Lichtgewicht: Honda S2000CR

Auteur: , 56 Reacties

In New York debuteert op dit moment de Honda S2000CR, het is een prototype club racer en biedt meer performance voor op het circuit. De auto zal vanaf komende herfst verkrijgbaar zijn en is lichter, stijver en agressiever. Whooah!

Het is een laatste versie van dit model S2000, een vervanger (XGA?) zal hopelijk niet lang meer op zich laten wachten.

“The S2000 CR is the closest thing you can get to a Honda-built racecar with license plate holders and a horn,” said John Mendel, executive vice president of American Honda Motor Co., Inc. “Its features and equipment are designed to appeal to weekend club racing enthusiasts.”

The full-body aerodynamic package reduces lift through large and highly-tuned front and rear spoilers. Exclusive chassis features include a quicker steering ratio, Bridgestone Potenza RE070 tires, a wider rear tire size, firmer springs and dampers, larger stabilizer bars and a new wheel design in a dark gray color.

Substantial structural bracing has been added to the storage area previously occupied by the soft top, resulting in additional rigidity. The aluminum hard top replaces the soft top of the conventional S2000, resulting in an overall weight savings of approximately 90 pounds when removed (relative to the current S2000).

The exclusive interior is highlighted by unique cloth seating surfaces with yellow stitching, a unique spherical aluminum shifter and carbon fiber-style trim panels. Air conditioning and an AM/FM Stereo with CD player are optional equipment. Standard features for the S2000 include 17-inch aluminum alloy wheels, ABS and Vehicle Stability Assist (VSA). While VSA serves to effectively enhance driver control during acceleration, braking, and cornering, the system can be disabled with the touch of a button when conditions warrant it.

Widely considered the quintessential roadster-style sports car, the S2000 is the performance icon for the Honda brand and combines uncompromising racetrack-ready performance with everyday usability. The S2000 rewards driving enthusiasts with a potent 2.2-liter, 16-valve DOHC VTEC® 4-cylinder engine and a precise, short throw 6-speed manual transmission, along with tenacious handling and a perfect 50/50 weight balance.

The renowned high-revving engine delivers 237 horsepower at 7,800 rpm and 162 lb-ft. of torque at 6,800 rpm. Perfectly complimenting the engine’s output characteristics is a compact, longitudinally-mounted, close-ratio 6-speed manual transmission that features a direct linkage for precise shifting and quick throws. Combined with a front and rear double wishbone suspension, precise electric power steering, and a torque-sensing limited slip differential, the end result is a complete, no compromise, performance package for the enthusiast driver.

Met dank aan mbvt voor de tip!

Honda S200 CR
Honda S200 CR
Honda S200 CR



56 reacties

Erg strakke wagen, en Honda kennende een goed sturende wagen met hoge prestaties…
Kadett rijdt lekker
Zal best een goede rijdersauto worden, maar mooi?
Nee, niet echt. Het is net een Mazda mx-5 met een taartschep achterop en een goedkoop spoiler-pakketje erop geramd…
Mooi ding..
alleen ik denk dat een hardtop mooier had gestaan..
@nigel, hij heeft toch een aluminium hardtop. staat in de text
euh leuk ja,maar jammer dat hij een hoog tepper gehalte heeft
Nu in een mooie kleur graag een mooie zwart bijvoorbeeld en als er per se een taartschep op moet dan eentje met stijl graag en niet één die de grote beurt ook zo zou kunnen gebruiken.
Vind die “taartschep” nog wel meevallen….stelletje zeikerds,zeg dan meteen dat je japanners niks vind.
Honda kennende zal dit wel echt ’n gooi- en smijtwagen worden voor in de bochten ;)
Euh?2.2 liter VTEC??Bij mijn weten is dat toch een 2.0 liter??
leuk…………….
…………voor japanse tuningfreaks.
@ SimonMC. Ten tijde van de introductie hadden alle S2000s een atmospherisch 2.0i Vtec blok dat maar liefst 240 pk produceerd (tot op heden nog nooit een ander atmospherisch blok geweest dat zoveel pk per liter eruit kreeg). Het geheim van dit verhaal is het hoge toerental. Om de motor in topconditie te houden moet je eerst goed warm draaien en dan niet zo half warm dat alleen je koelvloeistof op temperatuur is, maar ook je olie en alle andere componenten in de wagen. Oftewel gewoon goed warm. In Europa zijn er een aantal mensen die zich daar niks van aantrekken en dus binnen 20.000 km het blok in de soep draaien. In de VS zijn er veel meer lomperikken en die apen gaan klagen. Toen heeft honda het volgende gedaan: Alleen in de VS hebben ze er toen een 2.2i in gelegd met een redline van 8000 rpm ipv 9000. Ook 240 pk, en iets meer koppel. Deze motor is minder lomperik-gevoelig. In Europa hebben we gelukkig nog gewoon de 2.0i Vtec.

