Zonde! Volvo stopt met zijn R-modellen

Auteur: , 60 Reacties

In een tijd waarin meer pk's steeds meer worden toegejuichd en de productiemodellen van normale zakenauto's motoren hebben die in een supercar niet zouden misstaan slaat Volvo zijn eigen weg in. We berichtten al eerder dat er flink werd gesneden in het R-aanbod, maar gingen er tot nu toe, gebaseerd op geluiden vanuit Volvo zelf, van uit dat er wellicht nog een of twee modellen tegelijk een R-badge zouden krijgen. Helaas voor de R-enthousiastelingen krijgt deze aanduiding van Volvo vanaf het nieuwe modeljaar voorgoed een spuitje.

En dit terwijl wij nog stilletjes hoopten op een C30 R, om zo het hot-hatch segment met nog een model te verrijken. Ook de S40 werd als goede optie opengehouden, aangezien het model zo is ontworpen dat er een T6-motorblok in past, maar ook een S40 R zal nooit het levenslicht zien.

De eerste R die ter wereld kwam was de 850 T5-R in 1994, indertijd met 240 pk uit een 2.3 vijfcilinder-blok. Veertien jaar later is het gedaan met de door een kleine groep hardcore-fans zeer beminde R-badge. De reden is voor Volvo dat de verkopen dusdanig tegenvallen dat het doorzetten van de R-reeks de investeringen niet meer waard is. Per jaar wilde Volvo op zijn grootste performance-afzetmarkt, de VS, 3.800 exemplaren van de S60 R en V70 R verkopen, maar kwam vorig jaar niet verder dan respectievelijk 1098 en 538 stuks.

“There was a lot of passion from our owners, […] but the investment to make for that side of business, for the return we get, just wasn’t good enough.”

Volgens CEO Fredrik Arp zal Volvo nog steeds ‘fun to drive’-auto’s produceren, waarbij hij wijst op de C30 en het vlaggenschip, de S80 met V8. Hoe dan ook is Volvo er niet in geslaagd de originele doelstelling, het bedreigen van de BMW M3, te realiseren (via Automotive News).



60 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
een c30 r was wel vet geweest verder kunnen ze toch niet concureren met bmw of mercedes
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! schande! ze moeten het gewoon vanuit prestige oogpunt toch vol blijven houden :| en vooral aan de 5cylinders vast blijven houden :D Een C30 awd met 320pk 5inlijn turbomotor was echt dé perfecte auto geweest.

sonde dat ze bij volvo niet op dat idee gekomen zijn… tsja… het is gewoon voorbestemd dat ik over 10 jaar bmw rijd blijkbaar ;)
@ Alwood

Een C30 met 320Pk op de voorwielen is niet zo’n goed idee, boven de 300pk is het slimmer om het op een C30 AWD gooien.

Ik snap best dat volvo het gewoonweg niet meer kan doen,
maar toch erg jammer.
Ik keek erg uit naar de 6 in lijn in de S40…..
Ik ben altijd wel een fan geweest van de S60-R.
Erg veel kwaliteit en power, en met een goed setje velgen ook nog mooi, voor een aardige prijs.
Ze gaan vanaf nu zeker meer voor de veiligheid…………
Alwood schrijft,

9 April 2007 om 15:40

“het is gewoon voorbestemd dat ik over 10 jaar bmw rijd blijkbaar”

Wilt u me voortaan waarschuwen graag! Mijn slok cola ligt nu door mijn kamer heen!

Uhm Alwood…….U? BMW?! ……….JC! Ik heb de afgelopen tijd écht een hele boel gemist, hè?! Perfect hoor! Maar alleen totaal onverwacht! ;) :P

“Hoe dan ook is Volvo er niet in geslaagd de originele doelstelling, het bedreigen van de BMW M3, te realiseren.”

Maar uh…….nam iemand dat ooit serieus?!
vØlvØ frǽk    
neeeeeee!
hoe kunnen ze het doen?!
en dat 3 dagen na mijn verjaardag! gemeen :-(
De V70 R was altijd de perfect wolf in schaapskleren, precies wat ik zoek…
Maar gelukkig bieden de 5-cylinder motoren veel tunings mogelijkheden..
als je de turbo vervangt op de C30 T5 en nog een beedje cip-tunen….
300 PK moet dan toch mogelijk zijn :-)
Jezus. Ik geloof dat ik zo een hartaanval krijg.
Dit vindt ik nou jammer. Mijn vader rijdt al sinds jaar en dag Volvo, en ik ben er dus ook mee opgegroeid. Het zijn heerlijke auto’s, en die R-modellen mogen absoluut niet ontbreken.
Neem nou de V70R met een 2.5 liter 5-in-lijn met maar liefst 300 PK, dat is gewoon geil.
De recentere modellen worden ook steeds mooier, zoals de nieuwe S80, C70 en C30.
Ik had graag gezien dat de R-lijn doorging, maar tevergeefs :(
Alec: “Een C30 met 320Pk op de voorwielen is niet zo’n goed idee”

