VAG Rijtest 2: Volkswagen Golf R32

Auteur: , 74 Reacties

Allereerst moet ik even bekennen dat ik over het algemeen een flinke dosis afschuw koester tegen standaardkeuzes. Als kind ging ik al mountainbiken als mijn vrienden gingen voetballen of hockeyen, en ook nu vind je mij in de zomer niet op de aangewezen Hollandse Franse campings met een vouwcaravan, Senseo en teenslippers. Als ik een nieuwe auto ga uitzoeken, betaald door de baas of niet, dan kies ik nog eerder een knalgele Lada dan een zilverkleurige 307. Koste wat kost weiger ik deel uit te maken van de grijze massa – ik kan me weinig geestdodenders voorstellen.

Wil je mij slechtgeluimd hebben, dan moet je me dus vooral in een Golf zetten. In de file achter een andere Golf, een Passat en nog een Golf, en naast een andere Golf, krijg ik visioenen uit de openingsscène van de film Falling Down, waarin Michael Douglas uit zijn burgerlullenlijf breekt en verandert in een genadeloze psycho. Nu is de Golf een prima auto – hij ziet er oké uit en voelt kwalitatief top aan – maar aangezien heel Nederland erin rondrijdt heb ik daar geen enkele boodschap aan.

Volkswagen Golf R32

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: een veelverkocht model is onopvallend, en een onopvallende auto is wèl leuk als je er onverwacht hard mee uit de hoek kunt komen. De bom in de Ikea, zeg maar. Ik had ooit een simpele, zwarte Italiaanse sedan zonder typeplaatjes met de turbomotor uit zijn kleine rallybroertje. Ik heb zelden meer lol gehad dan met die auto bij het groene stoplicht, waar ik de scheve petjes van de veringverlagende, premieverhogende Civic-sjappies spontaan van hun rode koppen zag springen in mijn achteruitkijkspiegel.

Helaas is het ditzelfde publiek dat de pillenpoppende fanbase vormt van de Golf R32, waar ik een dagje in mocht rijden. En onopvallend is eigenlijk ook niet een woord dat je direct te binnen schiet bij de aanblik van deze auto. Al weet de antracietgrijze laklaag het geheel iets in te tomen, de grote wielen, grote logo’s en grote uitlaten maken al snel duidelijk dat we het hier hebben over de natte droom van de dieselende leasesletjes, het grote voorbeeld waarnaar de meer-hectare-dan-hersenen baggerboys over tien jaar hun afgetrapte TDI’tjes zullen modelleren.

Je merkt, ik zou een bloedhekel moeten hebben aan de R32. Niets is minder waar. Ik heb nog blauwe plekken van de steeksleutels waarmee ze me eruit hebben moeten porren.

De reden waarom ik de R32 niet meetel in het rijtje Astra GSI–Honda CRX–BMW 316-met-M3-spiegels, ligt onder de motorkap. Het is hier geen vierpots spinnewiel, maar een 3.2 V6 die de dienst uitmaakt en 250 paarden op alle wielen loslaat. Dan hebben we het tenminste ergens over – niet alleen geschreeuw, maar ook heel wat wol.

Volkswagen Golf R32

Rijdend in de R32 valt allereerst op hoe geciviliseerd de auto zich gedraagt als je geen haast hebt. Ontspannen cruisen is niet iets wat je direct met een hot hatch associeert, maar op zijn tijd is het best lekker dat de mogelijkheid er is. De DSG-bak en de luie zescilinderkarakteristiek dragen hieraan bij. Maar als het gaspedaal omlaag en de toeren omhoog gaan, springt de Golf uit zijn schulp. Een 0-100-tijd van 6,2 seconden is voor meerdere zintuigen een traktatie, maar in de R32 zijn het je oren die er wel heel erg goed vanaf komen.

