Turbo in opkomst

Auteur: , 34 Reacties

Atmosferische motoren zijn passé. Althans, als we BorgWarner mogen geloven. De Amerikaanse gigant voorspelt dat de komende vijf jaar 30% meer direct ingespoten benzine-turbomotoren gebruikt gaan worden. Hiervan zal het leeuwendeel in Europa afgenomen gaan worden, maar de groei is ook aanwezig in Noord-Amerika, Japan en China. BorgWarner is onder andere bekend van de Variabele Turbine Geometrie (VTG), die het bedrijf met Porsche voor de 997 Turbo ontwikkelde.

In 2011 verwacht het bedrijf 2 miljoen direct ingepoten turbo-motoren, tegenover een half miljoen nu. Hoofdreden voor de opkomst van de turbo is de aantrekkelijke combinatie van veel vermogen en een relatief laag brandstofgebruik. VTG wordt al en masse bij dieselmotoren toegepast, maar was tot voor kort praktisch onbruikbaar voor benzine-modellen vanwege de veel hogere uitlaatgastemperaturen die bereikt worden. Door gebruik van nieuwe legeringen is het probleem van smeltende onderdelen verleden tijd. Bovendien is het concept al gebruikt door Porsche, waardoor de ontwikkelkosten flink gedrukt worden. Dit maakt de ‘mainstream’-toepassing een stuk beter betaalbaar.

Het grote voordeel van VTG is dat er geen wastegate meer nodig is. Bovendien presteert de turbo zowel bij lage als hoge toerentallen efficiënt. Dit maakt VTG tot allemansvriend.

Several automakers around the globe are exploring application possibilities for VTG technology in gas engines. BorgWarner is leveraging its expertise in air management technology to ensure that the company is well- positioned to make the most of these opportunities. Worldwide, the use of turbocharged gasoline direct injected engines is expected to grow to 2 million engines in 2011 from about half a million in 2006. About 70% of these engines are expected to be produced in Europe, with the rest of the production in Japan, China and North America.

Downsized gasoline engines with VTG technology can achieve the same output and dynamic engine response as normally aspirated engines with a larger displacement. At the same time, these improvements are achieved with much lower fuel consumption. Fuel savings is estimated at 15 and 20 percent compared to a larger traditional or port injected gasoline engine without a turbocharger.

The key feature of the turbocharger is its adjustable guide vanes. The innovative design means that at low engine speeds and low exhaust gas flow rates, the vanes in a closed position develop a high boost pressure. This pressure falls as the vanes are opened. As a result, the bypass system with the wastegate valve that is a feature of conventional turbochargers can be eliminated. The entire exhaust gas flow can then pass through the turbine wheel and be immediately converted into increased boosting. This considerably improves engine response in the lower rpm range, compared to a conventional turbocharger with a wastegate typically used in gasoline applications.

Following the successful debut of its gasoline VTG unit in the Porsche 911 Turbo, BorgWarner Turbo & Emissions Systems expects this technology to become established on a broad number of applications over the next ten years.

Bron: BorgWarner, via jalopnik.



34 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Haha zou wel tof zijn

en dan bij honderd km/u van de baan vliegen door the turbo boost :P
Zijn er ter wereld dan maar een half miljoen turbo aangedreven auto’s te vinden?! :o Das ook weinig!
Te veel van het goede . :O
Eindelijk..! Ik moedig de turbo motoren al jaren aan :D
geef mij maar gewoon een 3L 6 cil in lijn (van bmw) ;) ….hoef helemaal geen turbo…
Sander Bertou
die half miljoen slaat op ” turbocharged gasoline direct injected engines ”
direct ingespoten turbo benzinemotoren. Deze zijn er nog maar kort. Audi heeft bijvoorbeeld alleen de 2.0Tfsi motor in het programma, de rest zijn indirect ingespoten benzinemotoren of turbodiesels.
@David USA, neem aan dat ze praten over een half miljoen per jaar! En waar bij ze in 2011 2 miljoen per jaar willen gaan verkopen. Want kijk naar diesels, op bijna elke diesel zit tegenwoordig een turbo.
@ Sander