uhhh waarom niet dan?
@ Rick Dos; Zeker heb je behoorlijk wat gemist! Zie dit voor het bezwijken van Alwood ;) : http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/07/autoblog-video-bmw-m3 (en veel succes met het schoonmaken van je kamer ;) )
YES. R is altijd al een fatlae fout geweest voor volvo. de schulden liepen in 1994 al op in de tientallen miljoenen. Bovendien, wat ze ook doen, ze blijven een kruimeltje brood bij de grote broden zoals mercedes en BMW. Prestige is af en toe leuk. maar volvo kan geen prestige leveren. De discusie is nutteloos. Volvo zuigt.
Dit is echt wel kut, de V70-R is wel een van mijn favorieten, discreet en snel.

Dat ze het niet meer doen vanwege de verkopen is logisch maar toch erg jammer. Nou ja ze zullen vast wel een T6 met een sportpakket aanbieden toch… dat is op zich mooi, wel jammer dat ze het opgegeven.
Is wel jammer, maar vond Volvo toch meer voor een ietsje oudere mensen in onze samenleving. Mensen die veiligheid meer op prijs stellen dan al die PK’s.
Haha, ik kan me die stationwagen met 2 gigantische uitlaten nog wel herinneren van een jaar of 8 geleden. Maargoed, ik kan er niet om huilen eerlijk gezegd. Vind Volvo al ee jaar of 20 helemaal niks moois meer maken. Een oude 144 ofzo, daar kan je me wel blij mee maken.
Waardeloos! Waardeloos! Volvo is juist hét merk om snelle versies uit te brengen: onopvallend, maar bloedsnel. Ze hoeven echt niet zo goed als een M3, M5, S3, S4, S5, S6 te zijn, als ze maar leuk en wat goedkoper zijn. Zoals een S6 het van een M5 wint op prijs, zo kunnen ook de R’s winnen van de S- en M-modellen.
mm heel jammer had altijd nog een moderne variant willen kopen van de 850T-5R die bij ons thuis staat. want het zijn geweldig luxe auto’s met heerlijke turbo-versnelling. Ze rijden heerlijk hoogtoerig en klinken met hun vijfcilinder roffel echt opvallend mooi en diep.

erg jammer maar misschien wordt nu wel heicosportiv (de beste tunert van volvo’s uit Duitsland) de nieuwe tunert van Volvo net zoals alpina dat is van bmw’s
Zeer spijtig. Vooral aangezien er meer merken zijn die met zulke activiteiten de inversteringen er niet uithalen. Is toch zeker wel een mooie manier om de kunde en potentie van een model/fabrikant te tonen.

Dan moeten de aftermarket tuners het maar doen vrees ik.
zal trouwens ook wel weer een order van hoger hand zijn geweest. (Ford zat ik zo te denken)
Ik heb in NL nog maar 2 keer een S60 R gezien. Volvo’s zijn in rechte lijn wel snel, maar voor echte fun zou ik sowieso een BMW M kopen. Volgens mij is het nooit de bedoeling van Volvo geweest echt serieus te concurreren met de Duitse sportdivisies, dan hadden ze wel een sportiever beestje neergezet. Ik denk dat ze een andere markt probeerden aan te boren, minder hardcore, maar snel in de rechte lijn. Blijkbaar is er in de wereld te weinig vraag naar. Jammer dat ze ophouden te bestaan, maar persoonlijk had ik geen R gekocht.
Geen wonder dat ze met de R stoppen volvo is helemaal geen sportief merk, het is meer een merk voor bejaarden. Dat is een groot reden waarom de R flopte en aftermarket tuners voor volvo zijn er bijna niet.

Laat volvo maar is eerst een auto met achterwielaandrijving maken en dan kunnen we verder praten.
Nee, alsjeblieft niet zeg, ik ben echt fan van de V70-R, als die eruit gaat dan dan dan moet ik misschien wel een passat r36 gaan kopen
@stefan.. Ga jij eens met je 3-wieler spelen, Volvo heeft namelijk altijd achterwiel aangedreven auto’s gemaakt.. Het is sinds de 850 serie dat ze voorwielaandrijving hebben..
Gelukkig, vind het niet bij een saai merk passen die R modellen
Ja, balen!
jammer,maar een s60 met 225 pk voldoet toch ook wel.
Gelukkig heb ik al een V70R en die gaat NIET meer weg :)
[email protected]

Je hebt het zelf gezegd sinds de 850 serie, dus dan maken ze geen achterwielaandrijfers meer.
zwaar jammer dat ze stoppen met de R series. vond het als jammer dat er geen v70R meer kwam maar had dan nog mn hoop gevestigt op de C30 R maar gaat dus niet door. ze rijden echt zow lekker die wagens.