Dan even. Wat zijn de preciese aanpassingen aan de auto en evt. het blok?
Taartschep en bodykit is niet moeders mooiste, maar als het bijdraagt aan de rondetijden is het natuurlijk gewoon goed.
@ slk55 amg

Zeg een iets nuttigs of zeg helemaal niks…geeft wel ’n beetje aan wat voor laag niveau je hebt.
@ Speedlimit

Is jouw reactie dan wel nuttig? Als je nou in plaats van op iemand commentaar te geven iets leuks neer zet, hadden we er nog wat aan.. ach sommige mensen houden van kritiek…

Voor de rest: Ik hou normaal helemaaaaal niet van japanners (vooral niet van die getunede halfords dingetjes), maar ik vind deze opzich nog wel meevallen (als je nagaat wat het had kúnnen worden..)
Mijn moeder heeft sindskort een S2000 (bj 2001) en kan niet anders zeggen dat het een erg leuke auto is. Ding van ons heeft nu een 19500km gelopen, en verbruikt tot nu toe ook nog geen olie (waar sommige wel wat last van blijken te hebben).

Wegligging van de auto is geweldig, net als de motor. Alleen zou een tractioncontrole systeem niet overbodig zijn als het geregend heeft (je hebt hem echt dwars staan voordat je het in de gaten hebt).
@speedlimit (45 km/h)

ik ben op 3 na, de gene die hier het meeste post. mag ik dan zo op de late avond niet eens een wat mindere inhoudelijke reactie geven? volgens mij is het gros van mij reacties weldegelijk inhoudelijk en van hoog niveau.
want waar haal je de brutaliteit van daan om te zeggen dat iemand die je niet kent een laag niveau heeft..? dat zegt alleen maar iets over je eigen niveau.
o ja, volgens mij ben jij hier niet de gene die bepaalt of een reactie inhoudelijk is. laat dat maar aan de mensen van autoblog over.
mijn god… best wel wat spelfoutjes…. ik ben hier volgens mij een beetje te moe voor.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens SLK, deze auto is gewoon verkracht. Het orgineel (vooral met die porno rode bekleding) is veel mooier.
jeetje de taartschep is wel heel erg lelijk maar als je die eraf schroeft is het best een gaaf ding volgens mij kun je daar wel aardig wat bandjes mee slijten op het circuit
@Ejay : bedankt voor de vakkundige uitleg ;-)

Maar wat is nu dan het voordeel van die 2.0 boven die 2.2 ?Want zoals je zelf zegt, het aantal pk is hetzelfde, maar iets meer koppel en ook moet je er minder toeren voor maken, dus is hij eigenlijk wel vlotter te rijden toch?

Of is de enige reden dat ze die 2.0 er in leggen omdat die lichter zou zijn en misschien een betere stabiliteit teweeg brengt?
@ Speedlimit

geloof niet dat je helemaal begrijpt waar dit forum over gaat
Aan wat Ejay nog schreef kan ik nog toevoegen:

De eerste lichting 2.0L S2000s hebben de letters AP1 in het chassisnummer en worden daarom AP1 genoemd. Dit is de uitvoering die nog steeds wordt geleverd in NL, al zijn er ieder modeljaar wel steeds wat kleine verbeteringen doorgevoerd.