Je hebt gelijk, misschien staat het er niet helemaal duidelijk. Het gaat inderdaad om modellen met de injectie rechtstreeks in de verbrandingskamer. Heb ’t aangepast.
Turbo’s zijn leuk in kleine en middenklasse auto’s zoals de A3 (Sportback) (2.0T 200pk) en de A4 (ook de 2.0T). Voor een auto met het maatje A6 of A8 zou ik gewoon in dit geval de 4.2 V8 kiezen…
Vincent-RS6 plus eigenaar
Ik moet je zeggen dat turbo’s fantastich zijn! het heerlijke blaasgeluid van de biturbo is egt super!!!
Wie weet hoe ik Fej kan contacteren ?
@ Lexus, jah precies daarom… Maar wat jij zegt makes a lot of sense, waarschijnlijk heb je gelijk!
Fiat komt eerdaags met deze motoren al op de markt de T-Jet motoren ook Alfa Romeo en Lancia volgen snel.!!!!!!!

Groeten

Niels
Op de supercars zijn de turbo’s helemaal passe. Zelfs AMG gebruikt bij de 63 amg ook geen compressor of turbo’s meer. Ook is het zeer lang geleden dat bijv. Ferrari nog een turbo gebruikte, alleen de 911 Turbo heeft altijd een turbo gehad. Moet ook wel, ze kunnen moeilijk een 911 turbo verkopen zonder turbo.
Voor sportwagens vind ik in ieder geval turbo’s een cheape manier om aan pk’s te komen
gebruik en ontwikkeling van dit soot turbo’s kan je alleen maar aanmoedigen….
turbo’s rulen, alleen ’t geluid al als hij aanslaat :D:D

en doe mij maar de 3L bi-turbo 6 in lijn van de toyota supra 1 van de beste motoren die gemaakt zijn:D
Porsche als trendzetter :P

Maa porsche had wel mooi een wereld primeur

De nieuwe 911 (de facelift van de 997) Moet als automaat DSG krijgen

EN een wereldprimeur Om als eerste autofabrikant Met een 7 versnellings handbak te komen :D

Porsche :D
GT-FOUR-SANDOR
@TimMR2

Daar ben ik het helemaal mee eens, die staat ook bij mij nog op het verlanglijstje.
ik vind turbos maar vette nep meer iets voor geplastificeerde jappen
het is gratis vermogen wel leuk voor de transport wereld enzo
doe mij maar een gewoon N.A. blok in de catogorie 3.0/3.2 M3 ofzo
wen er maar aan bmw krijgt ook steeds meer turbo motoren
Yes, turbo’s voor iedereen!!!
@ porsche fan
een 7 versnellings handbak bestaat al hoor
love turbo? ga naar google en zoek naar BMW m5 e60 twin turbo.dat is pas echt turbo.(snelste vierdeurse auto met of zonder turbo :D )
@ DeNNiS1337

[email protected]
De nieuwe trend van fabrikanten is downsizing van motoren en met een turbo kan je dan toch de gevraagde vermogens krijgen. Een motor met een kleine inhoud is zuiniger (minder cilinders betekent lager verbruik) dan een motor met een grote inhoud en dus ook schoner. (iedereen blij zelfs de Gr.Link en ander gepeupel). In gebruik is een turbo motor net zo fijn in gebruik als een 6 cilinder, kijk naar SAAB in het verleden. Die hadden/hebben een turbo voor vermogen/koppel en balans assen tegen de trillingen.
Ook BMW is overstag en gaat turbo’s toepassen op benzine motoren,verder hebben ze de gasklep al vaarwel gezegd.
De toekomst is trouwens electrische turbo’s heeft BorgWarner ook.
Wie vindt een turbo cheap? Koop maar eens een nieuwe dan hoor ik je nog wel wat anders zeggen.
@star: ik denk dat de heren “Cheap” gebruiken in de zin van (te )makkelijk. Ze zien liever dat er een heleboel geld en ontwikkeling wordt gestoken in een atmosferische motor die altijd veel brandstof gebruikt en bij hoge toeren zelfs een leeuk aantal pk’s weet uit te spugen. Ik denk dan: “je neemt zeker ook altijd de trap als je op de 8ste etage moet zijn terwijl er ook een lift beschikbaar is…..? Moeilijk is niet altijd beter, soms is het gewoon onnodig.
Yep, ik ben hellemaal om.

”Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.”
Mmmm…Kweet niet goed eigenlijk.Hopelijk is de turbotechnologie hedendaags betrouwbaar genoeg anders is dat één ding meer dat kan kapot gaan, en turbo’s zijn nou niet bepaald goedkoop.

