VAG Rijtest 3: Audi S3

Auteur: , 67 Reacties

Van Audi’s kleinste (op dit moment dan) zijn diverse uitvoeringen die behoorlijk presteren. De A3 wordt immers ook geleverd met de 250 pk sterke 3.2 V6, maar toch krijgt die versie niet de befaamde S van sportiviteit mee. Die is gereserveerd voor het oranje monster waar wij mee mochten rijden: de S3.

De S-modellen van Audi vormen de sportieve toppers van iedere modellijn en de S3 vormt daarop geen uitzondering. De S3 is uitgerust met wat (voorlopig?) de sterkste variant is van het 2.0 TFSI blok dat in diverse VAG producten wordt gebruikt. In de Golf GTI, Audi TT en Leon FR heeft de viercilinder 200 pk beschikbaar. In de S3 is dat een heftige 265 pk en 350 nm, niet slecht voor een 2.0 litertje. Met de absolute prestaties is dus niets mis, maar de S3 moet wel enigszins op toeren worden gehouden. Onder de 2000 toeren valt de acceleratie een tikje tegen, maar daar boven is het simpelweg verslavend. De S3 is de koning van de tussenacceleraties!

Audi S3

Die vermogensstijging vergeleken met de basisversie is gerealiseerd met hulp van een grotere turbo en vele andere aanpassingen aan het blok. Natuurlijk had Audi zich er makkelijk van af kunnen maken, maar dat is niet gedaan. Om een hogere betrouwbaarheid en duurzaamheid te halen, zijn er diverse onderdelen aangepast: de cilinderkop is van een beter tegen hitte bestendige soort aluminium, het cilinderblok is verstevigd, de zuigers zijn dikker en de kleppen & intercooler zijn groter geworden.

Audi S3

Om al deze kracht in toom te houden, is de S3 uitgerust met een S-line onderstel dat 2,5 cm verlaagd is en voorzien is van andere veren en dempers. Tweehonderdvijfenzestig paarden op de voorwielen los laten leek Audi te veel van het goede en dus prijkt er een Quattro plaatje in het interieur van de S3. Dat is niet hetzelfde Quattro systeem wat we vinden in de rest van de Audi range. De A3/S3 en TT zijn uitgerust met Haldex vierwielaandrijving die normaal gesproken alle kracht via de voorwielen naar de straat stuurt. Bij tractieverlies wordt de verdeling van aandrijfkrachten razendsnel aangepast. Het “echte” Quattro systeem is een permanent vierwielaandrijvingssysteem, waar altijd kracht naar alle vier de wielen gaat.

Audi S3

De S3 is weer een echt Audi S-model. Voorbijgangers blijven staan om langer te kijken, fietser vallen van hun fiets tijdens het bekijken van de S3, kortom de wereld staat stil als deze Audi voorbij rijdt. De oranje kleur zal ongetwijfeld een steentje bijdragen, maar het is ook het bewijs dat Audi met de S-modellen de juiste snaar bij autoliefhebbers weet te raken.

Audi S3

Geheel terecht overigens: de S3 is een zeer competente auto, je komt altijd uit op de plek die je in gedachten had. Het bochtentempo dat de S3 kan bereiken is eng hoog, de verdienste van het Quattro-systeem en een set secondenlijmbanden. De auto lacht smalend om het dagelijks verkeer, waarin alleen levensgevaarlijke capriolen je in de buurt van zijn grens kunnen brengen. Ondertussen weet het sportief verlaagde onderstel drempelkusjes of rugklachten te vermijden, op alle wegen is het prettig toeven in de Audi!

Audi S3

Video
Klik om de video te starten (high-res via autojunk).

Triple test
Dit is deel 3 uit de Autoblog Hot Hatch Triple Test. Afgelopen week hadden we de Seat Leon Cupra en de Volkswagen Golf R32. Volgende week publiceren we de uiteindelijke vergelijking van deze drie auto’s.



