VAG Rijtest 1: Seat Leon Cupra

Auteur: , 42 Reacties

Deze week zullen we een drietal korte rij-impressies uit de VAG-stal publiceren. Vervolgens hebben we volgende week een showdown, de drie hot hatches worden naast elkaar gezet en het autoblog-testteam geeft een advies. Als eerste presenteren we de Seat Leon Cupra.

Of eigenlijk de Seat Leon 2.0 TFSI Cupra, zoals de auto voluit heet. Wouter maakte al eens kennis met de Leon FR. De Cupra is echter nog wat heter, vergelijk daarbij het vermogen van 200 en 240 pk. De Leon Cupra is dan ook de krachtigste serieauto die Seat ooit heeft gebouwd!

Maar ook optisch is de Leon zeer aantrekkelijk, vergelijkbaar met andere Spaanse verleidingen zoals Penélope Cruz en/of Salma Hayek. Sinds kort is de Belgische Luc Donckerwolke verantwoordelijk voor het design bij Seat. In 1998 begon hij als ontwerper voor Lamborghini (hij tekende oa de Murciélago en Gallardo). In 2005 maakte hij de overstap naar Seat, waar hij Walter de’Silva opvolgde. De Leon is echter nog van de hand van de’Silva, met als basis de prachtige Seat Salsa Concept Car.

Seat Leon 2.0 TFSI Cupra

Wouter liet al weten dat hij in de Leon FR erg veel aandacht kreeg van omstanders, met deze Cupra is het niet anders. Op de één of andere manier valt het Seat-design erg goed bij de gemiddelde mens. Terwijl ik achter het stuur zat werden er foto’s gemaakt en viel het op dat men wat vaker omkeek. Dit kan natuurlijk komen vanwege mijn prettige verschijning, maar dit keer merkte ik een toename. Kwam het door de opvallende gele kleur? Of was het toch vanwege het scherpe design?

De sportieve benadrukking is in ieder geval duidelijk zichtbaar. De Cupra heeft een agressievere voorbumper met extra grote luchtinlaten, 18-inch lichtmetaal, donker getinte ruiten, een ovale verchroomde uitlaatpijp en standaard kuipstoeltjes. Andere typische Cupra-details zijn de typeaanduiding achter en de in zwart uitgevoerde buitenspiegels (de FR heeft zilverkleurige). Verder is op vele plaatsen het opvallende Cupra-logo te zien. Denk aan de stoelen, de versnellingspook, het dashboard en uiteraard ook achterop de auto.

Seat Leon 2.0 TFSI Cupra

De auto rijdt heerlijk, waarbij de 240 pk op je voorwielen prima te controleren zijn. Mede dankzij het sportonderstel van de Cupra, welke gemaakt is met behulp van de (race)ervaring uit het World Touring Car Championship (WTCC). Vooral de remmen voelden erg betrouwbaar, en in combinatie met de rode remklauwen ziet het er ook nog eens zeer strak uit. Volgens de officiële specs haalt de Cupra een topsnelheid van 247 km/u en het sprintje van 0-100 km/u kost slechts 6,4 seconden.

Wat kost dat? Wel, de prijs van de Cupra is zeer interessant te noemen. Voor 33.995,- euro krijg je 240 pk (op je voorwielen) en dat is niet veel geld. Value for money, zo lijkt het. Ik maak me daarom weinig zorgen om het ietwat goedkope interieur. Auto emoción!

Seat Leon 2.0 TFSI Cupra

Video
Uiteraard hebben we een kort filmpje van ons eigen video-genie, Ruben Baeten.
Klik om de video te starten (high-res via autojunk).

Triple test
Dit is een onderdeel uit de Autoblog Hot Hatch Triple Test, andere deelnemers zijn de Audi S3 en de Seat Leon Cupra. Volgende week komt de uiteindelijke vergelijking online.



42 reacties

Weer een top filmpje ruub, goedzo! :D

leuke muziek er ook onder :P
lol! en volgens mij is dat een stille hint op het einde van het filmpje :P wel leuk om ze zo eens te vergelijken.
ik heb er trouwens niet in gereden… maar het leek me een wat tam muziekje voor bij deze auto..?
Leuke wagen, leuk filmpje!
Muziekje past er lekker bij! Kubus beats jawohl :P
Ik vind de stoelen niet zo mooi, doe mij maar fijne stoelen uit de 7-serie of diepe kuipstoelen van Sparco.
Salma Hayek is niet Spaans
leuke auto leuke review
..maar dit keer mertkte ik een toename..