In de US wordt sinds 2003 de AP2 geleverd. Deze is ge´stroked´ naar 2.2L en heeft een teruggebrachte redline naar 8000tpm, maar wel enkele versterkte onderdelen. Zo zijn bijvoorbeeld de klepveerschotels van titanium. Ik denk ook dat dat is ivm juridische prikelen; deze motor zou zonder problemen 9000 toeren kunnen draaien en heeft nu dus een veiligheidsmarge van 1000 toeren.

Overigens is de AP1-redline weliswaar 9000tpm, de toerenbegrenzer (fuel-cutoff) is pas bij 9200tpm, dus de motor kan nog wel wat mee toeren maken.

Héél bijzonder als je bedenkt dat deze auto (motor) gewoon door iedere monteur bij de Honda dealer geserviced kan worden en een serviceinterval heeft van 15000km, net als ´normale´ benzine auto´s.
lijkt een klein beetje teveel een fast and the furious object
Er staat dat het een (semi-race) auto is dus de taartschep achterop is te begrijpen! Of vinden we dat die ook maar van de F1 auto’s en GT’s af moet omdat dat niet zo mooi is. Het is een auto voor de wannabe (weekend)racer! Downforce is the name of the game.
Ook ik vind em zonder die taartschep mooier, maar hij zal er ( honda kennende ) echt met een goede reden opgezet zijn.
En dat Vtec blok is een lust voor oor en gevoel, want de normale S2000 rijd echt als de brandweer. Dus doe em toch maar………….ook met de vleugel achterop!
Iemand al bedacht dat de spoilers eventueel functie kunnen hebben? in het geval van een trackday car. ik neem aan dat een gerenomeerd automaker als honda geen onzinnige stukken plastick op zijn auto’s plakt.

het ziet er allemaal inderdaad niet superstijlvol uit, maar wat maakt dat uit op het circuit? ik zou in ieder geval dolgraag een rondje met dit apparaat over een ciorcuit scheuren.
Wordt zeker een gave auto!!
Enneeh Ferrari laa elke keer zien dat het uiterlijk niet belangrijk is als het om auto’s met veeel prestaties gaat. Kijk maar naar de receversie van de Enzo (FXX volgens mij) Dat is echt een afgrijselijk lelijke auto. Maar rijdt wel goed.. En ja de gemiddelde autoblogger gaat daar ook van kwijlen. Dus wees consequent en vind ze of allemaal lelijk of niet!
@ SimonMC. Het gaat niet zozeer om prestaties waarom ik de 2.0i liever heb. Het feit dat je in een technisch meesterwerk (nogmaals 120 pk per liter) en 9000 rpm een waar symphonie aan je oren zijn.

@ Rudy. Klopt, de ‘oude’ (
Raar, hij is maar half gepost :-S

ik wilde dus nog zeggen:
@ Rudy. Klopt, de ‘oude’ (
Laatste poging

@ Rudy. Klopt, de ‘oude’ (van voor 2004) was inderdaad levensgevaarlijk bij enige vochtigehid op de weg. De verbeterde versie van 2004 en erna heeft o.a. tractioncontrol om de boel op de weg te houden.
Leuk om te lezen dat er hier nog zo positief op gereageerd wordt.

In de S2000-community, als ik het zo mag noemen, is men minder enthousiast. De gewichtsbesparing van 90 pond is wel erg weinig. Als de doorsnee Amerikaan ’s wat vaker gaat sporten en wat minder hamburgers kan-ie zelf al zoveel gewicht besparen :-) En bijvoorbeeld de standaard stoelen vervangen door lichtgewicht kuipen bespaart ook al ongeveer dat gewicht. De standaard uitlaat weegt 27.5Kg terwijl er ook exemplaren
…hee, de helft van mijn reactie is weg. De rest:

De standaard uitlaat weegt 27.5Kg terwijl er ook exemplaren minder dan 10 Kg te koop zijn, enz., enz.