67 reacties

was te verwachten, interieur valt tegen, en wat een goedkope kleur, zoals die vuilniswagens van de gemeente die langskomen !
Ha :D! Dat was me eerste auto in Test Drive Unlimted xD Mooie car btw…
kek wagentje hoor :) kost da?
Uiterst nette en snelle wagen, zag deze ook al op de rai, precies dezelfde kleur ;)

Zit ook erg lekker, net als alle Audi’s trouwens, is bij andere nieuwe auto’s niet vanzelfsprekend heb ik gemerkt.
strakke bak zeg…..denk dat alle GTI rijders moeten chippen…hahaha
@Carfreak: oranje is niet goedkoop… grijs en zwart, dat is goedkoop!

@Wimpie: consumentenprijs 49.500,- euro.
Het is geen Quattro, maar heeft het 4-motion systeem van VW/Skoda?? Ik ben geschokt! Geldt dat ook voor de A3?
mooie auto vraag me één ding echter af.
Waarom 265pk uit een 2.0 en geen 300+pk uit de 3.2v6 met een lekker groot toerengebied??
Sander Bertou
Klopt, de Audi A3 heeft ook Haldex, net als de TT. Audi spreekt overigens wel van permanente vierwielaandrijving bij de Audi A3, S3 en TT, omdat ze het lamallenpakket wat zorgt voor de verdeling voor en achter iets bij elkaar zetten, Hierdoor gaat er toch standaard een heel klein beetje aandrijving naar de achterwielen. Overigens kiest Audi voor Haldex bij deze modellen omdat ze een dwarsgeplaatste motor hebben, waardoor het Quattro systeem van de A4, A6 , Q7 en A8 ( lengterichting geplaatste motoren ) niet mogelijk is.
Kom maar op met die geyle wallpaperts :D
@alfasud: omdat Audi toch net een stukje boven VW staat in het VAG-gebeuren. Ik zou dnek ik puur alleen voor het geluid voor de R32 gaan, wat een geluid (deze is zeer zeker ook niet mis, maar R32 is vetter).
Hoezeer ik het ook deze trio-test waardeer, is het natuurlijk in wezen appels met peren vergelijken. De Seat doet € 33.995, de Golf € 44.660, en de Audi maar liefst € 49.530.
Tuurlijk, het zijn alle drie snelle racertjes, maar een prijsverschil van 16.000 (!) euro is niet helemaal fair.
Vette bak, maar 50,000 is weer net iets teveel van het goede, 265pk is ook teveel voor mij, nog te onervaren met krachtige auto’s he…
Ik ben het met Danny eens, doe mij maar een Cupra en € 16.000 voor de spaarrekening.
Voor een ‘test’ vind ik dat er wel erg weinig wordt gezegd over hoe de S3 rijdt, het meeste komt uit de folder of uit de perstekst. Ik vind het altijd wel leuk als ik door een testverslag een idee krijg hoe de auto rijdt. Ik heb deze S3 toevallig ook gereden en vond het verschil met een 2.0 TFSI van 200 pk niet zo groot om het flinke prijsverschil te rechtvaardigen. De kleur vond ik trouwens wel leuk, zo’n auto mag best opvallen. De sound van de viercilinder is wat magertjes, de remmen waren wel prima, evenals de wegligging. Wel jammer dat de fraaie Recaro’s uit de vorige S3 niet zijn gehandhaafd, het interieur is niet veel anders dan van een gewone S3. Ik verwacht eigenlijk niet dat er veel van deze auto’s verkocht gaan worden, als ik 50000 tot 60000 euro kon besteden aan een auto zou ik er twee kopen, een gebruikte RS4 (vorig model) met een stugger onderstel en verbeterde remmen, plus een leuke TT roadster 3.2.
Kleur doet me aan de Focus ST Electric Orange denken, ongeveer dezelfde klasse, allebei zeer strakke bakken.
Ik zei het vorige week nog dat de VAG rijtest van deze week de Audi S3 zou zijn :-) Mooie samenvatting van de test.
Wat denk je van de afschrijving van dez auto. Er is toch bijna niemand die 60 K voor een hatchbak wil neerleggen ofwel. Bedoel dat is BMW 335I terrein
Komt er ook nog een RS3?
kan de bovenste foto ook in wallpaper formaat kan iemand dat toevallig ??

