Honda Civic Type-R sedan

Auteur: , 47 Reacties

In Japan krijgt men de beschikking over een vierdeurs Civic Type-R. Afgelopen jaar zagen we de sportieve versie in Parijs, deze heeft twee deuren minder en zal binnenkort beschikbaar komen op de Nederlandse markt. Boeiend zul je denken, maar de vierdeurs Type-R heeft wel een aantal extra peekaas, 225 pk in plaats van 201 pk!

De Type-R is opvallend vanwege het spoilerwerk aan de voor- en achterkant, de driehoekige mistlampen, de geintegreerde diffusor, remklauwen met logo, 18-inch lichtmetaal in zevenspaaksdesign en het rode H-logo in de grille. Verder gaat het om een lichtere carrosserie en een snellere toerenmotor (via autoblog.it).

Honda Civic Type-R sedan
Honda Civic Type-R sedan
Honda Civic Type-R sedan
Honda Civic Type-R sedan
Honda Civic Type-R sedan
Honda Civic Type-R sedan
Honda Civic Type-R sedan

Met dank aan iedereen voor de tips!



47 reacties

Heeeeerlijk :P
Jammer dat hij niet naar nederland komt.
Is een toffe ding!!!!! ziet er goed uit
ik zie veel vergelijkingen met de RSX of ligt dat aan mij
niet mis, had hem al op de italiaanse site gezien ;)
Hmm, dit ziet er idd wel heerlijk uit, net als de gewone Civic Type-R :D

Typefoutje: ‘ovallend’ moet opvallend zijn denk ik :P
Best leuk ding..alleen die achterlichten zijn niet helemaal geslaagd, en hij mocht wel iets meer een ‘neus’ hebben.
Weet zeker dat dit weer helemaal het wordt in de Aziatische en Amerikaanse tuningwereld.
Ik vind hem leuk. Ik vond de Civic sedan sowieso al best mooi, maar dit is natuurlijk wel heel vet! Echt gaaf. Jammer dat hij hier niet komt, maarja, wie zou hem nou kopen… :(

@ Autoblog(ger); Welke driehoekige mistlampen? ;)
edit: uhh, juist, dank u! ;)
Ziet er smakelijker uit dan de 2-deurs versie. Jammer dat-ie niet naar europa komt.
En deze versie heeft een LSD en minder geluids isolatie.
Op het eerste gezicht zou je denken: dat is concurentie voor de Subaru Impreza en Mitsubitsi Evo Nogwat, maar deze heeft helaas geen 4WD en te weinig pk’s
Krijgen wij nu ook een Hybrid Type-R??!!!:-d
een Hybrid met een Jet engine bedoel je zeker!!
Die is vet, maar waarom krijgen wij hem niet. Jappen toch!
mooi ding, een stuk agressiever dan de hatchback, I like it. enige minpunt, voorwielaandrijving, voor de rest lijkt het me een ideale wagen
Deze ziet er een heel stuk beter uit dan dat stuk plastic wat naar nederland komt, niet dat stomme doorzichtige zooi tussen de lampen.

Geen rare driehoekige uitlaten.

Hoop ook dat die niet dat domme interieur heeft, dat ziet er echt niet uit.
Verder ben ik wel postief hoor :)
Jammer, ik mis het radicale van de hatchback. De Type-R hatchback is veel meer een verschijning.
Ik vind hem wat te lang ogen en hij doet me erg denken aan de Mitsubishi Lancer VIII, vooral de daklijn en de manier waarop die overloopt in de motorkap.
idd, lijkt een btje op de RSX maar ik vind hem vetter dan de Civic hatch :p
Gave bak, zal wel een gewild tuningsobject worden in het tuningsgeile Japan.
denk het ook =D
Ziet er goed uit…lekker dik en hoogtoerige motor :)
Vette wagen, en zowieso, de Type-R 3-deurs was ook al vet.
Maar die achterlichten…! Die lijken wel op de lampen van een hybride Honda Civic!
heerlijke auto auto!
ben zoiezo honda fan.. in deze klasse zijn er weinig motoren die kwalitatief beter zijn dan honda
dus idd een gewild tunings object
haal m naar nl!!
vreemd, zodra ik dit bakje zag, dacht ik meteen: bah, wat een lelijke Volkswagen wordt hier nu weer in de spotlight gezet… maar het was een honda! Bekijk die voorlichten eens, en de motorkap/daklijn, maar die rooie bollen in de achterlichten hebben er ook wel van weg. Nu ja, ik heb Honda’s nooit moeders mooiste gevonden… niet dat het geen goeie auto’s zijn hoor ;)

– Apache
mooie auto
maar net als zijn moeder is de achterkant lelijk
D’r is nogal wat kritiek op de Euro-Type-R.
Laat ons hopen dat dit de gemoederen van rasechte JDM’ers zal kunnen bedaren…
@ jpoers

De nieuwe Type-R heeft ook niet dat stuk doorzichtig plastic tussen de lampen, zit gewoon een grilletje.

