10.000km. Brandstofverbr: 10,6-11,6l.
Zijn die achterdeuren niet ‘gevaarlijk’?
Ik zie een onhandig klein kind de achterdeur al dichtslaan terwijl de voordeur nog dicht is…
is er niet een soort ‘beveiliging’?
ik heb veeel liever de RX8 dan een minicooper S. RX8 is een echte sportwagen met prestaties. Cooper S is grappig, rx8 is een top wagen in alle opzichten.
Sorry jongens, maar het ziet er naar uit dat de MX5 wordt ingeruild voor deze. En dit is dus geen grapje. Als alles gaat zoals het moet gaan wordt het dus binnen een maand rx8-owner, dus duim ff met mij mee.
@mx5owner: heb je al met de auto gereden? En is het DEZE of een RX8?

Ik heb me vanochtend weer aardig uitgeleefd met de Mx5, het weer was goed, het was overal lekker rustig en ik heb weer veel lol gahad.

Een Rx8 is wel een serieuze wagen, maar misschien ook minder hardcore?
@wOoOdy.

Het word een rode(overspuiten dus) HP(dus 231pk standaard). En er is over nagedacht. Mijn vriendin wilde deze samen met de mx5 houden, ik vind dat te duur, dus de mx5 gaat weg. Ik heb er veel plezier aan gehad en als ik er erg heimwee naar krijg, begin ik weer opnieuw. Wel zal ik het open dak missen, daar ben ik eerlijk in.
Minder hardcore, ja, misschien wel, maar daar kan ik nog wel wat mee.
Mijn vriendin is verliefd(hoezo autoliefde?), we kunnen het permitteren, het is een unieke auto op z’n eigen manier(niet zomaar een speeltje) en we hebben meer ruimte. Daarbij vind ik de techniek heel erg facinerend. Alleen moet ik hem weer gaan personaliseren. Ik heb al gezien dat de prijzen hoger liggen dan met de mx5(doh) ,dus dat word weer een leuke maar dure aangelegenheid.
Ach ja, autogekheid he, wat doe je er tegen?
@wOoOdy.

Als je ook ziet wat je voor je geld krijgt(full option) ,hm….. Het is wel echt mooi speelgoed. ;)
mx5-owner .. ik duim voor je ..
de meest gewaagde auto van de laatste 10 jaar .. zou em zelf niet kopen maar respecteer Mazda en vooral de rx-8 ..

links of rechts om duimen ??
@lincoln.

Doe maar allebei. :D
Bedankt alvast. ;)
@Mx5 owner: Ik duim ook voor je, maar ehm….. een rx8 heb ik nog niet gereden (HINT!) ;)

Anders dan wielen en misschien wat aan het onderstel zou ik er niet teveel aan doen, trouwens.
Ik moet toegeven, op de mx5 ben ik persoonlijk verliefder, maar meer vermogen met heeeeeeel veeeel toeren spreekt mij ook aan.

@wOoOdy.

Sorry. :oops:
Maar niet getreurd, hij staat er nog niet, dus de mx5 gaat nog een leuke tijd tegemoet.
@wOoOdy.

Omdat je het zo lief vraagt, wil ik het best met mijn vriendin bespreken. ;)
Maar ik ga dus aankomende dinsdag bespreken de auto vast te zetten(MAW ik wil de auto kopen, ik wil ook niet dat hij verkocht wordt aan een ander, dus aanbetalen of zo), dus hij zou er moeten komen.

Ook jij bedankt.
@wOoOdy.

Hij maakt wel een hoop herrie he? Heerlijk filmpje, alleen mijn spaans is een beetje Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
@mx5 owner: vind het nog wel meevallen, je komt ook versies met een sportuitlaat tegen en die klinken nog wat heftiger….
Zoals deze http://video.google.nl/videoplay?docid=6641952577902603476
@Mx5 owner: hierbij een paar zaken voor je shopping list ;)

http://video.google.nl/videoplay?docid=7064070111697065432
@wOoOdy.

Bij de rx8 die ik op het oog heb zit al een Mazdaspeed cold-air intake, had de vorige eigenaar gekocht. Doet ook een boel voor het geluid. ;)
@wOoOdy.