erg strakke bak btw!!!:D
leuke wagen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de R32.
Als je kijkt naar de naam waaronder ik post kun je verwachten dat ik niet objectief ben. Maar vraag jezelf af; Wat rechtvaardigd de enorme prijsverschillen?!? OK, vierwielaandrijving techniek is erug prijzig maar laat mij met de 16k die ik over hou maar andere leuke dingen doen :-)
0-100? en de rest?
en een HALVE TON voor een s3??
damn ben het met S AMG eens ff doorsparen en een 335i halen..
Doe mij maar 130i 6 cilinder heerlijk..!!
strakke mooie wagen. Maar eigenlijk te duur voor wat je krijgt. ik rij zelf een A3 s-line 2.0 liter, full option. een S3 voorbumper erop en je moet al een kenner zijn om het verschil te zien
Stom 4-cilindergeluid.
@Philip, inhoudelijk bericht!.
Mooie wagen, zo’n Audi, maar ik vind hem te duur. Gezien dat het een iets beter afgewerkte Golf is.
Bwa zwart of wit past hem btr.
Met deze kleur val je mss op maar maakt hem minder mooi.
En voor die meerprijs koop ik liever een audi a3 sportback 3.2l quatro, ongeveer dezelfde pretaties meer ruimte, kortom mooie wagen, maar te duur voor wat het is.
mooie hollandse kleur….auhhum
Heerlijk heb vorige week zaterdag een proefrit mogen maken in een mooie dolfijngrijze versie met alle opties en als je denkt in een bocht dat je niet harder kunt denk je na de bocht van shit had nog wel harder gekund….. een geniale auto wat mij betreft….
Ik heb zelf de S3 gehad en nu een S4. De auto valt totaal niet op en het merendeel ziet gewoon een A4-tje, een leuke gezinsbak.
Gelukkig is hij nog oranje. Een andere kleur en hij zou té saai zijn geweest…
Te saai? Citroen is saai! Noem jij dan een spannend model? Ze zijn allemaal even lelijk en sloom!
@ henk; Het design van Citroën is spannender dan de standaard lijnen van de Audi’s. Ik heb het niet over het rijden, daarin is Audi ongetwijfeld spannender, maar qua design stelt Audi niets voor… Het zal wel evenwichtig zijn en zo, maar spannend, verrassend? Nee.
voor verrassende designs moet je zowiezo niet bij duitse wagens gaan kijken ( met enkele uitzonderingen uiteraard )
Doe deze S3 in het grijs of zwart, en 99% van het volk ziet een A3 die meer lawaai maakt. Dan nog het handje plat op het stuur, scheef in de zetel hangen en niemand merkt het verschil ( behalve jij )
Maar wel mooie standaard lijnen! De lijnen van Citroën slaan gewoon nergens op. Het zijn auto’s voor de 65+ doelgroep als je het mij vraagt. Ik garandeer je dat meer hoofden zullen draaien als er een Audi langs komt, dan een Citroën.
@ henk; No way! In vergelijkbare klasse (C6 vs. A6, C4 vs. A3, C5 vs. A4) val je meer op met een Citroën. Zeker weten, al is het maar omdat je Citroën volgens mij minder tegenkomt dan de Audi’s (weer bekruipt me het gevoel: standaard). Mss dat mensen Audi’s nakijken omdat het vrij dure auto’s zijn, maar om het design: Nooit!
Kijk, Audi’s kun je gewoon niet lelijk vinden omdat ze vrij neutraal gedesigned zijn. Citroën vind je of oerlelijk of je valt er als een blok voor. Zoals jij dus? Maar van die eerste categorie zijn er meer, en dat weet ik zeker!
Ik heb het toch al vaker gezegd…generaliseren is een vak apart en iemand hier beheerst dat uitermate goed…of niet Henk. Audi’s kun je gewoon niet lelijk vinden. In mijn geval is dat ook zo maar wil niet zeggen dat iedereen dat vind. Je hoeft mij niet te gaan vertellen over wat volgens jou wel en niet goed gedesigned is, het is toch iets subjectiefs. Jij vind iets en Citrofiel bijvoorbeeld vindt wat anders. Who cares?! Ik vind een A6 (zeker de Avant) nog steeds een hele mooie auto maar een C6 is zeker geen saai beest. Ik van merken die apart durven zijn. TVR is ook zoiets. Briljant gewoon hoe een merk tegen de stroom in durft te zwemmen. Maar je ontkomt er in mijn opinie toch niet aan het feit dat wanneer automerken groot worden ze toch redelijk commercieel gaan doen. Net zoiets als bij muzikanten. Heel vaak is het tweede album toch minder als het album waar ze bekend mee zijn geworden.