Ieder modeljaar heeft Honda aanpassingen aan de S2000 gemaakt die de auto iets comfortabeler maakte. Dat is ze niet altijd in dank afgenomen, ook al omdat concurrenten als de Evo, Impreza en 350Z met veel grotere stappen zijn verbeterd, terwijl de S2000 min of meer stil is blijven staan in de ontwikkeling.

Deze CR zou daar een tegemoetkoming in moeten zijn, maar Honda had er veel verder in kunnen gaan.

Het zou gaan om een gelimiteerde uitgave van 1800 exemplaren van de hier getoonde uitvoering. Daarnaast zouden er 200 nog meer harcore-uitvoeringen gepland zijn. Of er van deze 2000 ook exemplaren naar EU (NL) komen is nog niet duidelijk.

Overigens is er in Japan nog een andere speciale uitvoering, de Type-V. Die heeft VGS, vergelijkbaar met AFS van BMW.

PS De XGA waaraan gerefereerd in het openingsartikel was volgens mij trouwens een 1 april grap van s2ki.com
@Ejay. Die aanpassing in 2004 betrof andere banden (breder en op 17″ velgen) en een aangepast onderstel. Pas vanaf 2006 werd VSA leverbaar (middels elektronisch gaspedaal).
Die taartschep en achterspoiler hadden ze best in Carbon-kleur mogen laten, dat ziet er veel gaver uit. Ze hebben trouwens ook iets met de auto gedaan waardoor hij een stuk lelijker oogt. Zonde, want de normale S2000 is een schitterende auto.
beetje een lotus concurrent
Ze hebben de softtop laten vervallen. Nu zit je dus met een hardtop die je niet mee kan nemen, wanneer je open rijdt. Lekker handig. En de achtervleugel vind ik lelijk, funtionel of niet. Dus liever een normale S2000.
Ejay: niet dat het mijn voorkeur heeft, maar de RX-8 heeft met 231 PK en een motorinhoud van 1308 cc iets meer PK per liter. Feit blijft: S2000 rulezzz!!
Mooi is anders, maar het zal wel buitengewoon goed rijden
@ Ejay

Levensgevaarlijk valt opzich wel mee, je moet als het nat is gewoon onder de 5800rpm blijven. Daaronder loopt hij gewoon zoals iedere andere 2.0 motor, met laat ik zeggen 150pk ofzo.
Het is mij ook een keer overkomen, reed na het tanken weg. Gaf in de 2 flink wat gas en had hem echt bijna dwars op de weg staan (was gelukkig snel genoeg met tegensturen…..). Maargoed als het droog is heet de auto juist waanzinnig veel grip….
Hier is trouwens een on-line petitie te vinden, niet iedereen vind hem fantastisch gelukt: http://www.petitiononline.com/NCS2KCR/petition.html :)
The R6 Tornado
Leveren ze er ook een olieveld bij? Een kameraad z’n S2000 heeft om de 5000 km een liter olie nodig…
@ The R6 Tornado:
Dan doet die kameraad van jou vast iets fout. Of de eventuele vorige eigenaar heeft dat gedaan. Olie verbruik komt 9 van de 10 keer door te hoog belasten bij een koude motor.

Verder vind ik dit een onooglijk lelijk geval. Heb het uiterlijk nog nooit wat gevonden maar dit maakt de veroordeling wel heel definitief. Voor mij nooit een Honda.
Ik meen dat fabrikanten voorschrijven dat 1 liter om de 1000km nog acceptabel is. Niet dat ik dat zou willen. Overigens heeft olieverbruik inderdaad met gebruik te maken.
De motor en wegligging zijn fantastisch. De normale uitvoering ziet er ook vet uit, maar deze niet. Lijkt voor mij een mislukte tuningprojectje.
@ Ejay,