Ik was vandaag toevallig bij de honda dealer voor een dingetje met mijn Civic Type-R, en ze hadden de nieuwe staan. Heel vet, maar net niet vet genoeg om de mijne in te ruilen. Daar is de performance teveel hetzelfde voor.
Dat de motor meer vermogen levert komt trouwens onder andere omdat in Japan de brandstof een hoger octaagehalte heeft (102 geloof ik). Daardoor kunnen ze de compressie iets verhogen. Een S2000 levert daar dan ook 251 pk, tegen 241 hier, zonder noemenswaardige technische verschillen.
Toevallig stond ik gisteren bij de dealer ook te praten over de nieuwe Type-R, ze hadden ‘m daar ook, en ik vertelde ‘m dat voor mij een auto ook praktisch moest zijn en een vierdeurs versie meer mijn interesse zou trekken. Precies deze dus.

Jammer dat Honda er een handje van heeft om de ‘leukste’ auto’s alleen voor hun thuisland te houden. Wat voor argumenten zijn daarvoor? Zijn ze bang dat deze modellen hier niet verkopen?

Ik zeil een beetje off-topic, maar wat ik van Honda ook niet snap is dat ze niet een station versie bouwen op basis van de euro civic in een land waar de leasemarkt zo belangrijk is. Voor hoeveel van jullie leaserijders zou dat eventueel een leuke optie zijn geweest ipv een golfje of een megane?
64-JV-DS (nee, géén autokenteken)
speelgoedautootje…
[quote]
Fova’ schrijft,

29 March 2007 om 22:03
Op het eerste gezicht zou je denken: dat is concurentie voor de Subaru Impreza en Mitsubitsi Evo Nogwat, maar deze heeft helaas geen 4WD en te weinig pk’s
[/quote]


Tot je ze op het circuit zet, ik denk dat het toch geen al te verkeerde tegenstander zal zijn dan.

Menig Soeb heeft ook zwaar moeite met bijvoorbeeld een ITR op het circuit. Honda vind pk’s niet eens zo heel belangrijk, een goede wegligging en agiliteit wel.
Matig, maar zoals gebruikelijk is de techniek van deze Honda’s nagenoeg Perfect!
Mooie type-R variant voor mensen met een gezin… Jammer dat hij niet leverbaar is voor europa…
Jezus :D wat een pracht!
Tering die is mooi

Hahaha wel medelijden met de honda monteurs wordt allemaal dichter en dichter ben zelf mazda monteur haha met een honda,
maar als je al ziet van die foto van boven af de motor dat ie zover naar achter zit minder fijn.
Voor de rest prachtig en natuurlijk zal ie weer niet naar europa komen.
Voor degene die hem is willen hoor rijden en ook nog is bestuurd wordt door F1 coreur Jenson Button kwam ik dit filmpje tegen;

http://www.honda.co.jp/CIVICTYPE-R/prototype/jbtestdrives/
Huh.. de auto op foto 4 heeft mistlampen in de bumper en die op 5 niet, zijn het andere versies ofzo of is de ene een concept en de andere het productiemodel?
@ mbvt, het is octaangetal, niet octaangehalte. Sorry voor de mierenneukerij, maar is iets waar ik me aan stoor.

Voor de rest is het een prachtige auto. Alleen voorwielandrijving is jammer, alhoewel het bijna perfecte Honda onderstel dit wel aankan. Hopelijk dezelfde fijne stoelen als de hatchback Type-R.
De standaard versie ziet er een beetje ouderweds uit maar deze zeker niet
Hier de werkende link van het filmpje.

http://www.honda.co.jp/CIVICTYPE-R/dvd/
met go-faster stripes! :-P
Lijkt sprekend op de hybride die wel in Europa leverbaar is, zo vaak als je een prius ziet, zo weinig honda hybride’s zie je rijden hier, erg jammer, best leuke auto. Tunen/stylen word er ook al mee gedaan:

http://www.showoffimports.nl/gallery/view_photo.php?set_albumName=customer&id=IMGP6185