Eigenlijk wil ik een f1 huil, maar dat wordt moeilijk. ;)
Die HKS set klinkt anders wel stoer…..

Maar jij wil liever zoiets?
http://www.youtube.com/watch?v=bgdsotG7VnU

Of zoiets?
http://www.youtube.com/watch?v=XtgXZpiKHU4&feature=related
De Set van Racing beat klinkt een beetje rauw, maar niet verkeerd
http://www.youtube.com/watch?v=8Ku7wxGZVSc&feature=related
@wOoOdy.

Het is allebei niet in de richting wat ik wens. Niet hoog genoeg. Liever gekrijs zoals deze.
http://www.youtube.com/watch?v=oEOHn7rspsk&eurl=http://www.autoblog.com/2008/01/13/pics-and-video-aplenty-mazda-furai-concept/
Agency Power exhaust… ik weet het niet…… kan me voorstellen dat je er na een tijd gek van wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=Be3II7hRcCE&feature=related
@wOoOdy.

Die Racing beat doet het wel lekker. Dat is al iets meer in de richting. ;)
@wOoOdy.

Het probleem met die filmpjes is dat je de auto’s niet vol accelererend(rijdend) hoort. Daar heb je meer aan. Mijn cold-air intake op de mx5 hoor je ook alleen rijdend.
Ok ik denk dat je deze wel leuk zult vinden… Fox Exhaust in combo met een K&N Typhoon intake
http://www.youtube.com/watch?v=rTaMYvaJcRg&feature=related
@wOoOdy.

Alleen een beetje jammer dat een K&N Typhoon vermogen kost.
Persoonlijk kies ik ten alle tijden vermogenswinst boven geluid. Dus een compleet nieuw RVS uitlaatsysteem laten bouwen zal wel weer de enige perfecte oplossing zijn.
Vraag aan jou; Heb jij zaadjes van een geldboom in de aanbieding??
Ik wil gelijk andere velgen in een inchmaat groter en iets breder.
@wOoOdy.

Die laatste is wel ziek, maar je weet toch dat mijn voorkeur uitgaat naar ongeblazen motoren, hoewel het wel leuk klinkt. :twisted:
@wOoOdy.

Like always, thank you.
oei, wat klinkt die furai lekker jongens! Die rx8-typhoon is ook mooi trouwens!
Nou jongens, kogel is door de kerk, binnen een maand wordt het rx8-owner. Het duimen heeft geholpen. Alleen nog kijken waar de mx5 heen gaat. Maar voor de rest zou het niet meer fout moeten gaan. Maar ja, ik ben weer happy zullen we maar zeggen.
Cool, congrats! Die Mx5 gaat vast wel een goed thuis vinden…..
@MX-5 owner .. hieperdepiep gefeliciteerd met je superserieusstoere auto ..
zou em zelf niet durven kopen maar kan wel jaloers op je zijn ..
en een mx-5 kan toch niet moeilijk zijn om af te komen ??
zal alvast duimen voor mooi weer en een fatsoenlijke klant .. succes ..
@mx5-owner; Proficiat! Welke kleur wordt het?
@mx5-owner to be known as RX-8 owner

Congrats man. Ben wat later ingestapt zie ik. Welke kleur wordt het?
Bedankt jongens.
Inderdaad, een mx5 is niet moeilijk te verkopen. Alleen een goede prijs vinden is niet optimaal. Probleem is dat er voor meer dan 10.000 euro aan onderdelen onder is gegaan in een jaar tijd. Zie daar maar wat aan terug te verdienen.
De kleur is helaas rood(mijn vriendin is gek op rood), alleen blijft het natuurlijk de vraag hoe lang dat dat zo blijft. Ik was in ieder geval niet van plan om de auto standaard te laten. Maar het moet wel passen bij het rood/zwarte leren interieur.
Maar ja, luxeprobleem 2. Eerst andere velgen, dat schijnt ook al een verhaal apart te zijn(door het formaat remklauw). Dat is dus luxeprobleem 1.
Een ding is er al, een Mazdaspeed cold air intake. Dat levert een heerlijk geluid en een berg extra vermogen(+- 10%).
@Rick dos.