En zoals al eerder gezegd, er zijn merken die afstappen van turbo’s/compressoren in bepaalde wagens.Zoals mercedes met zijn amg 63 motoren.

Er zijn bij beiden wel voor-en nadelen, bij een motor met turbo zal de motor op zich niet zo hard moeten werken, maar de turbo kan wel kapot gaan.Bij een motor zonder turbo gaat men meestal opteren voor meer toeren, en meer toeren betekent ook meer slijtage.

De beste oplossing in mijn ogen is denk ik gewoon een motor met veel cilinderinhoud zoals bij allemaal die amerikaanse wagens.Als je een 8.3 liter V10 onder de kap hebt liggen bv moet je je geen zorgen maken in welke versnelling je zit en je hebt massa’s koppel.

Nadeel is wel grotere cilinderinhoud = meer taxen en ook meer verbruik.
Het irritante van turbo’s is dat je altijd voorzichtig je turbo moet opwarmen en af laten koelen. Heb je weer iets waar je extra om moet denken.
@ Star

Ik bedoel cheap omdat het geluid van een turbo klinkt cheap op een benzinemotor. Ik vind het meer iets voor die kleine hatches of asobakken.
Maar een turbo voor een serieuze snelle auto nee!!
Een Ferrari moet gewoon 9000 toeren draaien om ze pk’s te krijgen en zo hoort het!
Het artikel klopt niet helemaal. BorgWarner was niet de eerste met VTG of VG (variable geometry) Turbo’s, maar dat was Garrett. Garrett is ook de grootste producent ter wereld van turbo’s.

Dankzij deze VG turbos van Garrett is VW zeer succesvol geworden met de TDI’s, dat waren destijds de 110 PK 1.9 motoren. Naar verhouding enorm veel koppel ondering en veel vermogen bovenin, en daardoor is de doorbraak ontstaan. Trendvolgers waren al snel BMW met de 320d en 330d… Daarna volgden nog vele andere fabrikanten.

De eerste VTG van BorgWarner waren trouwens puur kopien van de Garrett, waar BorgWarner nog redelijk wat rechtzaken voor heeft ontvangen ivm schending van patenten ed.. :-)

Borg Warner is wel de eerste die deze technologie beschikbaar maakt voor benzine motoren. Maar nou is Porsche niet echt bijzonder omdat het “slechts” om kleine productie aantallen gaat. Ben pas “echt”onder de indruk als ze massa productie aangaan voor dit product, bijvoorbeeld een 1.6L motor voor VW oid, daarmee bewijzen ze dat de techniek ook echt duurzaam is, m.i.
@ S AMG: Een korte quote uit mijn favo blog:

Komende week hebben we notabene een primeurtje in Amsterdam, de CL65 AMG maakt daar namelijk zijn debuut. Terwijl er afgelopen dagen in Amerika diverse geruchten gingen over een nieuwe AMG (CLS65 of E65?) zal de CL65 ook op de autoshow in NYC staan. Onder de kap echter geen verrassingen, net als de SL en S65 AMG heeft de sportcoupé een V12 met twee turbo’s. Het vermogen is 612 pk met een max koppel van 1.000 Nm.

–> En dat is dus niet cheap… Luister anders eens naar wat Saab’s… Zeker ook niet cheap!
Een turbo op een direct ingespoten benzine motor iets wat PSA al in zijn gamma heeft. De nieuwe 1.6 THP heeft bij overboost een koppel van 260nM en 150pk vermogen.

De 207RC komt met 170pk en ook 260Nm over de brug. En ja, dan kunnen we allemaal blijven dromen over zo’n dikke AMG, maar zo’n 207 ligt in ieder geval binnen bereik.

De turbo op de PSA motor is niet uitgerust met een veriabele geometrie, maar voldoet prima.
een turbo die opspoelt is de grootste kick bij het rijden voor mij en als die dan bij gas terug ff dik afblaast ben ik nog een keer blij… hoop wel dat er een beetje flinke pompen die opflinke overdruk draaien als standaard op de markt komen.
turbo’s zijn vet alleen word er door fabrikanten i.m.o. veel teveel met turbo’s gewerkt om de wagen snel genoeg te maken i.p.v. veel sneller dan normaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).