Whahaha, te droog :-D
@ slk55AMG,

ff vraagje hoor nu je het toch over de posten hebt… Waar zijn JANUS en Rick Dos gebleven?? Of is dat een heeeele domme vraag :-P
@ floryn

Wil jij ’t me dan uitleggen waar dit forum dan wel over gaat,want de reactie van slk55amg was zo kort en droog dat ik dat niet eens serieus neem.
@ Sander

ik zou werkelijk waar niet weten waar Rick dos en janus zijn. maar het is wel een gemis voor autoblog.
@ slk55AMG,

Ja zeer zeker. Maar wel apart dat ze beide rond dezelfde periode verdwenen zijn.. Of Rick Dos is met zijn 335i een wereldreisje aant het maken.. En Janus nu WEL een keer serieus aan zijn werk :-P Wie zal het zeggen?
Wat een lelijke spoiler.
Voor de rest oké.
Ah nog zo’n concurrent die hoog in de toeren gaat is mazda rx -8. ;)
Owh wie geen engels kan hier de nederlandse site :)
AP1 en AP2 heeft vooral te maken met het chassis en de afstellingen, niet alleen met de motor. Europa heeft sinds 2004/2005 ook AP2 met toch de F20C2 2L motor. Voordeel van de 2.0 is dat hij veel exclusiever is (120PK/liter, 9000rpm) en vooral dat je in VTEC blijft tijdens snelle acceleraties (VTEC gebied van 6000-9000 toeren en ca. 2000/2500 terugval bij opschakelen). De 2.2 heeft een rode zone van 8000 toeren maar VTEC komt ook in werking bij ca 5700 à 6000 toeren. Dus kan het zijn als je niet supersnel schakelt dat de motor even uit VTEC komt en je dus heel eventjes moet wachten tot de VTEC power er opnieuw is. Ook fiscaal is de 2.2 minder interessant, 1 fiscale PK meer. 2.2 is vooral voor de Amerikaanse markt uitgebracht wegens iets meer koppel en die mensen zijn nogal ‘there is no substitute for cubic inches’ minded! VSC (ESP van Honda) is idd erg nuttig in de regen. Maar je wordt wellicht een betere voorzichtigere rijder door in de regen zelf ESP te spelen met de rechtervoet. Gewoon niet brutaal remmen of in VTEC een bocht nemen helpen je al veel op weg. In het droge echter plakt hij ongehoord aan de weg. De motor zou 10250 toeren aankunnen voor de kleppen gaan zweven. Maar voor alle veiligheid en duurzaamheid is de begrenzer op 9000 gehouden bij de F20C. Een heel tevreden S2000 bezitter.
Wat betreft de 9000 toeren mogelijkheid van de 2.2… Niet dus. Met de 2L zit men ongeveer aan de limiet van hoeveel afstand in meter een cilinder fysisch per seconde mag en kan afleggen. Doordat de 2.2 een grotere slag heeft moest de rode zone naar beneden! VSA is pas bij MY2006 op de S2000 gekomen. En olieverbruik heeft idd veel te maken met hoe je de auto inrijdt en hoe groot je hart is voor meestertechniek. Dus eerst de hele motor warm rijden inclusief diff en zo en niet al de beest uithangen als enkel de watertemp goed is. Ik heb al 33300km (vanmorgen gezien en onthouden omdat ik vandaag wellicht aan 33333 kom :-) in 2 jaar en verbruik 0,0000000L olie.
Hier een filmpje van de S2000 CR in actie: http://www.youtube.com/watch?v=G-rXTWVD8O4
vette bak maar ik vind de s2k toch mooier ,de 2,2 vtec met 260 pk,

deze heeft 237 pk huh ,, de f20, 2.0 en 2.2 vtec hebben beide al 250 pk,,
hij is wel dik mooi vooral de amuse r1(de oude)
in een S2000 hoort, vind ik een hoog toerige 2 liter en geen opgeboorde motor die ook nog eens minder toeren draait. nee 9000tpm is heaven. ook al leverd dat 2.2literblok bijna net zoveel vermogen, toch doe mij maar de 2liter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).