Maar even ontopic. Zoals ik laatst ook al eerder heb gemeld mogen ze alledrie de auto’s wel voor de deur zetten. Maar ieder om een eigen reden. De Seat vanwege de prijs-snelheid-kwaliteitsverhouding. De Golf vanwege het briljante geluid en de A3 omdat ie gewoon superrijd. Strak in de bochten, goed aan het gas hangend. Maar ieder zijn meug…en toch wil ik mijn Alfa diesel niet kwijt. Zo zie je maar Henk…eenkennigheid wordt een mens niet beter van (of klinkt dit iets te moralistisch????) ;-)
chille shit ruben, weer goed gedaan :) leuk tekstje er bij ook,

vooral zo door gaan :)
@Citrofiel: vergelijk nu asjeblieft geen premium merk als Audi met die Citroen rommel, je weet net zo goed als ik dat Citroen (PSA) motorisch goed is, maar dat ze voor de rest zo onbetrouwbaar zijn als wat en dan bedoel ik natuurlijk vooral het hydraulische systeem en de elektronica. (ik kan je een waslijst aan praktijksituaties daarvan voorleggen omdat veel van mijn collega’s Citroen rijden)

Audi heeft een ingetogen maar mooi design wat veel mensen wel degelijk om die reden aanspreekt. Dat Citroen altijd maar bezig is om vooral anders te zijn dan anderen, levert niet bepaald mooie resultaten op. (die C6 ook, IMO geen gezicht) Ik wens je dan ook veel succes maar vooral sterkte toe met je Citroens, bij mij komen die er in ieder geval niet in! :)
Thijs ik ben gewoon lekker aan t zeiken met die jongen. :P Hij vind het design van Audi niks, dus ga ik er tegen in!
@Ron

I could’nt agree more ;)
@ henk; En ik houd niet van neutraal. Puur subjectief. Zullen we er maar over ophouden? Hier komen we niet uit…

@ Ron; Feliciteer je collega’s van mij! Goede keus. ;) Maar oke, kom maar op met die waslijst! Het schrikt mij niet af! (anderen helaas wel…)
@ bartholomeo; Helemaal juist! Jij snapt het!
@ Ron; “Dat Citroen altijd maar bezig is om vooral anders te zijn dan anderen, levert niet bepaald mooie resultaten op.” Dat is subjectief, en ik ben het er niet mee eens. :D Verder bedankt voor het mij toewensen van succes. ;)
@Citrofiel

die waslijst? sorry maar ik heb nog andere plannen dit paasweekend… ik ga die collega’s niet met die ellende feliciteren want ik moet nog langer met ze samenwerken;)

ach de conclusie volgens mij: koop jij lekker een citroen, dan spaar ik wel even door voor een Audi of een BMW :)
@Citrofiel
ik zei iets verderop ook “In My Opinion”, dat gold eigenlijk voor het hele stukje uiteraard…
@ Ron; Ach, je bent niet te overtuigen, en ik ook niet. Dus je conclusie klopt wel.
The R6 Tornado
Wat me stoort bij Audi zijn S-gamma, is het gebrek aan visie. Overal steken ze een dikke V8 in, en hier een 2.0 turbo. Qua verschil kan dat tellen. In plaats van verder te bouwen op de zescilinder… Een motor die toch veel meer karakter heeft, alleen al qua sound.