@UeberPKW: er rijden best wel wat R volvo’s in NL rond ze zijn alleen niet zo opvallend dat is juist het mooie ervan.
sunt!
Het had altijd wel wat..een onopvallend maar toch krachtig en robuust uiterlijk en een bom van een motor erin, jammer hoor het had nog best wat kunnen met die r-lijn
de R modellen waren zoals een LADA quadturbo… beestig veel pk’s maar geen manier om ze op de baan te zetten
de ophanging suckt bovendien, zwaaaaaar, boven de 200 begonnen die al serieus te zwalpen in vergelijking met de duitsers
en voor de mensen die denken dat ik er geen ervaring mee heb… wel degelijk paar keer mee gereden… de advanced stand is zo hard als wat maar je hebt continu de indruk dat hij een of ander moment airborne gaat… sport stand, de enige stand waarin je echt kan doorrijden heeft veel weg van een amerikaan… als je niet in slaapt valt dan wiegt hij je wel in slaap… een en al rolbewegingen, zelfs rechtdoor!

de sound daarentegen is wel mooi, lekker diep gegrom, hoewel een BMW Z4 met een 2,5 liter mooier klinkt
lincoln mark8
volvo is volvo…. en behoefd geen krans…en helemaal geen vergelijkings materiaal.
Volvo, als je er één ziet zit er wordt ie bestuurd door een opoe met hoed. Volvo is niet het merk dat daadwerkelijk een associatie oproept met snelle, sportieve toeters. Dus, groot gelijk dat ze stoppen. Volvo heeft een imago van veiligheid en is ook wat saai in uitstraling. Dus de doelgroep van jonge sportieve kopers gaat hieraan voorbij.
maar, dat was eigenlijk al een beetje oud nieuws :P

Wel zone!

Grtz, Tim de UBER Volvo-fan
Mwah, ik vind bij Volvo een R model niet echt nodig, gezien de uitstraling van het merk. Misschien dat nu de gemiddelde leeftijd van de kopers iets stijgt, maar ach, de wereld vergrijst :-).

Gewoon snel zonder dollen is ook leuk!
@tweaker
dan moet dat een kromme zijn geweest… de V70R van me pa ligt ook met dakkoffer als een blok op de weg bij 210. ook geen enkel probleem om de pk’s op de weg te krijgen en het is geen bochtenvreter maar de grip verliest de wagen zeker niet!

Dan nog mijn excuses naar Rick dos ;) ik hoop dat het toetsenbord weer droogt :P sinds de nieuwe M3 kan BMW écht niks meer fout doen bij mij :o ik ben om! zowiezo is het prachtig dat ze zo goed aan de rwd vast blijven houden. het is niet nodig die rwd, maar ó zo leuk :P
tsja… als ik over 5 jaar een keus moet maken zal het pijn gaan doen om volvo in de steek te laten maar wss wordt het dan een 320 of heeel misschien een MX5 :)
@Jappa

Helaas zijn de meeste R’s ook Politiewagens van KLPD.
valt me op hoeveel mensen uiteindelijk nog iets voor volvo’s voelen doet me goed!
Dan is het weer 1 van de homo auto’s van het jaar dan weer een ouwe opoe bak, wat is het nog meer?
de productiekost is te hoog, en waarschijnlijk hebben ze de keuze tussen buigen of barsten. Ik zou ook buigen denk ik, als je kijkt naar Chrysler en rover e.d.
toegejuichd = toegejuicht
@tweaker: dat zwalken komt ook mij niet bekend voor. Wellicht een krom exemplaar gereden?

De V70R AWD met handbak stuurt behoorlijk strak en wil zeker niet airborne, zelfs niet bij 260km/h. (Rica chip, 3″DP, begrenzer verwijderd….)
Kun je heel snel boodschapjes mee doen :)
volvo is volgens mij puur voor luxe : een zaken auto dus mij maakt het niet zo veel uit hoor of ze stoppen met de R.
ze blijven even mooi. (behalve de c30 dan)
@ floryn, oude Volvo’s hebben mijn hart. De V/S40, V50, S60, S80 ben ik geen fan van. De C30 en V70 wel overigens. Maar hoe ouder de Volvo hoe beter. Maargoed, ik rij dan ook Amazon.
Vind het erg jammer. M’n pa heeft zn s60R net een maand, maar rijdt wel goed hoor. Je ziet heel veel mensen in je spiegel verdwijnen bij het stoplicht.