Je wat? :)
Leuk geschreven verder, maar ietwat aan de korte kant?
Kort, dat hoort bij Seat…
@Phycenz: thanks, heb het aangepast!
Korte kant kan kloppen, maar zo blijft er nog wat over voor de vergelijking;)
Misschien is het een leuk idee om volgende keer ook een shot te maken van onder de motorkap :)
@Lampredi: bijna, Mexico is toch voornamelijk Spaanstalig ;)
@autoblogger: dat is net zoiets als zeggen dat Goedele Liekens Nederlands is…
Ontopic: het is toch volgende week pas tijd voor eieren zoeken?
dus de volgende keer een R32 en daarna de S3?
“Vervolgens hebben we volgende week een showdown, de drie hot hatches worden naast elkaar gezet en het autoblog-testteam geeft een advies.”

Laat me raden, 1 van die 3 is een oranje S3? :P
Lekker autotje net zoals de film. Ik neem aan dat die auto die we op het laatst zien een hint is naar de volgende 2?
Audi A6 - 1995 - 256.125 km
Lijkt me ook leuk jouw commentaar in het filmpje op te nemen. Ook filmen tijdens het rijden lijkt me interessant om te zien. Neem het interieur eens met ons door, vertel wat jij goed en minder goed vindt, etc.
Op het eind van het filmke staat de volgende testwagen
Kdenk dat het een golf GTI is, maar kon ook een R32 zijn :p
wat is het toch een mooie auto ;)
*Ziet daar een grijze GTI staan en denkt dat de volgende autotest de GTI is*
Het is een r32 die zou ik liever hebben!
En de derde zal natuurlijk een Audi S3 zijn!
*Kijkt nog eens goed en ziet inderdaad dat het een R32 is*
idd een R32 ;) Mooie auto alleen die stoelen… afschuwelijk
ik vind de seat een prachtige auto met sportieve, elegante lijnen. zeker de cupra versie ziet er erg stoer uit! maareh….. hoe duur is lederen bekleding..? die stoelen zien er echt niet uit.

ik zal zeker voor de Golf R32 gaan, die auto ziet er wat degelijker/sportiever uit. ook vind ik het interieur van de golf mooier. en nog een bijkomend voordeel is de standaard vierwielaandrijving. maar hij is dan ook wel een stukje duurder…
ja hoor oosterse zomer! Mooie wagen
Hij heeft wel een mooie naam! :P
Prachtige wagen, maar een filmpje???? Ik zie alleen maar zwart beeld.

-edit: doe eens een reload bij het filmpje?-
Kan me niet schelen welke van de drie er beter uit deze test komt, ik zou voor deze gaan! Alleen vanwege het uiterlijk! :)
ik ga voor de S3, want dat zal ongetwijfeld 1vd 3 zijn…
ik zie ook zwart bij het filmke en reload helpt niet
Geef mij maar de S3, uiteraard wel turbolag, maar zover ik weet is de 2.0 TFSI betrouwbaarder en stukken zuiniger vergeleken met de stokoude 3.2 V(R)6.

Ook qua geluid is de R32 niet veel beter.
Zullen we de vergelijkingen anders even bewaren voor het moment dat alle drie de modellen bekend zijn? stelletje speculanten ;)

@Lotte: Yep, en Seat is eigenlijk Duits…
@Nick: Wacht maar af…!
@ nick

De s3 heeft minder sensationeel geluid zie testen.
De r32 daartegen laat een mooie brom achter.
Maar voor de prestaties is de s3 wel degelijk de beste :)
Heerlijke wagen!!! prijs – kwaliteit vind je niks harders, leukers en mooiers.
Als je dan ook nog eens weet dat je deze auto in België uit de showrooms krijgt voor 24000€ dan twijfelt een gezonde mens niet meer.
Ten minste één die op zoek is naar een hete hatch… een Golf met allures
Wusa ^ ^
33,000?! Weet je wel wat je voor al dat geld kan halen?
Daar haal je makkelijk een Skyline R34 GT-R of een Supra voor en die zijn toch ietsjes pittiger en 10-15,000 eurie goedkoper dacht ik zo.
Ik weet niet waarom iedereen altijd persé gloednieuwe auto’s moet hebben terwijl er veel snellere 2e-handsjes te krijgen zijn voor veel minder…
Niet dat ik die Seat niet mooi/leuk vind maar ik snap dat mensen hiervoor zoveel geld over hebben.
euh, laatste regeltje moest ik snap niet zijn ;)
Tip: Top Gear testte veel hot hatches en de winnaar was… Honda Civic.
Uiteraard heeft de R32 sound wat meer ziel, maar om het nou glorieus boven de S3 te plaatsen vind ik nogal absurd.

Honda Civic zou absoluut niet mijn winnaar zijn, de layout van het dashboard is precies omgekeerd van hoe je intuïtief zou gaan zoeken naar een bepaalde knop, vooral de startknop is geplaatst aan de deur zijde wat nogal vervelend kan zijn.

Ook kon in niet normaal achterin zitten, beenruimte was schaars en mijn millimeter kapsel kwam tegen het dak.

Wat dat betrefd zou ik liever een Golf, Leon, 1-serie of A3/S3 rijden.
Is stukken praktischer.
wij hebbe thuis ook een Leon Cupra:D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).