De zespitter speelt een oorverdovende, ongemeen lekkere symfonie, en het gaspedaal is je dirigent. Laat hem in de toeren klimmen, en alle negatieve kanttekeningen die je bij deze auto kunt plaatsen veegt hij ogenblikkelijk van tafel. Zelfs zijn verbruik, bij onze testrijstijl een buitensporige 1 op 5 gemiddeld, weegt niet op tegen de prijs die je anders voor een dergelijk privé-concert zou moeten neertellen.

De rauwe, raspende keel van de VR6-motor weerklinkt precies luid genoeg in het interieur, maar voor toeschouwers op straat is het helemaal een feest. De uitlaten trompetteren er op los als Louis Armstrong aan de Red Bull. Elke keer als de R32 je passeert springt een bepaald lichaamsdeel van Doppler weer tot leven.

Nu heeft deze Golf beslist nog een paar nadelen. Het radio/navigatiesysteem bijvoorbeeld, dat hopeloos omslachtig werkt, en eerlijk gezegd vond ik ook de DSG-bak behoorlijk tegenvallen. Hij wisselt beslist indrukwekkend snel van verzet, maar als ik ‘D’ inschakel en meteen wil wegrijden blijkt hij hierin minder behendig dan mijn 7-jarige nichtje. Daarbij hoort in een sportieve auto als deze sowieso een handbak – het scheelt je geld en verveling.

Echter, jaag de toch niet echt vederlichte R32 behendig door een serie bochten, voel zijn vier sloffen zich in het wegdek vastbijten terwijl je uitaccelereert, luister dan nog eens goed als je tegen de 5000 toeren onder dat viaductje doorblaast… En het maakt je niet meer uit dat je in een Golf zit, of er wel of geen DSG-bak in ligt, of hij een grijze kleur heeft of het patroon van Albert Verlinde’s kraagje – deze niet-zo-stille verleider heeft je in zijn zak. Ik wil er één, denk je, maar zijn vanafprijs van 46.960 euro lijkt daarbij een aanzienlijke drempel. En dat is het ook. Dus mijn advies luidt: zit je ooit in een R32, rij dan heel hard weg en kijk niet om.

Video
Klik om de video te starten (high-res via autojunk).

Triple test
Dit is een onderdeel uit de Autoblog Hot Hatch Triple Test, andere deelnemers zijn de Audi S3 en de Seat Leon Cupra. Volgende week komt de uiteindelijke vergelijking online.



74 reacties

hahah na het lezen van die intro vraag ik me werkelijk af watvoor auto de auteur heeft.
Doe mij maar een Passat R36
Damn Ruben, leuk geschreven review!
De auto komt bij Auto Muntstad vandaan? :P
En het eerste deel is opgenomen in Leidsche Rijn (Utrecht) :)
Leuke auto
Integrale EVO
Leuk Top Gear-achtig begin van de video. Enne, doe knaloranje S3 stond er lekker bij. Ben benieuwd wat jullie van de einduitslag maken!
Zooo Die wil ik ook :) zo’n bruut geluid
Ik kijk al uit naar de S3 van volgende week :)
@ mezelf; ik bedoel natuurlijk dat ik uitzie naar de Audi S3 test van vrijdag…
Die hint voor de volgende auto is ook leuk gedaan :D
Zou het dan toch de s3 worden?
Ondanks het hoge grijze muizen uiterlijk een stuk beter dan het … nou jah schreeuwerige cupra gehalte, klinkt bovendien ook erg lekker!

Alleen waarom niet de vergelijking met een GTI? dan heb je allemaal dezelfde 2.0liter maar verschillende vermogens, kan de octavia RS daar ook nog aan toegevoegd worden..
erg leuke revieuw, prima geschreven ook! sjapo!
@ Ruben
Leuk geschreven review! Weer eens wat anders dan dat… eh… standaard-grijze-muizen-getik van veel autojournalisten :)

Kan me erg herkennen in je verhaal over de walging van standaardkeuzes. Maar dat vindt jij niet leuk om te horen en ik vind het niet leuk om te lezen. Want dat betekent dat jij en ik weer iets meer bij een massa gaan horen en we dus duidelijk niet zo’n unieke mening hebben :)

We troosten onszelf als we zien hoeveel Passat’s, Golfjes en 307’s er rijden :)
Sterk geschreven!
hmmm, ik vind de G4 R32 toch meer body hebben dan de G5 R32. Leuk review trouwens!