http://www.showoffimports.nl/gallery/view_photo.php?set_albumName=customer&id=IMGP6184
Mensen lopen maar te zeuren over de hybride look a like. In japan wordt de Hatch en de coupe niet geleverd. Dus in Japan is dit gewoon de normale civic ook verkrijgbaar met dezelfde motoren die hier in de Hatch zitten. Honda heeft een vreemde stap gezet. In Europa alleen een Hatch te leveren met benzine motor, In Amerika een Sedan en een Coupe te leveren maar die sedan is niet het japanse model, en ik Japan een Sedan te leveren. Maar alle IMA’s zijn hetzelfde in Japan, Europa en U.S.
Honda kan heel veel verschillende modellen produceren voor continenten en landen. Trouwens dat staat ook in de reactie boven dit bericht geschreven. Surf eens lang op internet naar de Honda sites en ik kan een heleboel tekst hier achterwegen laten.
Over dat modellen niet overal op de markt verkocht worden is logisch.
Wat ik interesant van Honda vindt is dat alles door hun uitgeplozen is waar een model mogelijk goed verkocht kan worden. Dus het is rekenwerk. De HRV is een model wat aanvankelijk gedacht werd er genoeg te kunnen verkopen in Europa, omdat de markt voor lifestyle auto’s goed is. Maar zoals je zelf ziet is de HRV een zeldzaamheid in Europa. Ik heb eens een testrit gemaakt in een HRV, en ik was bijvoorbeeld niet hoteldebotel van de auto. Dat imago dat je het verkeer zo goed kan overzien vindt ik kul. Laat mij maar lekker in die lage Honda’s rijden. Rijden op een troon vindt ik niks. Lekker laag over het asvalt is het echte Honda gevoel.
Over de Civic hybrid en Civic typeR 4deurs vindt ik dat het de oldfashioned Japanse Honda’s zijn. Er is niks Europees en Noord Americaans aan het design te bespeuren. Maar ondanks dat zien de auto’s er goed ontworpen uit. De civic hybrid voor Noord America heeft trouwens anders gevormde achterlicht units. (ook mooi).Weten de meeste Honda liefhebbers al, maar ik schrijf dit erbij voor degene die dat nog niet wisten. De meest vreemde civic kwam ik tegen in Duitsland, en Portugal. Een civic 1983-1987 2deurs sedan. Typisch, maar als je autobladen leest dan heb je vast en zeker wel eens een artiekel gelezen over de voorkeuren van culturen en de keuzes voor sedans en hatchback uitvoeringen.
Een reactie op frostbite.
De polici van Honda is om niet alle gemaakte Honda’s ook maar overal te moeten verkopen. Alles moet worden aangepast bij de garages van Honda dealers (de kosten die daarmee gepaard gaan), en de ieder land heeft zijn specifieke voertuig toelatings eisen. Bijvoorbeeld een Honda zonder katalisator kan je wel verkopen in Timboektoe maar niet in Zweden. Er zijn ook markten waar de consumenten kunnen fluiten naar een 8ste generatie 5 deurs hatchback. Zoals ik de Insight heel vernuftig vindt, maar als ik er 1 wil kopen een Insight moet laten importeren.
Als ik mag kiezen dan graag Acura naar Nederland. Voor de liefhebbers een leuke gimmick.
echt super vette auto zet maar voor mijn deur!!
Erg mooie wagen, die type R.. Inderdaad heel jammer dat hij hier niet te leveren is.

Ik rij zelf een Civic hybrid en vind het een geweldige wagen. Zowel qua vormgeving als comfort en prestaties. Hij is niet bijster snel, maar erg soepel. Een echte “cruiser”.. Heel veel limo voor je geld! Verder stuurt de auto als een droom en hij heeft een wegligging waar je U tegen zegt.

Wat me wel nogal tegenviel waren de velgen.. Ik heb die rare platte, kleine frisbee’s vervangen voor de 16″ versie van de type R velgen (zoals op deze foto’s) en dat is een hele verbetering… Man man, wat vind ik die standaard dingen lelijk!

Ander nadeel voor mij was het motorgeluid. Dat klinkt echt als een bak spijkers :-( Geheel geen VTEC geluid..
Maar ook daar is wat aan te doen door een Fujita F5 intake system te importeren vanuit de VS en nu heeft mijn hybrid de baard in de keel :-)
Het lijkt nu een porsche 911 automaat qua geluid ;-)

Al met al is de hybrid een enorme aanrader wat mij betreft, vooral leaseauto ivm de 14% bijtellingsregling en de enorme BPM korting die het leasebedrag omlaag haalt!

Nog ff over die type R: het zou zonde zijn om hem niet naar NL te halen, want ik denk dat er best belangstelling voor zal zijn.
mmm, dat klint wel geinig, ik neem aan dat je deze hebt geinstalleerd ? –> http://www.optionimports.com/fuf5insy20ho.html

paste dat zondermeer omdat de amerikaanse hybride toch net wat anders is (aan de buitenkant, maar aan motor-technisch wel hetzelfde denk ik)


je hebt toevallig niet een mp3’tje van het geluid ?

waar heb je hem exact besteld want ik denk dat ik dat ook ga doen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).