Nog een maandje, dan staat hij/zij(wat is het eigenlijk met die latina ass) voor de deur(oke, eerder parkeergarage, maar je snapt de bedoeling).
Ik zal dan natuurlijk wat foto’s op autojunk plaatsen en (uiteraard) de naam aanpassen.
@mx5-owner

Top, man. Laat het wel ff weten als je het hebt ge-upload want ik ben natuurlijk wel benieuwd. ;)
@Rick dos.

Waarschijnlijk upload ik de foto’s dezelfde dag als dat ik mijn naam verander, dus dat komt helemaal goed. Alleen is hij eerst nog even standaard($$$$). :cry:
@mx5-owner

Ik zal goed opletten. :)

Maakt niet uit dat ie standaard is. One step at a time. ;)
@Rick dos.

Dat is waar, dan heb je tenminste nog een bouwproject.
En ach, als ik zie wat ik met de mx5 heb gedaan in een jaar tijd. Alleen is hierbij alles twee keer zo duur(logisch). Maar ik denk dat ik er niet al te gek veel mee doe. Paar velgjes, andere schokdempers/veren en een ander kleurtje(als het aan mij ligt).
En zo begint het lijstje weer opnieuw.
En dat houdt het allemaal juist interessant.
@Rick dos.

En kostbaar. ;)
@mx5-owner

Ja goed, maar dat is mijn vrouw ook. ;)
@Rick dos.

Dat is toch vrouwen eigen? :?
@mx5-owner

Ja, van dat feit had mijn vader me ook wel mogen waarschuwen. :P
@Rick dos.

Daar zal hij wel een goede reden voor gehad hebben(mams boos aan het wachten met de deegroller..). ;)
Ik heb het beter gedaan, mijn vriendin is rijker dan ik. :lol:
Shit! :)
Goed geregeld mx5-owner ;-)
@Windhoos.

Puur toeval, maar wel prettig. Dus inderdaad goed geregeld. :D
Zoals de naam al laat blijken, hij is binnen en bereden. Gisteren de eerste 1000km gemaakt en ik kan alleen maar zeggen; whow.
Dit is dus niet te vergelijken met een mx5. De motor maakt door toepassing van de Mazdaspeed cold air intake zo verschrikkelijk veel heerlijke herrie, dat je daardoor het schakelpiepje bijna niet kan horen, terwijl deze bij de standaard rx8 HP duidelijk aanwezig is. Ik heb ook geen idee wat de top is. Het was te druk om het te meten, maar 235 hebben we op de teller gehad. De stabiliteit is fenomenaal, ongeacht het wegdek of de snelheid.
Mijn uploadkabel is helaas pas vanavond of morgen terug, dus de foto’s komen er binnen 2 dagen aan.
Eerlijkheid gebied mij om te zeggen, dat dit nog verslavender dan de mx5 is.
Vandaag dus maar even een driftpleintje zoeken. :D
@rx8owner: het verschil in vermogen is dan ook flink… Ik heb gisteren nog weer even een stuk met de mx5 gereden en dat was nog steeds erg leuk. Blijf me verbazen over de “houdbaarheid” van de sensatie. Ook al gaat het helemaal niet zo hard… die auto tovert iedere rit weer een smile op m’n gezicht. Ik hoop dat het je met je Rx8 net zo vergaat.
@wOoOdy.

De mx5 is er nu ook nog. ;)
Het zijn toch totaal verschillende auto’s die allebei erg verslavend zijn. Mijn ideale combi is dan denk ik ook deze motor+filter in een mx5. Dat zou heel leuk zijn. Nadeel is dan wel dat er mx5-jes worden afgeschreven afgeschreven bij de vleet. Dit blok is behoorlijk fel en ik denk dat veel mensen daarmee de fout in gaan. Het gaat inderdaad flink hard. :shock:
@mx5/rx8owner: niet gek natuurlijk dat die RX8 flink hard gaat, zeker in vergelijking tot de mx5. Mx5 1,6 ongeveer 120pk/ton en de Rx8 zit op ruim 166pk/ton. Hoe is de vermogensontwikkeling? Vanaf welk toerental gaat ie echt? Moet je echt enorm veel toeren maken? Hoe is het verbruik tot nu toe?
@wOoOdy.