@autoblog: En please plaats die video’s weer gewoon in het artikel, usability
Ik moet zeggen dan zo’n V6 toch echt wel veeel lekkerder klinkt dan een 4 cilinder turbo :D Vrrroaaaaap!
Niets is zo burgerlijk om te zeggen dat je niet burgerlijk wil zijn.
Beste Ruben, we zijn namelijk allemaal grijze muizen burgerlullen.

Neemt niet weg dat je een hoop lol kan hebben in een Golfje 32.
mini cooper S works
mini cooper S works!!!
edit: ja en? probeer het eens inhoudelijk…
Goede review!!

Zo wil ik er wel meer lezen.
Ik zag overtlaatst één rijden, echt top. Alleen vraag ik me af wie zoveel geld wil neertellen als je voor dezelfde prijs bijvoorbeeld al een audi TT kan krijgen.

Tjah, smaken verschillen.

@ Ruben: Ik kan grijs ook niet af, bij sommige auto’s staat het nog wel (BMW M5, Aston Martin Vanquish, …)
@ruben
“Koste wat kost weiger ik deel uit te maken van de grijze massa”

Mag ik eve overgeven? Kom op zeg net alsof je nog nooit iets gekocht heb bij de HEMA. En trouwens Lada is geen massa product???
@mstr: De auto komt daar niet vandaan, maar die rotonde is idd wel voor de deur.

@SugarFree: Ik ben eigenlijk wel blij dat mijn mening niet uniek is. Hoe meer mensen hun eigen ding doen hoe beter – dat staat garant voor veel variatie. ;-)

@DAT: Mis. Niets is zo burgelijk als zeggen dat je niet burgelijk wil zijn, en vervolgens wel in je Vectra met caravan, drie kids en golden retriever naar Frankrijk vertrekken. Dat laatste laat ik achterwege.

@Danger: Alleen worst! En ze verkopen hier minder dan 50 Lada’s per jaar, vandaar de illustratie.
Ontzettend leuk geschreven! Eerst dit sorot flauwekul om de anadacht te krijgen:

“waar ik de scheve petjes van de veringverlagende, premieverhogende Civic-sjappies spontaan van hun rode koppen zag springen in mijn achteruitkijkspiegel.”

“ditzelfde publiek dat de pillenpoppende fanbase vormt van de Golf R32”

“de meer-hectare-dan-hersenen baggerboys over tien jaar hun afgetrapte TDI’tjes zullen modelleren.”

Hoe kom je derop, haha en daarna een goede impressie van de auto erg goed.
Ook de verwijzing naar de volgende test is erg goed gedaan. Kortom, top stuk!
Stefan Schuilenburg
Ik vind het stukje erg leuk geschreven, de kritische noot mag ook zeker wel. Verder een leuke auto (zeker voor een Golf), maar hij zal nooit mijn oprit sieren.
Mooi mooi mooi motergeluid. De max om daarmee menig BMW af te troeven! Echter, ik vind de optische tuning iets te druk, te schreeuwerig. Ik zou dus al heel tevreden zijn met een GTI. 200 pk’tjes, mmmmmmmmmmmmm
@ DAT
Dat we allemaal grijze burgerlullen zijn is niet waar.
Je kunt alternatieve keuzes maken, zoals Ruben zegt.

Bijvoorbeeld: niet die standaard Golf kopen of niet die standaard U-boat wandklok (al dan niet look-a-like) om je pols doen of een keer andere patta’s kopen dan die eeuwige cliché Bikkembergs. Zoiets.