De M-divisie bij BMW houdt er wel een degelijke visie op na. Namelijk, atmosferisch en high rev. gewichtsbesparing en achterwielaandrijving. Wat doet Audi? Zet er een motor in, zwaar genoeg om de BMW te kloppen, en zet er quattro op (anders liggen we in de berm). Gewicht en nog gewicht. Vrij geforceerd komt me dat over.
ik neem aan dat dit de goedkoopste S3 is? natuurlijk wat anders… (lol) :D
@MurcieBoy

Wat probeer je nou te zeggen?
gewoon een 130i van de 1 serie en klaar is kees ! !
A3 is me een teveel allemans vriendje ! !
De turbo heeft gewoon de toekomst met de straks geldende CO2 uitstoot van 120gram/km. Turbo motoren zijn efficienter, lichter in gewicht en je kunt er ook nog schakellui mee rijden. Wat wil je nog meer. Dit is gewoon een superbak!!!
@Erik: heb je wel goed naar het geluid van een mooie zescylinder geluisterd? Naar de fabeltjes over CO2 uitstoot luister jij toch hopelijk ook niet meer? Met alle concurrenten van deze auto kan je net zo schakellui rijden, denk je dat dat met een 3.0 zescylinder bijvoorbeeld niet kan?

Ik moet het eens zijn met Gappie en nog een paar mensen hier, dat bijvoorbeeld de 130i hier veel meer waar voor z’n geld biedt. Een fantastische BMW 6-in-lijnmotor met het bekende geweldige geluid, bijna net zo snel (0-100 slechts 0,3 sec verschil) en achterwielaandrijving, en nog meer dan 5000 euro goedkoper ook.
ziet er tien keerbeter uit dan z,n neefje r32
1.2bar (18psi) aan turbo druk is toch echt overdreven.
Audi moet echt met betere motoren komen.
@CSL:

Ja, ze hadden gewoon hier TSI-techniek (niet TFSI of FSI) moeten toepassen.
Dan zou de turbodruk nog hoger kunnen liggen, zonder turbolag.


@Ron:

CO2 en S-PPM uitstoten zijn altijd lager bij een geladen motoren.
Zelfs bij de motoren van éénzelfde grootte vanwege de hoge druk die een snellere verbranding en meer overdruk creërt. (hoewel dat wel varieërt aan octaangetal)


Geluid is leuk en aardig, maar leistung, betrouwbaarheid (wat trouweens ver te zoeken was in de I6-lijn van BMW) en milieuvriendelijkheid wegen toch wel wat meer af.
Seat heeft in de Cupra met 240pk dezelfde (ook de aanpassingen dus..) motor. Dus voor de budgetrijders: Seat kopen en chippen!
Die kleur vind ik maar niets, net zoals interieur. Concept van de auto is wel oké. Zou ik wel ritje mee willen doen:)
Even een reactie op de prijs, ik ben me namelijk momenteel aan het orienteren voor de aanschaf van een van de superhatches. Ik heb alle richtingen in gedacht, 130i, s3, r32 en een leon cupra. Wat betreft de uitstraling die ik zoek voldoen eigenlijk alleen de 130i en de s3 (wil gewoon niet zo’n overdreven patsbak met dubbele uitlaat zoals de r32 of de belijning van de leon, die ik nou eenmaal niet zo mooi vind). Een 130i (3 deurs die volgend jaar uitkomt) is alleen zo eenvoudig, gewoon totaal geen verschil met een 116i oid. Overigens stond op de autorai een mooie 130i met wat M accenten en een gelikt interieur, alleen moest deze bak mij 65k kosten!! Gezien het feit dat ik graag een turbo zou hebben, de BMW alleen op de achterwielen wordt aangedreven ga ik in deze vergelijking toch voor de “goedkopere” S3 die me met bijna alle opties toch 5k minder kost!