De power begint echt pas vanaf 5500 toeren, daaronder is het gewoon een normale auto. Prima voor het drukke stadsverkeer dus. :) Alleen als je het gaspedaal vloert, moet je toch echt op je toeren letten. De extreme voorliefde voor toeren en de souplesse waarmee hij ze maakt zorgen ervoor dat de begrenzer je beste vriend dreigt te worden. Het verbruik is net zoals met een gewone auto afhankelijk van je eigen rechtervoet en tot is tot nu toe de grootste meevaller voor mij persoonlijk. 1 op 10 gemiddeld is gewoon haalbaar, dus dat neem ik voor lief. De mx5 haalt dat ook met het dak open, dus verhoudingsgewijs is de verbruikstoename verwaarloosbaar.
Cruisen is dus ook gewoon een optie en tot de 4000 toeren rijden is zelfs genoeg voor het dagelijks verkeer.
In verhouding met onze mx5 is de auto gewoon soft, maar zeker sportief. Ik weet alleen niet of ik hem wel harder wil gaan maken, dit heeft toch ook wel wat. Als je snel wil zijn, moet je toeren maken. Het is geen koppelwonder en met 100km/u in z’n 6 merk je dat goed, er gebeurt vrij weinig. Zet je de auto in z’n 3, en hij begint te sleuren. Als de motor eenmaal gaat trekken, stopt hij ook niet meer tot de begrenzer. Dat is echt verslavend en dit gaat gepaard met een nog veel verslavender aanzuig/motor/uitlaat geluid(helemaal in tunnels, letterlijk oorverdovend). Als traktatie krijg je bij het gas loslaten ook nog van die fijne plofjes uit de uitlaat. Je snapt het al, dit is leuk speelgoed.
Maar dat is een mx5 ook, daar veranderd niks aan. :D
Kleine update.
Na de update van de auto is het brandstofverbruik tijdens constante snelheden gezakt. Bij al het overige gebruik is het zelfs gestegen. Een gemiddelde van 1op8/9 is haalbaar. In real life dagelijks druk verkeer is dit eerder 1op6 gemiddeld. :?
Zelf heb ik een rx-8 wining blue toegegeven op foto vind ik hem niet zo mooi :-) maar in het echt is het wel meer dan een streling voor het oog, en mss niet de auto met de meeste torque in lage toeren maar dat maakt hij meer dan goed door zijn perfecte baanligging, bochtjes nemen boven de 130 per uur is kinderspel, driften kan je prakties met je ogen dicht nog meer fun als het een beetje geregent heeft, ik twijfelde tussen rx-8 en S2000 , het is de rx-8 geworden doordat hij er veel mooier en unieker uitziet en bovendien is het een auto waar er teminste lijnen inzitten (vooral als je hem vergelijkt met die duitse dozen :-) ok het olieverbruik ligt tamelijk hoog 2 keer per maand minstens een half busje tot 3/4de half syntetische olie maar ach ja dat voel je niet , het verbruik daarintegen is toch wel 2 keer tanken per week, maar dat vergeet je al snel als je terug de gas indrukt,en de persoon die zei de suicide deuren zijn niet handig ach ja het is net de deuren andersom draaien dat instappen zo handig maakt , ook is het perfect voor 4 volwassen personen ok geen beenruimte als in een 4×4 want het is en blijft een sportwagen.. en wie er zei dat de zetels niet gemakkelijk zaten? duidelijk nog nooit in een rx-8 gezeten, af en toe als het wat laat word met uitgaan doe ik een lekker tukje in m’n auto en ik moet zeggen het slaapt beter dan m’n waterbed thuis ;) voor mij is dit dus de perfecte auto die 1 minpuntje heeft dat zijn de pk’s onderin maar die kunnen licht opgevangen worden door bv een greddy turbo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).