Enneh, je hebt overigens heel veel grijstinten… :)
Ruben, de manier waarop jij schrijft: I’m lovin’ it! :D
Ben het overigens wel eens met June, beter weer het filmpje onderaan de review, én op Autojunk, altijd handig!
Had ik toch gelijk dat ik een R32 zag staan bij het filmpje van de Leon Cupra…;)
hmm doe mij maar de sound van een V70R… een Focus ST komt er ook bij in de buurt :P zescilinders hoef ik alleen van bmw ;)

of weetjewat?! doemij de M3 V8 :D …ahum

wel hele leuke revieuw! en de filmpjes zijn écht goed! waar bij de allereerste filmpjes het geluid van de auto nog wat te veel was weggedrukt zijn deze filmpjes (en alles van de laatste tijd) écht goed.
ondanks je advies krijg je mij echt nóóit een golf in! behalve dan de MK1 GTi :)
Schitterend dat na zo’n artikel waar volkswagen helemaal zwart gemaakt wordt er toch nog reclame voor zo’n standaard golf te zien is
@ Alwood
Jum! Een V70R, graag!
Of (desnoods) de T5R in zachtgeel, prachtbak, prachtsound idd.
Zelfs de 240 estate die m’n ouders hadden maakte een stoere sound.
Wauw, erg goede review en strak filmpje! Helemaal goed! Ik heb ’t liefst ook iets origineels, iets niet-burgerlijks, iets afwijkends; iets om je mee te onderscheiden van de massa!

Eigenlijk past de R32 daar ook goed bij, je lijkt hetzelfde maar tóch ben je echt anders. Al zou ik voor €46.000,- toch iets specialers kopen dan een snelle Golf.
Opvallend andere schrijfstijl inderdaad, dus Ruben kan niet alleen maar filmpjes maken ;)

Tsja, in driedeurs versie vind ik ‘m er al heel wat beter uitzien (net als de de GTI). Want agieler en dynamischer. Verder klinkt ie goed en is ie dus lekker snel :) Maar wat looks betreft vind ik ‘m wat te dik, niet echt mooi.
Met 46.000 € euros heb je de nieuwe BMW 2.0D coupe bijna FULL OPTION
Mooie R32 en ik denk dat ik al weet wat de volgende VAG Rijtest wordt:D
Vette bak. Op de RAI ben ik ook ff achter het stuur gekropen :P
Het is pas kleinburgerlijk om te denken dat je minder “burgerlijk” bent als je met een knaloranje lada rondrijdt. Het zit allemaal in je koppie. Burgerlijk zijn gaat over ideeën. Het is een vervoermiddel, geen uithangbord voor je ego !
morgen dus een oranje audi S3 :)
volvo for life
ik heb nu een R32 hij rijd prima maar mijn volvo S60R is beter
@ Volvo for life
En wat bedoel je met beter?

Vind persoonlijk jouw S60R leuker/origineler dan een R32, maar ben even benieuwd wat je bedoelt met ‘beter’. Kan me namelijk herinneren dat Autovisie er eentje testte (samen met een hoop andere leuke auto’s…) en dat de S60R geen verpletterende indruk achterliet, maw: ze vonden hem niet beter dan de andere auto’s, eerder minder.

Blijft onverlet dat als ik zou mogen kiezen, ik niet alleen voor de circuitcijfers zou gaan, want rijden op een circuit doe ik nooit. Ik zou gaan voor een combi van de juiste looks, het juiste praktische nut (er van uitgaande dat ik geen bakken met geld over heb) en daarna voor de snelheid van de auto. Een Alfa Sportwagon V6 zou ik bijv. een prima keuze vinden; of een Saab Aero.
Is dit op anna’s hoeve waar jullie rijden? Tussen Baarn en Hilversum? Das wel een prima plek om die auto even auto even uit te testen, is ook leuk om met de motor te rijden. Dikke bak hoor…
Mooi stuk:)
@ Sugarfree, de S60R is wel sneller dan de vorige M5
http://www.youtube.com/watch?v=gI41INcqOUc
@ Carfreak
Heb op m’n werk een te langzame verbinding om het filmpje te bekijken, maar is de M5 ook langzamer op het circuit? Kan het me bijna niet voorstellen, sorry.
Iemand het antwoord?
Peugeot407coupe
ik vind het zeer spijtig dat steeds meer video’s op autojunk.nl getoond worden. Het probleem is namelijk dat ik het daar niet kasn openen en het benodigde daarvoor niet kan downloaden. Ofwel: Autoblog, laat gewoon twee keuzes open, eentje voor autoblog (zoals het was) en eentje voor autojunk!
@ Ruben. Al ga je skydiven in Siberië, je blijft een burger.