Heb inmiddels al een proefrit gemaakt in deze S3, kan niet anders zeggen dan dat het een absolute topbak is!! Het geluid valt ietwat tegen maar de grip, de heerlijke turbo en de mega accelaratie maken het meer dan goed…. je had de kop moeten zien van de bestuurder van de getunede CRX toen hij er dik uit werd gereden bij een stoplicht, terwijl hij ervoor nog naar rechts (!) zat te loenzen om me ervan te overtuigen dat ik toch echt de verliezer zou zijn in mn A3 (logo S3 zat er namelijk niet op, en zn kennis van auto’s waarschijnlijk beneden pijl). De opgegeven 5,7 is misschien iets te hoog ingezet van Audi, maar met de Heron chip voor 995,- (die de auto kietelt naar 300pk/425nm) zal toch echt een hele verbetering op gaan leveren (opgave 4,7s)!
Als je in het woordeboek bij Audi kijkt, dan staat er ‘saai’. Haldex… iedereen die er al eens mee gereden heeft (en met andere concepten ;) ) weet wat voor mega saai rijden dat tot gevolg heeft.
Design: Audi is kampioen saaie auto’s maken (Seat oogt dan nog frivoler). C6 versus A6 zoals hierboven al genoemd is is wel duidelijk. Wat mij ecter opvalt is het argument: ‘meer mensen kijken’: who cares ?? Wat anderen van mijn auto’s vinden interesseert mij geen bal !
Kwaliteit van afwerking van Audi daarentegen is wel zeer goed (kunnen veel automerken nog wat van leren).

Een audi koop je meestal vanwege het image wat je aanspreekt, niet vanwege de rijkwaliteiten.
Weer een voor mij geslaagde auto. Ziet er niet te opvallend uit als je een andere kleur neemt. Tof filmpje net zoals altijd. De R32 is ook te gek, maar dit design spreekt me wat meer aan. Deze zou ik wel willen… Alleen heb ik er niets aan zonder een rijbewijs :(
Carfreak schrijft,

6 April 2007 om 11:06
was te verwachten, interieur valt tegen, en wat een goedkope kleur, zoals die vuilniswagens van de gemeente die langskomen !

———————————————————

Over de kleur ben ik het wel enigszins eens, alleen de kritiek op het interieur….
Nee, wat mij betreft is het interieur gewoon des Audi. Lekker vol maar toch onopvallend. ;-)
AB156V6 schrijft,

9 April 2007 om 12:07

Een audi koop je meestal vanwege het image wat je aanspreekt, niet vanwege de rijkwaliteiten.

—————————————————————————

Ik kan me niet indenken dat Audi slecht rijd, het is maar net waar je hart ligt. Ik vind de controle over een auto met quattro geweldig terwijl iemand anders er wellicht voor kiest te driften met een BMW met RWD.

Bovendien word er tegenwoordig ook veel geld besteed aan de rijkwaliteiten. Zo ken ik iemand met een A4 2.0TDI, dit rijd echt 100x zo goed dan mijn A4 (B5). Aangezien ze hier bij de S/RS versie’s nog meer tijd en geld tegen aan gooien is het niet meer dan logisch dat je je dan de koning ter rijk moet voelen.

Zo was Jeremy Clarkson van Top Gear rijdend in de RS4 B7 helemaal in de wolken. Aangezien dit programma niet bepaald objectief is en gezien de kritiek die men meestal heeft tov duitse auto’s is dit natuurlijk een geweldige prestatie
mooie wagen, vraag me af of deze ook later van tijd in 5deurs verschijnt
Daar is mij vooralsnog niets over bekend giz

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).