Je ziet ze echt weinig en mensen weet niet wat het potentieel is van de auto. 300 pk en 400 Nm is echt veel.
Volgens Volvo zijn er 38 s60R in Nederland op naam gezet. En das echt jammer. Helemaal omdat ht er niet veel meer zullen worden nu!
@ Alwood
@ Hilgert

’t is maar te zien met wat je vergelijkt… ik heb auto’s gereden met de helft zoveel pk’s die beter aan de baan kleven… vooral in de bochten, daar gaat het toch om

op een plat recht stuk kleeft elke auto… maar dat is helemaal niet relevant

ze hebben er geen ervaring mee en zullen die ook nooit meer krijgen nu
@ arta

38 s60R’s in nederland… elke regio heeft blijkbaar z’n zotten
Geen R meer Is Het zelfde als je hele Leven Geen sex. hoe durven ze dit te doen me kameraad heeft nu geen doel meer in zijn leven
Zeer zonde… Dat waren een van de supersnelle zakensedan’s die helemaal niet opvielen… Was toch weer een unike Volvo… Meer kan ik er niet over zeggen.
Spijtig, maar de wetten van de economie zeggen: geen vraag, geen aanbod.
WAAAAAAAAAAAAAT?????? Ooh,geloof dat ik erg achterloop met het nieuws over de R,met veel plezier al paar jaar rijdend in een 850R,en vind het zeker geen opoe bak.Bedoel te zeggen: wat moet opoe met 250 PK en soms zelfs meer,die verslikt zich in zijn gebit als hij in 6.7 sec.naar de 100kmh.raast.
Zeker weten doe ik het niet,maar dat tuningpakketje komt er ook zeker wel ipv. een R.(allemaal heel veel sterkte en veel R plezier!)Nu maar een bieRtje om de schrik te overkomen.
Egt zonde van de R-serie
wat dachten jullie van een C30 R met 320pk-middenmoter, ipv een achterbank. en dan de kracht over vier wielen??? :P
zonde dat ze de R versies schrappen want ze maakten de auto’s er alleen maar mooier en sneller op dan ze al zijn.
Wie begrijpt er niet dat als je 1 keer volvo rijdt er geen merkloze outo’s als s40 enz gemaakt kunnen worden daardoor de echte R in gevaar is gekomen door zijn klasse! (Fantastisch) (alcantara bekleding om mee te geginnen!)En de twijfel of je nu wel/niet iemand kunt inhalen,invoegen,met een R geen beslissing is maar een lachertje toch,ff trapje d’rbij en we zijn er eeeuuhm ooh ja voorbij.Jammer hoor,nog steeds slapelose nachten,(snik).Wel leuk om elke dag weer op te staan met een goed volvo 850R gevoel.
Groeten van een volvo freak,kijk eens op http://www.volvo850.nl
Doooooeeeeeg ,groeten Bert.
Wat zijn jullie volvo haters triest, dat er alleen maar oude mensen in zitten?

Omfg, bmw en mercedes en porsche’s die trek ik eruit hoor met mijn Rica Volvo 850 T5-R 390pk,420nm met 4wd van de v70R, jullie moeten volvo niet zo belachelijk maken, als je geen volvo kunt betalen, of een opel.
Voor alle liefhebbers van de echte R,

Over enkele maanden te koop. Volvo V70 ‘R’ AWD station. Dit is de auto van je dromen! Een echte wolf in schaapskleren. Ah dat levert 300 pk! Brute kracht. Als extra optie zit er nog de Geartronic bak in, dat betekent automaat in het weekend met de familie en doorweeks een schakelbak met flippers en sportstand! Dan gaat ie echt als een speer! Verder zitten er nog dubbele Brembo remmen op! Het zal geen nieuws zijn op deze site onderstel is aanpasbaar aan je rijstijl, de zogenaamd vier-c electronisch onderstel met 3 standen! Zet hem op advanced en je waant je je in een formule 1 auto. Prachtige blauwe klokken. Natuurlijk zitten er sportstoelen met een perfecte zit in. De kleurstelling donkerblauw met antraciet uiterlijk is adembenemend mooi. Dit wordt een unieke kans om zo’n speciale volvo in je bezit te krijgen.
Deze auto komt is geleased door een directeur in Amerika. Perfect onderhouden auto dus. Met voor € 10.000,- extra’s bovenop de standard zeer luxe uitrusting. De catalogusprijs nieuw was in 2005 € 76.700,- kortom een wagen van meer dan € 85.000! De auto heeft weinig kilometers en die zijn op de snelweg afgelegd. De auto wordt afgeleverd met een grote beurt van de Volvo-dealer, nieuwe APK en nieuw Nederlands kenteken. Voor de lijst met extra’s en foto’s bel even 0575-491292.

Chris Hibma
@Chris Hibma .. als ie nou zo goed is .. hou je em toch lekker zelf ..
“In een tijd waarin meer pk’s steeds meer worden toegejuichd…”

Is dit écht met een D of flip ik nu?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).