Maar daar is niets mis mee. Burgers zijn meestal hele gelukkige mensen.
@ DAT
Maar als skydivende burger in Siberie ben je imo geen saaie grijze muis, en daar ging het om, wat doe je om geen grijze muis te zijn.
Dat stukje waar jullie rijden is echt gewelig!! als ik in de buurt ben moet ik daar sowieso altijd even langs rijden! Mijn complimenten voor de mooie beelden (eigenlijk zijn het altijd mooie beelden die door autoblog gemaakt worden!!!)
Ik heb met beide auto’s s3 en r32 test gereden en heb toch een r32 aangeschaft ondanks dat de s3 de betere auto is. De s3 is iets te goed, je merkt pas echt hoe goed hij is bij snelheden die in nederland niet meer haalbaar zijn (rijbewijs en drukte). Het gebrul van de r32 is altijd een feest, één brok emotie.
nou ruben ik geef je gelijk ;)
-edit: nutteloze bijdrage-
ruben.. je bent percies als mij.. ook bloedhekel aan de grote massa.. de grote groep.. en nog een grotere hekel heb ik aan die witte petjes in golfjes etc… dat komt er dus op neer dat ik een hekel heb aan golf.. maar net als jouw kun je zoeen lekkere v6 niet over het hoofd zien..
Filmpje is top, maar wie reed er tijdens de opnames en wie filmde? Ik heb wel een burgertrutten leasebak, maar ook een leuke auto die niet iedereen heeft…… Tja, de ene is vooral comfortabel en vlot genoeg en verder goedkoop (en helaas niet betrouwbaar….) Een Golf….. nee hoe goed dan ook, mijn keuze zal het nooit zijn. De S3 ook niet, trouwens, veel te duur en niet zo bijzonder. Een 147 GTA lijkt me dan toch een stuk leuker…. of die nou feitelijk beter is of niet…. veel mooier, fraai van binnen vooral ook een nog mooiere motor!
Nou Ruben jij bent een stoere kerel hoor, als je echt origineel wilt zijn ga je helemaal geen auto rijden.
haha leuk, heb vorige week allebei exact dezelfde auto’s gereden (zie ander filmpje op autojunk). Van de S3 helaas geen filmpje maar die was voor een proefrit bij ons. toch even de mening gevraagd aan collega’s welke nou het beste was…ik hoor erg veel S3 maar ik ga toch voor de überGolf. Het geluid doet het em…die 15 pk minder op de S3 neem ik dan maar voor lief.

Trouwens wel een briljante weg tussen Hilversum en Eemnes/Baarn…wel even remmen voor Sherpa ;-)
Het blijft een Golf. Onherkenbaar en saai. De type aanduidingen om dit monster herkenbaar te maken hebben alleen effect bij de petjes dragend publiek en de nerds op dit forum die schrijven dat ze net zo’n auto hebben gekocht.
Marco van Wensveen
Zeker knap. Een grappig stukje schrijven over een golf. Dat is niet knap, dat is geniaal als je dat kan!!!
Heb er zelf een rondje in mee gereden.
Het is gewoon een vliegtuig.
Zeer goed geschreven! Hoed af
zozozo wat een stoere taal Ruben,
Ik ben benieuwd wat jij bereikt heb om zo te kunnen praten?

Ben het op sommige stukken met je eens, maar ik vind het wel een beetje popijopi en arrogant overkomen.

je probeerd TE hard zogenaamd anders te zijn omdat je je verheven voelt boven bv golf rijders.

als je het steeds zo moet benadrukken, zegt mij voldoende :’)

..
Lekkere wagen, hoop deze of een S3 ooit als 2e hands als eerste auto te kunnen kopen. Superb geluid. Klinkt veel levendiger dan een 4 cilinder motor. Mooie S3 trouwens bij het einde van het filmpje, kan niet wachten op de review!
Allemaal best leuk en aardig die filmpjes die er altijd bij staan, leuk gemaakt enzo is allemaal niks mis maar laat aub die -edit-MUZIEK weg want ik wil die auto horen BRULLEN!!! en als het ff kan ook nog flink horen JANKEN bij het terug schakelen!!!! dus bij deze de tip voor de volgende keer.
Het jammere van die auto is dat ‘ie optisch teveel in het oog springt, je ziet gelijk dat het een bloedsnelle R32 is, toch een beetje jammer want nu denken de sjonnies wel 2 keer na voordat ze je uitdagen…
Heel leuk geschreven! Vaker doen, Ruben! De R32 klinkt ook wel erg goed, sinds ik hem in het echt gehoord heb ben ik om! Fantastisch. Maar de rest: “Wil je mij slechtgeluimd hebben, dan moet je me dus vooral in een Golf zetten.” Helemaal waar, ook wat mij betreft, hoewel ik wel begin te twijfelen, als iemand die zo anti-Golf is, toch enthousiast kan worden voor de R32…
geweldige auto met super specs. Wat ik niet helemaal kan volgen is dat elke vw verkoper die ik hierover hoor kiest voor de gti limited 30……………….. in prijs scheelt t allemaal niet veel.
Het is een golf met specs. en blijft gwn een golf…
Wat Brecht zegt.

Een Golf is oer-en-oer saai.
Zo’n nieuwe M3 is een geweldige auto, maar té “hier ben ik dan”.
Een Golf R32 is allebei tegelijk – op zich ook wel apart, maar ik zou me schamen als ik erin gezien zou worden.
Ja …R32 leuk en aardig…snel…etc…maar ook te duur voor zo’n soort wagen…
ik zou wel graag het front van de auto op mijn eigen golf willen hebben…:)
Vind het maar een stom wagentje, typisch duits. Hij mag dan wel op 6.2 seconden op honderd zitten, en een gruwelijk dikke 3.2 V6 motor onder kap hebben, maar het blijft een oersaaie bak, zeker als je naar het prijskaartje kijkt….

Voor hetzelfde budget heb je een veel completere, ‘knappere’ auto, die mogelijk nog betere prestaties levert ook, met als bijkomend voordeel dat je niet in een allemans-auto rijdt. Twee uitlaatjes in het midden, wat dikke velgen en wat nummertjes halen voor mij het doodmonotone niet uit de Golf.

Wat ik zelf rijd vind ik niet zo relevant, het is mijn mening over deze auto…
dan niet te vergeten dat onze grote vrienden bij de politie ook met R32’s rondrijden..
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat een R32 sedert driekwart jaar mijn oprit siert. De beschrijving van de auto klopt helemaal. De handling, het bochtenwerk, de sound….en de blikken van toeschouwers die je nakijken…iedere keer opnieuw een gewelidge ervaring om in deze auto te mogen rijden!
oohhh wat veel wannabee ‘renagades’ hier incl de schrijver van dit stuk.

helemaal eens met onderstaande:
jp schrijft,
4 April 2007 om 16:57
zozozo wat een stoere taal Ruben,
Ik ben benieuwd wat jij bereikt heb om zo te kunnen praten?

Ben het op sommige stukken met je eens, maar ik vind het wel een beetje popijopi en arrogant overkomen.

je probeerd TE hard zogenaamd anders te zijn omdat je je verheven voelt boven bv golf rijders.

als je het steeds zo moet benadrukken, zegt mij voldoende :’)
Ik heb zelden meer lol gehad dan met die auto bij het groene stoplicht, waar ik de scheve petjes

Wat moet je doen bij een groen stoplicht, stoppen of doorrijden?
nou geef mij maar de VW Golf MK4 .:R32,
met een ”HGP TwinTurbo” die 515 pk levert
en gemakkelijk de 300 km/h haalt
zie filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=mjgaxdl-z-g

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).